syysvauvat

Salliina mie pakkasin vauvalle laukkuun bodyn, sukkahousut, puolipotkarit, villasukat, tumput, pipon, villaisen välihaalarin ja sitten sellaisen vähän paksumman vanuhaalarin. Lisäksi harso on kaukalon suojaksi, ettei tuuli kylmetä vauvaa sairaalan parkkipaikalle kävellessä. Ittelle pakkasin mukaan siteitä, liivinsuojia, vauvalle pari tuttia osastolle mukaan, lukemista, suklaata (mitä olen koko raskausajan kaivannut tuon raskausajan diabeteksen vuoksi), ristikkolehtiä sairaalaan ajankuluksi, sekä rennot kotiutumisvaatteet, collegehousut, pitkähihainen paita ja neuleliivi, sekä imetysliivit. Takki ja kengät puuttuu, mutta jos ambulanssilla sairaalaan mennään, niin mies voi tuoda ne sitten myöhemmin :)

Vauvan sykkeistä olen kuullut niin, että jos on nopea pulssi, olisi tyttö. Pojilla matalammat sykkeet. En tiedä onko tässä perää, mutta mun siskolla on ainakin näin ollut lasten kohdalla. Hänellä 2 tyttöä ja 1 poika. Siskoni on ennustanut sykkeistä päätellen että meille tulee tyttö :) ja tyttöolo mullakin on ollut koko raskausajan, joten saas nähdä sitten synnytyksessä että kumpi sieltä sitten syntyy :)

Täällä ei ole oikein merkkejä lähenevästä synnytyksestä. Kipeitä suppareita ei ole ollut vielä kertaakaan, lähinnä ne on niitä vatsan kovettelusuppareita vaan. Ainoa, että nyt on alkanut olla ajoittain sellaista menkkamaista kipuilua ristiselässä/alamahassa. Ensi viikolla onkin äitipolikäynti ja tietää vauvan kokoarvion ja kohdunsuun tilanteen samalla. Ensi viikon neuvolakäynti jääkin mun osalta väliin tuon äitipolikäynnin vuoksi.

Täällä oli tänään neuvolapäivä:
Sf-mitta oli 32
Painonnousu: 700g/vko, yht. raskausaikana 4,7kg.
Turvotus: +
Pissa puhdas
RR 127/88
Tarjonta rt
Syke: ~150x/min :)

Nyt ruuanlaiton pariin ja sitten lepäilemään. Vein miehen tänä aamuna klo 7 töihin, niin meinaa nyt väsy iskeä...

Viipsu+vauva 37+1
 
Moikka!

Kiitos kaikille vaatetusvinkeistä :) Mä taidan kans varata sitten pari kerrosta sisävaatetta, villahaalarin ja fleecehaalarin sekä pipot, tumput ja töppöset sekä sitten viel peiton autoon jos tarvii.

Me käytiin eilen vikassa ultrassa ja hyvinvointimerkit oli kaikki oikein hienosti. Ainoo vaan, että on tulossa aika iso vauva. Tämän hetkinen kokoarvio oli sellanen 3500g ja syntymäpainoks arvioitiin päälle 4000g. Painokäyrä meni siellä 70% käyrällä. Pituuskäyrä menikin sitten jo siellä 90% käyrällä ainakin pään mitasta :) Mua alko ahistaa, että mahtuuko vauva edes ulos, mutta kaipa ne sitten leikkaa jos näyttää pahalta.

Meillä kun mitattiin niitä mittoja siellä ultrassa ja se laitto niitä sellaseen taulukkoon, niin mä olin näkevinäni siellä sellasen osan, missä ois lukenu vauvan sukupuoli : / En ois tahtonu tietää sitä, niin onkohan se mahollista, että se luki siellä?? Nyt ainakin sitten ootellaan vaan toista sukupuolta, sitä mitä siellä luki :D Samahan se mulle on, että kumpi tulee, mutta olisin antanu vauvan pitää salaisuutensa loppuun asti :)

Tuon ultran jälkeen mua on alkanu jännittää synnytys vielä enemmän kun ennen, mutta en tiedä, miten siihen kannattais suhtautua. Että mielummin miettii etukäteen sitä vai että ei mieti... Pitänee jutella normineuvolassa siitä tällä viikolla. Toivottavasti ei ainakaan kesken synnytyksen iske kauhee epätoivo, ettei se tuu sieltä ulos mitenkään : /

Kirjoitellaan taas! Ja pidetään yllä kolmen ässän sääntöä, jos ne vaikka auttais vähän tuon synnytyksen edistymiseen! :D

Salliina ja mm rv 37+2
 
Moikka taasen kaikille!

Mä pakkasin vauvalle puolipotkarit, kietasubodyn, velourpuvun, tumput käsiin ja jalkoihin, myssyn ja kevyen vaunuhaalarin jossa kiinteät jalka- ja käsiosat.

