Syyskuiset 2019

Jos meinasitte kokeilla vaunuissa nukuttamista ulkona nii suosittelen, että suoraan vaa vaunuihin ja pihalle ilman lenkkejä alle. Meillä ei toimi lenkki + siitä jatkaa unia vielä pysähtyneissä vaunuissa vaikka muuten nukkuu 2-3h helposti. Luin jostain, et perustuis siihen et vauva herää olosuhteiden muutoksiin jotka tässä tapauksessa ois se, et kun vauhti loppuu vaunuista niin herätään.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Veeja miten teillä neuvolassa? Meillä se vasta parin vk päästä. Olikin kiva kun tuolla lääkärissä oli vauvan vaaka niin käytin tän siinä, näytti 7,8 kg kevyet vaatteet ja tyhjä vaippa päällä! Neiti oli 5 kk neuvolassa 7,1 kg joten ihan hyvin on paino noussut, varmaan puoli kiloa kuitenkin vajaassa kolmessa viikossa. Ois ihana et nousisi nyt vihdoin taas vähän reippaammin, useamman kuukauden on painonnousu ollut vain noin 400 g/kk. Enkä millään tän enempää saa häntä syömään. Mut taitaa olla aika sirppana rakenteeltaan. Enhän tuota itsekään iso oo vaan pieni minäkin. Lääkäri sanoi et sopivan pullealta näyttää - vauva siis, äitistä ei uskaltanut kommentoida. Ei se osannut sanoa mitään syytä viime yön itkuisuuteen. Siellä tää tyllerö tietty oli ku Hangon keksi, naureskeli sille lääkärille eikä vierastanut tippaakaan. Se varmaan piti mua ihan tollona kun yritin selittää että tää on ollut niin itkuinen. Jösses... Mut pääasia että ei oo mikään päällisin puolin ainakaan huonosti. Korvatkin täysin siistit. Mä mietin et taidan yksinkertaisesti lopettaa yöimetykset kerrasta. Nythän tuo on lopettanut muutenkin tissille nukahtamisen niin et ainakin 80 % kerroista saa laittaa unille muulla tavoin. Ja kun paino nousussa niin antaa olla yösyöntien kans kokonaan. Mä luulen et tää meidän tyllerö on niitä joko-tai-vauvoja jotka joko syö yöt tai sit ei syö yöllä. Ei hän tunnu hahmottavan et mulle sopis aamuyön kertatankkaus kyllä mut ei sellanen levoton läpi yön ähräys. Muutama viikko sinne tai tänne, kai sitä nyt saa jättää yösyömiset pois kun ikää 5,5 kk. Muutenkin saa nyt näköjään valvoa niin laitetaan samalla stoppi tälle infernaaliselle heräilylle. Yritän jaksaa niin et nukutan hänet syliin no matter what kunnes kello on viisi. Eli klo 20-5 on yö, tai kohta kesäajassa klo 21-6. Tuo on lyhin yö jonka voi mun mielestä yöksi hyväksyä niin tuo olkoon se aika kun yritetään nukkua ja ollaan syömäti. Saa nähdä miten neiti tähän tottuu. Reppana, en tiiä pitäiskö eka yö pehmentää laskua tuohon mut toisaalta toissayönä en ees vielä unikouluttanut syömistä niin hän oli 8 h syömättä.
 
@tikkunekku90 mä luulen kanssa et meillä toimis toi suoraan unille ulos mutta kun on toi koiruus plus itekkin ihan tosi mieluusti kyllä kävelen sen tunnin verran. Pitäis kyl saada noita päikkyjä vähän paremmiks jollain. Tänään toimi se et aamu kasin tissitorkkujen jälkeen venytin ulos lähtöä klo 11 asti niin nukkui noin 1,5 h sitten. Lenkki ei ollut kun ehkä puol tuntia järkyttävän sateen vuoksi mut tänään siis unet jatkui. Mut muuten sit ihan max vartin unia ilta vaikka autoiltiin niin pöpötti hereillä.
@Lukka ihan loistavaa ettei kuitenkaan mitään löytynyt neitiltä.

