Syyskuun suloisuudet 2017 ♡

Onko kukaan käynyt vielä sokerirasituksessa? Onko tietoa niistä viitearvoista, kun netistä tutkien vaihtelee kovasti.
Mulla oli viime raskaudessa raskausdiabetes (vaikka normaalipainoinen oonkin), niin jouduin nyt jo ennen rv 12 ekaan sokerirasitukseen. En muita raja-arvoja muista enkä tätä paastoarvoakaan varmaksi,mutta itellä oli arvot ekassa raskaudessa 5,4 ja nyt 5,5 ja tulkittiin radkausdiabetekseksi. Eli olisko alle 5,3 hyvä..En tiä. Mutta mulla ylitti vaa hiukan. Ja muut arvot molemmissa raskauksissa oli hyvät. Ottaa niin päähän. Viime raskaudessa kotiseurannassa ei ollut mitään häikkää (siinä paasto arvo raja on alle 5,5). Eikä nytkään ekassa mittauksessa ollu häikkää. Niillä on labrassa jotkut erityistarkat jutut :ROFLMAO:
 
Pitkästä aikaa jaksaa kirjoitella, lueskellut kyllä olen. :)

@kantris Saat neuvolasta todistuksen kun raskaus on kestänyt yli 22 viikkoa (oliko se 154pv se oikein virallinen tms). Sen jälkeen pystyy myös äitiysavustusta (vai mikä tuon virallinen nimi nyt olikaan) hakemaan.

Vuoden 2017 pakkaus on kyllä aivan ihana! :love: Todellakin otetaan.
Ja sukupuolen selvittämisestä, jos vain suostuu värkkinsä näyttämään rakenneultrassa niin mieluusti otetaan tieto vastaan.

@s4nnn Tervetuloa! Ja jopas on erikoista touhua!! :eek: Toki vatsaa/kohtua kait aletaan tunnustella enemmän vasta 20-30 viikkojen välillä mutta olisi kait ääniä voinut koittaa etsiä tai mikä tärkeämpää, pikapikaa tsekata ultrallaet mitkä on viikot. Nythän sulla ei sit oo mahdollista mihinkään seuloihin osallistua vaikka haluaisit.

@Lehtoleinikki Sulla on kyllä jännät paikat läpi raskauden. Ei voi kuin hattua nostaa ja tsemppiä toivottaa. Onneksi ultrassa tuli myös hyviä uutisia sikiökalvojen suhteen.

@Vauvaunelmia29 Käypähoidon mukaan rajat sokerirasituksessa on 5,3 - 10,0 - 8,6 ja niitä pitäisi ympäri Suomen noudattaa. Jo yksi rajalla oleva arvo aiheuttaa diagnoosin. Kotimittauksissa paastoraja on <5,5 ja 1h ruoan jälkeen <7,8. Ens maanantaina meen ekaan rasitukseen, jännittää kyllä miten käy.
 
Sain onneksi tälle päivälle uuden ajan. Terveydenhoitaja koittaa löytää sydänäänet sekä tarkastaa kohdun kasvun. Soitin aamulla äippäneuvolaan ja sanoin et jäi tosi huono fiilis eilisestä ja et soitan teille niin pitkään et saan mielenrauhan :D mut noh, tänään tosiaan 13.30 on aika.

Jotenkin hassulta tuntuu kun kävin eilen illalla nukkumaan, ihan kuin olisin tuntenut taas pieniä liikkeitä. Painoin kämmenellä vatsaa ja tunsin jopa kämmentä vasten jonkun tönäisyn. Liekkö mielikuvitusta tai sitten ne liikkeet tuntuu jo. Onhan tämä kuitenkin kolmas raskaus. Yksi lapsi synnytetty ja kovin moni on sanonut että toisen raskauden kohdalla voi vatsa näkyä jo varhain sekä liikkeet on tunnistettavissa aiemmin. Riippuen toki kohdun asennosta ym.

