Syyskuun suloisuudet 2017

@Festivo Lasken toistaiseksi viikot+päivät sen perus 28pv kierron mukaan, kun en muusta tiedä. Kierrot vaihteli 28-36pv ja mulla on tuossa plussakierrossakin sellainen viikon akseli missä arvelen ovulaation olleen. Kun en mitään ovistestejä tehnyt, lämpöjä mitannut tms niin en tarkasti tiedä. Varmasti ar-ultrassa selviää tarkemmin.
Sitähän sanotaan ettei ole tyhmiä kysymyksiä, vain tyhmiä vastauksia. :) Ja ovulaatio siis tarkoittaa sitä hetkeä, kun munasolu irtoaa munasarjasta ja lähtee matkaamaan munatorvea pitkin (jossa se yleensä hedelmöittyy jos on hedelmöittyäkseen, jatkaa matkaa kohtuun ja vuotaa ulos tai kiinnittyy kohtuun). Munasolu on elossa vain 12-24h, miehen siittiöt saattavat parhaimmillaan viikonkin elää munatorvissa. Joten suoraan siitä seksinharrastuspäivästä ei voi laskea raskauden kestoa. Jos sitä siis kysymyksellä tarkoitit.

@evekin Sydämen syke on mahdollista yleensä nähdä 6+1-3 seutuvilla. Osa ottaa ar-ultran jo sille viikolle, toiset 7-8. Hintahaitari on tämänkin ketjun perusteella laaja, 60€:sta 200 euroon. Itse menen menkkojen mukaan laskettuna 7+4 josta saattaa muutama päivä tippua pois.

@haaveilija-31 En mitenkään varmasti luota että kaikki menee hyvin vaan tiedostan, että tuhat ja yksi asiaa voi mennä matkan varrella mönkään. Mutta tiedostan myös, että todennäköisyydet hyvin menemiselle on suurimmat. :) Mutta en kyllä tosiaankaan ihan tosissani osaa miettiä arkeani syksyllä,jos tästä nyytti syliin seuraa. Päällimmäisenä kait tällä hetkellä on mielessä monta asiaa joita ei enää sitten voi tehdä nykyiseen tapaan. Taivaan kiitos tässä on 9kk aikaa sopeutua ja kypsyä asialle.

@Norway Tiedän että terveydenhuollosta saa kyllä käyntitodistuksen mutten tiedä tarviiko siihen ylipäätään laittaa jotain syytä ja jos tarvii niin saako valehdella.
 
Itse en uskalla enään luottaa oireisiin että kaikki hyvin. Edellisessä alkoi kova pahoinvointi joskus rv5 ja oksensin vielä nt-ultran aamunakin jolloin todettiin että kehitysloppunut jo pariaviikkoa aiemmin.. Eli silloin ns.kärsin turhaanja mietinkin miten kestän uudestaan monen viikon saikun, makaamisen, yrjöämisen ja 24/7 vellonnan. Nyt ei ole vielä muita oireita kuin palelu ja väsymys ja kauhulla odotan alkaako se pahoinvointi taas..

Yritän luottaa että kaikki menee, mutta liian tuoreessa muistissa on tuo kkm kun sain sen jälkeen vielä kohtutulehduksen, jouduin sairaalaan tiputukseen ja kaavintaan..

Ensiviikolla ajattelin soittaa neuvolaan ja kertoa haluavani varhaisultraan koska tulen hulluksi kun mietin onko tuolla edes mitään. Jos tässä rakenneultran yli päästään niin toivon että pystyisi jopa nauttimaan tästä raskaudesta. <3

Onko muut ajatelleet hommaavan dopplereita? Oon sitä miettiny..
 
