Syyskuiset 2019

Mä olin just päivystyksessä pari tuntia tiputuksessa kun pyörryin aamulla. Kaikki kokeet oli ok ja tää johtuu vaan syömättömyydestä ja energian puuttesta:notworthy:
Sairasloma siis jatkuu vielä... nyt sain onneksi Primpetania niin jospa sen avulla saisin syötyä jotain.
Kyllä tää tästä joku päivä helpottaa:ROFLMAO:

Fiuh & Pätkis 13+0
 
Hui @fiuh :eek: Onneks pääsit tippaan, se auttaa kyl äkkiä heikotukseen. Toivottavasti sulla helppais jo, toi lääke voi auttaa paljonkin. Mulla on jo nyt jatkuvasti (vähintään 5x/pv) ripuli niin en uskalla kokeilla mut monilla toi auttaa. Halauksia!
 
Taas on vierähtänyt hetki siitä, kun viimeksi kirjoittelin tänne. Oon kyllä käynyt lueskelemassa muiden kuulumisia lähes päivittäin.

Meillä oli tänään nt-ultra ja kaikki oli siellä hyvin. Ultran mukaan 11+3 nyt menossa ja la pysyy siinä varhaisultran arviossa 8.9. Pikkuinen on 4,7 cm pitkä ja heilutteli ruudulla kovasti käsiään ja jalkojaan. :love: Ihanaa ja jotenkin käsittämätöntä, että pieni on jo niin ”oikean” näköinen, siis että itsekin hahmottaa sen ultrakuvasta.

Huono olo on jatkunut aika tasaisena, ei onneksi kovin pahana (paitsi jos pitkä tauko syömisessä). Viime ja toissa viikolla tuli vähän pönttöäkin halailtua. Ruokahimoja on kaikenlaisia, etenkin appelsiinit ja meloonit maistuu. Ikävöin salmiakkia ja sushia kovasti. :LOL:
 
@Laima ja @fiuh Ihania ultrauutisia, onnea! :love: Pitäkää huolta itsestänne noiden olojenne kanssa, erityisesti fiuh, ettei nyt tarttis uudestaan tiputuksen kautta käydä.:confused:

@Ninnu118 Ihania sunkin ultrakuulumiset, rv10:llä taisi sit näkyäkin oikein kunnon toukka :). Ja sullakaan ei sit ole enää kauaa nt-ultraan. (y)

Kiitoksia kun kommentoitte tota väsymystä, kyllä se taisi/taitaa mullakin ihan asiaan kuulua. Tässä kun ehtii ihminen kaikenlaisia teorioita kehittää, niin mietin, että vaikka tässä muuten on helpolla päästy, niin välillä taitaa kaveri ottaa jonkin kehitysspurtin, jolloin sitten oireetkin on meikäläisellä voimakkaammat. Kuten just toi väsymys. Viikonloppu oli ihan poikkeuksellista, vaikka joo, kyllä mäkin oon töissä huomannu, että iltapäivästä alkaa lähinnä olla kyse vain viimeisistä tunneista hereillä selviämisestä, eikä keskittymiskyky oikein ole enää huipussaan...:oops:

Appelsiinit maistuu täälläkin päässä. :p Ja tunnustan: kaikesta muusta luopuminen on lopulta kohtuu kivutonta (ja kieltolistan juustothan voi tarvittaessa sulattaa vaikka grillivastuksilla leivän päällä), mutta tiettyihin lakritsimakeisiin on nyt kehittyny pieni pakkomielle, joka ei esim suklaalla pysy poissa. Ratkaisu: glykyrritsiitutkimuksesta max viikkoraja ”vähäisen syömisen” määrälle, ja yksittäisiä 5 gramman makeisia maksimissaan se muutama päivässä. Plus niistä virallisista ruokasuosituksista se ”pari makeista ei haittaa” -kohta. :whistle: Yhtäältä tuntuu ihan tyhmältä ja naurettavalta koko homma, :ninja: siis se että ”on pakko” syödä ja toisaalta tällanen vaa’an kanssa touhuilu, ja sit taas toisaalta ehkä mieluummin syön makeisen pari kuin vedän puoli levyä suklaata, mistä ei tule kuin paha mieli ja jää päälle ketutus.
 
