Syyskuiset 2019

Miten teillä muuten vauva käyttäytyy pöydän ääressä muiden syödessä? Meillä on alettu tapittaa silmä kovana ja vaativaisen näköisenä muiden syöntiä ja huiskia kaikkea pöydällä olevaa kohti. Kiinnostaahan tuota ylipäätään kaikki tavara mut oon miettinyt et oisko myös kiinnostusta ruokaa kohtaan... Tekis toisaalta mieli aloittaa soseet jos neiti ois ite halukas maistelemaan mut en sit toisaalta turhaan viittis tuputtaa. Ei kai siitä mitään haittaakaan silti ois aloittaa vaikka 4 kk iässä, katotaan nyt. Joku kysyikin et millä aloitetaan ja milloin, me varmaan aloitetaan viimeistään siinä 5 kk paikkeilla ja jollakin simppelillä kasvissoseella. Perunaporkkana kuulostaa oikein hyvältä. Sit vois testata jotain hedelmää tai marjaa. Kasvissoseet teen ite, hedelmät ehkä myös. Marjoja meillä ei oo.
 
Meillä on neiti nyt oppinut kääntyy mahalleen jos laitan hänet kyljelleen. Ei siis osaa oikein vielä itse kääntyä kyljelleen, tai ei älyä että se ois se eka "askel" kääntymiselle. Muttä tästä syystä en enää mitenkään uskalla nukuttaa ilman kylkimakuutukea kyljellään ja senkin kanssa vain päivisin kun itse voin valvoa hänen unta. Kerran nimittäin jätin hänet kyljelleen meidän sänkyyn kun lähdin yöllä lämmittää maitoa pulloon ja hän oli kääntynyt naamalleen sillä välin eikä selkeesti unisena/väsyneenä jaksanut päätään siitä nostaa. Säikähdin tosi paljon kun löysin hänet sillä tavalla vaikka siis kerkes olla siinä ehkä 30 sekuntia eikä mitään ehtinyt tapahtua, mutta entäs jos yöllä kävisi näin nukkuessa. Kamala ajatuskin :cry: selällään nukutaan siis edelleen kaikki yöt myös jatkossa. Meillä kääntää nukkuessa kans pään sivuun, yleensä oikealle ja siksi pää mennyt oikealta vähän littanaksi, ei pahasti, mutta itse kun tiedän tämän nii huomaan asian ja kun tosiaan ei hiuksia vielä juurikaan ole. Takaraivo täälläkin nätin pyöreä ja muutenkin kyllä ihan nätti pää :) ja eikös tuo kallo muokkaannu vielä kasvun myötä aika pitkään (n)
 
@Lukka meillä on vähän samantapaista huiskimista ruokapöydässä :)Tämän takia tulee vähän semmonen tunne että ruoka saattaisi jo kiinnostaa, mut mahdotonta tuota on tietää. Kaikki muukin on niin kovin kiinnostavaa :love:

Makuasioitahan nämä kiinteiden aloittamisen ajankohdat suureksi osaksi on. Me aloitellaan 4kk iässä puhtaasti siitä syystä että jos voidaan millään välttää allergioita niin hyvä näin. Kummankin puolella on ollut ikävästi tuota allergiaa lapsena joten ei toivoisi sitä pienelle :unsure: Lisäksi tyttö on kovin siro, joten ei haittaa yhtään jos ruoka alkaa kiinnostaa jo vaikka mitään hätää hänen kasvusta ei ole :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@tikkunekku90 meillä mennään tällä hetkellä luomukorvikkeella. Nan- ja Tuuti-korvikkeet eivät sopineet. Toisesta masu liian löysälle ja toisesta kovalle.

Meillä poika alkoi pari viikkoa sitten kiinnostua minun syömisestä. Tarkasti katsoi ja selkeästi osoitti kiinnostusta syömiseen. Aloitimme juuri soseet ja vauvahan tykkää ja söisi vaikka kuinka. Toki annan vain pientä maistiaista suuhun ja naama on kuin naantalin aurinko sen jälkeen :)

Täällä on parissa päivässä opittu menemään kyljelleen ja mahalleen. Sitä ennen ei ollut vauvalla juuri minkäänlaista kiinnostusta itsellä asiaan. Autettuna toki pyörähteli. Nyt viihtyykin mahallaan, ja osaa käsiään käyttää muuhunkin, kuten tarraa leluihin, kuin ylävartalon tukemiseen.

Meillä py oli 3 kk neuvolassa 40,5 cm.
 
