Syyskuiset 2019

@Veeja, ihan hyvin nyt olosuhteisiin nähden, hirveä stressi ja jatkuvasti saa seurata miten hengittää ym. mut kotona ollaan pärjätty nyt onneks, kun saatiin tuo avaava lääke. On todella räkäinen ja tukkoinen mut ei onneksi oo kuumetta. Oon tukenut tyynyillä puoli-istuvaan asentoon päikkäreille ja myös yöllä osan yöstä. Neiti nukkuu niin sikeästi että antaa mun säätää asentoa. Ja jännä homma mut nyt nukuttuaan pari viikkoa käytännössä koko ajan yöt mun vieressä, haluaakin usein nukahtaa ei rinnalle vaan siihen että hytkyttelen hänet uneen. Taputtelen siis sillee suht reippaasti pyllystä ja pituussuunnassa siis hytkytän häntä niin nukahtaa siihen parissa minuutissa yleensä. Oon nukuttanut noin ennenkin mut nyt tuo on jotenkin yleistynyt ja päädyn tuohon jos ei nukahda rinnalle. Vähän vaikuttaa kyllä ruokahaluun tuo flunssa, ei ainakaan liikaa roiku tissillä. Kiinteät ei oo maistuneet nyt yhtään :unsure: En tällä hetkellä muistakaan enää millasta normiarki oli mut ainakin se oli ihanampaa ku tää, ehkä tarvitsin muistutuksen... Ootan jo että tuo tyllerö tervehtyy niin voidaan alkaa elää meidän normiarkea. Onneksi on kevät tulossa :)

Oi, kuulostaa ihanalta @Veeja :) Niin nää vaan kasvaa ja alkaa viihtyä monin tavoin paremmin joka paikassa :love:
 
Meillä yöt on ihan hirveetä. Tossa oli jo välissä muutama ihan ok yö nyt ilman kapaloa, yksi jopa niin, että heräs ekan kerran syömään vasta klo 4 maissa. Viime yö sitten herättiin jokaisen unisyklin jälkeen eli 40 min välein. Säpsyy siis taas hereille. En itse ees kerkee nukahtaa tossa ajassa kunnolla joten en nuku ollenkaan. Lisäks päiväunet ei onnistu sisällä joten en nuku myöskään päivällä. Ihan hirvee olo, sama kuin kännissä tätä lasta hoitais. Millon tää loppuu :cry::cry:
 
@Lukka jaksamisia sinne! Toivotaan että pahin on jo takanapäin ja kohta olette tältä osin terveen kirjoissa. Muistan kun kakkonen oli 2kk iässä nuhakuumeessa niin siinä oli pelko perseessä kokoajan vaikkei vaikeutunut hengitys tai mitään semmosta mutta on nää vaan niin pieniä ja onnettomia ja aina miettii et pitäskö jo taas viiä lääkäriin kun ei ne puhu yhtään fiiliksiään.
@tikkunekku90 teille kans tsempit, ei auta kuin täältä käsin toivoa että menee pian parempaan. Univaje on saatanallista! Tiedän sen kokemuksesta. Ja siihen vielä päälle stressi siitä ettei saa seuraavanakaan yönä unta silmäystäkään.
 
@tikkunekku90 auts :cry::cry: Toi on kyllä kauheeta... Kokeilkaa käyttää osteopaatilla? Tai edes vyöhyketerapeutilla? Meillä noi on kyllä auttaneet. Ja huolehdi että joku tulee vuorottelemaan että saat ite nukkua edes yhden pidemmän jakson. Neuvolaan kannattaa soittaa heti niin ehtivät alkaa järjestää apua. Mut tosiaan, kannattaa kyllä kokeilla noita osteopaattia tai vyöhyketerapeuttia! Niin monia ne auttaa. Ja ainakin meille osteopaatti sano että vauva kasvaa niin äkkiä tässä ekana vuonna et joutuu käyttämään useammin ku isompaa lasta sitten. Et sekin on ns. normaalia et joutuu välillä käyttämään siellä. Meillä on lapset olleet useamman kerran ekan vuoden aikana... Hurjasti voimia!

