Syyskuiset 2019

Meillä noustaan ylös aikasintaan kymmenen maissa mutta nukkumaan aletaankin vasta 23-24. Päiväunia ei ole tarvinnut otella, kun jaksanut ilmankin. Paitsi herkästi nukahdan myös päivällä jos maate laitan ja asunnossa hiljaista. Yöllä tuntuu, että olen ihan kaamean väsynyt syöttäessä. Eipä se ihmekään, kun omat unet väleissä jää 2-3,5 tunnin mittaisiksi. Vaikka vauva söisikin ajoilla 04, 07.30 ja 11. Imettää en osaa maate. Syötön kesto vaipanvaihtoineen ja röyhtäytyksineen on kutistunut tuntiin. Pari kertaa on eka syöttöväli ollut kuuden tunnin mittainen ja sitten vasta sitä on ollutkin pökkyrässä, kun melko kauan saanut putkeen nukuttua.

Syön lämminta ruokaa vähintään kerran päivässä. Mies on hyvä kokkailemaan, onni, muuten varmaan menisin useammin jollain valmisruoalla tai leipä&muuta nopeaa linjalla.

Tänään on useasti hymyilty ja juteltu, äidin sydän meinaa pakahtua onnesta :love:
 
Pakko tulla hehkuttaa että tänään onnistuin ensimmäisen kerran imettämään ilman rintakumia ja olen siitä niin innoissani :LOL::geek:  hirvee tappelu ollu vauvan kanssa asiasta mutta tänään hän ymmärsi ottaa rinnasta kiinni oikein. Yritän nyt jatkossa aina tarjota rintaa ilman kumia ensin niin katsotaan jos päästäisiin eroon kumista :)

Voikohan olla mahdollista että mulla alko menkat heti jälkivuodon perään (n) ihan on menkka tuntemuksia nyt ja jo loppumaisillaan oleva vuoto alkoi uudestaan nyt runsaampana. Ajallisesti ois just kuukaus synnytyksestä.
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
@Nyytti19 tuollainen on ihanaa :love: Meilläkin tosiaan eilen vauva intoutui hymyilemään ym. mut tänään en sellasta hetkeä huomannut. Oli kyllä hektinen ilta kun oli vieraita.

@tikkunekku90 melkein veikkaisin et jälkivuoto ei vaan vielä loppunut. Harvoin menkat alkaa noin pian...? Jotenki tuntuisi et tuskin ovis on ollu jälkivuodon aikaan. Mut en kyl todellakaan tiedä, tää vain omia luuloja :unsure: Mulla jälkivuoto oli jo rusehtavaa, vähäistä vuotoa kunnes sit tänä aamuna alkoi taas kirkas vuoto... Huoh. Toistaiseksi se kyl jo loppui mut ärsyttävää kun ei näköjään vieläkään tiedä millon toi loppuu oikeesti.

Tää päivä on ollu suoraan sanoen aivan paska. En jotenkin vaan yhtään jaksa. Vauvan hoito menee mut kaiken muun laittaisin mieluiten muiden hommaksi. Isommat lapsetkin vain tuntuu ärsyttäviltä ja sitte on huono omatunto sen takia varsinkin kun en vain jaksa tehdä niiden kanssa juuri mitään :( Mies ei ehdi auttaa ku vähän. Kuukausitolkulla ollut tätä että miehellä on jatkuvasti kiire ja minä lähes aina yksin hoidan lapsia, ei vaan meinaa jaksaa varsinkin kun nyt on hankalampi lähteä minnekään. Omaa aikaa ei oo ollut juuri yhtään vauvan synnyttyä. Liikkumaankaan en oo päässyt mut nyt aattelin et huomenna meen vaunulenkille. Sori avautuminen mut enpä osannut muuallekaan valittaa :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
@tikkunekku90 ihan hyvin voi olla menkat. Mulla sama kohtalo ja neuvolasta sanoivat ettei oo mitenkään tavatonta ja muistuttivat ehkäisyn tarpeellisuudesta. Tuntuu et koko ajan saa olla rätti haaroissa. Lisäksi rinnat vuotaa yli äyrään ja saa olla monta kertaa päivässä suojia vaihtamassa tai paidat märkinä.

