Syyskuiset 2019

@tikkunekku90 @Lukka meillä oli sama juttu ton nukkumisen kanssa. Tyttö huusi ja tuntui että taisteli unta vastaan, nukahti ja sitten hetken päästä alkoi taas huuto. Päikkäreitä nukkui 5-20min kerrallaan eli nekin oli katkonaisia, ei ihme että oli yliväsynyt illalla. Vaunuissa suostui nukkumaan pidempään päikkäreitä mutta ei sängyssä, ei unipesässä eikä sylissä. Välillä nukahteli rinnalle. Onneksi nyt on rauhoittunut, toivotaan että teilläkin on kyseessä ohimenevä kausi.

Meillä käydään läpi rintaraivarikautta. Välillä äänet häiritsee, välillä valot, milloin suihkuava maito. Lisäksi neiti on tosi nopea ruokailija yleensä enkä ole sisäistänyt tätä alun maratonimetysten jälkeen, joten hermostuu siitä että tulee tarjottua rintaa vähän turhan tiheään. No, kai tämänkin oppii ja sitten alkaa uusi vaihe :D Kävin eilen imetysohjaajalla ja sain ainakin varmistuksen siihen että tyttö kasvaa ja voi hyvin, mitat 57,2cm ja 4930g :love:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
Onks muilla huonosti nukkuvilla vielä moro heijaste miten vahvana? Jostain luin että toi heräily vois helpottaa sitten kun toi heijaste sammuu. Jos siis tosiaan sätkimiseen herää. Tänään aamusta sain tytön omaan sänkyyn nukkuu ilman mitää tappelua mut heräs mun aivastukseen ja sätkähti sillei et hyvä ettei pompannut tuolta sängystä ylös  arvatenkin tämän jälkeen oli uni aika kaukana.
 
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00510

Tuossa moroheijasteen kuvaus, sopii todella hyvin siihen mitä meillä on tuo säpsyminen. Meillä neiti tekee tosi herkästi just tuota käsillä ilmaa kauhomista, jos lasken sylistä jonnekin. Ja tosiaan selälleen laskettaessa herkästi säpsähtää hereille. Äsken sain jatkamaan unia kun sylistä sänkyyn laskettuani asettelin peiton tiiviisti neidin käsiä vasten ja selkää vasten ja pukkasin vielä tyynyn selän ja sängyn väliin.
 
Mut toi säpsyminen on varmasti yksi syy miks päivällä ei nukuta. En tiiä miksei se yöllä haittaa... Mut päivällä unia parantaa se jos vauva on tiiviissä paketissa. Nukkuukin paremmin turvakaukalossa, vaunuissa, kantorepussa tms. :) Ja toivottavasti saisin paketoitua sänkyynkin nyt paremmin kun hoksasin tän.
 
@Lukka joo mä oon monta viikkoa jo laskenu neidin aina kyljen kautta joka paikkaan, hoitopöydälle, sänkyyn, lattialle.. Jostain luin että jos aina laskee selälleen niin se heijaste säilyy pidempään kun se ns vahvistuu siitä kun morottaa koko ajan. Meilläkin nukkuu kyljellään paremmin mut saattaa siinäkin asennossa säpsyä. Yöt menee kapalopussissa ja siinä ei säpsytä onneks :)

Ehkä päivällä uni on kevyempää ja siksi säpsytään? Ymmärtääkseni tuo tulee vauvoilla rem-unen aikana, ei syvässä unessa.
 
Meillä on toi moro kans melko vahva vielä, kävin just vähän aikaa sit semmosessa vauvafysiossa ja siellä oli juttua tosta kyljelleen laskemisesta että se vaikuttaa moroon ja sen poistumiseen. Harvemmin kukaan menee itsekkään nukkumaan selkä suoraan alaspäin vaan yleensä kyljen kautta joten on ihan looginen selitys :)

On tää jännää kun nukahtaminen on ollu hankalaa, mutta sitten kun se uni tulee niin täällä voi vaikka imuroida neidin vieressä, ei mitään ongelmaa. :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
Jännä, mä laitan vauvan aina kyljen kautta alas, laittanu alusta asti, miksiköhän meillä toi on niin vahvasti silti mukana... No, ei auta ku ootella, nyt onneks yöunille siirto kävi erittäin helposti, neiti alkoi nukahdella rinnalle, vein omaan sänkyyn, havahtui hereille ja jatkoi uniaan sitte siellä. Alkoi sitten kohta kitistä kuitenkin, kävin nukuttelemassa sinne uudestaan, ei onneksi kestänyt kauaa sekään. Joskus tän saa toistaa monta kertaa, jospa ei tänä iltana. Mut huikeeta et toinen nukahtaa sit tonne omaan sänkyyn, kaks ekaa lasta teki samaa vasta vuosikkaana...

