Syyskuiset 2019

Mitä mieltä ootte perhevalmennuksesta? Aiotteko mennä? Mulla on jostai syystä vähän sellainen olo, että se olisi turhaa diipa daapaa kuten neuvolassakin tuntuisi olevan kaikki muu paitsi tietysti nämä varsinaiset tutkimukset eli pissa testi tai vaikkapa verenpaineen mittaus ja sykkeiden kuuntelu. Jotenkin en koe millään tasolla hyödylliseksi mennä keskustelemaan mistään omista ajatuksista kenenkään randomin kanssa vaikka sitä täällä palstalla harrastankin :D riittää omien ystävien kanssa keskustelu, sekä niiden kellä on lapsia kuin myös niiden kellä ei. Vai onko täällä jo aiemmin lapsen saaneita jotka ovat kokeneet nuo käynnit hyödyllisinä? Synnytysvalmennus kiinnostaa kyllä itseänikin.
 
@annimaria93 Meidän koirassa en huomaa eroa, mutta mun vanhempien koira kyttää mua kuin hai laivaa. :D

@tikkunekku90 Esikoisen aikana ei tullut mentyä perhevalmennukseen. En jotenkin kokenut tarpeelliseksi silloin enkä usko, että mennään nytkään. Synnytysvalmennuksessa käytiin ja se oli täällä ainakin niin turha kuin olla ja voi. Powerpointia powerpointin perään eikä päästy edes synnytyssaleihin tutustumaan. Olin silloin todella pettynyt. Tällä kertaa taitaa siis sekin jäädä välistä. Mut toisaalta, ehkä se oli esikoisen aikana hyvä käydä. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: annimaria93
Heippa,
Täällä kans yks odottava mamma,jolla laskettu aika 20.9. Kaikki menny tähän asti tosi hyvin! Eilen viimeks käytiin neuvolassa kuuntelemassa sykkeet ja omat labratulokset oli ok :) Meillä toinen koirista on alkanut tulemaan lähelle ja nukkuu pää vatsan päällä. Toista ei kiinnosta yhtään! Oon kans jo hurahtanu ostamaan vaatteita :oops: Koko ajan tekis mieli lisää tehdä hankintoja.
 
Tervetuloa uudet :)

Maha alkanut toimia vähän normaalimmin niin mun alkava vauvamasu kutistui :unsure: Ehkä sitten oli vielä enempi jotain turvotusta. Näkyy se vähän mut tuskin vieraampi hoksais... No, meneepähän työhousut vielä vähän aikaa ilman kommervenkkejä.

Liikkeet ei tunnu vielä, ei ainakaan niin selkeästi ettei jäisi epäselväksi. En taida tuntea niitä vielä kun aiemmat epämääräiset tuntemukset eivät ole vahvistuneet.

Pahoinvointi taas vähän helpompana, en voi uskoa :rolleyes::) Jätin maitotuotteet vähemmälle, liekö se auttanut. Rautaa otan toisinaan, se kyllä pahentaa heti oloa...

Ens ma neuvola, toivon et nyt kuuluu sykkeet. Ei tunnu oikein kauheasti raskaana olevalta paitsi jos pötköttää selällään ja tunnustelee alavatsaa, silloin tuntuu kohtu tosi hyvin :love:

Rv 14+1 tänään :)
 
Kivaa, uusia keskustelijoita! Tervetuloa @Nyytti19 ja @sydänkoru (y)

@Lukka Radin riskitekijöinä mulla just huomattava liikalihavuus ja suvussa kakkostyypin diabetesta.

Kuplintaa, hipaisuja - joo, ehkä jotain sellasia oon pari kertaa ollut tuntevinani. Toissailtana ja vielä aamullakin mulla oli useaan otteeseen sellanen elohiiri masussa lähellä napaa ja alavatsalla, että aattelin, että buum! tästä tää liikkeiden tunteminen nyt lähtee, siellä se monottaa. Oikein läskit vaan hytkyi. :LOL: Mutta nyt ei oo taas ollu. Joten epäilen väärää hälytystä. :cautious:

Äitiyspakkaus - todellakin otetaan! Mä en oo vielä mitään ostanu (enkä varmaan osta ennen kesää), ja lahjoitustenkin suhteen voi olla niin ja näin, joten tulee tarpeeseen.
 
