Syysvauvat 2009

Onpas siitä aikaa taas kulunut kun oon tänne viimeksi kirjoitellut..tosin eipä tässä mitään uutta järisyttävää olekaan tapahtunut..Päivisin en pysty lasten takia koneella hirveesti notkumaan ja näin iltaisin aivot ovat kuin puuroa, joten ei yksinkertaisesti jaksa kirjoitella..

Meidän tytsy taitaa olla ainoa syyskuisista joka ei vielä kävele..hirmu sujuvasti menee tukia pitkin, mutta jos yrittää saada esim. seisomaan omilla jaloillaan ilman tukea pyllähtää heti pyllylleen. Nyt on alkanut tosin menemään sellaista polvikävelyä, eli toinen polvi maassa ja toinen sitten koukussa kyykkyasennossa, joten ehkä pikkuhiljaa sitten nousee pystyynpäin..olisi vain kiva että oppisi ennen vauvan syntymää käveleen..Esikoinen oli kanssa tosin jo 1 v 3,5 kk kun lähti käveleen joten ehkä neiti tekee samoin..

Päivät menee meillä nykyisin tosi leppoisasti, leikkii ja viihtyy yksikseen, leikkii ja nahistelee veljensä kanssa. On oppinut pitämään puolensa jo näin pienestä asti, osoittaa heti mieltään jos veli vie vaikka lelun tai kohtelee muuten kaltoin..Suuttuu kyllä tosi pienestä ja meteli on aikamoista..itsepäisyyttä siis riittää hälläkin..Ruokaa en saa tehdä rauhassa, vaan neiti on aina nilkoissa pyörimässä joko mankumassa ruokaa tai sitten matkimassa ruuanlaittoa..liesisuoja olisi kyllä käytävä ostamassa, koska on niin kiinnostunut niistä nappuloista että vääntelee niitä jo päälle..

Yöt sujuu kuin unelma 19.30-8.00 välinen aika nukutaan ilman mitään ongelmia ja päikkärit vedetään 12.30-14.30 välisenä aikana, pituus riippuu siitä millä tuulella on mennyt nukkumaan..Yhtenä päivänä nukkui aamulla puoli ysiin eikä päikkäreitä nukuttu koko päivänä..ihmettelin tosi paljon miten jaksoi ilman unia, mutta niin vain meni sitten normi aikaan yöunille..

No joo, tässä vähän kuulumisiamme, nyt aivot lyö tyhjää eikä muuta tule mieleen..
 
Meidän tyttö on nyt 1 vuotta ja 3 kk. Meillä on kävelty noin kuukauden verran. Koko ajan kävely muuttuu varmemmaksi ja varmemmaksi. Ulkona kävely on vielä vähän hankalaa. Varsinkin, kun on niin paljon lunta, niin neiti ei jotenkin uskalla kävellä siellä. Joten ulkona saa kyllä vielä kantaa häntä. Ehkäpä Muikkunuu teidän tyttö lähtee kans samoihin aikoihin kävelee, kun esikoinenkin. Minun siskon vanhin poika lähti käveleen vasta 1,5 vuotiaana..

Me ostettiin noin kuukausi sitten tytölle vauvapulkka ja kovasti hän tykkää kyydissä istuä jököttää. Minun mies veti häntä aika kovaa kyytiä alamäkeä pitkin, niin kyllä tyttöä nauratti :)

Meillä on tämä syksy mennyt vähän niin, että ollaan viikko terveinä ja sitten iskee taas flunssa. Käytännössä tuolla neidillä valuu koko ajan räkä ja saa olla jatkuvasti pyyhkimäsää :( Itelläkin on nyt kamala flunssa päällä. Inhottava, kun muutenkin hengästyttää tämän mahan kanssa niin sitten ei vielä heki kulje nokan kautta kunnolla :( Oletteko te muuten ottaneet sitä influenssa-rokotusta? Meille sitä kaupiteltiin neuvolassa mutta en sitten ottanut sitä kummalekaan..

