Syyskuun suloisuudet 2017 ♡

Hyvä että olo ok, mullakin tosiaan olot ja mielialat vaihtuu. Sen uskoo vasta, kun itsestä huomaa sen päivässäkin muuttuvan olotilan tai mielialan. Vaikka siitä paljon on juttuakin neuvola ym. materiaaleissa. Mulla oli pv pari, että fyysiset oireet väheni ja hätäännyin jo itekseni, mutta "onneksi" oireet taas palasi, hiukan pahempina tosin . Piti taas lukea esikoisen aikaisia ja miten voikin viikko viikosta samalla tavalla samoilla oireilla edetä, vaikka raskauksien pitäis kuulema enemminkin olla erilaisia.. Saa nähdä miten etenee, pääasia että etenee ja massu kasvais ja kaikki ois hyvin
 
  • Tykkää
Reactions: Daisy85
@kantris Mulla on ajoittain ihan jäätävää hengästymistä ilmassa. Ihan jo siitä kun kotona kävelen portaat yläkertaan reippaammin tai töissä jos kiireisemmin jotain touhuaa. Yleensä se iskee päälle silleen muutaman sekunnin viiveellä rasituksen jälkeen, et tulee tukala ja puuskuttava olo. Toivottavasti alkais piakkoin helpottaa, kun tuntuu niin häiritsevältä.

@Maaria1980 Voi toivottavasti kaikki oli kuitenkin kunnossa.

Mä luulin jo viime viikon alkupuolella, että pahoinvointi olis kääntynyt lievempään, mutta tulikin joku universumin kosto kun edes ajattelin asiaa. Noh, edelleenkään en ole oksentanut, mutta kyllä lähipäivinä on ollut vaikeita hetkiä. Raskaus-appi tosin totesi, että tämä viikko olisi pahinta mitä on luvassa. Toivotaan niin! Onneksi olen jo töissä kertonut tilastani, niin ymmärtävät kun välillä puhaltelen ja imeskelen salmiakkipastilleja.
 
Kiitos kaikille tsempeistä :love: mutta keskenmeno se sitten oli :cry: Tosin lääkäri sanoi sen menneen kesken jo aiemmin, puhui 7 viikosta. Vuoto tuli sitten jostain syystä vasta nyt. Taisin siis vähän aavistella tätä, kun olen jo pari, kolme viikkoa ihmetellyt oireiden katoamista tai vähänemistä.

Oli siis todella runsasta verenvuotoa, menkkojen runsain päivä + vähän lisää. Aamulla vaihdoin vartin tai puolen tunnin välein sidettä.
 
Voi ei @Maaria1980, olen niin pahoillani :cry:

Täällä alkaa vissiin pahin väsymys olla ohi! *koputtaa puuta*
Tänään ajattelin pienen tauon jälkeen lähteä illalla treeneihinkin, vihdoin kropalle rasitusta. Uskon että siitä tulee vieläkin parempi olo :giggle:

Pyysin eilen neuvolasta ravinto-ohjeita radilaisille vaikkei mulla sitä ikinä ole todettukaan. Tänään aloin laskea hiilareita, jos vaikka silläkin saisi painoa vähän alas ;)

Toivottavasti pahoinvointi helpottaisi pian kaikilla siitä kärsivillä! Ensimmäinen kolmannes alkaa jo osalla ollakin loppusuoralla, jospa pahimmat oireet helpottaisi pikkuhiljaa (y)

Nyt lähden kokeilemaan mammavaatteita jotka ostin torista. :love:
 
Heippa,

minäki voisin liittyä mukaan, taustalla olen pyörinyt tähän asti :)

Tällä hetkellä viikkoja 7+3, äsken ultrasta kotiuduttu, mini vastasi päivälleen viikkoja ja sydän sykki hirmusta kyytiä. :love:
Neuvola lääkäri teki tämän ultran ja toinen ultra on jo viikon päästä, jännä, että on näin usein nyt, mutta kiva päästä seuraamaan kasvua.
Eilen tuli np-ultraan ja rakenne ultraan myöskin ajat.

Oireina mulla pahoinvointi, jonka sain kuriin pahoinvointirannekkeilla suurimmaksi osaksi. Pitää muistaa syödä 1-2h välein, ettei kerkeä tulla nälkä, silloin se on menoa taas jos nälkä tulee. Mutta yleisen kokoaikaisen kuvotuksen ja oksetuksen vei nuo rannekkeet pois, ihan mahtava keksintö!
Muita oireita, mitkä ei haittaa, on rintojen arkuus ja ihanat nipistelyt alamasussa ja väsymys:p

Jännää tämä odotusaika!