@Lukka mulla oli viime viikolla eka kunnon ahdistusvitutus. Vauvan hoito menee, ei siinä mut tuntu ettei yhtään mitään, siis yhtään mitään kerkee kun se taas kinus jotain, pölypallot vaan vilisee nurkissa ja ärsytti kun ei kerinnyt niitäkään. Onneks tuli seuraava päivä ja taas kerkes.

meillä lapset syyslomalla ja eipä olla hirveemmin tehty mitään. Kirjaa oon heille lukenut mikä onkin molemmista yllättävän kivaa ja semmosta mitä ei vaan olla normisti tehty. Kiva et johonkin pystyy vaikka imettää ja on vauva.
 
Lisään vielä tosta omasta ajasta, en siis edes muista mitä se tarkottaa mut oon nyt aamulenkeillä (jotka siis voi olls vasta klo 11 tapahtuva ) kuunnellut äänikirjoja. Otin 2vko kokeilupätkän storytelliä ja luulen että jatkan. Meillä täällä melko ykstoikkoset lenkki pätkät ja kuitenkin pyrin joka aamu sen tunnin verran koiraa kulettaan ja nyt varsinkin kun on mettäpätkät poissuljettu ku kärrytellen ei pääse niin vieläkin suppeampi lenkkivalikoima ärsyttää mut siis kuinka loistavaa on kuunnella ääninirjaa. Siihen upputuu niin ja rentoutuu ihan erilailla. Tekis mieli vaan jatkaa lenkkiä. Normisti sitä lenkilläkin miettii vaan tätä arkea mut nyt oikeesti pääsee irti. Voin suositella. (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Nyytti19
@Veeja kiitos vinkistä äänikirjoihin. Taidanpa itsekin ottaa käyttöön, lenkkeilyihin varsinkin olisi mukava.

Uskomattoman paljon vauvat nukkuvat vielä. Niin ja kohta aika jolloin mietitään etteivätkö ne koskaan nuku :)

@tikkunekku90 mulla kans ollut kerran, että menkat alkoivat heti melkein jälkivuodon perään. Neuvolassa sanoivat, että voi alkaa heti tai sitten vasta vaikka vuoden päästä.
 
Ja vielä tuohon ahdistukseen, kun ei esim. jouda kotitöitä tekeen jne. niin kävimme mm. tästä aiheesta ja kiireistä miehen kanssa keskustelua. Niin sanotusti painokkaalla äänellä :whistle: ja jopas on osallistunut paljon enemmän. Aina hän kyllä osallistuu jotakuinkin mutta nyt tuntuu, että hän ymmärtää kuinka paljon sujuvampaa arki meillä kaikilla, kun hänkin on mukana sataprosenttisesti. Vauvan kanssa hän viihtyy tosi hyvin. Varmaan joudun muistuttelee aika ajoin tästä, osallistumisesta kaikkeen kotona kuitenkin. Eli voin lämpimästi suositella kaikille jutustelutuokiota miehen kanssa (y)
 
Joko nää on menkat tai kohtutulehdus mutta saakeli et tekee kipeetä.:unsure: ennen mulla ei oo ollu minkäänlaisia kuukautiskipuja että saa nähdä saanko niistä nyt sitten kärsiä jatkossa. Jälkivuoto oli jo lopussa, tuli vaan jotain tuhrua kunnes muuttui taas kirkkaan punaiseksi vuodoksi ja jouduin ottaa särkylääkettä. On kyllä jännä jos on menkat koska kierron ois pitäny käynnistyä about heti synnytyksestä.

