Syyskuiset 2019

@tikkunekku90 sama suunnitelma täälläkin. Kaikki mahdolliset ruoat ohjelmaan heti kun se vain on ok :D Luulen et tuo neiti on heräillyt öisin siks ettei oo päivisin malttanut syödä tarpeeksi ja nyt sit sen sairastelun myötä myös tottunut olemaan mun vieressä täysihoitolassa myös öisin :whistle: Yritän saada päiviin mahdollisimman hyvin keskitettyä syömiset, toivottavasti se auttaisi pidemmän päälle.

Osteopaatilla käyty... Sitä ennen turahti aamulla vaipallinen sitä itseään ja osteopaatilla käynnin jälkeen maha on toiminut reppanalla neljästi, joka kerta kunnon setti, ihme ettei oo tursunnut ohi vaipan. Selvästi siis oli maha ummella :unsure: Mut osteopaatti sanoikin et oli ihan lahjaakkasti jumissa meidän neiti ja et pitäis nyt alkaa hoidon myötä mahankin toimia paremmin. Pitkien päikkäreiden jälkeen oli ainakin aivan eri tyttö kuin vähään aikaan, oli jotenkin niin levollisen tyytyväisenä ja suu auki töllisteli meitä ja leveä hymy pirskahteli yhtenään toiselta :love: On kai se parempi olo ihan jo siitä kun ei oo suoli jumissa. Toivottavasti hän nyt nukkuis myös paremmin.
 
  • Tykkää
Reactions: Veeja
@Lukka kannattaa lukee tää jos heräily jatkuu:
https://www.littleones.co/blogs/our-blog/baby-sleep-series-3-to-6-months

Meillä ainakin tytön nukkuminen kuvattu ihan suoraan tossa.. Suomeksi ei löydy mitään järkevää tietoa mutta heti kun vaihtaa kieltä niin tuntuu että löytyy selitys tuolle yölliselle sekoilulle.
Kiitos, huikee sivusto! (y) Hyvää infoa. Joskin harmi kun tarkemmat vinkit sais vain tilaamalla... Mut joka tapauksessa kiva tietää mistä kyse. Jotain tuollaista ajattelin mut en yhtään noin selkeästi. Mä luulen että alan vähitellen kehittää rutiineja auttamaan vauvaa nukahtamaan. Tietyt jutut vain ennen nukkumaan menoa ym. Onhan niitä nytkin ollut mut yritän vielä selkeämmin ottaa ne unien yhteyteen. Ja tissille nukuttamisesta pitäis päästä eroon, tosin meidän esikoinen nukahti yksveenä aina rinnalle mut nukkui siitä sit täydet yöunet. Sit kun lopetin imetyksen kun hän oli 1v 1kk hän alkoi nukahtaa omaan sänkyynkin suht helposti ja nopeesti. Mut se on ihan eri noin ison kans ku 4-kuisen... Mulle riittäisi et joka yö ois yks vähän pidempi unijakso, hirveästi unta en itsekään tarvi. Mut toisaalta nyt tää kun hän nukkuu vieressä helpottaa mua myös koska en joudu samalla tavalla heräämään/nousemaan ylös joka syötöllä. Heräsin täysin jos nousisin aina ylös ite. En siis ehkä jaksa nyt vielä unikouluttaa. Varsinkaan kun oon saanut uutta energiaa itelleni, en tiiä onko syynä valoisuuden lisääntyminen, b12-vitamiini-pistokset jotka mulle aloitettiin justiinsa, ruokavaliomuutos enimmäkseen tuoreeksi kasvisruoaksi vai mikä mut oon nyt viikon verran ollut paljon pirteämpi :) Lisäks tuo neiti on niin suloinen etten raskis siirtää muualle nukkumaan :love: Ootellaan nyt vaikka sinne puolen vuoden ikään ja mietitään sitten. Yritän kyllä aina ku mahdollista nukuttaa tyllerön itekseen tai vähintään ilman tissiä.

Ennätys soseiden syönnissä, puolikas pilttipurkkia (pientä) luumusosetta naposteltu :) Meidän neiti muuten myös alkanut kääntyä, kääntyi joskus viime viikolla ekan kerran muistaakseni ja nyt kääntyy saman tien ku laittaa selälleen ja sit kohta alkaa huutaa kun ei pääse mahaltaan minnekään :ROFLMAO::unsure: Ruoanlaitosta ja muista ei meinaa välillä tulla mitään...
 