Neuvolassa sitten, kaikki ok, kasvua ei ollu hirveesti tullut viidessä viikossa. Painoa +425g ja on nyt siis 8915 mutta pituutta ei lainkaan ja on siis 69,4cm nuppi oli kasvanut kyllä ja on tasan 47. Kiinteitä vaan käski nyt tarjoilla 4-5 x päivässä ja ennen imetystä jos uppois paremmin. Epäili myös et kasvu muutenkin vähän saattaa tasaantua kun tullut hurjasti kasvettua aiemmin. Eli minä en ainakaan yöimetyksistä uskalla karsia vielä. Ehkä sitten joskus. Toivo elää. Tänään uppos taas paremmin iltapuuroa. Ehkä se tästä alkaa maistumaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Oi, @Veeja, ihanat kuulumiset neuvolasta! Ja iso poika jo teillä, riittää kantamista, mullakin tän kans jo ihan käsi krampissa puolet ajasta.

Meidän yö oli taas aivan levoton ja täynnä herätyksiä ja nukutuksia. Ois usko loppunut unikouluun ellen ois eilen lääkäriltä kuullut että terve on niiltä osin kuin siinä vastaanotolla voi tutkia. Ehkä hälle sit on tulossa hampaita, hereillä ollessaan on kuitenkin lähes oma ittensä. Ja sain tyllerön jatkamaan joka kerta unia nukuttamalla uudestaan syliin ja siirtämällä takas omaan sänkyyn... Ainakin klo 4 asti, silloin oli niin iso meteli et luovutin ja otin syliin rinnalle syömään. Sit hän heräskin syönnin päätteeksi kunnolla ja hääräsi omassa sängyssä jonkin aikaa ennen uutta unijaksoa. Kuudelta heräs sit kunnolla ja nyt klo 8 alkoi ekat päikkärit. Kesti peräti 40 min, ite nukuin 15 min kun isommat lapset ei malttaneet olla vähän hiljempaa vaikka laitoin niille leffan. Huoh... Viikonloppuna saa kyllä mieskin osallistua tähän nukuttamiseen. Nythän hän on nukkunut taas työhuoneessa monta viikkoa.
 
@Veeja teen iteki usein niin, et kerran päivään vaunulenkki jossa nukutaan sen aikaa mitä lenkki kestää ja sitten kerran päivään muuten vaan ulos nukkuu vaunuissa ilman lenkkiä. Kyllähän toi vähän teettää sitä pukemisrumbaa mutta toisaalta oon jo niin tottunut, että ei mene kuin muutama minuutti ja vauveli on pihalla unilla. Meillä on vaunuissa lämpöpussi niin ei tarvi hirveesti pukea päälle etenkin kun kelitkin on tämmöstä. Sisälle jos koitan laittaa päikkäreille niin monesti saa 30-45min tapella et nukahtaa ja silti unet lyhyet.

Meillä ois ens viikolla neuvola. Saa nähdä miten tuo on kasvanut. Painoa on kyllä tullut jonkin verran, mutta pituudesta en tiedä. Tuntuu, että nyt ei oo tarvinnu laittaa pieniä vaatteita pois ihan samaan tahtiin kuin aiemmin.

Meillä ei osata kääntyä mahalta selälleen. Vieläkään ei edes yritä, vaikka toisinpäin on menty jo 2kk. En tiiä miksi ei.. Joskus pienenä pari kertaa käänty vahingossa ja löi päänsä lattiaan, en tiiä jäikö sitten joku pelko. Mahallaan koittaa edetä eteenpäin ja jotain yritystä ryömimiseen on, mutta ei pääse vielä eteenpäin. Viihtyy kyllä mahallaan hyvin ja jaksaa olla pitkiäkin aikoja. Eikai tässä vielä mikään kiire ole :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Lukka itkettäminen unikoulun osalta on tosi kurjaa, tiedän. Mutta itse menin sen ajatuksen voimin, että myös mun pieni neitini haluaisi nukkua mutta ei vaan osaa ja häntäkin harmittaa jatkuva heräily. Että kaikkien etu pidemmän päälle jos unet paranee ja pitenee. Tsemppiä!
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@tikkunekku90 niinpä, ei tuo neitikään varmasti nuku hyvin koska yhtenään herää niin aattelin itekin että pitäähän se saada ittensäkin takia nukkumaan kunnolla ja rauhassa. Toivottavasti tää nyt lähtis helpottamaan. Ens yönä yritän taas koko yötä ilman syömistä mut ehkä sit pitää luopua siitä jos menee samanlaiseksi mut pitää ottaa vaikka just toi klo 4 jota ennen vaan ei syödä. Huoh, hankalaa ja tosi raskasta kun aina uudestaan tulee tällaista. Saispa jotenkin kerrasta yöt kuntoon ettei taas alkais se levoton jakso sitte hetken päästä. Ite en oo ehtinyt ees edellisistä toipua... Pinna aivan kireällä eikä jaksa oikein mitään. Unikoulutus vei kyllä nyt parissa päivässä viimeisetkin mehut.