@Veeja kiitos, nyt huokaisen vähän jo helpotuksesta koska näyttäisi selvästi jo paremmalta tän aamun perusteella :love: Ihana kun hän alkoi taas juttelemaan ja kujertamaan :cry::love: Eikä oo ollut enää hengitys yhtään raskasta. Räkää on kyllä vielä aika paljon ja vähän yskääkin. Mut eiköhän se nyt lähde vähitellen paranemaan :)
 
Kertokaahan kaikki keinot millä voisin saada vauvan nukkumaan mahallaan. Hän nukahti ensimmäistä kertaa ikinä elämänsä aikana tänä aamuna mun mahan päälle masulleen ja nukkui hienot päikkärit ilman yhtäkään säpsyä. Tämä asento olisi siis loistava korjaamaan meidän uniongelma! Mutta, vauvan jos laitan sänkyyn mahalleen niin hän yrittää koko ajan nostaa päätään ylös siihe saakka kunnes voimat loppuu ja alkaa itkeä. Ei siis jostain syystä tajua, että poski tyynyyn ja unten maille. Miten saisin hänet oppimaan tämän :eek: voisi päiväunet nukuttaa nyt alkuun mahallaan ja sitten jos alkaisi onnistua niin myös illalla laittaa mahalleen. Hän kuitenkin osaa jo kääntyä mahalleen joten ihan hirvee riski tää asento ei kai enää olisi.
 
@Lukka mukava kuulla alkaa pienellä olo helpottumaan.

@tikkunekku90 mahalleen nukuttamista kait pitäisi välttää vauva-aikana. Minä en oikein niistä unipusseista tiedä, mutta miksi sitä ei enää voisi käyttää? Auttoiko se silloin, kun käytit? Entäs vaunut... nukkuisiko vauva siinä? Olisiko helpompi hyssyttää takas uneen, jos herää? Meillä päivisin vaunut päiväunipaikkana, sisällä. Ulos en raski viedä / jättää nukkumaan. Saattaa herra joskus säpsähtää hereille mutta saan niihin nopeasti hyssytettyä takas uneen, jos vielä on väsynyt..
 
@Nyytti19 ajattelin tota mahalleen nukkumista siis lähinnä nyt päiväunilla, valvotusti. Olisin vierellä koko ajan. Nukkuisi niin sitten edes sen puoli tuntia päivällä eikä ois niin kiukkuinen. Ja jos vauva osaa kääntyä ja kääntyy yöllä mahalleen nukkumaan niin ymmärtääkseni hänen voi silloin antaa näin tehdä.. Toki vaunuihin edelleen nukahtaa ulos hyvin, mutta vaatii valvomista sekin. Jostain syystä sisällä ei vaunuissa nuku sen pidempää kuin muutenkaan sisällä.. :cautious:

Meillä on siis ollut lähes alusta saakka käytössä sellanen kapalopussi jossa kädet pysyy vähän hallitummin paikoillaan. Säpsyntä hallittua tai ei ollenkaan. Kapalointi pitäs ohjeiden mukaan lopettaa kun vauva oppii kääntymään. Tää ei kyllä yöllä yritä kääntyä ja laitoin nyt viime yöks siihe pussiin taas jotta saadaan nukkua. Laitoin pyyhkeistä rullat viereen ettei pääse kääntyy vaikka yrittäis. Lisäks hän nukkuu iha mussa kiinni et herään kyl jos hän jotai äheltää sängyssään. Nukku sit 21-8 kahdella herätyksellä taas. Olo on iha eri ku sain nukkua. Jatkan varmaan näin niin kauan kun se tuntuu turvalliselta.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@tikkunekku90 hyvä että oli jo parempi yö, entäs viime yö? Varmaan pitäisin itsekkin vielä siinä pussukassa tossa tapauksessa. Ja ei kai se kääntyminen ihan yhtä helposti käy kun kädet pussukassa.