Loistavaa @Lukka että siellä syödään, paskotaan ja käännytään :poop::ROFLMAO:

Mä olen kans nyt parina päivänä alkanut tarjoamaan useammin soseita. Puuro otettu mukaan ja ihmeen hyvin menee ilman kakomista, pikakauraa ja hedelmäsosetta sekaan.
Tänään tulee neljä sose kertaa jos iltapuuro vielä toteutuu. Määrät kyllä pieniä, kerralla ehkä pari teelusikallista. Aamusta tuntui et uppos melko hyvin. Maitoo menee hyvin kuitenkin vielä. Ehkä vähän keskittymisvaikeuksia rinnalla olossa kun ympärillä hyörivät sisarukset kiinnostaa enemmän.

Ja sitten, tää peto on ruvennut puremaan nänniä:mad: ei oo hampaita onneksi vielä mutta sattuu niin perkuleesti kun kivikovilla ikenillä nutustaa. Siitä kyllä huomaa kun pahin nälkä ohi kun alkaa pelleily.
 
@Veeja meilläkin tehdään sillee et napataan kiinni rinnanpäähän ja sit käännetään päätä POIS päin siitä et oikein venyy ja paukkuu ja sattuu tietty helvetisti :confused::unsure: Muutaman kerran oon oikein kiljahtanut tai älähtänyt kivun takia... Reppana, eihän se sitä tajua. Heruminen varmaan välillä liian hidasta tms. Ja just toi et sit kun ei oo nälkä niin aletaan varmana näykkiä ja kiskoa. En kyl yhtään tuputa, sit loppuu syönti kyl siihen paikkaan ja tissit saa hetkeks rauhan. Mies ei oo onneks yhtään mun rintojen perään kun imetän, ehkä hoksaa itekin et ei ne häntä varten oo yleensäkään vaan vauvaa varten :ROFLMAO: Toisaalta kyl aika sääli et häntä ei nyt ne kiinnosta ku ei ne sit normisti oo yhtä kivat. Mut hirvittää et miten rinnat taas muokkautuu tän imetyksen myötä vaikka en haluis ulkonäköä liikaa miettiäkään. Haluun olla tyytyväinen mun kroppaan ja se on vain korvienvälistä kiinni, ei siitä miltä näyttää. Toinen turhanpäiväinen ulkonäköhuoli on muuten hiustenlähtö :unsure: Mulla on ohimoilla aivan kaljut monen sentin alueet hiusrajasta päälaen suuntaan :eek: Etummaiset/päällimmäiset hiukset yhä peittää ne alueet mut ai että... :cautious: Vähän meinaa laskea itsetuntoa vaikka ei tollasella mitään väliä oo oikeesti. Jos nyt muutama hius jäisi kuitenkin päähänkin kattoa pitämään.
 
@Lukka Välillä mietin noita juttuja itsekkin vaikka yritänkin ajatella että tästä kropasta on kolme lasta saatu ja ruokittu jne. Nyt projektina saada normaalipainoinen, terve ja vahva kroppa ja ylläpitää sitä. Meillä on kotona semmonen tissimies että hän kyllä vähän kärsii jos nää ihan lapuiksi jää. Ja on hänkin pysynyt erossa näistä, kai se on luonnollista heillekkin ajatella että ovat nyt muuhun käyttöön. Jestas, pystyykö miehet todella myös järkiajatteluun. o_O Olihan semmonenkin sessio missä hän niitä piteli ja sai maitoruiskeen silmään:ROFLMAO: Oli raukka paniikissa voiko tulla silmätulehdus, päinvastoin, luin että saattaa jopa lievittää silmätulehdusta. :p
Toi tukanlähtö on tietty vähän kurjempi kun on niin näkyvää sitten. Vaikka ei kai kukaan muu siihenkään kiinnitä niin paljon huomiota kun itse.
 
