Syyskuiset 2019

@tikkunekku90 mä olin kans varautunut johonkin tollaseen mut itse asiassa oon ollut erittäin positiivisesti yllättynyt että kyllä se seksielämäkin on vain parantunut! Siis yhdyntä varsinkin tuntuu todella paljon paremmalta, alkoi tuntua heti esikoisen syntymän jälkeen kun ekan kerran uskallettiin kokeilla joskus parin kuukauden jälkeen :LOL: En tiiä miks mut mulla siis ehdottomasti näin päin. Mieskään ei ole mitenkään valittanut mistään, päinvastoin. Ja oon kuullut muistakin joilla sama.
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
Heissan!!
Täällä on yks syyskuussa synnyttävä, joka on vain lukenu teijän juttuja, mutta en oo jaksanu kirjautua:whistle:
La on 18.9. Yhdeksäs lapsi syntymässä, joten en ole " ekaa kertaa pappia kyydissä" :LOL:
Jokainen raskaus ja synnytys on silti varmasti omanlaisensa, vaikkakin suurinpiirtein jo tietää, miten homma etenee. Olen nopea synnyttäjä ja sekai aina mietityttääki, että kerkeän synnärille ajoissa. Matkaa on 25 km. Mulla on monenlaisia "pikkuvaivoja" ni seuraava aika onki synnytyssaliin 18.9. Klo 8.00 :geek: Toki normi neuvolaseurannat välissä.
Kahdeksas oli kiireellinen sektio, mutta muut syntyny alakautta. Kaikki on käynnistetty syystä tai toisesta.
Nopeat synnytykset ja ybernopea ponnistusvaihe onki sitte aiheuttanu jokakerta repeämän. Ekassa (v-99)episiotomia, joka parani paljon hitaammin ku repeämät:unsure: Mutta ei oo elämä pilalla, vaikka on 7 krt ommeltu :)
Ihmeissäni luen tuosta maidon esilypsämisestä, en oo ikinä kuullukkaan. Eikä mulla tulis tipan tippaa maitoa.
Ja täällä pohojosessa kyllä on vauvalle synnäriltä vaatteet, pelkät kotiinlähtövaatteet vain mukaan.
Kiva lukea samassa tilanteessa olevien juttuja, päivittääkähän kuulumisia.
 
  • Tykkää
Reactions: BIMK ja Lukka
Neuvolakuulumisia 38+4: Kaikki ok, pää tuntui alhaalla ja kiinnittynyt! Siltä tuntui kyllä aamullakin kun lenkkeilin koiran kanssa, kävely vaikeutunut ja haarukka ollut niin perhanan kipeä pari päivää. Terkka arvioi ettei kahdenviikon päästä nähdä ja mä niin toivon että se on oikeessa. Supistellut muutamia päiviä säännöllisemmin, ei kyl eilen eikä tänään mut toivon et nyt ku toi pääkin on alhaalla niin alkais tapahtuun kun tosiaan uudelleen synnyttäjällä ei välttämättä kiinnity/ laskeudu lainkaan ennen h-hetkeä. Luulen et noi viikonlopun supistelut sai kenties sen laskeutumisen aikaan. Kova toive että lähipäivinä alkais tapahtumaan, pakko vaan yrittää miettiä sitä laskettua-aikaa ja psyykata että sillon vasta syntyy niin ei oo niin mahdotonta tää odottelu. Välillä on niin poikki että nukun 2h päiväunia ja nyt pari päivää ollut semipirteä olo ja pystyny koirankaa kulkee useamman kilsan lenkin. Hermoja kiristää varsinkin iltaisin, ei meinaa yhtään jaksaa perusiltashowta, kuppi menee nurin heti jos ei eka sanomalla hampaat peseydy. Oon kauhee valivali-ämmä vaikken normisti ees oo (omasta mielestä) mut nyt oon kyllä herkästi antanut palautetta jätetyistä vaatteista ym ja vaatinut vastausta mieheltä et kenen se olettaa nääkin tästä noukkivan:D:mad:
Mites toi pipo asia? Kuis se meneekään et mite kauan beibillä pitää olla joku myssy päässä niinku sisälläkin, en yhtään muista(n) meil ei taida olla edes ku joku äp:n valkonen ”ulkolakki”
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Noniin, lypsyohjeet haettu neuvolasta:D Sanoi että ohjeistetaan kaikille radi-diagnoosin saaneille ja että Turun seudulla kaikille odottajille....o_O Voi aloittaa viikosta 37 alkaen ja idea on että vaikkei mitään tulisikaan niin käynnistyisi kuitenkin kunnon tuotanto pikaiseen. Löytyy netistä kuulemma video miten, terveyskylästä naistentalosta:barefoot:

@M i l j a tervetuloa mukaan:) kiva saada ”kokeneempikin” synnyttäjä mukaan.
 
@BIMK Pakko kommentoida. Mulla on radi ja asun Turussa ja just kysyin radi-kontrollissa käydessä äitiyspolin gyneltä tästä lypsämisasiasta ja hän sanoi että sitä ei nykyään enää suositella (joku uusi ohjeistus siis kuukauden verran ollut nyt). Sanoi että siitä ei ole apua ja että joidenkin tutkimusten mukaan siitä voi olla lähinnä haittaa (esim. istukan ennenaikainen irtoaminen). Joten todella hassua kun sulle on taas sanottu noin eri lailla!

Tuntuu tosi hullulta kuvitella että vauva on tänään täysiaikainen! Hurjaa miten aika menee nopeasti mutta sitten kuitenkin todella hitaasti. Laskettuun aikaan vielä kolme viikkoa, mutta perjantain synnytystapa-arviossa vissiin sovitaan jo käynnistyspäivä, jännää. Parasta olisi jos synnytys käynnistyisi itsestään, mutta en usko että niin käy ainakaan pariin viikkoon.

Vauvan vaatteista. Otan mukaan kotiutumisvaatteet mutta synnärillä mennään sairaalan vaatteilla. Aion kyllä pitää vauvaa mahdollisimman paljon rinnalla ihokontaktissa, jotta saisin maidon nousemaan, koska tosiaan radin takia se voi viivästyä ja todella toivon voivani täysimettää. Eniten huolettaa ajatus siitä että Turussa on tapana antaa lisämaitoa kaikille radivauvoille ja itse en aio siihen suostua ellei siihen ole lääketieteellistä syytä. Musta tulee se hankala äiti.. :oops: mutta voihan se olla etten siinä kohtaa jaksa lähteä vääntämään hoitohenkilöstön kanssa :rolleyes:

Viltti-tossu 37+0
 
Ihme ohjeistuksia jos kerran ei ole yhteneväisesti samat... Mulle ei kyllä oo ikinä missään ohjeistettu lypsämään mitään enkä ajatellut nytkään jaksaa vaivautua. Korviketta on yks tokkonen kaapissa hätätilanteen varalle ja imetän niin paljon ku vauva vain huolii niin eiköhän se maito tarpeeksi pian ja hyvin nouse. Aattelin sairaalassa vain köllötellä yläkroppa paljaana nakuvauva kainalossa :D Pitää ottaa se aika loman ja levon kannalta ku kotona sitte ei todellakaan enää pysty lepäämään. Suorastaan toivon että joudutaan olemaan ainaki pari kolme yötä siellä jonkin harmittoman pikkujutun takia. Mieskin osaa ihan eri tavalla taas arvostaa vaimoa ku oon pois jonkin aikaa :ROFLMAO:

Muutto edistyy mut ai että kun selkä on kipeä o_O Ihme jos tällä touhumäärällä tää raskaus kestää laskettuun asti. Vähänkö on järkytys jos se päivä vielä koittaa raskaana ollessa varsinkin ku näiden supistusten takia on monesti tuntunut et tiiä milloin syntyy :D Edelliset syntyneet lasketun tienoilla joten oletan että varmaan tämäkin lähellä sitä kuitenki.

