syysvauvat

Moi

Täällähän on kaikki muuttohommissa :D Muistakee rauhallisesti touhuilla vaikka ei malttais - kyllä ne isännät kantaa ne painavat ja vessan joka senttiä ei oo pakko juuriharjalla pestä nyt helteillä.. (nimimerkillä esikon aikaan tämän tein ja ihmettelin kun mahaan koski - en tajunnut että supisti) :D

Eilen tuli kelalta kirjeet äippärahasta ja pakkauksesta. Kumpaankin olin oikein tyytyväinen. Oli esikon aikaiseen päivärahaan tullut vielä satasen korotus. En todellakaan valita :) Ja samoin saan aloittaa sen 50 päivää aiemmin. (ei oo töitä ja oon jokatapauksessa ens kesän kotona niin kahdesta saa paremmat kotihoidon tuet kun yhdestä)

Selkä rupesi töissä vaivaamaan ja ylämasuun koskemaan. Ostin sitten pari urheilutoppia kun työkaveri ehdotti että mulla on huonot liivit. Oikeassa oli. Kaarituet painoi jo korkealle noussutta kohtua ja tavis liivit ei tukeneet tarpeeksi selkää. (selän kipu oli siis lapojen välissä)
Mutta saas nyt nähdä miten etenee. Eilen supisteli töissä, ei ihan kipeästi mutta ei kivuttomastikkaan. Pitää seurailla nyt tilannetta kun työkaveri joutui jo jäämään pois kun vastaavia suppareita ja oli paikat pehmenneet. Nyt on töissä ilmastointi saatu kuntoon että jospa se auttaisi.

Helteet taas alkaa niin tää tyttö varmaan turpoaa kun pullataikina.. Elikkä kurkun ostoon torille ennen töitä :)

T: Bayaf & poju 25+5
 
Moi!

Nostellaanhan tätä ketjua vähän :) Tänään saatiin uudessa asunnossa vasta netti toimimaan :) Muutto meni hyvin ja nyt on yritetty jo vähän vauvallekin katella tavaroita!

Mulla ei oo Kelan papereita tullu vielä, kauankohan niissä kestää? Varmaa pari viikkoa sitten lähettelin ne sinne, vai onko tästä vasta viikko... Ei muista :D

Meillä oli eilen neuvola ja mulla oli tullu aika paljon painoa lisää. Lisäystä jotai 700g/vko. Ei tässä muuten mitään ongelmaa, mutta omaan hääpukuun olis kiva mahtua häissä, alkaa ahdistaa. Nyt jo tekee vähän tiukkaa. Mutta mä ajattelin viedä sen ompelijalle, sen työtä on sitten tehdä siitä sellanen, että se on hääpäivänä kunnossa. Ei siitä sais stressata liikaa. Nyt on paino noussu yhteensä jotain 6kg. Kuulostaa paljolta :(

Mutta laittakaa kuulumisianne! Mäkin kirjottelen joku päivä tarkemmin, kunhan ehdin. Nyt täytyy vielä mennä sisustaa, meillä on vielä pari huonetta sisustamatta :)

Salliina ja mm rv 26+2
 
Moikka!

Täällähän pitelee hiljasta, kaikkiko on kesälaitumilla? :)

Mulla ei oo vieläkään tullu äitiyspakkaus postissa, mutta oon ruvennut kattelee netistä, että mitä kaikkee sitä pitäs vauvalle olla hankittu ennen syntymää... Onko teillä mitään vinkkejä? Mulla kun on esikoinen tulossa, niin oon ihan pihalla, että mitä kaikkea kannattas ostaa. Käsitin, että pari jotain kokoa 56cm olevaa bodya ja puolipotkarit kannattas olla ja että se äitiyspakkauksen toppapuku olis tosi iso?? Meille vauva syntyy lokakuussa, onko se toppapuku sitten talvellakin vielä liian iso? Mummu osti vauvalle tosin jo fleecehaalarin, sillä pärjännee syksyllä jos ei ole kauhean kylmä.

Lisäks olis kiva kuulla muita vinkkejä, että mitä muuta vauvalle kannattaa hankkia vaatteiden lisäksi... Tuttipulloja, sideharsoja (jos koittais kestovaippoja), kosteussuojia sänkyyn...? Isommat, kuten turvakaukalo, vaunut, sitteri ja rintareppu on hankintalistalla jo. Mitä muuta?

Olis kiva muutenkin kuulla teidän kuulumisia pitkästä aikaa, kirjotelkaa, jos vaan jossain vaiheessa ehditte! :)

Salliina ja mm rv 26+5
 
Heips!!!

On tosiaankin nämä sivustot hiljentyneet nyt kesän aikana. Jotenkin tuntuu ettei kauaa jaksa koneen äärellä istuksella.

Hyvin on täällä raskaus sujunut. Verensokereita olen joutunut seuraamaan nyt joka toinen päivä, mutta ensi viikolla harvenee 2 päivänä viikkoon. Selkäkivut on pysyneet poissa, mutta nyt helteiden aikaan ainakin mulla alkoi supistella. Töissä on tukalan kuuma kun ilmanvaihto ei oikein toimi ja nyt synnyttäneiden osastolla on ollut ruuhkaa, niin töissäkin on saattanut supistella pitkin päivää.

Tänään mulla oli toinen ihan normaali neuvolalääkäri. Kaikki oli kunnossa. Pissa puhdas ja verenpaineet ok. Kohdunsuu oli onneksi kiinni ja kiinteä supisteluista huolimatta, joten supistelut onneksi olleet vaan ennakoivia. Vauva istua törötti perätilassa. Eilen olikin taas ihan mahdoton myllerrys, jotta varmasti kääntyi taas väärin päin. Neuvolalääkäri sanoikin että viikolle 35 asti odotellaan ja sitten yritetään kääntää jos vieläkin on perätilassa. Pitää vaan toivoa että kääntyy ennen sitä sitten pää alaspäin. Kokoarvioksi saatiin pikku naperolle 1167grammaa. Paino mulla tippunut viime neuvolakäynnistä 3,1 kg koska olen ollut nyt 1800kcal ruokavaliolla tuon raskausajan diabeteksen vuoksi. Yhteensä mulla tullut raskausaikana painoa 2,2 kg. :)

Turvotuksia mulla näin helteisinä päivinä on lähinnä sormissa. Olikin neuvolalääkärin kanssa puhetta ensi viikon työvuoroista, kun aloitan huomenna työputken joka kestää seuraavan viikon sunnuntaihin ja välissä on vaan 1 vapaa, että voi uupelo iskeä tämmöisellä helteellä. Neuvolalääkäri sanoikin että jos tuntuu ettei jaksa olla töissä, niin sitten ensi viikolla pitää pyytää saikkua...

Vauvalle ollaan tehty jo kovasti hankintoja. Meillä on mm. valmiina jo vaunut, sitteri, kaukalo, pinnasänky, hoitopöytä, vaatetta vähän joka kokoa, harsoja, leluja, tuttipulloja muutama, itkuhälytin ja paljon muutakin mitä ei nyt tule tässä lueteltua. Isosiskolta olen saanut paljon vinkkejä siihen että mitä pitää olla valmiina ennen vauvan syntymää. Äitiyspakkaus saatiin tällä viikolla ja nyt ne ihanaiset pikku vaatteet on kuivumassa kylppärissä :)

Salliina se äitiyspakkauksen toppapuku on todellakin iso. Se varmasti käy lokakuussa syntyneille vielä vuoden päästäkin. Mie ostin keväällä alennusmyynneistä kokoa 68 olevan toppapuvun, joten sillä pärjätään nyt tämä talvi.