Meilläkin tyttö nukkuu noin 10-11 tuntia yössä heräämättä. Joskus joudun nostamaan hänet meidän keskelle nukkumaan mutta eipä tuo siinä häiritse. Päiväunia nukutaan kerran päivässä noin 2-3 tuntia kerrallaan. Itekin saatan silloin joskus vähän nukahtaa, kun nuo yöunet alkavat olemaan jo aika katkonaisia.

Tyttö on nykyisin alkanut osoittaa minulle mieltään, jos äiti vähän komentaa liikaa. Saattaa alkaa raapimaan kasvoista tai käsivarsista, kun haen pois kielletyistä paikoista. Muutebkin välillä loukkaantuu muka minulle ja parkuu maassa eikä suostu tulemaan syliin maanitteluista huolimatta. Aika huvittavaa, miten nuilla pienillä jo oma luonne alkaa kehittyä :)

Me jouduttiin asentamaan keittiön kaappeihin ja laatikoihin ne Ikean ovi/laatikkosalpaajat, kun mulla meinasi alkaa jo mennä hermot, kun neiti monta kertaa päivässä tyhjensi laatikoita ym. Vielä pitäisi lipastonlaatikoihin asentaa nuo salpaajat, kun vaatteet vielä lentelee lipaston laatikoista pois muutaman kerran päivässä.

Joko odotatte kovasti joulua? Minä odotan ja tykkään tehdä kaikenlaisia jouluvalmisteluja. Neidille ei ole oikeastaan ostettu vielä kuin yksi lahja ja tuskin kovin montaa edes ostetaankaan. Ostettiin Ikeasta sellainen punainen keinuhirvi. Jotain soittimia olisi myös mukava hänelle ostaa esim. kxylofoni tms. Saa nähdä mitä tyttö tykkää joulukuusesta..pysyyköhän siinä koristeet paikallaan tai toivottavasti ei kaada koko kuusta :LOL:

Ei kai tässä kummempia...kirjoitelkaahan tekin omia kuulumisia, kun tämä pino on ollut niin hiljainen..

Elmi ja neiti ja maha-asukas 35+1
 
Meillä oli melkein kuukausi sitten 1v2kk neuvola. Tyttö oli 75 cm pitkä 9280 g. Ei ollut ainakaan paino laskenut niin kuin pelkäsin, koska tyttö ei syönyt kunnolla. Me emme myöskään ottaneet influenssarokotetta. MPR-rokotteesta tuli viikon päästä kuumetta ja pientä rokkoa.

Viime viikolla tytöllä oli ensimmäistä kertaa kuumetta (siis sellaista, mikä ei johtunut piikeistä).

Meillä on myös vauvapulkka ja vein tytön pieneen mäkeen ja juoksin edellä. Tyttö laittoi kädet levälleen ja nauroi. Ei ainakaan pelkää kovaa kyytiä.

Hän on todella itsepäinen. Jos jokin ei mene hänen tahtomallaan tavalla, alkaa huuto ja kiljunta ja hän heittää itsensä kaarelle. Hän myös heittää tavaroita, kun osoittaa mieltä.

Tyttö nukkuu noin 19:30 - 7 sisältäen 0-2 heräämistä. Jos herää aamuyöstä, hänet pitää ottaa viereen nukkumaan. Päivällä nukkuu 1-2 h päikkärit. Tällä viikolla pitää mennä tutustumaan päiväkotiin. Se menee ensi viikolla kiinni ja on kiinni kunnes minulla alkaa työt. Tänään kävin ensimmäistä kertaa töissä. Hoitovapaani loppui ja loma alkaa huomenna. Tytön isä jäi kotiin. Hyvin oli kuulemma mennyt. Oma työpäiväkin meni yllättävän hyvin. Vähän pitkään tyttö katsoi, kun tulin kotiin, eikä tullut heti syliin. Mutta vähän sitä osasin odottaakin.

Me ostimme tytölle leikkikeittiön joululahjaksi. Hän tykkää ainakin avoimessa päiväkodissa leikkiä leluastioilla.

Nyt ei tule enempää mieleen.
 