En ois minäkään huolissani kääntymisistä tässä kohtaa. Eri asia sitte vaikka parin kk päästä. En tiiä pitääkö silloinkaan olla paniikissa mut sen ikäisen ehkä jo vois olettaa kääntyvän. Tuntuu hurjalta että meidän keskimmäinen konttasi tän ikäisenä, nousi seisomaan vähän vanhempana ja käveli 8,5-kuisena. Toivon että tää pikkusisko ois vähän rauhallisempi...
 
@Lukka jep,vähän ihmettelen kun mahalleen kääntyi alle 4kk ja toiseen suuntaan ei nyt mitään yritystä. Mutta ehkäpä se siitä. Nyt on kuitenkin muuten kehittynyt kovasti, varpaat löytyy ja tarttuminen selkeesti tarkempaa kuin ennen. Siirtelee tavaroita kädestä toiseen ja kovasti yrittää istua itse.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Meillä oli neuvolassa kääntyilystä puhetta kun tää mattimyöhänen aloitti sen tosiaan vasta oikeastaan eilen. Täti sanoi että yleensä 6kk kieppeillä vauvat jo kääntyy tai alkavat kääntyä, ei oo mikään kiirus. Jotenkin itelläni jäänyt se käsitys et olis ihan perus kauraa jo 4-5 kuiselle. Meilläkin esikoinen konttas tässä 6kk muttei kävellyt mitenkään älyaikasin. Ja ryömimäänhän nää lähtee (jonkun lähteen mukaan) 7 kuisena keskimäärin.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
@Veeja joo oon ymmärtänyt, että vaikka oppis jonkin vaiheen nopeesti niin sitten voi olla pitkäkin tauko välissä ennen kuin oppii seuraavan vaiheen tai päinvastoin, että oppii kaiken nopeesti vaikka eka vaihe oliskin keskimääräistä myöhemmin jne. En nyt tästä mitenkään huolissani ole, ja tiedän yhden vauvelin joka ei oikeastaan koskaan kääntynyt mahalta selälleen vaan lähti suoraan ryömimään, konttaamaan, nousi seisomaan ja käveli. Jossain vaiheessa toki osasi kyllä kääntyä mahalta selälleen myös, mutta ei tehnyt sitä ns "oikeassa järjestyksessä".
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Joo, nää on tosi erikoisia, vauvat oppii niin eri tahtiin liikkumaan! Oon ite lukenut mun vauvakirjasta, johon mun äiti on aikoinaan kirjannut ylös päivän tarkkuudella milloin oon oppinut istumaan, konttaamaan ja nousemaan tukea vasten ylös ja nää kolme asiaa on tapahtuneet tuossa järjestyksessä ja kolmena peräkkäisenä päivänä! Huh mitä haipakkaa. Oon ollut himpun alle 7 kk tuolloin. Kävelemään opin sitten 9,5 kk iässä. Ja tajusin nyt kun tästä tuli puhe et ehkä toi liikkumisen opettelukin on tehnyt meidän neitin öistä levottomia koska hän selvästi yrittää alkaa konttaamaan tai ryömimään. Tänään hoksasin sen selkeämmin, hän vähän niin kuin potkii jalkoja taaksepäin ja hytkyy eteenpäin ja pitää sellasta vinkuvaa ääntä. Kauheat menohalut, kohta saa juosta tuon perässä joka paikkaan, en jaksa uskoa että tuostakaan mikään rauhan tyyssijaa muistuttava lapsukainen tulee. Isommat lapset ainakin näyttävät tekevän kaikkensa että tyllerö sais ennemmin mallia ikiliikkumisesta. Luoja monesti ajattelen että en sitte takuulla oo ollut yhtä vilkas mut muistelen sitten kuitenkin mitä kaikkea ite oon tehnyt niin omia geenejä kai tässä on syyttäminen.