Nyt mie lähden välipalan syöntiin ja pötkästelemään. Kirjoitellaan :)

Aurinkoista vkonloppua kaikille!!!

T:Viipsu ja vauva 27+1
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Voisitko sä Viipsu laittaa jonkun esimerkin päivän ruokavaliosta, kun mullakin oli sokerirasitustesti vähän koholla ja haluaisin ite vähän parantaa ruokavaliotani, vaikka rajoilla liikuttiinkin? :) Ja kiitos vinkistä tuosta toppapuvusta!

Mä kirjottelen tarkemmin joku päivä, nyt on kiire taas! :D

Salliina ja mm rv 26+5
 
Salliina itse olen käyttänyt nyt 1800kcal ruokavaliota. Sain verensokeriohjauksen yhteydessä tällaisen esimerkin:

Aamupala hiilareita 20-30g
- 1-2 siivua ruisleipää, 1-2tl margariinia tai 1-2 dl veteen keitettyä puuroa
- 1-2 siivua vähärasvaista juustoa, vihanneksia
- 2dl rasvatonta piimää tai maitoa
- teetä, kahvia tai vettä.

Itse olen keittänyt lähes joka aamu puuron ja syönyt puuron kanssa joko marjoja 2dl tai esim. 1 omenan. Näin saa puuroihin vähän vaihtelua.

Välipala hiilareita 20g
- 1 pala ruisleipää, 1tl margariinia, 1 siivu leikkelemakkaraa, vihanneksia
- 1 hedelmä tai 2 dl marjoja
- vettä, teetä, kahvia.

Välipalalla melko usein syön esim. maitorahkaa ja marjoja.

Lounas hiilareita 40-50g
- 2 keskikokoista perunaa tai 1dl keitettyä riisiä tai makaroonia
- 1,5dl lihakastiketta tai 3-4 lihapyörykkää tai 60-80g lihaa tai kalaa pihvinä
- kasviksia keitettynä, raasteena tai salaattina runsaasti + 1 rkl öljypohjaista salaattikastiketta
- 1-2 siivua ruisleipää, 1-2 tl margariinia
- 2dl rasvatonta maitoa tai piimää

Välipala hiilareita 30g
- 1pala ruisleipää, 1tl margariinia, vihanneksia
- 2 dl vähärasvaista, maustamatonta jogurttia tai viiliä
- 1 hedelmä tai 2dl marjoja
- vettä, teetä, kahvia

Päivällinen hiilareita 50-60g
- 2 keskikokoista perunaa tai 1 dl keitettyä riisiä tai makaroonia
- 2dl lihakastiketta tai 1 broilerin koipi/rintapala, tai n. 100g lihaa tai kalaa
- kasviksia keitettynä, raasteena ja salaattina runsaasti +1rkl öljypohjaista salaattikastiketta
- 1-2 palaa ruisleipää, 1-2 tl margariinia
- 2dl rasvatonta maitoa tai piimää
- 1 hedelmä tai 2dl marjoja, jonka voi syödä myös välipalana ennen iltapalaa

Iltapala hiilareita 30g
- 2 palaa ruisleipää, 2tl margariinia, 2 siivua leikkelettä, vihanneksia
- 2 dl marjoja tai 1 hedelmä.

Tällä ohjelmalla olen nyt mennyt noin kolmisen viikkoa. Painoa on tosiaankin tullut alaspäin nyt, mikä onkin tämän ruokavalion tarkoitus. Salliina oliko sulla miten koholla arvot? Saitko vs-ohjausta? Joudutko mittamaan kotona verensokereita? Mulla on ollut aluksi vs-mittaukset joka toinen päivä, mutta ensi viikolla harvenee tosiaankin 2x/vko. Kurissa on arvot pysyneet. Kaikkea makeaa en ole jättänyt pois. Olen silloin tällöin syönyt kahvileipää sekä pieniä määriä karamellia ja näin hellepäivinä jäätelöä.

Hyviä muistisääntöjä hiilareiden laskemiseen on se että yhteensä mulle saa tulla hiilihydraatteja max. 220 hiilaria/vrk.

10 grammaa hiilareita on seuraavissa:
- 1dl veteen keitettyä puuroa
- 1dl maissihiutaleita
- 1 siivussa ruisleipää
- 1 näkkileivässä
- 2dl maitoa/piimää
- 2 dl maustamatonta viiliä/jogurttia
- 1 eskimopuikossa
- 1 keskikokoisessa hedelmässä
- n. 1dl viinirypäleitä
- 2dl marjoja
- 2 hapankorpussa

20grammaa hiilareita seuraavissa:
- isossa leipäsiivussa (sekaleipä)
- 1 karjalanpiirakassa
- pienessä pullassa
- 2dl mehua
- 2 cm siivussa jäätelöä
- 1 banaanissa
- 1 tuutissa

Noiden kanssa olen vekslannut sitten päivittäistä ruokavaliotani. Aika helppoa loppujen lopuksi tuo hiilareiden laskeminen, vaikka alkuun tuntui että voi ei, mitä sitä joutuu oikeastaan tekemään. Nyt se sujuu jo aika lailla luonnostaan. :)

Toivottavasti näistä on Salliinalle apua :)

T:Viipsu + vauva 27+1
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Niin siis mulla oli eka arvo (se paastoarvo) ja sitten viimenen arvo molemmat ehkä kymmenyksen alle sen mitä piti, että terkka sano, ettei tarvii mitään toimenpiteitä, mutta mä ite huolestuin siitä sen verran, että ajattelin tehä vähän ruokaremonttia itte :) Painoa on kuitenkin tullu liikaa per viikko ja mä oonkin alkanu syödä aika epäterveellisesti jostain syystä, siis grilliruokaa ja jätskiä :ashamed: Mutta nyt ajattelin tehdä siihen vähän muutosta, ennen ku on liian myöhästä.

Mikä teillä on henkinen hyvinvointi? Kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta mulle se on ihan hirveän tärkeää. Mä oon nimittäin ite jotenkin ihan sekasin, ja koen olevani melkei ku kummitus ku kuljen täällä kotona vaan enkä jaksa tehdä mitään (edes laittaa pyykkikonetta päälle), ja kehittelen mielessäni kaikkea ihan kauheeta, mikä ei oo mitenkään totta... Siis mulla on tosi huono itsetunto ollu ennen raskauttakin, mutta nyt se matelee ihan pohjamudissa. Mä koen olevani tosi iso ja lihava, ruma, ja ettei mun mies halua mua ehkä enää koskaan (mihin ei kyllä oo mitään syytä epäillä, on kovinkin aktiivinen ja sanoo pitävänsä mun vartalosta). Yritettiin ottaa tää puheeksi neuvolassa, mutta täällä on tuo mielenterveyspuoli aika huonolla tolalla ja terkka sano, että täytyy yrittää päästä yleislääkärille, joka laittas lähetteen psykologille. Mutta jos ei jaksa edes soittaa sinne ajanvaraukseen :( Mua pelottaa tää tilanne ihan kauheasti, että mitä se on sitten kun vauva syntyy, mitäs jos mä en jaksakaan hoitaa sitä tai en kykene siihen. Tää kuulostaa ihan masennukselta ja voi varmaan mennä pahemmaksikin sitten synnytyksestä! Tässä kun on edessä sitten vielä työpaikan vaihto kesän jälkeen sekä häät, niin tuntuu että koko mieli on ihan kaaoksessa. Onnellinenhan mun pitäs olla kun tapahtuu kaikkia ihania asioita, mutta mikä ihme mua sitten vaivaa?

