syysvauvat

Moi!
Pikaseen tulin kertoilemaan että keskiviikkona saatiin reipas ja jäntevä poju ;)
Kaikki hyvin, palailtiin eilen jo kotiin :)
Palaan kertoilemaan tuosta synnytyksestä sitten myöhemmin,nyt nimittäin kuului semmonen porina että parempi mennä pepun pesulle ;)

Onnea jos on tullut muillekkin vauveleita :)
Terkuin NIIIIIIIIN onnellinen Bayaf ja poju <3
 
Moikka!

Mäkin ihan pikaisesti käyn kertomassa, että meille syntyi viime torstaina aika iso poikavauva :) Synnytys oli vähän hankala imukuppisynnytys ja jouduttii olee sairaalassa 4 yötä. Mut kaikki on oikein hyvin :) Hieman tää arjen aloitus takkuaa, kun eka lapsi, mutta kyllä tää tästä :) Mä palaan kirjottelemaan joskus tarkemmin, kunhan ehdin :)

Salliina ja poika :heart:
 
Meille on syntynyt pikku prinsessa 10.10. klo 5:02. Mittaa neitillä oli 3775g ja 52cm. Synnytys meni hyvin, kestoltaan 13h 15min. Epiduraalipuudutteen sain ja olin siihen erittäin tyytyväinen :) Nyt en ennätä pitemmästi kirjoittaa, kun neiti alkaa pikkuhiljaa heräillä yöuniltaan :)
 
Hurjasti onnea kaikille uusille äideille vauvoista!! :) Meidän neidillä huomenna ristiäiset, palailen nimeä kertomaan myöhemmin. Meillä hyvin arki sujuu, ihan rutiineilla mennään kun toinen lapsi kyseessä :) Voimia kaikille!!
 
No niin, jos sitä nyt kerkeis suunnilleen kirjoittamaan... aika hektistä kahen naperon kanssa :D

Eli ti 18. päivä meni aamusta limatulppa. Könysin sitten leikkipuistossa ja pihalla pitkin päivää että saisin synnytyksen etenemään. Illalla rupesinkin saamaan epäsäännöllisiä kivuliaita+pitkiä supistuksia. Puolen yön jälkeen tahti rupesi tiivistymään. Neljältä aamulla mentiin synnärille, 4cm auki ja kanavaa 1cm. Tuota kanavan 1 senttiä sitten työstettiin se 8 h :headwall: Päivällä laitettiin sitten epiduraali ja sitten aukesin sentti per tunti tahdilla. Kalvot piti puhkaista ja laittaa oksitosiinia 7-8sentin tuntumassa. Vauva laskeutui vasta kun olin kokonaan auki ja se olikin sitten aika hemmetin kivulias kokemus (sillon kun ei sitten enää saanut pitää epiduraali pumppua, kaasua sain hengitellä). Puoli tuntia ähkin vauvaa alemmas. Itse ponnistus meni helposti, 3 ponnistusta ja pää ulkona :) aktiiviseksi ponnistukseksi merkattiin 15min ja koko synnytys 14h. Ja tikkejä sain muistoksi 4...
Kaiken kaikkiaan hyvin meni :)
Kertoilkaahan muutkin!

Arki on lähtenyt hyvin käyntiin, koti neuvola käynnille poika on jo saanut syntymäpainon kiinni ja mennyt yli...reipas syömäri :D Yöllä herätään 2-3 kertaa (nukutaan 23-08 suunnilleen) Katsotaan että tuleeko tässä vielä masu vaivoja, pidetään peukkuja että ei :) Päivä aikaan poika saattaa olla parikin tuntia hereillä ja seurailla mitä tapahtuu. Paljon haluaa olla sylissä, mutta sepä ei mua haittaa... <3

Onnea ristiäisiin Malinanne! :)
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Kaunis nimi tytöllä malinanne! Onnea! Ja onnea viipsu ja bayaf vauvoista :heart:

Meillä synnytys meni niin, että supparit alko päivällä 1 aikaan epäsäännöllisinä ja koveni iltaa kohti. Illalla 9 jälkeen alko olee tiheitä ja mentiin puolen yön jälkeen synnärille. Avautuminen oli hidasta (kun mentiin, auki 2,5 cm ja kanava kadonnut), kunnes puolen neljän aikaan meni vedet ja vauhti alkoi olemaan melkoinen. Silloin sain epiduraalin. Sitä ennen olin ammeessa. Sitten 9 aikaan aamulla olin jo kokonaan auki ja sain alkaa ponnistella. Jo ennen ponnistusvaihetta oli päätetty kutsua lääkäri imukuppeineen paikalle, kun tuli sydänäänilaskuja lapsella, joten ponnistusvaihe oli aika nopea (25 minuuttia sisältäen 10 minuuttia jolloin saatiin imukuppi kiinni). Sitten poika olikin jo maailmassa :) Eppari piti tehdä.

