Syyskuiset 2019

@Miina- mulla oli kanssa tosi matala hcg! Mikä sulla oli se arvo ja minkä mom arvon ne oli laskenu siihen korjattuun tulokseen? Mulla oli vaan 21 ug/l ja sain mom arvoksi 0.26mom. Silti mullakin siis nuo trisomiat jotain 1:93000 jne. Tietääkö täällä kukaan mistä toi matala hcg vois johtua?
Mulla oli 40 ug/l, mom 0,69 mutta korjattu mom 0,72. Mua häiritsee vähän kun tuloksissa lukee että tupakoin vaikka olen lopettanut :oops::eek: onneksi tupakointi ei paranna tuloksia joten olkoon paperissa näin..
 
Mulla oli 40 ug/l, mom 0,69 mutta korjattu mom 0,72. Mua häiritsee vähän kun tuloksissa lukee että tupakoin vaikka olen lopettanut :oops::eek: onneksi tupakointi ei paranna tuloksia joten olkoon paperissa näin..
Okei, on sulla toi kuitenki lähempänä nornaalia kuin mulla. Päätin, että en enää kyllä mitään veriarvoja stressaa tai muuta etenkää jos lääkärit ei niihin mitään sano, eiköhän noi mullekin ois jo soitellut jos jotain huomautettavaa olisi. Ymmrtääkseni nuokin voi vaihdella aika paljon viikkojen ja jopa päivien mukaan ja yksilötasolla. Nt-ultra ja rakenneultra varmaan kertoo eniten että missä mennään ja vaikuttaako kaikki normaalille. Ois ihana jos voisin vihdoin alkaa nauttimaan tästä ajatuksesta, että meille tulee lapsi stressaamisen sijaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Miina-
Hei te jo pidemmällä olevat! Itsellä laskettu aika menee vasta tuonne marraskuun loppupuolelle, mutta haluisin kovasti kuulla, miten teillä jo pidemmälle päässeillä on raskausoireet käyttäytyneet raskauden edetessä? :) itsellä takana vain kaksi km, eli ei yhtään onnistunutta raskautta niin en osaa peilata mihinkään. :D tällä hetkellä (6+0) siis esim. alavatsakivut loppuneet käytännössä kokonaan, ja rintojen arkuuskin vähentynyt melkein olemattomiin, joten automaattisesti alkaa pelkäämään (taas) pahinta...
 
@AnnMariii No mulla on edelleen tosi kipeät rinnat, väsymystä on, huonoa oloa ajoittain, päänsärkyä, palelu on onneksi alkanut helpottamaan. Mulla kaikki oireet kyllä pysyneet alusta asti. Mutta mulla on takana ns. Oireettomiakin raskauksia. Ei oireettomuus tarkoita aina huonoa. Suurin hormoonipiikki sulla vasta tulossa, että kylläniitä sieltä alkaa tulemaan, oireita meinaan (y)
 
Ihania kuulumisia monella.
Täällä mennään 15+5 ja mä olen jopa kehittänyt pienen kriisin et onko kaikki hyvin kun fiilis on niin oireeton. Tasan viikon päästä lääkärineuvola, jos sinne saakka jaksais niin pääsis varmistelemaan että kaikki ok. Varmasti onkin enkä siksi pyydä nyt mitään ylimääräisiä tarkistuksia ennen sitä mutta on outoa kun vastikään yökötti heikotti ja nälätti koooko ajan ja nyt kuin taian iskusta oireet tipotiessään. Onhan se tietysti normaalia näillä viikoilla. Vatsasta kyllä repii aina välillä ikävästi mutta tuntuu ettei pömppis oo nyt taas kasvanutkaan pariin viikkoon. Ehkä se kohta pullahtaa lisää. Tissejä kyllä aristaa mutta pahin räjähdysvaara niissäkin väistynyt. Ei auta kun odottaa :barefoot:
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@AnnMariii Mulla oli tissit kipeenä ennen plussaa ja sen jälkeen ei oo ollut. Erilaisia alavatsakipuja oli ensimmäisillä viikoilla plussan jälkeen ja sen jälkeen ei hetkeen ollut. Nyt on taas noin viikon ajan nippaillut ja jomotellut. Huonot olot alkoi rv 7+ ja jatkuneet tähän päivään (rv 13+). Raskauksia on tosi erilaisia ja ei oireettomuus aina huonoa tarkoita. Sulla on todennäköisesti oireet ja olot vasta edessä päin. Tsemppiä! :)
 
