Syyskuiset 2020

Mulla tuntuu et pitää koko aika napostella jotain ettei tuu etova olo tai heikota :sick:ei niinku huvittas syyä ni usein ja pelkään että lihon kauheesti... Esikoisest tuli +30 lähtöpainost toki synnärille jäi se vajaa 10kg.mut paljon silti, ja siin just tuli naposteltuu samast syystä usein, tosin tuli myös herkuteltuu ja sen jätän minimiin täl kertaa. "imetys kyllä sit laihduttaa loputkin pois " in my ass... Kahta kauheempi nälkä oli ku imetti :ROFLMAO: nyt toi turvotus ja oikeesti uskon et joulukinkustakin kerääntyny jo kiloja...

Mä en vielä Tuu fb, vast nt ultran jälkeen ja kun kertonu lähimäisille.
 
Me ei olla vielä kerrottu kenellekään. Tosin esikoiselle (5.5v) tekisi mieli hurjasti jo kertoa, kun vauvoista lähes päivittäin juttelee. Sen jälkeen tosin se ei olisi enää salaisuus. :D Varhaisultran jälkeen varmaan kerrotaan lähimmille. Esikoisesta kerrottiin tosin vasta rv 20 jälkeen.

Ahdistaako muita tuleva mahdollinen painonnousu raskauden aikana? Esikoisesta nousi paino 14kg, ja tuolloin sain nuhtelua lähes jokaisella kerralla neuvolatädiltä liian suuresta painon noususta. Ja raskauden alussa olin normaalipainoinen. Hirvittää jo valmiiksi, miten paljon tuota painoa ehdinkään keräämään tässä raskaudessa, kun nyt jo tuntuu muutama kilo tulleen vaikka ihan alussa vasta. :cautious:
 
No mua kyllä ahdistaa painon nousu.. . Oon normi mitoiltani normi tai hoikanpuoleinen. Muistan ku esikoisest sain sanomista kun paino nous 5 kiloo yktenä kuukautena annettiin syömis ohjeita ym sittenhän nousi vähemmän loppuraskaut kohti mutta liikaa kuitenkin. Mutta eise nälkä pysy kurissa salaatilla kun oon raskaana :oops: täs parin päivänä kyl huomannu että monet liha tuotteet alkanu ällöttää makkarat, jauheliha, kinkku... Sinänsä tuo plussaa koska oon muutenkin pyrkiny punast lihaa vähentään.

aina oon saanu kilot karistettuu jossain välis raskauden jälkeen, mut on sekin yks homma ja pään vaiva. Koitan liikaa olla stressaamast asiaa
 
Hendeliinu
Heippa kaikille!
Täälläkin olisi yksi odottelija. On tuntunut jotenkin uskomattomalta, että viimein kävi hyvä tuuri. 10 kiertoa ehti mennä ennen kuin raskauduin. Viivat oli aluksi niin vaaleita, että pelkäsin, että olisi kemiallinen mutta onneksi viivat ovat alkaneet tummua.
Mulla on ollut niin epäsäännöllinen kierto etten tarkkaan tiedä millä viikoilla mennään. Neuvolan tädille soittelin tänään ja meinasi, että olisi jo 6+2.
Millaisia oireita teillä on ollut? Mulla on ollut väsymystä, rintojen kipua ja mahatuntemuksia. Pahin oire tällä hetkellä tuntuisi olevan närästys, johon ei tunnu auttavan mikään. Onko muilla ollut samaa?
Onko muita ensikertalaisia kuin minä?
Hyvää odotusta kaikille! Toivottavasti kaikilla pysyisi vauva menossa mukana.
 
