Syyskuiset 2019

No niinpä! Käsittämätöntä miten hitaasti mitään on tapahtunut, oisin täys ääliö jos en ois tähän mennessä tajunnu et tää lapsi on joskus syntymässäkin :D Ja hitaasti näkyy jatkuvan edelleen, jomottaen supistaa vähän isommalla intensiteetillä mut ei mitään selkeää säännöllisyyttä oo vielä eikä käy tarpeeksi kipeää mut yhä uskon et tästä se lähtee... Toivottavasti ei tuu sit yhtäkkiä kiire :unsure:
 
Miten usein teidän vauvat kakkaa? Meillä on vähintään 5-6 kakkavaippaa päivässä, osaan varmaan ehtinyt tulla jo pariin otteeseen kun en ihan taukoamatta vahdi vaippaa (n) meillä vaatteiden vaihto = raivarit joten tuo vaippa ralli on aika raskasta välillä. Miten teette yöllä? Mulla ei oikee omatunto antaisi nukkua kakoissa mutta yö menee huudoksi kun vaihdan vaipan välissä :( ja sitten taas kestää rauhoittua. Help!
 
Tulin synnärille yöllä kun kävi niin helevetin kipeää enkä uskaltanut olla kotona, pääsin osastolle ja nyt oon siirtymässä kohta synnytyssaliin parempien kipulääkkeiden toivossa, kohdunsuu auki noin 4 cm. Eh, ei tuu toteutumaan mikään luomusynnytys, ei todellakaan, huhhuh :whistle::( Harmittaa mut kunhan saadaan tää pallero ulos niin oon tyytyväinen. Mies ehtinee mukaan jossain vaiheessa. Päivittelen taas jossain vaiheessa :barefoot:
 
@tikkunekku90 alkuun joka vaippa oli kakkavaippa. Nyt vähän vähentynyt mut useita on silti päivässä edelleen. Yöllä vaihdan pari kertaa tilanteen mukaan, ennen syöttöä pyrin yöllä varsinkin vaihtamaan. Välillä tietysti töräyttää sit heti puhtaaseen :ROFLMAO::mad: Jos kuulostaa vaan pikku tuhnulta niin en säntää heti uusinta pyykille mutta välillä on vaikee arvioida kummoinen satsi tuli. Tuntuu kyllä pahalta ajatus että nukkuu kakat vaipassa, en mielellään anna sen tapahtua. :)

@Lukka oot varmaan tosi toimissa jo. Tsemppiä!
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Veeja nukutatko vaipoissa vai yökkärissä? Ite mietin että pitäskö luopua yökkäristä ekan yöllisen vaipanvaihdon jälkeen kun vaippa vielä jotenki menee päälle ilman jäätävää huutoa mutta vaatteet viimeistään aloittaa kunnon konserton. Sitten riekutaan hereillä et mulla menee imetys+vaippa ainakin 1,5h per kerta (n)
 
Joku kyseli öiden sujumisesta ja kakkailusta. Meillä menee yöt hyvin mutta melko pitkä operaatio aina syöttö. Ensin ollaan tissillä, röyhtäillään, tissillä, vaipanvaihtoa, lisämaitoa, röyhtäilyä. Vähintään 1,5 tuntia menee aina kerrallaan. Tosin vauva nukkuu 12 tuntia ja syö noin neljän tunnin välein eikä muita pieniä lapsia niin saan hyvin levähdettyä itsekin. Vaippa on ehdottomasti vaihdettava joka yö, muuten vaippaihottumaa. Kovin herkästi reagoi pieniin pierukakkoihinkin iho pikkuisella. D-vitamiinista ajattelin pitää nyt kokeeksi pari päivää taukoa, jos tuo pierukakkailu vähenisi ja iho saataisiin täysin ok. Niitä kun ei haista ja vähän aikaa ollut jo polttaa ihoa rikki. Ollaan käytetty sekaisin eri vaippamerkkejä, kun nuita pieniä kokoja on joka merkistä. Niissä ajattelin keskittyä nyt vain yhteen kerrallaan ja kokeilla jos auttaisi ihon hyvänä pysymiseen.