Mä oonkin odottanut jo kauan milloin ne julkaisee sen tän vuoden pakkauksen sisällön. Aiotaan ottaa vaikka tää on kolmas ja näin, en oo säästänyt kuin parhaat vanhempien lasten vauvanvaatteista. Oon ommellut itse tälle kolmannelle aika paljon mut vielä on tilausta yhdelle ja toiselle tuotteelle. Ja sit äp on musta vaan niin "juttu", todellakin haluan tälle kolmannellekin sen. Ollaan säästetty kahdelle ekalle kaikkea niiden omiin laatikoihin niin olis ihana kolmannellekin. Mut katotaan nyt se sisältö, jos se on ihan kauhee omaan makuun niin harkitsen vielä mut en usko ettenkö yhtään tykkää, eiköhän se mee :) Niitä on ihana sitten hypistellä kun se laatikko vihdoin tulee :love:
 
Noniin, nyt se tuli: kauan odotettu äitiyspakkaus. Avataanko heti kommentointi?:LOL:

Tän vuoden peitemakuupussin kuviointi on musta paljon kivempi kuin viime vuoden.

Johtuikohan yleisöpalautteesta muuten, että ovat näköjään jossain vaiheessa tiputtaneet pois sen taskuvaippajutun? Onko kestovaippailu (siihen sitä kai käytetään?) nykyään(kin) niin harvinainen juttu?

Sitä mä en kyllä tajua, miksi ne tunkee vuodesta toiseen noihin pakkauksiin libresseä ja kondomeita. :cautious: Ihan kuin niitä ei itse osaisi hankkia. Toivoisin mieluummin tuotteita, joita meikäläisen kaltainen mistään tietämätön ekakertalainen ei tajuais tulla hankkineeksi.
 
Aion ottaa äp! Kaikille ottanut! Oin tykännyt niistä toppapuvuista ja niitä käytetty niin kauan kun mahtunut. Ja mun mielestä ne vaatteet ollut kestäviä. Kondomeja en voi käyttää, kun oon allerginen kumille, että turhia meille.

Ja nyt kävin kurkkaa uuden äp ja aika pliisut ja poikamaiset värit.. ehkä tää on poika :D

Mua jännittää kuuluuko sykkeet ensiviikolla. Pitäisi kyllä kuulua, kun istukka takana ja sit rv 16 <3
 
Kävin kurkkaa äitiyspakkauksen ja en keksinyt yhtäkään tuotetta mikä ei kelpaisi, päin vastoin kivoja juttuja kaikki :) muutenkaan en oikein ymmärrä miksi tuosta paketista jotkut niin kovasti valittavat, minusta on jotenkin käsittämätöntä että tuo pakkaus ei kelpaisi jollekin. Eri asia toki ne perheet, missä on jo useampi lapsi ja ottaa paketin mieluummin rahana :)

Mulla oli toka neuvola tällä viikolla ja hetken aikaa piti sykkeitä etsiä, mutta sitten kun sanoin terkalle mistä kohti itse ne viimeeksi dopplerilla löysin niin heti alko jyskyttää :) ja vaikutti sykkeet normaalille. Kuplintaa olen tuntenut päivittäin tuossa navan alla lähinnä istuessa jo 14+4 alkaen, jonain päivinä enemmän ja toisena vähemmän. Yli 10 vuotta vatsavaivoista kärsineenä voin 99% varmuudella sanoa, että tämä kuplinta ei ole mun suolistosta johtuvaa :D on kyllä jännä tunne!

