syysvauvat

Salliina hyvä että sait saikkua, nyt vaan rentoudut ja lepäät kunnolla. Pidetään peukkuja sulle perjantaiseen ultraan... kerrohan sitten ultrakuulumiset :)

Geassi tervetuloa joukkoomme :)

Bayaf mulla kohtu kasvanut ainakin hitusen navan yläpuolelle. SF-mitta neuvolassa oli viime perjantaina 17cm. Painoa mulla tullut raskauden alkupainosta 2,4kg, mikä on mulle hyvän painonnousu, kun painoindeksikin oli yli 25. Minä käyn jumpassa 2-3 kertaa viikossa ja lisäksi yritän lenkkeillä selkäsäryn sallimissa rajoissa. Joskus on päiviä, että kärsii kävellä max. 3km ja eilenkin max. lenkin pituus oli vain 1,5km. Ristiselkäkivut vaivanneet mua jo viikolta 12 alkaen. Tuo 3km on aika lailla maximi lenkin pituus, sen pitempää ei kannata suunnitellakaan, koska sitten ainakin selkä on kipeä.

Mulla on myös alkanut tuntua potkut nyt jo päivittäin. Viime viikolla oli vielä sellaisiakin päiviä, että hyvä jos tunsi edes pari liikettä. Nyt masuasukki vipeltää kyllä ihan mahdottomasti. Alkaa jo aika hyvin erottaa, että missä asennossa masuasukki milloinkin on. Tänäänkin potkut tuntuneet hyvin alas, joten vauva melko varmasti istua tököttää tuolla kohdussa :) Mieskin on päässyt jo tuntemaan potkuja massun läpi useampana päivänä.

Nyt taidan lähteä joogaamaan ja sitten sieltä palattuani alan silittämään muutamaan huoneeseen kesäisempiä verhoja. Aurinkoista päivää täältä Kainuusta kaikille :)

T:Viipsu+vauva 20+6
 
viipsu84: Ihana kun tuntuu potkut ja mieskin pääsee kokeilemaan :)
Harmi että sulla koskee tuonne selkään. Mites uinti? Sehän vois olla selkäystävällisempää, siis mikäli tykkäät ja paikkakunnalta löytyy halli :D Ekasta kävin uimassa melkein loppuun asti,mutta tällä kertaa jää varmaan väliin kun on esikkokin hoidettavana ja töissä käynti. Itse oon pyöräillyt pitkiä lenkkejä ja sauvakävellyt n.6km lenkkejä (juoksin vielä pari viikkoa sitten, mutta rupee ottamaan masuun niin piti siitä luopua) :( Vieläkö on töissä vaivannut tuo selkä?
Mulla lähtö bmi 22, ekassa 26 ja se tässä hämmentääkin kun nyt oon syönyt terveellisemmin ja paremmin ja liikkunut enemmän niin paino nousee nopeammin ... :D Ja ekassa painonnousu meni likemmäs 20kiloa, ja laihdutin sitten 25kg työllä ja tuskalla, ei vaan jaksais heti uudestaan olla vuoden laiharilla..

Ihanaa viikonloppua kaikille

T:Bayaf ja vauva 21+0
 
Bayaf kyllä se mun selkä ajoittain vaivaa töissäkin. Uintia harrastinkin alkuraskaudessa kun selkä oli kipeä, jotenkin se sitten jäi kun säät muuttuivat keväisemmiksi ja aurinkoisemmiksi.

Mun piti soitella tänäaamuna neuvolaan ja kysellä vatsakivuista. Eilen siivottiin miehen kanssa ihan normaali viikkosiivous ja sen jälkeen selkäni kipeytyi taas enemmän. Selkäkivun lisäksi tuli menkkamaista alavatsakipua. Jomotus ei ollut kokoaikaista ja varsinkin makuullaollessa kipu oli kaikkein pahimmillaan. Yöllä kipu muuttui sitten muunlaiseksi vihlonnaksi. Itse ajattelin näitä kipuja kohdunkasvukivuiksi, mutta ajattelin kuitenkin soittaa neuvolaan ja kysäistä ettei itsellä jää mielenpäälle asia pyörimään.

Th arveli, että kyseessä olisi hormonaalinen juttu (että normaalisti menkkani olisivat alkamassa näinä päivinä), kohdunkasvukivut tai sitten rasituksesta aiheutunut kipuilu. Kyseli että supisteleeko, onko vuotoja, potkiiko vauva jne. Kun kerroin ettei vuotoja ole, ei supistele ja vauvakin potkii, niin th kehoitti ottamaan nyt vaan entistäkin rauhallisemmin ja välttämään rasitusta. Lisäksi pyysi ottamaan yhteyttä uudestaan alkuviikosta, jos menkkamaiset kipuilut jatkuvat vielä ensi viikolla, jotta lääkäri voisi tarkistaa varmuuden varalta kohdunsuun tilanteen. Arveli että tuskin on kuitenkaan vielä supisteluja tässä vaiheessa. Kyselin myös, että uskaltaako sitä huomenna lähteä Ouluun vaunu- ja kaukalo-ostoksille, ja niin hän oli sitä mieltä että uskaltaa kyllä lähteä. Mulla onkin 1,5 viikon päästä neuvolalääkäri tulossa sitä yötyön kieltämistä tulevaa todistusta varten. Pitää viimeistään siinä vaiheessa pyytää tarkistamaan myös tuo kohdunsuun tilanne.

