Taapero kaupassa

Tyttäreni on 1,5-vuotias. Olemme matkustaneet paljon hänen kanssaan ja käyneet jatkuvasti kaupoissa ja kauppakeskuksissa. Tähän saakka tyttö on viihtynyt hyvin rattaissa tai kaupan ostoskärryjen istuimessa. Nyt uusi ongelma on se, ettei lapsi halua istua vaan kävellä tai pikemminkin juosta eri paikkoihin. Hän ei anna pitää kädestä. Kaupassa käynti on aika stressaavaa, kun puolet tavaroista jää ostamatta! ;) Miten muut olette ratkaisseet tilanteen? Vaihtoehtoina näen lähinnä lapsen laittamisen väkisin rattaisiin, mikä aiheuttaa huutoa tai sylissä pitämisen väkisin, mikä aiheuttaa myös huutoa ja on raskasta. Olen yrittänyt antaa käteen jonkin lelun tai suunnata huomiota muualle, mutta lapsi vain haluaa kulkea itse. Onneksi uskoo, kun kielletään koskemasta tavaroihin, mutta pääsee hyvin nopeasti pois vanhempien luota. Näin pienen ei kuitenkaan voi antaa mennä kovin kauas. Eihän tässä muuten sinänsä mitään, mutta lapsen kovaääninen itkeminen kaupassa on minusta kiusallista ja hätäännyn itse siitä. Ehkäpä olisi vain paras laittaa rattaisiin ja antaa huutaa vähän aikaa? Sitä en ole kokeillut vaan olen heti nostanut pois kärryistä, kun on alkanut kitistä... Sitä ei ehkä olisi pitänyt tehdä. :) Onko muilla vastaavia kokemuksia?
 
Ei ole kokemusta moisesta, miellä saman ikänen poika. Mutta jos vastaava tilanne tulisi meillä, niin antaisin pojan surutta huutaa kärryissä. Itku on ihan normaali lapsen tapa ilmaista itseään. Kyllä itsekkin itken silloin kun itkettää eikä kukaan sitä "estä" :)
 
Ano
Mulla myös 1,5v lapsi. Yrittää välillä kiukutella ja raivota, että pääsis kaupassa kärryistä pois ja päästänkin aina sen verta, mitä on sitten lähellä nätisti. Kun lähtee juoksentelee, nostan takas kärryihin ja sitte huudetaan se hetki. Nykyään tuo istuu jo aika nätisti ja luovuttaa nopeasti, ei juoksentele enää pahasti.

Mites teille noi turvareppu/valjaat? :)
 
Kiitos vastauksista! Onko kenelläkään kokemusta valjaista? Kaveri antoi meille sellaiset, mutta niiden käyttö tuntuu vähän hurjalta... Oletteko nähneet niitä kenelläkään esimerkiksi kaupoissa? :) Ehkä seuraavan kerran annan vain itkeskellä hetken kärryissä.
 
Ano
Mulla on tosi monella kaverilla semmonen turvareppu ja niitä näkee täällä meidän suunnalla ainakin tosi paljon kauppakeskuksissa ja julkisissa ym. Tosi kivan näköisiä :) Kuulemma tosi toimivia, kavereiden muksutkin on lähinnä ylpeitä et saavat kävellä ite ja et heil on joku hiivatin apinareppu, eivätkä sitte ilmeisesti enää muista ymmärtää, et tosiasiassa ovat hihnan päässä. Hattentatista löytää oikein kivoja turvareppuja :) Mulla on hankinnassa meille turvareppu myös tossa vähän myöhemmin (kun rupee olee oikeeta tarvetta tai viimeistään kun lähdetään ulkomaille tossa keväällä).

Mä oon vähän sitä mieltä, että turvareppu tuo nimensä mukaisesti turvaa. Että se lapsi ei ryntää ulos kaupasta ja eksy tai juokse vilkkaalla kadulla auton alle. Et ei kai kukaan moista käytä ihan muuten vaan tuolla mennessä, vaan nimenomaan kauppakeskuksissa, lentokentillä ym. missä on paljon ihmisiä ja turvatonta, ettei se lapsi katoa tai satuta itteään.
Siks lisäks jos joku asia helpottaa omaa arkea, niin siitä vaan. Ainahan on olemassa noita hölmöjä, jotka kuvittelee että lapsen valjaat tai turvareppu on sama asia kuin koiran taluttaminen, mutta siis jätetään hölmöt oman onnensa nojaan typerine ennakkoluuloineen.
 
Enpä nyt viitsi ruveta sen enempää asiaa puimaan, kun nähtävästi Ano ei siihen rakentavasti kykene. HÖLMÖJÄ, eikö asiaa pysty rakentavammin ilmaisemaan, kun nimittelemällä. Mielestäni jokaisella ihmisellä on mielipiteeseensä oikeus, ilman pelkoa että joku tulee heti nimittelemään.
 
Ennen kauppaan lähtöä tai matkalla tehdään pelisäännöt selväksi: kaupassa ei juosta tai hölmöillä. Kerran olen taluttanut kiljuvan 2,5 veen kädestä pitäen pois hypermarketista kun ei vaan sana mennyt perille. Jäi ostokset sillä kertaa tekemättä.

