Syyskuiset 2020

Pakko oikein kysyä, että onko täällä yhtään semmoista odottelijaa, jolla ei olis vielä pahoinvointia ja oksentelua? Mulla ei oo ollu mitään muuta kuin heikotusta,j ei oo syöny vähään aikaan. Aamukahviakin juuri tässä lipitän normaalisti, enkä huomaa siinä olevan mitään etovaa. En siis odota pahoinvointia innolla mut mietin et onko ihan normaalia kun sitä ei oo.

Neuvolan mukaan oon viikolla 7, itse veikkaan kuitenkin kutosta. Mulla on ovulaatiot ollu monesti keskivertoa myöhemmin.

Luin jostain ,että viikotki tarkentuu vasta sitte ekan ultran yhteydessä.(aattelin etten varhaisultrassa käy). Vaikea seurailla raskausappiakaan ku on kokoajan kahden viikon välillä. :(
Mulla ei ole pahoinvointia ollut. Plussaviikolla vähän jotain tuntemusta, mutta sen jälkeen ei mitään. Itseä vähän ahdistaa tää oireettomuus, sillä syyskuussa kesken menneessä ei ollut myöskään mitään oireita.
Rintoja jomottaa ja ovat jollain tapaa arat, vatsaa turvottaa ja alavatsalla ja nivusissa tuntemuksia, siinä mun oireet. Kovasti yritän pitää milen positiivisena, mutta väkisinkin sitä pelkää pahinta (n)
 
@henduliinu En saa sua tägättyä mutta mulla alko pahoinvointi 6+5 ja olen oksentanut vaan ehkä noin viis kertaa. Älä huoli kyllä se pahoinvointi ehtii vielä tulla tai sitten ei edes tulekaan. Mun päivät vaihtelee tosi paljon. Tänään taas huono olo eikä tee mieli syödä mitään vaikka nälkä olisi. Toisena päivänä olo voi olla oikein hyvä.

@Sannuliini* Yllättävän monella täällä ollut satunnaista vuotoa. Toivottavasti myös sinulla loppuu vuoto lyhyeen. Tsemppiä kovasti!

@Wintersun Just kun ei tiedä mistä se tuorejuusto on kotoisin jos ei itse ole ostanut. Kaipa ne enimmäkseen suomalaisia täällä kuitenkin on. Tietääköhän kukaan ketään, joka olisi listerian Suomessa saanut. Olis kyllä todella huono tuuri jos niin kävis.
 
Eikö Tuorejuusto ole ihan sallittua kunhan on valmistettu pastöroidusta maidosta? Suomalaiset taitaa ainakin olla.
Joo. Näin just luin.
Mulla ois jääkaapissa mascarponea, mut just sitä jossa ei lue padstöroitu. :cautious: olisin jotain vhh- suklaa herkkua halunnut tehdä. Tein eilen kyllä kermasta ja suklaasta kakun, mut seuraavaksi ehkä vähän erilaisen. Se on siis kylmä hyydykekakku.
 
Pakko oikein kysyä, että onko täällä yhtään semmoista odottelijaa, jolla ei olis vielä pahoinvointia ja oksentelua? Mulla ei oo ollu mitään muuta kuin heikotusta,j ei oo syöny vähään aikaan. Aamukahviakin juuri tässä lipitän normaalisti, enkä huomaa siinä olevan mitään etovaa. En siis odota pahoinvointia innolla mut mietin et onko ihan normaalia kun sitä ei oo.

Neuvolan mukaan oon viikolla 7, itse veikkaan kuitenkin kutosta. Mulla on ovulaatiot ollu monesti keskivertoa myöhemmin.

Luin jostain ,että viikotki tarkentuu vasta sitte ekan ultran yhteydessä.(aattelin etten varhaisultrassa käy). Vaikea seurailla raskausappiakaan ku on kokoajan kahden viikon välillä. :(
@Henduliinu Ei ole juurikaan pahoinvointia ja mietin myös onko se huono merkki. Muutamana päivänä on ollut ihan lievää kuvotusta. Aiemmista raskauksista on yli 10 vuotta aikaa, mutta muistelen ettei mulla silloinkaan ollut pahoinvointia. Pitänee olla tyytyväinen ja luottaa, että kaikki on hyvin. Mua paleltaa usein ja rinnat on välillä tosi kipeät ja välillä vähemmän kipeät. Ota näistä sitten selvää
 
