Syyskuun suloisuudet 2017 ♡

Huh, mulla oli eilen aivan karsea päivä. Nyt aamun valjetessa toivon ettei olotila jatku. Päänsärkyä, jossa oli kiva yhdistelmä niskojen jäykkyyttä ja silmien valonarkuutta (ja kirkkaana loistavat hanget ympärillä) sekä pahoinvointi joka iski joka kerta, kun söin jotain vähän enemmän + illalla, kun yritin tehdä niskahartiajumppaa.

Testasin venyttelyt, piikkimaton, kävelyn ulkona (ilman aurinkolaseja, virhe) sekä otin 500mg parasetamolia. Lääke vaikutti muutaman tunnin, sitten kipu ja oksentelu jatkui. Onneksi en ole tällaisesta pahoinvoinnista kärsinyt ennen, ei olisi töissä käynnistä tullut mitään. Nyt olen onneksi talvilomalla.

Sukupuolesta, me ei haluta tietää etukäteen. Jos pikkukaveri haluaa värkkejään esitellä niin otetaan toki tieto vastaan.
 
Me otettiin esikoista odottaessa sukupuoli selville ja kuopus pidettiin yllärinä :love: en vaan malta odottaa synnärille tällä kertaa vaikka oli ihana yllättyä silloin :D

Kuulostaa kamalalta @kantris :( toivottavasti tommosta oloa ei enää tulis uudestaan. Mulla on kiputilat raskausaikana kamalia kun ei parasetamol auta yhtään!

Tänään jo 13+2! ♡
 
Mekin haluttais tietää etukäteen kumpi on tulossa. Mulla on jostain syystä ollut vähän tyttöfiilis, mutta luulen että se johtuu vaan siitä että tyttö olis ihanaa vaihtelua veljen kahdelle pojalle ja niiden neljälle poikaserkulle, jotka pitää aivan kamalaa ryminää joka paikassa. Oon melko varma että poika sieltä kuitenkin tulee kuten kaikille muillekin :D No, kunhan ois terve! Jostain luin että oireeton raskaus ja jäätävä nälkä koko ajan vois viitata poikaan, joten jos siihen olis uskominen niin selkee poikahan tää olisi. :D Tänään 11+3!
 
Voih kylläpä tästä ketjusta on tippunut paljon porukkaa pois, voimia @Daisy85 :( Itse pelkään edelleen hirveästi keskenmenoa/tuulimunaa, vaikka tiedän ettei tää asia ole nyt enää mun käsissä.

Me halutaan sukupuoli tietää jos vaan selvitettävissä on, mutta ei se haittaa jos syyskuulle asti päästään jännäämään. Mulla on kyllä tosi vahva poikaolo. Jos uskaltaisin niin julistaisin jo kaduilla että meille tulee poika :D Mullakin on ollut kova nälkä varsinkin ihan alussa, en oo oksentanut kertaakaan eikä mitkään hajut ällötä, joten ainakin sen puolesta poika oliskin tulossa :D Myös iho on tosi hyvässä kunnossa (y)

Huonoa oloa on kyllä ollut, vaikken oksentanut olekaan. Nyt vielä kaiken lisäksi maha ihan sekaisin. Onkohan tää nyt joku vatsapöpö vai johtuuko ihan raskaudesta, viime yönä ei meinannut uni tulla kun heräilin huonoon oloon. :sick:

11+1
 
Voi onpa tosiaan moni saanut huonoja uutisia. Voimia kaikille!

Itsellä oli tämä päivä huomattavasti parempi kuin eilinen, kykenin hiihtämäänkin muutaman kilometrin aurinkoisilla kevätladuilla.

Ja mitä saammekaan lukea illan uutisista? Huomenna julkistetaan uusi äitiyspakkaus (y):) syyskuiset varmaan uuden pakkauksen saavat, vaikka en ihan vielä käsitäkään miten se lähipostiin tulla tupsahtaa. Ehkä kelan sivuilla haetaan etuutta?
 
