Syyskuiset 2019

@Helmiina90 oho :eek: En oo kuullutkaan tuosta, hyvä että se on kuitenki tiedossa ja toivottavasti tosiaan taas tulee hoidettavaksi raskauden aikana. Siitä oon kuullu et raskaus lisää riskiä tukoksille, ei sitä riskiä varmaan enää halua lisätä... Syö ainaki monipuolisesti että saat kaikkia ravintoaineita, muuten en keksi muuta apua ku päikkärit :sleep:

@Tupuli sama täällä, kai se verimäärä on kasvanut ja ääreisverenkierto parantunut niin et suonet erottuu :D

@lillium voih tsemppiä oloihin, toi on niin kauheeta :sick: Itteä etoo mut en oo vielä oksentanut, monesti tuntunut että kohta mut ei tuu ylös. Mulla sit taas menee maha ihan ripulille :unsure: Mut tää etova olo on ihan kamalaa, vetää mielialan matalaksi ku lähes koko ajan on paha olla :( Tulee huono omatunto ku ei jaksa olla nyt parempi äiti ja vaimo mut ei voi mitään, pitää vaan ajatella et ennen pitkää helpottaa. Mulla kahdessa aiemmassa raskaudessakin ollu samaa ja äkkiä tää olo näköjään neljässä vuodessa unohtu :ROFLMAO:
 
Täällä alkaa pikkuhiljaa tosiaankin olla parempi olo. Olen viimeksi oksentanut torstaina(y) Tänään 11+1 eli aikalailla ”yleisen” kaavan mukaan näköjään mennään.
Tänään söin perunamuusia pienen annoksen ja herranjumala mikä ähky tuli! Vieläkin monen tunnin jälkeen on vatsa ihan täys.

Huomenna vihdoinkin takas töihin 5vko saikun jälkeen. Oon niin happy! Ainoana huolena tosiaan väsymys kun ei työpäivän aikana paljoa päikkäreitä nukuta ja päivä venyy aina matkoineen 10,5-11h mittaiseksi. Mutta otan kyllä ilolla vastaan väsymyksen ja kaikki muutkin oireet jos jatkuva oksentelu ja kuvotus pysyy pois.

Nt-ultra on viikon päästä ja jännätään tietty onko kaikki hyvin mut myös että siirtyykö la elokuun puolelle(n)
 
  • Tykkää
Reactions: forester ja lillium
@Lukka Kiitos, tsemppiä sullekin! ❤ Ei tää kyllä mitään herkkua ole. Mulla loppu nää olot esikoisen aikana vasta lähempänä raskauden puoliväliä. Kammottaa, jos tässäkin kestää sinne asti. :confused: Ymmärrän niin ton huonon omantunnon. Mun pitäisi päivisin pystyä touhuamaan 2-vuotiaan kanssa, kun mies töissä. Iskee välillä ihan totaalinen epätoivo, kun on niin huono olo, että saa hampaat irvessä vääntää, että saa edes perusjutut tehtyä. :(
 
Täällä on välillä huono olo. Ei vielä yököttänyt, mutta ihan hirvittää.Ei kärsi syödä, mutta nälkä koko ajan. Sit vaan väkisin yrittäny syödä. Röyhtäyttää koko ajan. Jäätävä väsymys ja kylmyys.Tänään aamulla heräsin ja olin tuntevani pienen pallon alavatsalla :love: rakko oli täysi. Reilu viikon päästä eka ultra ja neuvola. Jännää!!
En mäkää ole jaksanut paljon mitään tehdä ja kyllä lapset varmaan vähän ihmettelee, mutta veto ihan pois. Ei ole pystynyt edes jumpata. Ja sitten koko viikonlopun vedet poikki niin on ollut aika mielenkiintoista... jospa huomenna saatas putket kuntoon.
 