@Lukka jokainen tekee tietysti miten itse parhaalta tuntuu :)

Ite oon sellanen että mun täytyy ymmärtää miksi mikäkin asia on miten on. Ylipäänsä siis elämässä. Että mulle jotenkin ei vaan riitä esim että "vauvat nyt vaan ei nuku, koita jaksaa" mikä tuntuu olevan Suomessa yleinen ajatus. Mitä enemmän seikkailee englanninkielisillä sivustoilla niin oon ymmärtänyt, että muualla vauvan unta pyritään jo alusta saakka mielellään lempeästi ohjailemaan siihen suuntaan, että itsenäinen nukahtaminen ja nukkuminen alkaisi luonnistua jo melko pienenä. Suomessa taas enempi mennään sillä ajatuksella, että annetaan ensin esim. 6kk ajan vauvan kehittää itselleen tosi vahvat uniassosiaatiot niihin puuttumatta ja sitten kun vanhemmat on ihan poikki niin aloitetaan se huudatusunikoulu joka oltais ehkä voitu välttää kokonaan jos vaikkapa neuvolat ohjais alusta saakka vanhempia enemmän. Tää nyt siis miten itse koen asian, voin olla väärässäkin.

Oon nyt heti kun meidän neidin nää uniongelmat alkoi alkanu ohjaa häntä siihen et nukkuis itsenäisesti, säpsyntä hankaloitti hirveesti mutta nyt ollaan siinä vaiheessa jo et nukahtaa päikkäreille ja yöunille noin 10 minuutissa itse, nukkuu niin et herättyään välissä osaa pääasiassa itse jatkaa unta ja tutti on esim jäänyt pois. Viime yö meni 21.30-7.30 nii et heräs 4.30 syömään kerran. Ja siis tähän päästäksemme käytin noin 2 viikkoa taistellen siitä että vauva oppii nukkumaan ja pysymään unessa itsenäisesti. Todella toivon et tää jatkuu nyt näin hyvänä miltä alkaa näyttää, koska on ollut nimittäi tosi raskaat viikot :censored: vauvantahtisuus on musta hyvä juttu tiettyyn pisteeseen saakka mut ei enää sen jälkeen jos kaikki on vaan ihan loppu.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Täällä kans lähtee hiukset päästä iloisesti. Ja vaikka ei koskaan isot rinnat ole ollutkaan niin nyt tuon 3,5kk imetyksen jälkeen ei oo senkään vertaa. Voi heittää vanhat rintsikat roskiin ja lähtee ostaa pienempää kokoa. Jeejee. Noh, mutta näin se menee varmaan aika monella ja tärkein et vauveli sai edes jonkin aikaa äidinmaitoa :)
 
Täällä kans lähtee hiukset päästä iloisesti. Ja vaikka ei koskaan isot rinnat ole ollutkaan niin nyt tuon 3,5kk imetyksen jälkeen ei oo senkään vertaa. Voi heittää vanhat rintsikat roskiin ja lähtee ostaa pienempää kokoa. Jeejee. Noh, mutta näin se menee varmaan aika monella ja tärkein et vauveli sai edes jonkin aikaa äidinmaitoa :)
Jostain luin että kestää hetken että rintojen rasvakudos palautuu ja sitä myöten myös täyteläisyys. Joskin iho ei oo enää yhtä napakka mut ei se oo niilläkään jotka ei imetä. Eli vielä ei tiedä miten palautuvat mut ehkä joidenkin kuukausien jälkeen imetyksestä...?

@Veeja huippua :D Toivottavasti sullakin palautuu rinnat hyvin vielä! Tosiaan sekin on osasyy muutoksiin et tässä tulee ikää lisää. Mut rinnat on heti imetyksen jälkeen vielä vasta alussa siinä et keräävät rasvakudoksen takas.

Ite oon nyt muuten dieetillä. Hyvinvointisyistä JA painon takia. Hemmetti se ei putoa itekseen kuten aiemmin :unsure: Nyt on onneks reilussa viikossa kilo lähtenyt. Stressaan maidon riittävyyttä mut ei auta sit kuin lisätä kiinteitä, mulla tuli mitta täyteen olemista kehossa joka ei tunnu hyvältä eikä omalta. Lähtöpainoni oli 56-57 kg, musta tuo oli sellainen hyvinvointipaino et tähtään samaan. Nyt yhä 7-8 kg siihen mut kyllä ne nyt tästä saa alkaa sulaa kilpaa lumien kanssa.

