Sykkeet raskausaikana

Eli millasilla sykkeillä ootte harrastaneet liikuntaa raskausaikana? Tiedän kyllä suositukset, ettei sais pitkäkestoisesti ollaa sykkeet yli 140, mutta kun iteltä jäis sit kaikki liikunta pois, eikä sekään varmasti ole hyvä juttu!
Esim. äsken kävin sen verran rauhallisella kävelylenkillä, n.50min, et tuli lämmin, mutta ei hiki. Sykkeet vaihteli 135-180, keskisyke jotain 150-155 välillä. Yhtään ei suppaillut (vaikka ovat mulle nyt jo arkipäivää, aargh!) ja olo oli tosi hyvä, olis vaan mieli tehnyt juosta! Liikuntaa olen harrastanut koko ikäni ja viikkoja on nyt kasassa vähän vajaa 15. Nyt on itsellä olo, että heitän koko mittarin kaapin nurkkaan ja kaivan esiin vasta synnytyksen jälkeen, liikun kehoni mukaan, kyllähän se kertoo, mikä on liikaa???
Etenkin toivon aktiivisten liikkujien kommentteja/kokemuksia!
 
Mulle kuntosaliohjaaja sano, että 140 olis raja. Ei supistelujen yms. takia vaan siks, että sikiön syke nousee noin kaks kertaa äidin sykkeen "mittaseks". Neuvolan terkka sano rajaks 150, josta yritin kyllä pitää kiinni. Pysy kutakuinkin siinä esim. punttarilla ja wawe-tunneilla. Mullakin normaalisti nousee tosi helposti liikúntasyke 180:een.
Ajattelin kyllä, että lapsen takia voin hillitä omaa liikuntaani, vaikka välillä tekikin mieli "taju-pois-tappojumppiin" hikoilemaan kunnolla.
Esikoisen aikaan en kyllä muista mistään rajoituksista kuulleeenikaan (vuonna 2002).
Lopetin harjottelun helmikuun alussa, laskettu aika oli toissapäivänä.
 
Mä olen miettinyt näitä sykejuttuja kans...Käyn spinningissä ja ennen 45 min tunnin keskisyke oli noin 155 ja nyt (rv 14) mun sykkeet on tippuneet tosi paljon, tunnin keskisyke on 135-140 vaikka en mielestäni lusmuile tunneilla enempää vaan teen niinkuin ennenkin. Neuvolalääkäri sanoi sen johtuvan siitä että raskaana ollessa hapenottokyky paranee huomattavasti mikä on tietysti tohon oiva selitys. Hetkellisesti kyllä spinningissä saattaa syke käydä 165 paikkeilla mutta eihän se siellä tasolla kauaa pysy kun ei sitä täysillä vedetä koko aikaa :)
En oo kauheasti välittänyt siitä missä sykkeet on koska vaikka ne menisikin ajoittain sinne 160-170 kieppeille niin oikeasti sehän on vaan hetkellistä, tuskinpa kukaan meistä jaksaa tehdä 170 sykkeellä harjoitusta 45 min jolloin voisin kuvitella sen olevan haitallista myös sikiölle mutta ei pienissä määrin. En ajatellut kyllä ton takia ruveta säännöstelemään harrastuksia, paras tuntemus on mun mielestä jokaisella sisäänrakennettu että tekee sitä mikä tuntuu hyvältä eikä tuijoteta mihinkään mittariin.

Oletteko mittailleet leposykkeitänne ? Sitä mä ihmettelen kans, mun leposyke oli ennen about 55 mutta nyt yks päivä kun mittasin niin se oli 71-75 !!! Hirvee nousu !! Onko kenelläkään ideaa mistä tuo johtuu ?? No siis raskaudesta varmaankin mutta miksi...?
 
Leposykkeet on mullakin nousseet raskauden myötä. En oo niitä kyllä muuten mittaillut, mut lenkin jälkeen antanut mittarin jäädä paikoilleen. Ovat olleet jotain 75-80 luokkaa...
Sykkeiden nousu selittyy mm. verimäärän kasvulla ja sillä, et veri kiertää myös vauvassa istukan kautta. Puuskutus on tuttua raskausaikana.
Mut kiva kuulla kommentteja, ja huomata, et muutkin liikkuu, vaik ne sykkeet ei sen 140 tai 150 alla pysyiskään =)
 
Olen liikunnanohjaaja, jolla syke laukkaa spinnigissä varmasti välillä 180. Se on kuitenkin vain hetkellistä. Minun mielestä jokaisen henkilökohtainen syke pitää huomioida. Toisilla se on luonnostaan toisia korkeampi. Eikö se oma tuntemus kerro melko paljon? Jos syke nousee liikaa, tulee varmasti heikko olo. Sen olen ainakin näin alkuraskaudesta huomannut :eek:
 

Yhteistyössä