Taas on kaikki open lellikin palkittu stipendein

  • Viestiketjun aloittaja Pin is it
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Höpö höpö!

Ainakin vanhempainyhdistyksen stipendit menee aina vanhempainyhdistyksen jäsenten lapsille tai sitten heidän kavereilleen. Pahimmillaan luokan inhotuin ilkiö saa kiva-kaveri stipendin, kun jaetaan tuolla periaatteella.
 
Meillä poika nappasi stipendin vaikka käyttäytyminen on vain kasi, mä en ole poikennut koko koululla kuin "niissä huonommissa" merkeissä tasan kerran eikä eksäkään kuulu yhdistyksiin tai ole mitenkään sidoksissa mihinkään stipendejä tehtaileviin tahoihin.

Ihan omin avuin siis, hyvällä lukumenestyksellä. :)
 
vierailijapimppelipim
Kiitos vaan, meillä sai kaksi tyttöä :) Ja ihan oikeesti ovat koko talven tehneet töitä ja kymppejä saaneet, eli ei se ihan naaman perusteella tullut!
Ok, joissain kouluissa ne jaettiin perusteella reippaus ja tsemppaus. Myös iloisuus oli syy. Meidän koululla stipendejä ei jaettu suoritusten taikka osaamisen tms perusteella. Näin ainakin mikäli on uskominen niitä perusteita mitä opettaja kertoi.
 
vierailijapimpelipom
Meillä poika nappasi stipendin vaikka käyttäytyminen on vain kasi, mä en ole poikennut koko koululla kuin "niissä huonommissa" merkeissä tasan kerran eikä eksäkään kuulu yhdistyksiin tai ole mitenkään sidoksissa mihinkään stipendejä tehtaileviin tahoihin.

Ihan omin avuin siis, hyvällä lukumenestyksellä. :)
Niin kerrottiinko teidän koululla mikä oli se syy miksi tämä huonotapainen koululainen sai stipendin? Luokan parhaasta kiukumenestyksestä vai sitten tuo syy mikä mainittiin jo otsikossa?
 
vierailija
Minua ottaa pattiin tytön harrastuksessa kauden päätteeksi jaettava palkinto. Kaikki muut 'vanhat' harrastajat ovat jo saaneet palkinnon, paitsi oma tyttöni. Nyt keväällä palkinnon sai yksi vasta vähän aikaa sitten joukkueeseen mukaan tullut.

Niin se vaan näyttää olevan, että nykymaailmassa suunapäänä olevat huomioidaan ja hiljaisemmat itsestään numeroa tekemättömät jäävät nuolemaan näppejään. Ei tunnu kovin reilulta.
 
mun mielestä niitä stipendejä ei pitäisi jakaa niille, jotka on niitä priimuksia, vaan niille, jotka on saaneet parannettua suorituksiaan vuoden aikana
Näin juuri.
Jollekulle, joka menestyy koulussa yleensä ottaen hyvin, stipendillä ei välttämättä ole niin suurta merkitystä kuin jollekulle sellaiselle, joka ei yleensä menesty ja harvoin saa kiitosta ja kannustusta.
 
vierailija
Ihan sama, mikä on peruste, mutta olisi suotavaa, että stipendien saajat vaihtuisivat (edes joskus.)

Muistan omalta kouluajaltani kun ensin peruskoulua käytiin 9 vuotta ja sen päälle lukiota 3 vuotta ja AINA sama tyttö ja sama poika saivat stipendin. Perusteena siis, että paras keskiarvo tytöllä/pojalla.

Ei meillä muilla ollut mitään mahdollisuutta saada stipendiä, koskaan.
 
vierailija
Meilläkin aina tietty kaveriryhmä sai stipendit. Olivat sellaisia keskitason kilttejä tyttöjä. Parhaimmat arvosanat saaneet eivät saaneet stipendejä, eivätkä myöskään ne ulkopuoliset, kaverittomat, mutta kiltit ja keskitasoiset.
 
