Syyskuun söpöläiset 2016

Kysynpäs muiden mammojen mielipidettä hiustenvärjäyksestä? Nettihän on pullollaan, jos jonkinnäköistä mielipidettä ja artikkelia, mutta mitäs mieltä te olette siitä?

Sillä vain mietityttää, kun itse kävin tänään kampaajalla värjäyttämässä hiukseni. Joka kerran kun värjään ne raskaana ollessa, mietin kovasti tätä asiaa. Ja siksipä asia mietitytti/mietityttää nytkin. Molempien aiempien odotuksien aikaan olen värjännyt pari kertaa koko raskausaikana ja samalla kaavalla varmaan mennään nytkin. Tämä oli siis eka kerta tässä raskaudessa ja luultavasti ehkä sitten toinen kerta tulee lähempänä syksyä. Aina sitä jää miettimään, että olisko sittenkin pitänyt olla värjäämättä, mutta mutta... :rolleyes:

adalmiina 16+0
Tuo on kyllä hankala. Itse en näe siinä mitään väärää. Oon itse kampaaja ja oon niissä höyryissä päivät pitkät. Se että laitat sitä päähän pari kertaa nyt tuskin on vaaraks kellekkään.Tätähän on tutkittu mutta kukaan ei ole mun tietääkseni vieläkään pystyny todistamaan että olisi vaaraks sikiölle. Mielestäni voit olla huoleti. Ja jos kerta kampaajatkin saa töissä olla niin kyllä varmasti raskaana olevat asiakkaat ovat turvassa(y)
 
Heippa täältäkin!
Mua on huolettanut nyt sellanen, kun tossa 17 viikolla jo tunsin liikkeitä useasti päivässä, niin nyt ne on jotenki harventuneet eikä niin selviä potkuja oo nyt ollut :/ ahdistavaa kun kovien kokemusten jälkeen sitä pelkää heti pahinta.

Hiuksien värjäämisestä olen lukenut että on ihan ok kohtuudella, kuvittelis pari kertaa raskausaikana olevan kohtuullista jos mikä!

Sheldon 18+0
 
Sheldon, pienellä on siellä vielä tosi paljo tilaa ja jos vauva on pyörähtäny selkä sun napaa vasten, niin eihän niitä liikkeitä niin paljo sitte tunnukkaa. Uskon että ahistaa ja paljon mutta koitetaan ajatella että tämä lapsi ois tulossa teille syliin ja kotiin asti!:love:
 
Kiitos! Koitan nyt olla antamatta pelolle valtaa liikaa enkä lähde nyt mihinkään soittelemaan näytille pääsyä. Oli tilanne hyvä tai huono niin sille ei mitään voi ja parempi nyt vain odotella. Ehkä ne pian taas tuntuu vahvemmin kun vauva saa kokoa <3 kiitos rohkaisusta <3
 
Adalmiina Mä kysyin värjäämisestä kahdesti neuvolassa. Ei oikein osattu antaa yhtä oikeeta vastausta, mutta neuvolatäti oli kuulemma itse värjännyt hiuksensa ollessaan raskaana. Mä värjäsin nyt niin lähelle omaa väriä kuin mahdollista, jotta juurikasvu ei häiritse. Enempää en ajatellut värjätä.

Ekat liikkeet tunsin pari viikkoa sitten. Mielettömän hieno tunne! Ensimmäistä kertaa konkretisoitui että siellä on joku pikkutyyppi kasvamassa.

Töissä laitoin pitkästä aikaa kireämmän paidan ja heti sain onnitteluja. Tavallaan jopa hämmentävää, kuinka rohkeasti ihmiset tulevat onnittelemaan. Mielestäni en oli niin kauhean iso :D Olen sitten kertonut työpaikan kaikille aikuisille. Onnittelut tuntuvat kivoilta ja olen ollut todella onnellinen lähiaikoina :)

Käytiin tänään rakenneultrassa. Kaikki oli hienosti :) Pää vastasi kooltaan viikkoja mutta, muuten oli muutamaa päivää pienempi. Ja poikaahan meille lupailtiin :)
 
Mä oon tuntenut liikkeet nyt varmasti viikon ajan, mutta epäilin niitä tuntevani jo sitä ennen pari viikkoa, mutta järki sanoi, ettei niin aikaisin vaan voi tuntea mitään... Nyt nää on kyllä jo semmosen ihan uiskentelun tuntusia, ei mitään siipien hipaisuja...

