Syyskuiset 2019

Onneks ei @Lukka käynyt kuinkaan. Ite oon liukastellut pihalla mut onneks vauva ollut vaunuissa sillon eikä sylissä tai muutenkaan kannossa esim turvaistuimessakaan.

Meillä kans toi pari tuntia hereillä on melko vakio, sitten kaipaa jo tirsoille.

Yks vielä minkä eiliseen muistin lisää siinä ulos lähteissä kun hermoo kiristi ja itketti niin kaiken lisäksi en meinannut saada mun saappaita jalkaan, mul on semmoset lämpötöppöset siel saappaissa ja jumankauta oli oikeesti todella kitkutettava et jalka lopulta meni sinne, meinasin jo vaihtaa toisiin kenkiin mut sit päätin et onhan niiden nyt mentävä helvetti! Ja lopulta meni mutta kiristeli, onkohan mun jalka todella niin lässähtänyt raskauden jäljiltä vai mikä juttu (n) Vähän kyllä pottuvarvaskin valittaa ahtautta normi lenkkareissa ja coretex lenkkareissa et voisko sit olla niin. Aiemmissa raskauksissa en muista tämmöstä.
 
@Veeja no todellakin, oon yhä järkyttynyt tuosta mut onneks vaikuttaa kaikki olevan ok. Kokeilin et vauva liikkuu joka suuntaan normaalisti itkemättä ja mitään aristamatta ja seurasin et on muutenkin normaali ja virkeä ym. niin en sit viitsinyt lähteä näytille vauvan kans mut mietin soittaisinko varalta neuvolaan huomenna. Turha kai se on tuota murehtia mut ahdistaa silti. Ois kai pitänyt sen takia käydä näytillä mut aattelin tän järjellä niin ettei tarvis mut eipä se näköjään riitä. Tunteet on eri juttu. Nyt on kyl nollaluottamus mun käsien puristusvoimaan enkä enää tota vaunukoppaa kanna yhtä itsevarmana vaan kaksin käsin ja lyhyitä matkoja :unsure: Mietin myös pitäiskö niihin kantokahvoihin väkertää jokin mikä tekis sen pinnan karheaksi, nyt nuo on tollasta liukasta kangasta. Ekan kerran moitin Teutonioita...!

Sain vauvavapaata tänään ku mies kävi vauvan kans 40 min vaunulenkillä :D Eka vauvavapaa sitte neitin syntymän :ROFLMAO: No siitä se lähtee. Oon vaan tosi huono antamaan vauvaa muille hoitoon, sama ollu edellisten kans.

Tekis mieli tehdä kaikkea muutakin ku kotiäitiyttä. Sormet syyhyää kaikkeen luovaan mut aika ei riitä eikä oikein sit iltaisin energiakaan. Pitää yrittää huomenna ku isommat lapset on hoidossa. Vauvan päikkäriaikaan on tosin pakko itekin sit nukkuu, mulla on univelkaa vaikka vauva nukkuukin hyvin. En tahdo saada unta kovin aikaisin niin unet jää sit sen takia vähiin. Eilenki pyörin sängyssä 1,5 h ennen ku nukahdin... Ja oon aina ollut tosi nopea nukahtaja, en tajua mikä mua vaivaa!? Raivostuttaa tollanen :D:unsure:
 
Kannatteleeko teidän vauvat päätä kun nostaa käsistä eli seuraako pää mukana? Meillä roikottaa ihan takana eikä elettäkään että pää seuraisi. Mahallaan taas pitää hyvin pystyssä päätä ja kattelee siitä molemmille puolille. Lisäks aika usein on vielä kädet nyrkissä, nyt vähän on ehkä enempi ollut auki viime aikoina ja jonkinlaista yritystä huitoa leluja jne. Ei kuitenkaan vielä yhtään tartu. Kädet menee kuitenkin keskilinjassa ja molemmat nyrkit suuhun. Monesti kuitenkin niin, että jos katselee vasemmalle niin oikea käsi on nyrkissä rinnan päällä ja päinvastoin. Kuulostaakohan tää normaalille? Vauva viikon päästä 3kk.
 
@tikkunekku90 kuulostaa minunkin korvaan normaalilta. Täällä ollaan kohta viikon päälle 3kk eikä vielä nosta itse päätään kun käsistä vetää. Vatsallaan ollessa on kyllä pää tosi tanakasti pystyssä ja hakee vähän tukea käsivarsista.