Voih, poika heräs taas, tuun kirjottelee taas myöhemmin :D

Salliina ja poika :heart:
 
Heippa!

Tuntuu että tää ketju on kuollu ihan kokonaan siihen, kun kaikki on saaneet vauvat syliinsä :) Tottahan se on, ettei ehdi samalla tavalla mitenkään kun ennen, mutta musta olis silti kiva kuulla, että miten kaikki on lähteny sujumaan!

Meillä oli imetyksen kanssa takkusta alkuun, mutta nyt se on alkanu sujua. Lähinnä mulla oli se, että maito ei meinannu riittää ja annettiinkin sitten iltasin korviketta sen verran, mitä piti. Lapsi myös on aika rauhaton imijä, jos maitoa ei tuu sitä tahtia, kun hän haluaa, niin sitten on rintaraivari valmis :D Mutta nyt mulla on alkanu maitoa tulla enemmän, paitsi iltasin edelleen tulee vähän liian vähän (tai poika ei malta imeä, kun on väsynyt). Me ollaan nyt päädytty sellaseen ratkasuun, että kun yöllä mulla taas tulee maitoa ihan norumalla, niin mä lypsän aamu klo.6-7 syötön jälkeen jäljelle jääneet maidot pulloon, joka on meidän hätävarapullo sitten illalle :) Toki meillä on korviketta kaapissa, että jos joku päivä ei maitoo tuukaan tai tapahtuu jotain muuta. Miten teillä? Mitä mieltä ylipäätään ootte imetyksestä? Mulla tuli sairaalassa vähän syyllistetty olo, kun kaikki vaan vouhkas täysimetyksestä ja kun mulla ei tullu maitoa, niin mähän kuuntelin vauvan itkua aika pitkään ennen ku uskalsin pyytää lisämaitoa. Samaa kuunneltiin kotonakin jonkun aikaa, mutta itkut loppu siihen kun poika sai ekan kerran korviketta. Nälkäähän se sitten itkikin... Mut nyt on onneks alkanu tulee omaakin maitoa vähän enemmän. Mielummin mä toki imetän ite, jos se vaan on mahdollista. Mut aina kun ei ole.

Miten teillä on nukuttu? Meillä ihan hyvin, 2-3 tunnin pätkiä nukutaan öisin. Eilen yöllä jopa 4 tuntia! :) Nukkuuko vauva teidän vieressä vai omassa sängyssä? Meillä nukkui aluksi vieressä, mutta nyt ollaan saatu nukkumaan omassa kehdossaankin. Piti vain laittaa huomattavasti enemmän päälle pojalle. Tuntui, että ihan hirveän kuumahan lapselle täytyy tulla, mutta eipä oo tullut ja nukkuu nyt tosi hyvin :)

Kirjoitelkaahan kuulumisia joskus jos ehditte!!

Salliina ja poika 3 vkoa :heart:
 
Lortsy
Heissan kaikille. Onneksi olkoon kaikille lapsen saanneille.

En olekkaan hetkeen kirjoitellut, melkein varmaan kahteen kuukauteen. No päivitellään nytten: rv 36 tienoilla syyskuun lopulla saatiin äitipolikäynnillä tietää, että muksu oli lakannut kasvamasta. Liikkeitä piti alkaa laskea ja mieli meni muutenkin matalaksi. Pari viikon päähän laitettiin kontrolli. Rv 38+4 perjantaina todettiin ettei ole vieläkään oikein ac (se mahanympärysmitta) kasvanut, lapsivettä oli vähäisesti ja käynnistykseen seuraavan päivänä. Tässä vaiheessa olin jo 1,5 cm auki ja kanavaa jäljellä 2 cm, lääkäri arvioi että voi syntyä jo viikonloppuna..

