synnytys

  • Viestiketjun aloittaja galluppia pukkaa
  • Ensimmäinen viesti
epunäiskä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 14:43 galluppia pukkaa kirjoitti:
oliko helppo vai vaikea? miten kaikki sujui? kipulääkityksiä vai ei?
vaikea. kesti yli 12 tuntia sain epiduraalin ja kohdunkaulan puudutteen. epiduraali autto tosi hyvin mut se kohunkaulanpuudutus ei! ponnistusvaihe oli tuskaa! ja kesti yli tunnin. lopulta imukupin avulla syntyi sulonen tyttö.
 
puolivuorokautta synnytin. sain epiduraalin joka oli pelastus. sitä ennen kärvistelin pitkissä supistuksissa jotka eivät auttaneet yhtään. epiduraalin laiton jälkeen paikat avautu vauhdilla ja pääsin ponnistamaan. Huonon tarjonnan vuoksi imukupilla autettiin ja ponnistus kesti 25 min. Poika jouduttiin elvyttämään ja sitten teho-osastolle ilmarinnan vuoksi. Nyt on kuitenkin kaikki hyvin, poika 6kk.
Väliliha leikattiin ja se oli tod. kipeä kauan.
 
Oli melko vaikea synnytys kesti vähä yli 20h,epidulaari oli todellakin tosi mahtava,kalvot puhkastiin ku ei muu auttanu ja siitä ne tosi kipeät kivut alkoki ja 8min kesti ponnistus ja klo: 2.07 synty maailman ihanin poika.Mut jälkeen päin ajattelee ni oli se kaikki kipu sen arvostaki. :heart:
 
molemmissa on ollu puolensa. esikkoa synnytin yli 14 tuntia, josta alku oli todella helppoa, epiduraali vaikutti mut ponnistusvaiheessa ilman kipulääkkeitä ja vauva jäi jumiin, pää puoliksi ulkona siinä sit odoteltiin että lääkäri suvaitsisi tulla. mua ihmetyttää vieläkin että jos pää on jos melkein ulkona ni silloin kätilökin saa sen vauvan ulos mut ei edes yrittäny. imukupilla tuli loppujen lopuksi ja mä en muista tosta tapahtumasta mitään muuta ku sen mitä on kerrottu, sen että tuntu et taju lähtee (ja lähtikin) ja sen kuinka helvetisti se sattu.
tokalla kerralla oli alku aivan tuskaa. sinnittelin niin kauan kotona suihkussa ennen ku oli aivan pakko lähtee sairaalaan hakemaan lääkitystä. vedet oli menny. sairaalaan mennessä olin jotain yli 5cm auki. ilokaasu autto vähän aikaa ja ku rupesin pyytelemään epiduraalia, en sitä meinannu saada ennen ku karjuin lääkärille muutaman huolella valitun sanan. olin 9cm auki ku sitä pyysin. sain sen, ja vaikutti heti. ponnistus vaiheessa tunsin ponnistuksen tarpeen ihan hyvin vaikka en muuta tuntenutkaan ja tyttö tuli ulos viidessä minuutissa. en saanut yhtä ainuttakaan tikkiä ja pystyin istumaan normaalisti heti synnytyksen jälkeen! jee.....
oli muuten outo tunne ku ei sattunu ollenkaa se istuminen :D
 
kokonaisuudessaan synnytys kesti 11h 15min.
ponnistus vaihe meni tosi nopeasti ja helposti.
3 kertaa ponnistin ja suloinen tyttö vauva tuli maailmaan :heart:
eli siis todella helppo synnytys. mulle kerittiin laittaa spinaali puudutus ja sen jälkeen alkoi toiminta :) paikat ei edes revennyt eikä mitään tarvinnut leikellä.
ensin jännitin kun mulle kerrottiin vaan kuinka paljon se sattuu ja kuinka vaikeaa se on!! mut ihmiset ei ajattele sellaista asiaa että jokainen synnytys on yksilöllistä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.01.2005 klo 21:21 -nanne- kirjoitti:
kokonaisuudessaan synnytys kesti 11h 15min.
ponnistus vaihe meni tosi nopeasti ja helposti.
3 kertaa ponnistin ja suloinen tyttö vauva tuli maailmaan :heart:
eli siis todella helppo synnytys. mulle kerittiin laittaa spinaali puudutus ja sen jälkeen alkoi toiminta :) paikat ei edes revennyt eikä mitään tarvinnut leikellä.
ensin jännitin kun mulle kerrottiin vaan kuinka paljon se sattuu ja kuinka vaikeaa se on!! mut ihmiset ei ajattele sellaista asiaa että jokainen synnytys on yksilöllistä!
Ja se kipukin on vaan positiivista kipua!! =)
 
Viikolla 42+1 päätettiin käynnistää, kun neiti ei tahtonut tulla omin avuin ulos. Kaksi päivää olin sairaalassa ja odottelin, josko "käynnistyslääkkeet" tehoaisivat.
Kun supistukset sitten viimein alkoivat toisen ja kolmannen päivän välisenä yönä, tulivat ne samantien minuutin välein. Kuusi tuntia kärvistelin tuskissani, sitten puhkaistiin kalvot ja lopulta sain epiduraalin. Kuusi tuntia tästä, vaavi oli maailmassa. Ponnistusvaihe oli helppo, kesti vain 15 min. Yhteensä siis itse synnytys kesti reilut 10 tuntia.

Eli yhteenveto: Kun lopulta sitten synnystys käynnistyi, kaikki meni hyvin, helposti ja melko nopeaan.

:D
 

Yhteistyössä