Meillä on nyt kahtena päivänä nukuttu ulkona päiväunia. Sain vihdoin kaivettua käyttöön ton itkuhälyttimen. Ekana päivänä lenkki+ unet yhteensä 2h unta ja toisena yht. 2,5h yhdellä välihytkytyksellä. Oon äimänä jos tää jatkuu. Kaippa se on selvää että ulkona unet maittaa ja ei tuu kuuma ja semmosta. Saas nähdä kuin tänään käy.
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
@tikkunekku90 onko teillä toi säpsyntä ihan läpi koko unen vai vaan nukahtamisvaiheessa? Meillä yksi tuttu teki vastaavassa tilanteessa niin, että kapaloi vauvan peittoon nukuttaessa, ja kun vauva oli sikeässä unessa niin avasi vain kapalon, jätti peiton selän alle ja laittoi toisen peiton normipeitoksi päälle. Kapalointi vaan siten, että saa edestä vauvaa hirveesti nostamatta ja pyörittelemättä helposti avattua. Sitä en tiedä, miten se sen kapalon sit teki. :D
 
@Veeja joku taika siinä unessa ulkona vaunuissa on sillä tää meidänki neiti on 6 viikkosesta asti useana päivänä viikossa paketoitu ulos nukkumaan ja nukkuu helposti 3-4 tuntia muutamalla välihytkytyksellä. Sisällä ei mitään toivoa samanlaisista unista. Lisäks kun muutenki nii vaikeeta toi nukkuminen nyt niin päivään jos saa yhden pitkän unipätkän niin se on helpompaa myös mulle verrattuna siihen, et oisin parin tunnin välein epätoivoisesti nukuttamassa häntä ja stressaamassa siitä, että kuinka nopeesti taas säpsyy hereille. Neiti jaksaa yllättävän hyvin noilla pitkillä päikkäreillä vaikka ne ois koko päivän ainut uni. Siks meille tosi tärkeet tällä hetkellä. Viime yö meni vanhaan tyyliin pussissa ilman ongelmia, hyvin nukkui 20.30-9.00 kolmella syömisellä.

@AnnMariii mun mielestä säpsyntä liittyy nukahtamiseen sekä unisyklin päättymiseen/uuteen sykliin siirtymiseen. Eli jos onnistuu pääsemään syvään uneen niin ei säpsy silloin ja saattaa nukkua useamman tunnin rauhassa. Mutta ongelma onkin siinä ettei koskaan pääse sinne saakka ilman kapaloa (tai autokaukaloa tai vaunuja vaatteisiin topattuna, mitä vaan siis missä kädet pysyy paketissa) :( tiiätkö miten kauan tää ongelma oli sun tutun vauvalla, häviskö itestää?

Jos tää uniongelma unohdetaan niin täällä on ollut aivan ihania päiviä tytön kanssa. :love: hän on niin hymyileväinen ja seurallinen nykyisin että vaikee uskoa et sama tyyppi oli vielä jonkin aikaa sitten tosi poissaolevan tuntuinen. Joka aamu herätään iloiseen höpötykseen ja kun neidille alkaa juttelee takaisin niin naama loistaa ilosta :) soseetkin alkoi maistua eikä onneks mitää allergiaa ainakaan vielä, nyt on kokeiltu bataatti, porkkana, peruna ja päärynä joista viimeisintä vetäis napaansa nii paljon kun vaa antais. Lisäks oon illalla sekoittanu 50/50 suhteella velliä maidon kanssa.
 
@tikkunekku90 mitä velliä olet antanut neitille?