Tulen taas kirjoittelemaan kun tiedän lisää :)
 
Tänä aamuna oli nt-ultra, jossa kaikki hyvin. Huh mikä helpotus! Aloin jännittää koko juttua illalla niin, että heräsin aamulla jo ennen kuutta odottelemaan... Kätilö oli aika lyhytsanainen, mutta eipä sitä nyt tarvitsekaan lörpötellä. Yritti saada sikiötä poseeraamaan sivuprofiilissa, mikä lopulta sitten onnistuikin. Sikiöltä löytyi kaksi aivolohkoa (kiva! :)), kädet ja jalat -ja koko vastasi laskettua aikaa.
Maha sen sijaan mulla on tullut näkyviin jo, mitäs muilla ensi kertalaisilla? Selällään maatessa näkyy jo hiukan ja tiukoissa vaatteissa näytän jo selkeästi lihoneelta. Ei tätä etureppua tosin varmaan vielä vieras voi raskausmahaksi analysoi.
 
@kantris Mä en selällään maatessa tunne mitään, mutta pystyssä ollessa on kyllä selvä pömppis. Ei sitä tietty toiset huomaa kun pidän löysiä paitoja, mut alasti ollessani kattelin ite eilen että jestas kylläpä näytän tiineeltä, kun tissitkin niin turvonneet. :ROFLMAO: Onnea hyvistä ultrakuulumisista!

@s4nnn Tervetuloa! Pakko kysyä, että milloin itse sait tietää raskaudesta? Miten ne otti sut neuvolaankin vasta noin myöhään jos viikkoja oliskin jo enempi? :eek:

Mites muilla mielialat menee..? Mies saa meillä kyllä kyytiä, ei tarvi sanoo kuin yks "väärä" sana niin heti äksyilen. Ja pahimmillaan aloitan sitten hirveän itkumaratonin, kun tulkitsen miehen sanat niin että oon huono ihminen ja näin ollen siis huono äidiksi. :cry: Välillä sitten taas liikutun siitä että mies on niin huolehtivainen. Herkkä oon ollut aina, mutta tällainen yli-itkuisuus on nyt kyllä pahentunut potenssiin tuhat.

Jouduttiin nyt vielä muuttamaan mun vanhemmille asumaan remontin ajaksi, en tiedä miten täällä nyt selviän näiden sekoilujeni kanssa. Vanhemmat ei vielä tiedä tästä raskaudesta, onneksi olo on muuten jo melko hyvä eli sinänsä ei vaikeeta peitellä. Kamalaa kyllä jos tuleekin huonoja uutisia viikon päästä ultrassa, helpompi ois ihan omassa kodissa sitten käsitellä asiaa miehen kanssa kaksin. Juu, todennäköisempää on että kaikki on hyvin, mutta kaikkeen pitää varautua:confused:
 
@pehmis26 Tein viime viikolla positiivisen raskaustestin joten siksi vasta nyt neuvola. Toki osasin aavistella jo pahasta olosta mikä alkoi että se on menoa nyt, mutta en olisi uskonut että näin pitkällä mennään jo.

Tänään sain kuulla ensi kertaa vauvan sydänäänet ja hienosti ne sieltä kuuluikin. Terveydenhoitaja kokeili myös kohdun ja osasi sen perusteella kertoa että 12 viikon yli ollaan menty jo. Ultrassa sitten selviää tarkemmin.

Vielä on vähän epätodellinen olo, varsinkin kun huonovointisuus ym on kadonnu. Ainut mikä on edelleen niin superkova väsymys ja vessassa saa juosta jatkuvasti. Ehkä tämän uskoo todeksi viimeistään kun pienokaisen näkee ruudulta :)
 
Pitkästä aikaa taas kirjoittelen

Tervetuloa uusille vielä ja pahoittelut menetyksen kohdanneille ❤

Monilla on jänniä ja erilaisia odotuksiakin, mukava lukea teidän tarinoita.

Äitiyspakkaus on aivan ihana, taidan pyörtää suunnitelman ja ottaa sen sittenkin, värit ja kuosit on mieleen.

Vatsa on täällä kasvanut jo niin ettei epäilystä odotuksesta, toinen raskaus niin näkyy helpommin. Töissä kertonut esimiehelle ja lähimmille työkavereille sekä toki muut läheiset tietää jo. Meillä esikoinen jo viiden niin monet ovat odottaneet jo uutisia.