Alexander on 15 kk, 11 kg, 82,5 cm. 13. hammas puhkesi eilen. Eilen myöskin poika vihdoinkin alkoi tietoisesti ottaa askeleita ilman tukea. Alexanderhan on jo pidemmän aikaa osannut vahingossa seisoa ja kävellä hieman, mutta nyt tämä ihanainen varman päälle pelaaja harjoittelee tietoisesti kävelemistä. :heart:
 
Heipä hei :)
Uusi ilmoittautuu! 1.9.2009 syntynyt Topi-poika on meidän esikoisemme.
Tulin etsimään tätä ryhmää ihan sillä, että kuulee vähän muista samanikäisistä ja heidän touhuistaan. Terve vain kaikille siis :) Täältä Turusta käsin kirjoitellaan.

Topi lähti kävelemään jo hieman vajaa 11kk:n ikäisenä, joten nyt jo juostaan kovaa vauhtia. Pottailua ollaan kovasti jo harjoiteltu ja Topi osaakin jo hyvin pissata pottaan. On muutaman kuukauden ikäisestä saakka opetettu häntä pytylle. Pottaan ei kyllä vielä kakkaa tule, se tulee vain pyttyyn. Sääli vain, että hän ei vielä osaa ilmaista hätäänsä, niin on sitten vähän tuuria ehditäänkö ennen kakkaa pytylle. Potalla käydään aina ruoan jälkeen ja herätessä.

Mitäpä muuta kertoisin. Arjet kuluvat kotosalla, nyt on niin liukasta ulkona, ettei sinne kauheasti uskalla mennä. Mieheni on ollut työttömänä jo tovin ja itse olen myös kotona. Ajattelin viimeistään syksyllä jatkaa lähihoitajaopiskelujani, tai sitten nyt keväällä vaihdan alaa ja menen oppisopimuksella leipuri-kondiittoriksi. Innostuin leipomisesta kovin paljon odotustaikana (Tigen keittiössä vink, vink ;) ).
Joka toinen päivä on erilainen mielipide siitä, kumpaa tekisi, voi kun vain osaisi päättää.
Kerran viikossa käydään vauvauinnissa, lisäksi aina välillä olen käynyt seurakunnan perhekerhossa. Topi on vain niin vilkas, että häntä kiinnostaa lähinnä vessa, keittiö ja henkilökunnan tilat siellä. Ja ne ovet ovat kokoajan auki, niin siinä saa kokoajan juosta perässä. Ei oikein tunnu hyvältä käydä siellä, mutta katsotaan nyt josko tuo rauhottuisi. Vauvajumpassakin käytiin aikaisemmin, mutta sekin hyytyi sitten siihen, kun kaikki liikkeet olivat turhan rauhallisia Topille :D

Topi nukkuu yönsä ihan hyvin, kahdeksalta syödään iltapuuro, sitten yöpuvunlaitot yms. Lopuksi vielä mennään Skypellä soittamaan vanhemmilleni Poriin, jonka jälkeen toivotellaan hyvät yöt ja poika simahtaa itse omaan sänkyynsä. Heräilee yöllä 0-3 kertaa, yleensä sieppaan Topin meidän väliin, jos herää aamuyöllä. Meillä ei vielä juurikaan tule sanoja, satunnaisia sanoja on ollut ja mennyt, mutta ne on tosiaan unohtunut parin viikon jälkeen. Nyt tuo sen pölötys on tosin alkanut kuulostaa siltä, että sieltä voisi kohta oikeaakin puhetta tulla, sitä odotellessa siis :)

Pitäisi varmaan pikkuhiljaa varata se 1,5v neuvola, päästään sitten näkemään miten tuo meidän jätkä on kasvanut :) 86-92cm vaatteita käyttää ja viime neuvolassa paino oli 12kg hujakoilla.
Tästä nyt tuli vähän tällainen esittelyteksti, mutta eiköhän tämä kelpaa :)
 
Tervetuloa Tige!

