Syyskuiset 2020

Mää täälä stressaan kans omiani. Painellu mahaa mut en löydä kohtua. Kyllä odotan kuudetta ja siksipä paniikki on vieläkin suurempi nyt oon painellu ja painellu niin nyt on vatsa kipee Noh mä oon kyl lihonu viime raskaudesta aikasta lailla et veikkaan sen vaikuttavan. Ja mun kohtu on vasemmalle kallistunut... kuuleman mukaan.
Nää on niin piinaavia nää alkuviikot että en kestä Pienessä päässään miettii liikaa asioita
Ensiviikolla onneks on Niskapoimu- ultra.

Mua vaan väsyttää ja väsyttää.. nälkä vähän hiipunut mutta väsy ei. Rauta-arvot niin huonot että sekin väsyttää vielä.

mies oli tänään sanonu töissä tulevasta vauvasta ❤ Kun lomia ovat suunnitelleet.
Hänkin alkaa olla ns. Mukana nyt ja taputtelee mahaa ja juttelee vauvalle❤ Lapset tosin ei vieläkään tiedä vauvasta ja varmaan vasta uä:n jälkeen kerrotaan.

vikalla viikolla ois sitten jo eka sokerirasituskin hyh.. juoman määrä kuulemma onneks vähentyny paljon. Meillä d1 perheessä ja mulla ollu 3/5 rd:t raskauksissa.

En tiedä millä sitä sais ittesä piristymään..

K ja Sintti 10+2
 
Mä kans panikoin täällä jo torstain varhaisultraa. Silloin pitäisi olla viikkoja 7+6, mutta päivät voi mulla kyllä heittää. Tää raskaus on nimittäin melkoinen yllätys, minkä johdosta en ole kirjannut siis mitään päiviä ylös eikä ovulaatiostakaan ole hajua. Meillä siis esikoinen 02/19 tuli viimein ivf:llä kolmen vuoden yrittämisen jälkeen ja tämä salamatkustaja tarttui mukaan heti pillereiden lopettamisesta. (ajattelin lopettaa minipillerit, jotta oma hormonitoiminta ehtii palautua ennen mahdollisesti syksyllä jatkettavia alkionsiirtoja)
 
Viimeksi muokattu:
Varhaisultrassa ihan millin heitto mitoissa voi muuttaa viikkoja pienemmäksi. Siitä pienestä pylperöstä on hankala saada mittoja:love:

Mulla on viikko ultraan. Ihan sika jännää. Pahoinvointi on aaltoilevaa, mutta vatsaa turvottaa ihan todella paljon.... o_O oikeesti näytän illalla sille, että olisin vähintään puolessa välin:whistle: varmaan mun vanhemmat alkaa kohta jo miettiä, kun pudotin painoa ja nyt vatsan seutu kerää jotain... :sneaky: mutta vielä jos sinne ensi maanantaille pystyy salaamaan(y)

Huomenna meillä on paikallinen Aktiivinen synnytys keksuteluilta ja ystävä kätilö tulee vierailulle. :love:

NassuRessu 7+3
 
Mulla kans kauhee turvotus heti ualkuun ollu, ei muis raskauksis oo näin pahasti ollut:ROFLMAO: sit oon huomannu ettei vatsa kestä herkkuja, pidin karkkipäivän vkloppuna ja kyllä väänti ja turvotti sen jälkeen... :unsure:

Mä oon ihmetelly kui ei oo viel kukaan maininnu mitään koska todiaan mun pukeutumis tyyli vaihtunu rennompaan kun pyrkiny piilottaa mahaa :LOL: yht äkkiä vartalon myötäsen paidat vaihtunu löysempiin huppareihin.

pahoinvointi on helpottunut, ja väsymys ei oo niin karseeta, välil jopa saan semmosiiinnostus piikkei että alan siivoon ym

Viikon päästä 19.pvä sit nt ultra :love: toivon et kaikki on hyvin. Onko muut miettiny et mitäs jos löytyykin joku poikkeavuus?
 