Olis kivaa kuulla muidenkin ajatuksia, mä yritän nyt kuitenkin saada sen pyykkikoneen päälle.

Salliina ja mm rv 27+1
 
Lortsy
Heissan!

Hetkeen en ole kirjoitellut ja nyttenkin töistä, kun on hieman rauhallisempaa. Mietittää vain että koskakohan päätös äitiysrahoista ja pakkauksesta on tulossa. Meillä piti paperit tuoda töihin, mistä pistävät ne eteenpäin sitten. Paperit oli täytettynä jo ennen juhannus viikon maanantaina, joten kaiken logiikan mukaan pitäisi kohta tulla päätöksistä tietoa.

Miten te selvisitten siitä sokerirasitustestistä? Pitäisi ensi maanantaina mennä, mutta jännittää miten selviää sen 12h syömättä ja juomatta. Viime viikko meni pyörtyillen ja oksennellen, kun en tajunnut syödä riittävästi helteiden aikana. Tälläkin hetkellä tuntuu siltä että n. 2-4 h välein on syötävä ja juotava jotain, että ei lähe pyörryttämään. Veriarvot (paine ja hemogobiini) on ihan ok, joskin alarajalla. Ei ole hirveän kivaa, kun ei jaksa oikein tehdä mitään ja sitten vielä kokoajan pitää änkeä ruokaa suuhunsa. Painoa muuten on tullut koko raskauden aikana n. 5kg, eli vielä pitäisi sellainen 5 kg saada kasaan (näin totesi neuvolantäti viime kerralla).

Henkisestä hyvinvoinnista sen verran, että edelleenkin odotan sitä hetkeä koska tämä raskaus on kivaa ja rupean hehkumaan sekä energiaa on. Jotenkin ei vaan jaksa innostua, tai sitten kun siltä tuntuis siltä että ehkä voisi vähän jo alkaa iloitseen, niin isäntä rupee toppuuttemaan (multa on kielletty kaikki lastentavarahankinnat..) :'( Juontaa juurensa siihen, että olen hankkinut aikoinaan ja vieläkin välillä koiralle kaikenmaailman juttuja ja leluja.. Tosin meillä on suvussa kiertäneet pinnasänky ja hoitopöytä tulossa, kaverilta mahdollisesti tulossa turvaistuin ja sitteri sekä sitten toiselta tutulta rattaat. Noilla suuremmilla hankinnoilla pitäisi sitten ainakin alkuun pärjätä. Hankitaan sitten lisää, kun tulee tarve. Vaatteita on ilmeisesti tuleva täti ja mamma (eli siskoni ja äitini) hankkineet/katsoneet joten sinällään niistä ei tarvitse huolehtia, varmaankaan...

Mitäs vielä.. väsyttää mutta vielä 5 viikkoa kesälomaan jota riittääkin sitten pitkään koska jään siitä suoraan sitten äitiyslomalle.

T: Lortsy ja Raikku rv 26+2
 
Moikka!

Just palailin neuvolasta ja kaikki ok. Supistelujen takia jäin pois töistä viime viikolla ja th ja lääkärikin oli sitä mieltä että hyvä että jäin pois ja aika tiukkaan sävyyn komensivat lepäämään. Esikoistakaan en hirveästi esim. saa nyt nostella. Olis tärkeä saada supistukset pysymään kurissa edes sinne 32 viikolle saakka kuulema. Kohdunsuu oli vähän pehmeä, mutta kaulaa oli vielä ja kiinni paikat. Uutta käyntiä jos menee yhtään kovemmiksi.

Pakkaus tuli tänään. Tykkäsin kovasti. Paaaaaljon parannusta esikoisen aikaiseen. Onneks pitäs olla poika tulossa, mun mielestä pakkaus oli enemmän poika-väri painotteinen.

Tuohon henkiseen hyvinvointiin. Mulla on ollut kans mieliala matalalla melkein koko raskausajan, ihan alusta asti. Paino-ongelmien takia on ollut heikko itsetunto kans aina. Ennen raskautta just sain itseni laihdutettua suunnilleen itseäni miellyttävään kuntoon joten nyt sitten stressaan ton painon kanssa myös. Eli samoten tunnen itseni tosi rumaksi ja lihavaksi. Koetan vaan ajatella että hormonit nyt vaikuttaa tähän asiaan ja ne heittää myös tuon mielialan matalalle. Ja se on vain väliaikaista. Ja jos asiaa koettaa miettiä yhtään pidemmälle niin enpä mä ole ikinä "rumaa" raskaana olevaa naista nähnyt, joten tuskin tässä nyt kukaan meistäkään voi kamalalle näyttää, eikö? Oon myös nähnyt paljon unia että mies pettää minua, miehen kanssa siitä puhuttu ja arveltiin sen nyt johtuvan tästä itsetunnosta. Mies kun mua rakastaa ja haluaa ihan yhtä paljon kuin aina ennenkin. Omaan oloon auttaa hyvin se kun ymmärtää mistä tietyt tunteet johtuu ja tietää että ne on vain väliaikaisia.

Aika paljonhan tuossa diabetes ruokavaliossa saa syödä! Aika samaan malliin syön kyllä normaalisti, tosin en syö yleensä kahta lämmintä ruokaa. Mulla ns. normaali peruskulutus on n.1500-1600 (oon pieni kokoinen), joten nyt kotosalla ollessa ja vähemmällä liikkumisella ei paljoa enempää uskaltais syödä. Nyt oli onneks tasottunut painon nousu ja nyt noussu yht 8,5kg. Omaan tavotteeseen se 5kg vielä vara nousta. Katsotaan onnistuuko.

Hyviä vointeja kaikille ja pidetään lippu korkealla!
 
Heips!!!

Soittelin tänä aamuna neuvolaan ja pyysin sairaslomaa kun tuntuu että nippa nappa jaksaa olla töissä sen 8h/päivä, mutta sen jälkeen on niin totaalisesti väsynyt, ettei edes pieniä normaaleja kotiaskareita jaksa tehdä. Mulla on myös helteiden aikaan verenpaineet laskeneet todella matalalle, olleet nyt kotona mitatessa luokkaa 90-95/55-65. Tuntuu että töissä voi pyörtyä kumpsahtaa ihan milloin vaan lattialle itsekin, kun joutuu lähtemään toisinaan hyvinkin nopeastikin vastaamaan potilaiden soittokelloihin. Muutenkin kun ollut näin hellettä ja mulla ois ollut nyt ihan järjettömät työputket ja ajoittain supistellut, niin tämä oli varmasti tähän kohtaan oikea ratkaisu. Sain viikon sairaslomaa nyt kaikkiaan, että ennätän vähän lepäillä ja toipua helteestä. Sitten ei olisikaan enää kuin vajaa 3 viikkoa kesäloman ja äikkärin alkuun kun palailen ensi viikolla takaisin töiden pariin. Lääkäri antoi lisäksi hyviä vinkkejä tuon verenpaineen nostattamiseen ihan kotikonstein. Käski syömään suolaista ruokaa ja salmiakkia ja lakritsia :) Sekä juomaan paljon.

Huomenna on mulla ihan normaali th-neuvola. Kaikki pitäisi olla kyllä kunnossa, kun viime viikolla kävin siellä lääkärin luona.

Miten päin teidän vauvat on siellä massussa? Heittääkö teillä vauvat vielä kuperkeikkaa siellä massussa? Ittellä ainakin vaikea aina hahmottaa, että mitenkä päin se vauva siellä oikein on, kun yhtäkkiä potkut saattaakin tuntua ihan toisaalla missä ne hetki sitten tuntui. Perätilassa vauva ainakin lääkärineuvolassa oli viime perjantaina. Nyt tuntuisi että olisi pää melko lailla tuolla toisen nivusen luona, ainakin potkujen voimakkuudesta päätellen. Saas nähdä antaako th huomenna veikkailuja että miten päin maha-asukki tuolla myllertää?

