Syyskuiset 2019

En ole muistanut tänne kirjoittaa vielä kuulumisia :oops::notworthy:
Eli, aika tuli nopeesti ja käytiin tutkimuksissa eilen. Rakenteet jälleen ok, pikkuaivot oli pienehköt mutta lääkäri ei sanonut siitä mitään. Mitoissa ei ollut nyt jättöä enempää, siro kaikilta osin. Painoarvio yllättäen oli 495g joka oli jo käyrillä, mutta vatsanympäryksen mittaamisessa oli haasteita koneen asetusten vuoksi ja tämä mitta olisi muka kasvanut kolmessa päivässä kahden viikon edestä. En siis luota arvioon. Lapsivesipunktio tehtiin onnistuneesti ja trisomioiden tulokset tulee maanantaina, molekyylikaryotyypityksestä tulee tarkemmat tulokset parin viikon sisällä. Käytiin miehen kanssa antamassa verrannaisnäytteet ja multa otettiin lisäksi infektiokokeet (toksoplasma, parvo ym.). Käytiin varuiksi läpi miten edetään jos jotain löytyy, valviran osuus ym.. Lääkäri uskoo syyn olevan istukassa tai jossain muualla kuin kromosomeissa, helpottavana tietona myös että mitat jätättää tällä hetkellä enää 1-2 viikkoa :barefoot::love: eli parempia uutisia mutta jänniä aikoja eletään.
 
@Miina- toivotaan parasta! Outoa tuokin että eivät saa mittoja luotettavasti otettua, olen kuullut ennenkin näitä juttuja että mittoja on mittailtu ihan miten sattuu ja siten aiheutettu ihan turhaa pelkoa ja harmia. Luulisi, että teidänkin tapauksessa nuo mitat katsottaisiin tosi tarkkaan ja vaihtamalla vaikka laitetta jos joku vanha rötiskö ei toimi. Huomaan, että oikein itseeni suututtaa.

Noissa istukkaperäisissä ongelmissa; tietääkö kukaan pystytäänkö niitä edes ennen syntymää kovin tarkasti selvittämään? Vai täytyykö istukka ensin saada ulos ja tutkittavaksi? Monesti kun on kuullut sitäkin, että vasta syntymän jälkeen selvinnyt että istukka on ollut alusta saakka toimimaton ja että hyvä kun syntyi keskosena että saatiin vatsan ulkopuolelle hoitoon.
 
Kuulostaa @Miina- minunkin korvaan kuitenkin hyviltä uutisilta. Olishan se melkoista jos kaikki oliskin ollut turhaa pelkoa mutta toivotaan että näin kuitenkin on.

Kuinka luotettavia yleensäkään on nämä mittaukset, vaikka itellä kaikki oli ok niin onko sittenkään kun tuota taas miettii... ei vissiin auta kun odottaa teidän tapauksessa. Tsemppiä tulosten odotteluun. Piinaavia päiviä ja viikkoja.
 
@Veeja samaa mietin itsekin nt-ultrassa aluksi kun meillä oli vanhemman kätilön kanssa joku opiskelija/harjoittelija tekemässä mittauksia. Ei saanut ensin lasta oikeaan asentoon jolloin mittaustulos olisi luotettava ja lisäksi mittaili turvotusta kalvojen ulkopuolelta jolloin mitta oli noin 0,8mm enemmän kuin todellinen. Aloin itse jo siinä tilanteessa vähän tuskastua kun tajusin ettei tästä näin saada mitään luotettavaa tulosta mutta onneksi sitten vanhempi kätilö sanoikin, että hän tekee kaikki samat mittaukset uudestaan ja ne sitten kirjattiin lopulta ylös. Ymmärrän että harjoitella täytyy jne. ja meillä asia meni lopulta hyvin kun lopullisen mittauksen teki sitten kuitenkin kokenut kätilö. Mutta tiedän myös tapauksia joissa on harjoittelijan mittauksien perusteella saatu aikaan kova huoli ja stressi.
 
