Synnytyspelko

Kannattaa ottaa vaikkapa neuvolassa puheeksi tuo. Synnytys on kuitenkin se "pakollinen juttu" joka on vääjäämättä edessä, eli eipä sitä hirveästi kannata panikoida ja kun esikoista odotat, nii sanoisin et avoimin mielin vaan! :)
Turha panikointi ei auta ketään, vaikka synnytyspelko on varmasti ihan todellinen ja ymmärrän kyllä, miltä susta tuntuu.
Tsemppiä tässäkin! :--))
 
  • Tykkää
Reactions: siljasd
Juu ehottomasti kannattaa neuvolassa ottaa puheeksi ja avoimin mielin. Voit jo ruveta kokeilemaan hengitysharjoituksia, jotka voi rauhoittaa. Jos silloin menet paniikkiin niin sillon ei välttämättä oo tajua ruveta harjottelemaan hengitystekniikoita joten on vain plussaa että se on jo entuudestaan tuttu sitten :)
 
Onko sulla neuvoa mitään hengitystekniikkaa sitten? : ) Täällä viikot 36+6 ja alkaa kyllä toi synnytys jännittää (onneksi ei sentään peloksi asti, suurin jännitys liittyy siihen, että ehtiikö täältä korvesta sairaalaan ajoissa TAI TAJUAAKO SITÄ EDES LÄHTEÄ! :D)
 
Helppo hengitysharjoitus | Terveysuutiset | Fit

Tässä esimerkiksi yksi hyvä.

Olet vissiin pikku-kirahvi ensikertalainen? Usein ensikertalaisella synnytys kestää n. 12h tämä siis on vain tilastolukemia eikä niin että kaikilla näin on. Toisilla tulee 4h toisilla taas 3vrk. Itsellä esikoinen syntyi 8.5h ja kakkonen syntyi 30min kylppäriin. On todella vaikeaa arvioida synnytyksen kestoa mutta lähdet heti kun hetki tuntuu oikealta. Tärkeintä on jos ei ennättäisikään lähtemään, tuo hengitys ja itsensä rauhoittelu. Minä hoin mielessäni koko ajan että ei mitään hätää kaikki on ihan hyvin, ihan just tulee lapsenvahti ja lähetään miehen kanssa ajelemaan sairaalaan. Tää sai mut rauhottumaan vaikka ehkä jossain sisimmässäni jo tuossa vaiheessa tiesin että sairaalaan ei tulla ennättämään. Minä menin tuossa shokkiin ja ihmisestä ei koskaan etukäteen voi tietää miten shokissa toimii, muuten tosi tomera ihminen voi täysin lamaantua. Minä esim keskityin ihan ihme asioihin kuten siihen että rupesin kesken ponnistusvaiheen siivoilemaan jaloistani kakkaa pois. Mun mies taas toimi tosi hienosti ja vaan toimi, ei miettinyt mitään vaan hän shokissaan taas oli tosi toimiva. Moni kysynyt mieheltä jälkeen päin että jos tämä tapahtuisi uudestaan niin osaisitko jotain tehä toisin niin mies on vastannut että ei koska tajuais mitä tapahtuu.

Kyllä se hyvin menee vaikka se sitten kotona syntyisikin :) Mutta syöksysynnytykset itessään on jo harvinaisia ja kotisynnytykset vielä harvinaisempia :)
 
Ja kyllä sen tajuaa lähteä :D Aina sanotaan että kyllä sen vaan tietää kun on tosi kyseessä ja niin se menee. Ne kivut on niin kovat että ei jää epäselväks nyt olevan synnytyksen käynnissä. Toki on ihmisiä jotka niitä ei tunne mutta ne on kyllä jo harvassa.
 

Yhteistyössä