Nyt täällä syödään taas kahdesti yössä. Hyvä vaan niin ei tarvii vielä miettiä et maitomäärä ei kärsi. Eilen illalla ei meinannut saada unta kiinni tissillä niin laitoin tutin kanssa sänkyyn jonne ihan yllättäin sammuikin. Tutti on lentänyt aina kaaressa suusta mutta nyt ihan huviksi taas kokeilin.
Edelleenkin melko reipasta pulauttelua, muita ”oireita” ei ole. 4kk lääkäri käynnillä täytyy vähän kysellä mut ei tää oo vaikuttanut painoon eikä vauva oo känisevä ja nukkuu hyvin. Välillä voi olla viikonki ettei puklu lennä mut nyt ollu taas 1-2 x päivässä pulauttaa ihan reippaasti. Ja se on jännä et sit ku lentää ni hetken päästä tulee lisää, ihan ku kaikki tyhjenis mut kai sinne jotain sitten jääkin kun paino nousee. Tämänkin takia ajattelin sitä tuttia vähän taas tarjota niin jos vähenis tää höpöhöpö tisseily. Välillä ei vaan rauhotu kuin tissillä.
 
Heh, me mennään samoissa @Veeja, pari yötä oli aivan levottomia eikä rauhoittunut ku rinnalle mut sit taas rauhoittui. Mut aion lähteä tuttikaupoille tästä kun kerkiän. Ihan selvästi neidillä jää imemisen tarvetta syönnin jälkeen mut ei sitte halua kuitenkaan oikeastaan syödä ja pulauttelee vaan ja alkaa imeä omia sormiaan, niissä on jo iho paikoitellen vähän punottava. Aattelin ostaa pari erilaista tuttia ja sinnikkäästi kokeilla kelpaisko. Vastasyntyneenä tutti lähti kakoen suusta...

Onko teidän vauvoilla päässä karstaa? Meidän tylleröllä, kuten kahdella ekalla lapsellani, on ja ääääh se ei lähde millään muulla ku kynsillä rapsuttamalla! Tytöllä on paksusti ja pitkästi tukkaa niin sellanen pehmeä vauvaharja ei tee sille karstalle mitään... Öljystä ei oo apua. Oon sitte varovasti rapsutellut sitä pois mut ahdistaa että päänahka tulehtuu tms. :unsure:
 
@Lukka kuulostaa ihan tutulta toi tissillä roikkuminen kun vatsa jo täynnä mut kunhan pitää lussuttaa.

Täällä kans karstaa ja sankka tukka. Oon vähän öljyllä liotellut ja sit tiuhalla kammalla tai välillä kynnellä. Kampa toimii hyvin. Sitten lavuaarin alla pidee suihkulla kunnolla liottanut ja kammalla siinä vielä ”raapinut”. Lavuaari touhussa toinen tietty avuksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Meillä oli tänään se ylimääräinen neuvolalääkärikäynti vauvelin vatsaongelmien takia. Ensinnäki tää lääkäri oli aivan ihana, hällä ei ollu mikään kiire (toisin kuin toisella lääkärillä edellisellä kerralla 5vko iässä) ja saatiin tosi hyvin tutkittua vauva muutenkin niiltä osin mitkä asiat mua mietityttänyt. Mm. sydän ja keuhkot kuunneltiin nyt uudestaan kun viimeksi meni vauvan itkiessä ihan ohi koko homma. Neiti hymyili lääkärille monta kertaa iloisena eikä itkenyt ollenkaan koko käynnin aikana. :) painoa on jo tasan 6 kg ja pituutta 59cm hyvin kasvaa siis. Saatiin gaviscon kokeiluun, refluksia vahvasti epäili oireiden perusteella kuten itsekin oon epäillyt. Jos ei mitään apua niin sitten lastenlääkärille lähete jotta voidaan poissulkea ettei kyseessä mitään vakavampaa. Jäi tosi hyvä mieli tästä. Sanoi, että oikein terveen oloinen pieni neiti meillä :) nyt vaikka varsinainen 3kk neuvola olisikin taas kauhua niin eipä haittaa kun tämä meni näin hienosti.
 
Tänään taas pikku itkun kautta nukkumaan. Ei simahtanut tissille vaikka selkeesti poikki. Vartin verran känkkäili ja välistä huusi, tuttia ei huolinut kunnes ihan viime minuutit ennenku nukahti ni lussutteli sitä taas.
 