Oli nämä kyllä parhaat uutiset kahteen viikkoon! :love: Jännityksellä odottelen huomista.
Meille käytiin läpi toimimattoman istukan syitä ja niistä ymmärsin ettei varmaksi voi sanoa ennenkuin on syntynyt. Meillä virtauksen olleet kokoajan ok mutta voi olla että istukka on paikassa jossa ei ole ideaalinen verenkierto, tai napanuoran kiinnityskohta voi olla reunassa ym.
Mikäli huomenna tulee hyvät uutiset niin kasvuseurantaa jatketaan äitipolilla
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Miina- oliko teillä seulonnoissa PAPP-A ja hCGb ihan normaalit? Me joudutaan kanssa tarkempaan kasvuseurantaan, koska hCG korjattu MoM oli 3,20, joka kuulemma saattaa kertoa istukan vääränlaisesta toiminnasta ja johtaa pienikasvuisuuteen.
Hcg oli hieman alhainen viikkoihin nähden mutta TAYSissa lääkäri katsoi ja totesi MoM -arvon olevan normaali. Onks teillä ollut kasvu tähän asti ok?
 
@Miina- No siis, me ollaan vasta viikolla 16+3, eli rakenneultra vielä edessä (jonka jälkeen TAYSiin seurantaan). :D Minä vaan huutelen täällä kun marraskuisten ryhmä on hiljennyt. :p Mutta NT-ultrassa oli päivän edellä, eli ainakaan silloin ei vielä kasvu jätättänyt. Meillä oli nuo molemmat arvot tosi huonot, 0.57 ja 3.20, mutta riskiluvut oli kuitenkin todella pieniä (Down 1:3300) ja ultrassa kaikki oli just niin kuin pitääkin. Mutta tosiaan kätilö sanoi tuon liian ison HCG:n takia joutuvan/pääsevän rakenneultran jälkeen tarkempaan kasvuseurantaan TAYSiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Miina-
Meinaako täällä kukaan reissailla kesällä? Junalla, lentokoneella, laivalla? Itse vielä tällä hetkellä uskon suoriutuvani reissusta suht ok mutta mikähän tilanne muutaman vkon päästä. Tässä mietin, että uskaltaako vielä varata viikonloppureissua...
 
Nyt tuntuu, että jollekin reissulle voisi lähteäkin mutta ehkä ei enää heinäkuun lopulla. Nyt alkukesästä siis :) lentämään en lähtis enää, mutta muut kulkuneuvot ok. Tosin tänään poljin pyörällä töihin ja takaisin ja pysähtymisen jälkeen supisteli noin puoli tuntia aika reilusti ja oli pakko käydä pitkälleen. Että en tiedä onko toi rasitus enää hyväksi vai ei. Tekis kyllä mieli liikkua edes jotenkin, mutta tuntuu että kävelystä ei tykkää selkä ja muuten ehkä syke nousee liikaa.
 
Meillä on kesäkuun lopussa yhdet juhlat noin 600 km päässä ja ollaan menossa. Omalla autolla ajellaan, pitää vain pysähtyä yhdeksi yöksi siihen välille yöksi. Se on samalla meidän kesälomareissu jonnekin kauemmas, en viitti yrittääkään enää sit myöhemmin, loppukesä kierrellään sit tän alueen kohteita. Nytkin ihmettelen miten mun selkä kestää ton matkustamisen...

Olin just eilen neuvolalääkärillä ja sain kaks viikkoa sairaslomaa (liitoskipujen ja supistelun takia) ja kontrolliajan heti sen loppuun jolloin katsotaan sit jatko. Eilenkin kun tuli käveltyä enempi ja neuvolalääkäri paineli kaikki kipukohdat ja teki vielä sisätutkimuksenkin niin koko loppuillan jomotti navasta lantioon ja syke oli jälleen illasta korkealla. Kroppa rasittuu nyt tosi herkästi. Sain lähetteen kaikkiin mahdollisiin labroihin, vihdoin joku tajuaa tsekata nyt sen ferritiininkin. Loistojuttu kun vaihdoin tuohon terveysasemaan jo nyt, siellä näkyy hommat sujuvan paremmin.