@tikkunekku90 joo just toi, miks oottaa et on katastrofaalinen univaje... Oisin ite jo aloittanut mut oma olo jotenkin virkistyi niin en sit halunnut toistaiseksi. Olin suunnitellut et mies hoitaa puolet yöstä ja mä saan nukkuu :D Mut no, en tiiä, ei se ehkä ois silti huono idea. Eiköhän tuollainen 4-kuinenkin jo hyvin vaikka sen 6 h pärjäis ilman äitiä ja maitoa. Itekin siis kyllä yritän nukuttaa ilman maitoa ja välillä nukahtaakin mut aivan itekseen ei kyllä nukahda millään, ei oo tainnut nukahtaa kuin paristi ikinä ellei vaunuilua ja autoilua lasketa. Mut sekin ois että nukahtais ees syömättä osan yötä, tähän mennessä alkaa vaatia maitoa jo iltayöstä :unsure: Ja tuo alkoi jo ennen mitään dieettejä joten en usko että liittyy tähän mut saattaahan se silti olla myös nälkää. Jotenkin ehkä tuon pelossa oon ajatellut et ootan sinne 6 kk asti ku oon aatellu et siihen mennessä menee kyl kiinteitä jo hyvin ja nälän takia ei tarvis ainakaan herätä. Mut me kyl aloitetaan tässä pian puurot joten eiköhän tota ilman äitiä -nukkumista vois vaikka vähitellen pidentää. Nyt menee ehkä maksimissaan 2 h ilman. Eli just se mikä on se vauvan yöunien sykli. Mut tää saattaa herätä siinä välissäkin. Viime yönä heräs jälleen tiheään ja mietin aamulla et mikähän nyt oli niin sinne olikin nyt se eka hammas puhjennut :LOL: Oisko se kiusannut sitten, en tiiä... Ehkä me yritetään nyt alkuun et mies hoitaa ekat 3 h, katotaan mitä tulee. Siinä ajassa ei pitäs kauhea nälkä tulla pienelle...
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
@Lukka meillä oli/on varmasti vähän kaiken yhdistelmä. Oppinu uutta niin ei malttais nukkua, sit tääki vissii hammasta tekee nyt, sitte kapalosta pois (hyvin vahva uniassosiaatio mutta ilman ei ois pärjätty säpsyjen takia) ja selkeesti kasvuspurtti = nälkä ym. ym. Kaikkea ei voi saada purettua pois kerralla mutta pikkuhiljaa (y) mun imetys kun loppui sillo loppuvuodesta niin siitä tissille nukahtamisesta päästiin eroon kerrasta ja pulloon ei nukahda. Iteki nukutin tissille jos oli muuten vaikee saada unille mut sit ku homma loppu ku seinään nii pakko vaan kehittää uudet systeemit.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@tikkunekku90 joo, kuulostaa järkevältä. Mä luulen että saatanpa muuttaa mieleni, viime yö oli taas sellainen "herätys tunnin välein" :unsure: Ja kun neiti ei osaa rauhoittua itekseen... Mies itse asiassa nukutti yöunille ja siitä rauhoitettiin jatkamaan uniaan omassa sängyssä ekat 2,5 h (sen aikana siis hypättiin viidesti häntä nukuttamassa) kunnes ei sitten enää rauhoittunut niin otin rinnalle. Siitä siirsin sit jatkamaan unia mun viereen mut ei rinnalle. Silti jatkuvaa heräilyä... Tänään hän on sit nukutettu pinnikseen ekoille päikyille, autoon toisille ja myös kolmansille joskin ne päikkärit jatkuu nyt omassa sängyssä jonne siirsin kaukalosta onnistuneesti :D Toppahaalari päällä mut vetskari auki. Hän nukkuu hyvin kun on topattuna haalariin... Ja aion alkaa nukuttaa enemmän vaunuihin, sekin nyt helpottaa ku tulee kevät. Tissillä nukkuminen saa siis loppua ainakin päivällä, toivottavasti se alkais auttaa öihin. En tiedä miten paljon jaksan koko yötä alkaa yhtäkkiä unikouluttaa mut ainakin noi illat, mies hoitaa alkuyön, jospa sekin auttais.
 