Tällä viikolla sain ensimmäiset kyselyt/onnittelut raskaudesta "randomilta", että maha tosiaan on aika iso...

Huomenna meillä on eka neuvolalääkäri ja pääsee näkemään vauvelin. Pelkään, että paino on noussut. Viimeksi neuvolassa olin niin onnellinen kun se oli noussut vaan 300g vaikka mun olo on jokseenkin muhku. Jos jotain raskaudessa vihaan niin sitä painon syynäämistä. No, senkin edelle kyllä menee LIITOSKIVUT. Nekin mulle iski jo joitain viikkoja sitten, ehkä jopa kuukausi sitten? Mutta nyt ne on jo niin pahoja tuolla nivusseudulla, että kaikki nopeampi liikkuminen sattuu, sohvalta nouseminen sattuu, sängyssä ei voi kääntyä normaalisti... Ja jos yritän yhtään sivuuttaa niitä kipuja niin sitten saan puukkoja tonne alakertaan... Ehkä myös vähän hirvittää huomenna kuulla, että ei kai tuolla vaan tapahdu jo jotain...

Olitteko kukaan lapsimessuilla?

PikkuneMyy ja 16+5
 
Mäkin kävin sit kuitenkin neuvolassa juttelemassa vähä fiiiliksistä ja kuunneltiin sydänäänet ja ihana neuvolantäti ultrasi myös. Oli kyl ihana käynti ja hälvensi pelot pois. Kannatti käydä.

Täällä kans liikkeet tuntuu jo tosi hyvin <3 on se vaan niin ihmeellistä kuitenki. Vielä en oo tavoittanu mahan päältä tuntuisko jo, olis kiva kun tuleva isoveli pääsis kans tunnustelemaan.

Kaksi viikkoa rakenneultraan! Mitäs muille?
Vaivaako muita päänsäryt?

Sheldon 18+6
 
Sheldon Täällä ainakin kärsitään päänsärystä. Jostain kumman syystä se alkaa yleensä aina kaupassa käydessä. Siitä syystä yritän viimeiseen asti vältellä kaupassa käyntiä tällähetkellä.

Minä odottelen jo ihan malttamattomana, että voisiko se ultrakutsu jo tulla postitse. Rakenneultra pitäisi olla tuossa toukokuun puolessa välissä, joten odotettavaa on vielä lähes kuukausi. Kun ei millään malttaisi odottaa :rolleyes:. Mutta tulisi nyt edes se kutsu, niin tietäisi mihin saakka pitää odotella. Kuinka moni on kysynyt/kysyy sukupuolta ultrassa?

adalmiina 17+0
 
Mulla tuntuu liikkeitä hyvin harvakseltaan ja alkoivat tuntua vasta viime viikolla. Mutta lienee ihan normaalia, että ensiodottajat ei niitä välttis kovin aikaisin tunne. Yhden kerran oli niin voimakas liike, että tuntui ihan tulevan isukin käteen asti. Liikkeet tuntuu enemmänkin muljahteluina kuin hipsutteluna tai kuplintana.
Nyt alkaa olla mahaa jo sen verran, että takit kinnaa ikävästi vyötäröltä. Täytyy kulkea takki auki :D
Katsoin just kalenteria ja huomasin, että rakenneultra onkin jo näköjään ensi viikolla :)

Jennuli 19+5
 
Heippa pitkästä aikaa! Täällä on liikkeet tuntunut selvästi parin viikon ajan. :love: Eilen käytiin vihdoin rakenneultrassa ja kaikki oli oikein hyvin. (y) Pikkuveljeä lupailtiin neidille! :love: Kuinkahan sitä oikein osaa hoitaa poikaa tytön jälkeen.. :LOL:

kerttuliina 20+4
 
Minä en ole tuntenut vielä liikkeitä lainkaan. Ne, jotka aikaisemmin tulkitsin liikkeiksi, ei niitä kyllä ollut koska samanlaista tuntui myöhemmin melkein kylkiluissa asti. :LOL:

Minulla on istukka ihan etuseinässä, joten en viitsi olla huolissani. Se luultavasti vaimentaa potkuja vielä hetkisen. Rakenneultra on kahden viikon päästä ja toivon, että saisimme tietää pikkuisen sukupuolen.