Tänään on käyty neuvolassa. Vauva oli laskeutunut ja kiinnittynyt.
Itelle oli tullut nyt painoa 1kg/vko (iso osa varmaan turvotusta, iski eilen), mutta paineet 103/70, eli ei hätiä. Hemppa oli 144 eli ei sekään ollut laskenut. sf-mitta oli 34, eli tasan keskikäyrällä mennään. Vaihtui taas vaihteek terkka, rupee jo vähitellen ottamaan päähän... tämä siis viides vai kuudes.. hyvä 2 viikkoa ennen la:ta kertoilla että "kyllä, olen sairastanut vesirokon" :headwall: Muut terkat olleet mun mielestä mukavia, hyviä ja asiansaosaavia, mutta tämä ei ehkä ihan ammattitaitoisimmasta päästä ollut. harmi kun se on mulla nyt loppuajan...

Vauva tosiaan laskeutunut ja on muuten olot ja kivutkin sen mukaiset. Jatkuvaa vihlontaa ja kärvistelyä meinaa olla jo tämä elo. Nyt vaan sitten odotellaan millon vauva tulee... 4 viikkoa tuntuu aika pitkälle ajalle, jospa ei niin pitkään menis! :D

Onks muilla noussu maito? Mulla on non-stop jano ja tissejä pakahduttaa. Suihkun jälkeen vähän puristin ja pikku tipat sieltä nousi.

Limatulppaa on myös SAATTANUT tulla, mutta vain osasia. Että hyvin povailisi vauvaa piakkoin tulevaksi, mutta onhan sitä oireita muillakin saattanut ollan PIIIIITKÄÄÄN ennen synnytystä. Odottavan aika vaan meinaa olla pitkä.

Loppu tsempitykset kaikille! :)

Bayaf + poju 37+5
 
Moikka!!!

Kirjoittelen pitkästä aikaa tännekin kuulumisiani. Olen enimmäkseen ollut yhteydessä tuolla facebookissa lokakuun odottajien ryhmässä tässä lähi aikoina, sinne tulee jotenkin helpommin päivitettyä voinnista yms.

Täällä yöt menee vaihtelevasti. Välillä veskissä käydään 2 kertaa, välillä 1,5 h välein. :) Parina yönä olen nyt herännyt tuntemuksiin, että APUA vauva on potkinut eilen illalla viimeksi. Tänäkin aamuna klo 6 herättiin miehen kanssa tökkimään massua ja herättelemään vauvaa. Parikymmentä minuuttia siihen meni, mutta sen jälkeen alkoikin mahdoton myllerrys. Toisella taisi olla makeimmat unet kesken, ja mamma hädissään herätteli kesken unien.

Tänään saan kokoarviota tuon GDM:n vuoksi äitipolilla. Äitipoli kuulumiset:
RR 134/96 (samaa jännityspaineluokkaa kuin aiemminkin)
Pissa puhdas
Vauva rt:ssä ja alhaalla, ei vielä kokonaan kiinnittynyt
Painoarvio tällä hetkellä 3260g eli keskikäyrällä mennään mittojen mukaan
(Laskettuna aikana painoarvio n. 3600g)
Napanuoravirtaukset ok
Kovasti teki hengitysharjoituksia
Kohdunsuu pehmeä, lyhentynyt ja ulkosuu sormelle auki :D sisäsuu vielä kiinni
Kohdunkaulakanavaa ei ultralla katsonutkaan
Samalla kokeili myös lantion ja teki synnytystapa-arvion. Ei jatkokontrollien aihetta sokereiden puolesta. Odotellaan luontaista synnytyksen käynnistymistä ja alatiesynnytykselle ei estettä.
Elikkäs kaikki kunnossa... Maha-asukki vois vaan syntyä. ?

Nyt alkaa jo tuntumaan, että vauva saisi syntyä jo. Mä haluaisin jo tämän ison mahan pois, kun ahdistaa ja painaa keuhkoja ja kävely on hankalaa liitoskipujen ja sukkapuikkopistoskipujen vuoksi. Täällä on harjoitussuppareita ollut päivittäin lisääntyvissä määrin ja menkkamaisia selkä/alamahakipujakin lähes päivittäin. Ehkä limatulppaa pienen osan bongasin eilen wc-käynnin yhteydessä. Jännä nähdä, mitä nämä kipukokemukset saaneet aikaan kohdunsuulla...

Salliina onpa kurjaa, jos siellä taulukoissa ois näkynyt sukupuoli. Pittääpä ite olla tänään tarkkana kun menee sinne äitipolille, ettei liian tarkkaan kasvukäyriä katsele :)

Bayaf mulla maitoa on tullut jo juhannuksesta saakka. Töissä, kun hoidin pieniä vauvoja vastasynnyttäneiden osastolla, niin maitohanat aukesivat oikein kunnolla ja vuotivat maitoa. Välillä oli rauhallisempia hetkiä. Nykyään rintoja on alkanut vihloa/pistellä ja eilen maitoa tuli ihan kunnolla puristamalla iso määrä. Olen itse yrittänyt ajatella sitä niin, että synnytys lähenee kun rinnatkin alkaa valmistautua. Toivottavasti tää vauva syntyisi mahd. pian :)

Mutta kuten täällä muutkin on todenneet, että odottavan aika on pitkä. Toivotaan että meidän vauvelit alkaisi pikku hiljaa syntyä. Nyt siivoamaan ja laittamaan pyykkiä kuivumaan.