Mulla on hirveän huono omatunto koska oon kahdesti syönyt just näitä kiellettyjen listan pehmeitä juustoja :unsure: Niin harvoja ruokia tekee ylipäätään yhtään mieli niin en jotenkin saanut pidettyä itteäni kurissa vaan söin fetaa ja myöhemmin Aamupalan juustosiivuja. Huoh. Molemmat oli toki pastöroidusta maidosta mut silti. No, tuskin toikaan niin vakavaa on mut yritän nyt kiertää ne kaukaa loppuraskauden. Ja karkkiosastolla nuuskin ihastuneena lakuja :whistle: Onneks mulla on keliakia niin en saa syödä niitä muutenkaan. On mulla yks terveellinenkin himo, porkkanat tuoreena. Eilen pesin ja kuorin kolme iltaruoalle kaikkia varten mut päädyin sitten rouskuttamaan ne kaikki itse :ROFLMAO: Totesin miehelle et jos haluat oman niin parempi varmaan että kuorit sen itse :D
 
Ihania ultrakuulumisia jo monelta! :love: Mulla on huomenna edessä se, toivottavasti saan myös pelkkiä positiivisia uutisia!

Syömisestä; mä epäilin ilman oireitaki jo vähä ennen uutta vuotta raskautta niin tuli tarve vetää äkkiä runsaasti kylmäsavulohta ennen testin tekoa :whistle: tein testin aaton päivänä ja sanoin apteekissa että haluan tietää että voinko ottaa lasin shamppanjaa illalla. Siellä sanottiin että ois niin aikasta ettei vielä ois väliä jos ottaisinki yhden. Sehän oli sitte positiivinen niin jätin kuiteski suosiolla väliin. Ja lakritsista, mun asunnon vieressä on karkkikauppa ja ikinä en ollu käyny siellä koko parin vuoden aikana (herkut siis muualta, ei niin että oisin ollu ilman :sneaky:), tietysti just samoihin aikoihin hokasin että siellä myydään hollantilaisia lakritseja ja jopa pandan liitulakuja. Ku ei täältä mistään sellasia normaalisti saa. Luin että ne raskausajan rajoitukset on niin suurista määristä ettei muutamalla karkilla ois väliä ja pitihän niitä pariin kertaan käydä hakemassa, iski niin kova himo :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Saippuakupli
Mä luin, että viikossa 5g ois maksimi? Muistaako kukaan lukeneensa samaa? Mäkin tykkään hirveästi mm. Salmiakista ( ei muuten normisti mennyt niinkään, mutta nyt tekisi mieli ihan jäätävästi). Mutten ole ostanut. Tai no parikertaa niitä sisu ruuteja ostanu ja hirvee morkkis sillä niissä se salmiakin määrä on iso. Joten jääkööt kauppaan. Tuskaa tekee, kun mitään ei sais syödä mitä nirmisti syön. Ja maha ei täyty vaikka kauhea nälkä ja huono olo sitten piinaa, mutta kun maha ei vaan vedä. Silti neuvolassa tullut jo ainakin pari kiloa painoa :eek:
 
@Lukka Jos yhtään lohduttaa, brittiläisissä ruokasuosituksissa mm. feta ja mozzarella on sallittujen listalla, kunhan vaan on pastöroidusta maidosta valmistettu. Briteissä tuskin myydään kovin erilaista fetaa kuin Suomessa... Mut täällä nyt vaan on otettu se viranomaiselle helpompi linja, eli kielletään kaikki.
https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/foods-to-avoid-pregnant/#some-types-of-cheese

@Ninnu118 En ollut tosta 5g suosituksesta kuullut - olisikohan sittenkin luku ollut 50g? Se on näköjään Ylen mukaan ollut aiempien ruokasuositusten rajana, nykyisten suositustenhan mukaan ei lakua suositella ollenkaan. Siis Suomessa, ei Briteissä, jossa sallitaan maltillinen syönti. (Tosin varmaan hyvä muistaa, että suomalaisten lakukulutus on Britteihin verrattuna aivan eri luokassa muutenkin.)
https://yle.fi/uutiset/3-9453302
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Suomalaisen vauvakirjan (uudistettu painos 2017) mukaan salmiakkia ja lakritsia kannattaa rajoittaa ja kerta-annos max. 50 grammaa päivässä. Itsekin oon välillä napostellu salmiakkia sillä ”muutama makeinen päivässä” meiningillä, koska se on oma suosikkiherkku niin täysin ei oo voinu luopua. Mutta en toki päivittäin ja ei ees tota 50 g kerralla, varmuuden vuoksi.

Huvikseen piti kanssa selvittää, mitä esim. sushista ja muusta raa’asta kalasta sanotaan Japanissa odottaville äideille, ja ilmeisesti ei oo raaka kala siellä kiellettyä. Että aika paljon voi eroja löytyä näissä ohjeissa ympäri maailmaa. Itse meinaan kyllä kärvistellä ilman sushia, vaikka se herkkua onkin mutta on tämä raskaus tärkeämpi.
 