Pitää nyt yrittää kerätä tässä voimia, aika monta viikkoa ois lyllerrettävänä etiäpäin :D Rv 24+0 tänään! Tsemppiä kaikille omiin haasteisiin!
 
Hetki taas vierähtäny kun tänne kirjotellu.
Eilen oli ultra ja niin hyviä uutisia tälläkertaa. Istukka on 2cm päässä jo kohdunsuusta ja hematooma hävinnyt. Itku tuli illalla kun tajusin et 12 viikon helvetti ohi ja saan taas ruveta elämään normaalisti :cry::LOL::cry:
Sen kyl todella teen! Projekteja on vaikka muille jakaa....tapetointia, maalaamista, siivoomista, järkkäilyä ym ym. Sormet jo syyhyy hommiin :ROFLMAO: Yrittihän tuo lääkäri sanoa että pitää alotella rauhaksiin mutta kyllä tässä ollaan jo pötkötelty ihan tarpeeks. Toki tietenkin jaksamisen mukaan teen. (y) Ainiin, ja viikkojakin jo 25+3 :love:
 
@Wintersun kyllähän tuolla kuumeilupuolella tulee käytyä lähes joka päivä, koko uuden ketjunkin olen lukenut :D ei teitä vaan osaa jättää :love:


Me saatiin eilen puhelu TAYSin sikiötutkimusyksiköstä ja Pätkis on normaalit kromosomit omaava pieni poika!!!! :love::cry::barefoot: Tää itkun sekainen onnen määrä on ihan käsittämätön. Tänään ois ollut viimeinen mahdollinen keskeytyspäivä..
Molekyylikaryotyypitys tulee ens viikon loppuun mennessä, sitten soittavat uudelleen ja katsotaan jatko tulosten mukaan. Painoseurantaa ainakin jatketaan. Pian alkaa olla paino sitä luokkaa, että uskaltaa ajatella että saan hänet syliin ennemmin tai myöhemmin :love::barefoot:
 
@Miina- oliko teillä seulonnoissa PAPP-A ja hCGb ihan normaalit? Me joudutaan kanssa tarkempaan kasvuseurantaan, koska hCG korjattu MoM oli 3,20, joka kuulemma saattaa kertoa istukan vääränlaisesta toiminnasta ja johtaa pienikasvuisuuteen.
Moi, pitkästä aikaa täällä taas.. meillä oli hCG korjattu mom samaa luokkaa kun teillä ja asia selvisi/kerrottiin ultraavan kätilön toimesta vasta rakenneultrassa. Rakenneultran perusteella kuitenkin vauva normaalisti kasvanut, mut saatiin postitse kutsu lääkärin tekemään kasvukontrolliultraan, joka on rv28.
 
@Miina- oliko teillä seulonnoissa PAPP-A ja hCGb ihan normaalit? Me joudutaan kanssa tarkempaan kasvuseurantaan, koska hCG korjattu MoM oli 3,20, joka kuulemma saattaa kertoa istukan vääränlaisesta toiminnasta ja johtaa pienikasvuisuuteen.
Niin se piti lisätä et meillä oli papp-A kuitenki normaali.. mut sitä piti kysyä että kyselitkö kätilöltä tarkemmin syytä tuohon? Mua jäi harmittamaan kun en siinä vähän yllätettynä osannut kysyä mitään ja kun kätilö totesi että ei kannata huolestua, mut tottakai jäi mietityttämään miten se voi esim tässä rakenneultran ja kasvukontrollin välissä vaikuttaa jne..
 
@Miina- oi, ihanaa! Kuulostaa siltä että vika todella "vain" istukassa jos sitten lopulta siinäkään :) Toivotaan että teidän pieni poika saa vielä kasvaa kuukausia masussa, mahtava kuitenki että seuraavat nyt tiiviisti niin jos jotain tulee niin osaavat varmaan ajoissa puuttua. Meidän tutuilla kävi niin että vauvan hidastunut/lähes pysähtynyt kasvu todettiin joskus rv 37-38 ja synnytys käynnistettiinkin sitten samantien. Heidän vauva tais olla reilut 2 kg silloin mut lähti sit vähitellen kerryttämään painoa normaalisti. Istukassa oli jokin vika ilmeisesti. Muistelen et raskauden aikanakin sitä jotenkin seurattiin mut ylimääräisiä ultria oli yks tai kaks pelkästään.