Viipsu+vauva 38+0
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Täällä on kanssa maitoa tullu tipoittain silloin tällöin kesästä saakka, mut nyt näyttää tyrehtyneen... Ehkä se nousee sitten lähempänä synnytystä uudestaan.

Ja siitä sukupuoliasiasta, siellä ei sais lukea vauvan sukupuolta ja terkka arvelikin, että on joku oletusarvo... Ihan kiva, koska ei me haluttu sitä tietää ennen synnytystä :)

Meille on tulossa siis aika iso vauva, niin tänään oli aika huojentavaa neuvolassa, kun sf-mitta ja mun paino olivat samoissa kuin viime viikolla. Vauva kuitenkin potkii kovasti ja sydänäänet on hyvät ja kaikki on hyvin, niin terkka arveli, että tämän meidän nyytin kasvupyrähdys saattaa alkaa olla ohi ja että tasaantuu tässä loppuraskaudesta. Helpottava tieto mulle, kun pelotti niin se synnytys, jos olis kerta tulossa hurjan suuri vauva.

Onko teillä mitään keinoja, millä yrittäisitte edistää kohdunkaulankanavan lyhenemistä ja kohdunsuun pehmenemistä ja tietty synnytystä? Olis kivaa kuulla, vaikka ei kai niistä suuremmin apua olekaa :D Mä käyn edelleen joka päivä ½ tunnin kävelyllä, joskus jaksaa kävellä reippaastikin, mut toisinaan ei. Lisäks silloin tällöin käyn kaupungilla ja kaupassa, mutta ajattelin, että onko mun liikkuminen ja pystyssäoleminen liian vähäistä, kun kuitenkin aika paljon oon paikallani sohvalla ja neulon jne. Osaatteko arvioida, että kuinka paljon teiltä kuluu aikaa levossa (eli paikallaan)? Tietty osalla kun ei oo esikoinen tulossa, niin tulee muitten lapsien toimesta liikuttua enemmän :) Mut mä oon miettiny, että pitäiskö mun vielä yrittää liikkua vähän enemmän. Kotitöitä teen normaalisti, eli pesen pyykit, siivoan keittiötä ja järjestelen tavaroita pitkin päivää. Joskus laitan ruokaa, kun mies ei laita ja kerran viikossa siivotaan (tosin mulle jää siinäkin pienempi osa, kun kyyristely ja nostelu ei oikein oo enää mun heiniä). Lisäksi sitten oon pystyssä tietty kauppa- ja kaupunkireissut sekä jos nään kavereita jne. Kuulostaa siltä, että lepään hurjan kauan päivästä, mutta kai se on vaan siitä, ettei oo tottunut, kun on aina ollut tekevä ja menevä ihminen ja nyt ei jaksa tai pysty.

Mulla on supistuskivut vaihtuneet ihan erilaisiksi kuin ennen. Nyt tulee vaan ikäväntuntuisia vihlaisuja alavatsassa sekä sitten niitä menkkamaisia kipuja selässä ja alamahassa. Että ei mitään sen "hurjempaa". Vihlaisut on kai sitä, kun vauva yrittää saada päänsä kiinnittymään. Varsinaisia supistuksia en edes huomaa kovin usein kun ne ei oo kipeitä : / Ehkä sais luvan alkaa olla jo. Miten teillä?

Nyt mä lähden tekemään sen päivittäisen kävelylenkkini! Kirjoitellaan taas!

Salliina ja mm rv 37+5
 
Moikka!

Salliina kuulostaa aika samankaltaiselta sinun liikuntamääräsi minuun verrattuna. Ittekin tykkään paljon neuloa, varsinkin nyt kun on ollut vielä aikaa. Liikunta jäänyt nyt melko vähiin, kun välillä liitoskivut on niin hankalat, ettei välttämättä kunnolla pääse sängystä ylös, saatikka sitten kävelemään. Olen lähinnä pyrkinyt nyt käymään ehkä 2-3 kertaa viikossa 1-2 km kvelylenkillä. Välillä vauhti on reipasta ja välillä taas "vaappumista". Tänään oli taas parempi päivä kipujen suhteen, joten pystyin kävelemään suht reippaasti 3 km kahteen eri lenkkiin jaettuna, mutta luulen että tämä kostautuu vielä ensi yn ja huomisen aikana ja kivut ovat taas pahemmat.