Toivotaan, että menkkamaisia kipuja ei enää tänään tulisi vaan se olisi johtunut eilisestä rasituksesta. Pitää tämä päivä ottaa rauhallisesti lepäillen ja lueskellen, jotta huomenna jaksaa sitten Oulussa kaupungilla liikkua.

Oikein mukavaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille tuleville äideille :)

T:Viipsu+vauva 21+1:flower:
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille uusille äideille ja tervetuloa minunkin puolestani mukaan keskusteluun. Mulla tänään rv 22+3 ja rakenne ultrassa käytiin parisen viikkoa sitten, lapsi vastaa täysin viikkoja ja LA on edelleenkin 27.9. Tyttöksi kätilö veikkasi tätä masu asukkii, esikoinen on poika ja täyttää 10.9.
2 vuotta :heart: Ensi viikolla jälleen äitiysneuvolaan, viimeksi kävin niin Sf mitta oli jo silloin noin 18-20cm että innolla odotan kuinka paljon nyt näyttää, on siis mulla hurjan iso masu jo, vauvakin oli viikkoihin nähden melko iso, toivottavasti ei kovin isoa kumminkaan tule =) Esikoinen oli melkein 4kg ja 50cm pitkä syntyessään. Mulla olo on mitä mahtavin ja ensimmäisen raskauden aikana ei tullut missään vaiheessa tuntemuksia että haluaisin luopuu isosta masusta :D esikoinen meni kyllä rv42 ennen kuin käynnistyksellä syntyi mutta silti. Nyt oon joutunut rautalääkkeitä ottamaan kun viime käynnillä hemoglobiini oli vain 110, ens viikolla näkee miten on noussut, ainakin omasta olostani selvästi huomaan eron jo, mulla siis käytössä Maltofer merkkinen nestemäinen rautalääke, mikään muu ei sovi. Kovasti oon jo ostellut vaatteita ja kuukauden päästä muutetaan rivitalo kolmioon, omalla saunalla yms.. Nyt asutaan kaksiossa ja on nyt jo turhan pieni meille. No onneksi saatiin ajoissa tämä isompi asunto niin on kaikki valmiina sitten toiselle muksulle :)
 
Apua, onpas täällä hiljaista! Missä kaikki on...?

Viipsu84: Onko masu kivut menneet ohi? Nuo on kyllä niin inhottavia kun ei aina sitten tiedä että mikähän on ja onko vaarallista. Osa kivuista on niin normaalia kun olla ja voi ja osa taas sitten vaarallisia. Koetapa siinä sitten tunnistaa :D
Löytyikös mieleiset vauvatarvikkeet Oulusta?

Malinanne : Hassua, mulla ei oo koko sf-mittaa mitattu tässä raskaudessa kertaakaan. Ens viikolla 22+6 neuvola, saa nähdä mittaako sitten. Esikosta oli näköjään mitattu jo paljon aikaisemmin. Työkaveri joka mun kanssa samoilla viikoilla sanoi että hältä ei myöskään ole mitattu. Mulla menee tosiaan tuo kohtu jossain hyvinkin korkeella (eilen potkut vähän kylkiluun alapuolella), mutta itse masu ei kyllä oo järisyttävän iso. Kun sanon jollekkin puoli tutulle että oon raskaana, niin ne kysyy että ootko... Pitääkö ne sitten ihan vaan läskinä kun kuitenkin se 10cm tullu vyötäröön mittaa :LOL: Mulla ei tota rautaongelmaa onneks ole, viimeks oli vielä 160 :whistle: pyysin vielä mittaamaan kun oli vähän huipannut.. Esikosta oli sama homma, kävi kyllä sitten loppupuolella 120.
Onnea kovasti uuteen kotiin! :)

Täällä ei sen kummempaa. Tänään palailen sorvin ääreen. Saa nähdä miten jaksaa 8-9 tunnin päiviä seisomatyössä tehdä. Olo on kyllä ollut niin hyvä että en usko että mitään ongelmia tulee. Ja välillä lyhyempiä päiviä välissä. Ja onneks ei tartte kun sanoa esimiehelle että ei jaksa täyttä päivää niin pistää lyhyempiä päiviä :) teen siis 30h/vko, joten jousto varaa on.
Vauva potkii jo tosi paljon päivän mittaan ja heittää volttia. Hassua kun eilen illalla potki ensin ihan tuonne alas, laitoin käden sinne niin pikku-mies heitti voltin ja rupes potkimaan reilusti navan yläpuolelle :LOL:
 