Melko haipakkaa oli ilta, oltiin lasten hoitopaikan joulujuhlassa :) Toivottavasti ei saada mitään pöpöä sieltä. Ootteko te uskaltautuneet vauvan kanssa tollasiin? Vauva muuten alkoi siellä itkeä aina vieraassa sylissä, ihme homma. Ei kai tänikäiset yleensä vierasta :unsure: Vai oonko sitte muistanut väärin miten edelliset...
 
Viimeksi muokattu:
Kaipa noi heijasteet on toisilla vaan vahvemmat kuin toisilla ilman mitään erityistä syytä (n) ja voi mennä pidempään ennen kun häviää.

Käytiin tänään joululahja ostoksilla vaavin kanssa, 2,5h kaupungilla meni ilman mitään ongelmia tyytyväisenä nukkuen. Mutta ai että kun ois pitäny päikkärit nukkua kotona alkuillasta! Nyt oltu sitten klo 14 saakka hereillä, onkohan kovin ihme jos vähän väsyttää ja itkettää.. :unsure:
 
Nyt menny useampi yö superhyvin neidin nukkuessa 8 h putkeen... Oon aivan äimänä voiko olla tottakaan, saa nähdä kauanko tällainen onni jatkuu. Jotenkin henkisesti varaudun koko ajan siihen et kohta nukutaan tunnin pätkissä tms. Yöllä ekan herätyksen jälkeen neidin nukahdettua uudestaan jään kuuntelemaan hengittääkö se. Ja kohta uudelleen... Ja uudelleen. Huoh. Näköjään elämästään saa stressaavaa oli vauva miten helppo tahansa. Mut on huikeeta miten paljon paremmin ajatus kulkee kun on saanu nukkua yhden pidemmän pätkän itekin. En ihan pääse nukkumaan samaan aikaan vauvan kans ja yleensä herään ekan kerran tunnin pari vauvan ähinään ennen kuin se herää kunnolla mut ehdin kuitenkin nukkua hyvän jakson. Kahden ekan kanssa pahinta oli se hillitön väsymys niin osaan kyllä arvostaa...

Sanokaas millasta teidän vauvan kakka on? :D:poop: Meillä aika löysää... Mut yleensä vähän kokkareita mukana kuitenkin. Mut siis tänäänkin tuli niin vetelä setti että se levis puoleksi mahalta ja selän puolelta vaipan reunan yli (n) Ja oltiin tietty silloin pois kotoa asioilla :ROFLMAO::cautious: Mietin johtuuko toi nyt siitä ab kuurista joka mulla oli vai ihanko muuten vain on kakka löysää... Tollasta se on ollu, varmaan lähes alusta asti jo aika löysää... Mies sanoo sitä ripulikakaksi mut en tiiä, eikö vauvan kakka oo tollasta :oops: Muistelen et aiemmillakin oli mut epäilen jo muistiani.
 
  • Tykkää
Reactions: Veeja
@Lukka kiva et teillä myös nukutaan! Miten monta imetys kertaa sulla tulee vuorokauteen? ”Ohjeena 8-12” että on riittävästi mutta en mä saa kun ihan maximi välillä toi 8 mut nyt jää kyllä 6-7 kertaan vuorokaudessa kun nukkuu yön niin hyvin.

Ihan kyllä aikuisen ripuliin rinnastettavaa kakkaa täälläkin vauvalla. Melko löysäähän se on kun ei sitä mikään siinä maidossa kiinteytä. Muistaakseni jos imeytyy vaippaan niin on kyseessä ripuli. Meillä nyt vielä koostumus vähän muuttunut sen rotan vuoksi. Semmosta liisteriä :D
 
@Veeja hyvä kysymys, enpä oo aatellut... Varmaan tuo tulee täyteen mut pitääpä oikein laskea huomenna. Musta tuntuu et varsinkin nyt yöimetysten jäätyä pois vauva syö suht tiheään päivisin. Mut tänään on nukkunut paremmin päikkäreitä eikä hae koko ajan unta rinnalta niin se vähän vähentänyt kertoja. Silti varmaan parin tunnin välein syö, nyt iltapäivällä on pisimmät päikkärit tänään ja ekaa kertaa päivän aikana varmaan alkaa olla lähemmäs kolmen tunnin tauko imetyksessä. Helposti tulee siis arviolta 10 imetyskertaa päivään. Mut pitää laskea huomenna mielenkiinnosta :D
 