4 kk lääkärineuvola oli tänään. Terve poika. Paino 7970g pituus 66cm ja päänymp. 44,5cm

Alotellaan makuannoksia antaan nyt. Ei tosiaan mitään suuria määriä tarkoitus antaa. täysimetystä tarkoitus jatkaa ja maidolla mahaa täyttää muttei ole haitaksi jos syöminen harjaantuu. (y)

Rotan toisen annoksen sai myös, oliko niin @tikkunekku90 että teillekkö ei tullut siitä kummempia oireita tällä kertaa? Me päästiin viimekskin vähällä joten toivon samaa linjaa.

Oli kyllä niin turha taas toi neuvola käynti. :cautious: Se lääkärikin oli melko nuori, ei kantasuomalainen, pääkielenä kaiken lisäksi ilmeisesti ruotsi ja oli semmonen et hymyili pöydän toisella puolella ja nyökytteli. Ei jäänyt pätevää kuvaa. :mad: Oon ehkä semi vaativa mut jos kysyn jotain lääkäriltä niin haluun siihen niin kattavan vastauksen ettei mun tarvii edelleen jatkaa miettimistä et onko tää ok. Teki kyllä normi tutkimukset ei siinä mitään.
 
@Veeja ei tullut tosta tokasta rotasta juuri mitään, oisko ehkä pari kakkaa ollut vähän sellasta että ei meinannu saada tehtyä ja sitä vähän itkettiin. Mutta siis huomattavasti vähemmän kuin siitä ekasta, joka oli siis täyttä huutoa about 5 päivää.

Jännä muuten nyt kun meillä mennään lähes kokonaan korvikkeella yhtä tai kahta pumpattua annosta per vuorokausi lukuunottamatta niin vauveli ei oo piereskelly eikä itkeskelly mahaansa juuri ollenkaan. Olikohan mun ruokavaliossa jotain mitä hän ei sietänyt vai osuko lopetus vaan sopivaan kohtaa muuten (n)
 
  • Tykkää
Reactions: Veeja
Onpas pojulla komiat mitat @Veeja :love: Eipä kauheasti tarvi stressata maidon riittävyyttä :D(y) Toisaalta ei huono idea aloittaa vähitellen kiinteitä, varmaan energiantarve on suht iso. Ja sama, mäkin haluaisin kunnon vastauksia jos jokin mietityttää, mikään ystävällinen hymähtely ei mun huolia kuittaa. Toivottavasti ei tuu rotasta ihmeempiä!

@tikkunekku90 hmm, vaikee sanoo... Meilläkin kyl neiti selvästi reagoi välillä johonkin mitä oon syöny mut en useinkaan saa selville syytä. Nytkin illasta lehahti tytön pyllyn seutu punaiseksi, ei mitään tietoa mistä syystä, ehkä hapanleipä, en tiiä. Mitenkään ei onneksi tunnu neitiä vaivaavan, ei siis itkeskele tms. Toisaalta hyvä vain pieni altistus yhdelle jos toiselle kun meillä suvussa allergioita.

