Synnyttäneiden virtsankarkailusta pitäisi puhua Neuvolassa...

***** kun ottaa päähän tällä hetkellä.

Synnytin 5kk sitten ja minulta repesi siinä syssyssä emätin vain "2. asteen repeämän"

Ekoina viikkoina en pystynyt pidättämään ollenkaan ja jouduin käyttämään housuvaippoja.
Kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen jouduin ostamaan edelleen Tena-ladyja kaikkein paksuimpia tihuttamisen jälkeen.

Kolme kuukautta synnytyksen jälkeen pystyin siirtymään normaaliin yösiteisiin.

Viisi kuukautta myöhemmin mun pitäisi edelleen käyttää normaaleja päiväsiteitä tai vaihtoehtoisesti vaihtaa pikkuhousuja jokaisen vessakäynnin jälkeen kun en kehtaa haista virtsalta. Jatkuva siteiden käyttö kuivaa alapäätä.

Tämä on tosi iljettävää ja noloa.

Tää vaikuttaa ihan kaikkiin elämän osa-alueisiin ulkona liikkumiseen, seksuaalisuuteen yms. Koko ajan saa miettiä, että enhän haise tai eihän mun vaatteet haise jos en ehtinyt juosta vessaan juuri h-hetkellä (koska kun tulee vessahätä mulla on se 5 sekkaa aikaa juosta vessaan tai lirahtaa).

Minulle sanottiin, että joo kyllä se paranee ja aika parantaa.

Vaan kun ei paranna.

Kun vähän googlettaa niin ne naiset joilla on virtsankarkailua lapsen saannin jälkeen kärsii siitä vielä 10 vuoden päästä.

Jälkitarkastuksessa ihmettelin vielä kun tuli jotain "keltaista töhnää" vielä tiputtelemalla housuihin ja lääkäri ei kehdannut/viitsinyt ehdottaa mahdollista inkontinenssia.¨

Oon käynyt jumpassa kuntouttamassa lantion pohjaa ja saanut tiputtelua vähän kuriin, mutta ei se kokonaan poistu vaan sitä pitäisi omakustanteisesti kuntouttaa vielä kuukausikaupalla. Kunnallinen terveydenhuolto ei auta tässä asiassa ellei sulla oikeesti oo mennyt kokonaan pidätyskyky.

Miksi tästä ei puhuta riittävästi? Äidin mielenterveys pahimmillaan kärsii tällaisesta nolosta ja iljettävästä vaivasta. Melkein käy mielessä, että äidit halutaan vaan laittaa synnyttämään miettimättä seurauksia.

V*tuttaa.

p.s. Tää viesti toimii siis varoituksena raskaana oleville äideille. Kuntouttakaa sitä lantionpohjaa aktiivisesti ennen synnytystä ja synnytyksen jälkeen sitten kun lääkäri näyttää vihreää valoa... Mulle ainoan varoituksen antoi työkaveri, joka vihjasi tähän asiaan epäsuorasti ja ymmärsin sen vasta nyt jälkikäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hirveää. Voimia sinne.

Ja joo, neuvoloissa ja synnytysvalmennuksessa pitäisi enemmän kertoa raskauden ja synnytyksen mahdollisista jälkiseurauksista. Keneltä karkaa pissa, keneltä laskeutuu kohtu ja keneltä repeää jotain muuta.
 
Voimia ja tsemppiä. Mulla karkaili virtsaa kaaaauan, vaikka tehtiin sektio. Tämä tapahtui yleensä aina wc:ssä käynnin jälkeen. Nyt ongelmaa ei ole, kun synnytyksestä on liki kaksi vuotta, eli vaiva ei välttämättä jää 10 vuodeksi.
Jälkitarkastuksessa kysyttiin onko karkailua ja todettiin, että menee ohi. Muuten siitä ei puhuttu missään mitään.
Muutenkin esim. synnytysvalmennuksessa voitaisiin edes myöntää, että jotakin voi mennä pieleenkin. Siellä käytiin tyyliin oppikirjojen mukaan menevä perussynnytys läpi, ei edes mainintaa esim. siitä, että supistella voi todella kivuliaasti viikonkin ilman, että kohdunsuulle tapahtuu mitään.
Kaikki vaan eteni normaalisti siinä kätilön 1,5 tunnin puuduttavassa sepostuksessa. Joo pelotella ei tarvitse mutta ongelmat lienee yleisiä, mitä ne kelläkin sitten on.

Toivottavasti pääset vaivastasi eroon!
 
vierailija
Kyllä ainakin meillä päin "kerrotaan" nykyään : molemmissa raskausajan neuvolalääkäreissä lääkäri on kysymättä ja selittämättä survassu sormen rööriä ylös ja käskenyt puristaan lantionpohjan lihaksilla, ja kovasti kannustanut, niin kuin oisin joku temppuja tekevä koira! Molemmilla kerroilla siinä on ollut mieskandi vieressä pällistelemässä, hemmetin nöyryyttäviä tilanteita, vaikka olen kolmatta tekemässä enkä erityisen arka/herkkä!

Tokalla kerralla antoi jopa yhden ainoan jumppaohjeen, joka oli kyllä kroppansa tuntevalle naiselle ihan typerän kuuloinen. Pitäis survoa sormi sisäänsä ja sitä vasten jännitellä lihaksia, että tunnistaa ne. Oikeesti. Samalla vaivalla pitää omaa kivaa tai miehen kanssa, siinähän ne lihakset jännittyy kyllä, jos osaa laueta.

Jos vielä joku lääkäri yrittää kerrankin samaa, niin selitän yllä olevan sille ja tarpeeksi alentuvasti että menee perille, vaikka siinä ois kymmenen mieskandia pällistelemässä.

Antakoot kunnolliset kirjalliset jumppaohjeet neuvolasta, niitä voi sitten kukin omassa rauhassaan kotona kokeilla, mutta minä en kyllä gynen pöydällä enää rupea sirkustemppuja suorittamaan..
 

Yhteistyössä