Viljojen aloittamisesta, aiotteko aloitella vauvoille suunnattuja puuroja, kuten kaurajauhoista tehtäviä? Luin niitä pakkausselosteita kaupassa, ja näytti aika hurjalta mitä kaikkea "ylimääräistä" niihin on laitettu. Luomukaurahiutaleita ostin, josko kokeilis niillä...
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Nyytti19 meillä esikoinen söi niitä vauvapuuroja ja oli sitten niin pihtikurkku ettei mikään kauraklönttipuuro maistunut pitkään aikaan. En tiedä johtuiko siitä että oli tottunut turhan sileään. Kakkosen kanssa alotin suoraan normikauralla ja niin aion tehdä nytkin. Ja voihan niitäkin hiutaleita jauhaa jos haluaa smoothinpaa koostumusta.
 
Ootteko aloittaaneet mitään vauvakerhoja tai vastaavia? Meillä ois yks mikä kiinnostais mut se alkaa klo 9 aamusta ja koska vauveli on antanut mun nukkua 8.30 saakka nii tähän asti oon valinnut unet ennemmin :D

ja muuten, millainen "päiväohjelma" teillä yleensä on? Meillä aamusta ylös n. 8-8.30, sitten leikitään hetki ja syön itse samalla aamupalaa. Noin 10.30 päikkärit vauvalle joko omassa sängyssä (nyt onnistunut vähän huonosti) tai mun kainalossa sohvalla kuten nyt kun tätä kirjoitan. Kainalossa saattaa nukkua 50 min, kerkeen hyvin somettaa :ROFLMAO: sitten taas touhuja, yleensä ekojen päikkäreiden jälkeen maito + päivän eka sose annos. Jos ollaan vaan kotona niin leikitään ja touhutaan, sitten ulos päikkäreille joskus 13.30 maissa. Siitä saattaa nukkua 16.30-17 saakka ja mies ehtii tässä välissä tulla jo kotiin ja ehditään syömään yhdessä ennen kun vauveli herää. Sitten loppu ilta joko leikkiä kotona, kyläilyä, kauppareissu tai vaunulenkki jolloin nukkuu vielä pienet iltapäikkärit autossa tai vaunuissa. Kylpyyn ja sitten iltatoimet ja nukkuu joskus 21.30. Ton jälkeen yleensä katotaa vielä jotai sarjaa miehen kanssa hetki ja mä meen nukkuu sit 23 mennessä, mies kömpii hetken päästä perässä. Yö menee kahdella herätyksellä, noin klo 1 ja noin klo 4.:)

Ihania nää päivät nyt mut välillä kaipaisin jotain vaihtelua. Toki viikonloput on sitten yleensä ohjelmaa ja välillä saatan käydä viikolla esim lounaalla keskustassa jos jollain kaverilla on arki vapaa. Mutta ehkä jotain "harrastusta" vois vauvelin kanssa kehitellä. :)
 
Mä mietin että tammikuussa alotettais mamma-vauva jumppa mutta sitten se jäi kun tuntuu etten kaipaa mitään aikatauluja päivään. Illansuussa on tarpeeksi menoa ja nautin ihan suunnattomasti siitä että saan elää ilman aikataulua edes sen aamupäivän. En kyllä edellistenkään kanssa käynyt mammatapaamisissa vaikka silloinen naapuri yritti sinne aina houkutella. Käyn ystävillä ja ne meillä ja menoton päivä on ihan luksusta sekin.
Meillä usein herätään siinä 7-8 aikaan. Pikku väliunet ottaa monesti sylkyssä siinä 9 maissa ja joustavasti suunnataan ulos siinä 10-11 aikaan. Nukkuu sitten erittäin vaihtelevasti 1-3 h. Illasta sitten autotorkkuja ja yöunille käy melko täsmällisesti klo 20. On jäänyt taas monta viikkoa niin helposti nukkumaan kun kippaa vaan sänkyyn niin nukahtaa hetkessä itekseen. Vaihdellen nyt yöllä herännyt 1-2 kertaa. Pitäiski nyt yrittää ottaa tavaksi yöllä eka yrittää peitellä vaan uuteen uneen eikä heti syöttää. Syömiset meillä tosi vähäistä viellä. Melkein päivittäin tarjoon jotain kertaalleen, menee välillä päiviä ilmankin soseita. Pitäis nyt vähän enemmän tarjoilla, selkeesti saanut vähän syömisen jujusta kiinni.
5kk neuvola oli eilen. Painoa 8490g, pituutta 69,5cm, Piikkiä tuli reisiin ja vika rota. Kaikki hyvin. Kääntymisellä ei ole kiire. Varpaat vahvasti löytyneet:ROFLMAO: on niin hyvännäkönen kun roikkuu molemmin käsin varpaissa kiinni.
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
@tikkunekku90 tää ei kyllä siitä masuilusta piittaa, ja tuntuu et vähän heikot niskalihakset ehkä juuri sen takia. Kun tönöttää sylissäkin niin jossain vaiheessa alkaa pää painaa. Useasti päivän aikana kuitenkin mahallaankin käydään. Sisaruksetkin kippaa aina mahalleen ohimennen. Tuntuu et osaa kyllä sen liikkeen koska loppuliikeradan tekee ihan itte muttei ehkä sitten vaan halua(n) joutuu monesti kyljelleen kun pitelee molemmin käsin varpaistaan kiinni mut sitten tuleekin kiire selälleen. On kuitenkin oppinut että vatsalla ollessaan voi kurkotella lähellä olevia leluja, mutta ei niitä ole niin kiva pidellä kun selällään ollessa:ROFLMAO:
 