Tsemppiä @lillium ja muut oloihin, toivon että helpottaa pian, johan näistä on kärsitty. Mulla on huono omatunto kun en oo jaksanut nyt lapsen kanssa niin leikkiä ja mulla on tosi lyhyt pinna väsymyksenkin takia. Herään joka aamu 5-6n aikaan enkä kunnolla saa unta enää eikä tuo kuuden tunnin yöuni riitä. Hempat mulla on nyt hyvänä, viime raskaudessa oli liian alhaalla ja synnytyksen jälkeen sainkin rautaa infuusiona.
Ensi vkolla on tuo nt-ultra ja samalla ottavat siihen seulaverikokeen. Nipt:n aion kinuta samalla käynnillä kun on tuota ikää ja yksi trisomiaraskaus takana.
F ja pallero 11+1
 
@topis Pahoittelut ja tsemppiä! Kokemuksesta tiiän ettei heti tuoreeltaan lohduta sanoa että ”seuraava raskaus menee sitte loppuun asti” ym, alkuun on vaikea tuntea muuta ku pettymystä ja surua. Mutta toivon kovasti että uusi tärppi tulisi teillekin pian!

Mulla oli tuo verikoe viikolla 9+ ja nt-ultra on 11+4 ja hyvin voi la siirtyä siitäki eli saa nähdä onko liian aikasta nähdä edes kunnolla mitä pitäs o_O ja voi kuulemman tulla lisäultra jo siksi ku mun ekan raskauden keskenmenon syy oli trisomia. En myös tiiä tuleeko vielä lähempänä vko 12-13 toinen verikoe mutta muistelen ettei viimeks ollu. Hassua että se oli niin aikasin.

Tsemppiä kaikille myös pahoinvoinnin kans! Eikö sen pitäs teoriassa olla pian ohi ainaki enimmillä meistä ;) mullon lähinnä väsymystä, yöllistä vessassa ravaamista ja satunnaista vatsakipua sekä kauheeta iltaturvotusta.

Ai niin ja mulla on kans se kotidoppleri mutta ku älysin että olin kuullu vain omia ääniä niin lopetin nyt kuulustelut siihen asti että oikeasti vois jo kuulla jotain :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: lillium
@Lukka Jep, just tuo lisääntynyt verimäärä kävi mullakin mielessä.:)

Onpas täällä monella edelleen kurjat olot. :oops: Sympatiaa! Tehnyt tänään mieli avautua näistä (suomalaisen) raskausajan ruokavalion rajoituksista, mutta taidanpa jättää sen tilityksen siihen aikaan, kun muillakin on ruokahalut parantuneet. Jos tää projekti onnellisesti jatkuu, niin mulla muutaman viikon sisään todennäköisesti napsahtaa raskausdiabetes, ja sit lienee vähän toisenlaiset murheet.

@Helmiina90 No onpas eri paikoissa erilainen suhtautuminen veritulppariskeihin: että vasta rv32:lla olisi aloitettu Klexane? (n) Vai onko sulla siis jo vakituisena pohjalla jokin verenohennuslääkitys?

En nyt tietty tiedä sun tromboositaustaa sen tarkemmin (eikä sun tartte alkaa sitä erittelemään), mutta jos nyt kerron oman stoorini: mulla on siis vuosien saatossa ollut kahdesti alaraajan laskimoverotulppa (käsittääkseni olivat pinnallisia, ehkä toinen syvä). Eikä mulla siis normaalisti ole mitään verenohennuslääkitystä näiden takia päällä. Mutta siis sen lisäksi, että tietyissä ivf-hoidon vaiheissa mun on pitänyt piikittää Klexanea ennalta ehkäisevästi (annos on sen 4000-6000 (en nyt muista mittayksiköitä), kai koostasi riippuen) silloin kun on ollut tromboosiriskiä kohottava lääkitys päällä, niin nyt olen ivf-lääkärini määräyksestä piikittänyt Klexanea joka ilta kutakuinkin plussauksesta lähtien. Ja tämän pitäisi jatkua muistaakseni kuusi viikkoa synnytyksen (jos sinne asti päästään:barefoot:) jälkeen, jolloin ilmeisesti riskit on korkeimmillaan. (Tietty sit kai just synnytyksen ajaksi/just sitä ennen täytyy pitää paussi vuotoriskin takia.)

