Syyskuiset 2019

Lääkäri selitti meille, että mitä tummempaa kakka on, sen kauemmin se on ollut suolessa. Vihreä kakka kertoo kuulema siitä, että se on tullut nopeasti suolesta ulos. Että tiiä näitä nyt sitten. Tiesittekö, että lääkäreillä on olemassa kakkakartta? Kuulitte oikein. Siinä on kaikki kakan värit mitä vauvoilla voi olla. Punaruskea, sinappi, keltainen ja vihreä ovat normaaleja värejä. Pinkki,valkoinen tai harmaa ovat hälyttäviä. Sappi ei toimi kunnolla.
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
Siis voiko maidontulo loppua kuin seinään? (n) alkuviikosta vielä yöllä oli rinnat ihan täyden tuntuiset ja vauveli söi reippaasti, samoin useita kertoja päivässä. Nyt eilen päivästä ja viime yönä ei enää tullut käytännössä mitään ulos vaikka yritin imettää. Vauva suuttu nopeesti yrittämiseen ja rintakumiin ei tullut mitään joten ihan oikeesti maitoa ei vissii enää tule :( outoa vaan et loppu ku seinään.

Positiivisempi asia taas puolestaa se, että meidän neiti nauraa hekotti tänään ekan kerran ääneen :love:
 
@tikkunekku90 ei oo faktatietoa mut kai se voi? Tai varmaan yksilöllisestä tämäkin kun joillain tulee maitoa vuodenkin jälkeen vaikka imettäis vain harvakseen.

@Ninnu118 mä oon kans kuullu et melkein kaikki kakka on ”normaalia” paitsi valkoinen. Mut oli siis muutama muukin väri hälytyslistalle.

Viime yönä taas unta riitti klo 07 asti ja siitä syötöllä vielä 09 asti. Nukahti unille tosin vasta vähän klo 21 jälkeen.
 
@tikkunekku90 maidontuotanto ei varmasti lopu tuolla tavalla yks kaks, siitä ei tarvi olla huolissaan. Ihmissuku ois kuollut sukupuuttoon jos tuo ois mahdollista... Rinnat on jo tottuneet tuottamaan maitoa reippaita määriä ja tuotannon ajaa alas vain se jos imetys vähenee. Maidontuotannon määrän määrittelee se miten paljon vauva imee maitoa rinnoista, rinnat tekee uuden erän aina kun vauva on edellisen syönyt.

Luulen että sulla on kyse siitä että syystä tai toisesta heruminen vain käynnistyy hitaammin, vauva hermostuu siitä kun on tottunut nopeaan toimintaan. Usein syynä on jokin ohimenevä juttu kuten alkavat menkat, äidin huono syöminen tai juominen, stressi tms. Mut siis ei todellakaan maidontulo lopu yhtäkkiä... Nyt vaan syöt ja juot hyvin, rentoudut ym. niin kyllä se siitä taas :)

Kannattaa lukea lisätietoa täältä https://imetys.fi/tietoa-imetyksen-avuksi/vauvan-viestinta-rinnalla/
 
@Lukka oot varmaan oikeessa, että nyt heruu hitaasti. Vauva ei oo suostunut rinnalle kuin kerran tänään ja silloin söi kyllä normaalin ajan ja jotain varmaan saikin ulos. Kokeilin sitten pumpulla pari kertaa kun vauva eka kieltäytyi täysin rinnasta ja sain pumppaamalla ulos 50-70 ml. Täytyy nyt siis varmaan pumppailla taas jos vauveli ei suostu rinnalle jos sillei sais taas vähän pitkitettyä tätä hommaa ja alkais vaikka vielä herumaan paremmin. Mulla voi olla kyl menkat alkamassa kun gyne sanoi ultratessa et näyttäis vähä sille pari viikkoa sitten.

Oikeesti onko mitään suloisempaa kuin vauvan nauru :love: neiti on pariin otteeseen tänään oikein innostunut enempi hekottaa. Ja meni nukkumaan ennen klo 22, ennen kuulumatonta. :eek:
 
Kannattaa kokeilla imettää varsinkin silloin ku vauva on unisena, heräämässä tai nukahtamassa, jostain luin et silloin vois olla helpointa unohtaa tissikiukku :D Ja tosiaan se heruminen palautuu kyllä taas kunhan toi hormonivaihtelu tasoittuu, varmaan tosiaan menkoista kyse. Oot kyllä melkoinen taistelija kun jaksat aina vaan jatkaa vaikka haasteita on teidän imetystaipaleella piisannut. Nostan hattua kyllä tollaselle :) Oikein hävettää kun meidän imetys on niin helppoa eikä se ole mitenkään mun ansiota. No, synnytys oli kamala eikä sekään kai ollu mun "ansiota". Sellasta tää elämä on, ei vaan mee aina nallekarkit tasan joka asiassa mut tärkeintä varmaan onkin se miten siihen kukin suhtautuu. Täydellistä ei kuitenkaan oo kellään.