Löysin tällaisia vinkkejä tutin opetteluun: ”jos haluat tutille opettaa niin tarjoa sitä esim vaunuissa, autossa missä vauva ei ole tottunut tissiä saamaan. Imetykseen jälkeen laita aina vauvalle tutti suuhun. Alkuun joudut odottamaan että vauva nukahtaa rinnalle, sitten laitat nukkuvana sen tutin, yleensä silloin kelpaa. Sitten kun on tottunut sitä imemään niin voit vaihtaa tissin tuttiin hereillä ollessa ja laittaa tutin kanssa omaan sänkyynsä.”


Hassua kun sit kuitenkin tulee itelle semmonen olo etten mä nyt välttämättä halua opettaa sitä lussuttaan tuttia joka mutkassa. Eiks se nyt voi muka oppia vaan nätisti iltasin nukahtaan sen kanssa? :ROFLMAO:

@tikkunekku90 ihan loistava lääkäri käynti(y) mielenrauha taisi tulla? Ja vähän lääkitys kokeilua lisäksi, toivotaan että siitäkin hyötyä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Piti vielä kysästä olitko @Lukka ehtinyt laskea teidän ruokailu kertoja? Me päästään nyt just siihen kahdeksaan kun syö taas yöllä kahdesti. Vaikken nyt usko että ne on niin justiinsa. Luonnollisestikkin syöttövälit vähän pitenee ja yösyötötkin vähenee.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Veeja joo, tätä just tarvitsin että kerrankin hyvällä mielellä kotiin neuvolasta :) ja siltä osin mieli huojentunut, että nyt meidän neiti ns. osaa kaiken mitä suunnilleen 3 kk vanhalta voidaan odottaa. Tänään muutenkin on ollut aivan ihana päivä hänen kanssaan, nukkui vaunuissa pihalla 3 tunnin päikkärit ja on sen jälkeen on ollut oikein iloinen pieni neiti. Oli itseasiassa aika hassua kun tilasin vauvalle talveksi parit vaatteet ja samalla itselle pari juttua niin kun sovitin vaatteita itselle ja tytölle niin hän riemusta hihkuen oli hommassa mukana. Tyttöjen juttuja :love: nyt just laitan häntä yö unille, tuttia täällä imetään kyllä kovasti just nukkumaan käymisen yhteydessä, ei juurikaan muuten. Selkeesti rauhoittuu siitä, mutta usein sitten just ennen kun käy nukkumaan pullauttaa tutin pois suusta. Ei siis yleensä nuku tutti suussa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka ja Veeja
@Veeja oon useimpina päivinä unohtanut laskea kokonaan tai sit oon keskellä päivää mennyt sekaisin laskuissa ja aikonut sit seuraavana päivänä yrittää :D:unsure: Jospa huomenna, yritän nyt ryhdistäytyä :D Mä luulen et niitä kertoja tulee jotain 10 paikkeille mut haluaisin itekin tietää tarkemmin niin yritän laskea muutamana päivänä. Ja kiitti tuttivinkeistä! Aion vielä yrittää. Ja meillä tutti tulis just vain avuksi nukahtamiseen, en aio antaa sitä hereillä ollessa muuten käyttöön ja vauvan nukahdettua otan sen pois jos ei itse tiputa sitä suusta. Saa nähdä toimiiko, tähän asti ainaki neiti yleensä irrottaa rinnastakin nukahdettuaan.

@tikkunekku90 kuulostaa ihanalta :love:
 
No nyt oon saanu tähän asti kaikki imetykset ylös, meillä on tänään syöty lähimpään puoleen tuntiin pyöristettynä klo 2.30 (vasen rinta), 5 (o), 7.30 (m), 10 (m), 12.30 (m). Olen hyvin ihmeissäni siitä et ollaan menty suunnilleen 2,5 h väleillä tänään! Monena päivänä on ollut tiheämpiä imetysvälejä. Toisaalta tälle yölle tuli yks ekstraimetys tuohon ekaksi. Nyt just typsykkä simahti kantoreppuun ilman imetystä. Oon yrittänytkin kyllä pidentää imetysvälejä ja toivon et se auttaisi tuohon refluksiin myös. Hyvältä näyttää näin omaan silmään :) Ja tästä arvioin että tulee 10 imetyskertaa kuitenkin tälle päivää täyteen koska illasta tyttö tankkaa tiheämpään...
 