Onks kellää kokemusta kohtutulehduksesta et jos tää onkin sitä (n)
 
Meillä kans käytiin reilu viikko sitte aika tiukka keskustelu kotitöistä miehen kanssa ja sen jälkeen on hoitunut hyvin. Meni niin sanotusti kerralla jakeluun kun sanoin että joko hän on tässä hommassa 100% mukana tai 0%, voi itse valita mutta tässä tapauksessa ei saa rusinoita pullasta. Et tyyliin kamat kantoon jos ei miellytä (en nyt ihan näin ilmaissut asiaa mutta riittävän tiukasti) Ja että lapsen hoitamista on myös hänen tuttipullojen pesu, vaatteiden pyykkäys ym eikä vain sylittely ja vaipanvaihto. Nyt mies on kerran viikossa lähteny lapsen kanssa mummolaan tai kummille ja mä oon saanu pari tuntia levätä ja siivota rauhassa ns. viikkosiivous (josta oikeesti tykkään, siivoaminen ei oo mulle negatiivinen asia vaan lähinnä ahdistaa jos en kerkee siistiä paikkoja). Ja muuten arkisin osallistunut paljon enemmän kodin hoitoon. Musta tuntuu et meistä on tulossa ihan hyvä tiimi yhdessä ja kaiken väsymyksen ja muun keskellä ehkä tää vauva-arki vaan lähentää meitä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Nyytti19
Onks kellää kokemusta kohtutulehduksesta et jos tää onkin sitä (n)
Ei muuta kokemusta ku sama epäily joskus et onko kohtutulehdus ja mitä siitä luin niin pitäs olla myös kuumetta ja hyytymiä vuodossa. Ainakin kuume nousee herkästi koska bakteeri-infektio. Voithan varalta soittaa aamusta tk, kai vaikka crp näyttäisi onko tulehdusta kropassa...? Toivottavasti menee pian ohi joka tapauksessa oli mitä oli. Muistelen kyllä et ekat menkat synnytyksen jälkeen saattoi ollakin kivuliaat mut sit ei enää niinkään.
 
@tikkunekku90 ihanasti sanottu, että teistä tulossa hyvä tiimi miehen kanssa. Ja loistohomma, kun mies antaa sulle rauhan siivota :D Se on terapeuttista. Tähän hyvään tiimiin mekin pyritään. Joillekin se hyvä tiimi voi olla jotakin muuta. Minulla on hyvä kaveri joka ei edes halua miehensä osallistuvan paljoa arjen askareisiin ja lasten hoitoon. Toki mies vähän osallistuu mutta hän nauttii, kun saa tehdä itse ja haluamallaan tyylillä.

Onko teillä jokin tavara/keino tmv. joka on ihan yliveto vauvan hoidossa?
 
@tikkunekku90 mites sun kivut? Hellittikö ja selviskö syyt?

Meillä oli eilen illalla taas alkava huuto-show kun herra olis vaan tissitellyt, oli rättipoikki muttei vaan sit osannut nukahtaa paitsi melkein tissille aina simahti mut sitten taas havahtui ja vaati taas tissiä. Hetken kanniskelin mut sit aattelin taas kokeilla tuttia ja pidin sitä ihan hetken siinä vaikka olis heti sylkässyt sen mut kas kummaa hän alkoikin sitä lussuttaan ja nukahtikin sitten ihan nätisti tutti suussa syliin, kerran vielä parahti puolen tunnin päästä parkumaan mut nukahti kun tarjosin tutin ja paijasin. Lottovoitto. Oon niin tyytyväinen jos 1/3 suostus tuttia välillä lutkuttaan. Olkoonkin, että siitä voi olla vaikee päästä mut on se tässä kohtaa vaan iso apu.

Reilu 6vko synnytyksestä ja ekan kerran musta taas tuntui joltain kun peitto heilahti. Olin jo varma et nyt on tunto hävinny lopullisesti mutta eeeih onneksi sittenkään.

Olen nyt antanut vauvalle sitä suihkautettavaa D:tä ja ei ainakaan vielä oo vaikuttanut huonosti. Sillon ne tipat aiheutti kyllä selvästi itkuisuutta.