@kantris, kelalta haetaan tosiaan etuuksia sitten kun 20jotain viikkoa on täynnä, neuvolasta saa todistuksen raskaudesta :)

Me ei oteta pakkausta tällä kertaa kun tarvikkeita löytyy jo kahden jäljiltä. Muutenkin suunnilleen ainoa ihana asia pakkauksessa esikoisen aikaan oli itse laatikko, perinne siitä pakkauksesta :D toki vaatteetkin oli ihan kivoja mutta kivempaa oli kuopuksen aikaan ottaa rahat ja ostella just niitä ihanimpia :whistle:

Tervetuloa @flatti87! :)

Mulla on oireet kivasti helpottaneet, eilen lens kerran yllätysoksu kun tais liian kova nälkä keretä tulemaan. Väsyttää edelleen jonkin verran mutta se varmasti johtuu osittain siitäkin etten paljoa ole liikkunut ja ulkoillut viime aikoina kun ollaan kipeinä oltu. Saa nähä miten onnistuu tänään lentopallo parin viikon makoilun jälkeen :D
 
Tässä se uus äitiyspakkaus on:

http://www.kela.fi/aitiyspakkaus-2017

Viime vuoteen verrattuna todella paljon 'tyttömäisemmät' värit (paljon punaista ja neutraalia, ja jonkin verran liilaa; 2016 pakkauksessahan oli paljon sinistä ja vihreätä). Mutta kyllähän punainenkin pojallekin sopii :)

Me siis tosiaan varmaan otetaan yksi pakkaus ja kaksi rahaa, kun kaksosille tosiaan saa yhteensä kolme avustusta (ja esikoiselta mulla on jäljellä kaikki vuoden 2012 pakkauksesta). Rahat menee sitten kaksosten vaunuihin tai muuhun sellaiseen mitä on pakko hankkia (olen säästänyt lähes kaiken esikoisen jäljiltä mutta eipä nuo yksöisvaunut tms. paljon auta tässä tilanteessa, pitänee ruveta myymään noita pois vähitellen).

Tänään on iltapäivällä np-ultra, apua! Siellä selviää viimein 100% varmuudella että onko kaksosuus monoamnioottinen (eli kaksoset samassa pussissa). Siltä siis näytti molemmissa varhaisultrissa, mutta joskus voi olla niin, että sitä ei näy ennen rv 10, nyt on tasan rv 11. Jos olisivat omissa pusseissaan, sitten poistuisi se napanuorien solmuun menon riski, mutta yhteisen istukan takia (joka siis on jo lähes 100% varmaa kun nämä ovat identtiset kaksoset; hyvin pienellä osalla identtisistä on erillinen) on joka tapauksessa riskinä erinäisiä juttuja (yleisimpänä TTTS syndrooma, eli kaksosten verenkierrot yhdistyvät istukan kautta, ja toinen kaksonen saa liikaa verta ja toinen liian vähän). Mutta tänään siis selviää, samoin se miten kohtu on kasvanut. Aika symmetriseltä tuo masu tällä hetkellä näyttää, mutta olen tuntenut enemmän 'painetta' oikealla puolella, kun siellä siis majailevat ainakin toistaiseksi (toivon siis että kohtu 'siirtyy' niin että tuo mun kaksihaaraisen kohdun oikea haara siirtyy keskelle mahaa, muuten mulle tulee aivan varmasi todella toispuoleinen raskausmaha, kaksi vauvaa oikealla puolella...).
 
Aika kivalta näyttää minusta nuo pakkauksen vaatteet -ihan mun makuun, mikä on tietty tärkeintä

Olin tänään Kuopion Matkuksessa shoppailemassa ja etsin äitiysfarkkuja. Ei missään muualla kuin H&M:llä! Olin pöyristynyt. Toki olen kuullut, että äitiysvaatteita on hankala löytää, mutta että näin... Pääasia tietty, että löytyi, koska normihousut alkaa jo ahdistaa päivän aikana.
 