Mielialat vaihtelee, mutta pahoinvointi on onneksi jäänyt.

Niin ja tärkein, tänään käytiin nt-ultrassa ja siellä oli kaikki hyvin niin kuin olla voi ❤ kasvanut hienosti varhaisultrasta. Verikoe seulan tuloksia odotellaan vielä viikon päähän.

Mitenkä siihen faceryhmään pääsee ilmoittautumaan, tietääkö joku..
 
Me tehtiin nyt päätös että vaikka tässä onkin kaikenmaailman riskejä tiedossa, ei voi elää niin, että koko ajan vaan pelkää pahinta, ja koska en oikein pysty enään tätä tupla-mahaa pitämään piilossa, että kerrottiin meidän esikoiselle ja aion nyt ruveta pitämään sellaisiakin vaatteita, joissa maha näkyy. Eli en nyt tätä raskautta aio julistaa missään facebookissa tms. vielä ennen kuin vähän myöhemmin, mutta en kuitenkaan kiellä jos/kun ihmiset huomaa kun näkevät mut luonnossa. Yritän pysyä positiivisella mielellä, ja olla liikaa murehtimatta, stressikin on pahasta raskaudelle :)

Tässä pieni kevennys perjantain kunniaksi :D
http://www.rumba.fi/uutiset/vihdoinkin-ostaa-vaginaan-tyonnettavan-kaiuttimen-avulla-kohdussa-oleva-lapsi-kuunnella-musiikkia-kunnon-soundeilla/
 
Ultrassa käyty maanantaina ja kaikki hyvin! Vastas 4päivää isompaa kokonsa puolesta,mutta ei lähdetty LA viä muuttaan,katsontaa ru uudestaan!

Ehdottomasti otan äitiyspakkauksen! Oli aivan ihanat kuosit

Faceryhmään jos haluaa,niin mulle voi viestiä laittaa!
 
12 viikkoa täynnä. Uskomatonta, että on jo tähän päässyt. Taaksepäin katsoessa aika menny toai nopeeta, mut silloin tunnit mateli. Ens to nt-ultra, jännittää ihan todella paljon, ehkä jopa pelottaa. Sydänäänet kuuluu kotonakin, mutta muuten pelottaa, että toivottavasti pikkualulla kaikki hyvin.

Jos tässä uskaltaa fiilistellä niin ehdottomasti otetaan mekin äitiyspakkaus, esikoisen on jäljellä, 2009 malli, mutta on sisältö muuttunu niin paljon paremmaksi pukujen ym. osalta, että otetaan. Lisäksi värit ja kuosit on pitkästä aikaa ihan huippuja. Niin "neutraaleja" kun ne nyt voi olla. Kaikkia voisin kuvitella käyttäväni molemmilla, olipa poika tai tyttö. Kun esim. viime vuonna ja muutamana aikaisempanakin vuonna ollut todella "poikamaisia" värejä, ihan toppapukukin saattanut olla vaaleansininen. Itse en laittaisi kokonaisuudessaan kokoasuksi vaaleanpunaista pojalle tai vastaavasti vaal. sinistä tytölle, en toki katso pahalla mitenkään heitä/teitä, ketkä laittaa, ihan kunnioitan jokaisen tapoja, tämä vain minulla näin ☺. Kirkkaita, retroja, pastelleja ja kaikkia värejä sekalaisina kylläkin, saa siellä seassa olla sitäkin vaaleanpunaista toki.
Pahoinvointi lähes kokonaan pois, pari yökkäsyä jostain hajusta voi tulla, mutta ei enää miehen dödöistä/kahvista tm. ja ekan kahvilupinkin join kahtren kuukauteen!! Kylläpä oli herkkua!
Olen jaksanut ja kyennyt nyt pestä pyykkiä, leikkiä pojan kanssa ja käydä kaupassa. Ihania asioita!! Pientä normaalia enemmän olevaa väsymystä/velttoutumista on kylläkin vielä.
 
