Syyskuiset 2019

Ketju syyskuussa 2019 syntyneille ja niille joilla ollut laskettu aika syyskuussa 2019.

Voitaisiin samalla kirjoittaa ylös listaa, johon saa jokainen laittaa halutessaan esim. raskausviikot kun vauva syntyi, vauvan painon ja pituuden, missä syntyi ja monesko lapsi :)
 
@Lukka ei ollu juu:D ihan juurikin sopivan kokoinen tytön tyllerö:love: Tämä oli vaan sitä SF-mitta hömpötystä ja arviointia ultran avullao_O koska äidillä radi-diagnoosi niin vauvan pakko olla jättiläinen:cautious:

Miten @Lukka odottelu muuten sujuu tänään? Muutoksia?
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@BIMK joskus kuullut vastaavia että arviot heittäneet ihan reippaasti... Onneksi ennemmin ehkä noin päin, itteä hirvittää että vauva on sitte yli nelikiloinen vaikkei ole isoksi arvioitu. Tänne ei ihmeitä, supisteli kipeästi viime ja toissa yönä mut ei vauvaa :cautious:
 
Vastailen tänne puolen vaikka odotuspuolella näistä olikin puhetta, meillä myös oli napis kaulan ympäri mutta ei siis aiheuttanut mitään sen kummempaa, löyhästi oli eikä vaikeuttanut synnytystä.

Imetyksestä ja rinnoista sen verran et mulla kun ekan kanssa meni pieleen imetys just mm. lisämaitojen ja osaamattomuuden vuoksi niin oli just kans noi nännit ihan erilaiset kun nyt, muistelisin et just varsinkin toinen oli tosi sisäänpäin vetäytyvä eikä kukaan sillon puhunukkaan rintakumeista joten pullolla sitten mentiin. Se harmittaa vieläkin. Tokan kanssa olin vaativampi heti synnärillä ja vaadin kunnon jeesin imetykseen, kumi oli sillon alkuun käytössä just ton toisen rinnan kanssa kunnes ne siitä muotoutui sitten käyttökuntoon.

Mulla ollu eilen järkkyä vatsakipua, vieläkin paikoin aristaa, veikkaan et menee ummetuksen piikkiin kun paska tuolla möyrii ja vähän helpottikin kun sain asioitua mutta tuli mietittyä jo kaikki kohtutulehdus vaihtoehdot läpi. Melko niukkaa tää mun jälkivuoto ollut ja mietinki et pitäiskö sitä tulla enemmän.

Miten teillä muilla yöt sujuu? Musta tuntuu et oon ihan zombie ku 1,5-2h välein syöttö, reippaasti syö ja nukahtaa ongelmitta uudelleen ja minä sammun myös. Unta tulee aktiivisuusrannekkeen mukaan 5-7h yössä et kohtuu hyvin kylläkin ja viikonloppusin vielä aamusta tunti lisää mut kun parin tunnin pätkissä nuokkuu niin kyllähän se vaikuttaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Mä aktivoidun vihdoin ja viimein synnytyksen jälkeen.
Viltti-tossu esikoistyttö rv 39+2 Tyks 3770g 51cm

Meidän synnytys käynnistettiin kahteen otteeseen, ensimmäisellä kerralla ballonki teki kyllä tehtävänsä ja päästiin synnytyssaliin oksitosiiniin, mutta se ei tehonnut. Lääkäri ei uskaltanut puhkaista kalvoja koska vauvan pää oli vielä ylhäällä ja pelkäsi napanuoran esiinluiskahdusta. Toisella käynnistyksellä sama setti, ensin ballonki ja sitten synnytyssaliin. Nyt tilanne oli jo vähän parempi ja lääkäri puhkaisi kalvot minkä jälkeen alkoi tulla lieviä omia supistuksia. Parin tunnin päästä aloitettiin oksitosiini ja tällä kertaa se tehosi. Kivunlievityksenä käytin lämpöpussia, Tens-laitetta (mikä ei tainnut olla mulle paras, koska kivut tuntui alavatsalla eikä selässä), liikettä (istuin ja pyörin pallon päällä tai sitten keinuin seisten) ilokaasua ja aamuyöstä sain epiduraalin supistusten ollessa todella kovia. Ennen epon laittoa olin 5cm auki, mutta jo sitä laitettaessa supistukset oli sellaisia että mun teki mieli vähän ponnistella ja ähkiä. Epin jälkeen supistuskivut hävisi ja saatiin lupa huilata hetki ja nukuttiinkin puolison kanssa puolitoista tuntia. Supistuskivut palasivat (tai lähinnä paine ja repivä kipu nivusissa) ja ilokaasun kanssa hengittelin ja aloin tuntemaan tarvetta ponnistaa. Jouduin malttamaan ponnisteluiden kanssa kun kätilöillä oli vuoronvaihto juuri kesken. Aamukätilö tutki tilanteen saliin tullessa ja antoi luvan ruveta myötäilemään supistuksia ja pikkuhiljaa työntämään vauvaa alaspäin. Jossain vaiheessa kätilö sit sanoi että vauvan sydänäänet lähtee laskemaan ja saan ruveta ponnistamaan napakasti. Hän teki epparin, mä ponnistin ja 16min ponnistusvaiheen jälkeen tyttö syntyi. Lääkäri kerkesi saliin juuri parahiksi todistamaan syntymää :LOL:

Oli kyl tosi huikea kokemus vaikka kirosinkin epin laiton yhteydessä että helvettiä pitikin ottaa tää kun nyt jo ponnistuttaa :LOL: mutta ehkä se lepo epon jälkeen olikin tarpeen. Anestesialääkärikin oli tuttu (oon töissä saman talon toisessa leikkurissa) ja se saikin kuulla kaikenmaailman ilokaasuhourintoja :ROFLMAO: mieskin sanoi et olin ihan outo, ensin kaks tuntia hiljaa keskittyneenä supistuksiin mutta sit ku ilokaasun pistettiin hönkää lisää niin lähti juttu luistamaan :LOL::LOL:

Mutta joo, nyt vauva on jo 9 päivän ikäinen ja tuntuu että tää on nyt jo kasvanut hulluna! Mikä kyllä on ihan suotavaa kun ensimmäisinä päivinä Imetys ei oikein lähtenyt sujumaan ja radin takia oltii sokeriseurannassa. Osastolla vauva sai lisämaitoa kolme ekaa päivää ja kerran korviketta kun kotiin päästiin, mutta painokontrollissa vauva oli kasvanut kahdessa päivässä 100g ja oltiin melkein jo lähtöpainossa. :LOL:
 
@Viltti-tossu kiva kuulla synnytyksestä lisää, onneks jäi noin hyvä kokemus vaikka piti käynnistellä jonkin aikaa :) Radin takiako käynnistivät? Ja tuo ilokaasu... :ROFLMAO: Joillakin se vaikuttaa vähän hassusti :D Pitää itekin testata sitä taas kunhan nyt pääsisin saliin asti.

@Veeja, just tänään neuvolassa oli hoitajan kans puhetta et ois tosi tärkeää saada suoli toimimaan sujuvasti kun vauvan synnyttyä suolisto ahmaisee sitä tilaa sieltä ja saattaa mennä ihan ummelle herkästi ja se sattuu... Ite varasin kuivattuja luumuja ja magnesiumia jo kotia, mulla just on sellainen suoli et sattuu aivan törkeän paljon jos se venyy ummetuksen takia. Yritän kyl kaikkeni et vältyn pahalta ummetukselta. Toivottavasti sielläkin alkaa pian helpottaa! Kannattaa ainaki juoda tarpeeksi, varsinkin jos imetät :)

En jaksa kirjoitella tuohon odotusketjuun erikseen niin laitan tänne mahakuulumisetkin samalla. Taas neuvolaa, kaikki ok siellä, verenpaineet alhaalla, pissassa ei nyt proteiinia, vauva yhä optimiasemissa pää kiinnittyneenä ja painoarvio reipas 3,5 kg mut selvästi alle 4 kg hoitajan mielestä. Kohdunsuun tilannekin katsottiin, nyt reilusti kahdelle sormelle auki ja kohdunkaulaa enää vähän jäljellä, lisäksi kohdunkaula oli viime viikosta kääntynyt takaa eteen (y) Hoitaja meinasi et parissa päivässä syntyy mut saa nähdä. Ens viikolle seuraava aika varalle, toivottavasti en sitä enää tarvii. Kaks viime yötä mennyt aivan surkeasti supistusten takia, viime yönä luulin jo et nyt se syntyy mut niin ne supistukset vain loppu sitte kesken. Tänään supistellut taas aika napakasti, välillä ihan kunnolla jomottaen. Oon yrittänyt vain levätä ja kerätä voimia puskemaan sitten tuota tylleröä ulos :geek:
 
Jäätävän jännä @Lukka toi sun tilanne kun tuntuu et on hilkulla tulossa mut synnytyksen perhana ei tajua käynnistyä:ROFLMAO:

Joo noi :poop: asiat on viheliäitä. Mulla vatta kovalla tyyliin aina ja toki tää imetys nyt sitä pahentaakin viellä. Yritän juoda ja juonkin paljon vettä mutta en tiedä montako litraa pitäis imee että riittää, pari litraa menee heittämällä muttei taida tähän tarpeeseen riittää...
 
Mut vois lisäillä kanssa tänne :)
Tikkunekku90 esikoistyttö rv 40+1, 3235g ja 49cm

Mites muilla jälkivuoto? Mulla nyt viikko synnytyksestä ja pikkuhousunsuoja riittää, vuotoa ei siis juuri tule. Onkohan normaalia (n) synnytyksen jälkeen tuli pari päivää aika reilusti mutta nyt kotona ollut todella maltillista.

Vatsa ei meinaa toimia ja pelottaa millaista pattia kehittää tuonne nyt, edellinen :poop: kerta oli aika tuskainen.