Ihanaa että syysloma loppuu ja saa taas relata vauvan kanssa päivät. Kyllä koulu on hyvä keksintö. (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Veeja joo kivut hävisi ja pariin päivään ei juurikaan mitään tuntemuksia kunnes nosti 40 asteen kuumeen. Kävin päivystyksessä niin tuomiona munuaisiin noussut virtsatietulehdus. :( nyt menee suonen sisäinen antibiootti kotisairaanhoidon laittamana 3 kertaa vuorokaudessa, onneks en joutunut osastolle vaan hoidetaan kotona. Näissä kuume höyryissä lapsen hoito on aika helvetin raskasta jos suoraan sanon. Mua ärsyttää kun en tajunnut tuota ajoissa mut se kipu kesti vaan hetken ja meni ohi yhdellä särkylääkkeellä. Ei mitää muita vti oireita kunnes pamahti huonoksi. Ja kun ei oo koskaan ollut virtsatietulehdusta nii en osannu yhtää arvata että sitä toi ois. Toivottavasti paranee nyt nopeesti ja ettei meidän imetys mene tän takia pieleen koska kun toi suonen sisäinen vaihtuu tabletteihin niin niiden kanssa en saa imettää. Just kun sekin alkoi sujua hyvin:( fiilis on nyt :poop:
 
@tikkunekku90 no voihan :poop: Isot tsempit sinne. Muistan itte kun olin kuumeessa esikoisen aikaan niin haettiin neuvolasta todistus miehen töihin, että vaimo sairaana ja mies hoitaa lasta. Normisti ei nouse kuume ja sit kun nousee niin oon vainaja. Tosi kurja tilanne kaikkiaan, kauan menee sitten vielä tabletti ab? Ei oo kokemusta mut siis tarkottaako et pitäs pumppaamalla sit ylläpitää maidontuotantoa vaikka menee hukkaan ja on korvikkeella ab:n ajan?
 
@tikkunekku90 no onpa kökkö juttu :( Mut vaadi jokin kuuri jonka kanssa voi imettää, en oo kuullutkaan tollasesta että ei vois ab-kuurilla imettää!? Kuitenkin antibiootteja on vaikka minkälaisia, eikö sieltä nyt löydy imetykseen sopivakin. Kannattaa kysyä imetyksen tuesta vinkkejä kävi miten kävi. Myös se teratologinen puhelinpalvelu vois osata auttaa et löytyis sopiva ab. Varsinkin jos joku tk-lääkäri on ollut hoitamassa niin suhtautuisin vielä varauksella tuohon, eivätvaan tiedä kaikkea. Toivottavasti saatte jatkaa hyvin mennyttä imetystä. Hurjasti tsemppiä! Omasta kokemuksesta tiedän et kaikkein tympeintä äitinä on ite sairastaa ja silti joutua hoitamaan lapsia. Se ei oo oikein minusta. Pyydä mies tai joku avuksi, kysy kunnan sosiaalitoimelta tai mistä keksit oisko ketään... Joillakin kunnilla on. Pikaista paranemista!
 
Viimeksi muokattu:
@Lukka ja @tikkunekku90 tota mäkin mietin et eikö todella oo mitään semmosta mikä kävis imettäessä. Luulis herranjestas olevan. Noi tk lekurit ei tosiaan tiedä eikä juuri välitä. Kysyisin itekkin valmiiksi teratologisesta et mikä käy ja pyytäisin sitä. Tsempit viellä! Toivottavasti pahin väsy alkaa olla ohi.

Meillä taas nukahdettiin tutitellen. Oon niin tyytyväinen :love: Ensin simahti tissille mut sitten joku vatsan väänne herätti ja vaippakin vielä vaihdettiin, sitten sammui syliin tutin kanssa. Alkuun kyllä pullautteli sitä suusta pois mut lopulta mussutteli tyytyväisenä sitten. Kahdella yösyötöllä päästiin väli 21.30-6.30 Sit aamusta otin viereen ja torkuttiin siinä vielä.
 
@Veeja ja @Lukka on varmasti antibiootteja yleisesti mitkä sopii imetyksen kanssa mutta tässä mun hommassa kun on riski saada munuaisvaurio joka sitten on lopun ikää niin tähän käytetään kai siksi tiettyjä antibiootteja jotta tää tauti hoidetaan varmasti pois ilman jälkiseuraamuksia. Tehtiin siis veriviljely ym että löytyy juuri tarkka taudin aiheuttaja ja siihen sitten täsmä antibiootti. Että ei ilmeisesti paina imetyksen onnistuminen nyt nii paljoa vaakakupissa versus äidin terveys.