Meillä on doppleri ja oon jo malttamattomaan yrittäny sykettä löytää vaikka turhaahan se vielä on :ROFLMAO:

Tällä viikolla liikunta tuntuu paljon paremmalta, viikko sitten treeneissä oli tosi kummallinen, vähän utuinen olo. Ja voimat ihan poissa. Toivottavasti olo jatkuu hyvänä että pystyy harrastamaan, on se semmonen henkireikä kotiäidin arkeen kun pääsee pari kertaa viikossa kotoa tekemään omaa juttua :)

Uusiakin on tullut taas paljon, onnea plussista! :love: toivottavasti kaikki saavat pienokaisensa syliin syksyllä vaikka osalla onkin vastoinkäymisiä taustalla ♡

Oliko se @Norway kun kyseli saikkutodistuksista? Juuri vähän aikaa sitten jostain keskustelusta luin että lääkäri oli odottavalle äidille merkannut todistukseen syyksi jonkin "valheen" että pysyi raskaus salassa. Tämä nyt siis on tosiaan palstoilta bongattua eli en vanno 100% faktaksi mutta tuntuisihan se hassulta että raskaudesta ei tarvitse kertoa työpaikalla kuin aika lopussa vasta mutta silti todistukset paljastaisi totuuden ekan terkkakäynnin jälkeen :confused:
 
Täälläpäin varhaisultra on omakustanteinen ja yksityisellä niin huiman hintaiata. Löytyy myös yksi kötilö, joka yksityisyrittäjänö tekee ultrausta, se on edullista, mutta tietysti jää lomalle tällä viikolla kuukaudeksi, ja meillä viikot sen 5+2.

Menkkojen mukaan lasken, vaikka aika varma ovulaatiostakin kyllä oon. Ite oon laskenu oman kierron mukaan, en neuvolan 28pv. Sittepä se tarkentuu myöhemmin..

On tämä kyllä kutkuttavaa, vaikka vähä epäilyttäö samalla. Meinasin jo käydä ostaan clearblue näytöllisen testin, kun sitä hehkutitte
 
Moi kaikki!
Ehkä mäkin uskallan jo ilmottautua vaikka,en uskoa meinaa :D laskettuaika on suunnilleen 11.9 :) en muista millom oli viimeksi menkat mut joulukuun alussa muistan miettineeni et onneks ei oo menkkoja uutena vuotena :D

Oon 26 vuotias ennestään 2 tytön äiti helsingistä.esikoinen on 3v ja nuorempi täytti eilen 1 v.
Yritän lukea nää keskustelut ni ehkä pääsen mukaan rupattelemaan teidän kanssa!
Onnea kaikille plussista :)
 
Varasin juuri ekan neuvolakäynnin 30.1. Toinen vaihtoehto olisi ollut 10.2. mutta enhän mä niin kauas malttanut jäädä odottamaan. :ROFLMAO: Ja kysyin jo heti puhelimessa jos on mahdollista saada verensokerimittaria käyttöön ennen sokerirasituksiakin, niin pääsen vähän seurailemaan. Ja onneksi onnistui. :) Jännittävä ja huisi fiilis!

Painon seuraaminen neuvolassa kyllä stressaa jo valmiiksi. Haluaisin vaan viedä aina aamupainon mukanani sinne, kun nuo päiväpainot heittelee niin tuhottomasti riippuen mitä on syönyt jne. Samalla tiedostan että tämä on ihan pöljää ja turhaa stressaamista, mutta minkäs sitä ihminen pääkopalleen voi.
 
Täällä päällimmäisenä oireena väsymys.

Onko siinä alkuraskauden ultrassa eroa tekeekö sen lääkäri vai kätilö? Siihenhän se hintaero kai perustuu. Mietin vaan, että tehdäänkö se tutkimus samalla tavalla tekijästä riippumatta?
 
Täällä myös väsymys ehdottomasti ykkösoire :sleep: toisena tulee pahoinvointi joka pysyy syömisellä kurissa, harmi vaan kun yökkis iskee jo ennenkuin ehtii nälkä edes tulla :sick: onneksi ei ole kuitenkaan kunnon pahoinvointia vielä - toivottavasti ei tulekaan.

@Vauvaunelmia29 luulisin että hintaero perustuu aika puhtaasti koulutustasoon. Tehdään varmasti samalla tavalla muuten, ainakin mulla on aina tehty np-ultra alakautta ja samoin ar-ultra, oli ultraajana kätilö tai lääkäri. (Joissain paikoissa vissiin tehdään vatsan päältä tuo np-ultra mutta tuskin riippuu siitä kuka ultraa.) Muutenkin info ollut muistaakseni aina samaa.
 
