Synnytyksen käynnistäminen sairaalassa

  • Viestiketjun aloittaja Miten menee?
  • Ensimmäinen viesti
Miten menee?
Pääseekö tuossa käynnistyksen välillä kotiin odottelemaan, että käynnistys tehoaa vai pitääkö odotella sairaalassa? Käsittääkseni voi mennä useampikin päivä, ennen ku käynnistyy?
 
hhmm
Varmaan riippuu käynnistystavasta ja tilanteesta muutenkin että miten kauan menee. :) Itsellä muutama käynnistys takana, toinen syntyi 1 h 15 min käynnistyksen aloittamisesta ja tämä viimeinen 4 tuntia käynnistämisestä.
 
HippuTAR
Mun piti olla sairaalas.
Kolmosta alettiin käynnistää aamuysiltä, sain jonku tabletin. Taisin saada toisenki tabun jonku ajan päästä. Eipä niistä kauheesti hyötyä ollu niin oisko ollu kolmen aikaan ku mut siirrettiin saliin ja puhkastiin kalvot ja laitettiin se tippa. Synnytys tosin päättyi iltaysin aikoihin sektioon kasvotarjonnan takia.

Ekasta alko supistukset itestään mutta ne ei oikein edenny, n. 12 tunnin päästä enin näytille (neuvolan neuvsta), olin pari senttiä auki mutta mut otettiin heti saliin, pantiin tippa, jonku ajan päästä puhkottiin kalvot, ei tarpeeksi tapahtumia joten tippaa isommalle. N. 23 tuntia ekasta supistuksesta oli vauva pihalla.


Mä aina hämmästelen näitä monen päivän käynnistyksiä, koska mulle ei oo edes väläytelty sellasta vaihtoehtoa että kovin kauan katteltais vaan jos ei homma etene.
 
mulla
Käynnistettiin pe ja la cytotecilla. Su tipalla. Ma oli välipäivä. Sain olla ma-ti yön kotona. Ti taas tupla-annos cytotecciä. Sillä lähti käyntiin. Pitkiä oli päivät.
 
Mammeliini2014
Miten te äidit joilla käynnistetty synnytys, oliko yliaikainen vai miksi käynnistettiin? Odotan esikoista ja minua kiinnostaisi tietää että voisinko itse edesauttaa synnytyksen käynnistymistä ajallaan. Entä jos vauva menee yliajalle, minua pelottaa kohtukuolema tosi paljon.

Harrastatteko/harrastitteko liikuntaa esim kävelyä vielä viimeisillä viikoilla?
 
vieraskin.
Miten te äidit joilla käynnistetty synnytys, oliko yliaikainen vai miksi käynnistettiin? Odotan esikoista ja minua kiinnostaisi tietää että voisinko itse edesauttaa synnytyksen käynnistymistä ajallaan. Entä jos vauva menee yliajalle, minua pelottaa kohtukuolema tosi paljon.

Harrastatteko/harrastitteko liikuntaa esim kävelyä vielä viimeisillä viikoilla?
Mulla on käynnistetty kolmas synnytys kahdella cytotec -tabletin puolikkaalla, koska lapsivedet oli menneet jo vuorokausi aikaisemmin eikä supistuksia kuulunut. Supistukset alkoi toisen tabletin puolikkaan jälkeen ja vauva syntyi 1,5 tunnissa.

Itse ei voi edesauttaa synnytyksen alkamista. Itse olen liikkunut aktiivisesti ihan synnytykseen asti, kun mitään vaivoja ei ole ollut.

Jos synnytystä aletaan käynnistään niin kotiin ei yleensä pääse. Se käynnistys kun tarkoittaa, että ihan täysin normaali synnytys ei ole menossa ja tarkempi seuranta.
 
mulla
Käynnistyksen kiireellisyyshän riippuu monesta asiasta. Mulla käynnistettiin 38+0 sikiön ison koon takia. Pääsin toki välillä kotiin, koska vauvan voinnissahan ei ollut mitään hätää ja käynnistymiselläkään ei ollut akuutti kiire. Monesti käynnistyminen kestää kauemmkn ennen laskettua aikaa.
 

Yhteistyössä