Meillä on ens perjantaina neuvola enkä malttaisi millään odottaa. Musta tuntuu et meidän neiti on hoikistunut mut myös venähtänyt pituutta. Parina viime yönä on syönyt klo 1 ja klo 5 aiemman klo 3 sijaan joten ehkä hän on kans sitä mieltä et sais tankata vähän enemmän taas. Onneks tulee pitkiäkin välejä tuonne yöhön niin jaksan ihan suht hyvin vaikka klo 1 onkin jotenkin tosi nihkeä aika herätä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
Noh, mikäs meidän typsykällä mahtaa nyt olla, koko päivä päikkäreitä rinnalla, äsken raivostui aivan totaalisesti kun yritin rinnalle nukahtamisen ja 15 min jälkeen omasta sängystä heräämisen jälkeen nukuttaa takas omaan sänkyyn ja sit ees kantoreppuun mut ei, ainoastaan tissi kelpaa arvon hempukalle, vaativainen naisihminen talossa (tai siis kolmas sellainen). Mietin et voisko olla 3 kk tiheän imun kausi, 3 kk tulee täyteen ylihuomenna... Tai sit neiti on tulossa kipeäksi...
 
@Lukka nojoo ei tosiaan oo ollu kovin helppoa tää meidän imetys missään vaiheessa. Itseasiassa just kun alkoi sujua niin sain sen suonensisäisen antibiotin joka pilas aika pitkälti tätä hommaa "kriittisellä" hetkellä eli vauvan ollessa 4 vkon vanha kun maito ei noussu yli viikkoon kunnolla. Ja muistan kun alussa neiti saattoi syödä yli tunnin eikä siltikään ollut tyytyväinen. Yöllä meni 2h per imetys ja kun herättiin vielä monta kertaa yössä niin en käytännössä nukkunut ollenkaan. Että varmaan joku muu ois luovuttanut ajat sitten jo. Harmittaa, mutta 14 vkoa imetystä on parempi kuin ei mitään :)
 
@tikkunekku joo, just noin, ison työn oot kyllä tehnyt (y) Joskus on vaan ainut oikea vaihtoehto todeta et kaikki on tehty mitä on pystytty ja sit siirrytään kohti uusia seikkailuja.

Just kun menin sanomaan et miten meillä on ollutkin niin helppoa tää imetys niin neiti ajatustenlukija/Kaksplussan lukija totesi et aika on kypsä kunnon tiheän imun kaudelle + rintaraivareille :barefoot: Kumma kyllä yön nukkui taas paremmalla kaavalla vain yks herätys klo 4. Mut sit koko päivä ihmeellistä rinnalla roikkumista yhtenään eikä mitkään päikkärit jatku kauaa ei yksin eikä oikein sit rinnallakaan ja nyt yllättäen sit illalla jäätävät väsykiukkuraivarit. Tissi oli selvästi aivan tyhmä jo ja äiti myös ja ihan kaikki mut lopulta sit rauhoittui vähän mun syliin ja sit sitä imemättä tissi suussa nukahti ja sain siirrettyä meidän sänkyyn, nukkui puoli tuntia ja uus huutokohtaus joka meni ohi pienellä tankkaushetkellä jonka päätteeksi nukahti taas. Hohhoijakkaa :unsure: Tällastapa ei ookaan ollut tän vauvan kans. Toivottavasti menee pian ohi eikä kestä ihan koko joulua :whistle:
 
Täällä on ollut vaikeahkot päivät kun herra ei meinaa malttaa ”vieraissa” nukahtaa ja väsyy tietty hulinaan. Nytkin yöunille käynti omaan sänkyyn itkun kautta. 8min näköjään meni, ei sen enempää mutta monta iltaa ollu sillai et saa sitten usein käydä vielä paijaamassa uudelleen. Saas nähdä kuin tänään käy. Päiväuniin pitäis kyllä saada joku järki et nukkus paremmin ja jäis känkät vähemmälle,ehkä. Jahka taas arki palaa niin yrittää rytmittää johonki uomiin tätä.
 