Ollaan itse asiassa nyt mietitty et aloitettais kiinteät tuossa 4 kk iässä mekin... Osittain just noiden allergiariskien takia. Ja välillä oon niin väsynyt ja kärttyinen että haluan jättää yöimetykset asap vähemmälle niin aattelin et kiinteät vois olla siinäkin apuna. Nyt jos 4 kk kohdilla aloittaisi niin puolivuotiaaksi mennessä ehtis tulla puurot ja muut mahdollisesti siinä määrin jo kuvioihin että yöimetykset jäisi itekseen vähemmälle tai sit ainakin viittis ite alkaa ohjata tyttöä nukkumaan yöt syömättä. Puolivuotiaastahan ne ohjeistaa että pärjäis yön syömättäkin jos kiinteitä jo menee ja lapsi kasvaa hyvin. Eihän tää meidän neiti huonosti nuku mut sen verran herättelee et ite oon välillä aivan väsynyt. Nyt keksinyt taas muutamana yönä herätä puolenyön tai yhden maissa niin hohhoi :sleep: Niin suunnittelin tässä nyt sitten että kiinteät vähitellen 4 kk iässä ja puolivuotiaana vähitellen yöimetykset pois. Saa nähdä mitat nyt sitten 4 kk neuvolassa, meillä se tosin vasta loppukuusta. Sitä ennen en aloita kiinteitä mut en tiedä vaikuttaako ne mitatkaan mun suunnitelmiin sen kummemmin. Kiinteät vois olla apuna siinäkin et viittis olla pari tuntia vaikka pois kotoa kun ois miehelläkin jotain mitä tarjota vauvalle nälän yllättäessä. Se on fanaattisempi imetyksen kannattaja näköjään ku minä koska ei suostu antamaan korviketta :D Luulen ettei vain viitsi opetella... No sama se, antakoon soseita sitten. Ite sanoin etten jaksa pumpata maitoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Veeja
Jep, iso poika on :love: Painoa tullut nyt vähän maltillisemmin, vaikka hyvin sitäkin, pituutta sitten taas pamahtanut.
Musta tuntuu et ihan kun tää söis jotenkin vähemmän kerrallaan, tai ainakin ajallisesti on tosi nopee syömään. Kaippa se on vaan tehokas imemään. Meillä edelleen päivät menee n. kahen tunnin ruoka välein. Tai ei nyt maa kaadu jos venähtää mutta selkeesti jos ”ollaan vaan” niin kahen tunnin välein nälkä ilmottelee.
Olen huomannut että oma sipulin syönti vaikuttaa pojan vatsaan ilmaa lisäävästi myös, ei sen puoleen omakaan vatsa enään tunnu sipulia kestävän niin on helppo siitä vähentää.
Luin jostain et suosittelevat melko reippaalla kädellä nykyään altistamaan heti pienestä esim ihan pähkinääkin, oli tutkimus jossa todettu pähkinäaltistetuilla vaan oliko 3,9 % :lla allergiaa kun verrokkiryhmä jota ei varhaisessa vaiheessa altistettu niin oli 17%:lla pähkinäallergia. Ja muistelisin et aiemmin ei mansikkaa suositeltu ihan pienelle niin nyt sekin oli sallittu. Olis vaan kamalaa jos saiskin jonkun pahan allergiakohtauksen. :unsure:
On tämäkin suo:ROFLMAO: ilman stressiä mennään täällä kuitenkin ihan tutuilla ja turvallisilla soseilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Imettävänhän kannattaa just tuosta syystä syödä mahdollisimman monipuolisesti niin vauva saa altistusta eri ruoka-aineille parhaiten. Ite syön myös pähkinöitä. Mut gluteeniviljoja en syö ollenkaan koska mulla on keliakia. Esikoinen ei oo viljoille allerginen mut kakkonen on ja onkin mun kans sit niitä ilman vaikkei sillä tosiaan keliakiaa ookaan. Vielä ainakaan, sillä on kyllä tutkittu keliakiageenit ja niitä löytyykin ihan kaksin kappalein joten riski aika iso. Mut keliakian kans pärjää nykyään tosi hyvin niin en osaa surra sitä. Lisäks tällä samalla lapsella on maitoallergia ja se on vaikeampi ku toi toinen siinä mielessä et joka paikkaan tungetaan maitoa...! Gluteeniton on helpompi saada kuin maidoton. Onneks mun poika sietää pieniä maitomääriä eikä oo mistään saanut ikinä pahaa reaktiota. Mut onhan toi vähän työlästä ja pojan kannalta harmi. Mut ei tää enää oo niin paha, vuosikkaana piti välttää viljojen ja maidon lisäksi myös nautaa, broileria, soijaa ja kananmunaa. Jösses se oli työlästä... Ja monilla on silti vielä vaikeampaa allergioiden kans. Onneks meillä ne on vähitellen helpottaneet, viljaton ja maidoton ei tässä kohtaa tunnu enää juuri miltään varsinkaan ku ite vältän noita samoja. Toivotaan silti et meidän kolmoselle ei allergioita tuu tai jos tulee niin vähän ja nekin sit häviää iän myötä kaikki kuten esikoisella kävi.

Meillä muuten neiti on nyt sen 3 kk tiheän imun kauden jälkeen alkanut tehdä useammin sitä et syö vain toiselta rinnalta ja sit harvemmin, todella outoa mut kaipa hän tietää mitä tekee :unsure::D Toivottavasti on kasvanut silti hyvin.
 
@Veeja teilläkin muute vissii vähän isompaa kokoa pojun nuppi jos nyt 4kk 44,5cm? Muistatko paljon oli 3kk neuvolassa?