@Kattungar jep, tiesinkin, että kyse noista raskasmetalleista. Silti luulin (en ole niin syvällisesti perehtynyt, kun ei ole ollut tarvetta kun en aiemmin ole raskaana ollut), että vain pellavansiemenet olisi täysin nono, kun keräävät eniten. Ajattelin että muita voisi maltillisesti syödä, mutta eipä sitten, teenpö tästä lähin myslini ilman siemeniä :rolleyes: onneksi ne voi korvata vaikka pähkinöillä (y)
Ja rokotuksista, itse pidän turvallisina ja luotan. Omien töiden vuoksi pakko rokotuksia ottaakin, ja esim ensi viikolla seuraavan olen menossa ottamaan. Aivan harmittaa, etten tuon ottoa voi lykätä, koska ei vielä tässä vaiheessa oikein sikiötä suojaa näillä viikoilla, mutta ei voi mitään.

@Wintersun olen myös lukenut tuosta tuorejuustosta melko ristiriitaista tietoa. Just jotkut valion pitäisi olla luotettavia, mutta tuollainen pehmeäntahnamainen on kyllä listerialle altis, kun paljon ns tarttumapintaa toisin kuin kovissa juustoissa. Itse en fetaa ole nyt syömyt ilman kypsentämistä, vaikka pastöroitua, ja turvallisuuden vuoksi meinasin kyllä tuorejuustoakin välttää kypsentämättömänä. Pitäisi olla varma kylmäketjun säilyvyydestä ja syödä oikeastaan vain juuri avatusta purkista, että itse uskaltaisin syödä (n) toki nuo vahingot on sitten erikseen, jos sattuu syömään ja ei ole muistanut/ehtinyt/tajunnut lukea pakkauksselostetta. En siitä itse hirveästi hötkyilisi jos ei ala mitään oireita tulemaan!

@henduliinu mullakaan ei oksennusta ole ollut, ja se välillä mietityttää. Kuvottava olo sen sijaan on kyllä melkein koko aika,samoin väsymys ja rintojen oikein paha arkuus ja aivan hirveä turvotus!! @Nessu87 täälä taisi tuosta turvotuksesta puhuakin. Itse näytän siltä kun olisin pidemmällä raskaana turvotuksen takia ja on vaikea sitä kyllä töissäkin peittää :ninja: lisäksi mulla on päivittäin aivan hirveitä vatsakipuja mutta ei edelleenkään mitään vuotoa. Oon ajatellut että kivut johtuukin ehkä tuosta kaasusta ja ummetuksesta ja oon niitä nyt yrittänyt hoitaa (n) mutta pitänee varmaan huomenna soittaa neuvolaan, pitäisikö virtatietulehdus poissulkea ja kohdunulkoinen raskaus kun päivittäin lamaannuttavia kipuja, joihin ei kipulääke auta...
 
@Ellinoora38 kysyit liikunnasta ja tämä kysymys myös itseä kiinnostaa! Oon huomannut että perus reippaat kävelylenkit, joita viikottain harrastan, niin uuvuttaa aivan eri tavalla kuin ennen. Samoin käyn kehonhuoltotunneilla, ja niidenkin jälkeen olen aivan poikki :p vaikka normaalisti en ollenkaan väsy tuollaisista. Oon miettinyt, että onkohan jooga/pilates/venyttely -jutuissa jotain mitä pitäisi nyt välttää? Oon huomannut että osa venytyksistä kiristää ja tuntuu ikävältä mahassa. Ja rintojen varassa ei ollenkaan voi maassa olla :LOL:
Lisäksi oon aiemmin lenkkeillyt/hiihtänyt, mutta nyt en ole jaksanut raskauden aikana niitä vielä ja myös sää on rajottanu. Salilla käyn ja olen käynyt nyt myös raskauden aikana. Tuosta olen yrittänyt ettiä tietoa, että miten treeniä pitäisi muuttaa, tarvitseeko edes vielä alkuraskaudessa? Onko täällä muita salilla kävijöitä, tai muuten vain alan ammattilaisia, onko kenelläkään tietoa? Nyt olen tehnyt kaiken aika normaalisti, paitsi jättänyt vatsarutistukset pois. Kyykyssä ja maastavedossa olen tehnyt vähän kevyemmillä painoilla pidempiä sarjoja ja pidemmät lepotauot sarjojen välillä. Ja penkin jouduin jättämään pois kun se sattuu itsellä myös mahaan jostain syystä nyt (n)Muuta en ole vielä muuttanut.
 
