sykkeet mittarissa..

  • Viestiketjun aloittaja tassu
  • Ensimmäinen viesti
tassu
eli millä syke tasolla teidän sykkeet liikkuu kun liikutte?
Itse harrastan spinningiä ja sykemittari ollut käytössä joulun alusta. Keskiarvo syke suorituksen aikana on 160-165 ja kun vedän "kuoleman rajamailla" syke hakaa 192-195. Puhuin juuri tunninvetäjän kanssa asiasta, kun tuntuu, et mulla lyö tosi lujaa vaikka tunnen olevani hyvässä kunnossa ja olen harastanut jo 2vuotta 2-3 kertaa viikossa. Totes vaan, et omistan "kiukkusen sydämen". Hauskasti sanottu =)
 
No on tosiaan, onko sulla millainen sykemittari? Mulla kanssa aikaisempi mittari väitti että mennään 200 pinnassa :LOL: , mutta kun ostin uuden (polar) niin maksisyke on ollut spinningissä vauhtikestävyystunnilla 183. Ja sinne en tosiaan joka tunti pääse. Pitää vetää ittensä hapoille ennenkuin ollaan tuossa. Yleensä maksimi 175-179 ja keskiarvo siinä 150 kieppeillä. Siinä on mun aerobinen kynnykseni. Eli kevyesti hengästynyt, mutta pystyn vielä puhumaan puuskuttamatta... :D
 
tassu
Polarin f4. Tässä yks päivä istuskelin vartin verran sohvalla mittarin kanss, ja kertaakaan ei tainnut pudota alle 70... Miehelläni ja isälläni on niin matalat sykkeet, että armeejassa mieheltäni oli kysytty, et oletko edes hengissä :LOL: Isää on luultu aina kovaksi urheilumieheksi, vaikka ukko veti pahimmilllaan 3 askia punasta Mallua ja ainut liikunta oli sisältä autoon ja pois...
 
Miulla on kans polarin f4. Miulla ei sykkeet nouse kauhean helposti. tai jos nousee, ne myös laskee älyttömän nopeaan. Miun mummolla on hieman laiska sydän ja tuntuu, että tää taitaa olla sitten sukuvikaa, kun niin on miullakin. Bodystepissä sykkeet korkeintaan 173-175, pumpissa korkeintaan n.160.
 
tassu
Noin kymmenne vuotta sitten jouduin tutkimuksiin, kun mulla oli tuntemuksia rytmihäiriöistä. Mitään ei vakavaa ei onnekas löytynyt. Syyksi silloin epäiltiin töistä johtunutta stressiä.. Samaiset tuntemukset ovat toistuneet myöhemminkin, et heräät yleensä yöllä siihen, kun sydän hakkaa niin lujaa, et melkee luulee sen lentävän rintakehästä ulos.. Myös ihan vaan istuskellessa on käynyt samoin. Nyt olenkin ajatellut, et seuraavan kerran tulee "rytmihäiriö" olo, niin lyön mittarin rintaa ja tarkkailen tilannetta :\|
 
Ja kannattaahan sitä lääkäriltä kysäistä, jos on jotain muuta tarvetta lääkärissä käyntiin. Mulle yks puolituttu kyllä kehui että hänellä on niin hyvä kunto kun sykkeet on korkeat, en tiedä sit et johtuisko siitä? Olethan sinä jo tuota spinningiä kauan harrastanut. :)
 
Sunnuntaina kävin kuuntelemassa luennon sykeharjoittelusta, ja siellä sanottiin että nämä maksimisykkeet ei kerro kenenkään kunnosta yhtään mitään, vaan ovat vaan meidän ominaisuuksia. Mutta sain sitten kuulla, että mä olen treenannut koko ajan ihan "väärin" eli liian kovaa ja liian korkeilla sykkeillä.

Ensimmäiseksi pitäisi huolehtia siitä, että peruskunto on kohdallaan ja sitten vasta vauhti-kestävyyttä. Ja mulla toi 150 sykettä alkaa ollakin jo lähellä maksimia (laskennallisesti - ei minkään kuntotestin pohjalta), ja kun olen sitä pitänyt aerobisena rajana, niin kaikki treeni on tehty liian kovaa, eli kunto ei kehity niinkuin sen pitäisi.

Ei auta muu kuin ottaa sauvakävely ohjelmistoon, hölkytellä tuolla matalilla sykkeillä illasta toiseen että olis tuosta spinningistä hyötyä. Vähänkö harmittaa! :kieh:
 
tassu
Oliskohan mullakin samaa vikaa? Mut kun tuntuu, et kevyt hölköttely ei oo mistään kotoisin, et "kun jotain tehdään, niin se tehdään kunnolla" :kieh:
Olin viime keväänä oikeassa kuntotestissä ja sieltä sain sykearvot itselleni tyyliin
peruskestävyys: 115-141
vauhtikestävyys: 141-168
maksimi: 168-194
joten tämänkin perusteella vetelen aina maksimissa, mutkun jos mene vauhtikestävydessä, niin on sama poljenko ollenkaa.. :/
 
tassu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2007 klo 23:30 hemma kirjoitti:
Sunnuntaina kävin kuuntelemassa luennon sykeharjoittelusta, ja siellä sanottiin että nämä maksimisykkeet ei kerro kenenkään kunnosta yhtään mitään, vaan ovat vaan meidän ominaisuuksia.
Mitenkähän tollaisia luennoita pääsis kuulemaan täällä etelä-pohjanmaan suunnassa?? Kuulosti mielenkiintoiselta =)
 
Meilläkin olis ollut kuntotesti lauantaina, mut siskon esikoisella oli ristiäiset niin jätin väliin.

Meillä pitivät kuntosalilla luennon tuosta, pitävät aina välillä luentoja eri aiheista. On tosi hyvä kuntosali missä käyn. Oikeesti huolehtivat meistä hyvin :D .

Mulla kun tuo maksimisyke on 183-185 niin pitäis tosiaan mennä vaan hölkynkölkyn.. ei kiinnostais sitten yhtään.

Kävin kuntoplussan sivuilla testaamassa harjoitussykkeen, niin kyllä se antoi mulle tavoitteesta riippuen (kuntoilu, kunnon kohottaminen) just niitä sykkeitä millä olen aikaisemminkin mennyt, joten jatkan samalla mallilla, paitsi että yritän nyt sauvakävellä päivittäin.

Seuraava kuntotesti tulee meille toukokuussa, siihen täytyy sitten mennä niin näkee missä mennään.
 

Yhteistyössä