Henkisestä hyvinvoinnista sanon minäkin omasta puolestani sen verran, että mua lähinnä häiritsee se että mä olen kotona yleensäkin työpäivien jälkeen niin väsynyt, että sitten tulee tiuskittua omalle miehelle ihan turhastakin. Mies on kyllä todella hyvin ottanut raskauden ja antaa mun levätä silloin kun on tarvetta. Mies on aivan innoissaan tästä kasvavasta massukummusta myös, kehuu kauniiksi ja silittelee massua jne. Välillä vaan iskee ittelle morkkis, kun ei yksinkertaisesti jaksa tehdä kotona mitään kotitöitä, vaan mies joutuu ne kaikki tekemään. Joskus pyykkikoneen pyörittäminenkin on ylivoimaista työpäivien jälkeen, nytkin olen pari iltaa työpäivien jälkeen vaan maannut sohvalla ja levännyt. Nautin kyllä muuten tästä raskaudesta ja muksuista tuolla massussa pitkin päivää. Väsymys taitaa olla nyt se kaikkein raskain asia.

Nyt mä lähden kauppaan ostamaan ruokaa ja ruuanlaittoon. Hyviä vointeja kaikille :)

T:Viipsu+vauva 27+5
 
Hei taas kaikille!

Lortsy, mulla meni sokerirasitustesti ihan hyvin siltä osin, vaikka ei saanut syödä ja juoda. Mulla oli labrassa kirja mukana, lueskelin sitä siellä. Testin puolivälissä vaan mulle tuli aivan järkyttävän huono ja oksettava olo, jollon mut laitettiin makaamaan reiluksi puoleksi tunniksi, jolloin olo meni ohi. Lisäks kun en oksentanut, niin saatiin kunnon tulokset testistä :)

Bayaf, hyvä että jäit töistä pois, jos supistelee. Se onkin nyt tärkeintä, että osaa itekin sanoa, millon täytyy hidastaa tahtia. Ja ihanaa, jos äitiyspakkaus oli hyvä, mä vielä täällä innolla odottelen, että millon tulee päätös ja millon saadaan äitiyspakkaus! :) Mä kävin eilen tosin jo kirppareilla ja mukaan tarttu vähän vaatteita. Mitä mieltä ootte kietasu/tavallisista bodeista, kummat on käyttökelposempia?

Viipsu, mä oon aika varma, että meidän vauva on massussa "oikeinpäin" eli siis väärinpäin :D Potkut tuntuu pääasiassa tuossa oikean kylkiluun alapuolella. Välillä kaveri pitää kunnon meteliä itestään ja liikkeitä tuntuu molemmilla puolilla kyljissä. Mutta mun mielestä ei ole nyt aikoihin enää kääntynyt kokonaan perätilaan, vaan pikkusen vaan poikittain ja sitten takasin pää alaspäin. Tosin en voi olla ihan varma. Kyllä sen tunnustelemalla löytää, että missä on pää ja peppu, mutta mä en ainakaan ite osaa päätellä muuten kun potkuista sitten, että kumpi on kumpi :)

Kiitos tuesta tuossa hyvinvointiasiassa. Mulla on nyt pari päivää ollu jo parempia, ja sain soitettua yleislääkärille. Saa nähä, antaako lähetteen vai ei. Aika on tosin vasta ens viikolla. Jotenkin ihan järkyttää nyt kun miettii sitä mielentilaa, mikä mulla oli toissapäivänä : / Onneks mun mies on yrittäny edelleenkin jaksaa tukea mua. Mutta ei tää varmasti oo helppoa sillekään :( Mä toivosin, että se muistas, etten mä normaalisti oo tällänen - kaipa ne hormonit vaikuttaa edelleen??

Ootteko jo miettineet, että alotatteko kestovaippailun vai käytättekö kertiksiä? Mua kiinnostaisi osittainen kestovaippailu, mutta en oikein tiedä, mitä tarvitsisi alkuun ostella. Öisin varmaan tullaan ainakin käyttämään kertiksiä ainakin alkuun. Mutta päivisin mä ajattelin kokeilla kestoja. Mä ostin parit kuorivaipat ja sisävaipat kokoa S kirpparilta ja ostan lisää, jos tulee vastaan. Ja sitten harsoja kanssa. Mutta tarviinko mä muuta? Mihin muuten sijotatte hoitopöydän? Ja mitä kaikkia hoitotarvikkeita ostatte ennen syntymää valmiiksi? Vitsi, mä alan olee ihan malttamaton sen äitiyspakkauksen suhteen!! :) Alkaa tuonne vauvan kaappiin tulla täytettä hiljalleen :) Kun sukulaisia tulee häihin reilun parin viikon päästä, niin tuovat sitten tullessaan lisää perintötavaroita, me saadaan sillon kehto ainakin :)

Hyvää loppuviikkoa kaikille, mä taidan lähteä nyt kävelylle tässä vaiheessa ennen kun tulee tosi kuuma. Ja oli kiva lukea kaikkien kuulumisia, kiitos kaikille!

Salliina ja mm rv 27+3
 
Moi!

Lortsy mulla meni kanssa sokerirasituskoe ihan ok, lueskelin labran aulassa lehtiä aikani kuluksi. Mulle tuli ehkä n. ½ h kuluttua sokerinesteen juomisesta semmoinen vähän öklö olo, mutta ei onneksi tarvinnut oksentaa. Sitten mulle tuli ainakin sen testin jälkeen ihan tajuttoman kuuma ja hikinen olo, jota voi toisille kuulemma tulla. Mulla ei tehnyt tiukkaakaan syöminen, mutta juomisen kanssa sai olla tarkkana ettei tule juotua enempää kuin se 2dl, mitä sai juoda vielä yön/aamun aikana. Varasin testiin ajan helteettömälle päivälle ja heti klo 8, ettei tarvinnut kauempaa olla ravinnotta.

Salliina meille tuli ainakin tosi nopsaan se äitiyspakkauspäätös postissa ja sen jälkeen meni vajaa pari viikkoa kun saatiin pakkaus. Me tykättiin kanssa mieheni kanssa todella paljon pakkauksesta, vaikka väriltään ehkä onkin enemmän poikasävyisiä vaatteita. Me olemme ainakin päätyneet käyttämään kertakäyttövaippoja, mä en oikein ole innostunut tuosta kestovaippailusta. Tuntuu jotenkin niin isotöiseltä, vaikka se luontoa säästäisikin. Hoitopöytä me sijoitettiin kodinhoitohuoneeseen, jossa on pyllynpesupaikka (allas vastakkaisella puolella hoitopöytää) ja kylpyhuone lähellä kylvetyksiä ajatellen. Meillä on sellainen lipastomallinen hoitopöytä, joten saan sinne laatikoihin laitettua oleellisia hoitotarvikkeita. Kävinkin eilen valmiiksi jo ostamassa mm. hoitoöljyä, vanupuikkoja, vanulappuja, sinkkivoidetta, talkkia, pesunestettä, pyllyn pyyhintään kosteuspyyhkeitä jne. ja ostin myös pikku paketin jo vaippojakin valmiiksi. Jotenkin tuntuu että haluaa laittaa kaiken jo mahdollisimman valmiiksi kun ei ikinä voi tietää että miten loppuraskaus menee. Pitäisi vielä käydä apteekissa ostamassa valmiiksi septidiniä, suppoja, keittosuolatippoja, bebanthenia jne.