@Lukka kuulostaa meidän meiningiltä vielä jonki aikaa sitte. Ite sain nyt sen ekan heräämisen klo 00-01 aikaan pois kun oon illalla ennen nukkumaanmenoa lappanu suuhun nii paljon sosetta kun suostuu syömää, onneks syö aika hyvin. Eka herääminen oli siis meillä ainakin osittain nälkää, tai varmaan se ei ainakaan helpottanut unen jatkamista. Tuo nukuttaminen oli kans vaikeeta mut sit alettii vaa tekee nii et neiti sänkyyn ja hänen luokse mennään vasta jos itkee, eka rauhoittelu sänkyyn, jos ei auta nii ylös sängystä mut ei anna nukahtaa syliin vaa takas sänkyyn kun rauhoittuu. Kun saatii se unille nukahtaminen toimii nii sit aloin toistaa tota myös yöheräämisten kanssa eli otan viereen vasta kun ei tuu mitää. 2 viikkoa meni taistellen, iha kamalaa. Suosittelen aloittaa enne ku oot ihan väsynyt koska ei jaksa väsyneenä toteuttaa. Meillä autto ku sovittiin että jos ei tuu mitää nii lähdetää vuoroöin nukkuu muualle. Sen ajatuksen voimin, et ens yönä saan nukkua joka tapauksessa jaksoi tota ja lopulta ei tarvinnu lähtee mihkää. Tsemppiä!


.. Ja lisäyksenä vielä, meillä hyvän yöunen salaisuus on hyvät päiväunet eli ihan mite vaa saat nukkuu päivällä, toki parempi ettei tissille mut muut keinot sallittakoon. Eka yöt kuntoon ja sitte vasta päikkärit. Päiväunet kun on muutenki vauvan haastavampi "hallita".
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@tikkunekku90 kiitti vinkeistä! Saan tuon tyllerön usein unille myös taputtelemalla pyllyyn niin et hän vähän hytkähtää joka kerta, liike rauhoittaa. Mut sit tota saa kans olla yhtenään tekemässä että unet jatkuu. Pitänee siis pyrkiä tosiaan tukemaan sitä että neiti sais opetella nukahtamaan itekseen. Mut tosiaan melko työlästä. Vaikka mekin on nukutettu välillä niin myös ennen tätä hulinaa. Se vaan näyttää täysin unohtuneen uusien taitojen oppimisen jälkeen :D:unsure: Täähän ei varsinkaan aiemmin halunnut nukahtaa rinnalle vaan lopetti syönnin ja sitte alko nukkuu sylissä. Ja yhä välillä selvästi ei saa rauhoituttua uneen rinnalla vaan jää riehumaan. Noilla kerroilla onneks yleensä nukahtaa sit tolla taputtelulla. Vaikeinta on saada nukahtamaan suoraan omaan sänkyyn mut sitä kohti yritetään. Saa nähdä kauanko menee. Meilläkin voi aivan hyvin nälkä herätellä pitkin yötä koska tää ei valveilla ollessaan malta kauaa tohista rinnalla. Yöllä sit joutaa kun ei muutakaan oo :whistle: Tää siis oikeesti syö yöllä monta kertaa. Yritän nyt kääntää syömistä enemmän päiväsaikaan. Syö siis tietty päivällä myös mut tehostetaan sitä nyt lisää. Ja aion aloittaa parin viikon päästä 5 kk kohdalla puurot aamuun ja iltaan, toivon että se auttaisi.

Mut hei, pakko nyt hehkuttaa kun tässä viestiä kirjoittaessani oon samalla koettanut rauhoittaa tuota typsykkää uneen niin hänpä simahti aivan itekseen omaan punkkaansa! Hiukan piti sellasta unijollotuskätinää pari minuuttia mut nukahti kuitenkin ilman että tein mitään! Tai no, istuin parin metrin päässä ja lauloin ja hyräilin. Mut siis muuten. Aivan huikeeta! Tultiin varmaan just aivan nappiajoituksella tänne, hän ehti olla vartin tuossa ja kuunnella uninallen soittavan kerran sellasen melodian loppuun ja sit hääräsi sen jälkeen omiaan, en menny häiritsemään. Todella jännä nähdä kauanko hän nyt nukkuu :) Pitäiskö olla hurja ja unikouluttaa nyt vaan myös yöt niin et nukkuu vain omassa sängyssä...
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
@Lukka siitä se lähtee pikkuhiljaa (y) antaa vauvelin löytää omat keinot nukahtaa. Meilläkin oli alkuun sellasta että ihan kuin riivattuna pyörittiin sängyssä päätä pinnoihin kolistaen, mutta en puuttunut siihen vaan annoin touhuta kun ei kuitenkaan selkeesti itkenyt. Sillei sit oppi vissii et voi nukahtaa yksin ja nyt rauhallisemmin jo onnistuu (y)
 