Menin sitten katsomaan omakantaa ja sikiöseulontatulokset oli tulleet. Down-riski oli 1:266. Nyt alkoi tosissaan ahdistaa ja kehitin tästä itselleni stressin. Harmittaa, että olin utelias. :(
Riskiryhmähän on 1:250 tai sitä suuremmat todennäköisyydet. Lisäksi riskiryhmässä ei läheskään kaikilla ole mitään poikkeamaa vaan muistaakseni vain muutamalla prosentilla "seuloissa kiinni jääneistä" todetaan kromosomipoikkeama. Ymmärrän kyllä, että nuo luvut mietityttää, mutta olet tuon tuloksen kanssa ulkona riskiryhmästä. Eikös sulla ultrassa kaikki ollut kuitenkin hyvin vai mitattiinko siellä koholla oleva nt? Ja minkälaisia tuloksia sait verikokeesta? Ikäkin ja paino vaikuttaa lopputulokseen, tosin en tiedä miten nämä sinulla menevät. Kantsii varmaan soittaa äitiyspolille niin siellä joku oikeesti asioista tietävä osaa kertoa paremmin. Jospa se rauhoittaisi mieltä :)
 
@tikkunekku90 Tiedostan kyllä, etten kuulu riskiryhmään ja tiedostan myös, että todennäköisyys on edelleen hyvin pieni. Niskaturvotus oli normaali. Hcg oli n. 160 ug/l ja pappa n. 560 mU/l, en nyt tähän hätään tarkalleen muista. :alien: Enköhän mä tästä tokene, kun järki palautuu pääkoppaan. :unsure:
 
Meillä mies vähän möksähti, kun en otattanut noita testejä varsinkin, kun meillä oli se turner . Mä vaan tiedän itseni ja mun pää ei kestä yhtään tollasia. Onneksi lääkäri oli mukava ja ymmärtäväinen ja anto vaan uuden ultra ajan ennen rakenneultraa. Mäkin katoin mun oma kannasta, niin siellä luvi virkeä sikiö ja nenäluu näkyy. Piti heti mennä jo sekin tsekkaa mitä se tarkoittaa.
 
@tikkunekku90 Tiedostan kyllä, etten kuulu riskiryhmään ja tiedostan myös, että todennäköisyys on edelleen hyvin pieni. Niskaturvotus oli normaali. Hcg oli n. 160 ug/l ja pappa n. 560 mU/l, en nyt tähän hätään tarkalleen muista. :alien: Enköhän mä tästä tokene, kun järki palautuu pääkoppaan. :unsure:
Kantsii oikeesti soittaa jollekin jos jää mieltä kaivelee asia, tai ainaki itseeni auttaa kun oikeesti joku lääkäri selittää mulle mitä mikäkin tarkottaa jne sen sijaan että googletan itse ja panikoidun. Tsemppiä :)
 
@Ninnu118 Mä taas ehdottomasti haluan kaikki tarjotut tutkimukset, sillä haluan tietää etukäteen, jos jotain on vialla stressasin sitä tai en. Ymmärrän toki myös sun näkemyksen, jos tutkimuksia ei halua. Nenäluun näkyminen on käsittääkseni hyvä merkki. Mullakin lääkäri mainitsi siitä. :)

@tikkunekku90 Kiitos ❤ Aion olla asiasta neuvolaan yhteydessä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@lillium kannattaa kysellä josko voisivat selostaa tuloksia tarkemmin. Mä sain omat tulokseni sähköpostilla koska verikokeet otettiin jälkikäteen ja kätilö laittoi ettei tarvi jatkotutkimuksia. Mun käsittääkseni ne ottaa jonkin verikokeen tarvittaessa, voithan sä pyytää sen, se oli muistaakseni just vain Downin riskin kartoittamiseksi. Minä myös mieluummin selvitän ja kuulen kaiken etukäteen joten ymmärrän ton. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin mut olisihan se kiva kun ei tota tarvis stressata koko raskautta. Muistelen et yks kuopuksen ryhmästä sai vastaavan tuloksen ja pääs jatkotutkimuksiin, terve poika se lopulta sitten kuitenkin oli :)
 
  • Tykkää
Reactions: lillium
Puhuin tänään neuvolaan asiasta ja ainoa, mitä heillä oli sanottavana oli ikäriski. Sitä mulle sitten hoettiin vähintään 50 kertaa puhelun aikana. Ikää mulla siis 32 ja ikäriski oli 1:662 ja voisin väittää tälleen maallikkona, että siitä tulos ei johdu, vaan verikokeista. Rauhoitteli vielä, että nt-ultrassa oli kaikki kuitenkin hyvin ja sairaalasta kyllä otetaan yhteyttä, jos häikkää löytyy. Olo ei ole paljon rikkaampi. Toivottavasti kaikki on hyvin ja huolehdin nyt ihan turhasta.