Tähän liittyen oli siis mulla vielä sellainenkin miniepisodi tässä toissa viikolla, kun julkinen terveydenhuolto osoitti kykynsä nopeahkoon reagointiin: nämä mun tromboosit tuli tietysti ekalla neuvolakäynnillä kätilön kanssa puheeksi. Tuli kyllä Klexanenkin käyttö, mutta rikkinäisellä puhelimella oli sitten ilmeisesti pelkkä tromboosipuhe mennyt neuvolalääkärin kautta äitiyspolille saakka, josta soittivat perään, että pitäisi heti alkaa piikittää Klexanea, johon pääsin toteamaan, että hoidossa oli jo.

Mutta siis tätä taustaa vasten @Helmiina90 JOS sulla ei muuta lääkitystä tulppariskeihin liittyen tällä hetkellä päällä ole, niin kannattaisikohan soittaa terveysasemalle/neuvolaan ja pyytää ihan lääkärin kanta siihen, missä vaiheessa sun tausta huomioiden se Klexane olisi hyvä aloittaa? Jokainen on yksilö ja sun kohdalla on varmaan tehty toisenlainen riskiarvio, mutta jos et ole asiasta vielä kysynyt keneltään ammattilaiselta, niin ehkä nyt kannattaisi varmuuden vuoksi.
 
@Helmiina90 oho :eek: En oo kuullutkaan tuosta, hyvä että se on kuitenki tiedossa ja toivottavasti tosiaan taas tulee hoidettavaksi raskauden aikana. Siitä oon kuullu et raskaus lisää riskiä tukoksille, ei sitä riskiä varmaan enää halua lisätä... Syö ainaki monipuolisesti että saat kaikkia ravintoaineita, muuten en keksi muuta apua ku päikkärit :sleep:

@Tupuli sama täällä, kai se verimäärä on kasvanut ja ääreisverenkierto parantunut niin et suonet erottuu :D

@lillium voih tsemppiä oloihin, toi on niin kauheeta :sick: Itteä etoo mut en oo vielä oksentanut, monesti tuntunut että kohta mut ei tuu ylös. Mulla sit taas menee maha ihan ripulille :unsure: Mut tää etova olo on ihan kamalaa, vetää mielialan matalaksi ku lähes koko ajan on paha olla :( Tulee huono omatunto ku ei jaksa olla nyt parempi äiti ja vaimo mut ei voi mitään, pitää vaan ajatella et ennen pitkää helpottaa. Mulla kahdessa aiemmassa raskaudessakin ollu samaa ja äkkiä tää olo näköjään neljässä vuodessa unohtu :ROFLMAO:
Joo siis en ole saanut keltään lääkäriltä tähän epäilyyni vahvistusta koska yleislääkärit ei tiedä enkä oikein tiedä mihinkä erikoistunut pitäisi olla että tietää tästä. Eli en tiedä onko siinnä varmasti perää että korkea hemppa 157 tosi matalat paineet liittyisi laskimotukoksiin mutta mulla kuitenkin se tuli melko nuorena 26v nä ja suvussa meillä ei oo ollut kellään. Kuitenkaan tukos geenivirhettä multa ei oo löytynyt.
 
@Lukka Jep, just tuo lisääntynyt verimäärä kävi mullakin mielessä.:)

Onpas täällä monella edelleen kurjat olot. :oops: Sympatiaa! Tehnyt tänään mieli avautua näistä (suomalaisen) raskausajan ruokavalion rajoituksista, mutta taidanpa jättää sen tilityksen siihen aikaan, kun muillakin on ruokahalut parantuneet. Jos tää projekti onnellisesti jatkuu, niin mulla muutaman viikon sisään todennäköisesti napsahtaa raskausdiabetes, ja sit lienee vähän toisenlaiset murheet.