@henduliinu tervetuloa mikaan. Itellä loppu raskaudesta kokemus närästyksestä, sillon sain kokea mitä on oikea närästys ja siihen ei sitten mikään auttanut  oli viel joulun aikaa ni voitte kuvitella :whistle:
 
Mulla edelleen vaivaa vain nälkä. Väsy on väistynyt, mutta nälkä se in ja pysyy :cautious:
Silti yritän pysyä ruodussa ja vältellä napostelua. Mä pudotin painoa ennen raskautta - 16kg ja sain sen verran hyvät eväät jatkaa tällä tiellä jopa raakauden yli. Laihduta en siia missään nimessä nyt, mutta syön terveellisesti ja monipuolisesti (y) Vaikka aikaisemmissa raskauksissa on ollut Raskausajandiabetes, niin silti olen syönyt mitä sattuu ja miten sattuu:barefoot: Kaukana terveellisestä ja monipuolisesta :unsure: nyt toivon, että jos vaikka painon nousu pysyy maltilllisena, kun on ylipainoa muutenkin. Ekasta lapsesta tuli parikymmentä kiloa, toisesta 15kg ja viimesin toi vajaa 10 muistaakseni, imetin läpi raskauden. Ja ne jäi oikeestaa kaikki synnärille silloin. :geek: mutta imetys ja suklaa toi kiloja:whistle:
Ja nyt imetän myös vielä ja toivottavasti läpi raskauden:love:
 
ei ole, mutta kannatan. Kätevämpää keskustella facessa! Ketkä haluis mukaan, jos sellanen perustettais? :)
Faceen olis kiva tulla, jos joku viitsisi perustaa.
Jahka olisi esim sellainen mitä ei löytäisi hakusanallakaan. Olin heinäkuisten ryhmässä jossa perustaja lisäsi ensin kaverikseen, kun täällä oli laittanut viestin ja sitten ryhmään. :) Poistuin sieltä kun sain keskenmenon.
 
Henduliinu
Facebookissa olisi ihan kiva jutella, mut jotenkin en luota siihen ettei näy muille et oon liittynyt syyskuiset 2020 -ryhmään. Vielä ei uskalla kertoa kenellekään ennenkuin suurin km-riski on ohi.
 
@Ajele meillä on ryhmä juurikin noin. Ei siis todella näy muille ja lisään kaveriki hetkeksi jotta saan ryhmään. sen jälkeen saa poiataa kavereista (y)
Siellä meitä nyt taitaa olla seitsemän tästä porukasta. Niin laittakaa mulle vaikka yv niin minä nappaan kaveriksi :)
 
Varovaisesti liityn mukaan myös :unsure: Testi näytti aamulla vahvaa plussaa, ja epäilykset on olleet vahvat jo puolitoista viikkoa. Nyt olisi 5+3.

Plussaus oli aikamoinen yllätys. Meidän esikoinen on nyt 1v 5kk ja sai lopulta alkunsa ivf:llä. Nyt tärppäsi luomuna 2kk kuukautisten alkamisen jälkeen, enkä oo ihan nuori enää:LOL:

fb-ryhmä kiinnostaa, meillä oli esikoisen aikaan edelleenkin toimiva tosi kiva pieni ryhmä:)
 
Esikoisen kanssa ollaan tänään kotona ja hänelle nousi kuume illalla sain sit soiteltua seulonta ultraan aikaa se olis sit 20.2
Labroissa käyn 3.2 :)
Naurattaa kun niissä lapuissa luki että tutkimukseen ei oteta lapsia mukaan No mihinkäs mä tän papusen laitan siks aikaa :LOL::LOL::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: hemuliina90
Moikka!
En uskalla vielä liittyä listoille, kun hyvin epävarma olo tilanteesta. Esikoista on siis yritetty viime loppukesästä/alkusyksystä alkaen. Yksi taukokuukausi oli yrityksessä ja nyt oli yk5 meneillään. Mulla nyt siis kp38/28 meneillään. Kp 28 (eli viime viikon ma) tein negan testin. Menkkoja jäin odottelenaan, joita ei kuitenkaan kuulunut. Nyt su 19.1 eli kp35 tein sitten haalean mutta kumminkin selvästi punertavan testin. Normaalisti kierto ollut siis täsmällisesti 28pvää, mutta joulukuussa menkat oli 6vrk myöhässä ja ilmeisesti tässäkin kierrossa sitten ovulaatio ollut normaalia myöhemmin, kun noin myöhään plussan läväytti. En tarkalleen tiedä nyt LAta epätasaisen kierron vuoksi, mutta arviolta jotain 5+1 nyt kai olisi. Joten la olisi syyskuun lopulla.
Edelleen ihmettelen, kuinka plussa tuli näkyviin noin myöhään, ja siksi mietityttää onko kaikki ok. Eilen tein testin ja oli kyllä tummentunut ennestään, ei vielä kuitenkaan tasavahvat viivat. Täytyy loppuviikosta testata vielä uudelleen.

