Suunniteltu sektio?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pelkään ihan järjettömästi synnytystä ja mietin mahdollisuuksia suunniteltuun sektioon. Vaikuttaako äidin koko mitenkään siihen, että helpommin voisi saada sektion? Itseltä löytyy pituutta huimat 150cm ja painoa alle 40kg. Viikkoja vasta 12, mut pelottaa silti jo, vaikka oon yrittäny lukea hyviä kertomuksia synnytyksistä ja ymmärrän et jokainen synnytys on yksilöllinen.
Kävin varhaisultrassa, ulkomailla kun olin, haluttiin miehen kanssa saada tietää kuinka pitkällä mennään ja sielä oli lääkärit miettinyt jo mun kokoa synnytykseen. Vaikuttaako se Suomessa sitten mitenkään?
 
Pin
No siis jos sulla on liian ahdas lantio niin tottakai sektioivat, jos haluat muuten vaan sektion niin joudut siitä vääntämään aika lailla. En kyllä todellakaan suosittele, mutta teet toki omat päätöksesi. Sektio ei minusta ollut lainkaan mukava, kivuton tai mitään muutakaan positiivista jos lasta ei lasketa. Kaksi arpea joista toinen yli 2v ja toinen yli 5v vanha, molemmat kutisee, nipistelee ja tuntuu ärsyttävästi vieläkin vuosien jälkeen.
Lisäksi monilla jää ihan kunnon etureppu siihen, kun arpi vetää viivamaisesti kuopalle siitä mahan alta jos siis ulkonäköasiaa saa vielä mainita...
Mieti nyt tarkkaan, toki jos se pelko vie about koko elämänhalun niin ehkä se on sitten oikea ratkaisu, mutta moni tuntuu ajattelevan kauhean ruusuisesti sektioista ja pelkää aika turhaan jotain mihin kehomme on tarkoitettu.

En nyt viitsi kaikkea ikävää kamalan yksityiskohtaisesti kuitenkaan kertoa, jos sitten valkkaatkin sektion ja alat sitäKIN pelkäämään aivan hillittömästi, mutta sanonpa vaan...ei ollut helppo tapa saada lasta.

Jos itse saisin uudelleen synnyttää ja päättää tavan, ottaisin "pelkoalatiesynnytyksen". :D
 
ennaK
Koon puolesta en tiedä, kerron vaan että itselläni kokemus normaalista synnytyksestä ilman puudutuksia ja sovitusta sektiosta. Molemmat hyviä kokemuksia. Sektion jälkeen oli kipuja, synnytyksen jälkeen ei mitään. Raskauden edetessä pelko ehkä hälvenee. Älä lue liikaa, kysy neuvolassa miten kokosi vaikuttaa, lähinnä se on synnytyskanavan koko, jota ulkoa päin ei edes voi arvioida. Luota vartaloosi, iloitse raskaudesta.
 
vierailija
Mulla suunnilleen samat mitat, oon tosi pieni, mutta en koskaan sektiota toivonut. Alakautta olen synnyttänyt 5 lasta, isoin 4800g. Ei se äidin koko kerro lantion koosta kaikkea. Toki se lantion koko kannattaa joskus mitata. Mulla eivät vaivautuneet mittaamaan. Jos lapsia haluaa, ei voi olettaa että muut aina hoitaa, jos itselle tulee joku epäilys. Mun mielestä on kunnia-asia ollut omat lapset synnyttää ja hoitaa, mutta nykyäänhän on ihan ok polttaa raskaana "koska mä haluan", pyytää sektio, ja sitten laittaa se ipana hoitoon vaikka itse on kotona.
 
vierailija
Ainakin Kuopiossa alle 155cm pitkät odottajat lähetetään automaattisesti äitipolille synnytystapa-arvioon normaalin loppuraskauden lääkärikäynnin sijaan, koska tilastollisesti lyhyemmällä äidillä on ahtaampi lantio ja pidemmällä tilavampi, mutta koska nuo ei yksilötasolla mene yksi yhteen niin tutkitaan ja tarvittaessa kuvataan se lantio. Vaikka se kuvauskaan ei toki kerro paljonko lantio antaa myöten synnytyksen aikana, se voi venyä vaikka mihin.

Yhden lääkkeettömän alatiesynnytyksen ja yhden suunnitellun sektion jälkeen mun kolmatta synnytystä arvottiin aika monessa miitissä, koska itsellä oli tuossa vaiheessa hyvin voimakas alatiesynnytystoive. Edellisen sektion komplikaatioiden takia alatiesynnytyksen riskit katsottiin kuitenkin liian suuriksi, joten kolmas lapsi syntyi sektiolla, ja kokemus oli kyllä onneksi paljon ekaa sektiota parempi, vaikka hävisi silti alatiesynnytykselle. Toivon, että pääsisit juttelemaan hyvän sype-kätilön ja lääkärin kanssa ja oli synnytystapa lopulta mikä tahansa, niin kokisit tulleesi kuulluksi ja lähtisit synnyttämään levollisin mielin lapsesi äitinä etkä vain potilaana ja hoidon passiivisena kohteena.
 
Äidilläni oli työkaverina pienikokoinen nainen, taisi painaa 45 kg, ja ihan normaalipainoisia lapsia hän synnytti alakautta. Onko sinulla joku sairaus, kun olet noin pienikokoinen? Tuntuu kyllä hurjalta, että joku alle 40-kg synnyttäisi alakautta. Tai miten yleensäkän selviäisi raskaudesta.
 
sektiolla synnyttänyt
Hei! Pyydä neuvolasta lähete pelkopolille, siihen on oikeus jo ennen rv20. Vaadi pelkopolilta suoraa aikaa lääkärille (kieltäydy kätilökäynneistä) ja vaadi lääkäriltä omakanta.fi kirjallisena merkinnät
1) synnytyspelkodiagnoosi
2) sektiolupaus
3) päivystyssektiolupaus

Kun nämä 3 kohtaa on kirjattuna omakantaan, äiti saa Suomessa valinnanvapauden synnytystavastaan. Kun nämä on merkattu, sinulla säilyy oikeus halutessasi synnyttää sittenkin alateitse. Ilman näitä, kaikki äidit pakotetaan alatiesynnytykseen.

Sektiolupauksen eteen täytyy perustella lääkärille miksi sen haluaa, mutta älä huoli, kyllä sen saat kun pysyt ehdottomana ja päättäväisenä. Minulla ei ole pelkoja, vain lääketieteellisiä faktoja alatiesynnytyksen riskeistä, joiden takia itselleni suunnitellun sektion vaadin - ennen kaikkea vauvan hyvinvoinnin takia. Minäkin sen sain. Onnea valinnanvapauden saantiin! <3

Lisätietoa, aitoja sektiokokemuksia ja tukea saat facebook.com/groups/sektio
 

Yhteistyössä