Oon tänään saanu vauvelin nukkuu päikkäreille jo 4 kertaa. Ensin aamupäivällä 30 min omassa sängyssä, sitten iltapäivällä reilu 2 tuntia pihalla, alkuillasta 30 min omassa sängyssä ja nyt meni nukkumaan taas, saa nähdä kauanko kestää. Oon kattonu tänään ihan kellosta että max 2 h hereillä ja sitten nukkumaan, vieny sänkyyn ja tutti suuhun. Nukahtanut sinne joka kerta itse. Ei vielä pitkiä pätkiä mutta ehkä tämä on jo hyvä alku. Selkeesti siis aiemmi menty jo sellaselle väsymyksen tasolle että nukahtaminen on haastavaa ja ei ole onnistunut, sitten vaan itketty.

Täälläkin meni viime yö loistavasti. 23-9.30 unta yhdellä pidemmällä syötöllä joskus 4 jälkeen ja aamulla 7 maissa annoin pullosta pienen tipan maitoa, jaksoi sitten nukkua tuonne 9.30 saakka :)

Ainii, ja hymyilty on koko päivä :love:
 
Meidän viime yö oli aivan levoton, vauva ähisi ja kätisi usein mut ei kunnolla kuitenkaan herännyt. Klo 3 kyllästyin ja otin tytön rinnalle josko se auttaisi. No sit tuli kunnon kakat, oisko se sit ähisyttänytkin. Sen jälkeen nukuttiin kuuteen. Sitte taas kahdeksaan. Aamupäivällä vaunuiltiin yhdet päikkärit, nyt nukutaan toisia omassa sängyssä. En tienny miten neitin sais sinne unille, laitoin vain sinne ja menin sivummalle odottamaan mitä tapahtuu niin tyllerö nukahtikin sinne itekseen hetken ähistyään. Oon siis aiemminkin ehkä ollut itse syy siihen että vauva ei nukahda sänkyynsä kun oon yrittänyt "nukuttaa" o_O:ROFLMAO: Jösses, kaikkea sitä oppii... :D Kylläpä sitä tuntee itsensä tyhmäksi :D No, en tiedä, ehkä oli sattumaa että nukahti noin helpolla, saa nähdä toistuuko moinen.

Miten teillä muilla parisuhde jaksaa? Meillä mies on niin ylikuormittunut ja stressaantunut että mikään tavallinenkaan keskustelu tai asia ei tunnu sujuvan vaan kaikesta tulee lopulta riitaa :unsure: Ite oon jo valmiiksi niin v-käyrä noususuunnassa tuosta järkyttävästä stressaamisesta että turhaudun heti kun toinen stressaa taas jostain uudesta hommasta, ite haluaisin että ois ees joskus rennompaa. Huoh, järjetöntä :ROFLMAO: Sit vaan yritän olla välittämättä mut kun oon herkkä tollaselle negatiiviselle energialle ja joudun koko ajan tsemppaamaan ettei se vaikuttaisi itteenikin :unsure: Hyvät hetket on nykyään vähissä eikä tilanne varmaan muuksi muutu ihan heti koska tuntuu ettei vaan itteäkään enää kiinnosta :( Pitäis kaivaa jostakin nyt positiivisempaa energiaa... Ei me kuitenkaan erotakaan haluta niin pakkohan tässä on jotain tehdä.
 
@Lukka harmi, että parisuhde kiristää. Mikä miestä stressaa? Meillä semmonen stressi-erkki että huh hei mutta sen kanssa on oppinut joten kuten elämään. Tää uusi vauva kuvio ei oo hirveemmin meidän elämää hetkauttanut, mua se kuormittaa kun kaiken harrastuskuskailun lisäksi raahaan tätä pikku-ukkoa mukana mutta siinähän tuo tulee. Parisuhdeaika on vähissä kun ei nyt päästä ihan kaksin mitään tekeen mutta sillekkin on sitten aikansa. Mäkin kyllä kaipaan semmosta rentoa eloa mutta meillä noi isommat niin järjettömässä kähinä iässä et siihen menee järki kun vähän jo luulis et 8 ja 10 vuotias nyt jotenki selviytyis mut joka käänteessä tappelevat ja härnää toisiaan.
 
