syndaktylia

onko muita syndaktylia lasten äitejä? meille syntyi 2 viikkoa sitten yllättäen lapsi jolla on vasemmassa kädessä syndaktylia, ja ollaan menossa kk päästä jo tayssiin käsikirurgin puheille. kiinnostais jos muilla olisi kokemusta ja tietoa enemmän tästä, itse en oikein vielä tiedä mitään...
 
Miehelläni on olikohan vasemmassa jalassa (aivan kuin tuo kuva) ja ei ole missään operaatioissa ollut. En edes tiennyt tuota diagnoosia, mutta ei ole hänen menoa haitannut räpylä! :)
Onko teidän lapsella montakin sormea yhdessä? Ja onkohan tuo periytyvää?
 
Hei, minulla on poika (-02) jolta leikattiin 8/2005 vasemman käden nimettömän ja keskisormen välissä oleva syndactylia. Sormet oli syntyessä yhdessä sormen alapuolelta olevalla nahalla sormen päässä olevaan ensimmäiseen niveleen asti ja erotusleikkaus tehtiin. Samalla tehtiin ihonsiirto sormenväliin.

Poikani leikattiin nyt toistamiseen 9.4. Koska lapsella on pituuskasvua sormissa, niin samalla sormen pohjukan nahka kasvaa myös. Sen takia nyt tehtiin uusintaleikkaus. LEikkaushoidon jälkeen hän saa käyttöönsä hanskat, jotka pitävät pohjukan nahkaa siten ettei se pääsisi kasvamaan takaisin heti.

Samassa leikkauksessa huomattiin että myös oikeassa kädessä oli sama syndactylia samojen sormien välissä. Mutta se ei ole niin paha ja sitä ei huomattu silloin vauvana. Oletettavasti sitä ei ollut silloin vauvana, ja siinä on nyt niin pieni muutos, että sitä ei lähdetä leikkaamaan. Se on huomaamaton ulkopuoliselle joka ei näe sormien väliin.

Ja jos vasemman käden räpylä kasvaa uudelleen, niin sitten seuraavaa leikkauksen hän saa päättää itse haluaako siihen vai ei.
 
Itselläni on syndaktylia molemmissa jaloissa ja sormissa hiukan etusormen ja keskisormen välillä. Ikinä ei ole leikattu. Joskus lapsena lääkäri totesi vaan ettei varpaita kannata alkaa leikkemään.

Nyt mietinkin et liekkö tuollainen periytyvää vai vain jotain kohtalon summaa et sellainen kohalle osuu? Onko kellään tietoa? Nyky aikana lääkärit ainakin osaa paremmin korjata tuommosia mitä omassa nuoruudessa.
 

Yhteistyössä