Saa nähdä paljonko meidän neiti painaa, luulen että tullut painoa kyllä ihan reippaasti. Mutta eipä tuota viittis nälässäkään huudattaa. Korviketta menee se 900-1000 ml/vrk joka on hyvin keskiarvo suositus 3-5kk vanhalle joten annan sen mitä hän syö. Työntää kyllä pullon pois suusta kun on saanu tarpeeksi. Ja tuntuu että nyt viimeisen viikon sisään määrät ehkä vähän pienentyneet mitä kerralla menee, helposti on 80ml jo tyytyväinen kun joku aika sitten meni 120ml kerralla.

Meillä on alettu juttelee nyt hurjasti ja ääntelyssä on selkeesti eri "sävyjä", on sellaista iloisempaa ja sitten vaativan kuuloista juttua. Ja erilaisia äänteitä. Naurua tulee myös päivittäin, mutta kuitenkin vielä suht "tiukassa" eli pitää kyllä hauskuuttaa neitiä todella että saa naurun irtoamaan.

Miten kauan teillä muilla jaksetaan nykyisin olla päivällä hereillä kerralla? Meillä edelleen se 2h on aika sopiva ja kaikki siitä yli alkaa mennä kiukuttelun puolelle. Myös päikkärit onnistuu paremmin kun ei ole yliväsynyt. Meillä nukutaan 2x40 min ja sitten yhdet pidemmät päikkärit väliltä 2-3h. Yö menee sitten noin 10h kahdella herätyksellä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@tikkunekku90 En muista mutta lunttaan, ei tämän pää ole ainakaan mitenkään silmin nähtävin iso, sopusuhtainen mutta toki on melko jässikkä muutenkin. Eli 3kk oli43,1 (syntyessä36,5)
Esikois pojalla näköjään myös nelikuisena 44cm 3kk 42,5 Tytöllä taas 4kk 41,1 ja 3kk 39,9 (syntyessä34)

Meillä myös keskustelu on hyvin vivahteista.

Kyllä meilläkin on edelleen se 2h virkeää hereillä oloa ja sitten helposti menee käninän puolelle. Viime yönä nukku taas niin hyvin, sammui ennen ysiä, nukkui 5.30 asti ja söi ja jatkoi unia yhdeksään. On nyt monta yötä mennyt niin että herää klo 7 maissa, seurustellaan siinä ja kasin jälkeen hieroo silmiä ja simahtaa sängylle mun viereen ja ottaa tunnin unet. Aiemminhan hän oli jo klo 7 ns kunnolla herännyt päivään. Tää rytmi on vähän hankala kun sitten päiväunille päästään 11 jälkeen ja koira sinne saakka koivet ristissä. (Oon kyllä päästänyt nyt pissille siinä aamusta ja sit mennään lenkille vasta 11 jälkeen. Vauvan kannaltahan tää alkaa muistuttaa kohta jonkinmoista päivärytmiä.
Me maistettiin vähän päärynää kun niitä sattui olemaan kotona. Hyvin taitoi jo ruokailua, ei uskois että ekat maistiaiset kun niin hyvin uppos.
 
@Veeja ei meilläkään minun mielestä ainakaan neidin pää näytä mitenkään erityisen isolle mutta mittojensa puolesta yläkäyrällä huitelee. Mutta tosiaan varmaan ihan geneettistä kun isällään isohko pää, samoin isän perheessä muillakin. Ja kun raskauden aikana oli 4 ylimääräistä ultraa meillä niin aina pään koko oli edellä raskaus viikkoihin nähden. Ilmeisesti sama linja jatkuu nyt syntymän jälkeenkin.
 
En tajua miten saatte vauvanne nukkuu tommosia klo 21-5.30 pätkiä jo tässä vaiheessa :eek: meillä se on yleensä klo 22-03, syömään, klo 03-06, syömään, 06-8.30. Ruokailuihin ei tosiaan kauan nykyisellään mene kun huitasee pullosta mutta siis ainakin toi 2 kertaa herätään syömään ja selkeesti on nälkäinen silloin. Miten paljo teidä vauvat tankkaa sit illasta vai onks meillä jotenki vaa huonosti nukkuva (n) tosin mun mielestä tää meidänkin nukkuu hyvin moneen muuhun verrattuna.
 
@tikkunekku90 meillä ei oo kyl nyt vähään aikaan nukuttukaan noin pitkiä pätkiä, harmi... Mut en yhtään tiedä miksi unet vaihtelee, miks välillä nukkuu pitkään ja välillä herää ekan kerran puolenyön jälkeen. Ja mun mielestä tää on suht hyvin nukkuva vauva, joillakin herättävät tunnin välein tms. Kaipa ne unet vähitellen pitenee... Ite oon nyt vähentänyt hiilareita, tiiä vaikuttaisiko se.
 