Mulla on aika vähän supistuksia. Menkkajomotuksia silloin tällöin. Toisina päivinä harjoitussuppareita on enemmän, mutta tänäänkään ei ole ollut kuin muutama yksittäinen. Ei edes reippaalla kävelylenkillä tullut yhtään supistusta :(

Mie olen ainakin kuullut jostain että pallon päällä istuminen ja lantion siinä pyörittely voisi edesauttaa kohdunsuun tilanteen edistymistä ja vauvan laskeutumista. Tietysti myös 3xS-sääntöä voisi kokeilla, mikä me ainakin päätettiin miehen kanssa ottaa nyt käytäntöön eli SIIVOAMINEN, SAUNA ja SEKSI. Päätettiin, että jos saataisiin näillä konsteilla synnytystä käynnistettyä ennen laskettua aikaa :)

Nyt mie lähden tv:n ääreen.

Viipsu+vauva 38+1
 
Moikka kaikille!

En oikein itse usko noihin kolmeen ässään. Sillon tosin voi olla jotain vaikutusta jos itse kohtu on valmiina toimimaan tms. Kiksauttelussa vois aavistuksen olla jotain perää sperman takia, mutta jos ei muuten, niin onhan se kivaa ainakin :D

Mä oon käynyt 4-6km kävelyillä vielä. Välillä yksin ja välillä rattaiden kanssa. Tuo esikoinen tosiaan on pitänyt huolen ettei äiti turhia huilaile, parhaimmillaan on jättänyt päikkäreitäkin väliin että ei voi edes sillon huilailla.

Nyt ottaa kupoliin, eilen alkoi kunnon supistukset iltapäivällä voimistuen iltaa kohden ja sitten suihkureissun jälkeen loppuivat kymmenen jälkeen. Harmittaa vähän kun rupesin jo toivomaan että pääsis tositoimiin kun supistukset voimistui koko ajan. Tässä sitä nyt sitten kuitenkin vaan ollaan aamulla yhdessä kasassa ilman supistuksia ... Odotellaanhan taas uutta kierrosta. :D

Bayaf + poju 38+1
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Mulla tuli tuon edellisen kirjotuksen jälkeen yöllä eka "ihan oikee" supistus. Kyllä koskikin :D Kaikkee sitä oppii :D Sen jälkeen niitä on tullut tässä muutaman päivän aikana ehkä yhteensä viis (kipeitä) mutta harkkareita reilusti. Sais alkaa tulla enemmänkin, mutta veikkaanpa, että saadaan vielä meidän vauvaa odotella vähintään sinne laskettuun päivään saakka.

Meidän piti eilen käydä äitipolilla, kun vauvan liikkeet vaimeni tasaisesti parin päivän aikana eikä eilen saatu liiketarkkailussa edes sitä 10 täyteen (laskin kaksi kertaa) :( Soitin sitten äitipolille ja käskivät tulla käymään. Käyrä oli oikein hieno ja lapsivettä oli normaalisti. Samalla lääkäri katto kohdunsuun tilanteen ja se oli edelleen täysin suljettu, eli ei ne muutamat kipeät supistukset oo mitään auttaneet synnytyksen edistymiseksi :( Sais kyllä pikkuhiljaa alkaa edistyä tämä :)

Täällä on nyt niin hurjan sateista taas, ettei me ainakaan vielä lähdetä ulkoilemaan masun kanssa. Katsotaan sitä sitten vähän myöhemmin uudestaan :)

Jakseluita kaikille!

Salliina ja mm rv 38+2
 
Meille syntyi poikavauveli kaksi viikkoa sitten <3. Raskausviikkoja oli ultran mukaan 41+0 ja kuukautisten perusteella 40+4. Olin jo masun kanssa aika tuskainen ja monenlaista käynnistyskonstia tuli kokeiltua parina viimeisenä raskausviikkona. Meillä kuitenkin synnytyksen laittoi käntiin akupainanta miehen suorittamana. Youtubesta löytyy englanniksi muutamia opetusvideoita, missä noita synnytystä käynnistäviä pisteitä käydään läp. Tuo piste, mikä on jalan sisäsyrjällä oli aivan sairaan kipeä ja sen hierominen sitten käynnisti synnytyssupistukset. Itse synnytys oli nopea, mutta selvisin vähin vaurioin ja tällä kertaa jopa ilman välilihan leikkausta. Noita pistekarttoja akupainantaan löytyy myös babyidean sivulta. Kannattaa kokeilla. Itsellä ei ainakaan oma hierominen auttanut, vaan kannattaa tosiaan valjastaa mies tai joku muu tekemään, niin saa jotain tehojakin.
 
Moikka!