Huoh. Tänään on vuoto yltynyt runsaaksi ja selvää verta sekä tuli päivällä sellainen ehkä peukalon kokoinen massa :( Aivan absurdia olla töissä. Alavatsassa menkkamainen olotila, muttei ihmeemmin kipua. Aamulla myös olin virkeä ja heräsin jo ennen kelloa eli ei raskausoireita.

Voi vittu.
 
On se kyl vähän väärin jos se niin on, että maksetaan ultraajan koulutuksen mukaan. Eihän mua kiinnosta kuinka paljon hän on kouluja käyny :D terveystalost tuli vastaus helposti menee yli 200€... täytyy jostain muualta vielä kysellä. Äitiysneuvolasta sanottiin, et jos alkaa vuotaa niin voivat ultrata.. plaah.
 
En siis varma ole tietenkään mutta kuvittelisin että hinta määräytyy sen mukaan. Samat jututhan ultrassa aina katsotaan ja lääkärit kuitenkin opiskelleet ja erikoistuneet tuplasti kauemmin kuin kätilöt... Ja lääkärin palkka siis huomattavasti suurempi kuin kätilöllä eli kyllä koulutuksesta vaan maksetaan :unsure:

@Norway :( Kamalaa, hurjan paljon voimia :(
 
Valitettavasti se menee nimenomaan ammatin perusteella. Ei sillä, kätilöiltä saa monesti paremmat infot kuin lääkäreiltä!

VernaMaria: Jos paino stressaa kovasti, niin voit ottaa sen esim. kotona aina aamulla ennen neuvolakäyntejä. Ei sillä väliä, missä sen painon ottaa, kunhan vaaka olisi sama. Ja tottakai tulos on luotettavampi, jos painon ottaa ennen syömistä:)
 
Voimia @Norway :(

Tervetuloa uusille syyskuisille :)

Itsellä kaksi yötä alkuraskauden ultraan, jännittää ihan älyttömästi :barefoot:
Täällä edelleen paha olo, närästys, kipeät rinnat ja väsymys oireina. Oksennusta ei onneksi ole maanantain jälkeen tullut vaikka etovaa oloa onkin ollut (y)
 
Heippa kaikille!:) Tulisin mukaan keskusteluun.

Elikkäs, oon "nuori" äiti jolla ennestään kohta 10kk täyttävä poitsu. Esikoista yritettiin yks kierto ja heti tuli plussa. Tämä sai alkunsa puolivahingossa ja on tervetullut kyllä:D Puhe oli miehen kanssa ruveta yrittämään toista kun esikoinen on vuoden, vaikka molemmat hirveää vauvakuumetta podettiinkin. Noh on ollut keskeytetty yhdyntä ehkäisynsä ja riski siinä molemmat tiedettiinkin, mutta toinen vauva ei ole ollut kauhu ajatus, niin sillä mentiin. Alkunsahan tämä sitten sai yhdestä vahinko sisääntulosta. Oli kierrossa muutama muukin vahinko, mutta ne ei täsmännyt päiville, joten tuli todettua, että kyllähän sitä kerrastakin voi raskaaksi tulla:D Joku täällä höpöttikin huonosta omastatunnosta, kun niin helposti raskautuu ja onhan se. Lähipiirissä on tooodella kauan yrittäneitä mm. Oma sisko. Mutta jaksoi hän iloita raskaudestani, vaikka minusta hieman pahalta tuntuikin kertoa.

Syömisiäkin joku mietti, mutta itse ei tarvitse rajoittaa oikeen mitään, kun kalaa meillä ei syö kun poika, koska mies on niin vakavasti sille allerginen. Mutta tuorejuustoosta oli puhetta! Sitä saa syödä kun on tehty pästoroidusta maidosta, näin mulle -15 sanottiin neuvolasta kun esikoista odotin:) ja pästöroimaton pitää kunnolla kuumentaa. Alkoholia olen juonut viimeisen 10kk aikana muutaman kerran ja joskus viinilasillisen tai saunaoluen, että eipä sitäkään tarvitse miettiä. Ainut itsellä on tuo pahis tupakka! Esikoinen kun oli yritetty, niin tiesin heti yrityksen alettua alkaa vähentämään tupakointia, joten kun raskauduin, poltin vain muutaman enää päivässä ja sekin jäi pois. Mutta sitten sain suolistovian, jonka seurauksena suoli oli(on edelleen) tukossa 24/7 ja ummetuslääkkeet vain pahentavat vaivaa. Ruokavaliosta on karsittu minimiin kaikki ilmaa aiheuttavat, mutta ei auta. Ainut mikä auttaa on tupakka. Joten jossain vaiheessa raskautta totesin, että paskat, pakko kai se on. Neuvolassa keskusteltiin ja sanoivat, että ok. Joten poltin 1-2 tupakkaa saadakseni kakan tulemaan. Muuten olo oli hirveä:( Nyt aijon ottaa neuvolassa puheeksi, että lähettävät tutkimuksiin, niin ei tarvitsisi polttaa yhtään koko raskauden aikana. En halua lapsen kärsivän. Esikoisen aikanakin tuntui niiiiiin hemmetin pahalta polttaa yhtään ja jos oisin toisin voinut valita, niin en olisi tupakoinut. Eli ei mikään ihan perus ummetus:( Vasta raskauden jälkeen tajusin, että kyseessä taitaa olla laskeuma suolistossa.