@Maaria1980 Pahoittelut ikävästä tilanteestasi myös täältä, tsemppiä <3


30.9/Kindness/20/K-PKS/1.lapsi
 
Tervetuloa @Kindness! Oonkin ootellu täytettä syyskuun viimeisiin päiviin :D

Mikä ihana vapauden ja mukavuuden olotila - mammavaatteet! Ei kummasti enää yhtään haittaa vaikka massu vähän pömpöttää :LOL:
Lähdetään kuopuksen kanssa nauttimaan auringosta, jospa saisin vähän virtaa tähän iltapäivän uneliaisuuteen :sleep:
 
@Maaria1980 voi ei,olen todella pahoillani ❤

Mä en oo vielä uskaltanut siirtyä mammavaatteisiin, lapset vois pikkasen ihmetellä miksi niitä käytän. Ens viikon ultran jälkeen sitten kun kerrotaan muksuille :)

Olo on ihan hyvä, paino laskee tasaisesti. Liikuntaa harrastan miten jaksan, en siis kamalia määriä. Väsymystä edelleen ja paljon, verottaa hyvin paljon päivän tekemisistä.

Sydänääniä ollaan miehen kanssa kuunneltu muutaman kerran, viimeksi eilen :love:

Papu 10+5
 
Hei, milloin olette/aiotte kertoa muille lapsille raskaudesta?
Mie meen n. 8+4 ja torstaina eka neuvola. Varhaiaultrassa 7+3 vastasi viikkoja ja kaikki oli silloin ok. Mulla on tää olo, pahoinvointi, yökkäily ja väsymys semmosta, että ei oikein enää keksitä, millä sitä selittäisi pojalle..tänään hän oikeasti vaikutti jo vähän pelokkaalta, vaikka vakuutin, että äidillä on kaikki hyvin. Poika on siis kohta 7. Kun haluttais kertoa, maailman ihanin uutinen, mutta sitten jos käykin jotain, niin se, miten hän sen käsittelee..ja toivotaan tietysti, että ymmärtää jo salaisuuden pitämisen.
 
@FreeZone81 luuletko että pystyisitte salaamaan mahdollisen keskenmenon pojaltanne, jos hän on noin tarkkasilmäinen? Minä puntaroisin sitä että onko tarpeen huolestuttaa vaiko sittenkin kertoa.
Muistan muuten itse, kun ykkösluokalla kuulin, että meille on pikkusisarus tulossa ja asia oli vielä salaisuus (en kertonut kavereillekaan) niin opelle piti asia kuitenkin koulussa kertoa :) ja onneksi opettaja oli mukana tilanteessa ja ymmärsin hetken tärkeyden sekä onnitteli.
 
@Maaria1980 voi ei,olen todella pahoillani ❤

Mä en oo vielä uskaltanut siirtyä mammavaatteisiin, lapset vois pikkasen ihmetellä miksi niitä käytän. Ens viikon ultran jälkeen sitten kun kerrotaan muksuille :)

Olo on ihan hyvä, paino laskee tasaisesti. Liikuntaa harrastan miten jaksan, en siis kamalia määriä. Väsymystä edelleen ja paljon, verottaa hyvin paljon päivän tekemisistä.

Sydänääniä ollaan miehen kanssa kuunneltu muutaman kerran, viimeksi eilen :love:

Papu 10+5
Milloin äänet kuuluivat ensimmäisen kerran ja saako laitteella selvästi äänen kuuluviin? Onko se selkeä pompompom vai millainen ääni.. Mietin tuota laitetta, mutta en ole vielä varma tulisinko hankkineeksi ja osaisinko itse käyttää sitä ja tulkita ääniä oikein..
 
Me ollaan puhuttu lapsille vähän vauvasta kun sydänäänet alkoi kuulua. 3 vuotias ja puolitoistavuotias nyt eivät paljoa vielä ymmärrä tietenkään eikä olla kuin muutama kerta mainittu että masussa on vauva.

@FreeZone81 itse sain tällä kertaa sydänäänet kuuluviin 9+0, kahdesta vanhemmasta lapsesta kuulunu päiviä aikaisemmin. Ihan selkeä ääni on, kovenee tietysti mitä pidemmälle mennään. Nopea tum-tum-tum-tum, ei siitä voi erehtyä :) Muut äänet on mm. virtauksia mitkä on enemmän sellaista "viuh viuh"-kohinaa. Onpahan selkeä selitys :ROFLMAO: mutta joo, kyllä sen nopean jumputuksen tunnistaa.
 