  • Tykkää
Reactions: Tupuli ja Lukka
Voiiiii ollaanko me jo niin pitkällä et on jo marraskuistenkin ketju :love:
Täällä 10+2 tänään :love: tule jo 12 viikkoa täyteen että pääsen kertomaan läheisimmille :rolleyes: ja mulla 12+1 nt ultra niin sopivasti siinä heti sit :love:

Mut joo noihin ruokiin niin onneksi ite en oo kova lakritsan ja salmiakin syöjä joten ei oo kova paikka jättää niitä pois enkä myöskään voi sietää esim.sushia ja graavisuolatusta lohestakaan en kauheasti tykkää :p
Joskus jos muut syö lakua tai salmiakkia niin varmasti jos haluttaa saatan ottaa pari karkkia ..enkä sitten aio niistä potea huonoa omaatuntoa :whistle:
Ja pastöroituja juustoja kuten feta aion syödä silloin tällöin ja ruuan laitossa kans joskus käyttää ja oon tehny noin muissakin raskauksissa :barefoot:
Ananashimo on tullu appelsiinin tilalle ja sitä pitää tunkea kohta joka ruokaan :p
Kahvi alko pikkuhiljaa etomaan enemmän ja enemmän ja lopulta ei pystynyt ollenkaan sitä juomaan ja siitä kai seurasi 3päivän jäätävän päänsärky .. nyt olen juonut väkisin aamupalan jälkeen kahvia ja tadaa ei sitä tappo väsymystä eikä päänsärkyä (y) tänään ei ees tarvinut niin pahasti väkisin juoda :)

Kävin siellä seulonta verikokeissa eilen ja multa seurataan ettei vereen kerry vasta aineita ku nuorin on ollut sinivalossa ..tuli yllätyksenä et sen takia voi kertyä, mutta on vissiin harvinaista, että niin kävis o_O
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista :love: ihana vaihe menossa odotuksessa kun näitä satelee urakalla!

Mulle salmiakki on ollu tosi vaikea rajoittaa ja sillon tällön oon vähän syönyt, nyt vähän jo helpottanut himo ja enemmän voisin syödä kaikkea tuoretta ja raikasta :p

Reilu viikko toiseen ultraan ja verikokeisiin, pitäs se nt-ultrakin varmaan varata :LOL:
Tänään sovellus huuteli ”vauvasi on nyt sikiö” :love:

Miina & Pätkis 9+0 POKS
 
Täällä kävi niinku arvelin että tän päivän nt-ultrassa meni kolme päivää taaksepäin la eli oli vasta 11+1, ja sanoi että tulla ens vkolla takas niin saa paremmin mitattua kaiken. Sainpa kuiteski käytyä jo ultrassa ja nähtyä pikkusen liikkumassa ja kuultua sydämen :love: niin ja sanoi että ens vkolla vois jo kertoa sukupuolen, whaaat :eek::ROFLMAO: viimeksi kertoivat vkolla 14 ja aattelin että olipa aikasta. Ihana ku oli sama lääkäri joka sattu monelle kerralle viimeksiki ku piti käydä kk välein ja jopa muisti minut vielä vaikka tietysti paljon porukkaa käy :)
 
@Daisy85 ihanat kuulumiset :love: Mulla on nt-ultra rv 11+6 ja elättelen toiveita et tosiaan näkyisi sukupuoli. Varhain se voi näkyä, kaverillekin oli sanottu rv 12+ että pojalta näyttää. Ekassa raskaudessa, jolloin odotin mun tyttöä, en edes kysynyt silloin mut sitten toisessa sanoin et hyvin vahvasti tuntunut pojalta ja nt-ultraa tehny hoitaja sanoi et kyllähän tää pojalta näyttääkin :D Mut viikot tais olla silloin viikkoa pidemmällä kuin nyt tässä tulevassa nt-ultrassa. Saa nähdä näkyykö tällä kertaa. Vahva tyttöfiilis ollut koko ajan, jännittää osuuko yhtään oikeaan.

Olot helpottaneet hieman, sen verran että oon päässy töihin (y) Mut tosi paljon rajoittaa elämää tää pahoinvointi. Liikkuminen on ihan nollassa, iltaisin ei enää pysty muuhun kuin makaamaan paikallaan, ettei tule oksennus ja työpäivä on sellaista skarppaamista että jaksaa olla ja keskittyä. Mut ootan ihan hirveästi sitä että tää alku tästä suttaantuu ohi, pääsee ultraäänitutkimuksiin, maha alkaa näkyä, saa käyttää odotusvaatteita, tuntee vauvan liikkeet ja että mies ja lapsetkin tuntee liikkeet :love: Kohta on kevät ja kesä, silloin pitäis olla pahoinvoinninkin poissa ja pääsee muutenkin sitten paremmin liikkumaan, ehtii kohottaa kuntoa ennen synnytystä. Me muutetaan elokuussa ja ootan hulluna sitäkin, äitiysloma alkaa muuttoviikolla niin vikat viikot saan huhkia tosissani ja laittaa kotia, ei tuu ainakaan aika pitkäksi eikä toisaalta haluta et vauva syntyy yhtään aiemmin ku on laskettu :D Mun kaks ekaa on syntyneet 40+4 niin en usko tänkään syntyvän kauhean kaukana lasketusta.