Korona-ahdistus iski kyllä nyt mut yritän ajatella positiivisesti siltä osin että asutaan Suomessa ja vain harvalle tuo korona iskee vakavana tautina. Mut musta tuntuu että tää on nyt aika ennen koronaa ja aika sen jalkeen kun se tuli. Vaikea nähdä miten tää tästä yhtäkkiä häviäisi minnekään. Ahdistavaa elää pelossa ja epävarmuudesta mut ehkä sitä tässä vähitellen kehittyy jokin lupsakampi ote tuohon asiaan. Toivottavasti nyt ainakin kaikki sais tarvittavan hoidon. Eli ettei kaikki sairastu samaan aikaan vaan tarttuminen etenisi hitaammin...
 
Minä oon ollu hidas liikkeelle lähtijä vauvana, vasta 1v 3kk opin kävelemään. Sitten kyllä ihan normaalisti liikkunut ja ollut aina liikunnallinen. Toisaalta taas opin puhumaan ajoissa ja olen ylipäätään oppinut lukemaan ja kirjoittamaan jo reilusti ennen kouluikää että ehkä ei vaan eteneminen kiinnostanut.

Jotenkin en tuosta tytön motorisesta kehityksestä osaa huolestua ellei nyt joku asia selkeesti ala jätättää. Oppikoon asiat aikanaan. Terveillä lapsilla voi kaiketi olla paljonkin eroa siinä miten nopeasti oppii ja lopulta sillä tuskin on väliä käveleekö keskivertoa aiemmin vai myöhemmin. Enempi mua jotenki stressaa se että miten kehittyy ns älyllisellä tasolla ja sosiaalisesti, ne kun on paljon vaikeammin opetettavissa jos jotain häikkää ilmenee. Toistaiseksi kuitenkin neiti on minusta alkuvaikeuksien jälkeen ihan hienosti ikätasollaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Niinpä, samaa mieltä @tikkunekku90. Ihan sama mullekin miten nopeesti alkaa liikkua kunhan nyt on suht normaali. Paljon enemmän mietityttää nuo mainitsemasi asiat joskin en oo tän tyllerön kohdalla huolissani kummastakaan tällä hetkellä koska hän tuntuu olevan niin tarkkaavainen ja innokas seurailija ja seurallinen. Meidän keskimmäisestä eniten oon huolissani. Lähinnä sosiaalisista taidoista/ominaisuuksista. Meillä ei ainakaan yhtään pätenyt tuo että oppii joko liikkumaan tai puhumaan aikaisin, meillä on lapset oppineet molemmat aikaisin ja nää vanhemmat lapset molemmat oppineet lukemaan 4-vuotiaina, esikoinen oli 4,5 ja tää keskimmäinen osasi lukea joitakin sanoja jo vähän alta 4 veenä mut sit sillee "sanan kuin sanan" vaikka vieraalla kielellä vasta just 4 täytettyään. Mut niin, tällä on lisäksi useampia Aspergeriin sopivia piirteitä, mm. tietynlaista ehdottomuutta ja tarkkuutta ja joustamattomuutta, pelkoa/inhoa uusia ihmisiä kohtaan, tietyt kiinnostuksen kohteet joista hän itekseen saattaa lukea kirjoista, monia aistiyliherkkyyksiä ja ujostelua. Motorista kömpelyyttä ei oo yhtään, se onkin sit varmaan ainut piirre joka ei häneen sovi Aspergerissa. Mut no, noin pienestä on vaikea sanoa vielä varmaksi mitään mut myös tän lapsen lastentarhanopettaja oli miettinyt näitä samoja juttuja eli sielläkin huomattu... Muuten ihan sama näiden kans mut just toi et miten sosiaalisesti pärjää, en kestäisi jos joutuis vaikka kiusatuksi. Siinä ei paljoa paina se että on motorisesti taitava. Joskin liikunnallisesti taitavia ei ehkä niin herkästi kiusata kuin kömpelömpiä/varovaisempia mut siis silti... Neuvolasta lupasivat tehdä 5 v neuvolassa normaalia tarkemman tarkastuksen, siihen asti seuraillaan tekemättä asiasta suurempaa numeroa. Mut mietityttää silti..
 