Täälläkin oli vihdoin ultra ja varmistui että pieni on mukana ja sydän sykkii. Ultrassa koko vastasin viikkoa suuremaa ja la siirtyi eli uusi la on
14.9. Txiki/35/2. Lapsi
Nyt voisI alkaa harkitsemaan fb-ryhmään liittymistä, kun saatiin vahvistus raskaudelle. Toisaalta vähän jännittää onko siellä tuttuja, kun ei vielä aiota kertoa raskaudesta muille :)
 
Joku aiemmin kyseli ensikertalaisten mahoista. Mullakaan ei mikään muiden silmään pomppaava pömppömaha ole, mutta sellainen pieni kumpu jo (aiemmin oli ihan litteä) ja farkut kiristää mahasta. Itse huomaan mahan ja se tuntuu olevan koko ajan edessä :D

Tänään rv 12+3 ja käytiin ultrassa. Oli jo selkeesti enemmän ihmisen näköinen kuin ihan alkuraskaudessa ja kaikki hyvin! Hieman laiskasti liikkui kun taisi olla ihan unessa, mutta kätilö tökki sen hereille kun kaveri oli itsepäisesti kääntänyt selkänsä kuvalle. Liikkeet näytti kuulemma oikein normaalilta, taisi vaan nukuttaa siksi etten ollut ehtinyt aamupalan jälkeen syödä kunnolla :D
 
Kirjoittelenpa pitkästä aikaa tännekin. Tuo faceryhmä on imaissut mut mukaansa niin että on tää meinannu unohtua kokonaan :D

Molemmilla vauvoilla kaikki hyvin, käytiin eilen nt-ultrassa. Vauvat on epäidenttiset kaksoset. Molemmat kasvaa oikein hyvin ja vastaavat tismalleen samaa viikkoa ja päivää :) Toisella niskaturvotusta oli 1,5 mm ja toisella 1,3 mm, ja kaikki karkeat rakenteet neuvolatädin mukaan normaalit. Laskettu aika varmistui, ja se on 25.9. Tästä on hyvä jatkaa. (y) seuraava neuvola on 29.3 ja rakenneultra toukokuun puolessa välissä.
 
Tänään heti aamutuimaan käytiin np-ultrassa, kaikki niin hyvin kuin tällä hetkellä olla voi! :love: Uskomatonta nähdä oma lapsukainen ruudulla. Jestas miten jännitti ja pelotti, mutta nyt olen kyllä onnellisin ikinä. Ja aurinko paistaa ja kevät tulee jajaja...:love:

Hän vastasikin kooltaan jo 3 päivää isompaa, eli mulle voi päivittää LA 21.9. Tänään poksuttiinkin sitten jo viikoille 13+0. Vointi on erinomainen, väsymys ja pahoinvointi hellittäneet kokonaan, olo on melkoisen normaali. Päänsärkyä kyllä ollut viime aikoina lisääntyvissä määrin eikä parasetamoli oikein auta...
 
Ultra takana ja kaikki hyvin. Oli niin puuhakas kaveri ja lapsivettä hörppi, ultraaja oli mielissään kun sai niin hyvin liikkeetkin. Ja asento oli kaikkiin mittauksiin täysin sopiva.
Esikoiseen verraten, olipa hieman tarkempi laite, aivan äärimmäisen tarkka ja kuinka tarkkaan ultraaja tällä kertaa kertoi kaiken napanuorasta elimiin ja kaikkeen. Laskettu aika on 22.9 ja sen voisi vaihtaa, koska se vastasi aiempia omiakin laskuja oviksen ja hed. hetken perusteilla.
Hui uskallankohan face ryhmään..
 