Maanantaina 10.10. marssin sairaalaan ajatuksella, että täältä ei kotiuduta ennen kuin vauva on maailmassa sekä että tänään voisi syntyä. No ei se mennyt ihan niin. Ensiksi laitettiin baloq-käynnistys (sellainen mekaaninen ärsyke juttu), päästiin 3cm ja kanava hävisi. Supisteli epäsäännöllisesti, mutta ei sattunut tarpeeksi.

Tiistaina marssittiin synnytys saliin ja oksitosiini tippaan. Ei vaikutusta, ei edelleenkään satu tarpeeksi. Takaisin osastolle.. Harmitti kovasti, tuli istuttua salissa tipassa 6h ilman vaikutusta.

Keskiviikkona cytotek-tabletit kehiin, ensiksi 1/4 annoksella suun kautta 3 krt vuorokaudessa. Ei vaikutusta, ei ollut kivaa istua sairaalassa odottamassa ja katsella kun huonetoverit lähtevät synnyttämään. Supisteli säännöllisesti alle 5 minuutin, mutta ei edelleenkään satu tarpeeksi.

Torstaina 13.10. cytotek-tabletit annosta nostettin 1/2 tablettiin. Ekasta ei vaikutusta, toisesta (klo 16 aikaan) lähti sitten supistukset tuntumaan ja sattumaan. Istuttiin vielä sitten äidin ja miehen kanssa kahvilla. Äiti lähti kotio päin ja minä taapertamaan osastolle takaisin. Vedet meni klo 19, tai housut kastu mutta mitään lammikkoa en saanut aikaan. Sen jälkeen rupesi sitten sattumaan, kävellessä ja liikkeessä hieman helpotti mutta ei ollut enää kivaa. Kätilöt sitten arpo mennäänkö vai ei, kanava hävinnyt ja kohdun suu auki 4 cm.

Ilmeisesti sitten sattui tarpeeksi ja päästiin n. 20:30 saliin, 5 cm auki. Ammeessa kärvistelin 20 min, supistuksilla krappasi selkä ja paineen tunne oli jatkuvaa. Tämän jälkeen kohdunkaulan puudutteet molemmin puolin, toisesta meni koko tunto mutta toisella puolella tunsi supistukset vielä. Klo 22 rupesi ponnistuttamaan ja klo 23:11 tyttö oli syntynyt. Välilihaa leikattiin pari senttiä, ja tikeistä ei ole mitään käsitystä. Väsyin ponnistuksista ja uskon että osa johtui siitä, että en tuntenut supistuksia kunnolla joten ponnistelin vähän silloin tällöin.

Tyttö oli terve ja hyvä vointinen kaikesta huolimatta. Pituutta 49cm ja painoa 2670g. Maitoa lähti tulemaan vasta lauantaina kunnolla, vaikka rinnoista oli tihkunut jo rv19 lähtien. Lisämaidolla mentiin alkuun, jotta likka saisi massaa itseensä. Nytten tulee jo riittävästi, ja olen saanut jo hieman pumpattua pakkaseenkin. Meillä tuli tutti jo sairaalasta mukana, kun ei meinannut ekana yönä rauhoittua ollenkaan. Ylitti syntymäpainonsa jo seuraavana tiistaina, kun neuvolasta tehtiin kotikäynti. Siitä lähtien ollaan ulkoiltu säännöllisen epäsäännöllisesti.

Rauhallinen tapaus syntymästään lähtien, ei pahemmin turhista huuda. Nukkuu 4h melkeimpä joka kerta kun nukahtaa, pari pitempääkin pätkää on öisin ollut. Tosin tössöttää hereillä syöttöjen jälkeen parikin tuntia. Koiran kanssa tulee hyvin toimeen ja omassa sängyssään on kaikki yöt nukkunut. Katotaan nytten kauanko tätä jatkuu, odotan innolla sitä että tyttö alkaisi nukkua yönsä läpi ilman herätyksiä.

