Syyskuun suloisuudet 2017 ♡

Hei, meilläkin oli varhaisultra tiistaina ja saimme myös yllättäviä uutisia: alkio (yksi laitettu ivf:ssä) on jakautunut ja masussa siis nyt identtiset kaksoset. Kumpikin oli suurinpiirtein oikean kokoinen (RV7) ja sydämet siellä kovasti sykkivät. Mutta huoli on ollut sen jälkeen melkoinen, alkiot ovat kaksihaaraisen kohtuni oikean haaran yläpäässä kiinni ja ilmeisesti heillä on yhteisen istukan lisäksi yhteinen sikiöpussi. Jos näin on, tämä on kaikkein riskialttein tapaus kaksosraskauksista, plus tila voi kaksikolta loppua jo hyvin aikaisin (meidän esikoinenhan syntyi keskosena kohdun takia). Tietysti ollaan iloisia että kaikki näyttää nyt olevan hyvin mutta pelottaa miten tässä käy...

Vuodenäiti, toivottavasti teidän kaksosilla myös kaikki hyvin molemmilla, meidänkin A sikiö on hieman isompi kuin B.
 
@Lehtoleinikki Pidetään peukkuja, että kaikki menisi hyvin. :)

Omaan elämään ei sen kummempaa uutta. Oireet jatkuu. Np-ultra on 1.3. Oli mielenkiintoista huomata, että mulla oli selkeästi sellaisia menkkamaisia jomotuksia ym vatsatuntemuksia huomattavasti enemmän 4-5pv ajan siinä kohtaa, missä menkat olisi normaalisti tulleet (siis siinä kohtaa kun ne toisen kerran jäi välistä).

9+5 tänään
 
Heippa pitkästä aikaa! Eilen kävin ekassa neuvolassa ja oli niin jännää jotenkin! Ei tätä vieläkään täysin ymmärrä mikä onni tuolla masussa kasvaa. :) Paljon kaikkea tuli kotiin täytettäväksi ja laskettu aikakin varmistui ja muutamalla päivällä vaihtui, eli LA 17.9. :love: Seuraavaksi sitten ultraan, jonka saa varatakin jo muutaman viikon päähän. Mulla on oireet vähän vaihdelleet, mutta tällä hetkellä on ollut väsymystä, tissien arkuutta ja näppyjä naamassa ja selässä. Paha olo on onneksi pysynyt kokonaan poissa! Kahdelle läheisimmälle ystävälle olen raskaudesta kertonut ja yhdelle työkaverille ja molempien vanhemmille kerrotaan viikon päästä.
On tämä niin jännää ja ihanaa ja kutkuttavaa! :X3:

Innih ja mini 8+5

Muoks. Haluaisin mukaan siihen face-ryhmään, laitan siitä @Mamacita:) yksäriä.
 
@N93 Ootko varma milloin sulla oli ovulaatio/milloin lapsi saanut alkunsa? Muistan että plussattiin melkein samana päivänä, itellä menossa 7+5 nyt. Eihän nuo alun ultrat tosiaan ihan päivän päälle aina paikkaansa pidä, mut positiivista että syke näkyi. Et saanut mitään kontrolliaikaa että seuraisivat alkion kasvua? (n) Tsempit sinne, toivottavasti kaikki menee hyvin.

Onko muilla ollut hirveää nälkää? (n) Mulla ei töissäkään riitä normaali määrä evästä mukaan, sais raahata kotoa koko jääkaapin sisällön mukaan niin ehkä sitten pärjäisin. Mua ei ällötä mikään ruoka, vaan päinvastoin haaveilen kaikesta ihanasta mitä vois suuhunsa pistää:love: Valitettavasti eniten houkuttaa kaikki epäterveellinen ruoka, esim. nyt kun sais sellaisen oikeen ison rasvaisen pizzan niin voi että :love: Tätä menoa olen tosi pullero syyskuussa.

Aamupäivisin on eniten pahoinvointia, mutta kestän tämän kyllä koska tää on "hyvänlaatuista". :barefoot: Tissit kipeenä edelleen ja väsyttää jonkin verran, äsken kävin hiihtämässä niin huh mikä väsymys iski. Unohdan koko ajan että tää raskaus on vielä salaisuus, äiti kysyi eilen mitä aion tehdä ensi viikolla kun on vapaapäiviä, meinasin jo lipsauttaa että no mullahan on se neuvola!

Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja pahoittelut menetyksistä :cry::cry::cry:
 
@Lehtoleinikki tuplaonnea myös sinulle! Saanko kysyä, että paljonko oli heillä kokoeroa? Meillä oli toinen melkein puolet isompi ja syke oli nopeampi, heikommalla 105 ja isommalla 128..