Viimeksi muokattu:
@Lukka toivottavasti teillä ei ole mikään pielessä mut ymmärrän täysin, että tollanen huolestuttaa kuitenkin jossain määrin. Sitä kuitenkin niin kovasti toivoisi, että oma lapsi pääsis elämässä mahdollisimman helpolla ja kaikki ois normaalisti jne.

Meillä oli tänään 6kk neuvola. Ajattelin eka, että en mee sinne mut soitin ja kysyin niin olivat sitä mieltä, että tervetuloa. Aika hiljaista siellä oli, muutama muu lapsi meidän lisäksi. Tosin satuttiin kyllä lounasaikaan et voi sekin vaikuttaa. Neuvolassa kaikki oli ihan jees, kuten arvelinkin, niin kasvua ei hirveesti ollut tullut nyt. Paino 8,3kg ja pituutta 66,5cm, pituutta oli tullut vain 6mm viime kerrasta. Tosin nyt menee omalla pituusennuste käyrällä kun pari kuukautta on huidellut reilusti yli. Terkka arveli, että alkaa nyt pituus tasaantua siihen odotuspituuteen. Painoa +300g/kk, aiemmin tuli monena kuukautena yli kilo per kuukausi joten tuokin nyt tasaantumaan päin. Istuessa selkä on jo ihan hyvin suorana, sivuheijasteita ei tule vielä. Oliko teillä @Veeja jo sivuheijasteet? Kysyin tosta mahalta selälleen kääntymisestä niin herkkyyskausi kuulemma mennyt jo, yleensä se opitaan ensin mut meillä oppi toisinpäin ja nyt ei välttämättä enää kiinnosta opetella toiseen suuntaan. Tosin äidin mielestä ois kiva et oppis nii ei tarttis häntä käydä kääntämässä.

Nyt sit vaa toivotaan että ei saada sitä hiton koronavirusta ja pysytellään kotosalla niin paljon kuin mahdollista. On kyllä tympeetä ton viruksen kanssa kun pistää koko maailman sekaisin. Toivottavasti nyt ei ihan lähde käsistä toi homma täällä.
 
@tikkunekku90 meillä tuli vähän sivuheijasteita esiin, ei töysin mutta sanoikin ettei oo ihme kun ei oo omatoimisesti istumassa vielä.
Täällä alettu urakalla kääntymään. Kierimällä vähän liikkuu huomaamattaan, ei oo ihan hoksannut että liikkuu aikapaljon kun eka kääntyy vatsalle ja siitä edelleen selälleen.
Joo on tää korona yks perkele! Meillä isommat nyt siis kotona. Ihan innoissaan ovat nyt kotikoulussa. Lähtivät just välkälle. Ajattelin pitää mahdollisimman hyvin koulun kaltaista aamupäivää niin ei ala lipsua. Ekaluokkalaista saa kunnolla auttaa, onneksi oon nyt kotona.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Miten teillä menee? Oletteko pysynyt terveenä? Täällä kaikki hyvin. Kääntyily on edistynyt ja vauva keksinyt tosissaan että pyörimällä pääsee eteenpäin sivuttaissuunnassa. Hassu tapaus. Sapuskakin alkanut maistua.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka
Terveinä ollaan ainakin toistaseksi. Tosin kotona tässä oltukin pelkästään jos ei kauppareissua lasketa. Alkaa kieltämättä kaatua seinät päälle mutta minkäs teet. Parempi tämä kuin korona tartunta.