Ai että menee muuten hermo ku täysin hyvää tarkoittavat ja yleensä oikein fiksusti käyttäytyvät tutut ihmiset kommentoi kaikkea tyyliin "on sulla kyllä valtava maha, kaksosetko sieltä tulee", "minkäkokoiseksi sun vauva on arvioitu", "onpa sun maha jo iso, niin milloin se sun laskettu aika olikaan" :cautious: Mitäpä tollasesta nyt suuttua mut ei helv... ite ainakaan en ikinä sanois vaikka ois miten jättimaha. Pelkään et seuraava kommentaattori saa kaiken paskan kerralla niskaansa :whistle: Oonkin miettinyt vitsillä kaikkea ilkeää sanottavaksi takas, "mulla sentään tää on väliaikaista", mut en kuitenkaan kehtaa sanoa mitään. Ite oon niin herkkä että pidän vain sopimattomana toisten ulkonäön kommentointia niin en sit halua toisillekaan yleensäkään sanoa mitään. En silti ymmärrä miks raskaus on syy kommentoida toisen mahan kokoa vieläpä sellaiseen superpäivittelevään sävyyn :unsure: Harmi etten oo lihonut tasaisemmin kauttaaltaan niin ei näyttäisi tää maha niin isolta :ROFLMAO:
 
@Lukka siis tuo mahan kommentointi!! Ai että saan raivokohtauksen jo pelkästään ajatuksesta. Mulla ollu toisinpäin että voi että, onko siellä edes ketään, kun maha ollut suht pieni koko ajan ja meni siis johonki viikolle rv 24-25 ennen kuin edes tuli esiin oikeestaan ollenkaan. Samaan aikaan itse oon ollu huolesta soikeena kun oli jossain vaiheessa epäilys, että kasvaako tämä tyyppi kuten pitää ja onko kaikki hyvin niin tuntui oikein erityisen paskalta se kommentointi. En voi ymmärtää miksi raskausmahaa pitäisi kommentoida kenenkään yhtään sen enempää kuin syömällä hankittua.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Ai on muitaki "kummajaisia", jotka tykkää olla siellä sairaalassa :love: Mulla ei oo ikinä kiire pois sieltä,eikä ne täällä hätyyttelekkän ku on tilaa olla. Kemissä siis synnytän. Minusta siellä on vaan niin ihanaa sen vauvan kans olla omassa kuplassa:D
Toki vaikuttaa, että saan nukuttua hyvin. Jos olisinki herkkäuninen ni varmaan haluaisin omaan sänkyyn sieltä ;)
Ensisynnyttäjille vinkkinä sanoisin, että kannattaa heti pyytää jo synnytyksen jälkeen jotain laksatiiviä, nimittäin sen kakkoshädän kans on niin vaikeeta, jos on ommeltu ku ei uskalla työntää :unsure: Ite hankin mieluumin vaikka ripuliöverit ku kärsin ummetuksesta synnytyksen jälkeen. Peräpukamista puhumattakaan :(
Ihania aiheita, mutta näistä puhutaan turhan vähän.
Toinen, mitä oon kantapäänkautta oppinu ni en anna ekoilla kerroilla vauvan imeä kovin pitkään. Rinnanpäät ku menee rikki ni itku ei oo kaukana imetyksen ihanilla hetkillä seuraavat päivät. Ja tärkeä se oikea imuote vauvalla myöskin.
 
@tikkunekku90 no sepä. Varsinkin kun esimerkiksi meistä kumpikaan ei voi kyllä mitään sille minkäkokoinen tai -mallinen se maha on :X3: Itteäkin alkaa jo hävettää liikkua missään kun todellakin kävelen tällanen maha edellä joka paikkaan. Ei tää sivuille leviä oikeastaan yhtään mut siksipä sitten kasvaakin eteenpäin ja mulla on muutenkin eteenpäin kallistunut kohtu niin tadaa, kas kummaa maha on sitte tällanen. Vatsalihasten välille ei edellisistä raskauksista jäänyt erkaumaa ja vatsalihastreeniäkin tein ennen raskautta ja sain ihan hyvään kuntoon nekin joten enpä nyt keksi mitä tälle ite vois tai ois voinu :cautious: Huoh. Ja kuten sanoit @tikkunekku90 voin kuvitella miten ärsyttävää on sama kommentointi siinäkin tapauksessa että maha ei olekaan niin iso ja näkyvä että ois muka syytäkin päivitellä sen kokoa. Itteä pelottanut aiemmin et tulee iso vauva niin todella kiva tollanen kommentointi omasta isosta mahasta ja yks todella vielä kysyi et onko vauvan kokoa arvioitu ja tuleeko miten iso, se oli ehkä pohjanoteeraus. No, oon päättänyt olla stressaamatta vauvan koosta enkä ala nytkään, viime ultrassa oli keskikäyrällä ja on toivottavasti edelleen.
 