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :love:

Mulla alkaa vihdoin ja viimein olemaan energisempi ja ei-niin-raskaana-oleva olo :giggle: Tänään oon tehny vaikka mitä ja ihan ilman päikkäreitä! Mikä saavutus! :D On tehny kyllä tosi hyvää tää auringonpaiste. Ja oikeestaan ollu ihan mukavaa olla iltaisin yksin (kunhan lapset saan nukkumaan), mies on nyt tehny ilta-yötöitä ja ollaan aika vähän vietetty yhdessä aikaa tällä viikolla.. onneksi huominen on hänellä vapaapäivä, jospa viikonlopuksi keksittäis jotain mukavaa perhepuuhaa :love:

Alkaa jo jännittää ja ahdistaa maanantain sokerirasitus.. ei yhtään huvittaisi mennä vaikkei koskaan olekaan sokeriarvojen kanssa ongelmaa. Neuvolakäynneistäkin on nyt kolmannessa raskaudessa tullut vähän pakkopullaa, odotan vaan ultria enkä mitään muuta :cool: no, onneksi siellä ei tarvii niin usein ravata.

Tänään 14+5 ♡
(Aika menee hirveetä vauhtia, kohtahan on jo huhtikuu ja sitten on kesä ja pian meillä onkin vauvat sylissä! Iikkistä! :barefoot:)
 
Hei kaikki pitkästä aikaa! Pahoittelut keskenmenoista, olikin monta huonoja uutisia saanutta nyt ekan seulan aikaan... :(

Täällä viikot omien laskujeni mukaan 12+3, ylihuomenna on ultra. Minullahan oli veristä vuotoa silloin 5+ ja uudelleen 9+, jonka jälkeen vielä on katsottu, että hengissä siellä ollaan. Pientä rusehtavaa vuotoa on tullut sen jälkeenkin, mutta nyt reilu viikko on ollut ihan vuodotonta. On ollut kyllä aikaisempiin raskauksiin verrattuna tosi stressaava tämä alku, kun olen tuon vuodonkin takia jännännyt, että onko tuolla kaikki hyvin. Pahoinvointia on ollut riittämiin, vaikka en olekaan oksentanut. Lisäksi päänsärkyä on ollut ja silmiä herkästi särkee myös, jos olen pidempään koneella. Hirveät työkiireet ja stressi, niin ei ole kyllä ehtinyt raskaudesta nauttia... Ei olla uskallettu vielä kellekään kertoa tästä raskaudesta, kun kaikki on ollut niin epävarmaa. Ehkä nyt ultran jälkeen, jos kaikki on kunnossa. Jännittää! Haluaisin jo päästä nauttimaan raskaudesta. Onneksi sentään kevät on aluillaan ja nostaa vähän mielialaa. :)

Katselin tuota uutta äitiyspakkausta ja näytti tosi ihanalta, kuten edellisenkin jääkarhumakuupussi! Ei vaan varmaankaan oteta tuota, kun esikoiselle aikoinaan otettiin ja laatikko on tallessa sekä tarpeellisimmat tavarat muutenkin löytyy. Toppahaalarikin taitaa taas olla väärään aikaan sopiva... Ostan sitten vaikka kirppikseltä tuon makuupussin, jos haluan vauvalle "oman".

Sen verran jo sekosin, että hankin vaunuihin uuden kopan vauvalle, kun löysin juuri sopivan hyvään hintaan. Nyt vaan toivotaan, että käyttäjäkin syksyllä tulee! Palailen sitten kertomaan ultrakuulumisia. Jokohan melkein kaikki on ultrassa käyneet? Tuntuu, että tuo oma ultra on tosi myöhään.

Aurinkoista kevättä kaikille!
 
Hei kaikille, uusi ilmoittautuu mukaan Täällä laskettu aika 6.9 ja neljäs olisi tuloillaan. Viime syksynä keskenmeno joka päättyi usean lääkkeellisen tyhjennysyrityksen jälkeen kaavintaan. Keskenmenon pelko jäi vahvasti tuosta varjostamaan, mutta päivä kerrallaan eteenpäin

Mymmykkä/ La 6.9/ 33v/ 4 lapsi / PHKS
 
Heip kaikille:)!
Pyörin tuolla lokakuisten puolella, mutta lueskelen myös tätä syyskuun ketjua ajoittain, sillä LA minulla on 1.10.2017 mutta ekan ultran mukaan RV nyt 12+6 ja huomenna alkaa RV13, joten pikkuinen iltatähtemme saattaa syntyä jo syyskuun lopulla:love: saas nähdä mikä hänen aikataulunsa tulee olemaan..!
(Jos minut haluatte liittää myös syyskuisten LA lista loppupäähän, 27.9.17 (?) niin olen 38v, kolmas lapseni kyseessä ja synnäri on HYS = Hyvinkään sairaala.)
Kivaa loppuviikkoa kaikille(y)
T:Hiekkis ja Norpanpoikanen 12 + 6
 