Kauheeeeeen pitkä sepustus:D Oireita on vain väsy. Nännit arat, mutta ollut jo monta viikkoa. Hermoraunio olen johon varmasti osasyynä nikotiinin puute kun on heti karsinut ihan minimiin tupakan, miestä käy sääliksi:D

Täällä ultrataan automaattisesti ekassa neuvolassa, joka on 9+3 ei millään malttaisi odottaa:)

En nyt kyllä yhtään enää muista mistä kaikesta täällä oli höpötetty, vaikka ketjun kahlasin läpi. Täällä tehtiin 3 testiä myös. Ekat kaks oli niin jotain hepreaa ja tänään tehty oli siinä ja siinä, mutta plussa tuli:love:

Mut saa siis lisätä listaan
Tyttönen93/la 20.9/23v/OAS/2. Lapsi
 
@evekin Jeee! Ollaan samiksia ekan nlakäynnin ajankohdan suhteen. :D Oireina arat/kipeät/turvonneet rinnat ja nännit, ajoittainen pahoinvointi ja paineentunne alamahalla.

@Norway Voi kurjuus. :( Kunpa olisi harmitonta vuotelua.

@Melmola No kiva jos toiveeni ei ole mitenkään outo ja et sitä pidettäis kovin kummallisena. Aattelin et jos meinaavat että vaikka huijaan itteni ihan eri painoiseksi kuin olen. :p Oletko neuvolassa töissä kun tiedät? Kun taisit aiemmin mainita doppleristakin, että on töissä mahdollisuus käyttää. :)

@Zelmando Laita @-merkki ja ala kirjoitta nimimerkin alkua, niin se tarjoaa sieltä vaihtoehtoja jotka alkaa samoin, niistä valkkaat oikean.
 
@VernaMaria kato joo nii ollaanki :) jännää!

Mies taas pyöritteli silmiään ku kerroin kirjottelevani tänne :D mut en mä pystyis pitämään suutani kiinni jos ei johonki vois vähän kirjottaa tai keskustella. Ja onhan tää jännää kun kaikki täällä ollaan ihan samassa tilanteessa ja samojen asioiden äärellä.
 
Tervehdys. 34v kahden pienen pojan äiti.
Sain eilen tervetulleen, mutta hieman shokkiyllätyksen, kun varmistelin 21.12 tikutettua negaa, joka olikin todella todella vahva plussa ja kolmonen olisi tulossa, jos kaikki menee hyvin.
En ajatellut ennen ensiviikon lääkäriä liittyä, mutta täällähän on jo hyvin porukkaa <3.
Lasketusta ei siis tietoakaan ja meidän nuorin on vasta vajaa 10kk, yhdet menkat ehti olla marraskuussa ja nyt näin. Tarvii aamulla koittaa, jos pääsisin työpaikkalääkärille vielä tänään hcg-mittaukseen, niin olis itsekin paremmin kartalla. Kirjoittelen nyt tänne, mutta saattaa laskettu aikaistua, kun pääsen lääkäriin.
Monsuliino ja rv6-8?
 