Onnea holsa :heart:

Mä mietin tuossa jo eilen, että oonko mä ainoa, joka vielä kotona kärvistelee! :D Meillä on laskettuun päivään aikaa vajaa viikko ja vaikka kipeitä harkkasupistuksia onkin, niin ei mitään kuulu. Alan olla jo aika täynnä tätä olemista, mutta oon yrittäny ajatella, että ehkä vauva ei ole vielä ihan valmis tulemaan tähän maailmaan. Oon toki yrittänyt liikkua ja siivota ja muutenkin, mutta vaikeaa on. Sitten on välillä vaan levättävä, kun ei jaksa mitään tehdä. Torstaina jälleen seuraava neuvola, mua ahdistaa jo valmiiksi nää viime viikkojen kilot :(

Onko täällä palstalaisilla tullu jo vauvoja? Miten meni synnytykset? Ja niille, joilla ei ole, niin vieläkö teillä on jotain tekemättä ennen vauvan tuloa? Meillä on pinnis maalaamatta (vauva tosin nukkuu kehdossa ekat pari kk) ja päiväpeiton meinasin vielä ommella ennen vauvan syntymää. Saa sitten nähdä, miten onnistuu :) Mut muuten näyttäisi siltä, että alkaa kaikki olemaan kunnossa. Eilen löysin taas lapselle muutamia vaatteita kirpparilta, niitäkin alkaa olemaan jo ihan riittävästi :)

Mulla taitaa olla aika lähteä nyt tekemään vähän kotitöitä, jospa ne vaikka auttaisivat vähän tuohon synnytyksen alkamiseen. Toivossa on hyvä elää! :D

Ihanaa odotusta ja jaksamista kaikille! Kirjoitelkaa viimeistään sitten, kun on jotakin uutisia :)

Salliina ja mm rv 39+1
 
Täälläkin EDELLEENKIN kotona. Tänään rv 41 ja perjantaina yliaikakontrolliin ja käynnistelyyn sen jälkeen, kohdunsuu on jo noin 3cm auki, kipeitä supisteluja tulee mutta se säännöllisyys puuttuu. Valitettavasti tämän toisenkin lapsen kohdalla siis mennään yliajalle, esikoinen syntyi siis rv42+3 :( No, positiivista ajateltavaa, että viimeistään ensi viikolla on pieni sylissä, neuvolassa tänään sovitiin jo kotikäynti aika joten alappas pieni nyt syntyä :D

Malinanne ja vauvamassu rv41
 
Ei kuule kande hätäillä muiden, on mullakin vauva masussa tiukasti :D
Tulevana perjantaina laskettu, eikä mitään merkkiä että kaveri ois tulossa ...
Ollaankin tässä sitten ihan rauhassa suunniteltu hääpäivän viettoakin viikonlopulle. Sen yhden perjantain supisteli ja sen jälkeen EI MITÄÄN! :/ katellaan meneekö pitkäksi...
Voimia muille loppuajalle. Mulla on hermo ja voimat niin tiukilla ettei nyt jaksa oikein keskittyä es koneella oloon :D

T:Bayaf + poju
 
Moi!

"Ihanaa" kuulla, että muitakin kärvistelijöitä vielä on :D Tai eihän se oo ihanaa kellekään meistä, mutta tietääpähän ainakin ettei oo yksin. Mullakaan ei vieläkään mitään merkkejä, ainoo että turvotus on nyt kokopäiväistä ja olo sen mukainen. Jospa se ennakois jotain? Tai sitten ei...

Tuntuu, että voimia tarvitaan. Ja hermoja. En tiennyt edes, että voi pinnaa kiristää näin pahasti tästä loppuajasta :p Teillähän siitä onkin jo kokemusta malinanne ja bayaf :D Mä oon ihan järkyttävän itkunen ja vetämätön, kunnes tulee joku ihme raivari ihan mistä tahansa pikkuasiasta. En tykkää enää itsekään tästä, kun en oo tuntea itteäni, mutta minkäs teet. Toivottavasti tää on ohimenevää. Ja pian.

Mä yritän kyllä kaikkeni keskittyä kaikkeen muuhun tekemiseen, mutta ei oikein onnistu. Mua ei huvita enää edes käydä missään kun ei oikein jaksas kävellä (jalat turpoo heti ja alkaa koskea) niin sitten mä oon vaan pahalla päällä, jos pitäs kaupassakin käydä :D Voi mun rakasta miesparkaani :heart:

Pitäkäähän lippu korkeella ja jos jaksatte kirjoitella, niin olis kiva, ei tunnu niin yksinäiseltä :D

Salliina ja mm rv 39+3
 
Sallina: Kuulosta hyvinkin normaalilta tuo ärtyisyys ja itkuisuus, se kyllä menee yleensä ohi kun saa vauvan syliin!! Mulla kauheat turvotukset alkoi jo rv38 jälkeen, nyt oon oikeasti todella turvonnut, jalat on todella paksut ja sormet on kuin HK:n sininen lenkkimakkara, ei siis mitenkään hemaiseva olo, mutta tätä tämä loppu raskaus valitettavasti on, onneksi tämäkin loppuu aikanaan!! Mulla viimeksikin turvotukset laski melko nopeesti synnytyksen jälkeen, muistakaa vain juoda riittävästi ja liikkua vaikka mitenkä kipeetä tekisi tai ei mitenkään jaksais, itse käyn joka päivä pojan kanssa pakostakin ulkoilemassa, se vähän virkistää mieltä.