@M i l j a hyvä vinkki toi että huolehtia mahan toiminnasta sujuvasti. Ite todennut saman. Mulla auttaa jo se että otan magnesiumia :D Mut jotain on kehitettävä siihen, vähintään luumuja jos ei muuta.

Meidän kakkonen roikkui tiiviissä imuotteessa elämänsä ekat kaksi tuntia, vieläpä samassa rinnassa, eikä se kyl haitannut :ROFLMAO: Sama meininki jatkui melkein ekat kaks kuukautta, poitsu söi tosi tiheään... Eka oli pikkasen väärä imuote mut muutaman päivän jälkeen imetystukiäiti ja ohjaaja auttoi hienosäätämään sitä ja siihen loppu vähäisetkin kivut. Se opetti mulle sopivan asennon pidellä vauvaa tissillä, siinä vauva saa hyvä otteen vähän niin kuin väkisin, ja aion seuraavan vauvan kans jatkaa tuosta. Sit kun vauva oppi kunnolla parissa päivässä oikean otteen, se sai otettua sen saman otteen oli mikä asento hyvänsä :) Katon jos löydän kuvan tuosta.
 
Siinä siis vauva on mahallaan äidin mahaa vasten ja pään asennosta johtuen helpommin saa avattua suun tarpeeksi isolle. Monesti huono imuote on siitä johtuvaa et vauvan suu ei oo tarpeeksi isosti auki. Tuo asento on just hyvä sen takia. Ja auttaa siihenki ettei maito tuu liian nopeesti.

 
Mulla on varmaan vaikuttanu seki siihen, et on menny rikki ku vauvoilla, ainaki kolmella on ollu kireä kielijänne. Sillonhan vauva ei pysty kieltä työntää kunnolla ulos, että tulis hyvä siitä imuotteesta. Oonki sitte osannu vaatia (joo se vaikea äiti :whistle:), että kotiinlähtötarkastuksessa lääkäri tarkistaa ja leikkaa sen kielijänteen jo ennen kotialähtöä. Hauska ku olisko neljännen kans kotiinlähössä lapseton nuori mieslääkäri sano, että nykyäänhän niitä ei näin pienenä vielä leikata, mutta suurperheen äiti kyllä tietää, mitä haluaa Otti sitte vaan sakset ja leikkas.
Minä en ala oottelemaan neljää vuotta ja jännittämään, oppiiko normisti puhumaan jne. Vaikuttaa niin moneen asiaan. Ja sitte sairaalakeikka, nukutus yms yms. Näppärä tehä jo synnärillä ni vaiva on veks.
Kylläpä keskustelu rönsyilee jo vauva-aikaan :whistle:
Ku pääsis nyt eka synnyttämään :D
 
Täällä huomioita pikkuhousuista, tai siis eritteistä:ROFLMAO: tulin aamulenkiltä ja pikkuhousunsuojassa oli jotain vaaleanpunaista eritettä, selkeästi havaittavissa. Onko se ihan lapsivettä? Mulla tosi runsas valkovuoto ollut et vaikee nyt sanoa tai sitten jotain limatulppaan liittyvää... jään tätä pähkäilemään uuden puhtaan siteen kanssa. :D
 