Ollaan aloitettu ulkoilu. Voi miten mahtavaa päästä vaunuilla käymään pieniä lenkkejä. Meillä ei puntaria, joten en tiedä yhtään omaa painoa. Tippunut on mutta vielä paljon matkaa alkuun.
 
Synnytys oli kamala kokemus mutta vauva on hengissä ulkona ja itekin toivun. Neiti syntyi siis tänään aamupäivällä ja oli 40+1, 52 cm, 3730 g, py 37 cm. Meidän isoin vauva, onneks ei mennyt tän pidemmälle :barefoot:
 
Onnea @Lukka :love:

@tikkunekku90 älä sure raivarit tulee täälläkin joka vaipan vaihdon yhteydessä:ROFLMAO: rauhoittuu vasta kun saa vaatteet takaisin päälleen:love: ja naapureista sen verran että täällä ainakin asuu sekä ylhäällä että alhaalla lapsiperheitä eli ollaan myös kuunneltu heidän jälkikasvunsa raivot:D ja kakkat tulee melkein joka vaippaan harvoin pelkkä pissa:whistle:

Ulkoilusta, en pysty vielä aloittaa:( on toi sektiohaava edelleen sen verta kipeä että hyvä että kylkeä saan käännettyä sängyssä:cry: asun hissittömässä talossa toisessa kerroksessa eli oikeasti ei oikein haavan kanssa huvita vielä hirveästi urheilla niin eikä saa:unsure:(n)

Täytyi pikapikaa myös ostaa uusi amme vauvalle vaikkei ensimmäistäkään ehditty yhtään käyttämään, koska hokasin etten mitenkään pysty neitiä kylvettämään lattia tasossa tämän haavan kanssa piiiitkäään aikaan:eek: ostin nyt sitten jalkojen kanssa stokken flexi bath:n ku ei tuo kylppärikään mikään järin iso ole:poop:o_O
 
@tikkunekku90 täällä nukutaan bodylla ja välillä on yöpöksyt lisäksi. Varsinkin noi äp:n valkoset kietasubodyt on meillä oikeestaan yövaatteena eikä niiden kanssa tuu meillä mitään suurempia raivareita.

Kyllä täälläkin pylly punottaa jos kakassa makaa joten kyllä pyrin vaihtamaan jos epäilys kakasta herää. Onneks vähän vähentynyt ettei joka vaippa oo sontaa. Pissaa kyl melko reippaasti myös ni kyllä senkin takia tulee vähintään kaks kertaa yöllä vaihdettua.

Muuten nukkuu semmosissa parin tunnin pätkissä yön, syö melko reippaasti 15 min- 30 min ja nukahtaa hyvin omaan punkkaan syötyään.

Ihanaa @Lukka Onnea! Tuu kertoon ihmeessä lisää kun jaksat. Täälä odotellaan kertomusta.
 