@Lukka meillä menee yllättävän hyvin. Mun murehtiminen on miehelle aina raskasta kun hän itse on perus positiivinen tyyppi joka ei murehdi mitään etukäteen. Mun huoli meidän tytöstä alko käydä hällä raskaaksi, onneks nyt huoli vähän hälventynyt ja sitä kautta yhteiselo myös mukavampaa. Tosin miehellä oli itsellään pari vuotta sitten vaikea kausi ja muistutin häntä siitä, että en itsekään säikähtänyt silloin vaan olin hänen tukena vaikka raskasta olikin. Meillä vahvuutena on puhuminen. Ei ikinä arvuutella et mikähän toisella mahtaa olla vaan sanotaan suoraan tulipa siitä sitten riita tai ei.

Nukkumisesta; ite oon yrittäny etten alkaisi nukuttaa vauvaa varsinaisesti vaan kun näkee et on väsynyt niin vien sänkyyn ja ehkä hetken istun vieressä kunnes hän nukahtaa. Jos sinne menee härkkimään jokaisesta inahduksesta niin helposti herättää unissaan ääntelevän vauvelin. Nostan syliin vasta kun itkee tai on selkeesti hereillä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Noinhan se ois hyvä nukuttaa :) Itekin vihdoin hoksannut... Meillä neiti haluais nykyään nukahtaa rinnalle, ei jää siis rinta suussa nukkumaan mut rauhoittuu siinä uneen. Ja usein syö ihan kunnolla ennen kuin alkaa nukkumaan niin hankala estääkään moista toimintaa :D Mut illasta yritän sit nukuttaa omaan sänkyyn suoraan, tää kun usein herää kun siirrän sylistä muualle nukkumaan. Ihmeesti vieläkin unet vaihtelee, viime yö oli ihan levoton mut imetystä vasta klo 4, siinä ei siis muutosta, mut siinä missä eilen päikkäreille nukahti itekseen niin tänään ei millään o_O Vaikka mielestäni yritin just sopivaan aikaan ekan kerran... Nyt sitte kauhea väsykätinä rinnalla... Vauvat, ei niitä aina tajuu :D
 
Jep, vauvojen toiminnassa ei oo aina mitään logiikkaa :ROFLMAO: täytyy vaan selviytyä päivä kerrallaan.

Mä oon aika iloinen nyt siitä et sen verra oon saanu maitomääriä kasvatettua että yöllä syöminen menee pelkästään mun maidolla kun pidempi väli ja samoin päivällä yks ruokailu pitkien päiväunien jälkeen. Muuten sitten edelleen korviketta kaveriks mutta paljon vähemmän kuin aiemmin, varmaan noin 200-300 ml oon pystyny päivän aikana vähentää korvikkeen määrää aiemmasta :) on tää sitonut hirveesti kun eka imetän, sitte pumppaan väleissä ja pullohuolto kaikkine keittämisineen lisäks. Mutta oon päättänyt että jos vaa maitoa tulee niin jatkan sinne 4 kk saakka eli vielä reilu kuukausi. Sitten vois alkaa imetystä lopettelee.
 
  • Tykkää
Reactions: Veeja
Huikeen työn oot kyllä tehnyt :love:(y) Käy vielä niin ettet raskikaan lopettaa ja jatkat hamaan tulevaisuuteen :D Mä tähtään imetyksen jatkamista ekan vuoden ajan mut oon suunnitellut että kokeiltais myös korviketta jossain vaiheessa. Ihan vain sillä et mun ois helppo käydä jossakin sitten ja vauva tottuisi myös siihen et isi syöttää ja maito tulee pullosta. Lisäksi haluaisin kokeilla onko tää kolmas maidolle allerginen kuten kaks ekaa oli :unsure: Toisella allergia helpotti kokonaan ennen ku täytti kaks, toisella yhä rajoittaa syömisiä mut on lievittynyt kuitenki sekin.
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
Mikä hitto näissä päiväunissa on!? :eek: tänään nukuttu yhteensä päivällä "jopa" 1,5h ja kaksi noin 10 min automatkaa päälle. Sitten kitistään väsymystä ja nukahdetaan ehkä taas 15 min, ollaan hetki iloisia ja sitten taas itketään mutta ei nukuta. En ymmärrä. Ja kauanko tätä voi kestää vielä :censored:
 
@tikkunekku90 auts, ei kyllä naurata varmasti tollanen :unsure: Meilläkin on unet vähentyneet, musta tuntuu et se on sitä että vauva on isompi ja jaksaa valvoa pidempiä jaksoja. Toisaalta sit simahtaa välillä tosi helposti, välillä ehtii mennä yliväsyneeksi. Nyt yöunille simahti aivan totaalisesti rinnalle, koska ei ollut illasta nukkunut, söi toisella rinnalla eikä ees kauaa kunnes tuli nukkumatti... Ois nyt tankannu kunnolla, kohta herää nälissään uudestaan kukkumaan :whistle: Nyt reilun tunnin nukkunut...