Muuten palautuminen on ollut aika hyvä, vatsa hävinnyt lähes kokonaan eikä tunnu enää kovin löllöltäkään. Kiloja lähtenyt 7 kg, enää 2 kg jäljellä lähtöpainoon. Oon kyllä yllättynyt tästä täytyy sanoa :rolleyes: kyllä naisen keho on ihmeellinen!

Mites muilla palautuminen on alkanut luistaa? :)

 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@tikkunekku90 mulla myös oli tosi niukkaa jälkivuoto heti parin päivän jälkeen et välillä oli ihan pikkusuoja vaan sit taas lisäänty. Sekin just mietityttänyt kun ollu noita vatsakipuja et liittyykö jotenkin kuitenkin kohdun puolelle kun ohje oli jos vuoto alkaa uudelleen niin sit pitää miettii onko siel jotain. Mut en nyt laske et tää olis alkanut uudelleen kun ei oo ihan kokonaan loppunutkaan vaikka selkeesti nyt tullut enempi kun sillon alkuun. Muutenkin muistan et edellisten kanssa jälkivuoto ollu runsaampaa.

Muuten tässä on palauduttu ihan mukavasti, vaakaa ei ole tai patteria siinä joten en yhtään tiedä mitä paino on. Onhan sitä tässä tippunut sen huomaa kyllä mutta on sitä jäljellä ihan riittämiin.
 
Mulla kesti viimeksi jälkivuoto jotain 6 viikkoa :unsure: Ei se sekään oo kovin kiva... Varsinkin kun mulla oli muutenkin todella alhaiset rautavarastot ja vauva tankkasi tissillä yhtenään. Aika iso vaihtelu tuntuu olevan näissä, en kyllä osaa sanoa mikä kaikki on normaalia ku tuntui et tuokaan ei enää ihan täysin normaalia ollu, harvalla noin kauan kestää. Mut mitä oon käsittänyt niin kohtutulehdus nostaa myös kuumeen ja tekee vuodon pahanhajuiseksi ja mahan kipeäksi.
 
@Lukka mulla nous itseasiassa kuume just sinä yönä kun kärvistelin ton mahani kanssa, en siis mitannut mut tunsin ku hytisin peiton alla et lämpöö oli, otin lääkkeen ni helpotti. Mut mulla on muistaakseni ennenkin jonku ummetus-äklö olon yhteydessä tullu semmonen kuumeinen olo ja ei kai se kuume laskis jos olis kohtutulehdus (n) ja kivutkin kuitenkin helpottanu vaikka vielä on vatsa kauttaaltaan arka jotenkin. Noooh pitää seurailla.
 
En tiedä voiko tätä jälkivuoto jotenkin peilata menkkoihin, mulla nekin on nimittäi sillei että 1 päivä tulee kuin hanasta ja thats it, kestää ihan max 3 pv menkat aina. Ala vatsalihakset on vähän arat kun oon käyny kaksi vaunulenkkiä nyt kävelemässä, samoin kävely alkaa jomottaa alapäätä :unsure: mutta pääasiassa ilman särkylääkettä selvinnyt. Sulais äkkiä nyt nuo epparitikit niin häviäisi tuo ärsyttävä kiristys ja pääsis öljyämään sitä arpea. Oon ymmärtänyt että sillei siitä vois saada joustavamman(n)
 
Tuli yks menkkajomotus ja heti perään ihan reippaasti jotain erikoista, ihan kirkasta nestemäistä limaista tavaraa housuihin ja sen jälkeen supistellut, jokohan tää nyt alkais, ei yhtään jännitä :barefoot: Mulla ei riitä kyllä huumorintaju jos tää ei tarkoita mitään ja menee taas monta päivää ilman äksöniä :cautious::ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
Olisko siellä @Lukka nyt lapsivettä lörähtänyt? Mitkä viikot sulla nyt olikaan?

Täällä perse ei kestä enään siteitä, pääasiassa käytänki noita vuokkosten herkkis siteitä mut nyt käyttelin muita pois.. ei sovi jatkuvaan käyttöön mulle noi allwayssit..
 
@Veeja luulisin et oli limatulppaa, oli niin sellasta limaisen näköistä. Mut oli kyl tosi vetistä limaa, ei todellakaan mitenkään kiinteää... Saa nyt nähdä, supistellut ja jomotellut epäsäännöllisesti, muuten ei mitään vielä. Mistähän tuon sit tietäisi kumpaa oli, ei taida auttaa ku ootella, ainaki lapsivettä pitäis tulla aika reippaasti lisää jos sitä oli...

Mullakaan ei kyllä limakalvot siteistä tykkää :unsure: Toivottavasti ei tarvi kauaa kestää jälkivuodon kans. Tsemppiä!
 
No niin nyt sitä tuli taas reippaasti ja oli veristä ja kipeitä supistuksia alkaa pukkaamaan perään, taitaa olla menoa :whistle::love: Toivotaan ainaki. Lapsenvahtiehdokkaitaki löyty jo kaks joten mikäs tässä... Täsmällinen tyttö jos nyt alkaa syntyä, nyt mun laskujen mukaan 40+0, ultran mukaan 39+6 :D
 
  • Tykkää
Reactions: Veeja

Yhteistyössä