Heissan piiitkästä aikaa!=)
Täällä kaikki on mennyt hyvin ja masu alkoi viimeviikolla oikein killittää :D Tähän mennessä on vähän kasvanut ja tuntu että turpoo lähinnä päivän aikana,mut nyt on oikeesti jäänyt killilleen.Se on kyllä aika sulonen :heart:
Nyt on vaan alkanut tuo ratsastus välillä tuntumaan hiukka inhottavalta hölskynnältä, mulla kyllä paikat ja pää hajoaa jos nyt jo joudun sen kokonaan jättämään. Mutta eiköhän tässä vielä käyntiä kykene hipsuttelemaan aika pitkälle =) Toivotaan!

Viimeviikolla alko pieniä hipasuja tuntumaan aamukahvia juodessa ja siitä lähtien on sitten enemmän ja vähemmän hipasuja tuntunut.Mutta ei tää kyllä volttia heitä,niin kun joku kertoi =) Meillä keskitytään vaan tonne alavatsan puolelle. Nyt vasta alkoi tulla sellanen tunne,että sielähän taitaa oikeesti olla vaavi masussa ja kai se sieltä sitten joskus poiskin tulee! Muhun iski sitten kova kestovaippojen tutkiskelutarve ja nyt on sitten koluttu lastentarvikekirppikseltä parit kestikset varastoon.. =) Ja vauvan vaatteita.. Naureskelin tossa miehelle,että tuon olisi sitten syytä syntyä hengissä, että pääsee käyttämään kaikkia pikkuvaatteita mitä on kertynyt nurkkiin =)

Mutta nyt on mentävä nauttimaan tosta auringonpaisteesta, ennen kun tarvii mennä pari hieronta hommaa tekemään =)
Aurinkoista päivää kaikille masuasukkaiden odottajille :cool:

Rv 19+3
 
Moikka taas kaikille!!!!

Bayaf mulla meni ne vihlaisutyyppiset maha-ja selkäkivut ohitse. Kaiken kaikkiaan niitä kesti 3 päivää. Istuma-asento oli kaikista hankalin ainakin kun ajeltiin vkonloppuna tuolla Oulussa. Mieskin tuumasi viikonloppuna, ettei ole ihmekään että mulla oli niitä vihlaisuja niin paljon kun mun massu on kuulemma kasvanut taas roimasti lähipäivien aikana. Nyt jo vauvamassu näkyy erittäin selvästi. Mulla noita vauvan liikkeitä tuntuu ehkä 3-4 kertaa vuorokaudessa selkeämmin. Monesti vauva on virkeimmillään heti aamusta herättyäni ja illalla sitten kun olen jo iltapalan syönyt ja rauhoittunut tv:n ääreen tai lukemaan jotakin kirjaa. Hyvä konsti saada vauvan liikkeet tuntumaan vaikka keskellä päivää, kun köllähtää vähäksi aikaa sohvalle makailemaan. :) Mulla mitattiin ekan kerran SF-mitta neuvolassa rv 20+1, ja silloin mitta oli 17cm. Hb oli mullakin viime käynnillä 147, mäkin pyysin th:ta mittamaan hb:n kun oli huimausta ollut. Ei ainakaan syy ollut matala hemppari.

Tosiaan, me käytiin siellä Oulussa mieheni ja anoppini kanssa. Saatiin ostetuksi Brion happyclassic 2011 yhdistelmävaunut ja Britaxin kaukalo jalustalla. Lisäksi ostettiin paljon muutakin vauvan hoitoon liittyviä juttuja mm. kylpyamme ja tuttipulloja sekä leluja, hoitopöydän pehmikealusta ja paljon muuta.

Mulla onkin ensi tiistaina neuvolalääkäri. Terveydenhoitaja varasi mulle ajan lääkärille, jotta saan työnantajalle todistuksen ettei tarvitse enää noita yövuoroja tehdä. Pitää samalla sanoa lääkärille noista kivuista mitä mulla oli viime viikolla, jospa tarkistais samalla kohdunsuun tilanteen. Itseäni huoletti silloin, että toivottavasti ei kohdunsuu ala pehmentyä ennen aikojaan. Onneksi vauva on potkinut päivittäin, se antoi itselle kipujen keskelle lohtua ett ainakin vauva voi hyvin kun potkii. Parin viikon päästä on sitten seuraava neuvola, ja saamme mieheni kanssa sitten todistuksen Kelaa varten jotta voimme tilata äitiyspakkauksen :)

Nyt mie lähden laittamaan pyykkiä ulos kuivumaan ja pikkuhiljaa ruuan laittoon. Täällä Kainuussa on ihan tukalan kuuma nyt ulkona, varjossakin +26 astetta lämmintä. Tosin tänne oli luvattu iltapäivälle raikastavia rajuja ukkoskuuroja.