Meillä oli muistaakseni joskus 2 kk iässä parhaimmillaan niin, että nukku klo 23-6 ilman herätyksiä välissä mutta ei kyllä pitkään aikaan oo ollu tollasta. Varmaan jotain kehitysvaiheisiin liittyvää tämäkin. Saa nähdä auttaisiko kiinteiden aloitus pitämään nälkää paremmin öisin ja jäisi vaikka tuo yksi herätys pois.
 
Mä oon ollu itekkin ihan ihmeissäni tän kanssa kun nukkuu niin hyvin. Ja ihan alusta asti on ollut selkeesti niin et yöllä todellakin nukutaan ja syödään ja päivällä sitten hereillä olot. Meidän aiemmatkin on nukkuneet hyvin mut ei tähän malliin. Nää on vaan niin yksilöitä et kukkuuko vai nukkuuko.
Ei meillä ainakaan mitenkään ihmeemmin tankata, normi eväät ja thats it. Yks ilta oli tunnin verran hereilläkin syönnin päälle ja sit hiero silmiään ni simahti kun nakkasin vaan petiin ja uni maistui. Alkuun mä olinkin ihmeissäni et onko tää ihan kunnossa kun uni maistuu niin hyvin. Kai tällä on kun kehitys normaalia. Mut ihanaahan tää on. En mä tilannutkaan yökukkujaa.
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
Mites teidän muiden taloustilanne kestää kotoilun ja kuinka pitkään?
Meillä ihan ok mutta huomaa kyllä kaikesta että rahaa on vähemmän käytössä. Ollaan suunniteltu et jäisin hoitovapaalle mutta se edellyttää lainaa koroille yms järjestelyjä.
Nyt olen tässä jopa miettinyt jos menisin tekemään vähän sunnuntai keikkaa, en nyt ihan vielä mutta pitäis ensin opettaa poitsu juomaan pullosta jotta pärjäävät kotona. Ei nyt rahallisesti mikään pakko pakko mennä töihin mutta ei ne nyt ylimääräisiäkään olisi ne tulot mutta lähinnä musta olis ihanaa että isä sais ja joutuis oikeasti ottamaan kunnolla vastuuta pariksi tunniksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Veeja ihanaa varmasti kun on noin tyytyväinen ja hyvin nukkuva lapsi :love: Jaksaa itekin aivan eri tavalla ja voi nauttia tästä ajasta. Itekin oon taas nukkunut paremmin. Ei näistä meidän öistä ota Erkkikään selvää 100 % varmuudella mutta, MUTTA, kaks asiaa muuttui samaan aikaan ja joko jommankumman tai yhteisvaikutuksesta tai aivan sattumalta neiti löysi taas pitkät unensa ja on nukkunut kaks yötä pitkän pätkän putkeen. Toissayö meni kyl aamuyöstä aivan hajalle mut ei se sit enää haitannut. Eikä tuo nytkään oikein kunnolla vielä nuku, hyörinyt sängyssä vartin, mut oon niin järkyttynyt tästä yöstä etten itsekään saa nyt nukuttua. Neiti nukku eilen päikkäreitä klo 18.30 asti, jaksoi valvoa klo 21 jolloin simahti totaalisesti tissille alle 10 min imetyksellä, heräs uudestaan klo 22 ja imetin poikkeuksellisesti heti koska aattelin ettei varmaan jaksanut ekalla kerralla tankata. No sit hän nukkuikin klo 5.30 (?!) asti :eek::) Nukuin itekin aivan yhtäjaksoisesti reippaat 6 h. Jösses, en uskalla nyt muuttaa takas näitä kahta asiaa jotka muuttui just ennen näitä hyviä öitä... Toinen oli se että oon syönyt eri syistä johtuen pari päivää reippaammin hiilareita :D Maitomäärät meni taas aika tuhdeiksi. Tuon syyn kanssa voin elää mut toinen muutos kirpaisee, se kun on se että useamman viikon jälkeen mies siirtyi takas työhuoneeseen nukkumaan :unsure: Mietin oisko se todella vaikuttanut myös koska se kyllä kuorsaa ym. nukkuu äänekkäämmin ku ite (mies ainakin väittää etten kuorsaa ja hän taas nukkuu todistetusti äänekkäästi). Nukkukoon nyt kyllä muualla vähän aikaa, haluan katsoa miten tuo typsykkä nyt jatkossa nukkuu näillä asetuksilla :D
Huoh mitä säätöä :ROFLMAO:

Oon nyt jotenkin muutenkin aivan järkyttynyt koska oon alkanut todeta että tuo lapshan on jo iso vauvaksi, kohta saa kiinteitä ja on hurjan utelias ja seuraa tarkkaan meitä muita, yrittää liikkeelle (ei ookaan enää aina kovin tyytyväinen lattialla koska kiukkuaa kun yrittää kääntyä mut jää parhaimmillaankin yhä käsi masun alle tai sit koko tyttö keikkuu vaan kyljellään) ja on muutenkin jo niin ison oloinen, pikkuvauva on tästä jo kaukana :cry: En tiedä johtuuko myös syntymäjärjestyksestä ja siitä että tää syntyi tällaisen hälyn ja härdellin keskelle 4- ja 6-veen pikkusiskoksi vai mistä johtuu mut vauva on hurjan sosiaalisen oloinen! Seuraa meitä tosiaan tarkkaan, selvästi on mieluiten meidän mukana, esim. riemastuu aivan hulluna jos meidän muiden syödessä pöydän ääressä nostan hänet syliini ja siihen mukaan, ei malta nukkua jos meillä on vieraita vaan seuraa ja kuuntelee innoissaan ja juttelee itekin ym. On nyt oppinut uuden taidon jolla "jutella", hän päristää mielellään sylkeä ja tekee jotain sylkikuplia :ROFLMAO: Ihanaa mutta toivon että ajan myötä oppii kehittyneempiä tapoja ilmaista itseään :D

Oli parisuhdekin jo aivan koetuksella ku nukuin niin huonosti ja olin pahalla päällä päivisin... :unsure: Mikä siinä onkin ettei mies millään tajua miten väsyttävää on herätä yöllä jo se pari kertaa mikä nyt on kuitenkin vauvalle vähän. Onneks nyt helpotti taas.

@Veeja meillä on ajatuksena että mies jatkaisi vauvan kans kotona syksyllä ja mä menisin töihin osaksi aikaa mut tää suunnitelma riippuu täysin siitä löydänkö töitä riittävän läheltä. Toissavuoden olin yrittäjänä, viime vuoden palkkatöissä useammassa paikassa osa-aikaisesti mut mihinkään kauas en viittis lähteä koska onhan tuo vielä aika pieni syksylläkin. Ainakaan en joka päivä kulje kauas, pari päivää menis mut ei enempää. Mulla on kyllä hyvä palkka sitten kun vain pääsen töihin :D Ja mieshän saa aluksi tuloista riippuvaa isyyspäivärahaa joten alkuun pärjätään ihan hyvin. Sitten kun on jäljellä kotihoidontuki niin pitää miettiä ja laskea enemmän. Tää neiti vaikuttaa kyllä siltä ettei ehkä ois paha laittaa hoitoon osa-aikaisesti ainakin suht pian. Katotaan. Jos saisin osa-aikaisesti töitä niin se varmaan ois paras, neiti sais olla pitempään kotona ison osan viikosta ja ite saisin vaihtelua arkeen ja mies sais pitää oman osuutensa isyyslomista. Let's see.
 
Mulla tarkoitus olla ees miettimättä töitä kesään saakka eli siihen asti kun vanhempainvapaa kestää. Oon reilu 6 vuotta tehny suhteellisen vaativaa työtä välillä reissaten ympäri maailmaa työmatkojen merkeissä ja milloin taas puolestaan tien päällä täällä Suomessa. Tarttisinkin jo irtiottoa duunista ettei ala maistumaan puulta koko homma ja tässä lapsen myötä sitä tosiaan on tullut, en oo ehtiny töitä edes ajatella :) vuosien aikana kertynyt säästöön ihan ok summa joten heti ei oo hätää takaisin. Näillä näkymin haen työkoneen kotiin kun vanhempainvapaa päättyy ja aloitan projekti hommat kotoa käsin, en siis sitoudu mihinkään työaikaan vaan ennemmin deadlineen. Mies jää sitten pitämään samaan aikaan omat loput vapaansa eli oltais kolmistaan kotona ja minä tekisin duuneja sitten millon nyt ehtii, yöllä varmaan :LOL: riippuu hirveesti miten menee vauvan kanssa, hänen ehdoilla mennään. Vauveli päivähoitoon toivottavasti vasta sitten vuoden päästä.