Minä en ole käynyt näillä sivuilla taas pitkään aikaan, koska toista viikkoa ollaan jo töissä. Niin se "loma" loppui. Amelie itkeskelee edelleen aamulla, kun jätän hänet hoitoon, mutta päivät menevät kuulemma erittäin hyvin. Hän seuraa innokkaana isompien leikkejä ja on muutenkin mukana. Syö itse hyvin ja nukkuukin hyvin. Teen tunnin lyhyempää päivää nyt ainakin alussa. Tosin tyttö on kahdeksan tuntia hoidossa, kun työmatkoihin menee melkein tunti yhteensä. Kun menen hakemaan tyttöä, alahuuli alkaa väpättää. Ilmeisesti päivän ikävä purkautuu sitten.

Amelie on vasta nyt hiljan suostunut istumaan potalle ja silloin tällöin tulee pissat ja kakat pottaan. En kuitenkaan aktiivisesti pottailuta vaan silloin kun vaihdan vaipan. Mutta eipä muuta nyt.
 
Tervetuloa mukaan Tige :) Tällä palstalla on kyllä nykyisin tosi hiljaista eikä itsekään enää kauheasti ehdi kirjoittelemaan..

Meille syntyi maanantaina 10.1.2011 tyttövauva ja meidän esikoisneidistä tuli siis isosisko! Synnytys oli aika nopea ja kärvistelin kaikki supistukset kotona ja autossa ja Kätilöopistolle menin sitten vain ponnistamaan vauvan maailmaan :) Tosin se ponnistus kesti 45 min. :) Mutta nyt meillä on sitten pienellä ikäerolla (tasan 1 vuosi ja 4 kk) kaksi tyttöä ja toivon mukaan heistä tulee hyviä leikkikavereita aikanaan..

Esikoinen on ottanut vauvan ihan hyvin vastaan, tosin pientä mustasukkaisuutta on ilmennyt silloin tällöin varsinkin, kun hoidan/imetän vauvaa. Hänellä on kyllä vauva koko ajan alitajunnassa mielessä ja kun vauva vähänkin inahtaa, niin neiti heti hokee, että vauva vauva. Ja jos vauva esim. itkee vaunuissa niin esikoinen sanoo, että äiti vauva ylliin (=syliin).

Ihanaa, kun mulla on ollut äiti täällä nyt tämän viikon kaverina, niin esikoinen on saanut häneltä paljon huomiota ja on päässyt mummonsa kanssa pari kertaa päivässä ulkoilemaan.

Meillä tuo neiti on kyllä niin kova touhutäti. Koko ajan riittää energiaa mennä paikasta toiseen ja kiipeillä tuoleille. Hän osaa myös hyvin jo leikkiä itsekseen. Joululahjasi saatu hella on kovassa kyätössä ja sillä keitetään ruokaa ja puuroa, jota sitten syötetään nukeille ja nalleille. Neiti tykkää myös lukea kirjoja ja päivässä saatankin lukea hänelle monen monta kirjaa. Kirjojen luku maistuu myös ihan omissa oloissa. Tyttö osaa jo hyvin sanoa sanoja ja matkii puhuttuja sanoja kuin papukaija perässä. Kaksiosaisia lauseitakin jo tulee esim. äiti tuolla. Tyttö tykkää myös laulaa ja osaa laullaa esim. Ihhahhaa hepo hirnahtaa- laulua ja Laiva Laiva-laulua. On kyllä niin suloisen kuuloista, kun tuo neiti oikein tosissaan laulaa :)

Tyttö nukkuu yönsä hyvin omassa sängyssään heräämättä ja ruokakin maistuu hyvin. Hampaita on tullut lähiaikoina koko ajan lisää. Viimeksi taisi poskihampaat puhjeta. Hampaiden pesua pitäisi kyllä lisätä..(vanhemmat liian laiskoja :ashamed: ) Meillä on tuo tyttö ollut onneksi terveenä eikä nuhiakaan/flunssiakaan ole ollut sitten joulukuun puolivälin..

Tämmöistä täältä kahden lapsen taloudesta tällä kertaa :)

Elmi ja neiti 1v 4kk ja Minni 10 vrk
 
Tämä palsta on kyllä nykyään tosi hiljainen, mutta pakkohan tännekin on ilmoittaa että VIHDOIN JA VIIMEIN tytsymme lähti sitten kävelemään, ikää siis jo 1 vuotta 5 kuukautta.
Meillä on kaikki hampaat paitsi ne takimmaiset poskihampaat puhjenneet, eli kävelyn oppimisessa oltiin hitaita mutta hampaat tehtiin vauhdilla..sanoja tulee jo aika kiitettävästi ja touhuilee paljon itsekseen..eipä ole enää merkkiäkään siitä eroahdistuksesta joka vaivasi aikaisemmin, nyt äitikin saa tehdä hommia ihan rauhassa..