Mutta hyviä uutisia sen suhteen että ilmeisesti tää suonensisäinen on lähtenyt puremaan ja jatketaan keskiviikkoon asti kotona tiputusta eli ei vaihdeta tablettiin. Olokin on jo ihan kohtalainen kun ei oo kuume sahaillut enää pahemmin. Ehkä mä selviin ja kiitos tsempeistä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Veeja
@tikkunekku90 no onpa tuokin tilanne :( Pääasia toki että toivut, kurja silti ettei löytynyt muuta antibioottia, kova homma pumpata ym. Mut kannattaa, se on loppujen lopuksi lyhyt aika ja sit pääsee taas vauva rinnalle. Mä silti kysyisin vielä vinkkejä imetystukiäidiltä tuohon tilanteeseen ja siihen miten parhaiten varmistaa et imetys saa jatkua siitä mihin se nyt jää, se vois hoksata vinkata jotain mitä ei me nyt hoksata etukäteen...

Meillä on nyt menty melkein viikko ilman rintakumeja, oon tosi tyytyväinen :) Rinnat välillä vähän kipeytyy mut eivät oo menneet haavoille ja saan vauvan imuotetta ite parannettua vetämällä vähän vauvan alahuulta alemmas. Vauvalla on luja imu ja syö siis onneks aika nopeesti eikä lupsuta tissiä unissaan vaan eka syö ja sit alkaa unille. Tää ei itse asiassa oikein ees osaa syödä pitkällään enää, tuntuu että ei silloin kunnolla syö eikä kunnolla nuku vaan kiukkuaa rinnalla tai sit vain nuokkuu siinä tehottomana. Imetän sit yölläkin istualtaan. Eipähän vauva opi sitä mitä isoveljensä eli että pitää olla äitissä kii että voi nukahtaa :rolleyes:

Käytiin tänään kypsässä vajaan kuukauden iässä ekaa kertaa vaunuilemassa, ehkä oli jo aika :ROFLMAO: Ollaan oltu liikkeellä kaukalo+rattaat yhdistelmällä kaupoilla mut nyt siis ekaa kertaa ihan vain kävelyllä vaunujen kanssa. Hyvin meni ku vertaa kahteen ekaan lapseen, joista toinen alkoi rääkyä jo pukiessa eikä koskaan viihtynyt huutamatta vaunuissa (eikä siis vaunuiltu ikinä jos ei ollut pakko) ja toinen saattoi huutaa alkuun ja jos nukahti niin nukku aina vain puoli tuntia kerrallaan vaikka mitä teki. Tää vauva köllötti eka silmät auki ja sit laitto ne kiinni ja nukkuu tyytyväisenä vajaan tunnin eli sen mitä jaksoin ite olla ulkona :D(y) Vähänkö luksusta tällainen vauva joka viihtyy vaunuissa, tässähän pääsee itekin ulkoilemaan :) Ja isommat lapset oli tyytyväisiä ku päästiin leikkipuistoon :) Se on onneks vajaan 200 metrin päässä.
 
Ai niin ja hermo menee jälkivuotoon, moneen kertaan alkanut uudelleen sen jälkeen ku on näyttänyt et nyt loppu :cautious: Varsinkin vatsan toimittua tulee selvästi enemmän jälkivuotoa, tiiä sitte miks. Ja itsestään sulavat ompeleet pienessä repeämässä ovat YHÄ paikoillaan :eek::X3: Todella hygieenistä pitää niitä monta viikkoa tuolla. Huoh. Eikö niiden ois pitäny jo lähteä...? Vauva synty siis melkein kuukausi sitten.
 
Ai niin ja hermo menee jälkivuotoon, moneen kertaan alkanut uudelleen sen jälkeen ku on näyttänyt et nyt loppu :cautious: Varsinkin vatsan toimittua tulee selvästi enemmän jälkivuotoa, tiiä sitte miks. Ja itsestään sulavat ompeleet pienessä repeämässä ovat YHÄ paikoillaan :eek::X3: Todella hygieenistä pitää niitä monta viikkoa tuolla. Huoh. Eikö niiden ois pitäny jo lähteä...? Vauva synty siis melkein kuukausi sitten.
Mulla ainakin tuli selkeästi aikoja jolloin tuli ja oli taukoja ja tuli taas. Kesti yhteensä sen 5 viikkoa
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka

Yhteistyössä