Mutta nytten mun on pakko alkaa pikkuhiljaa kiiruhtaa neuvolaan. Menenkin sieltä ystävien kanssa kahvittelemaan, kun nyt tuntuu jo että jaksaakin hieman paremmin kun saa kaikessa rauhassa levähdellä kotosalla. Viikonloppuna meille tuleekin sunnuntaina sitten kauan kaivatut kaverit kyläilemään. He olivat puoli vuotta Sveitsissä, joten olemme nähneet heitä viimeksi viime syksynä. :)

Mukavaa viikonjatkoa kaikille :) Ja Salliinalle jo etukäteis hääonnittelut, jottei vaan pääse unohtumaan.

T:Viipsu+vauva 27+6
 
Suosittelen parin ekan koon bodeiks noita kietaisu bodeja. MINUN mielestä on järkky vaikeaa laittaa vastasyntyneelle bodyä siitä pään yli kun toinen ei osaa niskaa jännittää. Esikoiselta jäi tavisbodyt käyttämättä kokonaan ja nyt en ole yhtään tavallista varannut kokoihin 50-56.

Mä oon kans super huono arvioimaan miten päin vauva on. Just kun aattelin lääkärille mennessä että taitaa olla oikein päin - eihän se ollut :D Pyörii kyllä ihan täyttä ympyrää vielä. Potkii välillä kylkiluita, oikeaan kylkeen on myös kiva potkutella ja itselle inhottavimmalle tuntuu kun on perätilassa ja polkee jalkoja "pimppaan päin". Jospa se muutaman viikon / kuukauden päästä asettuis aloilleen oikein päin.

Hoitopöytä laitetaan kodinhoitohuoneeseen. Nyt on esikoisen huoneessa, mutta eipä siellä voi ravata yöllä vaippapyykillä kun toinen nukkuu. Meillä kodinhoitohuoneessa n.2 metriä työtasoa joten siihen laitetaan hanan viereen piste ja kaappi tilaa kans paljon, joten sinne kaikki vaatteet alkuun.

Ja me ollaan kertisläisiä. Musta ei oo kakkavaippoja pesemään. Laiska pyykkäri ja samoten saatan yökkäillä aika herkästi.

Omaa napaa sen verran että supistuksia tuli vielä eilen. Ehkä oli ihan hyvä että mies sattui just tälle kertaa neuvolaan mukaan (ei yleensä pääse, nyt teki viikonlopun yötä niin sai pari vapaa päivää). Kun tosissaan aika tiukasti sanoivat siitä lepäämisestä. Tais ottaa sen vielä enemmän tosissaan kun minä. Eli voipi komentaa minua ottamaan rauhallisemmin, kun oon semmonen ikiliikkuja ja samoten sitten ei tartte itse sanoa että pitää levätä. Ei halua toiselle laittaa kaikkia kotitöitä tehtäväksi.

Tohon itsetunto/mieliala asiaan. Miehen kans eilen pitkä tovi aiheesta juteltiin ja helpotti taas pikkaisen. Tosin heti taas viime yönä näin painajaisia pettämisestä. Mutta hyvin mies jaksaa tukea ja ymmärtää. :) Ja salliina jos eivät laita lähetettä tai muuta siellä lääkärissä - mulle saa laittaa yv:tä jos tuntuu että haluat jutella jonkun ihan tuntemattoman kanssa tai sitten koeta lähipiiristä katsoa joka ihminen jonka kanssa pystyt asiasta vähän juttelemaan? Varmaan riittää alkuun että joku edes kuuntelee, jotta saat asian sanottua ääneen ja vähän puhuttua. Ei tartte sen toisen osapuolen sen kummempia osata vastailla tai neuvoa. Kunhan kuuntelee. Monesti tästä on jo vähän apua.
 
Lortsy
Mukavaa kuulla että teillä testit on mennyt hyvin, toivottavasti itse ei oksenna testiin. Varasin ajan heti maanantaiksi klo 8, jotta ei tartte olla pidempään syömättä kuin pakko ja sunnuntaina pystyy pitkin päivää tankkaamaan ravintoa helpommin kuin viikolla.

Pitäis varmaan ruveta raivaamaan kaapeista tilaa ja katteleen, mitä sitä oikein tarvitseekaan. Onneksi käly on töissä apteekissa, joten hänen kautta saa noita apteekin tavaroita hieman edullisemmin. Tosin en mä tiedä mitä oikeasti sieltä tarvitaan, joten kiitoksia Viipsu listasta =) Mitäs muuta sitä tarvitsee oikeasti olla ennakkoon? Vaippoja, vaatteita, nukkumapaikka, turvaistuin ja rattaat.. vai puutuuko listalta jotain olennaista vielä? Olenkohan mä jotenkin hassu, kun meillä ei ole oikeastaan mitään muuta kuin kestovaippoja vasta? No on ainakin niitä. Siis meillä ainakin kokeillaan alkuun kestoilua, mut en ajatellut ottaa siitä mitään painetta eli kertiksiä varaan myös. Varsinkaan, kun ei tiedä kuinka sitä sitten toipuu synnytyksestä ja arkilähtee luistamaan kotona.

Mulla ei ole harmaintakaan aavistusta miten päin meillä ollaan. Veikkaisin että pää ylöspäin, koska potkut tuntuu alavatsaan ja haaroväliin. Välillä tosin yritetään toisesta kyljestä läpi ja musta itsestä tuntuu että maha on toisina päivinä leveämpi kuin toisina, siten että siellä oltaisin poikittain. Äiti on yrittänyt lohdutella, että itsekkin olin vielä rv 38 pää ylöspäin ja käännyin ihan oma toimisesti ennen synnytystä, mikä meni rv 42+ jotain.

Miltä ne supistukset tuntuu? Itsellä välillä kiristää vatsaa ja toisinaan tuntuu painetta haarovälissä, mutta en oikein ole varma onko noi niitä supistuksia. Ei niitä onneksi tule kuin n. kerran päivässä ja välillä on päiviä ettei tule ollenkaan. Epämiellyttäviä molemmat tunteet, mutta ei voi silti sanoa että sattuvat.
 
Moikka!

Vihdoin saatiin äitiyspakkaus päätös kotiin eilen, niin nyt ei pitäisi enää mennä kovin kauan ennen kun saa itse pakkauksen :) Ja Lortsy, et oo ollenkaan kummallinen, ei mekään oltu mitään hankittu ennen tätä viikkoa! :D Nyt vaan halusin alkaa pikkuhiljaa tekemään hankintoja, koska eihän sitä tosissaa tiedä omasta jaksamisesta loppuraskaudessa ja esimerkiksi vaatteet on sellaisia, että mun mies ei kyllä ehkä oo kirpparien kiertelyä varten tehty :) Se voi sitten kunnostaa kehdon, se on hyvä työnjako :)

Bayaf, kiitos tarjouksesta! :) Mä pidän mielessä, jos tuntuu, että kaipaan kuuntelijaa. Yhdelle ystävälle kerroinkin koneella tuossa yksi päivä ja sitten oman miehen kanssa ollaan puhuttu. Mulla olis siis tulossa vielä työpaikan vaihto ja joutusin muuttamaan sukulaisten nurkkiin 4 viikoksi ilman miestäni, kun työ on eri paikkakunnalla. Mietinkin sitä, että onkohan se liian rankkaa (taitaa sitten olla jo rv 32-36)... Mä otan muutenkin tosi rankasti isot muutokset, että kannattaako harkita ihan sairaslomaa ja jäädä kotiin vai miten kannattaa tehdä?

