Synnytyksellä pelottelu

Kovin ajattelematon oli siskosi. Aina ovat jo synnyttäneet naiset kertoilleet "kauhutarinoita" synnytyksistä odottaville/synnyttämättömille naisille. Miten paljon sattuu, kuinka paljon on revennyt ja kuinka monta tuntia sitä kärvisteltiin jne.

Yritä olla välittämättä ja säilytä avoin mieli synnytystäsi kohtaan. Ajattele että otat vastaan sen mitä tulee ja tärkeintä on se lopputulos eli oma vauvasi. Se miten siihen lopputulokseen päästään on toisarvoista.

Fakta on että mikäli peräsuoli on täynnä ulostetta, tyhjentää vauvan pää suolen tullessaan synnytyskanavaan. Se yksinkertaisesti tarvitsee kaiken mahdollisen tilan tullakseen ulos. Jossain paikoissa saa etukäteen peräruiskeen toisissa ei. Kätilöt kuitenkin ovat niin ammattitaitoista porukkaa että he siivoavat sen siinä pöydällä pois, ennenkuin itse edes huomaatkaan (ja välttämättä et edes tiedä näin käyneen). Synnytyksessä tapahtuu monia asioita joita et itse huomaa/tiedosta. Itsellenikin selvisi pari viikkoa synnytyksen jälkeen kun siitä miehen kanssa juteltiin, että olin kuulemma piereskellyt runsaasti avautumisvaiheen aikana. Itsellä tästä ei ole mitään mielikuvaa.

Yritän vain sanoa että synnytyksessä tapahtuu niin monia asioita, ettet välttämättä itse edes niitä huomaa. Ja myös se että synnytyksesi tulee olemaan täysin erilainen kuin sisaresi, koska se on Sinun synnytyksesi. Se kenelle siitä tulet kertomaan ja mitä tulet kertomaan on sinun asiasi. Voimia loppuodotukseen ja muista että se vauva on siinä kaikkein tärkein, ei se miten se tulee tulee maailmaan.
 

Yhteistyössä