Tosta pulloruokinnasta, täytyy sanoa, että on siinäkin puolensa vaikka mielellää oisin vielä imettänytkin. Mä oon nyt päässy taas takas salille kun mies on hoitanut vauvaa ja hyvin he pärjäilee aina sen tunnin pari kaksistaan. Lisäks yöllä herätykset on luokkaa 5 min entisen reilu 30 min sijasta kun pullosta vaan maidot naamariin ja takas nukkuu. Osais vaa iteki nukahtaa heti eikä heräis tarkistaa väleissä et vauvalla on kaikki hyvin :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Minäkin oon nyt vihdoin uskaltanut lähteä jonnekin pariksi tunniksi, ei oo tyttö ollut millänsäkään isin kanssa sillä aikaa. Viimeksi nukkui koko ajan joten meni isiltä helpolla... Ihanaa kun voi isompien lasten kanssa käydä vaikka luistelemassa tai uimassa pitkästä aikaa :) Jumppaan aion mennä yksinäni nyt tässä kun vain saan aikaiseksi. Isäntä on muutaman viikon isyyslomalla niin hyvä sauma aloittaa :)

Heräsin neitin ähinään joskus klo 2 jälkeen mut typsykkä oli silmät kiinni niin jäin kuuntelemaan herääkö kunnolla vai ei, nukahdin ja heräsin vähän ennen klo 5 uudestaan ähinään ja tällä kertaa oli tyttö hereillä niin nappasin rinnalle. Mut huikee yö siis taas! Isäntä nukku taas eri huoneessa, oisko sit sen kuorsaus tms. liikaa vauvalle :ROFLMAO: Mistä näistä tietää... Itellä on aivan raskaan tuntuinen pää ku en ollu nyt vähään aikaan nukkunutkaan yhtä hyvin kuin nyt nää muutamat yöt. Ihmetyttää myös miten tolla tytöllä riittää tuota unta niin paljon, yö meni siis klo 20-7 yhdellä herätyksellä klo 5, ekat päikyt klo 9-11 ja nyt klo 12.30 sippas taas. Ei hän kauaa viitsi näköjään valvoa. Tai ei ainakaan päivällä, myöhemmin illasta ehkä eniten. Eilen meni rytmit sekaisin aamupäivän menojen takia ja tyttö nukkui sit klo 11-16 pidettyään ensin vähän aikaa hirveää huutoa yliväsyneenä. Eli aamupäivän unet on tosi tärkeät selvästi...
 
  • Tykkää
Reactions: Veeja
@Lukka meillä on kans ollu pari kertaa neuvola klo 11-12 aikaan jolloin vauvan aamupäivän päikkärit jääneet välistä. Ihan hirveetä huutoa koko neuvolakäynti ja loppupäivä. Sanoinkin neuvolassa viimeeks et otan meille vaan aamuaikoja jos mahdollista. Mitään järkeä sinne lähtee vauvan huutamaan väsymystä kun ei sitten pysty mitään tutkia jne.

Meillä neiti päätti kääntyä tänään ekaa kertaa mahalleen :) ilmeisesti viime öiden rauhattomuus ollut harjoituksia siis. Kääntymisen myötä hyvästi kapalointi nyt ja kauhulla odotan ton meidän säpsyjän nukkumista ilman kapalopussiaan. Seurailen nyt muutaman päivän miten innokkaasti alkaa kääntyillä ja sen mukaan luovutaan kapalosta. Selkeesti hällä pitää olla jotain riittävän kiinnostavaa tavoiteltavaa, jotta kääntyy mahalleen itse. Huviksee ei vissii viittis :ROFLMAO: mahallaan ei myöskään älyä, että pään vois laskee lepoasentoon välillä vaan väkisin pitää päätä ylhäällä kunnes voimat loppuu ja huuto alkaa. Huoh. :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: Veeja ja Lukka
Minulla on tarkoitus hoitaa vauvaa kotona vähintään kaksivuotiaaksi. Pitää vaan tarkkaan katsoa, että rahat riittää. Neuvolalääkärillä käyty ja hieman saatu kirittyä painoa suhteessa pituuteen. Vaatteet ovat jo 70cm tai 74cm, koska muuten on lahkeet polvissa.