Onnea Elmille tyttövauvan johdosta! Täällä tullaan perässä, vielä olisi kaksi viikkoa laskettuun aikaan..

Tige tervetuloa!
 
Alexander lähti myös kävelemään vasta nyt 17-kuukautisena. Hänelläkin on neljää viimeistä maitohammasta lukuunotamatta kaikki suusssaan.

Puhumisesta poika ei ole kiinnostunut lainkaan. Uusia sanoja tulee aina välillä, mutta "eitä" ja "äitiä" lukuunottamatta mikään niistä ei ol jäänyt aktiivikäyttöön. Vaan siinä kai ne uhmaikäisen tärkeimmät sanat ovatkin. :D

Minäkin saan toisen lapsen muutaman viikon sisään (ylihuomenna olisi jo täysiaikainen raskausviikkojen mukaan), joten pelkään pojan taantuvan ihan täysin, kun ei vielä osaa puhua/käydä potalla/elää ilman tuttipulloa jne. En myöskään ole itsestäni lainkaan varma, että jaksan lopputalven aikana olla itse aktiivinen potalle opettaja jne.
 
Alexanderista on tullut hirveä uikku, enkä millään tahdo jaksaa häntä. Minun tekee mieleni juosta karkuun silloin, kun poika-parka lähestyy minua ulisten!

Voisikohan tuo yleinen ähinä ja tyytymättömyys, tai mikä lie johtua mielikuvitusleikeistä? Poika nimittäin on ihan vasta alkanut leikkiä mielikuvituskahvittelua, kuvittelee ties mitkä kapulat puhelimiksi jne. Nostaako se esiin uusia pelonaiheita, koska poika tuntuu tarvitsevan hirveästi syliä?

Pikkuveli valitettavasti on kovin nälkäinen ja koko ajan rinnalla. Minulta ei varmaankaan riitä maitoa kuutta kuukautta, mutta mahdollisimman pitkään yritän täysimetystä. Valitettavasti se tarkoittaa sitä, ettei Alexander saa tarpeeksi syliä.

Aina puhutaan/kirjoitetaan siitä, kuinka vaikeaa on kasvattaa omasta itsestään täysin poikkeavan persoonan omaavaa lasta, muttei samanlaistakaan ihmistaimea kovin helppo ole ohjata ja tukea. Alexander on kamalan ujo, hellyydenkaipuinen ja kärsimätön; ihan kuin itsekin olen/olin lapsena. Koen silti tooooodella haastavaksi rohkaista ja toisaalta taas toppuutella tällaisen persoonan omaavaa ihmistä. Kärsivällisyyttä kun itsekin olen oppinut vasta omien lasteni myötä... Ujous puolestaan aiheuttaa suuria ongelmia tarhassa/koulussa, joten jos mitenkään ikinä pystyn vähentämään Alexanderin ujoutta, niin sen yritän tehdä. Itse otin "sosiaalisen kuoren" ylleni vasta 16-vuotiaana, jolloin sosiaalisuuden oppiminen tämän kuoren suojassa pääsikin hyvin käyntiin. Nyt väitän osaavani olla uusissakin sosiaalisissa tilanteissa tarpeeksi hyvin, vaikka sisällä minua ujostuttaakin yhä edelleen suuresti. 16-vuotiaaksi asti kuitenkin minua pidettiin jonkinlaisena "outona lintuna" ja jopa sanallisesti kiusattiin koulussa. Haluan säästää pojan tuolta kohtalolta. Myönnän, että haluan samalla säästää itseni niiltä ilkeämielisiltä aikuisilta, jotka tulevat vihjailemaan minulle kaikenlaista omasta kasvatustyylistäni ja jopa perhe-elämästämme, jos Alexander ei luota vieraisiin perhekerhon lapsiin/täteihin, tai esim. työkavereihini...!
 