Onkohan tää joku syyskuisten juttu tää päiväunille en sammu, tai en ainakaan nuku pitkään jos vahingossa luppasee :ROFLMAO:

Hullua muuten et syyskuisia2020 Jo odotellaan. Enhän mä ite ees vuos sitten vielä tienny odottavani. Vasta joskus tammikuulla selvis, ja mulla oli kuiteski alkukuussa laskettu.
 
@Veeja meillä myös päikkärit hukassa jos on hulinaa tai ollaan kylässä ja joskus muulloinkin. Kai on päikkäriaikakin vähenemään päin. Parhaillaan yritän saada tylleröä nukahtamaan kantoreppuun. Rinnalle ei oikein helpolla nukahda jos on jo syönyt reippaasti, suuttuu vain jos meen turhaan tarjoamaan tissiä. Tosiaan tiheän imun kausi tais olla pari päivää ja siitä yhä jäljellä ihmeellistä takertuvaisuutta ja hätää jos lasken sylistä niin ei nyt oma sänky kelvannut nukahtamiseen. Mut unet on silti hyvät, oon aivan ihmeissäni kun tää on nukkunut viimeiset kolme yötä vähintään 8 h putkeen ja viime yönä 20.30-5.30, aivan unheard-of. Tiiä sitten miks yöllä oma sänky kelpaa mut ihan sama päikkäreille nukahtamisen kans kun kuitenkin saan tytön siirrettyä omaan sänkyyn nukahtamisen jälkeen. Pari päivää meni päikkärit niin että nukku vaan mun vieressä, toisaalta aika herttaista :love: On siis ainakin tullut nyt levättyä itekin jouluna (y) Oon niin kiitollinen näin hyvin nukkuvasta vauvasta, ihana et kolmas vauva on vihdoin tällainen :love:

Vauva sai joulupukilta musiikkia soittavan nallen, se on ihana! Isommat lapset vain tappelee siitä yhtenään kun haluavat molemmat soittaa sitä vauvalle :D
 
  • Tykkää
Reactions: Veeja
Ootteko kokeillu vaunuissa nukuttamista päivällä? Siis sillei, että pukee vauvan lämpimästi ja suoraan vaan pihalle, ei mitään lenkkeilyä tm. alle. Meillä nukkuu näin helposti 3 tuntia, mutta jos vaunulenkin jälkeen yritän jättää pihalle nukkumaan niin ei onnistu. En ymmärrä mikä siinä on, varmaan lenkillä sitten nukahtaa vaunujen tärinään ja ihmettelee että mitäs nyt kun tärinä loppuu. Ihan hetken hiljakseen vaan heiluttelen vaunuja niin neiti nukahtaa ja monesti oon käyny sit ihan herättää hänet kun unet maistuu liiankin hyvin. Sisälle taas ei mitään toivoa saada tollasia unia aikaan, se on ihan max 50 min ja herää olipa sitten sängyssä tai kainalossa.

Mutta sit taas illalla nukahtaa omaan sänkyyn ja nukkuu hyvin. Että mikähän tässä on logiikka (n)
 
@tikkunekku90 mulle sopii vaan paremmin päikkärit sisällä niin en viitsi edes yrittää opettaa vaunupäikkäreitä... Mieluummin opetellaan sisällä. Toki onneks meidän neiti nukkuu myös vaunuissa, niin voin ite halutessani käydä vaikka kävelyllä tai tehdä lumitöitä samalla. Mut haluan et tyttö oppii nukkumaan päikkärit pääsääntöisesti sisällä... Hirveä homma huolehtia ulos aina sopiva vaatetus, talvella on kylmä, kesällä on ötököitä ja kuuma, vaunuja pitäs vahtia ym. :D Enkä ite oo ulkoilmaihminen yhtään niin ei jotenkin huvita alkaa tuohon. Joillakin siis menny se sit siihen et vauva on pakko laittaa vaunuihin unille koska ei muuten nuku päikkäreitä enkä ite jaksais yhtään sellasta. Jos tää ois ainut lapsi niin sitten ehkä painaisi enemmän se et vauva nukkuis pitkät päikkärit mut nyt ei sillä juuri oo merkitystä...
 