Hurjaa miten pitkällä jo ollaan... Kohta vikalla kolmanneksella! Vauva potkii jo tosi tuntuvasti :love: En käsitä miten on mahdollista että jotkut eivät tiedä raskaudesta ennen kuin synnytyksessä :D
 
Niin se piti lisätä et meillä oli papp-A kuitenki normaali.. mut sitä piti kysyä että kyselitkö kätilöltä tarkemmin syytä tuohon? Mua jäi harmittamaan kun en siinä vähän yllätettynä osannut kysyä mitään ja kun kätilö totesi että ei kannata huolestua, mut tottakai jäi mietityttämään miten se voi esim tässä rakenneultran ja kasvukontrollin välissä vaikuttaa jne..
En kysellyt, kysyin vaan että eikös toi PAPP-Akin oo matala ja sanoi vaan että no vähän joo. Mutta kun riskiluvut oli kaikki todella pieniä, niin ei haittaa. Ja sanoi että ei tuon HCG:n takiakaan kannata huolestua. Monilla paikkakunnilla kuulemma tuon kasvun tarkkailun rajana on MoM-arvo 5.
 
Oon ymmärtänyt että noi seerumiseulat ei itsessään välttämättä kerro mitään vaan kokonaisuus ratkaisee. Ja niissähän etsitään/tutkitaan lähtökohtaisesti trisomioita eli jos riskiluvut kunnossa niin ei pitäisi olla sen suhteen huolta, toki kaikki on silti mahdollista. Mulle lääkäri sano että näiden yksittäisten seerumilukujen merkitystä muissa raskauden etenemiseen liittyvissä asioissa on vasta alettu tutkia ja mitään täysin varmaa ei pystytä vielä sanomaan niiden perusteella ja siksi on sovittu tietyt arvot joiden yli tai ali jäävät arvot otetaan seurantaan äitiyspoleilla. Kasvuseurantaahan tehdään myös neuvolassa mittaamalla sitä sf mittaa ja myös sen osalta poikkeavuudet menevät seurantaan. Eli siinä rakenteen ja kontrollin välissä tämä myös kertoo tilanteesta, toki ei niin luotettavasti.

Mulla oli noi pappa ja hcg muistaaseni 0,7 mom ja 0,3 mom eli selkeesti taas keskiarvon alle. Lääkäri sanoi että tärkeintä on että ovat suhteessa toisiinsa kunnossa eli ei niin että toinen tosi korkea ja toinen matala. Riskiluvut oli luokkaa 1:93000. Mulla on ultrattu kerran rakenneultran jälkeen rv 23+6 ja sillon kasvu normaalia, seuraavan kerran meen rv 28 kontrolliin. Oon siis äitiyspolilla seurannassa oman sairauteni takia ja siksi tarkemmat ultrat, mutta ainakin tähän asti täytyy sanoa että helppo raskaus ollut :)
 
@Lukka mietin yks päivä samaa kun makoilin sohvalla ja lapsi teki mahassa kuperkeikan ja päälle potkusarjan niin, että mahan päällä ollut kaukosäädin lenti kaaressa lattialle :D että miten tällainen voi jäädä muka huomaamatta joltain. Kai se on mahdollista sitten. Mulla tosin istukka takana joten en osaa sanoa miten paljon edessä oleva istukka vaimentaa liikkeitä. Ja kohtu oli lähtötilanteessa ihan kiinni selkärangassa ja mahakin ilmesty vasta joskus rv 17-18, sitä ennen ei mitään. Silti oon kyllä hyvin tietoinen ollut tästä raskaudesta. Maha heiluu päivittäin niin, että vieressä kokouksessa istunut työkaverikin huomasi sen :)
 

Yhteistyössä