@Veeja kuulostaa et hällä kyllä valmiudet on kääntyä mutta syystä taikka toisesta ei vielä kiinnosta. Mutta eipä tuolla kiire olekaan :) meillä tais siitä innostua kääntymään kun eka tosiaan alko viihtyy enempi mahallaan, katteltiin sohvalla telkkaria nii et vauva oli siinä mahallaan niin siitä vissii niska vahvistu riittävästi ja nyt jaksaa olla jo 15-20min kerrallaan jos vaa muuten ei oo väsynyt tm.

Meillä neiti söis nyt sosetta nii paljo ku vaan antaisin. Puolikas pilttipurkki uppoo helposti eikä oo hirveesti ees väliä että mikä sose. Banaani laitto ilmeisesti mahan jumiin ja nyt kohta 3 päivää kakkaamatta:sick: normaalisti siis kakkaa joka päivä. Jotai varmaa tarttis tehdä..
 
  • Tykkää
Reactions: Veeja
Me käydään vauvauinnissa. Muuten kaikki kerhot ja muut lopetettu täältä kokonaan, niin eipä nää ketään meidän kylillä. Tiiä missä kokoontuvat. Lapsiperheitä kylätäyn vaan ketään ei näy missään (n)
 
Täällähän on monilla kivan kuuloista arki :):love: Meillä on onneks RS-virus jo ohi mutta esikoisella on mahatauti ja luultavasti kakkosellakin koska syö huonosti. Vauva on kerännyt hetkessä puoli kiloa painoa koska on nukkunut edelleen mun vieressä yöt ja syö siis moooooonta kertaa yössä :sleep:Välillä oon nukkunut tunnin pätkissä. Enimmäkseen herätään 1-3 h välein. Usein sekin :unsure: Välillä syö ihan kunnolla, välillä selvästi hakee siitä vain unta. Oon nyt taudin mentyä kunnolla ohi alkanut nukuttaa taas omaan sänkyyn mut eipä tunnu sopivan arvon rinsessalle. Tai nukkuu siellä kyllä päikkäreitä ja alkuyön mut loppuyöstä ei enää rauhoitu sinne millään. Ja meidän neiti on selvästi vähän aamuvirkku, herää yleensä klo 6-7 eikä enää simahda viereen eikä rinnalle eikä minnekään. Oon itekin aamuvirkku mut ai jösses miten kaipaan sitä että saisin herätä aivan yksin... Some day. Kiinteät uppoaa taas hyvin, sellaisia useamman tl annoksia syö. Oon antanut vain kahdesti päivässä koska maha ei toimi reppanalla kovin hyvin kiinteiden myötä :unsure: Mennään huomenna osteopaatille hakemaan apuja sieltä. Ollaan testailtu marja- ja hedelmäsoseita ja tänään surautin perunaporkkanaa. Puuroja aion kokeilla ensin Nallen pikakaurahiutaleista tehdyllä puurolla, pikakaurahiutaleet on yleensä litteämpiä ja pienempiä. Jos menee aina vain kakomiseksi niin sit mietin muita vaihtoehtoja. Saikos ne viljat ottaa 5 kk iässä? Meillä siis oottelua vielä reipas pariviikkonen :D
 