  • Tykkää
Reactions: FreeZone81
Eka nla oli ma ja np-ultran sain vasta 13.3 kun on vähän ruuhkaa :D Miten tarkkaan te katsotte mitä saa syödä ja mitä ei? Mulla olis ihan hirvee himo mozzarellatikkuihin ja poperseihin,mutta en tiedä uskallanko syödä kun niissä on mozzarella,enkä tiedä onko se pastöroitua
 
Juu samaa tulin sanomaan, että pizzat, tikut ym. turvallisia, koska kuumennetaan niin kuumassa. Kyl mie homejuustot, jotka ei pastöroimatonta, jätän syömättä, kaiken varalta. Ja vakumoidut kalat sekä kurpitsan ja pellavansiemenet.
Inkivääri on vähän mysteeri, ku jossain oli että lähinnä ne luontaisvalmisteet. Tykkään siis intialaisesta ja kiinalaisesta, raflan / kaupan pakasteen ja itsetehdystä ja näissähän on sitä inkivääriä. Onko se nyt mausteena niin vaarallista. .esikoisen aikaan en neuvolasta saanyt selvää vastausta, kehotettiin juomaan kuitenkin kohtuudella esim. glögiä :cautious:
 
Mulla on sama 7 vuotta sitten ja paljon on ehtiny muuttua, kuulin että ilmeisesti vauvan vaipatki suositellaan laitettavan nyt jotenki eri lailla..
Huomenna eka neuvola, kuunnellaankohan sydänääniä jo nyt..8+6..
Aion kyllä sanoa suoraan, että aika paljon olen unohtanut esikoisesta, että ihan voidaan kaikki käydä läpi.
Valmiiksi ahdistaa se painon kyttääminen. Esikoista odottaessa olin 68 kg/167 cm ja painoa tuli 14 kiloa joka lähti 2 ensimmäisen kuukauden jälkeen synnytyksestä pelkällä imetyksellä. Nyt sitä on herkkujen myötä tullut tosin vuosien saatossa lisää ja lähtö on jo 73/74 kg...jos jo ekan raskauden kanssa sitä painoa oli tullu muka liikaa, mitä en tosin ymmärrä, koska normien mukaanhan tuo oli...niin mitähän nyt :confused:. En oo tosin kohta kahteen kuukauteen pystyny syömään karkkii, suklaata, leivoksii tm. Ainu mitä menee on hedelmät, vihannekset ja marjat ja pieninä annoksina tavallista kotiruokaa, että en tiedä mistä nyt raskausaikana edes korjaisin, jos valituksia tulee. Juu, paino on herkkä asia, koska mielestäni oon ollu suht. normipainoinen, mutta aina työterv tarkat ja neuvola naputtanu painosta silti
 
Mä en oo täysin noudattanut ruokasuosituksia. Esim siskolla olin yötä viikonloppuna kun oli vapaailta ja hän oli tehnyt kanasalaattia ruuaksi jossa oli fetaa. En jättänyt syömättä. Feta oli kyllä pastöroitua mutta kun nekin on ilmeisesti nykyään kielletty.
Mua kanssa paino huolettaa. Tuntuu että oon nyt jo turvonnut kun pullataikina kun koko ajan tekee mieli jotain :whistle: Täytyy alkaa kyllä vähän kattomaan mitä suuhun laittaa..
Masu on kyllä jo kasvanut sen verran että pakko pukeutua telttapaitoihin etten jää kiinni. Mammahousut ostin myös jo :D
Tänään oli verikokeet, ultraan enää päivän alle kaks viikkoa :rolleyes:
Tänään tasan kymppi viikoissa!
 
Eikö pastöroituja juustojakaan enää sais? :eek: mitenhän he Ranska/Sveitsi/Italia linjalla pärjää..Onko kellä tietoa muiden tai ihan pohjoismaiden suosituksista, toki guuglaamalla löytys, mut jos jollain on ensikäden tietoa
 
@FreeZone81 kyllä sen äänen tosiaan erottaa, on hyvin nopea tumtumtum, eroaa selkeästi muista äänistä mitä vatsasta kuuluu. Sain ekan kerran kuuluviin rv 10+1, kun ostin paremman dopplerin ja osasin kuunnella tarpeeksi alhaalta. Mulla myös pehmikettä sen verran paljon ettei ois voinut aiemmin kuuluakaan :rolleyes:
 
Kävin tänään hierojalla joka tekee myös akupunktiota. Hän kertoi, että akupunktiolla voidaan hoitaa raskauden aikaista pahoinvointia. Lisäksi, tämä kuulosti minusta jo "liian hyvältä ollakseen totta" on olemassa akuhoito, jossa raskausviikoilla 12 ja 20 ehkäistään perinnöllisten sairauksien siirtyminen sikiölle / vähennetään riskiä. Oletteko kuulleet tällaisesta?

Olen saanut akupunktiosta apua venyneiden nivelsiteiden (kipeän nilkan) kanssa ja kuukautiskierron tasaamiseen. Uskon siis siihen, että akupunktiosta oli ainakin silloin minulle apua. Tämä tuntuu jo kuitenkin hurjalle, mutta toisaalta ei kai siinä muuta menettäisi kuin hoitomaksut. Tosin lähinnä eniten meidän suvuissa on psyykkisiä sairauksia ja syöpiä ja kuinka paljon niihin vaikuttaa sitten elintavat ja ympäristö, eikä niinkään perimä...
 

Yhteistyössä