Kirjoitelkaahan toisetkin pitkästä aikaa kuulumisianne :)

T:Viipsu+vauveli 21+6
 
Moikka kaikille!

Mä en olekaan aikoihin käynyt kirjottelemassa, on mennyt aika ihan lepäilyyn nyt. Saikulla siis oon, ja nyt ehkä jopa tuntuu siltä, että se oli oikein hyvä vaihtoehto, kun vieläkin on ongelmia nukkumisen kanssa ja sit väsähdän keskellä päivää ihan mistä vaan.

Meillä oli rakenneultra viime viikon lopulla ja siellä näytti olevan kaikki hyvin :heart: Sukupuolta ei kysytty, kun ei tahdottu tietää, mutta painoarvioksi saatiin 390g, joka vastasi viikkoja hyvin :) Luitten pituuksien puolesta vauva vois olla jopa viikon isompi, mutta en usko. Meillä oli myös neuvola tällä viikolla ja sf-mitta oli 22 cm. Että onhan tuota massua jo ja kohdulla kokoa :) Lisäks potkut on alkaneet tuntua oikein hyvin - mulla on istukka tuossa mahanahan takana suoraan, siks ei aiemmin oikein hyvin tuntunut mitään, kun se vaimensi niitä liikkeitä.

Me ei olla vieläkään osteltu vauvalle mitään tarvikkeita oikeastaan, kesällä olis tarkoitus. Meillä kun ei niitä oikein saa mihinkään, kun on pieni asunto ja koko ajan odotellaan, että saataisiin isompi. Sitten saisi ruveta laittelemaan vauvalle kaikkea valmiiksi. Me saatiin Kelan todistus ja ensi viikolla sen voisi lähettää. Miten sen äitiyspakkauksen kanssa? Saako sen sitten hakea millon haluaa ja mistä vai miten se toimii?

Ootteko miettineet vauvavakuutuksia? Ja jos ootte, niin minkälaisia? Me ollaan mietitty, tässä kuussa täytyis mennä juttelemaan niistä, kun eikös syntymättömälle lapselle täydy ottaa se vakuutus reilusti ennen syntymää jo...

No mä rupeen tästä nyt ruuanlaittoon. Voi olla, että tulee aika kuuma, kun meillä ei ole liesituuletinta ja tää pieni asunto on muutenkin kuuma... Noh, ihanaa että on kesä :) Mulle tuli ens viikolle muuten vielä yks työhaastattelu, ei taida masu enää kestää piilossa siellä. Näkyy sitten jos näkyy :) Onhan tuo jo aika massiivinen :D

Hyvää odotusaikaa kaikille! Kirjoitellaan taas!!

Salliina ja mm rv 21+3
 
Lortsy
Heissan kaikille

En olekkaan kerinnyt hetkeen taas kirjoitella, työtä ja viimeisiä kouluhommia. Mieliala alkaa helpottaa, tosin sunnuntaina alkoi kivut jotka varsinkin öisin on häirinnyt. Varmaan jotain kasvujuttuja, vaikuttavat samankaltaisilta kuin Viipsulla. Välillä tuntuu helpottavan, mutta sitten pahenee. Ja vielä pyhä iskee tähän väliin. Seuraava neuvola on parin viikon päästä, mut jos lähtee pahenemaan niin painun kyllä lääkärissä käymään.

Rakenneultrassa käytiin tiistaina. Vastasi hyvin viikkoja, painoa vaikutti olevan 350g ja kaikki oli siellä missä pitikin. Sukupuolesta th veikkasi tyttöä, mutta sanoi että ei voi olla satavarma koska vauva ei suostu levittämään enempää jalkojaan. Itselläni on kokoajan ollut jotenkin sellainen poikafiilis, joten hieman skeptinen olen sukupuoli arvioon. n. 20 viikon päästä nähdään kumpi sieltä syntyy.

Istukka mulla on edessä, joten sen isompia liikkeitä ei vielä ole tuntunut. Eilen illalla tosin tuntui yhden kerran sellainen nopea tökkäisy kylkeen, tiedä sitten oliko potku. Ja jos laulan niin mahassa lähtee kiertään, siten että olis oikein huono-olo ja maha sekaisin, varmaankin jotenkin protestoi mun laulamista... :) Isäntä on jo pidempään yrittänyt ottaa kontaktia, juttelee melkein päivittäin ja silittelee. Kutittelut olen kieltänyt, koska ne ei tunnu kivalta :) Hauskaa huomata miten sekin on mukana odotuksessa.