Mun mielestä vanhemmat kammoaa liikaa kurinpitoa julkisilla paikoilla just sen takia että lapset protestoi ja huutaa sitten. Kyllähän ne kanssaihmiset enemmänkin ihmettelee sitä, jos lapsen annetaan säheltää oman mielensä mukaan eikä siihen puututa. Mä olen itse kaupassa töissä ja kyllähän nuo pienten lasten raivarit on ihan jokapäiväistä nähtävää ja kuultavaa, eli kyllä ne muidenkin muksut siellä kiljuvat. Sitä paitsi muksut oppii jo kerrasta että jos saavat tehdä kaupassa niin kuin haluavat niin tasan varmasti tekevät niin seuraavillakin kerroilla.
 
Ja siis väkisin en pitäisi kärreissä / vaunuissa, vaan opetellaan sitä kaupassa käyttäytymistä. Mun mielestä aikuinen päättää milloin pidetään kädestä kiinni, ei lapsi.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä kans oli likalla tossa iässä vaihe jolloin kaupassa kiinnosti enemmän juokseminen kun kärryissä tai rattaissa istuminen. Puolitoistavuotias on vielä liian pieni sopimaan etukäteen sääntöjä saatikka sitten muistamaan tai noudattamaan niitä. Sopii varmasti myöhemmässä vaiheessa.

Meillä joinain kertoina istutettiin väkisin kärryyn, huusi tai ei, pianhan kiukku ohi menee ja ääntää maailmaan mahtuu. Noin pienen huomion saa vielä helposti kiinnitettyä muualle ja mielipahan unohtumaan.
Samoihin aikoihin kun ei enää kärryssä viihtynyt me kokeiltiin ekaa kertaa myös niitä autokärryjä joihin tyttö meni välillä jopa mielellään istumaan.
Joinain kertoina annettiin kävellä. Toinen aikuinen hoiti ostokset, toinen meni lapsen perässä. Turvareppu on tässä hyvä ja suosittelen sitä. Minusta turvallisuus pitää huomioida ensin eikä ajatella sitä miltä muiden silmissä näyttää. Ja reput ovat yleistyneet paljon ja niitä saa kaikenlaisia kivannäköisiä.
Meillä tyttö jopa tykkäsikin repusta ja usein pidettiin kesällä kävelyretkillä ja ulkoillessa. Meillä tykätään paljon kävellä itse pitkiäkin matkoja ja ko reppu lisää turvallisuudentunnetta itsellekin. Ton ikäinen on kuitenkin vielä niin pieni mutta kuitenkin niin nopea että jatkuvasti saa olla valppaana.

Tsemppiä AP:lle kauppareissuille. Lohduttaudu että tuokin vaihe menee ohi. Meillä se ei ainakaan kestänyt kun hetken. Toki vieläkin (1v 10kk iässä) haluaa joskus itse kävellä mutta useimmiten tyytyy kärryköröttelyyn ilman kiukkua.
Ja suosittelen reppua, se ei ole typerää vaan viisasta. Lapsen parhaaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ano
masuilija, sori nyt vaan tuo hölmöstä puhuminen. Mutta onhan se vähän hölmöä, että lapsi kahlitaan ihan tyytyväisenä rattaisiin koska se nyt vaan on vanhemmalle helpompaa ja lapselle turvallisempaa, mutta se että päästäis lapsen ihan itte kävelemään ja liikkumaan, vaikkakin valjaissa, on sitte jotenkin tuomittavaa "koiran ulkoilutusta"?
 
Meillä lapsi kulkee valjaissa joko niin, että tyttö pitää kärryistä kiinni ja valjaat kädessäni varmistavat, ettei lapsi pääse spurttaamaan muiden ihmisten kärryjen alle tai istuu kärryissä valjaat kiinni ostoskärryissä. Pieni elohiiremme tuli kerran pää edellä kärryistä alas, kun olin ottamassa omenoita pussiin. Sen jälkeen vilkasliikkeinen ja erittäin eloisa lapsi on ollut aina ostoskärryissä kiinni.

Minä näen valjaat nimenomaan turvallisuustekijänä. Miljoonasti suurempana turvallisuustekijänä kuin kulmasuojat tai konttauskypärän. Valjaat ovat minun turvallisuustekijäarvostusasteikollani siellä pyöräilykypärän, turvaistuimen ja portaiden yläpäässä olevan portin kanssa samoilla viivoilla.
 
masuilija, sori nyt vaan tuo hölmöstä puhuminen. Mutta onhan se vähän hölmöä, että lapsi kahlitaan ihan tyytyväisenä rattaisiin koska se nyt vaan on vanhemmalle helpompaa ja lapselle turvallisempaa, mutta se että päästäis lapsen ihan itte kävelemään ja liikkumaan, vaikkakin valjaissa, on sitte jotenkin tuomittavaa "koiran ulkoilutusta"?
En todellakaan tuomitse, mutta itse en laita lastani niihin koska meillä valjaissa ulkoilutetaan koiraa.
 
Ja ehkä ymmärrän nuo valjaat jossain helsingin ydinkeskustassa, koska siellä tosiaan vaaratilanteita sattuu, mutta täällä meidän keski-suomessa tuskin sittarissa poika pääse niin ison vaaran alle, koska meillä kuljetaan lapsen kanssa yhdessä pitämällä lasta kädestä.
 

Yhteistyössä