Meillä on ottanut ensimmäiset pienet ryömimisetenemiset tällä viikolla mutta ei ihan vielä tajua miten homma toimii. Luulisin, että ehkä se on 7kk ikään mennessä kuitenkin jo liikutaan jotenkin, sen verran aktiivista on tuo harjoittelu. Toisaalta musta tuntuu, että tän neidin liikkeellelähtö ei oo se kaikista nopein vaikka oppikin suht ajoissa kääntymään. Saa nähdä.

Ootteko aloittanut sormiruuat? Me kokeiltiin pari kertaa mut ei uppoa vielä ollenkaan. Sosetta ja puuroa syö hienosti mut ei tommoset palaset vielä mee. Tunkee kyllä suuhun mut ei ymmärrä, et sen vois syödä myös.
 
  • Tykkää
Reactions: Lukka ja Veeja
@Veeja niillä maissinaksuilla aloitettiin sillei että vauva istuu syöttötuolissa samalla kun me syödään ja saa nakertaa niitä siinä. Muuten katselee kateellisena meidän ruokia :D mut siis niistäkin suurin osa päätyy lattialle. Sit tarjosin banaania ja mikromunakasta joista molemmat kävi suussa joo, mut ei oikein tommosia paloja vielä nieleksi. Pitäs keksiä joku koostumukselta suuhun sopiva jonka vauva älyäisi nielaista niin sitten saisi varmaan jutusta paremmi kiinni. Puuroa mättää syöttämisen välissä suuhun omalla kädellä mut iha hirveetä sotkua sellanen. Mutta siis summa summarum; vasta aloitettu kokeilut ja ei oikein vielä neiti hiffaa hommaa. Hirveesti neuvolassa kuumotellaan tosta että joko joko joko sormiruokaillaan. En tiiä, eiks ennen syöty vaan soseita? Meidän neidillä ei oo vielä ees yhtä hammastakaan. Jotenki en nyt jaksais tästä stressata kun nii hienosti nyt syö soseet ja puurot.

Huomasin muute tänää jännän jutun, sillo jos ite touhuan vauvan kanssa lattialla hänen lelujen kanssa niin ei oikein pääse vielä ryömien tai muuten liikkumaan. En tiedä keskittyykö liikaa minuun silloin vai mikä homma mut kun käännän selän tai en niin hänen kanssa seurustele vaan seuraan vaan vieressä niin hilautuu kaikkea kiellettyä kohti kuten isin musiikki vehkeet. :) liikkuu siis kun silmä välttää.
 
Meillä sairasteltiin jokin kuumetauti, tai mies ja vanhempi tyttö sairasti, yskää oli myös. Ei tietysti tiedetä mikä tauti oli. Huoh. Luultavasti ei korona mutta mistäpä sen tietää... Ahdistaa koko korona hirveästi ja todellakin rasittaa tää kaikki.

Oon aivan univelkainen, en jaksa enää yhtään tätä... Mies nukkui viime yöstä osan meidän kans ja se häiritsi meitä molempia, mua ja vauvaa siis. Lopulta mies pakeni eri huoneeseen. Nyt on vauvakin siirretty eri huoneeseen, katotaan nukkuisko paremmin ku en oo vieressä. Saa mies hoitaa ainakin nyt tonne yli puolenyön. Ekaa kertaa hän osallistuu nyt tyllerön hoitoon yöllä, on se rankkaa...

Meidän neiti on oppinut vähitellen ryömimään, nyt liikkuu jo ihan silminnähtävästi ja suht nopsaan. Isompien sisarusten lelut houkuttelee eniten, tänään ryömi duplojen perässä. Söpöä kun on kuitenkin vielä hidasta tuo eteneminen mut sit niin se vaan etenee! Hirveä vahtiminen kun tää kans rullailee kääntyilemällä ympäriinsä tuon ryömimisen lisäks. Leikkimatosta on viikossa tullut täys turhake.

Huoh, yritänpä alkaa nukkuu. Neiti nukahti jo yli tunti sitten ja oon itse aivan töttöröö mut eipähän tullut aiemmin millään uni...