Mun äitini, tuleva mamma, on säästänyt kaikki huonekalut ja osan vaatteista meidän (mun ja sisarusteni) vauva-ajoilta, joten hirveästi ei tarvitse kiertää kauppoja. Turvaistuin alustalla sekä vaunut/rattaat tarvii vielä kattoa, vaihtoehtoja on vain liikaa niissäkin. Ja toisaalta on herännyt mielenkiinto sellaisia vanhanaikaisia vaunuja kohtaan, missä on isot renkaat. Mistäköhän niitä löytäisi.. Tosin ei varmaan ole ihan kaikkein "kätevimmät" jokaisessa asiassa.
 
Moikka täältäkin jälleen kaikille. Nyt on rv 23+4, todella kovat potkut tuntuu kylkiluihin ja virtsarakkoon todella useasti päivässä :) Raskaus sujunut todella hyvin ja vaatteita olen jo vauvalle hankkinut, paljon ei tarvitse mitään ostella kun esikoinen on syksyllä 2 vuotta niin siltä ollaan kaikki säästetty. Tuplarattaa on ainoat isompi hankinta ja ystävältä ostin 150e Britaxin baby safe turvakaukalon ja jalustan, vielä on yli vuosi takuutakin jäljellä. Ajateltiin tupla vaunuiksi ostaa Britaxin b-dualit.

Malinanne ja vauva
 
Kesäiset terveiset täältä Kainuusta!

Kirjoittelenpa pitkästä aikaa kuulumisia tänne. Nyt on lähes 1,5 viikon ajan pysyneet vihlomiskivut poissa, ainoastaan yöaikaan kylkeä kääntäessä saattaa vihlaista inhottavasti jompaan kumpaan nivuseen.

Mulla oli tänään "ylimääräinen" neuvolalääkäri, sillä tarvitsin työnantajalle huomista työputkea varteen todistuksen ettei lääkärin mielestä enää kannata tehdä yötyötä. Palautuminen oli yövuoroista vaikeaa, sekä mulle tuli rytmihäiriöitä. Lääkäri kyseli kauhean tarkasti noista rytmihäiriöistä, mutta rauhoittui sitten kun kuuli että niitä on ollut jo aiemminkin monien vuosien ajan ja varsinkin yövuorojen jälkeen. Samalla otin puheeksi nuo toissaviikolla olleet vatsa-/selkäkivut ja sanoin että aluksi ne oli kuukautismaisia. Lääkäri oli sitä mieltä jo ennen sisätutkimustakin että ne ovat olleet kohdunkasvukipuja :) Tutki sitten kohdunsuun tilanteen ja sanoi että kaikki on ok. Kiva oli nähdä ultrassa taas vatsassa myllertävä pikkuinen.

Eilen illalla iltapalaa syödessä tunsin ison myllerryksen alavatsalla ja tuumasin silloin jo miehellekin että nyt on vauva kääntynyt istumaan massussa. Potkut tuntuivat vaimeina sen myllerryksen jälkeen, vaikka yleensä tää vauva järjestää kunnon iltamyllerryksen massussa. No ultrassa se selvisi sitten, että siellähän sitä istua törötettiin, jalat oli vielä vähän viistosti tuonne selkärangan puolelle, joten ei ihmekään kun ei potkuja ole kunnolla tuntunut. Painoarvioksi lääkäri arvioi 606g. Ja sukupuoli pidettiin edelleenkin visusti tietämättömänä :)

Nyt odotellaan sitten viikonpäästä olevaa neuvolaa ja sokerirasitusta. Toistaiseksi täällä mammalla ja vauvalla hyvin :)

T:Viipsu+vauva 22+5
 
Salliina ymmärtääkeseni kun lähetät Kelalle sen planketin, niin sitten Kela toimittaa lähimpään postiin noudettavaksi sen äitiyspakkauksen n. 2 viikon kuluttua paperin lähettämisestä. Ja vauvavakuutuksista olit kysellyt... Me miehen kanssa päädyttiin jokunen aika sitten ottamaan vauvavakuutus IF-vakuutusyhtiöltä. Mieheni on keskittänyt sinne omat vakuutuksensa ja auto-ja kotivakuutukset. Mulla itsellä Tapiolassa, mutta Tapiolassa on vauvavakuutuksen ehtona ainakin se, että sieltä on oltava myös kotivakuutus. Me ei haluttu kotivakuutusta vaihtaa muualle, joten päädyttiin IF:iin.
 