Huomenna sitten yliaikakontrolliin, toivottavasti saan jäädä käynnisteltäväksi samalla!!

Malinanne ja vauvamassu rv41+2
 
Eipä tarvinut jäädä käynnisteltäväksi eilen. Yliaikakontrolli oli ja painoarvio vauvalle on 4kiloa, esikoisen painoarvio yliaikakontrollissa oli 2,6kg ja painoikin syntyessään 3,7kg. Eli on nyt melkoinen vauva tulossa sitten! :) Sukupuolta emme vieläkään varmaksi tiedä, ultrasta ei enää nänhyt kun vauva on niin iso. Mutta tiistai aamuna sitten suoraan synnytysaliin aamu kasilta jos siihen mennessä ei ole syntynyt. Tiistaina siis rv42 täynnä. Kaikki on hyvin pienellä ja kasvaa hyvin, arvot kohdallaan, ei siis mtn syytä käynnistää. Itse mieluusti jo haluaisin pienen syliini, alkaa olla todella vaikeaa tämä normaalipäivä kun mtn ei jaksa tehdä ja keho on todella kovilla, maha kun on niin valtava. Jospa siis alku viikosta sitä jo tapahtuis jotain. Kohdunsuu on 2cm auki ja kanavaa ehkä puoli senttiä jäljellä. Supistelee todella paljon mutta säännöllisyys puuttuu.

Malinanne ja vauvamassu rv41+4
 
Ja olen tosiaan testannut kaikki keinot miten sais synnytyksen käynnistymään muttei mikään tehoa (akupisteet, seksi, sauna, siivous, pitkät lenkit, homeopatia ym..) eipäs ne tehonnut ekassakaan raskaudessa, pienellä on niin hyvät oltavat kohdussa ettei se halua tänne kylmään syksyyn tulla :D
 
Malinanne: Tsemppiä huomiseen jos ei ole tässä parin päivän aikana pallero tullut! :)

Voi tätä ketutuksen määrä. Mun kohtu on mestarivittuilija. Eilen taas tuli säännöllisesti supistuksia koko päivän ja iltapäivällä loppui kuin seinään ja tässä sitä taas ollaan,ei mitään tunnu enää. Meni kyllä sitten koko eilinen ilta itkuksi kun ei vauvaa tullutkaan :( supistuksia tuli 4 min välein monta tuntia. Onneks mies ymmärsi miten paljon turhautti ja kävi hakemassa kaupasta mud caken ja otti kainaloon.
Nyt on neljänä yönä peräkkäin tullut yöllä muutamia kovia supistuksia joihin olen herännyt, mutta eipä ne jatku. Vois sanoa että vähän turhauttaa. Esikoinen nyt mummolassa mutta tilailin tytön täksi illaksi kotiin, ikävä pientä uhmista :)

Huomenna taas seuraava neuvola (40+4) ja ei vois vähempää kiinnostaa mennä kertomaan "miten menee"... :D

Mites muilla menee?
 
Moikka!

Malinanne, jos teillä ei oo vauva vielä syntynyt, niin huomenna saatte sitten vihdoin pienen syliin :heart: Ihanaa! Pitkä odotus palkitaan vihdoin. Voin vaan kuvitella, kuinka paljon turhauttaa mennä sinne yliaikakontrolliin ja vielä sanotaan, että odotellaan, odotellaan...

Bayaf, teillä mennään sitten muutama päivä meitä edellä. Voin vaan kuvitella, kuinka paljon ärsyttää, kun mua ärsyttää kanssa, vaikka pikkunen vasta päivän yli. Mulla oli viime viikolla supistuksia kanssa jonkun verran, ei kipeitä mut inhottavia, mutta nyt on sitten pari päivää ollu sillä rintamalla ihan hiljasta. Vauva potkii kyllä ja liikkuu muuten, mutta supistuksia ei oo oikein tullu. Pelkästään niitä kivuttomia harkkoja. Välillä vihloo koko lannerankaa, mutta nyt sekin on lakannut.

Perjantaina jouduttiin käymään sairaalalla, kun luultiin että meni vedet osittain. No. Ei ollu lapsivettä. Oli kuulemma limatulppa, mutta ihmettelen vaan, kun sängyssä oli kuitenkin halkasijaltaan sellanen 50cm lätäkkö ja tuli ihan hulahtamalla aamuyöstä. Kysyivät, että onko varma, ettei ollu pissaa. No, oon 100% varma ku tiedän kyllä mistä se tuli... Mutta sen jälkeen ei mitään. Mitään.