Nyt 18+0
 
Heissan, kävin tänään rakenneultrassa ja siellä näytti pieni poika potkivan. Kaikki oli lähes hyvin. Joku aivokammion mitta oli meillä 9.2 ja raja-arvo on 10. Ens viikolla lääkäri ultraa ja kontrolloi onko kasvanut ja pitääkö asiaa seurata. Vähän huolestuttaa vaikka ultraaja sanoi, että arvo on kuitenkin alle raja-arvon. Mitähän tuo mitta niinkuin normaalisti on? Kaikki muut rakenteet oli ok, sydän, mitat, sisuskalut ja aivojen ja selkärangan rakenne. Onko joku muu käyny jo ultrasssa?
 
Meillä oli eilen ru. Siellä se meijän pieni istua nökötti.:love: Sukupuolta ei haluttu selvittää ja muuten kaikki oli ok mutta sydämessä näky joku kaikutiivistymä. Kuulema ihan harmiton ja nla:n ultralla voi seurata, mutta kyllä se vaan mietityttää ku kyseessä on oma pieni rakas! Oli pari päivää pienempi ja painoa oli jo 369g. Vilkas kaveri, nytki monottelee äitiä :LOL::love: mulla kans istukka eessä niinku esikoisestaki mutta ihmeen aikasi ja hyvin liikkeet tuntuu, tosin esikoinen onki ollu koko pienen elämänsä hyvin rauhallinen tapaus.

Pikkupossu & rusina 20+6
 
Mullakin alkanut tuntua liikkeet selkeästi :) Kaikenlaisia vihlasuja ja pientä kipua on ollut.. Istun töissä koko päivän, onneksi sentään vähän väliä tarvii hakea tulosteita viereisestä huoneesta, että tulee vähän noustua jaloille. Töiden jälkeen yritän aina tehdä jotain muuta kuin istua, esim. makuuasento on mukava ;)

Oletteko pystyneet urheilemaan/liikkumaan normaalisti vielä? Käyn silloin tällöin juoksemassa, nyt parina viimeisenä kertana ollut jo vähän vaikean tuntuista. Ja kun tulee vielä pissahätäkin melko nopeasti.. :(

Hankintoja ei olla vielä kauheasti tehty, mutta siivousvimma mulla on! (y) Yritän päästä kaikesta ylimääräisestä tavarasta eroon.

Ensi viikolla sitten rakenneultraan. Hyviä vointeja kaikille!

tsn80
 
Toivottavasti kaikki ultrassa löydetyt havainnot olisivat harmittomia ja kaikki välttyisivät tylsemmiltä uutisilta. Pidetään porukalla peukkuja meidän pikkuisille! :love:

Meillä ru vasta kahden viikon päästä, sen verran pitäisi malttaa odottaa.

Minulla on ollut kovin luottavainen olo kaiken suhteen nyt pitkän aikaa. Välillä tulee "syyllisyys" siitä ja pelko että jokin meneekin pieleen kun olen ollut liian luottavainen. Tällaiset hullut ajatukset varmaan kuuluvat asiaan.. Yritän ajatella että avoin ja luottavainen mieli on nyt paras, murehtia ehtii kerrakseen sitten jos tulee aihetta.

On muilla alkanut paino jo kertymään? Itselläni on ihan viikon sisään vatsa pullahtanut ulos huomattavan paljon.

18+1
 
Hei kaikille! Vieläkö yhden mattimyöhäisen olisi mahdollista päästä ryhmään mukaan? :)
Eksyin eilen sattumalta Kaksplussalle ja illalla kolusin koko tämän ryhmän läpi.

Olen 29-vuotias ja odotan esikoista. La on 15.9.

Alkuraskaus on ollut todella helppo. Minulla ei ole ollut pahoinvointia, väsymystä, vuotoja eikä kipuja. Rakenneultra meillä on 3.4. mutta olemme käyneet ultrassa jo pari viikkoa sitten. Silloin kaikki oli hyvin ja meille on tulossa pieni poika. :love:

Yksi asia kuitenkin painaa mieltäni. Olin raskaaksi tullessani lievästi ylipainoinen, bmi 29. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen aina lihonut todella helposti. Tästä syystä olen ennen raskautta syönyt todella huonosti, Liian harvoin ja lääkärini mukaan myös liian vähän. Tuolloin aineenvaihduntani ei toiminut käytännössä laisinkaan. Kärsin jatkuvasta ummetuksesta.