Ai niin, @tikkunekku90 mä en välittäisi mistään sormiruokailutuputuksista, saa sitä aloittaa myöhemminkin. Me ei aloiteta pitkään aikaan. Mun tuttu on puheterapeutti ja sanoi et ei vauvoilla oo valmiuksia siihen yleensä ku vasta noin 8 kk jälkeen keskimäärin. Mitä turhaan hötkyillä siis, en itsekään uskalla vielä kuten säkin sanoit @Veeja . Lappaan vaan soseita naamaan kun tuo onneks syö niitä tosi hyvin! Meillä menee viis ateriaa per päivä ja joka aterialla keskimäärin puoli purkkia. Sellaista pientä. Joskus enemmän joskus vähemmän. Puurot uppoaa hyvin myös. Ruokasoseet huonoiten.
 
Meilläkäään ei sormiruokailla maissinaksuja kummempaa. Kokeilin kyllä mutta meinas tukehtua ja oksentaa aiemmin syödyt puurot pois. Onhan nuo aiemmatkin lapset oppineet "sormiruokailemaan" aikanaan. En ymmärrä tuota vauhkoamista asiasta. Soseilla mennään, osa jo 8kk paakkusosetta seassa. Oppii sitä silmän ja käden yhteistyötä lelujenkin kautta ja paakkusempaa ruokaa, kielen motoriikkaa jne. pikku hiljaa muutoinkin.

Leikkimatto menee hetkessä rullalle ja myttyyn. Sen verran vauhdikasta on jo navan ympäri pyöriminen. Sängyllä ryömii jo hiukan, kun saa pitoa jalkoihin enemmän. Saa olla katsomassa lattioilta "roskia" koko ajan, ettei mene suuhun. Selälleen kääntyilyä jonku verran, tahattomasti lähinnä ja kopkops kuuluu pään käydessä lattiaan.

Olen miettinyt seuraavaa turvaistuinta. Lukenut pääni kipeäksi turvallisista ja parhaimmista mutta edukkaista vaihtoehdoista. Millainen istuin teillä on tai tulee olemaan, kun 9 kg täyttyy?

Yöt mennyt välillä yhdellä aamuyön herätyksellä ja maidolla. Välillä taas tankkaa jo alkuyöstä ekan kerran, kun ei illalla jaksa syödä/juoda riittävästi. Nukkumaan menot ovat aikaistuneet huomattavasti. Touhuaa koko ajan hereillä ollessa. Ainoastaan kirjojen pariin malttaa rauhoittua, kun luen.
 
  • Rakkaus
Reactions: Lukka
@Nyytti19 teilläkin siis vatsalta selälle kääntyminen ei vielä täysin luonnistu jos ymmärsin oikein? Meillä kans välillä vähän vahingossa kellahtaa päätään kolistaen mut ei oo yhtään hallittu liike eikä varmaan kovin tarkoituksellinen myöskään. Eikös teilläkin opittu selältä vatsalleen suht ajoissa? Monella kai vatsalta selälle opitaan ensin ja meillä ainakin meni nyt väärässä järjestyksessä eikä enää viittis vissii opetella tuota.

@Lukka ikävä homma et yöt edelleen vaikeeta. Meillä nukuttiin jo noin 5 viikkoa tosi hienosti kunnes taas ihan ilman mitään varoitusta alettiin riekkua. Nyt ongelma on että ei osaa nukahtaa ilman tuttia. Eli siis kun käy valveilla/kevyessä unessa unisyklin päätyttyä niin vaatii tuttia suuhun. Nukahtaa heti kun laitan tutin mut tosiaan oon nyt kaksi yötä asentanut sitä tuttia suuhun 30min välein eli en oo ite nukkunu ollenkaan. Just päätin, että loppu nyt heti alkuunsa tää ja mielummi taas tappelen jonku aikaa et neiti saa opetella nukkumaan ilman sitä tuttia kuin et asennan tota tuttia vielä 2kk päästä 100 kertaa yössä. En ymmärrä mistä tää tuli taas. Aiemmin hän ei oo tuttia tarvinnu kuin päiväunilla.
 
  • Surullinen
Reactions: Lukka
Turvaistuin asia; meillä on Cybexin istuin joka menee 13 kg saakka. Tosin vaihdetaan varmaa sitten kun alkaa jalat tulla yli turhan paljon mut vielä säätöä riittää. Mulla ei itseasiassa oo mitään hajua siitä et millanen on ees sit seuraava versio, hommattiin vaan toi turvakaukalo ennen vauvan syntymää ja sen jälkee en oo asiaa ees pohtinut. Onks seuraavakin sellanen et selkä menosuuntaan ja saa kiinni johonkin iso-fix telakkaan vai mites.
 