Joo ei meilläkään kolmen tunnin päikkärit ole ”tavoitteena” mutta kyllä vauva olis siedettävämpää seuraa jos pari kertaa sen lähemmäs pari tuntia nukkuis. Meillä taas kun on tuo koiruus niin on luontevaa lähteä ulos heti aamupäivästä ekoille päikyille, välillä jatkuu uni tunninkin lenkin jälkeen tunnin mut yleensä herää melko heti. Sit näitä lyhyempiä torkkuja tulee otettua kun liikutaan auton kanssa. Johtuu tästä ”kiireestä” myös ettei oo tullut kunnolla opetettua päiväunille sänkyyn. Mut pääasia että yöt maittaa nukkua pedissään. Mut edelleenkin on tää vaan ihastuttavan helppo baby. Ihan parasta et tästä kolmannesta tuli tämmönen. Vaikkei noi edellisetkään vaikeita ollut mut selkeesti vähän vaativampia. :)
 
Oltiin neuvolassa, kaikki hyvin siellä th mielestä. Itse kyllä mietin että paino noussut viimeisen kk aikana aika maltillisesti, th mielestä riittävästi. Mut toki nyt itse mietin... Pituutta toisaalta tullut reippaasti, selittäiskö sitten se osittain. Maitoa kuitenkin tulee mun mielestä tosi hyvin, varsinkin nyt tän tiheän imun kauden jälkeen. Mitat 2 kk neuvolassa siis 59,7 cm ja 5,8 kg ja nyt 3 kk neuvolassa mitat 63,5 cm ja 6,3 kg. Mun toisella lapsella paino nousi vähän vanhempana, joskus lähemmäs 1-vuotiaana ja sen jälkeen, hitaasti koska allergiat niin toki mietin nyt onko niistä taas kyse vai onko tää vain ihan normaalia... Kaipa aika näyttää. Kaks ekaa vauvaa on tässä kohtaa kyllä vielä nostaneet painoa noin 1 kg/kk, toisaalta isosisko oli tässä kohtaa lyhyempi ku tää.
 
Teillä muilla nukutaan yöt niin hyvin että varmaan tarvetta tollaselle pidemmälle unelle päivällä ei sit välttämättä varmaan ole. Meillä kun nuo pitkät päikkärit jää väliin niin itketään sitten koko päivä. Ei lapsen kannalta hyvä eikä sitä itsekään jaksa pidemmän päälle kuunnella. Voipi olla että muuttuu meilläkin sitten toivottavasti jos yöuni alkaa pidentyä vielä vaikka nytkin ihan ok mut silti useita tunteja lyhyempi kun teillä muilla :) itselle tärkeetä että vauveli ois sitte hereillä ollessa tyytyväinen ja jaksais touhuta itkemisen sijasta kun sitä itkua tuli ekat 6-8 viikkoa ihan riittävästi kuunneltua ja selkeesti jo silloin vaikutti kehitykseen kun meni kaikki energia itkuun.

Tänään täällä yritettiin ekaa kertaa kääntyä massulle huudon kanssa kun muuten ois varmaan onnistunutkin mutta toinen käsi jäi huonoon asentoon eikä sitten onnistunut kiepsahdus. Jostain syystä hoitopöytä on sellainen missä pitäis päästä kääntymään, leikkimatolla ei niinkään. Jännä :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Joo, pääasia tietty että vauva on tyytyväinen ja nukkuu ja kuitenkin kun sulla eka niin saat tehtyä jotain siinä kun vauva on unilla. Mä en koe sitä enää niin tärkeäksi kun joka tapauksessa saa koko ajan soveltaa että saa hommat tehtyä mut just itekin ehdottomasti haluan välttää sen että vauvalle tulee hillitön väsykiukku illasta... Tänään oltiin pitkästä aikaa ulkona vaunuilemassa ja kumma juttu mutta reilun puolen tunnin kävelyn jälkeen nostin vaunukopan vauvoineen sisälle meidän sängylle, avasin haalaria ja jätin nukkumaan ja hän nukkuu edelleen, nukkunut nyt reilut 2 h. Ilmeisesti tykkää nukkua tuollee topattuna :D Tai sit rokotus väsyttää... :whistle: ostin varalle särkylääkettä, onhan sitä muutenkin hyvä olla vauvallekin.

@tikkunekku90 teillähän reippaasti käännytään, meillä neiti ei osoita innostusta olla mahallaan tai kääntyä mahalleen. Menee kyljelleen ja mahallaan yrittää kovasti kääntyä takas selälleen mut ei näytä siltä et haluaisi ite kääntyä mahalleen... Istualleen se kyllä haluaa :D Sylissä puskee ihan väkisin pystyyn.
 