Salliina Neuvolan kautta lähettivät kelalle paperin äitiyspakkausta varten ja itse täytin kotona netin kautta hakemuksen kelan sivujen kautta. Niin oli helpointa ja itse ei tarvi kelassa käydä ollenkaan. Yleensäkin kaikki hakemukset ja muutoshakemukset tehdään suoraan netissä ja liitteitä jos tarvii niin sitten postin kautta. Nyt täälläkin odottelen äp pakkausta, pitäis viikon sisällä tulla postiin :)

Malinanne (rv24+1)
 
Moikka!

Mäkin oon pitkästä aikaa maisemissa. Mulla on ollu tässä yhtä sun toista menoa ja koko ens viikonkin oon taas pois kotoa, niin ei oikein pääse kirjottelee ja lueskelee näitä :)

Kiitos vastauksista liittyen äitiyspakkaukseen ja vakuutukseen :) Mekin varmaan tänä viikonloppuna täytellään Kelalle se hakemus, niin pääsee sitten odottelemaan äitiyspakkausta. Muutto olis toiveissa, mutta kun mitään ei ole kuulunu, niin nyt pitää tällä hetkellä tyytyä tähän pieneen asuntoon :( Meidän pitäs mennä siitä vakuutuksesta juttelemaan joku päivä, kunhan nyt vaan olis välillä edes muutaman päivän kotona! :)

Nyt on tietysti muutenkin kuuma, mutta ajattelin silti kysellä, että ootteko huomanneet kehon lämpötiloissa muutoksia? Mä oon aivan järkky vilukissa yleensä, mutta nyt oon ihan uskomattoman kuumissani ollu jo pari viikkoa (ihan siis viileelläkin säällä). Meillä yleensä miehellä on kuuma ja mulla kylmä, mutta nyt kävi jo sillain, että kun miehellä oli kylmä yöllä kun parvekkeen ovi oli auki, niin mä nukuin edelleen ilman peittoa ja hikoilin :D

Mullakin sokerirasitustesti joskus muutamien viikkojen päästä, pitänee kattoo viilee keli, kun ei saa vettäkään juoda. Tuo siis siks, kun mullakin painoindeksi oli raskauden alussa joku 27. Nyt tosin muutosta alkuperäseen vasta +2kg, saa nähä lähteekö tää tästä nousemaan miten nopeesti :)

Hyvää viikonloppua kaikille!

Salliina ja mm rv 22+5
 
Heippa kaikille!

Me otetaan nyt tulevallekkin pohjolan vakuutus. Meillä op:sta lainat ja muut vakuutukset kans, joten kalliikshan se tulee, mutta pitää pistää paperit eteenpäin.
Eilen kävin neuvolassa ja kaikki ok. Meillekkin nuo kelan paperit annettiin ja pitää pistää pikaseen eteenpäin kun aion aloittaa varhennettuna ton äippäloman ja nostaa sitten ens kesän kotihoidon tukea. (kahdesta pienestä kun saa sitä enemmän)
Masu kipuja ollut ja kävin ne vielä tänään tarkistuttamassa, mutta jotain vatsanpeitteiden kipua. Saas nähdä miten jaksaa töissä olla. Jospa ne menis nopsaan ohi.
Täällä kans vähän taukoa tulee tohon kirjoitteluun kun töissä menee päivät ja illalla ei jaksaa enää tehdä sitten mitään..

T:Bayaf & vauva 23+0
 
Lortsy
Sellaista utelen teiltä jotka olette jo äitiyspakkauksen "tilannet": oletteko saaneet sen jo ja onko se vuoden 2011 pakkaus? Meille otetaan pakkaus ja tykkään todella kovasti tämän vuoden pakkauksesta..

Meillä on neuvola torstaina ja silloin pitäisi kelan paperit saada. Muljahduksia tuntuu ja Raikku tuntuu ihastuneen mun oikeaan kylkeen. Yrittää punkea kyljestä läpi, sattuu niin tuuppaan takaisin.. hetken helpotus ja uudestaan. Muille kehittynyt "leikkejä"?

T: Lortsy + Raikku 22+0
 
Lortsy Mulle ainakin neuvolassa sanottin että saan sen 2011 vuoden pakkauksen, noin 2 viikkoa sitten laitettiin neuvolassa paperit siitä menemään ja pitäisikin tulla tällä viikolla, odotan kans todella innolla :) Esikoisella on samassa kuussa syntymäpäivä kuin tällä toisella tulee olemaan eli melkeinpä tasan 2 vuotta tulee ikä ero olemaan, esikoista kun odotin niin sain silloin toukokuussa 2009 vuoden pakkauksen eli sen uuden :) Eli eiköhän niitä saman vuoden pakkauksia aika nopsaa aleta keväisin jakamaan :) Vaikkakin jossain kelan sivulla lukee että sitten vasta aletaan uutta jakamaan kun entisen vuoden pakkaukset on jaettu.
 