Mulla on nyt ollut pari päivää selkäsäryt ihan kamalia. Eilen ihan itkin, kun koski niin. Onko teillä samanlaista? Mä jouduin ottaa kaks Panadolia päivän aikana ja mies vielä hierokin selkää ja silti se on huonona. En edes tykkää syödä lääkkeitä, mutta oli pakko. Eikä tää oikein oo hyvä vielä tänäänkään.

Lortsy, mulla on tullu koko aikana ehkä jotain 5 "oikeaa" supistusta. Mä ainakin sitten tiesin, kun se oli sitä : / Mulla kanssa päivittäin kohtulihas harjottelee, mutta nämä supistukset ei oo kivuliaita. Nuo harvat on olleet ja kysyinkin niistä neuvolassa, mutta sanoi, että ei hätää jos niitä ei pysty millään tavalla kellottamaan.

Joko te ootte varanneet aikaa synnytysvalmennukseen? Me saatiin lappu, jossa on puhelinnumero, mutta ei olla vielä varattu. Mille viikolle aiotte sen ottaa? Siinä lapussa luki, että rv 32 alkaen voisi varata.

Tänään mulla on ohjelmassa leipomista ja pari kaveria tulee avuksi tekemään hääkoristeita :) Hauskaa päivää myös kaikille teille!

PS. Onko teillä, jotka ette tiedä vielä vauvan sukupuolta, alkanut olemaan enemmän "tyttöolo" tai "poikaolo". Mulla on alkanut olemaan poikaolo, mutta mä en tiedä mistä mä oon sen keksinyt, vai voiko sellanen intuitio tulla??

Salliina ja mm rv 27+4
 
Lortsy mulla on ainakin noita vatsan kovittelu supistuksia lähes päivittäin. Ehkä hellesäillä oli enemmän kun nyt viileillä keleillä. Kuulostaa olevan sulla niitä harjoitussupistuksia nuo, mitä kuvailit.

Salliina meille ainakin varattiin neuvolan kautta perhevalmennuksiin ajat. Me olemme mieheni kanssa elokuun ryhmässä ja mulla on raskausviikkoja silloin 30+ kun ne alkavat. Ryhmä kokoontuu täällä 5 kertaa elokuun aikana.

Nyt on ittelläkin pitkästä aikaa jo parempi olo. Juuri eilen keskusteltiin miehen kanssa, että mä olin varmaan muutenkin niin fyysisesti väsynyt töiden ja helteen yhdistelmästä, että tämä oli oikea ratkaisu jäädä pieneksi hetkeksi kotiin lepäilemään ja keräämään voimia vielä viimeiseen työrutistukseen. Onneksi ei ole enää kuin vajaa kolme viikkoa sitten enää töitä, kun ensi viikolla palailen töihin, eikä ole pitkiä työputkia. Palautuminen ei ole enää niin nopeaa työpäivistä kuin ennen raskaaksi tulemista.

Nyt mie lähden aamukaffen juontiin :) ajattelin että jos tänään vähän siivoilisi hissukseen ja mun tekisi maalata meidän kiikkutuoli sittenkin eriväriseksi... Saatiin mun vanhemmilta vanhan ajan kiikkutuoli, joka on väriltään vaaleanvihreä... ois kiva maalata se valkeaksi ja tuoda se meidän olkkariin :) ois miehellekin vähän ylläriä jos mä oisin maalannut sen eriväriseksi :)

T:Viipsu + vauva 28+0
 
Lortsy
Niitä supistuksiksi väliiä mietinkin, vaikka eivät ole kirjallisuuden mainitsemia pantamaisia puristuksia. Ajattelinkin vähän seurailla tarkemmin tilannetta että osaa sitten rauhoittua ajoissa. Vielä viisi viikkoa töitä ennen kesälomaa ja mammalomaa.. Jotenkin ihan loman tarpeessa olo, mutta ei kuitenkaan (omasta mielestä) niin huono että sairaslomaa kehtaisi hakea.

Viipsu ja Sallina: mistä päin Suomea vaikutatte? Meille viime neuvolassa kerrottiin, ettei meillä (Pirkanmaalla) järjestetä mitään synnytysvalmennuksia. Ainoastaan 3 erillistä perhevalmennuskertaa neuvolan toimesta: aiheina vauvanhoito, psykologin luento lapsen mukana tulevista muutoksista sekä lapsivuode/imetys/nimenvalinta-luentokerta. Ja lopuista kiinnostavista voi sitten sairaanhoitopiirin nettisivuilta lukea, jos kiinnostaa. Jotenkin tuntuu oudolta, jos jossain paikoissa pääsee synnytysvalmennykseen ja toisissa ei pääse. Tosin en ole vieläkään päässyt lääkärille näyttäytymään ja ultrissakin täällä on vain pakolliset 2 kpl (kun vertaa että vielä 6-7 vuotta sitten katottiin melkein joka kerta neuvolassa ultralla miten voidaan, käly odotti silloin esikoistaan ja ihmetteli kovasti kun ollaan vain 2 nähty maha-asukki).

Meillä ei vieläkään ole kuulunut äitiyspakkausta, tarvii varmaan ensi viikolla kysellä perään jos ei rupee näkymään. Äitini tosin hokee melkein joka väliin että vanha kansa opettaa, ettei karitsalle saa tehdä karsinaa etukäteen valmiiksi. Oma mies komppaa vierestä (nuuka kun on) että kyllä sukulaisilta tulee sen verran vaatteita ymv. tavaraa ettei niitä tarvitse etukäteen hankkia. Ostaa sitten sitä mukaan mitä tarvii. Olen tosin yrittänyt selitellä sille, että kyllä nyt jotain voi etukäteen kattoa valmiiksi.. Ei ne sukulaiset vaatelahjoituksineen ole heti synnytyksen jälkeen oven takana odottamassa (tai toivottavasti eivät ole). Harmittaa, mutta yritän ajatella että isäntä saa sitten juosta kaupoissa kun vauva kotiutuu, mikäli jotain uupuu. Eikös sitä varten se isyyslomakin ole ;)

Tosta tyttö/poika-olosta, niin meille kätilö kattoi että tyttö olisi tuloillaan, mutta jotenkin koko ajan takaraivossa on sellainen ajatus että enemminkin poika olis tuloillaan. Tiedä sitten mikä on kätilön oikein veikkaus prosentti, mutta näkee sen sitten lokakuussa.

Taidan lähteä hieman käveleen, ettei nyt ihan nukahda kesken työpäivän..

T: Lortsy ja raikku 26+4
 
Lortsy mä asun Kajaanissa. Täällä ei ole pakollisia nuo perhevalmennukset, mutta olen kyllä mielelläni miehen kanssa sinne menossa, vaikka hoitoalalla itse olenkin ja töissä olen noita vauvoja nyt hoitanut. Meillä tosiaan perhevalmennukset kokoontuvat yhteensä 5 kertaa elokuun aikana ja aiheina ovat äidiksi ja isäksi kasvaminen, jossa tutustutaan muihin ryhmäläisiin, käydään läpi odotusajan tuntemuksia, perheenn voimavaroja ja pohditaan että millainen vanhempi minusta tulee. Toinen kerta on parista perheeksi, jossa käydään läpi muuttuvaa elämäntilannetta, vanhemmuutta ja parisuhdetta. Sitten käymme tutustumassa synnytyssaliin, jossa saamme synnytysvalmennuksen samalla. Kolmannella kerralla käydään läpi vastasyntyneen vauvan hoitoa, vuorovaikuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä. Ja viimeisellä kerralla keskustellaan synnytysen jälkeisestä ajasta ja imetyksestä, hormonitoiminnan muutoksista ja synnytyksestää toipumisesta. Täällä on myöskin erikoisuutena se, että samaisen ryhmän kanssa kokoonnutaan uudestaan sitten kun kaikkien lapset ovat noin vuoden ikäisiä.