Mä tiedän kanssa tuon tunteen, kun ei kiinnostas mennä kertoilemaan, että miten sujuu... :( Mä en meinaa jaksaa vastata enää puhelimeenkaan, kun sukulaiset soittelee että "JOKO??". Rasittavaa. Meillä on seuraava neuvola sitten torstaina, jos ei ennen sitä aio lapsi syntyä. Samalle päivälle on varattu myös lääkäri, kun meidän vauva on aika isokokonen, niin katotaan, että pitääkö käynnistellä aikasemmin, eikä välttämättä venytetä sinne normaaliin yliaikakontrolliin asti. Mutta edelleen toivon, että tulis ennen sitä!!

Mä taidan lähteä tästä vähän kävelylle. Jos se ei vauvan syntymiseen auta, niin ainakin se piristää (toivottavasti) mun päivääni. Täällä on hurjan tuulinen ja muutenkin syksynen ilma, ainakin saa raitista ilmaa ja happea :)

Jakselkaa nyt! Malinannelle tsemppiä huomiseen, jos vauva ei ole vielä syntynyt ja Bayafille muuten vaan jaksamista :heart: Kyllä me kaikki varmasti saadaan pian vauvat syliimme!!

Salliina ja mm rv 40+1
 
Heippa!

Näyttää siltä, että oon vielä ihan yksin kotona enää. Meidän vauva ei ole päättänyt vieläkään syntyä, mutta ei kai tässä auta muuta kuin odotella. Ehkä hän ei oo vielä valmis tulemaan... Tänään on sitten ihan normineuvola sekä lääkärineuvola samana päivänä. Lääkäri mittaa vauvan koon, katotaan sitten, että kuinka isoksi vauva on ehtinyt kasvaa. Saa nähdä, että mitä mieltä ovat käynnistämisestä, jos kasvu on vaan jatkunut. Päälle 4kg alkaa varmaan olemaan, että mua jo vähän pelottaa ensisynnyttäjänä, että miten saan tän vauvan maailmaan.

Mulla on viime päivinä ollu supisteluja tosi paljon, mutta eivät oo vieläkään olleet kipeitä. Vähän vaan sellaisia, että jossain tuntuu. Mutta ei muuta. Selkä tosin ollu aika kipee kanssa nukkuessa ja nukkumisasennon löytäminen on hankalaa, mutta oon kyllä muuten nukkunut oikein hyvin :) Pari kertaa yössä pitää käydä pissalla, mutta saan kyllä heti unen päästä kiinni. Joka aamu vaan sitä ehkä vähän pettyy, kun ei oo tilanne edistyny mihinkään. Mä yritän ajatella, ettei tää vieläkään oo kovin paljon yli, mutta silti aika menee tosi hitaasti, kun ei jaksa enää tehdä mitään.

Mä yritän nyt vaan ajatella, että 2 viikon sisällä meillä on vauva jo syntynyt. Että se ei enää oo mitään verrattuna siihen 9 kuukauteen, mikä tässä on mennyt. Mä kun olen neulonut kanssa kauheasti nyt syksyllä, niin alkaa olemaan kaikki neuleetkin valmiita :D Ehkä se on merkki siitä, että vauva tulee pian :D Ainoastaan vauvan päiväpeittoon pitäs ommella reunus, mutta se on nopea homma, jos vaan sais aikaiseksi. Mä en suuremmin nimittäin välitä ompelemisesta.

Mutta ilmoitelkaa sitten kun ehditte, että miten meni synnytykset ja muut, olis kivaa kuulla kaikilta! Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin ja pääsette pian kotia :heart: Ja että me päästäs pian synnärille! :D

Salliina ja mm rv 40+4
 
Meille syntyi tyttö vauva 11.10.2011 painoa oli 3830g ja pituutta oli 49cm. Synnytys käynnistyi puolikkaalla cytotec tabletilla ja synnytys kesti noin 6h. Ponnistusvaihde 15min. Eli todella nopeaa tuli tyttö maailmaan. Tänään päästiin jo kotiin :)
 
Paljon onnea Malinanne! :heart:
Jotenkin helpottavaa kuulla että kaikki 42+ viikolla käynnistetyt vauvat ei oo yli nelikiloisia ja yli 50 senttisiä :)

Meillä on tuo yliaikaiskontrolli keskiviikko aamuna. Pitäähän se reppu sinne varuilta ottaa mukaan ja viedään esikoinen mummolaan. Ihanaa, viikon päästä meilläkin on vauva :)

Oma vointi on yllättävän hyvä, nyt on tää viikko mennyt helposti ja hyvin kun en oo stressannut että milloin vauva tulee, oon vaan ottanut rennosti. Kipuja kyllä on,mutta nehän kuuluu vaan asiaan :) enemmän ärsyttää kun kaikki tutut pitää jotenkin sairaana tai vähintäänkin luulee että mä oon hermoromahduksen partaalla (WTF!?!?!?!) "voi,voi, on se rankkaa. mitenkä sinä voit?" Mä kuitenkin saan hyvin nukutuksi, syödyksi, liikutuksi niin minkä takia mun pitäis nyt jotenkin masentua :D
 
Moikka!