Tikkunekku 15+4
 
Kävin vasta nyt kattomassa mut vitsit, olin toivonut mielessäni jotain maanläheistä, ruskeaa karhuteemaa niin eipä kauas heittänyt :D:love: Todellakin otetaan tuo! Just toi makuupussi oli mustakin tosi ihana! Ja muutenkin, tykkäsin noista väreistä. Noi menee mun mielestä kummalle vaan... :)

Ei malttais odottaa :love: Mut ei tota vielä kannata hakea ku jakavat vanhaa huhtikuun loppuun asti :D
 
Minä tykkäsin pakkauksen tuotteista. Aluksi töissä kiireessä selatessani valikoimaa ajattelin, että onpas vaaleaa ja hailakkaa, kuten toppapuku mutta löytyihän sieltä värejä. Ja niitä kuviahan sai lähennettyä ja kuoseja tutkittua tarkemmin, kun klikkasi kohdetta yksitellen.

Jotenkin odottava mieliala. Odottaa seuraavaa neuvolaa ja sykkeen kuulemista. Pieniä tuntemuksia ollut navan toisella puolella joka päivä.

Tietääkö teillä jo lähipiiri ja töissä raskaudesta? Minä olen kertonut vain parille läheiselle ja työnantajalle.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Aion myös ottaa äitiyspakkauksen,jonka olin jo aikasemmin päättänyt :) Näytti kyllä kivalle tuotteet!
Meillä tietää jo lähipiiri ja töissä työkaverit raskaudesta.
Tänään oli pitkästä aikaa aamulla huonovointisuutta ja päänsärkyä. Meni onneks aika nopeesti ohi :)
 
Mulla on kyllä itellä maku muuttunut siitä mitä oli aiemmin, esikoisen aikaan en olis tykännyt tuosta uudesta yhtään. Halusin kirkkaita ja selkeitä värejä enkä todellakaan mitään "maanläheistä" enkä sukupuolineutraalia :D Mut nyt sitte tälle kolmannelle oon ostanut jo kaikkea ruskeaa ym. mitä en olis voinu kuvitellakaan silloin esikoiselle. Tiiä sitte mikä tullu. Esikoinenkaan ei kuitenkaan ole kuin reilut 5 v.

Mut on varmasti todella vaikeaa valita tuotteet äitiyspakkaukseen kun kaikilla kuitenki on oma maku ja sit yhdelläkin ihmisellä voi maku muuttua niin kaikkien mieleen olevaa äitiyspakkausta ei saa millään. Toisaalta olis kiva jos olis vaikka kaks vaihtoehtoa joista valita mut ehkä se menis Kelalle liian työlääksi...
 
Niin ja varmaan kaikki tuttavat tietää raskaudesta, ainoat jotka ei on miehen työpaikka ja muutama meidän puolituttu. Muuten on taidettu ehtiä kertoa jo kaikille omille tutuille :ROFLMAO: Suku on sit eri juttu. En ole ite erityisen sukurakas enkä sukulaisten kanssa kauheasti tekemisissä niin joka tädille, serkulle ym. en ole kyllä kertonut, oletan että äitini kertoo sitte. Miehen perhe tietää mut muu suku varmaan ei. Ehtii ne sitten. Ekassa raskaudessa yks sukulaisihminen soitteli mulle yhtenään ja ääni väristen aina toivoi et kaikki menis hyvin, lupasi rukoilla ym. Ahdistuin siitä niin että vaihdoin salaisen numeron enkä kertonut tälle ollenkaan :ninja: Vähän nolo mut en esikoista odottaessa kestäny tollasta yhtään...
 
Mun suvussa on ihme kyräilyä eikä kukaan iloitse toisten asioista, päinvastoin. Ei olla missään tekemisissä ja ite jäin vaan pois kaikista ja nyt ne muka jättänyt meidät. Mun äitiä aina kiusanneet mun tädit ym. Niin aina kaikissa juhlissakin on vaan mun äiti. Mun oman sisaruksetkin jättäytynyt pois ( ne ei kai kestä meidän elämäntyyliä tms? ), mutta onneksi miehellä on tiivis perhe ja voi olla sellanen kuin on.

Ei olla kerrottu, kun mun äidille ja muut saa sitten nähdä, kun kesä tulee. Eipä oo paljon onnitteluja enää kolmannen jälkeen tullut :D
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Mä en ole vielä käynyt pakkausta kurkkimassa mutta teidän innoittamana täytyy taatusti seuraavaksi mennä.

Eilen oli eka lääkärineuvola, niin turha käynti, kaikki ok.