Nyt kuitenkin olisin halunnut kysyä teiltä, että onko muilla ollut ja onko kuinka kovat vatsakivut alkuraskaudessa normaaleja? Viime yönä heräsin aivan hirveään koko alavatsalla tuntuvaan kipuun, missään asennossa ei ollut hyvä ja kylmähiki nousi kivusta pintaan. Ähkin ja mieskin siihen heräsi. Nousin ja ajattelen että käyn vessassa ja katson onko tullut vuotoa, mutta kivusta sumeni silmissä sitten matkn varrella. Mies tuli auttamaan, toi vettä ja kylmän kääreen mahalle ja valvottiin siinä puolisen tuntia. Sitten se helpotti. Mitään vuotoa ei ole tullut. Mulla on ollut lyhyempiä ja vähän lievempiö kipuja joihin olen herännyt myös muina öinä. Olen miettinyt voiko olla vain kohdun kasvukipuja? Olen herkkä kivulle muutenkin, minulla on ibs ja suolistokivutkin joskus jäätäviä. Mietin myös voiko se, että nukun mahallaan jotenkin aiheuttaa noita kipuja, kun päivisin ei tuollaista ole. Toki km tai kohdunulkoinen tuli yöllä itselle mieleen. Jos uudemman kerran tulee vastaavaa, niin pitää varmaan neuvolasta kysellä. Mutta onko muilla ollut mitään vastaavaa?

Muoks: ja onnittelut vielä kaikille syyskuisia odottaville :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Etikkainen
Ihanaa, että ne joilla on vuotoja ollut, on asiat kunnossa. Ja paljon on löytynyt plussanneita mukaan. Paljon vauvoja vain, ihanaa. :)

Itsellä ihan haaleaa turhrua tuli viikko sitten muutaman kerran ja tänään taas. Aina jotenkin menen ihan lamaannuksiin kun tätä tulee. Mutta vielä ei ole lopullisesti ulos tullut, niin kai niin kauan on toivoa. :love: Päivät matelee ja varhaisultraan vielä viikko, pelonsekaisin tuntein sitä odottelen.

Liityn Facebook ryhmään sitten jos varhaisultrassa näyttää oikeasti elämää olevan. Viimeksi se poistuminen ryhmästä sitten km:n alettua oli niin surullista, että odottelen vielä. Niin sitä vain itseään yrittää suojella.

Omalle äidille ja lähimmille ystäville olen kertonut, he tietävät yrityksestä ja keskenmenostakin, on sitten tukiverkostoa ympärillä. Muutoin ei uskalleta vielä kertoa.

Oireet aika samanlaisia kuin usealla muullakin. Väsymys iski päälle viime viikolla kuin lekalla olisi lyöty takaraivoon, kotikin ihan rempallaan kun ei vaan jaksa mitään. Kuin sieniä olisi syönyt (en siis tiedä mitä oireita sienistä tulee, kuhan epäilen). :ROFLMAO: Ellotusollotuskuvotus päällä 24/7, vielä ei ole ylen tullut, mutta hyvin epämiellyttävää. Tissit turvonneet ja kiristää, hieman vaihdellen välillä ihan oireettomat ja sitten taas vihloo. Sellainen menkkakipu ja paineen tunne alavatsalla ja siitä en tykkää, se saa taas ajatukset liikaa pelokkaaseen suuntaan.:eek: Toisaalta kaikki oireet luovat toivoa, että josko siellä oikeasti joku niitä aiheuttaisi.