Kiitokset onnitteluista :love: Tää mun synnytyskertomus on kyllä lähinnä kauhutarina :unsure: Mut kerron ennen ku unohdan. Eilen 40+0 alkoi tosiaan tulla eka reippaasti limaa ja sit kohta veristä limaa. Myöhemmin illalla alkoi supistaa aiempaa kipeämmin mut vielä vähän epäsäännöllisesti. Se ku jatkui aattelin et haluan näytille etten oo sitte yhtäkkiä kauhean kipeä. Synnärillä en ollut sen enempää auki kuin neuvolassakaan, 2 cm siis. Mut koska supisti ja ite halusin niin ohjasivat osastolle. Siellä kipupiikkiä että saisin unta. Torkuin pätkissä reilun tunnin, sitten olin liian kipeä unille. Kohdunsuu lähenteli 4 cm niin pääsin saliin. Siellä pärjäilin aluksi hyvin ilokaasulla ja tensillä. Yhtäkkiä vauvalla hävisi sydänäänet ja asian tarkistamista varten puhkottiin kalvot, äänet saatiin kuuluviin onneksi sillä. Siinä vaiheessa tilasin puudutusta koska arvasin että kohta sattuu. Sitten alkoikin nopsaan käydä ihan hullun kipeää, anestesialääkäriä ei näkynyt, karjuin ja huusin ja kun anestesialääkäri saapui epiduraalin tilalle otettiinkin jo spinaali koska alle puolessa tunnissa aukesin 5 cm ---> 8 cm. Sitten helpotti, hetkeksi. Vauva ei alkanut laskeutua ja ponnistusvaihe piteni ja spinaalin vaikutus lakkas ja taas kävi aivan järkyttävän kipeää, pyysin episiotomiaa, imukuppia, sektiota ja huusin että toivon että kuolen siihen paikkaan :unsure: Pitkän taistelun ja odottelun päätteeksi lääkäri kävi katsomassa tilanteen, vauva aivan miten sattuu avotarjonnassa pää vinossa, pudendaalipuudutus pikapikaa, imukuppia esille ja väkisin vauva ulos tänään aamupäivästä, pää tuli, hartiat jäi jumiin ja kaivoivat kättä pois edeltä ekana ja sitte tuli koko vauva. Mä en jaksanut ponnistusvaiheessa enää kuin ulista kuolevani tai karjua ääneen ja yrittää ponnistaa välillä. Vauva oli pari ekaa minuuttia vähän eloton mut virkos sitten. Itellä meni kaks tuntia saada puhekyky takas, olin niin voimaton etten jaksanut mitään. Vauva osoittautui sitten meidän isoimmaksi ja isopäisimmäksi ja oli todella väärässä asennossa, siitä kovat kivut. Mitat siis 3730 g, 52 cm ja py 37,6 cm. Huoh... Ei enää ikinä alatiesynnytystä mulle, tää oli kolmas ja viimeinen joka synty tuossa samassa virheasennossa ja toinen joka jäi hartioista jumiin. Jos ikinä tuun vielä raskaaksi vaadin tällä historialla sektion :unsure: Nyt onneksi ollaan suht hyvävointisia, mitä nyt väsyneitä ja kipeitä. Itelle tuli pitkähkö repeämä emättimeen mut se ei oo syvä onneksi eikä ulotu mihinkään hankaliin paikkoihin. Kamala synnytys kaiken kaikkiaan mut kaikesta selviää. Ja vauva on superihana :love: Tarrasi heti tissiin kiinni ja alkoi imemään ja nielemään maitoa ku sain sen tunnin jäljestä viereen :) Isin sylissä viihtyi myös erinomaisesti. Pieniä kipuitkuja saa rauhoittumaan läheisyydellä.
 
Viimeksi muokattu:
@Veeja, kiitti! Toivotaan. Ainaki nyt näyttää hyvältä. Vauva sai pisteitä 6-7-9 eli aika nopsaan parani olo ja on jaksanut tosi hyvin syödä ja välillä seurata virkeänä :love: On ollu ihan mahdoton tisuttelija, mulla onneks nytkin lähti heti maito tulemaan... Pitää toivoa et imetys sujuu jatkossakin. Vauva vaikuttaa muutenkin tosi tyytyväiseltä ja rauhalliselta, toivottavasti pysyykin sellaisena :)

Ihmeen vähän itellä käy kipeää minnekään. Alapää on turvonnut mut ei juuri satu, outoa. Istua pystyn melkeinpä normaalisti. Liikkeelle lähtö on vähän tukalaa mut muuten pärjää hyvin. Jospa se tästä. Onhan tää lapsivuodeaika melkoista mut pääasia mulle ettei tarvi enää olla ison mahan kans :D
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin, istukka oli kuulemma sydämen mallinen ja ikään kuin kaksosainen. Ite en nähnyt sitä mut kätilö sanoi ja meinas et on saattanut alkaa kaksoisraskautena :eek: Ei kyllä näkynyt missään varhaisultrassa sellasta, en tiiä sitten. Mut jännä homma.
 