Alexander oppi juomaan lasista; kerta heitolla läikyttämättä. Hän oppi myös syömään lusikalla ja haarukalla; pitelee niitä aikuisten tavoin.

Ihan sama kuin kävelynkin suhteen, että viimeisten joukossa kuljetaan, mutta sitten ryhdyttäessä johonkin se tehdään ensi kerrasta lähtien "täydellisen oikein". Enää en olekaan huolissani pojan myöhäisestä kehityksestä. Puhekin varmaan tulee sitten aikanaan suoraan lauseilla. :D
 
IMN
Ilmottaudun mukaan! =) Esikoisemme Leevi syntyi 3.9.2009.

Meillä luovuttiin tänään tutista, vietiin pihalle korillinen tutteja "oravavauvoille" :) Nyt vaan pitäis oottaa että poika lopettais tuon pari tuntia kestäneen ramppaamisen ikkunalla, niin saisi vietyä tutit poiskin :D
 
Viimeksi muokattu:
Täällä olisi kans uusi ilmoittautuja :D Esikko Ella syntyi 13.9.09 ja hirveästi kiinnostaa mitä muut samanikäiset touhuaa! =)

Meillä on nähtävästi alkanut orastava uhmaikä. Jos jokin asia ei mene niinkuin halutaan alkaa järjetön huuto ja tavaroiden heittely. Ja sitten on äippä helisemässä, kun isistä ei oo apua, hän on töissä toisessa kaupungissa viikot. Noh, "onneksi" mulla alkaa koulu 8.8, pääsee "rauhottumaan" vanhempaan seuraan. Tyttö menee sit päiväkotiin, saa nähdä mitä siitäkin tulee. Toivon mukaan viihtyy kun saa leikkiä muiden lasten kanssa oikein urakalla päivästä toiseen.

Tutista yritetään nyt kovasti luopua. Eilen päikkärit nukuttiin ilman ja myös viime yö meni ilman. Nyt aamusta lähtien on tutin perään kyselty, mutta tämä äippä on ollut tiukka ja sanonut ettei sitä enää käytetä. Loppu kyselyt, ihme kyllä :D Meillä onneksi ollut jo pitkän aikaa vaan yksi tutti käytössä, se on helppo sitten vaivihkaa hukata. ;)

-nuorikko ja Ella 1v 10kk-
 
On kyllä jäänyt kirjoittelu vähiin ja en ole pahemmin ehtinyt edes kaksplussan sivustolla käymään. Tähänkin pinoon tullut uusia jäseniä :)

Minulla menee aika hyvin nuiden kahden tytön kanssa. esikoinen 1v11kk ja kuopus 7 kk. Esikoisella alkaa olemanaa myös uhmaa ilmassa ja nukkumaan meno iltaisin hankalaa. Nukkuu kyllä yönsä hyvin omassa huoneessa mutta nukahtaminen vaikeaa. Tuttia syö vielä kovasti ja ei olla kyllä yritetty aktiivisesti edes vieroittaa siitä vaikka jo kaksivuotis-päivä lähestyy :ashamed: Tutista vieroittaminen on kyllä hankalaa, kun tuo kuopus syö myös tuttia niin esikoinen kyllä varastaa hänen tuttiaan jatkuvasti..

Tyttö osaa jo hyvin puhua ja ymmärrettävästi. Sellainen pikkuvanha taapero :)

T. Elmi ja tytöt
 
Vieläköhän kukaan käy kurkkimassa täällä? En olisi muistanutkaan tätä ketjua, jos emme kuopuksen kanssa olisi siirtymässä taaperoihin...

Pojalla on 20 hammasta, ei pue/riisu/nukahda/pottaile/puhu/niin mitään tee itse. Toki useat muutot ja pikkuveljen syntymä ovat osaltaan taannuttaneet kehitystä. Poika siltikin on vain kovin mukavuudenhaluinen. :/ Mutta kuten sanotaan: puhuminen hopeaa, vaikeneminen kultaa.
 

Yhteistyössä