Miten lähellä teillä muilla muuten vauva nukkuu yöt? Meidän neitin pinnis on mun puolelta sängyn laidassa kiinni... Harmi vaan kun kaikki vauvan ääntelyt kuuluu tosi hyvin. Pidän puhelimen kuulokkeita korvilla lähes aina öisin ja usein illasta nukahtaessa kuuntelen sieltä klassista musiikkia tai jotain meditointia joka peittää vauvan äänet. Mut viime yönäkin heräsin klo 2.30, kun neiti tuhisi ja puhisi ja potki peittoaan. Kuuntelin sitä jonkin aikaa ja sitte nappasin tytön rinnalle kun kuitenkin olin jo ite aivan hereillä. En tiiä oisko herännyt lopulta vai ei mut en saanu untakaan. Ton ääntelyn ja oman herkän havahtumisen takia oon miettinyt et milloin siirtäisin vauvan pinniksen kauemmas... Kyllä mä vauvaa hoitaa haluan ns. herkällä korvalla mut toisaalta myös haluan nukkua ja edistää yhtenäisiä yöunia. Mut pelkään kätkytkuolemaa, riski siihen alkaa pienentyä ilmeisesti 4 kk iässä, ehkä sit viimeistään 6 kk kohdalla siirretään tyttö vähän kauemmas toiselle laitaa huonetta.
 
@Lukka luulen et meillä noiden pitkien päiväunien salaisuus ei oo niinkää vaunut eikä edes ulkoilma vaan just tuo kun on topattuna niin tiukasti nyt kun pakkasta jne. niin ei pääse huitoo itseään hereille. Sisälle kun ei vaan voi laittaa tollei ilman, että tulee liian kuuma ja sellanen kevyempi kapalointi ei toimi, oon kokeillu monta kertaa. Meilläki eka kun kunnolla nukahtaa ulos niin sitten kun ottaa sisälle ja availee haalarit ym saattaa nukkua sisälläkin pitkään vielä. Näkisin siis, että meillä ongelma päiväunien suhteen on syvempään uneen nukahtaminen ja se kun onnistuu toistaiseksi vain ulkona niin oon sinne laittanu kerran päivässä :) meille tullut sellanen rutiini jo siitä, että pukeminen ja vaunuihin paketointi ja ulos kärräys vie sen 10 min ja sitten tosiaan noin 3 tuntia on "vapaata" itsellänikin. En kyllä sinällään kaipa vapaata vauvasta, mutta sitä kiukkua ei jaksa kukaan joten päikkärit toistaiseksi hoidetaan näin ja täytyy katsoa jatkossa sitten jos yrittäis taas opettaa sisälle. 3 viikkoa sitte yritin, ei tullu mitään ja luovutin. Ehkä tossa 4kk iässä vois taas kokeilla, jospa säpsyminenkin alkais vähentyä kun toi moro refleksi alkaa sammua.

@Lukka oliko teillä muuten neuvolassa vielä moro tallella? Tai muut heijasteet?

Meillä vauva on monesti kääntynyt jo mahalta selälleen. Siinä vaiheessa kun ei enää jaksa kannatella päätään alkaa äheltää itseään selälleen. Ei oo vissii tajunnu et sen pään vois laskea lattialle ja hengailla siinä :LOL: toi mahalle kääntymisen yritys on tullut tässä nyt ihan joulun aikana muutamaan otteeseen, samoin kun moni muukin kehitys kuten nauru, tarttuminen on parempaa jne. Saa nähdä miten etenee. Samaan aikaan yöt on menneet levottomaksi, nukkuu kyllä, mutta äheltää sillei et mulla pakko olla korvatulpat. Meillä toistaiseksi kaksio eli ei mahdollista laittaa vauvaa omaan huoneeseen, lisäks makkari nii pieni et nukkuu meidän sängyssä kiinni. Toivottavasti ens vuoden puolella päästään isompaan tästä :)
 
Mukavan rauhallinen jouluaika takana. Taisi vauva olla ollut kaikista kiltein, kun niin paljon sai paketteja.

Yöt täällä nukutaan omassa sängyssä. Kaksi kertaa yöllä syödään ja pitkälle aamuun nukutaan. Yöunille laitto menee joskus itkun kautta ja joskus kivuttomasti. Hieman myöhentynyt tuo nukkumaan meneminen, ei siis omaa aikaa mutta en minä sellaista kaipaakaan. Päiväunet selkeästi pidentyneet. Kaksi kertaa pari tuntia ja kerran tunti kerrallaan. Lisäksi illalla pienet unet, että jaksaa syödä vielä ennen yöunia.

Mahalleen meno kiinnostaa vain kun hieman autan alulle. Lelut pysyy hienosti kädessä ja tutkii niitä mielellään. Kohta saa aloittaa kiinteät ruoat. Melkoisia määriä jo maitoa juo, niin ihan hyvä juttu nuo soseet. Imetys loppui vähän aikaa sitten... loppui aika yllättäen kokonaan. Teettekö itse soseita?

Niin ja rauhallinen nukkuja vauva on. Tai ainakaan minä en heräile turhia yöllä.
 

Yhteistyössä