Onnea @Lukka :love: jännä miten sulla lapset hakeutuu tuohon avotarjontaan ja siihen yhdistetty isohko pää niin tekee kyllä varmasti hommasta haastavaa :sick: mutta hienoa, että kuitenkin lopputulos taas hyvä ja repeämä ei hankala! Ihania ekoja päiviä sinne :)
Kiitos! Mulle sanottiin jo toisen syntymän jälkeen että mulla varmaan lantio sellanen että se ohjaa vauvan ennemmin avotarjontaan ja saman kuulin nytkin kun tämä kolmaskin meni samalla kaavalla. Tiiä sitten mikä vika siinä on, eipä oikein ollut enempää tuohon asiaan apua osteopaateista ja jäsenkorjaajista, harmittaa mut en enää keksi mitään miten voisin tai oisin voinu ite asiaa yrittää parantaa. No, meidän lapsiluku on todennäköisesti täynnä nyt niin ei sillä väliä, näin on hyvä :love:

Vauva on kyllä ihana :love: Joskin kauhean usein haluaa tissille ja sitte siinä pitää olla kauan. Toisaalta hyvä kun maidontuotantohan se tuolla tyylillä lähtee hyvin käyntiin, nytkin jo näkee ja kuulee imettäessä että vauva saa kyllä jo maitoa. Rinnat vaan meinaa olla ihan arkana ja stressaan onko imuote sitten vähän huono. Ei kyllä näytä siltä mutta mistä sen niin tarkkaan näkee välttämättä... Pitää pyytää imetystukiäitiä käymään jos ei ala helpottaa kivut.

Tänään tulee vauvan isosisaruksetki käymään, mahtaa tulla aika vilkasta :love::D
 
@Lukka onnittelut että vihdoin saitte pienen syliin! Ja huhhuh mikä synnytys :eek: mutta hyvä ettei mitään traumaa jääny, vois tulla sellanen vähemmästäki.. nauti nyt sairaalan rauhasta ku ei ole muutki lapset ympärillä hoidettavana :p

Meillä tuli kk täyteen ma ja tänään oli lääkäri. Tyttö on kasvanu syntymästä 6.5cm ja melkein 1,2kg, ilmeisesti tosi paljo painon osalta ku sitä vähä naureskeli hoitaja ja punnitsi varalta kahdesti, vielä uusiks vaipan laiton jälkeen :LOL: Kakkaa tulee monta kertaa päivässä, määrä vaihtelee mutta melkein joka vaipassa on ainaki pikkusen. Syö tosi paljo verrattuna veljeen aikanaan, ihme ettei tuu vatsavaivoja ku vetää monesti henkeenki maidot. Mulla ekaa kertaa ikinä käytössä suojat rintsikoissa ja tuntuu inhottavalta ku täyttyy tissit niin paljo, enpä ois uskonu tätä ku viimeks tuntu ettei ikinä ois tarpeeks..

Meillä ei onneks vaipan eikä vaatteiden vaihto häiritse tyttöä. Joskus jos herää pitkiltä unilta ja vaihdan ennen ku annan tissiä voi alkaa kitiseen vähä. Yöllä on niin uninen, että voi olla ettei edes herää vaipan vaihdon kans enkä enää vaihda ku kerran keskellä yötä ku ei näytä olevan tarvetta. Jos huomaan että tullu enemmän ku turahdus kakkaa niin sitte tietty. Kuiteski laitan puhtaan just ennen sänkyyn laittoa (22 yleensä) ja aamulla aikasin (6-8) taas niin ihan hyvin riittää yks tuohon väliin. Nukkuu tällä hetkellä tosi hyvin yöt päivästä riippumatta mikä on ihan huippua! Päivällä on hereillä vaihtelevasti mutta edelleen nukkuu tuntikausia. Rauhallisemmin nukkuu vieressä niin siihen otan monesti vaikkei edes tissiä kaipais, sitä syö vain vähä yöllä, yleensä kerran ottaa kunnolla ja voi jäädä siihen, tarjoan kyllä useammin. Kiva taas tää vaihe ku tissi nyt riittää muutaman tunnin välein ja vetää pitkiä torkkuja niin tuntuu että ehtii muutaki ku imettää :whistle:

Mulla oli kans toipuminen nopeaa, alapäässä ei tuntunu juuri mitään synnytyksen jälkeen ku ei tullu edes nirhaumia, mahaki lähti äkkiä, puntarilla en oo käyny mutta parissa vkossa taisin olla takas normaalissa painossa. Viimeks vuoto oli vaan pari vkoa, muutaman eka päivää tosi runsasta ja sitte hyvin vähäistä. Nyt ei missään vaiheessa ollu niin paljoa vuotoa, mutta sellasta hailukkaa tuli vielä sen 3.-4. vkon aikana ja oon pitäny pikkarinsuojia varalta ku sillon tällön on tullu nestemäistä hyvin vaaleeta vuotoa vieläki, tyyliin pieni lorahdus joka toinen pv. Ihana ku ei enää oo sitä jatkuvaa valkkaria niinku raskausaikana, vihdoin tuntuu ”normaalilta”..
 
Täällä tais joku sanoa, että antaa korviketta tissin lisäksi. Niin minkä verran annatte kerralla? Meillä tyttö oli ottanut 9 pvssä syntymäpainonsa kiinni hienosti joten kaipa tuo ravintoa saa tissin kauttakin ihan hyvin :) vuorokaudessa menee ehkä noin 40-60 ml korviketta kun välillä tuntuu vaan nukkuvan tissillä ja sitten huudetaan nälkää, en jaksa kuitenkaan 5 tuntia putkeen imettää.. Tuntuu että vissiin pitäisi kun hirvee arvostelu neuvolasta jos korvikkeen edes mainitsee. Parempi ois vissii et lapsella on nälkä o_O tosin nyt tulee maitoa niin hyvin, että oon pumpannut talteen ja annetaan sitten mun maitoa pullosta tissin lisäksi jotta tulee massu täyteen eikä tartte huutaa nälkää eikä mun imettää ihan koko päivää. Edelleen kylläkin se on noin 1h/imetyskerta vähintään.
 
Viimeksi muokattu:
@tikkunekku90 toi on varmasti järkevää pumpata omaa ja antaa sitä niin ei ainakaan oma tuotanto kärsi siitä, että saa pullosta lisäksi. En oo mikään korvike vastainen mutta sen yhden epäonnistuneen imetystaipaleen jälkeen näkee kaikki karikot. Eri asia jos haluaa osittain imettää, sehän on kätevää jos vauva huolii myös korviketta pullosta. Kuulostaa kyllä ymmärrettävästi hankalalta kun on tommonen syöpöttelijä ja tissillä torkkuja. Meilläkin syödään usein päivällä tunninkin välein mut syö reippaasti toki tykkää myös nukahtaa tissi suussa, täytyy yrittää tyrkyttää siihen nyt tuttia. Ei oo yhtään kiinnostunut tuttia lurpsuttaan.
 