Tänään onkin jo rv 9+4, kohta päästään kaikki syyskuiset kaksnumeroisille viikoille :love:
 
@Daisy85 Kiva kuulla teidän nt-ultrasta. Eikä yhtään huono juttu päästä kurkistamaan uudestaan.;)

Meilläkin on nyt nt-ultrassa käyty, ja siellä kölli unikeko ruokalevolla.:love: Alussa olin niin huojentunut vaan siitä, että löytyi pulssi ja aivot, että ällistyin, kun kätilö yhtäkkiä herätti toisen tekemään voltteja siinä ruudulla. Sukupuolesta en muistanut edes kysyä, kun olin siinä niin Hangon keksinä, mutta taisi olla niinkin, että meidän vatsapuolen näkyvyys ei kaikin puolin ollut kovin hyvä, joten siihen tuskin olisi vastausta tullutkaan. Kaikki raajat taisi löytyä, ja mikä tärkeintä, niskaturvotus oli monen mittauksen tuloksena ”olematonta”. Odottelen sitä seulojen riskilukua nyt siis aika optimistisin mielin, mutta sen näkee sitten.

Vaikka tuolla nt-ultrassa käydään ihan vakavista syistä, niin oli se kyllä ihanaa ihan vaan katsella vauvaa. Mieletöntä, miten pitkälle se on tässä välissä jo kehittynyt, vaikka onkin vain peukalon mittainen. Konkretisoi todella paljon tätä odotusta, ja hiljalleen tässä alkaa ehkä uskaltaa aidosti innostuakin koko asiasta.

Ja sitten rakenneultraa odottelemaan.:D
 
  • Tykkää
Reactions: Emmae ja Ninnu118
Musta on ihana pitää sukupuoli yllätyksenä. Viimeksi mulla oli poikaolo joka vahvistui tyttöoloksi lopussa ja tyttöhän se oli sitten. Mulle tuli jo ilmoitus, että lähetteenne on vastaanotettu äitiys-ja sikiötutkimuspolille. Saapi nähä, koska kutsua pukkaa. :) Varmaan 2-3 vko sisään? Aika aikasin teillä osalla jo ollut se nt ultra. Mulla oli viimeksi viikolla 14
 
@Ninnu118 mun mielestä nt-ultra pitää tehdä rv 11+0 ja rv 13+6 välillä, jotta sen seulonnan voi tehdä luotettavasti. Mulla on aiemmat olleet 11+6 ja 12+3 ja nyt tää seuraava myös on 11+6. Ite oon varannut ne mieluummin tuon aikavälin alkupuolelle tai puoliväliin ettei käy ainakaan niin et raskaus onkin sitten pidemmällä ja tuo 13+6 jo menny. Kakkosesta raskaus oli viikon pidemmällä mitä luulin mut ei se sit estänyt luotettavaa seulontaa koska oltiin kuitenki tarpeeksi ajoissa liikkeellä.
 
Täällä varaa sairaala itse eikä siihen voi vaikuttaa. Mä en ottanut mitään seulontoja , varmaan siksi kutsu tullut myöhemmin. Huomenna verikokeet ja pissa. Saapi nähä onko taas jotain pissassa, kun meinaa välillä oiretta olla huoh
 
Onnea @Daisy85 ja @Tupuli :love::love:

Meillä on aiemmin ollut turha kuvitella edes rakenneultrassa saada sukupuolta selville, hyvin nihkeesti suostuttu kertomaan :unsure: molemmilla kerroilla oon käyny yksityisellä selvittämässä asian.
Oho, enpä ole kuullutkaan tollaisesta nihkeilystä.:eek: Luulin, että kyllä ne veikkauksen edes kertoo, jos vain jotain pystyvät näkemään.

Sukupuoli on mulle yhdentekevä, ja ymmärrän hyvin senkin, että haluaa pitää yllätyksenä loppuun saakka. Mä vaan malttamattomana haluaisin tietää. Puolittaa samalla sen etunimien pohtimisen vaivan.:X3:

@Ninnu118 Sitä toksoplasmaahan se neuvola niissä kissoissa pelkää. Sinänsä vähän todellisuudesta irrallaan tollanen kauhistelu, kun kissoja aika monesta kodista löytyy. Eihän siinä muu auta kuin noudattaa niitä hygieniaohjeita, ihan niin kuin näissä muissakin ohjeissa, mitä jakelevat.
 

Yhteistyössä