Niinpä! Meille tuli vieraita ja meni sen verran myöhään että tyllerö simahti rinnalle ja siitä siirsin omaan sänkyyn klo 19.30 mut siellä hän nukkuu yhä! Oon kyllä kolmesti joutunut käydä hetken nukuttamassa uudelleen kun hän on alkanut itkee mut on joka kerta rauhoittunut saman tien ja hetken päästä tosiaan jatkanut tähän asti myös uniaan niin en oo ottanut ollenkaan rinnalle. Huikeeta edistystä siis aiempiin öihin! Nyt on mennyt kuitenkin jo 3,5 h syömättä ja just äsken nukutin viimeksi uudelleen. Yritän nyt ainakin puolille öin asti saada nukutettua ilman et syödään mitään. En raaski heti jättää yösyömisiä kauhean vähälle koska hän on niin tottunut syömään nyt öisinkin mut totutellaan ja vähitellen venytän väliä, tavoitteena ois et eka herätys ois joskus klo 2-3 aikaisintaan. Sit jaksaisi kyllä hyvin itekin. Mut vaikken heti jätä yösyömisiä niin yritän jättää viereen nukuttamisen ja vieressä nukkumisen kerrasta pois. Ois kyllä ihana nukkuu niin mut kun ei se vaan onnistu ja pelkään että oon sit kohta aivan uupunut jos tää jatkuu...

Ihanaa, meidän hyvät tutut saattaa muuttaa ihan meidän lähelle, en kestä :love: Heillä samanikäisiä lapsia ku meillä ja tullaan kaikki hyvin juttuun keskenämme niin vähänkö huippu homma :) Lapsetkin tykkää hirveästi toisistaan, tytöt kulkee käsi kädessä ym. Oon niin onnellinen tuosta että lupauduin vahtimaan viittä lasta huomenna jotta edesauttaisin tän asian toteutumista :D
 
Hmm, kai tätä jonkinlaiseksi edistykseksi vois sanoa vaikka oonkin nyt vähän närkästynyt noista öistä kun karu totuus selvisi... Sain nukuteltua neitin jatkamaan unia kunnes 23.45 hän ei enää asettunut unille samalla tavalla nopsaan niin nappasin rinnalle. Yllätyksekseni hän siirtyi siitä hyvin omaan sänkyyn jatkamaan unia. Positiivista yössä olikin et arvon rinsessa nukkui kuin nukkuikin koko yön omassa sängyssä valvomatta sen enempää missään kohtaa. Negatiivista oli se että hän heräs noin tunnin välein läpi yön :sleep::poop: Olin aatellutkin silloin ku nukku vieressä et aika usein herää mut siis todella, jäätävää... Joka toinen herätys tän puolen yön jälkeen kuitattiin rauhoittelemalla jatkamaan uniaan sängyssä niin etten nostanut syliin ollenkaan, joka toinen kerta eli puolilta öin, klo 2 ja klo 4 oli pakko imettää koska hän ei muuten rauhoittunut. Huoh. Eli nukahtamisesta asti joka tunti uudelleen nukutus, unet kesti klo 19.30-6.30 (normiaika hälle), syömiset klo 24, 2, 4 ja sit mikä huvittavinta heti herättyään klo 6.30 EI ollut nälkäinen vaan suostui rinnalle vasta klo 7 :ROFLMAO::cautious: Hyvät hyssykät, melkoista pompottelua äiskälle... Yhdestä pätkästä en oo varma heräsikö vai ei, klo 1 maissa en ehkä herännyt mut muuten muistan kattoneeni kelloa joka tunti. Mut aion jatkaa, oli toisaalta paljon helpompi nukkua yksin kun ei tarvinnut alitajuisesti stressata missä vauva ja varoa sitä. Ja kumma kyllä nukahdin aina joka välissä uudelleen enkä jäänyt valvomaan vaikka herätyksiä sateli ja nousin siis ylös joka kerta :D Oikein sisuunnuin tuosta ja päätin et ei hemmetti nyt kyllä riitti, unikoulu iski :D Ois kai tässä jaksanut vielä mut varmaan nyt parempi näin yrittää vetää tää nyt ku viel on semijärjissään. Ei se sit kirpaissut kamalasti jättää häntä omaan sänkyynkään. Yritän saada päivään enemmän syli- ja imetysaikaa, se varmasti auttas öihinkin. Jos ei viikonloppuun mennessä oo unijaksot pidentyneet niin saa mies hoitaa puolet yöstä niin saan nukkuu.
 