Meillä tarjottu maissinaksuja muttei kummemmin nekään ole hitti. Koira syö ne sitten lattialta.
Meillä kanssa kaukaloon mahtuu 13 kiloon asti ja seuraava istuin mietinnässä. Kaikkihan nuo tuppaa melkeinpä isofixeillä nykyään olemaan tai ainakin ite ehdottomasti sellaisen haluan. Selkä edelleen menosuuntaan. 3vuotiaaksi taitaa olla suositus. Ite haaveilen sellasesta jonka saa molempiin suuntiin niin ei tarvii sit taas olla ostamassa ja vieläpä käännettyä sivuttain et on helppo nostaa kuytiin. Merkkiä en muista mut 360 jotain se oli. Nyt vielä ollut hyvä toi kaukalo napauttaa kärryn runkoon kiinni niin kaukalo ollut toimiva vaikka alkaakin jalat tulla yli, vaatteet vähenee kevään mittaan niin mahtuu taas paremmin muilta osin. Jalkojen yli tulo ei käsittääkseni haittaa. Paino asiat/ rajat tärkeät. Meillä vaunukopan raja 9kiloa mut en ole siitä vielä luopunut vaikka siinä ysin hujakoilla mennään.
Kääntymisestä piti vielä laittaa et vaikka just vasta alkoi kääntyä niin tosi hallitusti kääntää molempiin suuntiin. Meillä laattalattia ja hyvin nätisti tulee siinäkin vatsalta selälleen ilman kopinaa jos eksyy matoilta pois. Kuitenkin vasta max pari viikkoa aktiivista kääntymistä.
 
Hitto tätä koronasotkua. Jos tää nyt tosiaan kestää johonkin kesään asti ennen kun yhtään palaa tämä elämä normaaliksi niin menee kyllä tästä vauvavuodestakin iso osa ihan ohi neljän seinän sisällä. Tottakai se on tärkeintä, että tuo homma ei leviäisi käsiin ja minusta täysin oikea ratkaisu laittaa paikat kiinni, mutta silti, ärsyttää ja rankasti. Ihana keli ois ulkona lähtee vauvelin kanssa kaupunkiin ja vaikka torille kahville nyt kun on vaihdettu vaunut rattaisiin ja hän jaksaa hyvin katsella rattaista käsin tapahtumia ympärillä. Ja haaveilin siitäkin, että pääsee esimerkiksi lounaalle taas helpommin kun vauvan voi laittaa syöttötuoliin ja meillä ainakin hyvin viihtyy ja seurustelee pöydän ääressä kun syödään :) mutta ei niin ei. Tuskin muistaa enää mummoja, pappoja, kummeja tai ketään kun tää on ohi. Ja varmaan pelkääkin sitten ääntä ja elämää ympärillä kun tottuu nyt kodin rauhaan. Musta tuntuu, et toi vauvelikin on tylsistynyt kun me kuitenkin käytiin vaikka missä pitkin viikkoa, vaunuilla, autolla jne. Nyt vauva on ollut pelkästään kotona jos vaunulenkkiä ei lasketa. Noh, mutta todelliset ongelmat ovat niillä ketkä on sairastuneet tai läheinen sairastunut. Tää nyt vaan on tällästä turhaa valitusta.

Meillä oli 4 kamalaa yötä ja nyt yksi siedettävä takana. En oikein tiedä mikä lie vaivaa tai vaivasi. Varmaan tuo kun oppii nyt niin paljon uutta niin tekee unesta levotonta ja kaipaa jatkuvasti sitten lohtua pitkin yötä. Meidän neiti on ilmeisesti sellainen, että joko nukkuu tosi hyvin tai sitten tosi huonosti.

Sormiruokavinkki mitä kokeiltiin ja maistui; paahtoleipä! Meni melkein kokonainen pala nassuun tosin sen nakertamiseen meni ikuisuus :D
 

Yhteistyössä