Lortsy ja tyttö 4vk
 
Täällä nukutaan hyvin. Juulia huomenna 1kk ikäinen ja selvä rytmi on saatu nyt neidille (alussa oli vähän hakusessa). Nukkuu yöunille illalla 21.00 ja nukkuu yöllä 4h pätkät ja syö ja nukahtaa samantien uudelleen. Aamulla kuopus herää 8.00 niin neitikin herää yleensä samoihin aikoihin tai sitten 9 tai 10 aikaan. Aamupäivä ollaan valveilla ja pieniä pätkiä nukutaan, sitten kun isoveikka on päiväunet nukkunut niin lähetään ulkoilemaan ja neiti nukahtaa pitkille unille, tänäänkin nukkui ulkona 13-16 ja sen jälkeen otin sisälle nukkumaan, siinä neiti söi ison annoksen maitoa ja nukkui 18 asti :) Helppo lapsi meillä :D

Itselläni imetys loppui 2vk imetyksen jälkeen, maito juuri pääsi kunnolla nousuun kun sitten loppui yhtäkkiä. Samaten kävi esikoisen kohdalla, imetin tuolloin 1kk. Nyt siis mennään Nutrilon korvikkeella, tuo on herkka vatsaisille, NAN maito ei käynyt ollenkaan neidille, tuli vatsavaivoja. Nyt tuo korvike sopii mainiosti :)

Hyvin arki sujuu siis täällä, paljon ulkoillaan se tekee vauvallekin hyvää ja saa makea yöunet aikaiseksi :D Arki sujuu mulla hyvin 1kk ja 2v lasten kanssa, miehestä ei kauheasti apua ole kun on töissä pitkää päivää, onneksi on sentäs vkl kotona enemmän :)

Malinanne ja Juulia neiti 1kk :heart:
 
Moikka!

Voih, tää ketju on hiljennyt ihan kokonaan! Olisko täällä ketään sellaista edes, joka tahtoisi kirjoitella yv:tä tai sähköpostia? :) Mulla ei ole kauheesti sellaisia äitikavereita, jotka on saaneet vauvan nyt syksyllä, niin olisi kivaa vaihtaa ajatuksia jonkun kanssa. Tai voidaan jatkaa tätäkin ketjua :D

Meillä on mennyt täällä ihan mukavasti, mitä nyt imetyksen kanssa ollut pientä taistelua. Yötkin on olleet vähän vaikeita, kun poika valvoo, mutta muuten on oikein hyväntuulinen ja reipas vauva :)

Nyt me lähdetään pojan kanssa ulos ennen kuin mies tulee kotiin. Illalla sitten aikaa perheen kesken :)

Salliina ja poika 1,5 kk
 
Lortsy
Hei,

Hiljaista vaikuttaa olevan. Itse ainakin vielä opettelee jonkin sorttista rutiinia päiviin. Meillä nukutaan aika hyvin yöt, tosin viime aikoinan iltanukahtamisen kanssa on ollut ongelmia.

Neiti sai viime lauantaina nimekseen Alina Eerika ja oli hereillä melkein koko päivän, pieniä pätkiä nukkui vain. Eilen ja tänään on ollut todella väsyneen oloinen ja nukkunutkin reippaasti. Pitkästä aikaa nukkuu jopa toiset päiväunet näin iltasella. Nukuttamisvinkkejä otetaan vastaan, tuntuu että se tulee oleen jatkossakin ongelma meillä.

Imemisen kanssa meillä oli noin pariviikkoa sitten ongelmia, varsinkin iltaisin. Tiedä sitten onko vieläkään kunnossa, oli kärttyinen muutenkin iltaisin. Meillä on ollut käytössä nyt pari viikkoa cuplaton ja viikonverran maitohappobakteerit, hieman on rauhoittanut kaikin puolin ja tyttö on jaksaa imeäkkin tissitä. Samalla itse pidän kirjaa, että juon tarpeeksi. Olen huomannut että vähintään 2-3 litraa vetta kun juon päivässä, niin maitoa tulee iltaisinkin. Riittävyydestä en vieläkään ole varma, kun välillä tuntuu että saa istua imettämässä koko illan.

Salliina: onko teillä jo tilanne parantunut? Omilta kavereilta olen sen verran tukea ja neuvoja saanut, että juo tarpeeksi ja usko itseesi.
 
Moikka.

Minulle syntyi tyttö 23.08.2011 keisarin leikkauksella koska tyttönen ei ollut kääntynyt. Meillä on mennyt oikein mukavasti. Kaikki on ollut todella uutta ja on ollut paljon opeteltavaa :) Nautin kyllä joka hetkestä pienokaisen kanssa.

