Synnynnäinen lonkkaluksaatio -vertaistukea kaivataan

Nuorimmaisella neidillämme (nyt 3kk) todettiin kotiinlähtötarkastuksessa löysät lonkat. Oli kuulemma niin lievä tapaus, että paranee itsestään. Kestovaipat vaan käyttöön ja paljon kantoliinassa kantamista.
Kuukauden iässä käytiin tarkastuksessa. Ei auta, kuin laittaa Pavlikin valjaat. Kahden viikon välein sairaalaan valjaiden vaihtoon ja kuukaudessa on lonkat todennäköisesti hyvät. Joo niin varmaan!
Kuukauden valjashoidon jälkeen tavattiin uudelleen kotiinlähtötarkastuksen tehnyt lääkäri -"miten outoa, miten nämä lonkat on menneet vaan huonommiksi? Ei et ole voinut tehdä mitään väärin. Hyvin harvinaista joo, yhdellä lapsella vuodessa ei valjashoito meillä auta, teidän lapsi on nyt tämän vuoden toinen."
Kiitti, tosi paljon helpotti!!!!!

Viikon päästä vaivalta katkaistiin jalasta loitontajalihas (tai jänne) suomensin itse lääkärin epikriisiä. Koko alavartalo kipsattiin kuuden viikon ajaksi. Vain pieni aukko jätettiin vaipanvaihtoa varten.

Nyt ollaan tasan puolivälissä, eli kolme viikkoa jäljellä. Neiti ei itse ole kipsistä moksiskaan. Itse näin ennen leikkausta kamalia painajaisia ja välillä pyöriskelin unettomana sängyssä.
Olen etsiskellyt netistä vertaistukea jokseenkin huonolla menestyksellä. Miten olette vastaavassa tilanteessa olevat pitäneet kipsin kuivana ja ihon kunnossa. Tänään neuvolassa terkka ihmetteli, kuinka puhtaana kipsi on pysynyt. Musta se haisee kamalalle ja paniikissa kaapin vauvan ihoa puhtaaksi eritteistä kaikkialta, mihin sormeni yltää. Asiaa helpottaa tosi paljon se, että vatsa on ollut löysällä koko 3 vko.

Epikriisissä luki myös, että kuuden viikon jälkeen kipsin vaihto. Onko se automaattisesti vaihto ja pidetäänkö sitä toiset kuusi viikkoa?
Onko jollain kokemusta?

Stressaan ehkä ihan turhasta asiasta, mutta jos jollain teistä on kokemusta,niin kiitollisena otan kaikki kokemukset ja vinkit vastaan :).

Terkuin Pihlami 04
 

Yhteistyössä