Hellurei ja tervetuloa uusille! @Idina oliko ultrassa kaikki mallillaan? @Mijau kuinka sokerirasitus sujui? Miksiköhän sokerirasitus tuntuu olevan kaikilla niin eri aikaan, mulla tulossa se vasta joskus alkukesästä :eek:

Täällä on nyt raskaudesta kerrottu kummankin vanhemmille, he huolehtivat varmasti sitten uutiset loppusuvulle. :D Innoissaan olivat tulevat mummot ja papat, eka lapsenlapsi kaikille tulossa. Töissä en ole vielä kertonut, enkä kyllä yhtään tiedä miten asian siellä meinasin ilmoittaa.. Äippälomani alku saattaa hieman sekoittaa kesälomia, niin pitäisi varmaan jo kertoa kun tuntuu pomolla olevan niin kiire saada lomat sumplittua... Nooh, onneksi vasta elokuun puolesta välistä olisin jäämässä pois niin pahin loma-aika jo ohi.

Eilen ehdin vetäistä jo kunnon kriisit, kun mahaa vihloi koko päivän ikävästi ja illalla vielä iski kunnon menkkajomotukset selänkin puolelle. Onneksi yön aikana loppuivat ja tänä aamuna oli maha aivan erituntuinen kuin yleensä, paljon kovempi ja tunnen nyt kohdun ihan selvästi. Eli eiköhän kipuilut olleet vaan kasvukipuja, hoppas så!

T. Pehmis 13+6
 
Hellurei ja tervetuloa uusille! @Idina oliko ultrassa kaikki mallillaan? @Mijau kuinka sokerirasitus sujui? Miksiköhän sokerirasitus tuntuu olevan kaikilla niin eri aikaan, mulla tulossa se vasta joskus alkukesästä :eek:

Täällä on nyt raskaudesta kerrottu kummankin vanhemmille, he huolehtivat varmasti sitten uutiset loppusuvulle. :D Innoissaan olivat tulevat mummot ja papat, eka lapsenlapsi kaikille tulossa. Töissä en ole vielä kertonut, enkä kyllä yhtään tiedä miten asian siellä meinasin ilmoittaa.. Äippälomani alku saattaa hieman sekoittaa kesälomia, niin pitäisi varmaan jo kertoa kun tuntuu pomolla olevan niin kiire saada lomat sumplittua... Nooh, onneksi vasta elokuun puolesta välistä olisin jäämässä pois niin pahin loma-aika jo ohi.

Eilen ehdin vetäistä jo kunnon kriisit, kun mahaa vihloi koko päivän ikävästi ja illalla vielä iski kunnon menkkajomotukset selänkin puolelle. Onneksi yön aikana loppuivat ja tänä aamuna oli maha aivan erituntuinen kuin yleensä, paljon kovempi ja tunnen nyt kohdun ihan selvästi. Eli eiköhän kipuilut olleet vaan kasvukipuja, hoppas så!

T. Pehmis 13+6
Heippa, mulla oli sokerirasitus rv 12 (piti käydä rv 8-12), koska mulla oli viime raskaudessa raskausdiabetes. Myös ylipainon takia voi "joutua". Muutenhan se on vasta puolen välin paikkeilla.
Mun on pitänyt kysyä, onko kellään vielä tullut ns.harjoitussupistuksia, ei kivuliaita mutta ikäviä, vatsan kovettumista. Itse olen nyt rv 15+6 ja tällä viikolla joka päivä varsinkin liikkeellä ollessasi on ollut supistuksia. Viime viikolla satunnaisia. Luin, että voi olla normaalia (itselle tämä on kolmas raskaus) tai voi olla joku tulehdus.
 

Yhteistyössä