Pakko oikein kysyä, että onko täällä yhtään semmoista odottelijaa, jolla ei olis vielä pahoinvointia ja oksentelua? Mulla ei oo ollu mitään muuta kuin heikotusta,j ei oo syöny vähään aikaan. Aamukahviakin juuri tässä lipitän normaalisti, enkä huomaa siinä olevan mitään etovaa. En siis odota pahoinvointia innolla mut mietin et onko ihan normaalia kun sitä ei oo.

Neuvolan mukaan oon viikolla 7, itse veikkaan kuitenkin kutosta. Mulla on ovulaatiot ollu monesti keskivertoa myöhemmin.

Luin jostain ,että viikotki tarkentuu vasta sitte ekan ultran yhteydessä.(aattelin etten varhaisultrassa käy). Vaikea seurailla raskausappiakaan ku on kokoajan kahden viikon välillä. :(

Mulla ei ole pahoinvointia ainakaan vielä ja viikot on nyt 5+1. Mielelläni säästyisin ilman sitä.
 
@hemuliina90 mä koitin kans kaiken laist kikkaa turvotuksen latistamiseks, luulin ettei millään lähe Näytin kans rv6 niinku ois vähintään 5kk mittaris:eek:oon nyt syöny päivittäin olo tai activiaa ja semmosii täys kuitu muroja. Entiiä johtuuko niist mut ei oo niin hirveet turvotust ollut hetkeen ja piereskelykin vähentyny:LOL:

Mulla alkanut kauheet ahdistukset välillä, tuntuu et sekotus esikoisen uhmasta ja kuopuksen vauva ajasta nyt niin läsnä. Tämmöst ahistusta ei oo tullu mun 2 muun lapsen odotuksessa, päin vastoin ei oo ahistanu niis. Mulla siis on paniikki/ahistushäiriö taustaa... Pakko neuvolaan koittaa ja saada lähete jollekin psykologille ym et sais näitä ajatuksia käsitelty. En ymmärrä kun pitäs kaik olla ok hyvä tukiverkosta ja suhdekin kunnos... Kuopus oli vauvana todella haastava ja nää pelot varmaan juurtaa siitä:confused::(
 
:censored::censored:


Mulla ei esikoisessa ollut pahoinvointia kun just jostain 7-8 viikosta eteenpäin. Ennen kun silloin ees tiesin oli kahtena päivänä hassu pahoinvointi kohtaus mutta muuten ei ollut ennen ku vasta myöhemmin. Tässä raskaudessa oksensin ekan kerran 3+4 ja toisen 4+0 sen jälkeen en oo joutunut oksentaan mutta tosi huono olo kyl lähes päivittäin:censored: Sain kyl täs jo itselleni huolenkin yks päivä kun enään ei oo tarttenut oksentaa vaan on selvinnyt tolla etomisella vaikka viikot kasvanutkin (5+5):cry:jostain viel luin et jos tissikipu katoaa niin ois huono merkki ja nyt oon sit aivan neuroottisena kokeilemassa että ovathan vielä kipeät :whistle::ROFLMAO:
Mulla oli tokasta myös tuolleen, että hyvin hyvin vähäistä pahoinvointia ja sekin +12 -viikoilla. Siinä raskaudessa sain kuulla olevani raskaana joskus rv 7, eikä sitä ennen ollut mitään oiretta eikä pitkään sen jälkeenkään. Se oli niin hassua, kun eka raskaus oli ollut todella vaikea pahoinvoinnin puolesta.

Mutta nyt aloin panikoimaan tuosta tissikivusta, joka minulla on ollut selvästi vähenemään päin parin viime viikon aikana. Alkuun olivat tosi painavat ja arat, mutta nyt vain satunnaisesti. Turvotuskin tuntuu laskeneen. Onko muilla näin?