Tervehdys. 34v kahden pienen pojan äiti.
Sain eilen tervetulleen, mutta hieman shokkiyllätyksen, kun varmistelin 21.12 tikutettua negaa, joka olikin todella todella vahva plussa ja kolmonen olisi tulossa, jos kaikki menee hyvin.
En ajatellut ennen ensiviikon lääkäriä liittyä, mutta täällähän on jo hyvin porukkaa <3.
Lasketusta ei siis tietoakaan ja meidän nuorin on vasta vajaa 10kk, yhdet menkat ehti olla marraskuussa ja nyt näin. Tarvii aamulla koittaa, jos pääsisin työpaikkalääkärille vielä tänään hcg-mittaukseen, niin olis itsekin paremmin kartalla. Kirjoittelen nyt tänne, mutta saattaa laskettu aikaistua, kun pääsen lääkäriin.
Monsuliino ja rv6-8?
Mä täällä taas stalkkaan :)
Mosuliino, sulla ehti tulla yhdet menkat synnytyksen jälkeen ja sitten aloit odottamaan? Ilmeisesti olit tehnyt yhden negan välissä seuraavia menkkoja odottaessa? Millä kiertopäivällä sait sen plussan? Imetätkö vielä? Kamalasti kysymyksiä:)
Itsellä synnytyksen jälkeen yhdet menkat ja nyt ei näy ei kuulu, yks nega testattu ja ainakin toive luo raskausoireita. Imetän edelleen. Ja yhä toivon ehtiväni tähän joukkoon mukaan;)
 
  • Tykkää
Reactions: Miisa34
@Norway: Hurjasti voimia!

Mulla ei ole vielä oikeastaan mitään oireita, enkä kyllä tietäisi olevani raskaana jos en ois testiä tehnyt. Tänään rv4+0:rolleyes:.
Neuvolaan varailen varmaan ajan ensi viikolla.
Minä harrastan juoksemista ja muutenkin tulee liikuttua aika paljon. Juoksemisen aloitin Kuopuksen syntymän jälkeen raskauskiloja tiputellessa ekan maratonin juoksin viime keväänä ja tarkoitus oli juosta tänäkin keväänä. nyt jää luonnollisesti juoksematta. Jännä nähdä vaikuttaako miten raskausaikaan, kun olen nyt fyysisesti paremmassa kunnossa kuin koskaan aikaisemmin. Edellisten raskausten aikani harrasti lähinnä kävelylenkkejä, mutta muuten liikkuminen oli aika vähissä. Nyt aion jatkaa juoksulenkkejä matalilla sykkeillä ja pidemmät lenkit kyllä jätän jo tässä vaiheessa tekemättä, kun ei nyt liikkumisten suhteen muuta tavoitetta ole kun pitää mieli virkeänä ja saada energiaa päivään.
 
Heippa!
Ketjua jo jonkin aikaa seuranneena ajattelin itsekin kirjoitella, tosin mukaan en uskalla vielä epävarman tilanteen takia hypätä. Viikonloppuna tein 6 positiivista testiä kp 25,26,27/26-28 testit oli rfsu ja clearblue pluss ja apteekin oma. Maanantaina sit testi oliki nega (kaupan joku ihme liuska) ja clearblue vk näyttö näytti raskaana 1-2. Sen jälkeen hyvin haaleita viivoja aamuisin (rfsu), iltapäivällä hyvä jos erottaa :( maanantaina kävin myös verikokeessa jossa hcg arvo oli 45 ja alarajaksi hoitaja sanoi 25 että raskaana tuon mukaan. En vaan uskalla luottaa kun viivat niin haaleita vielä ja tuntuu että ihankuin olisi haalistuneet. Voi olla että oon jotenki arempi, 3 raskautta takana joista eka meni hyvin ja tyttö syntyi täysaikaisena, toinen raskaus km rv 20 ja viimeinen raskaus poika syntyi rv 28+4 ja nyt kuitenkin terve iloinen poitsu. Marraskuussa poistettu kapseli ja voihan olla että kierrot ei sit vielä normalisoituneet. Onko muilla ollut vastaavaa testien kanssa? Pelottaa kamalasti että menossa kesken tai joku kemiallinen raskaus :( huomenna aamulla taas verikokeeseen ja vastauksen saan vasta ensiviikon ma tai ti..
Tulipas sepustus ja liekkö tää tämmönen arpominen edes tänne kuuluu.
 