Kysymys: mille viikoille teille on laitettu nt-ultria? Yritin vaihtaa omaamme aikaisemmaksi, jolloin olisi 11+ -viikko. Ei käynyt, kuulema liian aikaisin. Seuraavaakaan viikko ei käynyt, koska olisi ollut kuulema liian myöhään (12+4-). Onko tää ollut muka aina näin tarkkaa, itse en ainakaan muista? Me tässä pyöriteltiin mahdollisuutta mennä aiemmin yksityiselle tekemään nt-ultra, mutta jos sitä ei kerta pysty tekemään 11+ -viikolla, kuten kätilö väitti, ihan turhaa rahanhaaskausta.
 
vierailija
@seljankukkia meillä on huomenna NT-ultra rv 11+2. Itse mietin, että onkohan se liian aikaista, mutta minulle ajan antanut äitiyspolin sihteeri sanoi, että NT-ultra voidaan tehdä jo rv 11 lähtien. Eli ei sen pitäisi olla liian aikaista. Netistäkin olen monilta sivustoilta lukenut, että voidaan tehdä jo rv 11. Jännä, että teille sanottiin, että se olisi liian aikaista. Näköjään vaihtelee nämä käytännöt eri paikoissa.
 
Mulla myös nt ultra 11+2 viikoilla. Ain ennen tehty rv 12,mut kyllähän ne tekee siin 11-13 välil, ettei 11 nyt pitäs liian aikast olla, tai luulis et lääkäri antaa uuden ajan jos vaikeuksii ottaa mittoja ym.
 
vierailija
Voi vitsi ärsyttävää. Itselle ei annettu ultra-aikaa 12+1, joten pitää mennä vasta 13+4.. Tuntuu, että niin myöhään, mutta kuulemma 12+1 ei suositella, kun jos jtn ei näy niin aiheuttaa vaan huolta. Ikuisuus siis ultraan, mutta haluan mennä sinne puolisoni kanssa, joten oli pakko hyväksyä tuo aika. Toivottavasti kaikki menee hyvin.
 
Mulla nt 12+5. Terkkari sanoi et laittaa lähetteen jotta voisin varata Maisa-apin kautta, no eihän se toiminut niin jouduin soittamaan sinne sikiöseulontayksikköön ja sanoivat että hyvä että soitin että ei tuo Apotti/maisa vielä toimi.
 
Mä en kans ymmärrä että mitä sieltä ei muka näkyisi. Näkyy taatusti kuinka monta sikiötä on, lyökö sydän ja en ole kuullut että niskaturvotusta ei olisi saanut mitattua rv12+ viikoilla. Mä en ainakaan tätä aio murehtia luotan täysin HUS:n sivuihin. Enkä usko että muidenkaan kannattaa Koska ilmeisesti joustoa on. Ei kai ne nyt voi antaa sellaista aikaa, joka ei istu siihen toiveeseen, että seulontoihin haluaa osallistua. Eri asia jos ei halua seulontaa.

@Norppa_88 Mäki jouduin soittamaan saadakseni ajan ja samat sanat sanottiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Norppa_88
vierailija
Ilmeisesti juuri nt-ultraa varten, että näkyisi kaikki mahd selvästi. Itse mietin että tää on joku säästöjuttu... 12+4 oli suositus, mutta kun ei päästy niin mielummin siis tuo myöhäisempi aika. Mutta ehkä sekin on ihan ok, pitää tässä vain jaksaa ootella niin kauan.
 
vierailija
Juu näin on @Ellinoora38. Ja eiköhän sitä sitten saa uuden ajan, jos ei jotain saada mitattua. Edellisessä raskaudessa meillä oli NT-ultra rv 11+5 ja silloin näkyi kaikki mitä pitikin ja niskaturvotus saatiin mitattua. Luotan nyt siihen, että huomenna rv 11+2 näkyy jo kaikki tarvittava.
 
Henduliinu
Mulla ois huomenna varhaisultra ja selviäisi vihdoin ne oikeat viikot.:) Jännittää.