Tänään 7+1
 
@hemuliina90 Mä kerroin raskaudesta joogaohjaajalle jo heti alussa ja en tee mitään sellaista missä vatsa venyisi tms. Vatsallaan olo on hankalaa kun rinnat kipeät mutta teen sinnepäin omien tuntemusten mukaan. Ohjaaja totesi, että ei tehdä ainakaan mitään päälläseisontoja tms vaativampia ylösalaisin liikkeitä mun kans. Ei haittaa kyllä yhtään kun vähän huippaa päästäkin eikä voimat ole muutenkaan kondiksessa mihinkään extremeilyyn :D Uinnin otan ehkä lisäksi tuossa keväämmällä kun vatsan kanssa ei joogaa voi sitten välttämättä enää harrastaa normaalitunnilla. Joku raskausjoogaryhmä olisi kiva löytää.

@seljankukkia Ei munkaan rinnat ole enää yhtä kipeät kuin alussa. Turpeat ja kipeät edelleen mutta esim ilman liivejä voi hetken aikaa olla ilman että tulee tippa linssiin. Tänään 8+4
 
  • Tykkää
Reactions: hemuliina90
Musta tuntuu ettei mulla juuri oireita ole mitään. Lievää väsymystä ja turvotusta mut siinä ne. Tuhrua tullu viime keskiviikon vuotelun jälkeen päivittäin. Toivon mukaan hematoomasta johtuvaa. Torstain ultraa odotan kovasti! Tämä ultran odottelu on kyllä piinaavaa!
Muistelen et esikoisen alkuraskaus oli myös oireeton, sit n. 8-9 viikoilla tuli pahoinvointi ja kunnolla. Jouduin jättään töistä vuoroja välistä sen vuoksi.
 
@hemuliina90 yleinen ohje on että alussa voi jatkaa suurin piirtein samalla tavalla kuin mihin kroppa on tottunut, mutta pitää kuunnella mikä tuntuu hyvältä. Semmoista missä voi saada kovia iskuja vatsaan on jätettävä heti pois, vaikka pikkuinen olisi muuten hyvässä suojassa lantiossa.

@seljankukkia ei minullakaan ole enää kipeät nännit, rinnat eivät ole oikeastaan ollenkaan olleet kipeänä. Mutta huomenna se sitten selviää, onko se merkki siitä ettei kaikki olekaan hyvin.

Vuoto oli vain yhden vessakäynnin juttu, ei tullut mitään edes housuihin asti. Liekö sitten kova vatsa +herkät limakalvot?
 
  • Tykkää
Reactions: hemuliina90
Mulla alkoi torstaina (6+0) järkyttävä kuvotus. Iltaisin meen nukkumaan huonovointisena ja aamulla herään huonovointisena:sick: Oksentaa ei ole vielä onneksi tarvinnut. En muista tällaista ollenkaan esikoisen kohdalla:eek: En normaalisti nuku päikkäreitä, mutta tänäänkin nukuin kahdet:sleep: Jostain luin, että pahoinvointi olis pahimmillaan 8-12 viikolla, kauhulla odotan..:confused: Toivottavasti kroppa vähitellen tottuisi hormonimuutoksiin ja pahoinvointikin tasaantuisi:( Hankala olla, kun ei vielä edes tiedä, onko pikkuinen matkassa mukana. Torstaina selviää varhaisultrassa (7+0).

Rinnat mulla aristi ihan vähän pari viikkoa sitten, mutta sen jälkeen ei ollenkaan. En muista esikoisenkaan kohdalla huomanneeni rinnoissa erityistä arkuutta:)
 
Taitaa aika monta olla menossa ensi viikolla ultraan, meilläkin keskiviikkona. Sitten se selviää.
Meillä olisi koiranpentukin tulossa, mutta jos ultrassa näyttää papu kasvavan niin taidan joutua sen perumaan. Rotu on vaativa ja pelkään että ei ole fiksua sitä tähän saman soppaan sitten ottaa. Toisaalta haen siitä sitten lohtua jos tulisikin huonoja uutisia. Yllättäen tärppi kävi heti kun luovutin ja päätin toteuttaa tuon pitkään harkitsemani aatoksen toisesta haukusta.

Liikuntaa jatkan normaalisti, toki tämä väsymys on hiukan rajoittanut menojalkaa. Harrastan ratsastusta ja ensimmäisen kolmanneksen ajattelin jatkaa ja sitten jätän sen tauolle. Esikoisen kanssa menin paljon pidempään, mutta silloin oli oma ”luottohepo” alla. Tunnille lähtö on vaikeaa, mutta tänään huomasin että olipas kiva kun en tuntiin tuntenut kuvotusta.