@Helmiina90 No onpas eri paikoissa erilainen suhtautuminen veritulppariskeihin: että vasta rv32:lla olisi aloitettu Klexane? (n) Vai onko sulla siis jo vakituisena pohjalla jokin verenohennuslääkitys?

En nyt tietty tiedä sun tromboositaustaa sen tarkemmin (eikä sun tartte alkaa sitä erittelemään), mutta jos nyt kerron oman stoorini: mulla on siis vuosien saatossa ollut kahdesti alaraajan laskimoverotulppa (käsittääkseni olivat pinnallisia, ehkä toinen syvä). Eikä mulla siis normaalisti ole mitään verenohennuslääkitystä näiden takia päällä. Mutta siis sen lisäksi, että tietyissä ivf-hoidon vaiheissa mun on pitänyt piikittää Klexanea ennalta ehkäisevästi (annos on sen 4000-6000 (en nyt muista mittayksiköitä), kai koostasi riippuen) silloin kun on ollut tromboosiriskiä kohottava lääkitys päällä, niin nyt olen ivf-lääkärini määräyksestä piikittänyt Klexanea joka ilta kutakuinkin plussauksesta lähtien. Ja tämän pitäisi jatkua muistaakseni kuusi viikkoa synnytyksen (jos sinne asti päästään:barefoot:) jälkeen, jolloin ilmeisesti riskit on korkeimmillaan. (Tietty sit kai just synnytyksen ajaksi/just sitä ennen täytyy pitää paussi vuotoriskin takia.)

Tähän liittyen oli siis mulla vielä sellainenkin miniepisodi tässä toissa viikolla, kun julkinen terveydenhuolto osoitti kykynsä nopeahkoon reagointiin: nämä mun tromboosit tuli tietysti ekalla neuvolakäynnillä kätilön kanssa puheeksi. Tuli kyllä Klexanenkin käyttö, mutta rikkinäisellä puhelimella oli sitten ilmeisesti pelkkä tromboosipuhe mennyt neuvolalääkärin kautta äitiyspolille saakka, josta soittivat perään, että pitäisi heti alkaa piikittää Klexanea, johon pääsin toteamaan, että hoidossa oli jo.

Mutta siis tätä taustaa vasten @Helmiina90 JOS sulla ei muuta lääkitystä tulppariskeihin liittyen tällä hetkellä päällä ole, niin kannattaisikohan soittaa terveysasemalle/neuvolaan ja pyytää ihan lääkärin kanta siihen, missä vaiheessa sun tausta huomioiden se Klexane olisi hyvä aloittaa? Jokainen on yksilö ja sun kohdalla on varmaan tehty toisenlainen riskiarvio, mutta jos et ole asiasta vielä kysynyt keneltään ammattilaiselta, niin ehkä nyt kannattaisi varmuuden vuoksi.
Joo kysyin tätä naisten taudeissa mutta kukaan ei ottanut kantaa. Ilmeisesti kun tukos geenivirhettä ei ole löydetty ei haluta ohennusta kovin aikaisin aloittaa mutta kyllä käynyt mielessä ettei edelliseen kkm olisi voinut olla syynä esim tämä paksu veri
 
Joo kysyin tätä naisten taudeissa mutta kukaan ei ottanut kantaa. Ilmeisesti kun tukos geenivirhettä ei ole löydetty ei haluta ohennusta kovin aikaisin aloittaa mutta kyllä käynyt mielessä ettei edelliseen kkm olisi voinut olla syynä esim tämä paksu veri
Mielenkiintoista. Mä oon omassa pienessä kuplassani luullut - sekä lääkärien aiempien puheiden perusteella että myös joidenkin aiempien seuraamieni odotus-/lapsettomuuspalstojen keskustelujen perusteella - että Klexane määrätään kaikille tromboositaipumuslaisille patenttiratkaisuna heti alusta alkaen.