@Lukka kuulostaa samalle hulinoinnille kuin meillä. Illasta saan vielä nukkuu omaan sänkyyn suht vähällä tappelulla ja nukkuu ihan ok ekan pätkän mut sitten alkaa sellanen show et :unsure: höpötetään ja riehutaan sängyssä niin, että kolina vaan käy. Välissä ehkä nukutaan 30 min ja sitten taas jatkuu. Pakko ottaa viereen nukkuu et rauhoittuu ees vähän, ei nimittäi osaa enää ton riehumisen jälkeen jatkaa unta itsenäisesti vaan vaatii silittelyä ym. Hohhoi. Saa nähdä kauanko tämä lysti kestää.
 
@tikkunekku90 ounou, siis teilläkin vielä tuota... Meillä ollut jonkin aikaa et saattaa jäädä hereille yöllä, jokellella ja höpötellä omiaan ja muuten vain selvästi nautiskella elämästään, huiskia joka raajaa ja potkia peitot ja mitä nyt keksiikään :whistle: Jösses... Se hyvin nukkuva vauva ei oo asunut täällä viikkoihin :unsure:

@Veeja kyllä tässä saa huumoria repiä sieltä mistä suinkin pystyy ja oikeastaan vaikkei pystyiskään, ei tätä muuten jaksais... :D Ainakaan järjissään. Tai tiiä nyt sitten siitäkään. No, joka tapauksessa, tää on kyllä sellainen hempukka ollut pienestä asti et esimerkiksi uusi pissa pitää liritellä vasta kun a) märkä vaippa (jossa siis saattaa olla vain pieni pisu) on vasta riisuttu eikä uutta vielä oo salamannopeasti saatu tilalle tai b) sitten saman tien siihen uuteen vaippaan kun se on saatu eka päälle. Ja nyt mitkä jäätävät raivarit hän sai kun syötin soseita ilman et annoin hälle lusikkaa :unsure:(n) Kyllä oli luokatonta kohtelua ilmeestä päätellen... Ostin sitten kaksi vauvalusikkaa niin saa neitikin nykyään oman lusikan, hän on kyl osannut arvostaa sitä :) Tosin siinä on varmaan keskellä kohta reikä koska se tuntuu olevan lähinnä purulelu. Pääasia silti että ikenillä ei jykerretä mun tissiä.

Olin just sisäleikkipuistossa jälkikasvun kans, oli aivan infernaalista :unsure: Vauva ei kunnolla syönyt eikä nukkunut siellä ja keskimmäinen sanoi tunnin arastelun ja äidin ympärillä pyörimisen jälkeen et haluaa mennä hukkaan ja juoksi karkuun ja ja... :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
@Lukka joo ei täälläkään hyvistä unista tietoakaan. Säpsyntä ehkä vähän vähentynyt mutta tosiaan uutuutena tuo muuten vaan jatkuva heräily ja riehuminen. Äsken laitoin nukkuun niin pyöri sängyssään kun joku riivattu kunnes kesken kaiken ilmeisesti uni vei voiton ja nukahti kesken liikkeen. Nyt jännityksellä odotan kuinka kauan tätä unta kestää... :unsure: pakko saada noi yö syömiset pois ettei nyt enää sentään nälkään sit herää lisäks vielä. Varmaa vois se iltapuuro auttaa, aloitan kyllä heti kun tulee 5kk täyteen.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka

Yhteistyössä