Minäkin tykkään tuosta pakkauksesta, ihania väripilkkuja siellä seassa :) Voin kyllä kuvitella nuo vaatteet kummankin sukupuolen päällä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, mutta kun ilmaseks saa niin ei pidä valittaa). Ei malta odottaa että sen saa!

Tervetuloa @flatti87 :)
 
Tänään oli Np-ultra ja mun la siirtyi 18.9 eli viikkoja onkin 12+1

Uusi la 18.9
Siirrettiinkö Kirsimaria ultrassa tuota sinun laskettua aikaa, heittikö monella päivällä/viikolla? Itsellä on toisessa raskaudessa aikaisemmin heittänyt viikon taaksepäin viikot mutta ei laskettua aikaa siirretty..Ja molemmat syntyikin viikon yli. Nyt tämä heitti kolme päivää taaksepäin mutta ei siirretty laskettua aikaa.
 
Siirrettiinkö Kirsimaria ultrassa tuota sinun laskettua aikaa, heittikö monella päivällä/viikolla? Itsellä on toisessa raskaudessa aikaisemmin heittänyt viikon taaksepäin viikot mutta ei laskettua aikaa siirretty..Ja molemmat syntyikin viikon yli. Nyt tämä heitti kolme päivää taaksepäin mutta ei siirretty laskettua aikaa.

Juu siirettiin. Mehiläisen varhaisultran mukaan la olis 19.9, neukan mukaan 22.9 ja nyt sit siirrettiin 18.9 :)
 
@Lehtoleinikki, toivottavasti saitte ultrassa pelkkiä hyviä uutisia :love:

@kirsimaria, onpa ihmeellisen tarkkaa kun päivien heitolla siirretään laskettua aikaa :eek: täälläpäin heiton tulee olla vähintään 5 päivää että laskettua aikaa muutettaisiin.

On kyllä ihana tuo äitiyspakkaus mutta otetaan silti rahana kun tosiaan parilta muksulta jo kertyny tarvikkeita ja vaatteita. Ja kiva sitten itse ostaa vain kaikkein söpöintä tälle tulokkaalle :love:
 
täällä olo ollut vaihteleva, uskoisin että helpottamaan.. Muutamia oksennuksia lukuunottamatta olo hyvä, palelee vaan..
meillä mies haluaisi mummin kanssa tietää kumpi tulee, kaipa hieman myös itsekkin ;)
pakkaus otetaan, kun ei mitään ole edellisestä jäljellä.. Kunhan nyt saadaan remontit valmiiksi niin alkaa sisustaminen
25.4 olis rakenneultra.. Hirveen pitkä aika :)
onko muilla tehty konisaatiota? Itse mietin sen vaikutusta tähän raskauteen.. Edellinenkin oli "vaikea" ja avautuminen alkoi viikkoa ennen synnytystä, osa lapsivedestä meni aiemmin ja lopuksi päädyttiin sektioon.. Eli paljon pohdittavaa..
 
Uusi odottaja ilmoittautuu lasketusta ajasta ei tarkkaa tietoa mutta arvioitu aika on 7.9-17.

7.9/S4nnn/31v/KOS/2. Lapsi
Tosiaan tänään oli ensimmäinen neuvola, josta jäi kyllä todella paha maku suuhun. Viikkoja voi olla parhaimmillaan jo 14, eikä neuvolassa kuunneltu edes sydänääniä, saatikka kokeiltu vatsaa.
Lähete kättärille ultraan tehty sekä verikokeisiin myös. Huomenna aamusta soitan terkkarille uudelleen ja vaadin päästä neuvolalääkärille, jolla on ultralaite huoneessaan.