Mutta joo, onhan sulla jo erilainen profiilikin kuin meikäläisellä, esim. ”vain” yksi aiempi tulppa ja 10 vuotta vähemmän ikää. Kaikki se varmastikin vaikuttaa noihin riskiarvioihin.

Ja joo, jos ne meinaa neuvolasta laittaa lähetteen vielä erikoislääkärille, niin eiköhän tuohon sun tapaukseenkin sitten ihan asiantunteva kanta saada. (y) Oon huomannu, että tässä(kin) asiassa asiaan perehtyneillä lääkäreillä on vähän vaihtelevuutta noissa kannanotoissaan, minkä selittänee sekin, että tosiaan käsittääkseni näistä hyytymistekijäjutuista ei edelleenkään tiedetä ihan kaikkea.
 
Meinaa kyllä iskeä jo masis kun tää pahoinvointi on niin vaikeaa :( Eilen illalla oksensin lopulta pitkän vellomisen jälkeen ja sain kasvoihin kauttaaltaan pientä pilkkua, ne on jotain verenpurkaumia. Näytän kauhealta. Olokin on hirveä. Akupunktiokaan ei tunnu enää auttavan :cry: Sain koko viikoksi sairaslomaa mut en ymmärrä miten selviän ees normiarjesta. Huoh jos tää kestää taas kauan :( Nyt rv 7+6.
 
Multa löytyy tukostaipumus, tukoksia ei kylläkään ole itsellä ollut, mutta lähisukulaisilla on. Esikoisesta oli ohjeistus pistää Klexanea 6 viikkoa synnytyksen jälkeen, koska tukosriski on silloin suurin. Tässä raskaudessa ohjeistus on sama. Selvittelin jo aiemmin, kun tosiaan monta keskenmenoa on ollut, että olisiko tämä tukostaipumus voinut olla niihin syynä. Asiasta konsultoitiin gynekologia, joka oli sitä mieltä ettei olisi syyllisenä, koska keskenmenot tapahtuneet kuitenkin varhaisilla viikoilla. Käytäntö verenohennuslääkkeen aloitukseen taitaa vaihdella paljonkin, esimerkiksi siskoni jolla on sama tukostaipumus ja asuu eri paikkakunnalla on muistaakseni pistänyt joka raskaudessa Klexanea noin rv. 28 lähtien.
 
Multa löytyy tukostaipumus, tukoksia ei kylläkään ole itsellä ollut, mutta lähisukulaisilla on. Esikoisesta oli ohjeistus pistää Klexanea 6 viikkoa synnytyksen jälkeen, koska tukosriski on silloin suurin. Tässä raskaudessa ohjeistus on sama. Selvittelin jo aiemmin, kun tosiaan monta keskenmenoa on ollut, että olisiko tämä tukostaipumus voinut olla niihin syynä. Asiasta konsultoitiin gynekologia, joka oli sitä mieltä ettei olisi syyllisenä, koska keskenmenot tapahtuneet kuitenkin varhaisilla viikoilla. Käytäntö verenohennuslääkkeen aloitukseen taitaa vaihdella paljonkin, esimerkiksi siskoni jolla on sama tukostaipumus ja asuu eri paikkakunnalla on muistaakseni pistänyt joka raskaudessa Klexanea noin rv. 28 lähtien.
Ihanaa ku ootte vastaillut tähän aiheeseen. Tää on ollu itselle kauhee stressi aihe kun tuntuu ettei tietämystä tarpeeksi. Siksi itse kehitellyt varmaan tämän etten uskalla lisärautaa kovin ottaa ellei hemppa lähellä oikeesti laskuun en ilman mittausta uskalla ottaa. Käytännöt tosiaan tuntuu vaihtelevan ja lääkärien mielipiteet. Mullahan siis tukostaipumus geeniä ei ole. Ihana kuulla myös tuo ettei alkuraskauden keskenmenon syy olisi tuo tulppa asia kun sekin on itsellä mieltä kaivellut <3
 