Toivottavasti en luo mitään negatiivistä fiilistä näiden pelkojeni ja epäilyjeni kanssa. Se ei ole todellakaan tarkoitus. Siitä ei vaan pääse irti mitenkään ja pelko on läsnä vahvasti koko ajan. Ehkä se tästä pikkuisen helpottaa jos ultrassa jotain näkyisi. :)
 
Ihanaa, että ne joilla on vuotoja ollut, on asiat kunnossa. Ja paljon on löytynyt plussanneita mukaan. Paljon vauvoja vain, ihanaa. :)

Itsellä ihan haaleaa turhrua tuli viikko sitten muutaman kerran ja tänään taas. Aina jotenkin menen ihan lamaannuksiin kun tätä tulee. Mutta vielä ei ole lopullisesti ulos tullut, niin kai niin kauan on toivoa. :love: Päivät matelee ja varhaisultraan vielä viikko, pelonsekaisin tuntein sitä odottelen.

Liityn Facebook ryhmään sitten jos varhaisultrassa näyttää oikeasti elämää olevan. Viimeksi se poistuminen ryhmästä sitten km:n alettua oli niin surullista, että odottelen vielä. Niin sitä vain itseään yrittää suojella.

Omalle äidille ja lähimmille ystäville olen kertonut, he tietävät yrityksestä ja keskenmenostakin, on sitten tukiverkostoa ympärillä. Muutoin ei uskalleta vielä kertoa.

Oireet aika samanlaisia kuin usealla muullakin. Väsymys iski päälle viime viikolla kuin lekalla olisi lyöty takaraivoon, kotikin ihan rempallaan kun ei vaan jaksa mitään. Kuin sieniä olisi syönyt (en siis tiedä mitä oireita sienistä tulee, kuhan epäilen). :ROFLMAO: Ellotusollotuskuvotus päällä 24/7, vielä ei ole ylen tullut, mutta hyvin epämiellyttävää. Tissit turvonneet ja kiristää, hieman vaihdellen välillä ihan oireettomat ja sitten taas vihloo. Sellainen menkkakipu ja paineen tunne alavatsalla ja siitä en tykkää, se saa taas ajatukset liikaa pelokkaaseen suuntaan.:eek: Toisaalta kaikki oireet luovat toivoa, että josko siellä oikeasti joku niitä aiheuttaisi.

Toivottavasti en luo mitään negatiivistä fiilistä näiden pelkojeni ja epäilyjeni kanssa. Se ei ole todellakaan tarkoitus. Siitä ei vaan pääse irti mitenkään ja pelko on läsnä vahvasti koko ajan. Ehkä se tästä pikkuisen helpottaa jos ultrassa jotain näkyisi. :)
Itsellä autto kun näin Ultrassa olevan kaiken hyvin kesällä tosiaan oli kkm mikä onneksi sitten tyhjeni itsekseen toi tuhru oli itelle ainakin tosi pelottava siks menin yksityiselle gynelle ultraan
 
Heippa kaikille! :) Täällä varovaisesti uskallan huudella ja liittyä mukaan jutteluun. Ketjua olen seurannut alusta saakka, mutta rohkeus ei ole riittänyt kirjoitteluun. Faceryhmästäkin olen kiinnostunut.

Mulla laskettu aika tällä tietoa 8.9. (toki ensimmäinen neuvola vasta parin viikon päästä, joten siellä kai se uusi LA arvotaan sitten, mulla kun on aina kierrot olleet enemmän ja vähemmän sekaisin...).

Alkuraskaus on mennyt vähän mietiskellessä. Meillä on lapsettomuustaustaa, jossa molemmissa vikaa. Ilman ehkäisyä ollaan oltu jo vuosikausia ja tämä raskaus pääsi vähän yllättämään, sillä olimme ajatelleet lapsiluvun olevan täynnä. Pikkuhiljaa ajatus vauvasta alkaa tuntumaan ihanalta , jos vain uskaltaisi luottaa että raskaus menee hyvin <3