Ittellä on todellakin ollut nyt parempi olo. Verenpaineet ovat nousseet lääkrin antamilla suolan ja lakritsin syönti ohjeilla. Olen jaksanut tehdä jopa kotitöitäkin nytten. Innostuin eilen maalaamaan meidän kiikkutuolin ja tänään se pitäisi maalata vielä uuden kerran. Tuskin maltan odottaa että saan sen olohuoneeseen sitten maalattuna :) Lähdemme huomenna käymään mun vanhempien luona hakemassa polttopuita. Mies jää tänään kesälomalle, ihanaa kun hän on kotosalla 4 viikkoa :) Voi laittaa ruokaa eikä mun tarvitse niin stressata kaikista kotihommista.

T:viipsu+vauva 28+1
 
Moi!

Lortsy, me ollaan Pohjois-Karjalassa... Mutta ei meille olla puhuttu mistään perhevalmennuksista ja tuo synnytysvalmennuskin on todellakin eri luokkaa kuin viipsulla - se on siis yhden kerran sairaalalla luentoineen ja käydään sitten tutustumassa osastoon. Tai niin mä ainakin käsitin. Mua kiinnostais kyllä perhevalmennuskin, mutta ei siitä ainakaan viimeksi ollut neuvolassa mitään puhetta :(

Mullakin kesti siinä äitiyspakkauspäätöksessäkin aika kauan, että eiköhän se sieltä tule. Mäkin odotan nyt innolla, että tulis se pakkaus itessään kotiin. Väsäilen samalla myös miehelle sellasta "isyyspakkausta" huumorimielellä :D Mä oon siis kesälomalla nytten, on aikaa :D Mulla on siitä huono tilanne, että mun työssä ei voi loma-aikaa valita, mikä tarkoittaa sitä, että mun on mentävä reilun kolmen viikon päästä takasin töihin ja täytys olla siellä 4 viikkoa. En tiedä, miten sitä jaksaa olla, kun nyt tuntuu vaikealle olla välillä edes kotona : / Selkäsäryt on aika kovia ja niitä on noin joka toinen tai kolmas päivä aika kipeitä :(

Viipsu, kiva kuulla, että voit jo paremmin :) Toivottavasti jatkokin menee hyvin :)

Jaksamisesta vielä, missä teidän mielestä menee raja, että ei ole työkykyinen? Kun mä pelkään kauheasti paikkakunnan vaihtoa 4 viikon ajaks sitten kun meen töihin... Kun mä hädin tuskin jaksan miehen tuella nyt olla kotona ja tehdä kotihommia täällä (välillä kun saa levätä), mutta en todellakaan oo mikään pirteyden perikuva, niin mitä se on sitten, kun työpaikka, asuinpaikka ja ihmiset ovat uusia eikä mies voi tulla mukaan, kun se on täällä edelleen töissä. Mä sain siis työn ihan toiselta paikkakunnalta ja meen sinne alottamaan sen työn ennen mammalomaa. Sitten mä palaan takaisin kotiin ja mammaloman jälkeen katsotaan sitä pysyvää muuttamista sitten sinne uudelle paikkakunnalle... Mutta että stressaako liikaa se paikkakunnan vaihto ja uusi työ tän raskauden lisäksi? Kun jos menee "kokeilemaan", niin onhan se sitten ihan kauhea jäädä heti pois, jos ei jaksakaan :( Mutta mietin sitäkin, että mitä sanovat uudessa työpaikassa, jos kerta alotan työni siellä sairaslomalla, josta jään suoraan äitiyslomalle : / Mulla on ensi viikolla se lääkäriaika, jossa lääkäri kartuttaa tarvetta psykologille. Jospa se sitten osais tuohonkin työpaikka-asiaan sanoa jotakin.

Me ollaan lähdössä viikonlopun viettoon mun vanhempien suunnalle, joten palailen koneen ääreen varmaan sunnuntaina tai maanantaina! Mut kirjotellaan ja hyvää viikonloppua kaikille!! :)

Salliina ja mm rv 27+5
 
Heippa kaikki, en oo kyllä kerennyt hetkeen taas täällä käymään :) Itselläni pian rv30 mittarissa. Masu on iso kuin jalkapallo, hieman on pienempi kuin esikoista odotellessa, elikkä selvästikin tyttö tulossa meille ja on ihan erilainen masu kuin ensimmäinen poika maha. Kaikki on odotuksessa mennyt hyvin ja viikon päästä neuvolaan, ensi kuussa lääkärineuvola. Täällä on vuoden 2011 äitiyspakkaus saatu ja vaatteetkin on kaikki vauvalle jo pestynä kaappiin. Eli vauvaa vain odotellaan kotiin! Tämän vuoden äitiyspakkaukseen olin hyvin tyytyväinen ja esimerkiksi se makuupussi ja talvihaalari oli aivan super suloisia! Plussat myös kestovaipoista, itse aion osa kestoilla vauvan kanssa :) Meillä koti siis melkeinpä täysin valmiina vauvan tuloa varten, ainoastaan pinnasänky on vielä varastossa, se ajateltiin ensi kuussa valmistella. Todella nopeaa on tämä toinen raskaus mennyt ja on vaikea uskoa että pian oikeasti meillä on kaksi lasta :D

Malinanne ja masukki rv29+5
 
Moikka kaikille!

Hiljasta on taas pidellyt täällä meidän ketjussa :)

Mulla on menny tää viikko ihan hyvin lukuunottamatta aika kovia selkäsärkyjä sekä tätä hellettä... Mutta eipähän siinä, onneks on kesälomalla. Tosin nyt sitten 2,5 viikon kuluttua alkaa työt, nyt jo jännittää, että miten sitä jaksaa siellä olla. Mutta ei taida mulla olla paljon vaihtoehtoja, kun en todellakaan halua lusmuta töistä raskauteen vedoten, niin ehkä sitä jopa yrittää enemmän kuin mitä tarvis. Mua vaan pelottaa kauheesti paikkakunnan vaihto jne., mutta tästä voin varmaan jutella huomenna lääkärissä ja kuunnella, että mitä mieltä lääkäri on siitä, että tekeekö hyvää lähtee sinne töihin toiselle puolelle Suomea vai ei.

Mä kävin eilen lainaamassa kirjastosta aika pinon kirjoja, löysin muutaman tosi valloittavan kirjan :D Niissä kirjoittaja oli raskaden hormonihuuruissaan kirjotellu kaikkea ja mä ainakin samaistuin osaan niistä kirjotuksista. Siis kyse oli ihan siitä, että raskaus ei todellakaan oo ollu mitään elämän helpointa aikaa ja välillä kyllä ottaa koko odottaminen päähän vaikka kuinka lastaan rakastaa :)

Mutta mä taidan tästä lähteä nyt takaisin sängylle makaamaan, jospa siellä olis vähän viileämpää : /

Salliina ja mm rv 28+3
 
Heips!!!

Palailin tänään vapailta ja sairaslomalta takaisin töihin. Itsellä on ainakin nyt taas parempi olo, verenpaineita en olekaan nyt mittaillut mutta olen noudattanut neuvolalääkärin ohjeita ja syönyt pieniä määriä lakritsia melkeinpä joka päivä, jotta paineet pysyisivät parempana. Huimausta ei ole ainakaan nyt esiintynyt. Itteä taas pelottaa nuo tällä viikolla alkavat helteet, mutta jos ei jaksa olla töissä niin sitten en jaksa. Mulla oli alkuun vähän paha mieli jäädä sairaslomalle viime viikolla, mutta loppujen lopuksi se oli kyllä oikea ratkaisu. Mä olin niin fyysisesti väsynyt, etten olisi jaksanut olla kyllä töissäkään. Supistuksetkin loppuivat viime viikolla kun helteet helpottivat.