Lortsy
Malianne: mukavaa kuulla, että olisi ehkä jo tulossa. Olen yrittänyt malttaa kaikkien (paitsi kestovaippojen) hankintojen suhteen vielä ja kovasti tekisi mieli hipeltää vauvan vaatteita jo..

Kelan sivuilta löysin jonkin tiedotteen, että olisi jo jaossa se uudempi paketti..
 
Moikka!!!

Mulla oli tiistaina neuvola. Kaikki oli hyvin, hb oli 134, painoa oli tullut nyt 3,5viikossa 2,9kg ja vauvan sydänäänet kuuluivat hyvin. Vauva on potkinut melkoisesti. Tuntuu vaan heittävän melkoisesti kuperkeikkaa. Eilen illallakin potki ihan tuonne alamahalle, mutta tänä aamuna potkut tuntuikin jo ylävatsalla. SF-mitta oli tiistaina 21,3cm.Kohtu kasvaa hieman käyrän yläpuolella. Alkuraskaudessahan mulla ei paino kovin paljoa noussutkaan, ja tuohon painon nousuun voi olla syynä myös kotona oleminen (kesäloma 3viikkoa) jolloin syömiset oli ehkä epäsäännöllisemmät.

Kävin eilen sitten siinä sokerirasituskokeessa, josta soittelin aamulla neuvolaan vastauksia. Paastoarvo oli alle tavoitteen, mutta 1h- ja 2h jälkeinen arvo lievästi koholla. Joudun nyt työpaikalleni vs- ja ruokavalio-ohjaukseen sekä seuraamaan verensokereita jatkossa kotona. En ole edes syönyt epäterveellisesti, tottakai silloin tällöin on ollut herkkupäiviä joukossa, mutta pääsääntöisesti syön terveellisesti. Mutta sekään ei näköjään ole riittänyt. Onneksi raskausajan diabetes on usein ohimenevä juttu, ja töissä olen huomannutkin että se on nykyaikana tavattoman yleistä. Onko kellään muulla ollut poikkeavia arvoja sokerirasituksessa? Tai oletteko menossa sokerirasitukseen milloin?

Muuten on nyt raskaus mennyt hyvin... Selkäkivut on pysyneet nyt melko lievinä, lenkkeilemään olen nyt useana päivänä peräkkäin pystynyt 3km eikä selkä ole siitä enempää kipeytynyt. Töissä olen noita pikkuisia nyyttejä päässyt nyt hoitamaan, joten senkin puolesta selkä on säästynyt. :) Nyt mie taidan jatkaa siivousta ja lähden sitten käymään kävelyllä tuolla ihanassa auringon paisteessa.

T:Viipsu +vauva 24+0
 
Moikka kaikille!

Kuulumispäivittelyä...
Paperihommat pitäis olla nyt suurinpiirtein ajantasalla. Pohjolan mittaturva tilauksessa ja kelan paperit myös vietynä. Ja sitten malttamattomana odottelemaan pakkausta :) Ei olla ostettu lähes mitään kun on entuudestaan jo melkein kaikkea, niin ihana päästä hiplailemaan :)
Vointi ollut hyvä, väsyttää ja masukivut edelleen vähän vaivaa kävellessä. Mutta en ole niiden antanut aiheuttaa harmaita hiuksia vaan olen jatkanut samaan malliin :) Tänään tosin jumppapallon pumppailin että pääsee taas muutaman viikon tauon jälkeen tekemään vähän lihaskuntotreeniä. (jostain syystä ei voi tehdä oikein selkää lattialla) ...
Vauva on ihan uskomattoman vilkas kaveri. Tuntuu ettei mene hetkeäkään kun ei potkisi. En ainakaan muista että tuo meidän vilkas esikoinenkaan ois näin paljoa potkinut...

Hyvä kun viipsun selkäkivut ovat lievittyneet :) En ole käynyt tässä raskaudessa sokerirasituksessa, mutta jos nyt ens kerralla on noussut samaan malliin paino (800g/vko), niin sitten pyydän pääsyä. Viime aikoina on tosin jätski maistunut, mutta ei siinä määrin että sillä kilon lihoisi viikossa.. Mitä tutuilla on ollut noita raskausdiabeteksia niin tosi hyvin on saanut pelkällä ruokavaliolla kuriin - ei oo kukaan joutunut piikittelemään yms.

Hyviä vointeja kaikille :)

T:Bayaf ja poju 24+3
 
Lortsy
Huomenta,

Töihin käy matka kohta puoleen, joten on hyvin aikaa kirjoitella meidänkin kuulumisia.