Uuteen viikkoon ja jännityksellä ultria odottelemaan. :barefoot:
 
Mulla tuo kuvotus/etova olo on myös ympäri vuorokauden.

Aamuisin kun herään niin olo tuntuu normaalilta mutta kun nousee ylös niin siitä se taas alkaa.

Sellainen olo on että olis krapula. Väsyttää ja kuvottaa. Sylki nousee suuhun ja saa nieleskellä koko ajan.

Ja nukun kaiken mahdollisen ajan, paitsi sit öisin uni loppuu viimeistään 4.
Mulla aivan samanlainen krapulainen olo kaikki hereilläoloajat:sick:

Ja oon kanssa alkanut heräillä öisin, mikä on ärsyttävää! Ainakin kerran täytyy käydä vessassa ja aamulla saatan herätä aiemmin kuin olis tarve, eikä sitten nukuta ollenkaan...:eek:
 
  • Tykkää
Reactions: Etikkainen
Moikka kaikki,
Yllätysvauva tulossa LA 7.9. Plussa tuli ihan puskista, mutta hiljalleen alan sopeutumaan ajatukseen, että meille on tulossa vauva.
Lapsi on mulle toinen.
Väsymys on kovaa, huono olo.
Eli EKKS 2. lapsi ja LA 7.9
 
Moi kaikki.
Oon täällä monta viikkoa seuraillut teidän keskusteluja ja nyt viimein uskallan itsekin liittyä mukaan.
Tänään (rv 7+3) kävin varhaisultrassa ja sieltä löytyi pienen pieni papunen, jonka pienen pieni sydän sykki vahvasti :love: olo on niin helpottunu ja onnellinen!
Edellinen raskaus päättyi keskenmenoon viime vuoden syyskuussa, siksi oon tän alkuraskauden ollut varovaisin mielin. Ja päätin, etten tännekään liity, ennenkuin saan varmistuksen pienestä.
Tämä olisi meijän neljäs lapsi, jos kaikki menee loppuun saakka hyvin.
Liittyisin mielelläni sinne Facebook ryhmään. Koen sen helpommaksi kuin tämän palstan, vaikka aion kyllä täälläkin pyöriä :)
4.lapsi/la 11.9/PKKS
 
Moikka kaikille! Tuun varovasti tänne kurkistamaan, sillä tein tänään ylläriplussan. Ennestään löytyy poika 7/19 ja meillä on tosi hyvä porukka heinäkuisia, täältä kasattu :D Varmuutta lasketusta ajasta ei siis tosiaan ole vielä, mutta olosta päätellen uskon aika vahvasti sen olevan elo-/syyskuun taitteessa (n)
 
Onnea ja tervetuloa plussanneille :) Aktiivisesti oon lukenu ketjua, mut vastaaminen jääny vähemmälle. Hassua aatella et omasta plussasta on jo yli kuukausi! Aika menny tosi nopeesti.
Miul on olo alkanu parantua ja voimat alkaa palata vihdoin. Viel on ajoittaista kuvotusta ja huimausta. Kävin ekassa neuvolassa tänää, eipä paljoa ollu uutta edelliseen raskauteen verrattuna. Huomenna pääsen varaamaa jo ultran!

Mites sinne faceryhmään pääsee? Ja onks se salainen ettei näy kavereille? :D Tulee facen puolella notkuttua enemmän ni ois helpompi.
 
  • Tykkää
Reactions: Thatshuu
Faceryhmään pääsee kun laittaa mulle, @Babyfever1 tai @Ainulii yksityisviestillä oman facebook profiilista tietoja (nimi ja kuvailee profiilikuvan tai linkin) pyudrtään sitten kaveriksi hetkeksi ja lisätään ryhmään.
Ryhmä on salainen Ja suljettu ja mitä näitä nyt on, ei siis näy kenellekkään muulle (y)

Ja tervetuloa uudet plussaajat :love: mä tosiaan menen huomenna ekaan neubolaan ja viikkoja menkoista on huomenna 5+4. Jännää
 
  • Tykkää
Reactions: Thatshuu

Yhteistyössä