Soseet maistuu pojalle älyttömän hyvin ja olenkin miettinyt alkaa siirtymään kahteen maistelukertaan päivässä. Poika söisi varmaan koko purkin jo kerralla jos vaan uskaltaisin antaa. Suuttuu, kun muutamaan lusikalliseen lopetan. Aamupäivällä voisi aina jotain uutta makua antaa ja iltapäivällä jotain jo tuttua. Onko kellään hyviä, nopeita vinkkejä näihin itsetehtyihin soseisiin tai puuroihin? Ajattelin voisin pakastaa kasvissosetta pilttipurkkeihin jos teen kerralla enemmän. Sauvasekoittimella soseeksi, kun ovat kasvispalat keittyneet pehmeiksi. Keitinlientä vähän sekaan. Paljon edullisempaakin noin. Puuroja saisi viiden kuukauden iästä jo aloittaa. Eikös riisi ja maissi ole vatsaystävällisempiä? Mitä niitä nykyään on tarjolla...(Ei uskois mulla on aiempia lapsia, kun tällaisia kyselen :whistle: )
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Lukka vieläkö unet jatkuu hyvinä ja mies nukkuu toisaalla?
@Nyytti19 onpas teillä tosiaan pitkä poika jo(y) minäkin oon ihan pihalla näistä soseista ja alotuksista vaikka kolmas :oops: hyvin täälläkin uppoo. Ollaan päärynää maisteltu ja kerran perunaa.

Täällä on keksitty ihania uusia äänen käyttö tapoja, kunnon kiljumista kun pitkästyy, muuten ehkä vähän parempi tuulista menoa nyt taas ollut paitsi tää nukkumaan käyminen on jostain syystä taas huudon kautta mennyt, saattaa jo torkahtaa ja sit taas ulvoo. Yks ilta jäi rauhassa höpiseen ja nukahti, ihanaa vaihtelua välillä semmonen.
Täällä ei edelleenkään käännytä, en nyt suuremmin siitä stressaa, on vissiin vähän laiskempi tapaus.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Veeja meillä toi kääntyminen tuli aika yllättäen kuten tais @Nyytti19 kans mainita, että eka ei ollut mitään mielenkiintoa kääntymistä kohtaan ja sit yhtäkkiä olikin mahallaan. Ja neiti ei pääse vasta kun toisen kyljen kautta mahalleen, toiselta puolelta jää keikkumaan ja kierähtää takas selälleen. Odottelin ite kääntymisen tapahtuvan vasta joskus kuukauden päästä että ei tässä mikään kiire oo.

Meillä nyt menossa eka yö ilman kapalopussia. Nukahti mut saa nähdä pysyykö unessa. Toi säpsyntä on vielä päällä kuitenkin, ilmeisesti siis sen moro refleksin jäänteitä vielä näkyvissä. Ollut vauvasta asti meillä tosi voimakas ja siks pitäny olla toi pussi käytössä kun herää siihen kokoajan. Nyt ollu jo lievempää säpsyntää mutta kuitenkin häiritsee edelleen. Loppuispa tää pian, ennen sitä ei tuu unista mitään :( oikein ahdistaa jo valmiiks ku tiiän et joudun valvomaan.
 
Täällä myös sujuvampaa toisen kyljen kautta mahalleen meno. Edelleenkään ei itse tietoisesti sitä yritä, houkuttelemalla pyörähtää jo sukkelasti toisen kyljen kautta. Toisen kyljen kautta meno on ähinää ja meinaa käsikin vielä jäädä miten sattuu. Tänään täällä poika nukahti sänkyyn kyljelleen. Kaippa se alkaa olla jo sallittua, kun itse menee noin. Tankkasi ihan hurjat määrät maitoa yötä vasten, että olis jo jollekin paksummalle syötävälle tilausta. Neljästi lämmitin maitoa lisää ja silmät pyöreänä tuijotin, kun kerta toisensa jälkeen kaikki upposi pieneen masuun.

Ihania kiljujaisia kuulostaa olevan muillakin. Koiran seuraaminen lattialta ja tutut leikit saa täällä parhaimmat naurut aikaiseksi. Välillä menee joku päivä aika kitinävoittoisesti ja välillä tosi tyytyväisesti. Luulen, että osa syy on tuo ravinnon tarpeen määrän kasvu, joka katkoo unia päivisin. Ja eihän sitä koko ajan jaksa syödäkään tai ainakaan sellaisia määriä, että unet olisi riittävän pitkät joka päivä.

@tikkunekku90 tosi ymmärrettävää ahdistus, kun tietää ettei todennäköisesti saa nukkua. Ja kuinka tärkeää se uni on, meille äideillekin. Kaikki on kuitenkin väliaikaista. Minä jotenkin tuohon tukeudun, jos tuntuu tulee tiukka tilanne tmv. En tiedä auttaako sua nämä minun ajatukset mutta, kun tietää, että tämäkin ahdistus/ tmv. menee ohi, auttaa ainakin mua.
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90

Yhteistyössä