Minulla hirveä turvotus, oksetus ja rintojen arkuus ovat vähentyneet huomattavasti. Tuli tästä mieleen että nytkö on toinen pieni luopunut tästä elämästä kun oireet yhtäkkiä vähenivät.. Tämä seuraavan ultran odottaminen on kamalaa kun aika ei tunnu kuluvan sitten millään ja toisaalta taas aika menee niin nopeaa että en tiedä olenko valmis kuulemaan uutiset.. :(
 
Miten te selviätte väsymyksen kanssa? Mä olen tällä hetkellä koulussa ja työharjoittelu menossa. Havahduin eilen kahvihuoneessa siihen,kun torkkusin!!! Mua hävetti niiiiin paljon :ninja::unsure: Vaikka nukun yöllä sen 9h niin silti nukun päivällä viel 2 h päikkärit ja saatan tosiaan torkahdella. Syön vitamiineja ja rautatabletteja.
 
Vuodenäiti, kokoa oli A sikiöllä n. 8.5 mm (ikäarvio 6w6d) ja B sikiöllä 7.1 mm (ikäarvio 6w4d), ikä tietenkin on oikeasti tasan 7 viikkoa (kun tiedetään hedelmöittymispäivä ivf:stä, mutta siis jos koon mukaan ikä olisi arvioutu, noin se olisi mennyt). Sykkeiden nopeuksia ei sen kummemmin mitattu, katsottiin vaan että molemmilla oli säännöllinen syke.

Mutta tässä alkuvaiheessahan toi koon mittaus on tosi epävarmaa muutenkin, voi olla ihan ultrauskerrasta kiinni, miten saa sikiöt näkymään, mistä suunnasta, tms. joten älä vielä heitä toivoa!

Mulla myös oireet kauheasti vaihtelee: viime viikolla oli pari päivää ihan kauhea pahoinvointi koko päivän, mutta sitten se taas helpotti, ja nyt ei tule kuin aina välillä (yleensä iltapäivällä tai jos liikun reippaasti) yökötystä. Samoin rinnat on kipeemmät toisina päivinä tms. joten en siitäkään huolestuisi jos oireet vaihtelee. Tsemppiä!
 
N93
@pehmis26 en oo sata varma. en saanut ovulaatiota kiinni plussa kierrosta. Joo varmasti viikkoja vähemmän mitä omien laskujen mukaan, ja sitte ku laskee sen +-4pv nii. Stressaa vaan hulluna tämä. onneks näky se syke! Kyllähän tää melkein vuoden yrittämisen jälkeen on jo puoli voittoa, kävi miten kävi. Pakko käydä vielä oma kustanteisesti ultrassa ennen sitä ulkomaan reissua,että onko edennyt mihinkään.
 
@Lehtoleinikki toivotaan että kaikki menee hyvin loppuun asti, tuplaonnittelut :love::love:

@kirsimaria mä en varmaan tässä väsymyksessä pystyis olemaan koulussa, teen töitä kotona ja voin levätä paljon päivässä. Muuten en jaksais mitään. Viikon ajan tää väsymys ollut aivan infernaalista, nukkuis koko ajan.

Sain sydänäänet tänään kuulumaan. Nyt voi hengähtää, pienen sydän ainakin sykkii edelleen. Meidän pieni rakas :love::love::love::love::love:

Käväsin tänään antamassa seulaverikokeen ja pissanäytteen, sokerirasituksen varasin heti rv 12+0, saa sen ajoissa pois alta ja tietysti näkee kaiken olevan kunnossa senkin asian tiimoilta. Eli sokerirasitus 23.2 ja np-ultra seuraavana päivänä :)

Papu 10+1 :love:
 
Sea Band ostin nyt sitten nämä todella skeptisenä, mietin näitä jo esikoisen aikaan ja kadun miksen hankkinut näitä jo silloin. Mutta nää auttaa! Siis oikeesti, en todella voinu aatella, että tähän oloon voi auttaa jotkut rannekkeet, mutta olin epätoivoinen ja ostin sitten apteekkireissulla nää.
Suosittelen!
 
16.9./kantris/30/kaks/1. lapsi

9+0 tänään, nyt jo uskallan rekisteröityä tänne. Tunteet on olleet odottavan yllättyneen iloiset ja samalla epäuskoiset. Oltiin ehditty juuri käydä lapsettomuushoitojen ensimmäisellä käynnillä ja odoteltiin lääkäriaikaa, kun plussa ilmaantui testiin.