Täällä huomioita pikkuhousuista, tai siis eritteistä:ROFLMAO: tulin aamulenkiltä ja pikkuhousunsuojassa oli jotain vaaleanpunaista eritettä, selkeästi havaittavissa. Onko se ihan lapsivettä? Mulla tosi runsas valkovuoto ollut et vaikee nyt sanoa tai sitten jotain limatulppaan liittyvää... jään tätä pähkäilemään uuden puhtaan siteen kanssa. :D
En tiiä mut melkein veikkaisin et kohdunsuulta tihuttaa, pienikin verimäärä sekoittuneena valkovuotoon tekee sen punertavaksi. Paikat kypsyy, kai sulla on sairaalakassi pakattuna :D Ja tosiaan joillakin limatulppa lähtee tollee. Silloinkin se punertava sävy tulee käsittääkseni kohdunsuulta, joka herkästi vähän vuotaa kun alkaa kypsyä. Ja toki olla lapsivettäkin mut sitä lorisee usein kyl sit lisää ja se menee läpi vaatteista koska on niin paljon vetisempää. Mikä tilanne siellä nyt on?

Vitsit tää on kyllä jännää ku ei yhtään tiiä kellä seuraavana alkaa :love: No, ehkä niillä joilla LA alkukuussa todennäköisemmin tapahtuu ku muilla mut silti. Hui :love:
 
Miten vetistä teillä muilla muuten on valkovuoto? Mietin vain kun itellä se on kyllä ihan väritöntä edelleen mut on menny sellaiseksi et pikkarit kastuu läpi asti ja tuntuu sit tosi ikäviltä päällä... Onkohan tää jokin hormonijuttu kun ei yhtään tunnu tulehdukseltakaan? Maanantaina on neuvola, pitää siellä pyytää että katsovat ettei ole tulehdukseen viittaavaa. Ottavat sen streptokokkinäytteen joka tapauksessa.
 
Miten vetistä teillä muilla muuten on valkovuoto? Mietin vain kun itellä se on kyllä ihan väritöntä edelleen mut on menny sellaiseksi et pikkarit kastuu läpi asti ja tuntuu sit tosi ikäviltä päällä... Onkohan tää jokin hormonijuttu kun ei yhtään tunnu tulehdukseltakaan? Maanantaina on neuvola, pitää siellä pyytää että katsovat ettei ole tulehdukseen viittaavaa. Ottavat sen streptokokkinäytteen joka tapauksessa.
Käytännössä vettä, jos en tietäisi paremmin niin voisi luulla että tuli pissaa housuun. Mutta siis kun tunnen mistä se tulee niin tiedän, että on valkovuotoa. Tai siis on ainakin ollut, edelleen tässä päivittäin joutuu miettii et voisko olla nyt kuitenkin jo lapsivettä (n) mulle lääkäri sano, että toi johtuu estrogeenista ja joillain kroppa reagoi voimakkaasti siihen tälläsenä vuotona, etenkin voi olla runsasta jos odottaa tyttöä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Mulla on ollut tosiaan melko runsasta valkovuotoa ja melkosen vetistä myös, tänään kun tuli tota punakkaa siteessen niin ei ookkaan ollut niin runsasta valkovuotoa. Veikkaan ite että liittyy limatulppaan toi, ei tullut uudelleen mitään verestävää. Supistellut pitkin päivää vähän, nyt illasta vähän enemmän, ei kuitenkaan mitään odotuksia herättävää kuitenkaan. Rinnat vähän vuotanut myös tänään (n) kai se lähtö alkaa oleen lähellä mutta kuinka lähellä... o_O
 
Täällä myös supistelee, välillä 24/7. Vaikeuttavat kaikkea tekemistä. Kipeitäkin on seassa muttei näillä vielä tositoimiin päästä. Tuskin tekevät edes työtä kohdunsuulla. Itse meinaan niin väsyä, kun onhan tämä kropalle jatkuvaa jumppaa. Tympäisee kun pitäis jaksaa kotihommia ja laitella kaikki valmiiksi vaan kun ei jaksa / pysty tekemään kuin pienissä pätkissä asioita. Hoidan vain pakolliset ja muun ajan pyrin lepäämään. Jos joku kypsyy niin mieli synnyttämään. :whistle:


rv 39
 
Enpä oo nyt sitten tota lypsyhommaa aloitelluo_O kun jos siitä kuitenkin on enemmän haittaa kun hyötyä(n)

Oi voi, tänään tuli rv 38 täyteen, mennään kivuttomien supistusten ja ”menkka”jomotusten kanssa.