Onko muuten teillä kellään jäänyt lämmöt plussauksen jälkeen koholle? Ennen itellä ollu normaalit lämmöt 36,5-36,8 ja nyt on 36,8-37,1. Mietin et onko se normaalia, ku keskustelin kaverin kanssa ja se meinas et lämpöjen ei pitäis olla koholla ku sillo ku plussaa. (n)
 
Henduliinu
Minullakin on sellainen käsitys. Nyt kun rupesin etsimään tietoa tosta asiasta, niin ei löydy yhtään faktaa siitä, että lämmöt ois koholla ku on raskaana. Ainuastaan, että ne nousee ovulaation jälkeen. Ei mitää siitä et miten pitkään ne on koholla.:LOL:
 
Ootteko te saanut noi nt-ultra kutsut ennen ekaa neuvolaa vai vasta sen jälkeen? En tajunnut tätä tietenkään neuvolaa varatessa kysyä. Jos sen saa vasta ekan neuvolan jälkeen, niin aika lyhyellä varoitusajalla tuo tulee. Töiden kannalta olisi parempi, jos ehtisi vähän kalenteria ennakkoon tyhjentää.
 
@Lillin Neuvolan täti laitto lähetteen silloin kun kävin eka kertaa 8+1. Ekassa neuvolassa kysytään haluaako osallistua seulontaan. Sitten jäin odottamaan kutsua jota ei koskaan tullut ja soitin HUS:n seulontayksikköön ja sain ajan. Lähete pitää olla.
 
Ootteko te saanut noi nt-ultra kutsut ennen ekaa neuvolaa vai vasta sen jälkeen? En tajunnut tätä tietenkään neuvolaa varatessa kysyä. Jos sen saa vasta ekan neuvolan jälkeen, niin aika lyhyellä varoitusajalla tuo tulee. Töiden kannalta olisi parempi, jos ehtisi vähän kalenteria ennakkoon tyhjentää.
Neuvolasta sain ajan varhaisultraan joka oli ennen ekaa neuvolaa. Varhaisultran jälkeen ultraaja antoi ajan nt-ultraan.
 
Meillä myös tehtiin ekalla neuvolakäynnillä lähete ja aika tuli postissa. Työvuorojen takia esitin jo terkkarille päivät ja kellonajat, jotka itselleni sopisi, ja hyvin olivat pyyntööni toteuttaneet.

Mutta ai että kaihertaa tuo aamuinen puhelu ultran siirrosta! Sitä perusteltiin siis niin, että 11+ -viikoilla ei välttämättä pystytä luotettavasti mittaamaan niskaturvotusta ja jouduttaisiin tekemään ultra uudelleen ja sitä seuraavalla viikolla ei onnistuisi enää mittaaminen, kun viikkoja on liikaa. Taitaa olla nyt säästöjuttu kyseessä: haluava pelata varman päälle, ettei tulisi vaan lisäkäyntejä. Lisäksi samainen kätilö heitti taas iänikuisen kettuilun aiheen ilmoille: ”Kun sulla on tuo BMI sen verran korkea, että näkyvyys voi olla huono.” Sama laulu ollut esikoisen raskaudesta asti ja näin alhaalla paino ei ole koskaan vielä raskauden alussa ollut. Olen tiputtanut viime vuonna monta kymmentä kiloa ja liikuin ennen alkuraskauden pahoinvointeja 5-6 x viikossa... Mutta näköjään terveysalan ammattilaisille olen edelleen vain ”liian korkea BMI, riskiraskaus ja raskausajan diabetes”. Onko teille huomauteltu painosta tässä tai edellisissä raskauksissa?
 
vierailija
Mulla oli nt-ultra 12+4. Muuten ei ajankohdan tarkkuudesta ollut puhetta, pitää vaan olla se parisen viikkoa verikokeen ja ultran välissä jos osallistuu seulontaan. Tai näin ainakin ymmärsin.
 

Yhteistyössä