Meillä päin päästiin alkuraskauden ultraan (käsittääkseni) ihan automaattisesti ja siellä näkyi pieni papu. Laskettu aika tarkentui omista laskelmista 9 päivää taaksepäin ja terkkarin kuukautisiin perustuvista laskelmista kolme viikkoa eteenpäin. Nyt odotellaan niskaturvokeultraa maaliskuun eka viikolla ja ihmetellään tätä ihmettä :)
 
Oireistahan taalla on jo ollut puhetta, mutta haluaisin kysya viela onko kellaan tullut mielialavaihteluissa pahaa alakuloisuutta tai masentuneisuutta? Itkuisuus tietysti kuuluu asiaan, mutta mulla on nyt monta paivaa ollut tosi maassa mieli ilman mitaan todellista syyta. Siis niin pahasti, etta tanaankin oon saanut pidattaa itkua koko paivan, ja jouduin kesken kaiken ravintolassa lounaalla kiirehtimaan vessaan itkemaan. Oli todella vaikea yrittaa pitaa keskustelua ylla kenenkaan kans, ja ne oli miehen kavereita eika omia, eli pakko oli yrittaa teeskennella etta oon ok. Yleensa en ole erityisen herkka, joten huomaan, etta miehelleki alkaa olla jo hankalaa tama. Valilla sanon, etta oon vaan vasyny tai mahaan sattuu tms, ettei se huolestu liikaa. Jospa tama nyt menis kohta ohi :(
 
Tervetuloa @kantris ja onnea! :love:

Huomenna olisi neuvola ja labrapäivä eikä kyllä yhtään huvittaisi mennä. Mulla on selkeesti alakuloisuutta enkä jaksaisi tehdä oikein mitään :( Mies on antanu mun nukkua nytkin viikonloppuna niin pitkään kun on nukuttanut mutta aina vaan väsyttää. Pitäisi tänään käydä mies viemässä hakemaan toista autoa enkä haluaisi lähteä, kun voisi vaan nukkua... :sleep:

10+1 tänään.
 
Juu alakuloisuutta ja voisi vaan nukkua vaikkei väsytä olo myös täällä. Mies muistaa jo ekasta samat oireet, joten hän tietää mistä kyse, eikä odotakkaan tällä hetkel miulta yhtää mitään. Muuta, ku että ite jaksan tän alun hormonipiikit ja olot ja sitte tokalla kolmanneksella normalisoituu, kun hormonitasothan sitten laskee.
Mutta itkettää monet asiat ja alkaa kaikkii suruisiaki asioita miettii, mitä ei ennen oo miettiny.
 
Täällä kanssa vähän alakuloisuutta mutta siedettävissä rajoissa onneksi :) Paha olo on väistynyt mutta edelleen väsyttää ja laiskottaa vaan koko ajan :sleep: Muuten ei mitään uutta, sairastelut jatkuu lapsilla, tulis jo kesä! Ultraan enää kolmisen viikkoa :love:
 
M89
Paha-olo jatkuu edelleen. Huomenna tulee 8+0 täyteen. Varhaisultrassa kaikki oli hyvin. Sain lääkäriltä pahoinvointilääkettä niihin päiviin kun on vaan "selvittävä" jostain (aion ottaa kyllä hyvin harvoin). Olen sairaslomalla tällä hetkellä ja viikko kerrallaan mennään eteenpän. Mulla oli pahaa alakuloisuutta ja masennusta muutama viikko sitten. Lueskelin asiaa paljon ja on selvä yhteys d-vitamiinin saantiin ja raskaudenajan masennukseen. Suomessa Thl ei suostu nostamaan suosituksia, vaikka lääkärit niin pyytää. Lisäsin siis d-vitamiinia reippaasti ja alakuloisuus lähti ja uni parani. Suosittelen ainakin kokeilemaan. Otin monivitamiinin (raskaudenajan), sekä purkista vielä extra 50 d-vitamiinin :)
 
Väsyttää kyllä ihan selkeästi enemmän! Ensimmäinen kun on tulossa nii voi nukkua miten tykkää (työt kyllä vähän rajoittaa ), näin viikonloppuna olen nukkunut kumpanakin päivänä päikkärit vaikka yölläkin on tullut unta vähintään kahdeksan tuntia. Ja hengästyminen! Hengästyttää teitä portaissa tai kävellessä?
Luinkin eilen jotain "liikkuvan äidin kirjaa" ja siellä puhuttiin hengästymisestä. Sen mä huomasin kyllä omalla kohdallani (flunssan tehostaessa vaikutusta) jo heti alkuun. Käsittääkseni paikallaan ollessa hengitysvaikeudet on huono juttu, mutta pienenkin rasituksen jälkeen hengästyminen sitten normaalimpaa.
 