Ahdistaa kun ei mitään tietoa missä vaiheessa raskautta mennään.
Mulla on siis jo yksi lapsi, joka jo 10-vuotias joten tuleva hiukan pelottaa. Ehdittiin erota lapsen isän kanssa ennen plussaa, joten senkin vuoksi hiukan pelonsekaisin tuntein mennään eteenpäin.
Mutta ilmoittelen taas lisää kun tiedän ja seurailen aktiivisesti tätä ketjua :)
 
Eli np-ultra eilen...

Hyviä uutisia: kaksoset ovat mo/di mallia, eli yhteinen istukka mutta molemmilla on kuin onkin oma sikiöpussinsa (olin oikeassa kun aavistin että näin on!). Eli nyt ei tarvitse jännittää että kuinka pahasti napanuorat menee solmuun kun eivät voi mennä (kun siis eri pussissa), eikä ole enää ehdotonta rv 32-33 takarajaa sektiolle (mo/di yleensä kyllä leikataan silti rv36 mennessä viimeistään). Mutta siis on tosi epätodennäköistä että kaksoset pysyvät mun kummallisessa kohdussa sisällä noin pitkään, joten en edes uskalla arvailla milloin synnytys voisi olla.

Huonoja uutisia: toisen vauvan niskapoimu oli hieman liian paksu. Tämä voi indikoida että molemmilla vauvoilla jotain häikkää kromosomeissa (koska siis samat kromosomit identtisillä kaksosilla), mutta todennäköisyys on tosi pieni, varsinkin kun toisella vauvalla ihan normaali arvo. Mutta voi indikoida myös jotain häikkää liittyen yhteiseen istukkaan, monet tutkimukset arvioivat että yli 20% ero np:n paksuudessa näissä saman istukan omaavissa kaksosissa on varhainen merkki siitä, että on kehittymässä metabolisia ongelmia (näitä on erinäisiä, yleisin on TTTS, jossa siis toiseen vauvaan rupeaa menemään liikaa verta ja toiseen liian vähän). Joka tapauksessa, että kromosomi ongelmat saadaan suljettua pois, pitää ottaa lapsiveripunktio rv15, koska verikokeet äidin verestä ei toimi kaksosten kohdalla. Eli sitä odotellaan nyt. Kaikkein todennäköisintä on, että tämä toisen kaksosen np-arvo ei indikoi yhtään mitään, mutta koska nuo TTTS yms. on aina riskinä, joka tapauksessa rv16 jälkeen tulen ilmeisesti käymään vähintään kahden viikon välein ultrassa.

Että sellaista täällä.
 
@Mijau ultra saattaa mennä kolmenkin viikon päähän, riippuunihan kätilöopistosta et mihin ajankohtaan aika tulee. Meinasin kyllä ettö huomenna soitan tohon terkkarille ja vaadin päästä neuvolalääkärin puheille, sillä hänellä on ultra huoneessaan.
 
@Lehtoleinikki: hyvä että teitä seurataan tarkasti ja pääset punktioonkin! Mielestäni todella hyvä uutinen ettei kyse olekaan mo-mo kaksosista, onnittelut siitä! :love: Toivottavasti tuplat pärjäisivät mahdollisimman pitkälle viikon 30 yli masussa - vaikka hyväähän keskoshoito Suomessa on :) Hyvää vointia ja tsempit sinne!

@s4nnn, ihan käsittämätöntä touhua siellä. Kunpa pääsisit mahdollisimman pian edes lääkärille ultrattavaksi!
 
@Mijau niimpä. Todella turhauttavaa. Varsinkin kun maha näkyy jo jonkun verran, pahoinvoinnit ja muut oireet on jo ohi niin voisin kuvitella että tässä mennään jo kohta toisella kolmanneksella.

Mä oon kääntäny kohta kämpän ympäri koska haluan fiilistellä esikoisen ultrakuvilla :D äitiyskortti ja kuvat ovat jälleen paikassa nimeltä jemma :D noo tuleepahan siivottua samalla :D
 

Yhteistyössä