@Lukka Tsemppiä kurjaan oloon! Kuulostaa hurjalta noi verenpurkaumat kasvoissa. :confused: Samanlaisia tuntemuksia täällä suunnalla. Koko päivä taas yökitty, yölläkään en saanut rauhaa huonolta ololta, onneksi ei kuitenkaan sängystä tarvinnut nousta. Toivottavasti menee todella pian ohi. ❤
 
Olin liian aikaisin iloinen pahoinvoinnin helpottamisen suhteen. Tänään menin töihin mutta puolessa välissä päivää jouduin luovuttamaan ja lähtemään kotiin. Siitä asti onkin koko ilta taas halailtu pönttöä...:notworthy:
Yritin mennä jo pari tuntia sitten nukkumaan mutta en saa unta oksentelun takia. Huomenna jään kotiin ja ke taas uusi yritys.

Sori kauhea valitusvirsi taas. Tää on vaan tällä hetkellä ainoa paikka mihin voi purkaa tuntoja miehen lisäksi. Lupaan olla positiivinen heti kunhan olo paranee(y)

Fiuh ja Pätkis 11+2
 
Täälläkin paha olo. Närästää, ällöttää,ummettaa ja turvottaa. Mitään ei voi syödä, kun kaikki närästää, ja toisaalta pakko syödä koko ajan jotain! Sallitut närästyslääkkeet oksettaa.

Lisäksi väsyttää. 9 h työpäivästä tulee taas tuskaa. Mietin, pitäiskö vain kertoa asiasta töissä niin ei tarvis väkisin "tsempata". En kyllä jaksaisi vastata mihinkään kysymyksiinkään asiaan liittyen :D

Toisaalta, selviän kyllä jotenkuten arjesta, voimia teille jotka voitte tosi pahoin ! Kevät tulee ja valo lisääntyy, ehkä paha olokin väistyy pikkuhiljaa ...
 
Tänään käyty ensimmäisessä ultrassa ja siellä se pikkuinen köllötteli <3 Oli vihlonut oikealta puolelta välillä aika kovastikin niin oli niin ihanaa nähdä, että kaikki on hyvin!

Te joilla on kotidoppler, niin ootteko kokenut hyödylliseksi (aikasemmissa raskauksissa)? Itse mietin, että pitäisikö tilata.

9+6
 
Vastaan vaan nopsaa kun täällä on ollut puhetta kotidopplerista. Mulla on mutten ole ikinä kokeillutkaan. Joku sanoi että se, että saa sydänäänet kuuluviin ei kerro mitään siitä, onko masussa kaikki hyvin. En siis oikein tiedä mihin sitä käyttäisin.

Ihania ultrakuulumisia teillä :love: Itellä vielä tasan 3 viikkoa odoteltavana...:eek:
 
Tänään käyty ensimmäisessä ultrassa ja siellä se pikkuinen köllötteli <3 Oli vihlonut oikealta puolelta välillä aika kovastikin niin oli niin ihanaa nähdä, että kaikki on hyvin!

Te joilla on kotidoppler, niin ootteko kokenut hyödylliseksi (aikasemmissa raskauksissa)? Itse mietin, että pitäisikö tilata.

9+6
Onnea ultrakuulumisista! :love:
Mulla oli molemmissa raskauksissa doppler, oli kyllä tosi iso pelastus aina kun panikoi että onko kaikki ok.

http://soundcloud.com/unbornheart/fetal-heartbeat-18672 Tässä ääninäyte eiliseltä rv 9+0. :love::love::love: Huomenna ultraan.
 
  • Tykkää
Reactions: Tupuli

Yhteistyössä