Ja hurjasti onnea malinanne :heart:

Bayaf, meillä on kanssa yliaikaiskontrolli samana päivänä kun teillä, keskiviikkona aamupäivällä. Uskoisin kyllä, että edelleen on kaikki vauvalla hyvin eikä siellä ruveta vielä käynnistelemään, mutta pitäähän sitä varautua, että jos...

Mulla taas on alkanu olee sitä, etten jaksas olla mitenkään päin. Saan kyllä nukuttua ja syötyä, mutta liikkuminen on tosi vaikeeta ja turvotukset iltasin kamalia. Odotan ihan kauheasti kyl, että vauva syntyis jo. En oikein jaksa vastata puhelimeenkaan tai mitään, kun kaikki on siellä tulossa lankoja pitkin, että eikö oikeesti oo mitään vielä. Pah :(

Mutta mä taidan tästä lähteä kohta ulkoilemaan, jos vaikka sais sen 20 minuuttia käveltyä... Eilen koitettiin seksiä ja siivousta mut en saanu aikaseks ku muutamia edes vähän kipeempiä supistuksia :D

Laittakaahan kuulumisia! Ja palataan taas!

Salliina ja mm rv 41+1
 
Täällä voidaan hyvin! Itselläni olo on mitä mahtavin kun vihdoin pääsi siitä valtavasta mahasta eroon ja pieni nyytti tälläkin hetkellä nukkuu isoveljen kanssa päiväunia :) Tosiaan synnytys mulla meni loistavasti, avautumisvaiheen olin ammeessa ja sitten sain epiduraalin, siitä noin 4h niin tyttö syntyi. Illalla miehen kans mietittiin että kait tämä lapsi aamulla syntyy niin lääkäri kun oli tulossa kalvoja puhkaisemaan illalla yheksän jälkeen niin tuumasikin että täällä on paikat 9cm auki ja teillä on puolen tunnin sisällä vauva sylissä! Tuumasin vain että jaa, ei taida kestääkään aamuun asti :D eli todella nopeasti meni avautumis vaihe! Synnytyksen jälkeen oltiin vielä salissa 4h ja mies kylvetti vauvaa ja itse kävin suihkussa, yöllä kolmen aikaan pääsin osastolle ja mies lähti kotiin nukkumaan. Ensimmäisessä synnytyksessä multa piti leikata välilihaa mutta tässä synnytyksessä ei tullu minkäälaista repeytymään ja olokin oli heti pari päivää synnytyksen jälkeen "normaali"! Nyt on viikko synnytyksestä ja kovasti jo teen täysin normaaleja asioita ja jälkivuotokin on loppumassa jo (ekassa raskaudessa jälkivuoto kesti 5viikkoa) Eli meille kuuluu todella hyvää, yksin olen lasten kanssa tosiaan nyt kun mies on töissä jo, sai vain tuon synnytyspäivän vapaaksi ja isyysloman pitää joskus jouluna :D Hyvin on pärjätty ja isovelikin toipunut pienestä alku järkytyksestä jo :)

Voimia kaikille loppu raskauteen!! Ja pirteää syksyä, täällä Joensuussa on tänään satanut ensi lumi :)

Malinanne ja vauva (8päivän ikäinen):heart:
 
Moi!

Kiva kuulla malinanne positiivinen synnytyskertomus :) Ja hienoa, että arki on lähtenyt rullaamaan :)

Mulla on synnytys edessä ihan pian. Pari yötä oon valvonut suppareitten takia, on kipeitä ja tulee 10 minuutin välein joku 3-4 tuntia ja sitten aamulla loppuu ku seinään. Tänään meillä oli sairaalalla se hyvinvointikäynti ja kaikki oli oikein hyvin, mut sentään vähän oli edistyny tilanne suppareitten takia - kanava hävinnyt kokonaan ja oon 1,5 cm auki :) Lääkäri sitten sano, että varataan nyt käynnistys perjantaiksi, vaikkakin hän uskoo, että me tullaan jo ennen sitä synnyttämään :D Lisäksi se vielä teki sisätutkimuksen ihan reippaalla kädellä :D Päivällä mulla tuli sitten suppareita joku 3 tuntia 10 minuutin välein ja sittemmin on harventunut niin, että nyt tulee vaan noin puolen tunnin välein, mut on kipeitä. Yötä odotellaan, sillon mulla yleensä ne voimistuu. Ja onneks sain päivällä nukuttua edes vähän! Mutta jännittää vähän synnytykseen meno, mutta kyllä se siitä sitten menee. Ajattelee vaan koko ajan, että kohta on vauva sitten sylissä :heart:

Mä tuun sitten laittelemaan kuulumisia, että miten meillä tää kuvio sitten menee! :)

Kirjoitellaan,

Salliina ja mm rv 41+3
 

Yhteistyössä