@Daisy85 ihana et toinen syöny ja kasvanut noin hyvin vaik vähän varhain syntyikin :love: Muistan edellisestä vauvaryhmästä yhen jolla vauva syntyi rv 37 ja vauva oli vielä jotenki ihan laiska syömään :unsure:

Täällä on ollut oikein virkeä ja reipas neiti mut nyt alkaa nukkua sentään jonkinlaisia pätkiä, viime yönä sain vähän kuitattua univelkoja kun neiti söi vain muutaman tunnin välein yön. Maito nousi alkuyöstä niin se varmaan piti nyt paremmin kylläisenä :) Rinnat on yhä tosi arat, helpottais nyt pian. Tänään päästään kotiin jos ei keltaisuus pahene, aamusta oli vähän kellertävä ja arvot nousussa :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
@Veeja jep, tarkoituksena meillä alunperinkin oli, että opetetaan heti myös pullo ruokintaan jotta lapsi ei ole täysin riippuvainen vain äidistä, isäkin voi osallistua ja hoitaa yhtälailla ja tämä onkin nyt lähtenyt toteutumaan tosi kivasti. Kiva seurata vierestä isin ja tytön ruokahetkiä :love: minä en oo ite pullosta antanut kun ehkä kerran tai kaksi eli pullo hommat on isin hommia. Ja nyt kun maitoa tulee reippaasti jo niin yritän pumpata joka välissä vaan kun ehdin jotta korviketta ei tartteis antaa kuin ns. pakon edessä. Onneks tällä tytyllä ei toistaiseksi oo ollu väliä onko suussa tissi vai pullo :) varmaan tuo rintakumin käyttö tekee sen, että hällä tuntuma on suussa suht sama ja pullosta ollaan annettu niin, että joutuu siitäkin imemään kunnolla eikä vaan kaadeta suoraan kitaan :LOL: toivon todella, että tällä tavalla pystyisin osittaisimettää, tai mikä nyt oikea termi onkaan, ainakin sen 4 kk. Eikös sitten voi alkaa jo vähän maistelmaan kiinteitä?
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Lukka joo mun huolena oli kans että ei söis hyvin tissiä ku synty ton verran ajoissa ja vähä pienikokosena, siskon tytöllä kävi niin ku synty samoilla viikoilla ettei vauva jaksanu imeä kunnolla ja kk yrittämisen jälkeen alko antaan suosiolla pelkkää korviketta. Siihen asti lypsi omaaki mutta eihän sitäkään sitte loputtomiin tullu.
 
Meillä ollaan osittaisimetyksellä. Vauva saa usein tissin päälle noin 50 ml korviketta. Joskus tankataan tunnin päästä uudelleen sama homma eli tissi ja korvike. Ihan joka krt ei tarvi lisiä. Olisihan se hienoa, kun pärjättäis ihan rintaruokinnalla mutta olen tyytyväinen tähänkin. Meillä vauva huolii yleensä lähes aina vain maidot toisesta tissistä. Tämä tissi tuottaakin hyvin maitoa. Toinen tissi käy lähinnä nukkumiseen. En tiedä auttaisiko rintakumi, tuskin, koska maito on ilmeisesti vaan tiukassa ja vähissä. Meillä neuvolassa ei syyllistetä lainkaan korvikkeen antamista. Mulla on maailman ihanin terveydenhoitaja. Ennemminkin ihmetteli vauvojen nälässä huudattamista, kun asiasta juteltiin. Korvikemerkki on täällä kertaalleen vaihtunut. Nykyinen näyttäisi toistaiseksi sopivan ja nukutaan entistä paremmin.
 
Äkkiä se maitotilannekin voi muuttua, omalla maidolla menty tähän asti ja todettu että riittää toistaiseksi. Tänään aamulla murehdin saako tuo tyllerö tarpeeksi maitoa ja nyt iltapäivällä varsinkin tuo tähän asti laiskempi rinta otti jonkin tehovaihteen käyttöön ja uus huolenaihe onkin nyt se että kuka tyhjentää nuo maidot rinnoista :rolleyes: Maito nousee vähän kerrallaan mut ihana n tuntuu että pääsen tänkin vauvan kanssa täysimetyksellä. Rinnat tosin kipeytyivät ja haavautuivat pikkasen eilen ja otin eilen rintakumin käyttöön mut pääasia mulle että pystyy imettämään :)

Jäätävä väsymys ku neiti ei oo vielä oikein soveliaassa rytmissä...
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85

Yhteistyössä