Neuvolassa kyllä meinattiin että vois keskiviikon kasvukontrollissa vihjata että käynnistettäis kuitenkin vaikka kasvu olisikin rauhoittunu:unsure: nyt oli neuvolassa sf-mitta 38 cm:eek: eli en silti usko että rauhoittunu olis kasvu:unsure: niin valmis vaan jo synnyttämään :cautious: esikoisen kanssa ei ollu mulla mitään kiirettä mutta nyt tuntuu että tarvis päästä jo ihastelemaan pientä täällä ulkopuolella:love:
 
@tikkunekku90 ja @Nyytti19 yhdyn niin noihin tunteisiin, että mieltä tää ainakin kypsyttää. Jotenki ku on niin loppusuora niin ei voi mitään ees ens viikolle sopia ja pitää kauheesti miettiä valmiiksi juttuja jos lähtö tulee eteen. Samalla odotan ihan hirveesti synnytystä ja samalla oon kauhuissani kuitenkin et joko tää aika menikin. Olo on niin helvetin tukala toi keilapallo haarukassa painamassa ja tää kun ei vaan jaksa niinku mitään taas tänään. Odotan niin sitä fiilistä kun synnytys on ohi ja kivut häviää heti ja on se fiilis et hitto eihän tää niin paha ollutkaan. Mut just tää epävarmuus et saattaa tulla ens yönä tai viikon päästä:mad:
 
Mulla tän turhautumisen lisäks on mieleen hiipinyt pelko siitä, että en vaan kykene pitämään tätä tyyppiä elossa mun sisällä :cry:että mun kroppa ei vaan osaa toimia oikein ja jotain kamalaa tapahtuu. En tiedä oikein edes mistä tää ajatus kumpuaa mutta on tullut nyt aika voimakkaasti viimeisten viikkojen aikana ja alkaa vaan ahdistus kasvaa. Varmaa tämäkin yksi syy siihen etten nuku kunnolla kun alitajuntaisesti herään kuulostelemaan onko mahassa vielä eloa vai ei. Pelkään, että jos tätä kestää vielä monta viikkoa niin ahdistun oikein kunnolla. :( vaikka kuinka yritän toitottaa itselleni että olisi kuitenkin aika harvinaista jos kävisi vielä tässä vaiheessa huonosti, ei auta. Ainut mikä tähän auttaa on se, että lapsi syntyy ja näen että hän on kunnossa. Mulla taitaa siis tämä henkinen puoli ottaa kovemmalle loppujen lopuksi kuin fyysinen. Onko täällä kellään samankaltaisia fiiliksiä?
 
@tikkunekku90 nuo sinun tuntemukset ovat varmasti välillä jokaisen odottajan mielen päällä. Sitä pelkää pahinta ja toivoo parasta. Minua kans hirvittää, varsinkin se jos menee yliajalle ja istukka lakkaa toimimasta. Aion kyllä vaatia lasketun ajan tietämillä neuvolassa jo lähetettä tarkempiin katsauksiin vatsan sisään. Minulla ikääkin jo enempi kuin suurella osalla synnyttäjistä
Liikelaskenta on oikeastaan ainut keino, jolla me pystytään kotioloissa kuulostelemaan pienoisen vointia.
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
@Nyytti19 niinhän se taitaa olla, että pitäisi vaan yrittää luottaa ja toivoa parasta. Vaikeaa välillä.

Milloin muuten yleensä on ns. yliaikaiskontrolli jos menee yliajalle? Neuvolaterkka tästä mainitsi mutta nyt en muista enää oliko se 40+jotain vai 41+jotain. Oon ymmärtänyt että täälläpäin missä itse vaikutan sen tekee kuitenkin synnärin lääkäri ja siinä tosiaan esim. tuota istukkaa syynätään. Ja jossain vaiheessa ainakin joku kertoi, että täällä tapana käynnistää viimeistään kun 10 pv yliaikaa (n)
 

Yhteistyössä