Tämän lisäksi joudun syömään toisen ab-kuurin ja jos siitä ei ole apua, niin joudun aloittamaan jonkinlaisen estolääkityksen. Oon kyllä tänään taas vaihteeks kiukkunen ku herhiläinen. Toivottavasti teillä muilla alkaa viikonloppu vähän mukavammissa merkeissä.
 
@lillium mulla on itselläni kans neuvolasta sellainen kokemus, että kun yritin soittaa omien verikoetulosten vuoksi ja kysyä miksi arvot ovat niin matalat niin neuvolaterkka ei kyllä tiennyt koko asiasta mitään. Sanoikin suoraan että eivät he tiedä näistä eivätkä oikein saa sanoakaan mitään. Kysyin sitten suoraan äitiyspolilta asiaa ja siellä tosi mukava lääkäri selitti mulle tarkemmin, että mitä noi veriarvot ovat ja mistä ne kertoo.

Mulla sama, että haluan tietää jos tällä lapsella ei ole kaikki kunnossa. Tiedän kyllä, että silti on mahdollista saada vammainen lapsi vaikka kaikki seulat ym. olisivatkin ok. Mutta itse haluan, että olen tehnyt ns. kaiken mitä voin ja sitten jos silti käy huono tuuri niin eipähän jää ainakaan jossiteltavaa. Todennäköisesti sulla on kuitenkin kaikki ok :)
 
  • Tykkää
Reactions: lillium ja Lukka
Ja tosiaan, jos asia jää vaivaamaan liiaksi niin pyydä sitä NIPT koetta, siinä asialle saadaan selvyys. Täällä meilläpäin siihen pääsee suoraan jos kuuluu riskiryhmään, en tiedä miten prosessi menee jos ei kuulu. Ehkä voi olla, että joutuu maksamaan siitä erikseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@lillium voi huoh, nyt on kyllä osunut ehkä vähän ammattitaidoton tyyppi sulle neuvolassa, ai että tollaset on turhauttavia o_O Itse olen suunnilleen samaa ikää ja mulla nuo riskiluvut oli ihan erit eikä mun käsittääkseni siihen edes laskettu ikää mitenkään mukaan. Ainakaan kätilö ei siitä puhunut mitään vaikka muuten selosti kaiken tosi tarkkaan. Joka tapauksessa en usko minäkään että ikä selittäisi tuota, muutenhan esimerkiksi kaikilla nelikymppisillä paukkuis varmaan riskirajat. Mä yrittäisin ottaa yhteyttä sinne missä ultra tehtiin ja kysyä just tota NIPT-verikoetta. Ja miksei yksityiselläkin sais tota. Saat ainaki mielenrauhan. En tiiä lohduttaako mut mun käsittääkseni riskiluvut alkaa olla 1:25 silloin kun on oikeasti Downin syndroomaa. Aika kauashan tuo sun jää. Toisaalta itellä oli 1:92000 ja kaukana se on sekin että ymmärrän toisaalta et jokin lisätutkimus huojentais. Ihmetyttää että neuvolasta ei tuon parempaa vastaanottoa saanu :cautious: Eivät vaan todennäköisesti osanneet. Mut voithan sieltäkin vielä kysyy tota NIPT-verikoetta.

Vti-vinkkejä saitkin jo, kannattaa ehdottomasti kokeilla just jotain C-vitamiinilisää tai hapanta mehua tai maitohappobakteereja tai kaikkia, ei ne antibiootit oo hyväksi nekään vaan sekoittaa mikrobistot. Useimmilla kyl auttaa noi edellämainitut! Tsemppiä, tänään on tällainen päivä, huomenna sitten sata kertaa parempi :)
 
  • Tykkää
Reactions: lillium
@tikkunekku90 Kysyin tosiaan tota NIPTiä neuvolasta, ni sanoi, että se tehdään vain riskiryhmään kuuluville. Yksityisellä se maksaa taas yli 700e. :confused: Täytynee soitella ens viikolla äitiyspolille, jos sieltä saisi vastauksia. Kuulutko itse riskiryhmään vai ootko vain säikähtänyt joskus tuloksia niin kuin mä? Jos siis saa kysyä. :)

@Ninnu118 Kiitos, täytyy tutkia! (y)

Huolettaa sekin, kun tota antibioottia pitää ottaa 3krt päivässä ja pitää olla tietyt välit ruokiin, että miten onnistuu. Säännöllinen syöminen on pitänyt olot edes jotenkin siedettävinä ja nyt joudun lääkkeen takia pitämään pitempiä taukoja. Edelleenkin siis oksennan lähes päivittäin. Kokeilemalla tietysti selviää, viikko pitäis pystyä. :alien:

Ja anteeksi itkuvirret, kyllä mä tsemppaan ja piristyn pian! :oops::D
 

Yhteistyössä