On itseasiassa aika mielenkiintoista laittaa välillä vähän aikoja ylös. Meillä tänään klo 01, 04, 7.30, 9.30, 12.30, ja nyt parhaillaan syö eli n.14.30. Tänään tulee kyllä hyvin kertoja. Toi puolen yön jälkeinen syönti on toteutunut nyt useampana yönä. Aiemmin veti useamman viikon suorilta sinne 04 tai 05 asti jopa. Hirveesti kyllä riippuu miten nukkuu, välillä oli semmosta et söi just aamuyöstä kerran ja nukku puol ysiin asti, sillon ei millään päästy kahdeksaan kertaan.
 
Meidän loppupäivän imetykset oli klo 15 (v), 16 (o), 17(v) ja klo 19.30 alkaen sellaista epämääräistä rinnalla roikkumista vajaan tunnin, äsken nukahti sen jälkeen omaan sänkyyn ällistyttävän hyvin. Iltapäivällä meni aivan rytmit sekaisin kun meillä oli kahteen otteeseen vieraita ja neiti heräs ja haki unta rinnalta yhtenään. Imetyskertoja tälle päivää tuli nyt siis yhteensä 9 mut osan kerroista söi paljon, osalla vain huikat ja illasta oli lähinnä maraton. Sellasta meillä tänään :D
 
  • Tykkää
Reactions: Veeja
Mitä te annatte miehelle joululahjaksi? Mulla on ideat ihan hukassa, en keksi yhtikäs mitään :unsure: Budjetti on maksimissaan muutama kymppi ja voisin tehdä myös itse esimerkiksi ommellen tai neuloen mut en keksi mitään sopivaa...
 
@Lukka ollaan sovittu miehen kanssa jo viimeiset 3 joulua että ei osteta toisillemme lahjoja vaan käydään niillä rahoilla syömässä kertaalleen oikein pitkän kaavan mukaan jossain hyvässä ravintolassa. Miten ois ravintola ilta sun kanssa? :) parilla kympillä saa kuitenkin jo jonkin ns perus ruokapaikan annoksen ja juoman päälle.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Me ollaan myös nykyään vähemmän osteltu lahjoja toisillemme. Ostellaan aina kun kohalle jotain osuu.

Meillä mies jää joulun jälkeen pitämään loput 10 päivää isyyslomasta, tulee pyhät huomioiden melkein kolme viikkoa lomaa. Sanoinkin jo ettei se oo mikä tahansa loma vaan sinä tutustut poikaasi. Saas nähdä. Oon ite ollu pari päivää vähän poikki iltaa kohden niin oikeesti toivon että ottaa koppia viihdytys vuoroista. En vaihtais tätä aikaa mihinkään mutta voin luovuttaa vetovuoron mieluusti jollekkin hetkeksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Meilläkin mies pitää nyt jouluna isyyslomapäiviä jolloin tulee täysi viikko lomaa. Jää sitten vielä yksi viikko myöhemmäksi joskus talvelle pidettäväksi. Tosi vähän tota lomaa kyllä loppujen lopuksi on, ekat 2 viikkoa meni lapsen syntymän jälkeen tosi nopeesti ja nyt enää vähän vain jäljellä. Onneks nyt joulupyhät osui arkipäiville niin saa sen vuoksi kikkailtua lomia pidemmäksi.

Miten paljon teillä muilla isät osallistuu vauvan hoitoon työpäivän jälkeen? Meillä mies syö ensin kun tulee kotiin mutta sitten kyllä ihan itse käy hakemassa vauvelin syliin tai leikkimatolle hänen kanssa. Siinä vaiheessa itse saan syödä myös rauhassa. Lisäks ollaan sovittu, että laitetaan vauva nukkumaan vuoroilloin jolloin minäkin saan joka toinen ilta hetken vapaata. Meillä kun toi nukkumaan meneminen vähän vaihtelee että joskus menee 5 min ja joskus tunti :unsure: nukkuu kyllä hyvin sitten kun nukahtaa. Myös kylvetysvuorot on jokatoinen kerta -ajatuksella. Ja koska vauveli syö osittain pullosta niin mies hoitaa pullo ruokailut pääasiassa sillon kun on kotona.

Mun hommiksi jää usein pullotiskit, vauvan vaatehuolto ja muut vastaavat mutta musta se on iha jees kun kuitenkin tässä kotosalla pääasiassa olen.
 
  • Tykkää
Reactions: Veeja

Yhteistyössä