8.9. Meina / 3. lapsi / SeKS
 
Outs, pelko keskenmenosta vahavasti läsnä. Aloin vuotamaan verta:( mikähän on normaalia vuotoa ja mikähän ei..?
Onko kovia kipuja? Minulla alkoi km tuhruvuodolla ja sitten kovien kipujen kanssa aukesi hanat, eikä siinä sitten enää ollut epäselvää. Tämäkin toki yksilöllistä ja toisilla erilaisia kokemuksia. Vuotoa voi olla kunnollakin ja kaikki hyvin. Tuleeko hyytymiä jne? Toivottavasti kaikki olisi siellä hyvin ja olisi vain jotain vaaratonta vuotoa. Tämä on niin tympeää kun ei oikein voi kun odottaa mihin suuntaa vuoto menee. Täällä myös tuhrua seurailen ja kovasti on pelko päällä ihan koko ajan. En oikein saa tehtyä edes mitään, kun iloton ja lamaantunut olo. (n):(
 
Onko kovia kipuja? Minulla alkoi km tuhruvuodolla ja sitten kovien kipujen kanssa aukesi hanat, eikä siinä sitten enää ollut epäselvää. Tämäkin toki yksilöllistä ja toisilla erilaisia kokemuksia. Vuotoa voi olla kunnollakin ja kaikki hyvin. Tuleeko hyytymiä jne? Toivottavasti kaikki olisi siellä hyvin ja olisi vain jotain vaaratonta vuotoa. Tämä on niin tympeää kun ei oikein voi kun odottaa mihin suuntaa vuoto menee. Täällä myös tuhrua seurailen ja kovasti on pelko päällä ihan koko ajan. En oikein saa tehtyä edes mitään, kun iloton ja lamaantunut olo. (n):(
Ei oo ainakaan vielä mitään kipuja, mut mun silmään paljo tiputellut. Enkä vielä oo huomannu hyytymiä. Kirkasta verta tiputtaa. Katotaan jatkuuko vielä, äskettäin rupes tiputteleen joten tilanne päällä vielä. :(
Tsemppiä sinne ja toivotaan että pysyisi kyytiläinen mukana! :love:
 
Henduliinu
@Handeliinu Toivottavasti olisi vaan jotain ohimenevää tiputtelua. Mullakin tuli aluksi punasta verta mut tosin vaan muutamalla kerralla. Loppu sitten kuitenkin nopeaan. Oon lueskellu et joillakin on tullu vielä normaaleja "menkkojakin".

@hemuliina90 Mulla on ollut kyllä kans vaikeuksia yöllä löytää asentoa. Nukun puoliksi mahallaan ja kyljellään ja välillä painaa tosi ikävästi jonnekkin munasarjan kohdalle. Alamahassa ja selässä on tuntunut pientä kipuilua jatkuvasti. Äsken istuessakin sattu. Toivottavasti liittyisi vaan jotenkin kohdun kasvuun.

Hyvää toimintaa muuten neuvolassa. Kerroin eilen puhelussa, että on aivan kauhea närästys 24/7. Sain jo tänään reseptilääkkeet närästykseen. Otin tänään yhden ja närästystä ei oo ollu tänään, ihanaa!:D
 
Ite en ole vielä uskaltanut kertoa km riskin takia kenellekään (toki mies tietää ). Lisäksi ajattelin, että olisi ennen muita ihana kertoa tuleville sisaruksille. Mutta niille ei voi kertoa ennen kun ollaan turvallisemmalla vesillä, koska sen jälkeen tää ei tuu enää pysyy salaisuutena.

Eniten jännitän töissä kertomista. Meillä pieni tiimi, joten tulee vahvasti vaikuttamaan kaikkien töihin. Ja tiedän, että sinne tulee yllätyksenä tämä juttu. No onneksi kertominen ei ole ihan vielä ajankohtaista. Ehtii kerätä rohkeutta.
Samoja mietteitä, että missä vaiheessa lapsille kertoo, ettei niille kukaan möläytä tai toisaalta lapset ei kerro kaikille Ehkä odotetaan kun vatsa näkyy. Töissä kertominen jännää, juuri kollega palasi äitiysvapailta.
 
  • Tykkää
Reactions: Etikkainen

Yhteistyössä