Kun tulin vastoin kaikkia odotuksia raskaaksi, päätin unohtaa painon tarkkailun ja alkaa syödä säännöllisesti 5-6 kertaa päivässä. Olen syönyt terveellisesti, määrällisesti enemmän kuin ennen raskautta, Minulla on nyt rv 19+0 ja paino on laskenut lähtöpainosta - 2 kg, mikä ei mielestäni ole mitenkään hälyyttävää kun ylimääräisiä kiloja on kymmenisen. Vatsa on alkanut toimimaan joka päivä.

Kuitenkin törmäsin muualla keskusteluihin, jossa laihtuminen ja laihduttaminen raskausaikana tuomittiin erittäin jyrkästi sikiöön pääsevien myrkkyjen vuoksi. En koe laihduttavani, kun syön enemmän kuin ennen. Onko jollakin samanlaisia kokemuksia tai ammattilaisen mielipiteitä? Onko painon putoaminen oikeasti niin vaarallista, mikäli se tapahtuu terveellisesti ja riittävästi syömällä?

Toivottavasti joku jaksaa lukea tämän kilometrin pituisen viestin. Tsemppiä kaikille odotukseen!

Punainenomena ja Perttu 19+0
 
Tervetuloa punainenomena!
Ei mitään hätää vaikka paino laskee, ei se ruuan määrä vaikuta vaan laatu ja kyllähän sä nyt kulutat enemmän ku ennen ku luot uutta elämää sisälläs! Että jatka vaan samalla mallilla, varsinki jos sun mahaki on ruvennu toimimaan niin sehän on vaan hyvästä!(y) Ite kuopusta ottaessa olin normipainonen ja kun synnärille lähin painoin saman verran ku ennen raskautta. Söin ihan normaalisti mutta pahoinvointi oli jokapäivästä alusta loppuun niin painoakaan ei sitte tullu. Ja ihan terve poika tuli :)
 
Olen myös kuullut, että ei saa tarkoituksella laihduttaa. Mutta se tarkoittaa, että tekee jotain hikijumppia paljon enemmän kuin yleensä ja syö vähemmän/yksipuolisesti esim. just vain jotain kurkkua ja tomaattia.

Mulla oli paino noussut vain puoli kiloa viime neuvolassa, olisko ollut viikolla 17, olin ihan yllättynyt. Yritän syödä terveellisesti ja välttää mahdollisimman paljon turhia herkkuja. Olin tässä pari-kolme vuotta sitten myös n.10 kiloa ylipainoinen, kun lihoin eron jälkeen syömällä ihan tyhmästi. Sain liikunalla ja järkevällä syömisellä painon putoamaan ja nyt on pelko, että ne jää tämän raskauden jälkeen, mutta täytyy vaan yrittää jatkaa samaa linjaa, kun vauva on syntynyt.
 
Mulla on tullut tähän mennessä 2,5 kg lisää painoa. Paino lähti nousuun, kun alun pahoinvointi meni ohi eli vasta reilu kuukausi sitten. Nyt on varsin hyvä ruokahalu ja kaikki maistuu :p. Karkkiakin menny jonkin verran, vaikka en yleensä sitä juurikaan syö :D. Masu on alkanut kasvaa vauhdikkaasti ja kohtu oli viikkoihin nähden vähän viitetasoa suurempi, kun eilen neuvolassa mitattiin. Saas nähdä, minkä kokoinen pallero sieltä paljastuu ens vkon ultrassa...

Ootteko käyneet odotus-/perhevalmennuksissa tms? Me käytiin tällä viikolla kuuntelemassa neuvontaa ravitsemuksesta ja suun terveydestä sekä fysioterapeuttia.

Jennuli 20+2
 
Mulla tullut n.4kg nyt jo. Esikoisesta tuli kokonaisuudessaan 12kg.

Perhevalmennuksiin ei nyt ollut aikomuksia mennä ja nyt tajusin ettei niitä oo edes tarjottu! Voisko olla ettei edes enää tarjota jos ei ole ensisynnyttäjä? Paljon mahdollista.
 

Yhteistyössä