@Lukka just tommosta se oli meilläki, kesti 2 viikkoa. Meinasin luovuttaa 100 kertaa mut ajattelin sit vaa aina et jossai vaiheessa tää on edessä kuitenki ja voipi olla myöhemmi vielä vaikeempaa. Kyl se siitä kuha jaksat nyt taistella hetken :)

Mites noi puurot? Kun tajusin että esim. Piltin täysjyväkaurapuurossa on vissiin ihan lehmänmaitoa?! Ostin siis paketin ja aloin tutkii vasta kotona tarkemmin. Oisko parempi tehdä kaurahiutaleista veteen tal korvikkeeseen itse ja sitte vaa sauvasekoittimella vähän surauttaa? Vai onks joku muu valmis puuro missä ei oo lehmänmaitoa?

Ja minkä verran noita soseita voi antaa (n) neiti söis siis niin paljon kun vaan lappaisin suuhun :D
 
Meillä on annettu ihan perus pikakaurapuuroa. Menee meidän herralle ihan sellaisenaan ilman surauttelua, vähän hedelmäsosetta sekaan. Eikös näille saa jo antaa ihan niin paljon kun maistuu kunhan maitoakin uppoo väliin. Tää ukkeli ei kyllä hirveesti vielä huoli. Oon nyt tarjonnut useamman kerran päivässä mutta tuntuu menevän ihan makuannoksia vaan, pari kertaa on tuntunut että mennyt ihan joitain lusikallisia niin että voi syömiseksi kutsua.
Nyt ollut jonkun aikaa niin että syö jo puolen yön aikaan eka kerran, uudelleen siinä kuuden pintaan mistä jatkaa unia viellä. Nukkumaan siis edelleen siinä klo 20 nurkilla. Eilen veti hyvällä halulla puuroa, ei nyt varmaan puolta desiä enempää mutta nukkui puoli neljään jolloin syöttö ja siitä puol kasiin. Täytyy yrittää saada illasta puuroa alas.
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
Meillä menee ihan normaaleista kaurahiutaleista tehty puuro. Surautan muutaman kerran sauvasekoittimella ja laimennan tarvittaessa korvikkeella. Hedelmäsosetta vähän sekaan. Jäähän se kyllä rakeiseksi verrattuna joihinkin jauhepuuroihin muttei haittaa herraa ollenkaan. Ei ole ollut vielä vaikutusta päivän tankkaukset yösyönteihin. Unille vasta 23. Yöllä syödään noin 03 ja 0630, josta unia riittää 9-10. Kolmesti syöpi soseita (marja, hedelmä, kasvis) ja kerran puuroa. Kerralla menee vähintään puoli purkkia, joskus melkein koko purkki.

Päiväunet olleet yleensä yhdet pitemmät ja 2-3 lyhyempää. Paitsi eilen mentiin koko päivä aamusta iltaa yhteensä vähän reilu kahden tunnin unella. Eikä edes kitissyt väsymystään. En meinannut uskoa iltapäivällä neljän aikaan, että ei nuku niin ei nuku. Hyssyttelin vaunuissa ja ei vaan nuku. Pieni mies tuijotti mua vaan vaunuista, miettien varmaan lepäilee vaan hetken tässä ja leikit jatkuupi.

Itsekseen ei täälläkään nukahdeta juuri koskaan, ainoastaan pullolle tai hyssytellen vaunuissa.
 
  • Tykkää
Reactions: tikkunekku90
@Nyytti19 meillä kans jaksaa välillä ihan tosi vähillä unilla koko päivän ja välillä taas tuntuu että on koko ajan väsynyt ja pitäs olla nukkumassa päikkäreitä vähän väliä. Oon tehny nyt nii että pakkonukuttamaan en ala päivällä mut ns. tarjoan mahdollisuutta nukkua jos vaikuttaa väsyneeltä. Kyllä sit yleensä jossain vaiheessa simahtaa aina kuitenkin, eri asia sitten minkä mittaisia noi unet on..
 
@Nyytti19 ihanat kuulumiset :love: Meilläkin joskus lyhyemmät, joskus pidemmät päikkärit. Helpottais päivien suunnittelua jos tietäs miten toinen milloinkin nukkuu. Mut onneks nyt ees nukkuu, meillä menee 3-4 päikkärit ja ne kestää usein 2,5-4 h yhteensä.