En tiiä, kai normaalia, nyt ollu pari päivää ihan mieli maassa ja pinna kireällä :unsure: Vauva nukkunut tosiaan ihan levottomasti viime yöt ja sitä myöten omat unet olleet huonot vaikka eka imetys onkin ollu vasta aamuyöstä niin se ainakin yks syy omaan fiilikseen. Toivottavasti helpottais pian. Mietin myös onko menkat tulossa :cautious: Saa nähdä...
 
@tikkunekku90 ihan loistavaa (y) Kohta sä et tosiaan maltakkaan lopettaa vaan jätät pullot sikseen. Hyvää duunia oot tehny vaikka onkin hermoja ja voimia vaatinut.

@Lukka mulla oli eilen semmonen päivä et meinasin itkee moneen otteeseen. Nyt en ees muista niitä kaikkia mitättömiä syitä mutta oli niin hermo pinnassa ja jotenki henkisesti ihan poikki kaikkeen just muksujen kähinään, perästä siivoomiseen, muistutteluun, organisointiin ja kaikkeen. Otti päähän ihan vaan sekin et ulos lähdettäessä en pääse kunnolla vaunuilla eteisestä kun miehenkin kengät sikin sokin eessä, sit kun päästään ulos ja ollaan lähdössä portista niin kukaan ei ottanut sisältä koiran hihnaa:mad: nää on ihan mitättömiä juttuja mut helvetti kun ite pitää saatana kaikki huomata hoitaa vaikka kaikki ties et ollaan yhes menos koiraa kulettaan. Nyt jo naurattaa :ROFLMAO: En tiedä vaikka olis menkkaa ilmoilla täälläkin. Jotain alamaha jomoja tässä on ollutkin.
 
Kuulostaa tutulle toi että miehen kengät eteisessä levällään nii ettei pääse vaunujen kanssa ovesta ulos. Itse asiassa kerran vaan surutta raivopäissäni työnsin vaunut kenkien yli nii että lenti ovesta ulos lumihankeen :LOL: mies tuli töistä kotiin sillei että miks mun kengät on tossa lumipenkassa. Hehee. Oppiipa laittamaan paikoilleen.

Muutenki tässä kun päivät menny aika pitkälti lasta viihdyttäessä koska päiväunet ollu huonoja niin yhtään en kestä mitään ylimääräistä. Sukat lattialla katkaisee ns. kamelin selän hyvin helposti.

Noh, josko tää taas tästä :unsure:
 
Jotenkin toisaalta huojennus kuulla et muillakin pinna kireällä vaikka ei se kivaa silti oo... Kai se vaan rasittaa olla 24/7 palveluvalmiudessa muita varten vaikka tavallaan nautin tästä enemmän ku mistään ikinä. Ois tunti päivässä vapaata joka päivä niin jaksaisin ne 23 muuta tuntia paljon paremmin...

Me oltiin eilen kylässä naapurissa ja pudotin, PUDOTIN, vaunukopan kädestäni... Ja vauva oli siellä :cry: Onneksi multa lipes kädestä vain toinen vaunukopan kantokahva ja koppa tuli kylki edellä lattiaan ja ylipäätään matkaa tyyliin 10 cm mut silti sain suunnilleen sydänkohtauksen järkytyksestä ja stressasin tuota loppuillan vaikkei vauva siitä vaikuttanut olevan millänsäkään... Onneks oli siellä topattuna mut silti. En tajua miten voi käydä noin :( Huoh, en varmaan ikinä enää uskalla kantaa koppaa yhdellä kädellä ku ei näköjään voimat riitä...

Muuten, joka kaipaa vertaistukea ym. niin löytyy käyttäjä nimeltä metelinmaki eli runoilija Paula Mäkipelto. Sen kirjoitukset äitiydestä ja parisuhteesta on ihan älyttömän kauniita ja osuvia.
 

Yhteistyössä