Mä koen että tää nykyinen systeemi meillä päin neuvolassa on kylmä ja etäinen. Vaikka en kolmannen raskauden kanssa ihan kaikkea lätinää kaipaakaan niin tuntuu että kunnon kohtaaminen neuvolatädin kanssa jää vailinaiseksi. Ennen kaikki verenpaineet ym mitattiin tädin kanssa huoneessa mut nykyään ainakin meillä päin nää kaikki stiksaukset, verenpaine ja paino otetaan itekseen ja viedään ne lapulla terkalle ja hän kirjaa ne korttiin ja koneelle ja sit tyyliin moro. Millä ne muka arvioi sen odottavan äidin ”fiiliksiä” siinä viidessä minuutissa. Ennen oli paremmin, minusta. Lääkäri käynti ihan yhtä pöljä, sydänäänet olis vaan kuunnellut mut halusin itte alapään ronklaamiset et tietää et kaikki sielä ok. Lääkäri sano et tekee jos haluan, voi luoja, itsekö täälä päätetään mitä tutkitaan.

Mitä mieltä muut? Kyllä aiemmissa on minusta syynätty tiukemmin.
 
Meillä tietää raskaudesta meidän lähimmät (ts. vanhemmat ja sisarukset). Muut saavat tietää sitten joskus. Ei me salailla tätä enää tai mitään, että kerrotaan kyllä, jos erikseen kysytään. Oon kotiäitinä tällä hetkellä, niin työpaikalle ilmoittamista ei tarvitse miettiä. :) Vanhemmat saa hoitaa sukulaisille juoruamisen. Mullakin yks sukulainen, joka viime raskaudessa aloitti joskus viimeisellä kolmanneksella useamman kerran viikossa pommittamisen, että joko joko? Meinas lähteä järki ja parin kerran jälkeen jätin vastaamatta. Joillakin vain katoaa järki ja kontrolli täysin.

Äitiyspakkauksesta vielä, niin kyllähän se herättää aina tunteita suuntaan ja toiseen. Ainoa varmaan millä vois miellyttää tasasesti kaikkia olisi täysvalkoinen pakkaus, mutta oishan se vähän tylsä. Mä ainakin tykkään väreistä ja noi eläinkuosit oli kivoja. :)

@Veeja Kuulostaa kieltämättä kylmältä tommonen järjestelmä neuvolassa. Meillä on täällä kyllä (turhankin) pitkiä juttelutuokioita ja neuvolatäti mittaa kaiken itse. Taitaa olla aika suuria paikkakuntakohtaisia eroja. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Veeja, meilläkin kolmas tulossa ja tollanen tuntuisi itestäkin tosi tympeältä :unsure: Laita palautetta... Taitaa olla työhönsä kyllästynyt täti teillä töissä. Itekin toivoisin sellaista aitoa kiinnostusta ja läsnäoloa ku neuvolaan meen. Välillä jää kyllä vähän etäiseksi ne vastaanotot :cautious: Osa vähän vanhemmista täteistä ainakin vaikuttaa ihan leipääntyneiltä työhönsä, joten lähtökohtaisesti toivon nuorta ihmistä sinne neuvolaan.
 
Onko täällä muita, joilla esim. Nivustyrä tai spiegelin tyrää ( on hieman ylempänä kuin nivustyrä )? Mulla todettiin viime keväänä tuo spiegelin tyrä ja ilmeisesti kasvava maha saa sen tosi kipeäksi. Kävellessä varsinkin sattuu alamahaan ja luulin jo että mikä siellä on, kunne tunnustelin, että tyrähän se siellä pullottaa. Ja se osaltaan helpotti huolta, että kohdussa ois kipuja vaan että tyrästä johtuu.Täytyy puhua neuvolassa mitä sille voi tehdä. Lääkärit meinasi, että sit vasta , kun kuroutuu umpeen niin leikataan:O sillälailla sanon minä. Unohdin kysyä ultrassa, että mites synnytys sitten, että voiko jäädä tyrä jumiin tms. Mulla on ultra viikolla 17 eli reilu viikko vielä.
 

Yhteistyössä