Unikoulu eli se että toinen nukkuu omassa sängyssä ja yritän taputella mahdollisimman monta herätystä ohi ilman imetystä on alkanut tuottaa jo tulosta. Ei herää enää ihan jokaikinen tunti, viime yönä peräti kaksi pätkää jolloin itekin nukuin pari tuntia putkeen :ROFLMAO: Ja sit ainakin kerran hän alkoi itkee mut ehti vain alle sekunnin itkeä kunnes nukahti samantien uudestaan, en kerinnyt ees nostaa päätä tyynyltä (y) Neiti nukkui klo 20-5.15 (jep, kamalaa, mä herään mielellään aikaisin mut haluan kyl sit olla yksin), imetykset klo 1, 3 ja 5. Nyt nukahti just ekoille päikkäreille :whistle: Huoh. Tähän vielä valoisuuden lisääntyminen niin niin :unsure: Onneksi "kohta" tulee kesäaika ja kelloja siirretään sitten tuntia myöhemmäksi :D Mut siis edistystä kuitenkin noihin mihin, jospa se tästä. Omassa sängyssä nukkui koko yön ja on nukkunut siellä päikkäritkin paitsi eilen vaunuissa 2 h 15 min kunnes herätin. Nytkin nukutin omaan sänkyyn enkä ees imettänyt ensin.

Syötin ekaa kertaa nyt aamustakin sosetta, aattelin et pakko alkaa lisätä kiinteitä kun en saa toista rinnalle enempää ja yöllä hän kuitenkin syö nuo muutamat kerrat enkä saa niissä jatkamaan unia millään muulla. Viikon päästä vaihdan aamun ja illan soseen puuroon. Kumpaa ootte kokeilleet ensin, puuroa vai lihoja/kaloja?
 
Mä oon antanut aika reippaasti kaikkea sekaisin, päivän-parin jälkeen uutta. Puuro tais olla ennen liha kokeilua mutta huuoooh :mad: tää vaan päristelee eikä nielase mitään. Useamman kerran päivässä tarjoilen eri valikoimaa muttei mene niin ei, vähän välistä tuppaa turhauttaan lämmitellä mössöt eteen kun kauhot ne kuitenkin roskiin. Odotan niin sitä päivää että alkaa uppoamaan.

Tissin puremista ei oo nyt ollut mutta sain kaverilta vinkin ottaa nenästä vauvaa kiinni jos puree.

Kääntymis eleitä ei edelleenkään. Tai kyllä jatkaa ite liikettä jos pistää alulle. Viihtynyt aavistuksen paremmin nyt masullaan, tuntuu et niskalihakset on vaan heikot. Ollaan joka käänteessä nyt käännelty masulle ja pidetty semmosta pitkula tyynyä rintakehän alla jotta masuasento vähän parempi ja käsillä paremmin touhuu siinä. Sitten on tommonen värikäs toukka missä kaikenmaailman pimputtavia nappuloita niin se on vaan masuleikkeihin :ROFLMAO: kaikkee pitää yrittää keksiä.
 
Meillä oli 5kk neuvola tänään. Kaikki oli ihan kunnossa ja sai taas rokotteet, saa nähdä tuleeko nyt oireita. Pituutta 66cm ja painoa 7,9kg, vähän on siis molemmat noista alkaneet tasaantua kun tuossa 3-4kk välissä kasvoi hirveesti molempia. Nyt oli tullut painoa 600g/kk kun tähän asti aina yli kilo kuukaudessa. Varmaan tuo liikkeessäolo vaikuttaa kun ruokaa menee kyllä edelleen hyvällä tahdilla :ROFLMAO: nukahti mun syliin neuvolassa kun sattu päikkäri aikaan käynti, ei heränny vaikka puin neuvolassa ulkovaatteet, kannoin sylissä autoon turvakaukaloon, kaukalosta kotona pois, vaatteet pois ja sänkyyn jatkaa unia. En ymmärrä kun välillä herää jokaiseen rasahdukseen ja välillä ei mihinkään.

@Veeja ootko kokeillu jos kääntyis muualla kuin lattialla? Meillä ihan ekat harjoitukset kääntymiseen teki hoitopöydällä ja sängyssä. Lattialla sitten onnistui ekan kerran oikeesti mutta sai ns ideasta kiinni muualla.
 

Yhteistyössä