Samamies
Mä en koskaan saanut peruskoulussa stipendiä, vaikka oli melko hyvä oppilas. Keskiarvo yli ysin jne. Joskus sain toki palkintoja jostain taloustietokilpailusta ja matematiikkakilpailusta, mutta se on eri asia.

Kiltit tytöt nuo stipendit pääosin nappasivat. Tosin musta tuntuu myös että vielä 80-luvun lopulla noita stipendejä jaettiin ihan hirveen vähän. Eli toisaalta jos koulussa oli semmoiset 120-150 oppilasta ikäluokkaa kohden, niin jos stipendejä jaettiin se 4-5 niin ei kai se sitten oo ihme, että esim. minä en saanut niitä vaikka taisin olla koulun toiseksi paras poika yleismenestykseltä.
 
vierailija
Meidän poika päätti ala-asteen, keskiarvo päälle kasin. Ei saanut koulusta stipendiä, mutta minä annoin sille äitin stipendin.
Meidän alakoulun päättäneellä pojalla oli myös keskiarvo vähän päälle kasin. Yläkoulun päättäneellä isoveljellään taas oli keskiarvo lähemmäs ysiä. Heidän pikkuveljellään, joka päätti kakkosluokan, oli myös tosi hyvä todistus, arviointi oli sanallista. Kukaan heistä ei saanut stipendiä koulusta (vanhin on saanut viime vuonna), mutta me vanhemmat annamme oman stipendimme jokaiselle heistä! Kaikki ovat pärjänneet hienosti! :D

Yläkoulun juhlissa olleena minusta oli positiivista se, että siellä palkittiin stipendein sellaisia, jotka olivat eniten parantaneet keskiarvoaan tms. Poikakin totesi, että on hienoa, etteivät aina vaan parhaimmat saa, vaan myös ne, jotka ovat tosissaan tsempanneet. Olen täysin samaa mieltä.
 
  • Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
Samamies
Toi "tsemppistipendi" on periaatteessa ok, mutta mun mielestä sekin jaetaan aika erikoisin perustein välillä. Esim. veljeni poika kohotti yläasteella keskiarvoa kasilta ysille 0,5 pykälää ja sai ton stipendin. Nosti suunnilleen 7,5 kasiin. No onpa hankala nostaa. Tolla tasolla se nostaminen kun ei oikeestaan vaadi edes mitään. Samalla luokalla yksi nosti kasista ysiin, mutta ei saanut stipendiä. Jotenkin perusteltiin, että "hän oli jo ennen hyvä"... huh huh... No semmosta.

Oliko näitä lukiossa ennen? Tuskin. Minullakin oli Lukion kaikkien aineiden keskiarvo 7,5 ja kirjoitin silti laudaturin paperit (vanha laudatur toki). Eikö tuostakin olis jonkun stipendin ansainnut :) No mulla riitti opettajien hölmistyneet ilmeet...
 
Stipendi721
Mimmosia "omia stipendejä" ootte jakaneet? Annatteko joka vuosi vai ajattelitteko esim. vain peruskoulun päästötodistuksesta. Ja millaiset on omat kriteerinne.

Minulla on menee tyttö ysille ja poika seiskalle. Tyttö on erittäin hyvä koulussa ja poikakin pärjää ihan ok. Ajattelin, että silti pakko olla sama mitta-asteikko heille.

Päätin, että jokasesta kympistä saa 10 euroa ja jokaisesta ysistä vitosen. Keskiarvosta sitten niin, että 9:stä saa 100 euroa ja kasista 50 euroa.

9 ylittävistä kymmenyksistä saa kympin ja 8 ylittävistä vitosen.

Tyttö saa varmaan tuolla kaavalla jotain 200 euroa, poika tällä menolla ehkä satasen. Mutta mun mielestä silti reilua, koska homma on ainakin selvä.
 

Yhteistyössä