Tervetuloa uudet! Jopas olikin listassa päivittämistä, kun en pariin päivään ole ehtinyt. Mahtavaa, kun porukka kasvaa! (y)

Voi sua @Norway :( Onko vuodot helpottaneet? Joskus voi tulla runsastakin vuotoa ja jopa hyytymiä ilman, että se tarkoittaisi keskenmenoa. Toivottavasti kaikki on hyvin!

@Tyttönen93 kannattaa todellakin vaatimalla vaatia lähetettä kunnon tutkimuksiin! Sehän voi olla vaikka ärtyneen suolen oireyhtymä tai kilpirauhasen vajaatoiminta tms.

@Liirumlaarum91 älä vielä menetä toivoasi! Raskaustesteissä on eroja, joten ehkä se kaupan testi ei ole sitten ollut niin herkkä mitä viikonlopun testit? Jos et jaksa odottaa verikokeen tuloksia, niin kannattaa tehdä vaikka sillä rfsu:n testillä uudestaan. Toivotaan parasta, että hormonit ovat lähteneet nousuun! (y)

Mä olen laskenut raskauden keston ovulaatiosta. Raskautumiskierrossa tikutin ovisksen vasta kp 19. Neuvolan laskujen mukaan oltaisiin neljä päivää pidemmällä, joten muutin nyt lasketun ajan tuonne listaankin. Hyvin pitää omat laskelmat paikkaansa, sillä pahoinvointi alkoi taas samoilla rv:lla mitä aiemmin. Nyt sitten kuvottaa aamusta iltaan :sick: Olo pahenee selvästi iltaa kohti. Koko ajan pitää syödä jotain pientä, mielellään hedelmiä tai voileipäkeksejä, ettei lennä laatta. Odotan jo innolla iltavuorojen tekemistä, että miten ihmeessä selviän niistä... Väsymys on myös megalomaanista, olisin jo seiskan aikaan illalla ihan valmis petiin.

Tilamaani doppleri tuli ja kokeiltiin sitä jo, kun miestä kiinnosti sen toimintaperiaate, vaikka eihän sieltä vielä mitään sykkeitä kuulu :rolleyes: Ihanaa seurata vierestä, kun kumppanille tämä on ensimmäinen lapsi ja kaikki on hänelle uutta ja ihmellistä :love:

Vaikka on oireitakin, niin en uskalla luottaa kaiken olevan hyvin. Lähipiirissä on ollut paljon keskenmenoja, kkm ja kohtukuolemia, joten ne ovat saaneet pelkäämään samoja omalle kohdallekin :( Ja jotenkin ajattelen, että kun kaksi edellistä raskautta ovat menneet hyvin, niin miten kolmaskin voisi mennä... vaikka mies sanookin, että hänen mielestään silloin juuri pitäisi ajatella kolmannenkin sujuvan hyvin. Mutta ehkä tämä ahdistus helpottaa sitten ar-ultran (rv 7+2) jälkeen edes vähän.

Tsemppiä kaikille alkuraskauden ihanuuteen/kamaluuteen/ihmeellisyyteen :love:
(y)
 
@Josephina, toivottavasti vuoto pysyy tuhrutteluna! Tsemppiä! ♡

Tervetuloa uusille, varsinainen ryntäys tullut syyskuisiin :LOL:

@Syssynen mulla on ihan sama ajatus käynyt mielessä; miten kolmaskin raskaus voisi mennä yhtä hyvin kuin kaksi ensimmäistä. Hyvin oon kyllä saanut nuo murheet pidettyä loitolla, liekkö tällä p*skalla ololla jotain osaa siihen :ROFLMAO: Viimeksi tänään kirosin tän koko raskauden ja olin taas sitä mieltä että kolmannen lapsen hankkiminen oli maailman typerin ajatus. On ollut niin kivaa lasten kanssa kotona mutta nyt en jaksa mitään kun väsyttää vaan koko ajan :poop: Onneksi tämä ei kestä ikuisesti, toivottavasti ainakin loppuu ekan kolmanneksen aikana niinkuin aiemmissakin raskauksissa ja pääsen taas nautiskelemaan tästä "siunatusta" tilasta. (Ihan naurattaa, siunattu hyvinkin :ROFLMAO:)
 
  • Tykkää
Reactions: Syssynen

Yhteistyössä