Meillä nukutaan jo aikas hyvin. Aamulla herätään joskus 9 kieppeillä ja sit syödää ja seurustellaan. 10 aikaa puolen tunnin tirsat vielä sisällä ja sit 12 aikaa ulos nukkumaan jossa nukkuu noin 15 asti ja sit sisällä vielä pienet unet ennen yö unia :)

Onko teillä rytmejä jo vaiko etsitään vielä?
 
teija tuulia Meillä Juulia täyttää tällä viikolla 2kk ja selvä rytmi löytyy, minulla toinen lapsi jo niin selvät rutiinitkin löytyy jo :) Esikoinen siis 2v 3kk. Juulia menee Nicon kanssa samaan aikaan yöunille 21-22, isompi lapsi nukkuu koko yön ja herää 8-9 aikaan, Juulia herää noin 3krt yössä ja aamutoimille herää samaan aikaan isoveljen kanssa. Sitten parin tunnin päästä menee ensimmäisille päiväunille. Nyt on alkanut enemmän valvomaan päivisin ja iltaisin ei laiteta kuuden jälkeen enää nukkumaan niin menee sitten ajoissa yöunille, itse olen keskittänyt oman aikani iltaan 21.00-00.00, päivät kun menee täysin lasten kanssa olemiseen ym. Nyt vähän mietityttää miten pärjään tammikuussa lasten kanssa kun mieheni lähtee armeijaan, sen takia nyt vasta kun töiden takia ei ole aikaisemmin mennyt. Puoli vuotta pitäisi yh-äitinä olla, onneksi on tuttuja apuna mutta silti pitäisin mieluummin mieheni kotosalla tai töissä :) Mulle voi kirjoitella yh viestiä, itse täällä aika harvoin käyn mutta vastailen kun ehdin ja muistan. Mukava on jutskata muiden äitien kanssa :)
 
Moikka kaikille!

Meillä on imetyksen kanssa mennyt ihan hyvin nyt, käytiin imetyspoliklinikalla kääntymässä ja selvisi, että imemisotteessa oli vähän tekemistä. Nyt sitten on rinnat tosi kipeät, kun pitää uusi ote harjoitella. Mutta luulen, että poika saa nyt syötyä paremmin, kun on pitkään tyytyväinen syömisen jälkeen. Ja nyt mun ei tarvii enää miettiä, riittääkö maito. Kaveri painoi 6 kg 7 vkon neuvolassa ;)

Yörytmit meillä on täysin hakusessa ja mä yritän nyt parhaani mukaan sitä kääntää, ettei kaikki valvota öisin. Yleensä poika herää viimeisen kerran syömään aamulla 6-7 aikaan ja tänä aamuna tein niin, että veinkin pojan tuon jälkeen pesulle ja söin itse ja sitten kun aloin imettää tuossa 8 jälkeen uudestaan, niin poika nukahti siihen ja vein hänet nyt ekoille päikkäreille. Aiemmin ekat päikkärit olleet vasta 11 maissa, mutta silloin ollaan yöunilta herätty vasta 9. Nyt sitten yritän saada pojan kaikille päikkäreille aiemmin (nukkuu yleensä kahdet), mutta mietin vain, että jos seuraavat on esim. siinä 1-2 aikaa päivällä ja nukkuu vaikka 1,5 tuntia, niin uskaltaako nukuttaa viel illalla lyhyet unet... Pitää kokeilla. Vähän julmalta tuntuu pitää lasta hereillä sillon kun häntä nukuttas, mutta yritetään vähän kääntää rytmiä, nimittäin hänellä on edelleen tapana valvoa yöllä n. klo.23-2. Ja isännän pitää herätä 6-7 aikaan niin on aika härdelliä : /

Malinanne, mä toivon, että sä jaksat hyvin kahden lapsen kanssa sitten kun mies lähtee armeijaan. Arvostan kyllä niin paljon äitejä (ja isiä), jotka pärjäävät yksin lapsen/lasten kanssa. Mullakin poika loppuviimeksi aika helppo vauva, mutta silti on ihanaa kun mies pitää häntä illalla joitakin pätkiä, että pääsee harrastamaan ja vähän irti kotiympyröistä :) Mä oon niin väsynyt, että melkein vaatii tuon, että jaksaa taas. Ja kun imettää, niin poika on aika ison osan ajasta ihan mussa kiinni :) Tosin mullakin tulee ihan ikävä sitä, jos se nukkuu hirmu pitkät päikkärit :D

Mutta kirjoitelkaahan taas! Nyt meen äkkiä siivoo keittiön ja laittaa pyykit, kun poika viel uinailee :)

Salliina ja poika 7 vkoa
 

Yhteistyössä