Neuvolass käytiin viime torstaina. Meillä kasvetaan tasaisesti keskikäyrällä (sf 18,5) ja painoa ei ollut tullut kuin 50g viikko. Ei ainakaan ollut tippunut, niin kuin kuukausi sitten. Vieläkin jonkin verran ongelmia syömisen kanssa, ei tahdo oikein maistua ruoka. Tosin lähtötilanteessa oli elintasokumpua tossa edessä, joten vielä eivät olleet neuvolassa huolissaan. Sokerirasitustestiin pitäisi mennä muutaman viikon päästä, meillä on lähisuvussa diapetestä (niin ykköstä kuin kakkostakin) joten se otetaan varmuuden vuoksi. Ei vaan huvittaisi olla syömättä ja juomatta 12 tuntia.. :)

Töihin kiikutin paperit, joten niiden pitäisi hoitua sitä kautta. Nyt vaan jännittää koska äitiyspakkaus kotiin saapuu. Tosin pitäisi varmaan alkaa siivoamaan kaappeihin tilaa sekä vähän muutenkin aloittaa pikkuhiljaa kattella vauvalle tilaa tähän huusholliin. Meillä on kolmio, joten sinällään lastenhuone on olemassa. Tosin se on nyt sellainen varasto/koiran valtakunta, että ei sinne ketään uskalla päästää ilman uudelleen järjestelyitä..

Potkuja ja muljahduksia on enemmissä määrin lähtenyt tuntumaan, välillä on ihan tajuton jytke meneillään. Lauantai iltanan oli eka kerta, kun isäntäkin sai lopullisen kontaktin. Onneksi vielä meno on sen verran "voimatonta", että ei häiritse/herätä yöllä. Toivottavasti vaan rytmi kääntyy enemmän päivälle kuin yölle..

T: Laura ja Raikku 23+1
 
Kuulumisia täältäkin voisin kirjoitella :) Tänään on rv26 ja todella kovat ja välillä oikein kipeät potkut tuntuu useasti päivässä! Ens viikolla on lääkärineuvola niin täytyy sitten siitä kirjoitella. Hyvin on raskaus mennyt. Meillä tässä juhannuksena muutto touhut, kun muutetaan rivitalo kolmioon tuohon 10km Kontiolahteen. Alkaa olla tavarat laatikoissa ja innolla odotan että pääsen sisutamaan uutta kotia. Aloitin myös viime viikolla oman blogin kirjoittamisen, sinne enemmän avaudun omasta elämästäni ja raskaudestani yms. Tässä linkki sinne jos jotain kiinnostaa, kommenttia voi myöskin jättää :) Vieläkään ei ole äitiyspakkaus tullut postiin vaikka piti viime viikolla tulla, no jospa tällä viikolla sitten :) Odotan niin innoissani sitä jo! Tässä myös päätin aloittaa kestovaippailun ja löysinkin netistä hyviä nettikauppoja joissa on todella edullisesti niitä. Ens kuussa jo alkais tilaamaan. Ja täällä joensuussa on tuo joenjättikirppis ja lasten kirppis joissa myödään kans vähän käytettynä kestoja, sinne shoppailemaan myöskin kunhan nyt muutosta selvitään ensin :) Eipä tänne tämän kummempaa tällä kertaa, kiirettä pitää :)

t. Malinanne ja masuasukki rv26 :heart:
 
Moikka!

Mä oon pitkästä aikaa kotona! :) Pari viikkoa meni ihan muualla, viikon olin auttelemassa yksien häitten järjestelyissä ja juhannusviikolla hoidin sitten muita asioita ja pidin vapaata. Nyt kuitenkin pitkästä aikaa kotona (tosin muutetaan kuun vaihteessa, että on tässä tekemistä).

Mekin saatiin vihdoin ja viimein laitettua Kelan paperit menemään viime viikolla ja odotellaan nyt kovasti äitiyspakkausta :) Ihanaa kun pääsee sinne isompaan asuntoon, niin saa laittaa vauvallekin jotain jo valmiiksi :)

Viipsu, mulla on sokerirasitus huomenna... Jännittää, että miten sen kanssa käy, kun tässä on juhannus takana enkä todellakaan tullut syöneeksi kovin terveellisesti! Mutta huomennahan sen sitten näkee. Mä oon muutenkin alkanut ahdistua tuosta painonnoususta, vaikkakin ei pitäis, kun mitään syytä ei ole. Mutta kun sitä on nyt alkanu kertymään aika nopeasti... Että melkein jo ahdistaa seuraava neuvolapunnitus :D

Malinanne, missä Joensuussa on tuo lasten kirppis? Joen jättikirppiksen mä tiedänkin, meinasin itekin sinne tässä kesän mittaan viedä tavaraa myytäväksi. Siellä on yleensä ollut ihan hyvää tavaraa jne., niin viitsii itekin viedä.

Mä käyn tästä nyt nopeesti pakkaileen muuttolaatikoita, päästäis muuttamaan sitten torstaina :) Mukavaa viikkoa kaikille!

Salliina ja mm rv 25+1
 

Yhteistyössä