Mieheni jäi nyt kesälomalle viime viikolla. Meillä oli oikein mukava vkonloppu. Kävimme mun vanhempien luona ja mies kärräsi polttopuita urakalla tänne Kajaaniin. Keräsin pienen määrän mansikoita pakkaseen ja eilen käytiin miehen kanssa mustikassa. Pitkää aikaa ei kärsi kyykistellä kun ristiselkä kipeytyy melkoisesti. Lauantaina myös automatka (120km/sivu) oli jo selälle liikaa, tulomatkalla meinasi olla hankala autossa jo istua. Meillä kävi myös eilen ja toissapäivänä kyläilemässä tulevat lapsemme kummit :) Vietimme oikein mukavia iltoja yhdessä. Käytiin syömässä ja pelailtiin lautapelejä. Myös meistä on tulossa heidän lapsensa kummeja, joten yhteyttä tulee varmasti pidettyä puolin jos toisin sitten varmasti jatkossa vieläkin enemmän.

Sain viimeviikolla postissa Novita-lehden uusimman numeron, jossa on aivan älyttömän ihania syysneulemalleja. En ole mikään isojen neuletöiden ystävä, lähinnä tulee neulottua sukkia, lapasia, pipoja ja kaulaliinoja. Innostuin tänään ostamaan taas uutuuslankoja, ja huomenna ajattelin aloitella niistä jotakin kivaa neulomaan itselleni tulevaa talvea varten. Sain mä sairaslomalla ollessa sen kiikkutuolinkin maalattua :) Se on nyt todella hyvä, väriltään valkea ja pienen houkuttelun jälkeen mieheni suostui siihen että se siirretään vierashuoneesta olohuoneeseen. Se onkin ollut nyt suosituin istuin olohuoneessa :)

Mutta nyt mä palailen taas töiden ääreen :) Aurinkoista viikkoa kaikille :)

T:Viipsu + vauva 28+6
 
Lortsy
Heips..

Sokerirasitustestistä selvisin kunnialla läpi ja tuloksetkin sain. Keskimmäinen arvo ylittyi raja-arvoista joten raskausdiabeetes diagnosi tuli. Mittaillaan nyt 6 päivää ja seurataan ruokailua, sen jälkeen jos kaikki on ok niin ei ole kuulemma syytä hätäillä. Täällä päin Suomea on muuten ollut ihan miellyttävät ilmat, mutta tänään on kostean painostavan kuuma päivää ollut ja ei yhtään kivaa. Onneksi huomenna on vapaata, että voi ottaa rauhassa ja poiketa vaikka kaverille kylään.

Äitiyspakkausta edelleen odotellan ja samoin päätöstä yleensäkkin että saadaanko sitä ollenkaan. Kelan nettisivuilta omista tiedoista olen vaklaillut että kirje on kelaan saapunut, että tuskin ne siellä sitä nyt kauaa panttaa. Miettyttää vaan että onko siinä nyt sitten ollut jotain vikaa, kun näin kauan kestää.

Vielä 4 viikkoa töitä.. Onneksi on kevyitä hommia ja yövuorot on loppu. Tosin helteet ei ole mun juttu ja toivonkin erittäin sateista loppukesää. Muuten on fyysinen jaksaminen ok, henkinen välillä huonona mutta sekin on ollut osittain ammatinvalintaan liittyvien seikkojen vuoksi eikä raskauden.

Taidan tästä lähteä käveleen kylmiöön, jotta hieman hiki laskisi... :)

T: Lortsy ja Raikku 27+3
 
Lortsy Ihmettelin myöskin minkä takia mulle tuli tämän vuoden äitiyspakkaus niin pitkällä viiveellä, soitin kelaan ja kyselin. Vastaus oli että Reima tehtaalla on valmistettu virheellisiä vaatteita pakkaukseen joten niitä ei ole voitu ajoissa lähettää, jotkut äidit ovat joutuneet lähettää oman pakkauksen takaisin tehtaalle. Itse sain kuukauden päästä siitä kun olin pakkausta hakenut, kelan päätös pakkauksesta tuli kyllä ajoissa perille :) Itse tykkäsin pakkauksesta, mutta oli yhdessä vaatteessa saumat huonosti ommeltu ja lähti purkautumaan, enpä viitsi sen takia lähettää takaisin koko pakkausta :) Muutenkin kyseinen vaate jää pitämättä jos meille on tyttö tulossa :D

Muuten täällä Joensuussa jaksellaan oikein hyvin, vaikkakin kauheat helteet on kiusanneet jo monta viikkoa. Tälle päivälle vähän lupaili kyllä ukkostakin mutta varmaan menee Kontiolahden ohi :)

Malinanne ja masuasukki rv30+3 :heart:
 
Moikka!

Viipsu, oliko uusimmassa Novitassa mitään vauvoille? Mä tykkään neulomisesta kanssa aika kovin (tosin neulon yleensä vaan syksyllä ja talvella), mutta nyt on ihan sellanen olo, että voisin alkaa jotain kivaa väsäillä. Vois vaikka ostaa sen uuden lehden, jos siinä olis jotain ihanaa...

Lortsy, ei meillekään oo pakkaus vielä tullut ja on tässä monta viikkoa mennyt. Päätös tuli silloin joskus kuitenkin jo. No onneksi kuitenkin oltiin ajoissa liikkeellä eikä vauva toivottavasti ihan vielä synny, niin ehtii se pakkaus tulla ihan hyvin.

Malinanne, täällä mäkin kärvistelen Joensuussa, kuuma on! :D Toivottavasti alkais edes vähän helpottaa nää helteet...

Mulla on lomaa vielä kaks viikkoa, sitten alkaa työt. Mentävä on, tuli mitä selkäkipuja tahansa, sillä mä otin selvää noista työehtosopimuksista, että mulle ei tarvii maksaa palkkaa ollenkaan uudessa työpaikassa kahden ekan sairauslomaviikon jälkeen (ja nekin lasketaan saman kalenterivuoden puolella, eli nuo päivät on periaatteessa käytetty toisessa työpaikassa sillon keväällä...). Eli käytännössä en sais kuukaudelta ollenkaan palkkaa, eikä meillä oo siihen varaa :( Siis lepotaukoja töissä ja loppuillat vaan makaan ettei ala supistella ja syön särkylääkettä :( Mutta mä toivon, ettei sitten enää oo niin kuuma, niin kyllä mä sitten varmaan jaksan! Pakko :) Sittenhän sitä pääseekin kotiin äippälomalle sen jälkeen :) Ei se oo kun sen neljä viikkoa se työpätkä. Jos mä olisin tajunnu, mä olisin voinu hakea sitä äitiyspäivärahaa varhennettuna, mutta eipähän se tietenkään käyny sillon aiemmin mielessäkään... Ja virkavapaatakin oon hakenu vasta 4.9. alkaen.

Mut me lähdetään yhdeksi yöksi käymään miehen sukulaisilla, niin mä taidan käydä tyhjentämässä tiskarin ja siivoomassa vähän paikkoja, niin päästään lähtemään sitten kun mies pääsee töistä!

Koittakaa jaksaa näitä helteitä!! :)

Salliina ja mm rv 28+5
 

Yhteistyössä