Heivaan kaikille!
Jospa minäkin nyt ilmottaudun mukaan:)
13.9./Leonia/29v/2.lapsi
Ja jos jatkaisi jutun vielä loppuun..
Meillä on tammikuussa 2016 syntynyt esikoinen, ja syksyllä jätettiin ehkäisy pois. Tämä raskaus on sujunut ainakin eritavalla, kun ensimmäinen. Esikoista odottaessa olin vallan huoleton ja varma, että kaikki menee hyvin. Nyt plussakierrossa olin varma ettei tärpännyt ja plussa olikin vähän yllätys. Koko ajan on ollut semmoinen olo, että jotain on pielessä. Suunnilleen siinä kahdeksannen raskausviikon kohdalla alkoi verinen vuoto ja hetken olin jo varma keskenmenosta. Vuoto ei ollut mitään tuhrua, vaan ihan holahti housuun. Pääsin tosi nopeasti ultraan ja tilanne näytti varsin rauhalliselta. Sikiö oli hengissä ja vastasi viikkoja. Kohdunsuulla oli pieni hematooma ja sain sairaslomaa viikon. Olisi kirjoittanut kaksi, mutta lupasin ottaa viikon iisisti. Sairasloman määrä tuntu aika hurjalta ja siksi on vieläkin pöhkö olo. Mitään ei uskalla tehdä! Liikunta auttaisi pahoinvointiin ja turvotukseen, mutta en uskalla. Seuraava ultra on maaliskuun alussa ja terkkakin sanoi, että aloittele liikunta sitten ultran jälkeen. Tiedä sitten mikä on järkevää, kun ei keskenmenoa voi estää.
Toki nyt on parempi mieli, kun sai nähdä että kaikki on kunnossa. Muutaman viikon päästä tullaan ulos kaapista uutisen kanssa, en malta odottaa :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mijau
21.9 / Txiki / 35 / 2. lapsi

Mää ilmottaudun myös varovaisesti listoille. Nyt viikkoja olisi 8+3, mutta toki tässä vaiheessa vielä on hieman epäileväinen että ollaanko raskaana vai ei ja varmistus saadaan sitten joskus np-ultrassa. Ollaan päätetty ettei kenellekään kerrota raskaudesta, ennen kuin se on ultrassa varmistettu. Lapsi on meille toinen, hieman yllätysraskaus, mutta toivottu kuitenkin.
Ensimmäinen raskaus oli oikeastaan oireeton, ainostaan närästys ja alkuraskauden väsymys vaivasi. Tässä raskaudessa väsymyksen lisäksi on vaivana etova olo, jonka toivon kyllä väistyvän pikaisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Mijau
Täällä alkoi sitten tulla verta ihan kunnolla tänä aamuna. Ja oon vaan vollottanu viimeiset pari tuntia :cry: Vielä kaksi tuntia lääkäriin...

11. viikko jo menossa, mutta tilanne näyttää kyllä pahalta.
Voi ei :(, onko sulla hematoomaa tai muuta mikä vois olla syynä? Olikos sulla ollut varhaisultraa jo? Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin hyvin!!!
 
Tervetuloa taas uusille! :love:

@Maaria1980 toivottavasti kaikki on hyvin vuodosta huolimatta :( tsemppiä!

Mulla oli tänään neuvola ja siellä kaikki hyvin. Olin kyllä varma että verenpaineet vähintään nousussa kun nää kaks riiviötä uhmaa kotona :ROFLMAO: Sydänääniäkin kuunneltiin :love:
Ultra olisi parin viikon päästä. Toivon että mies pääsisi mukaan mutta saa nähdä, hänellä on niin kiire töissä koko ajan :(

Ihanaa kun väsymys alkaa vähän helpottaa! Olisin kyllä kaivannut tänään päikkäreitä mutta kahvin voimalla olen reippaasti jaksanut ilman unosiakin :coffee:

Mijau&Pentu 10+2 ♡
 
Mulla oli tänään eka neuvola :) Varhaisultran mukaan viikkoja olisi nyt 8+6,mutta neukkatäti pitää kiinni 8+3:sta koska niin mun menkat väittää Mulla on siis epäsäännöllinen kierto ja kyseessä viel pilleriraskaus. Huomenna saan varata np-ultran ja 24.2 meen verikokeisiin.
@Maaria1980 toivottavasti sulla on kaikki hyvin ja kyseessä olisi esim hematooma joka vuotaa ❤
 
Kiitos vastauksista kysymykseen alakuloisuudesta, onneks meni vklopun jalkeen ohi ja olo tanaan jo normaali! @M89 ma olen syonyt D-vitamiini/kalsium-lisaa jo useita viikkoja ennen raskautta, mutta voihan tuo tosiaan olla ongelma, varsinkin kun ei taallakaan paljo aurinkoa ole nakyny viime aikoina. @kantris Mulla oli alkuun kans hengastymista, mutta se meni ohi, tais olla heti hedelmoittymisen jalkeen. Nyt otan silti kevyesti kuntoillessa ettei syke nouse liikaa, ja valtan keskivartalon rasittamista. @Maaria1980 toivottavasti teilla oli kaikki hyvin aamun laakarissa :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: FreeZone81

Yhteistyössä