Taas perätilasta, ja missä liikkeet tuntuu?

Moi, gallupintynkää teille joilla vauveli viihtyy perätilassa: missä ja miten tunnette liikkeet? Oletteko huomanneet itse istuuko ns.linkkuveitsiasennossa vaiko täydellisessä perätilassa jalat ristissä?

Mulla todettiin viime viikolla perätila neuvolassa tarjontaa ultratessa. Ensi viikolla sitten naistenklinikalle käännösyritykseenmutta elättelen toivoa josko itse kääntyisi.. vaikka näillä viikoilla tuo lienee epätodennäköistä (35+4).

Itse olen tuntenut potkuja pääasiassa nivusissa koko raskauden ajan mutta TH on tunnustellut että sikiö olisi raivotarjonnassa. Joten olen kuvitellut että ne nivusten jysäykset on nyrkkeilyä ja potkut kohdistuu lähinnä selkärankaan ja siksi en itse niitä tunne. Joku iso möhkäle on puskenut navan kohdilla ulospäin jo viikkotolkulla. Nyt alkaa epäilyttää että tämä on ollut perätilassa koko ajan ja neuvolan TH on käsikopelolla erehtynyt.. oli kyllä itsekin yllättynyt kun vauvan pannu löytyikin kylkiuiden alta!

Eikö näillä viikoilla jo tunne selvästi jos vauva kääntyy? Ahdistaa niin vietävästi, olin jo hyvin tsempannut itseni synnytystä varten ja nyt menee homman miettiminen ihan uusiksi, ensisynnyttäjänä tod näk en lähde perätilassa olevaa alakautta pukkailemaan. Vaikka ei pelota niin epävarmuus on ärsyttävää. Kiitos kommenteista, olisi kiva kuulla muiden perätilaodottajien tuntemuksia.
 
Heips!
Mulla oli eka lapsi koko raskauden ajan perätilassa ja sen pään tunsi kyllä tosi selvästi tossa tissien alla.
Nyt tässä tokassa kävi niin, että oli vkolle 30 asti istumassa ja kääntyi sitten eräänä yönä ja teki kyllä tosi kipeetä. Sen jälkeen on mielestäni muljahdellut ihan ihme asentoihin, välillä pää tuntuu kyljessä.
Suosittelen, että kieltäydyt siitä väkinkääntämisestä, siinä on aikamoiset riskit. Yleensä siihen perätilaan on joku syy, kuten lyhyt napanuora tms. Ja vauva saattaa kääntyä vielä takaisinkin käännöksen jälkeen.
 
No joo, olen kyllä miettinyt noita riskejä mutta kun soittivat ja kutsuivat Naistenklinikalle, minulle kyllä vakuuteltiin että ovat hellävaraisia ja toimenpiteen yritys ei satu minuun eikä vauvaan. Ja eikös ne ultraa tarkkaan napanuoran sijainnin yms? Kuulin että NKL:llä on uusi 4D-laitekin, eikös sillä näe napanuorankin..

Jotenkin tuntuu vaan uskomattomalta että neuvolakätilö on tulkinnut vauvan asennon ihan päinvastoin. Toisaalta sydänäänet on dopplerilla aina löytyneet alavatsalta, viime viikkoon asti siis jolloin yks kaks olivatkin sitten kylkiluiden alla selkeimmät. Mutta tällä välin en kyllä mitään eroa ole liikekaavoissa huomannut, tuntuu hassulta että 34.viikolla vauva voisi heittää voltit huomaamattani! On tämä jännää... :)
 
täällä yksi yllätysperätilan synnyttänyt!
Ikuinen mysteeri on se että onko lapseni kääntynyt ihan loppumetreillä perätilaan vai ollut siellä jo hyvän aikaa...
koko raskausajan liikkeet olivat epäselvempiä kun esikoista odottaessa(mm. potkut ei olleet niin voimakkaita mut suunta mun mielestä tuki sitä et on rt.) mut näin jälkikäteen ajateltuna olis pitänyt itsekin vaatia tarkempia tutkimuksia.mulle vaan sanottiin et istukka pehmentää varmaan potkut.
lapsi oli viikolle 27 poikki/perätilassa ja sit viikolla 30 olin itse vahvasti sitä mieltä että on kääntynyt pää alaspäin.neuvolatäti yhtyi tähän ja omasta mielestä liikkeet tuntuivat sen verran ylhäällä että vauvan oli pakko olla pää alaspäin.viikolla 35 lääkäri totesi myös että rt on.

loppuviikot seurailin pallean kohdalla peppua joka siirtyi puolelta toiselle kun vauva vaihtoi kylkeä.pari viikkoa ennen synnytystä tosin ihmettelin kun peppu tuntui niin kovalta ja hän tunki sitä kylkiluiden alle ja tätä edelsi 2 päivän mylläys öisin..liekö sit silloin myllännyt itsensä pt.

viikolla 41+3 meni vedet ja lähdin synnärille jossa todettiin pt ja sektiolla tyttö syntyi samana päivänä.syinä oli yliaikaisuus ja lapsen suuri koko sekä epäkypsä tilanne kohdunsuulla.lääkäri vielä mainitsi että pää oli jo täysin muotoutunut eli hänen mielestään on ollut pt kauan.

ja yks asia mikä vielä tulee pt mieleen on se et koko alaosa tuntuu olevan vauvaa täynnä ja lonkkakivut oli kovat.

synnytys sektiolla meni hyvin ja sylissä tuhisee ihana tyttö melkein 4 vkoa vanha
 
Mulla vauveli heitteli masussa kuperkeikkaa... Itse en tuntenut kun vauva pyörähti mahassa... Välillä oli perätilassa ja välillä oikein päin. Rv 33 vauva sitten päätti jämähtää perätilaan ja viihtyikin siinä sitten käännytykseen saakka. Potkut tuntuivat kyljessä melko matalalla ja pää ihan selvästi tissien välissä. Välillä potkuja sateli myös kohdunsuulle ja sehän se vasta mukavan tuntoista olikin... Olen vähän eri mieltä käännytyksestä kuin pikkuvaemo. Mulle tehtiin ulkokäännös rv 37 ja en kokenut sitä pahaksi. Sehän tehdään synnytyssalissa juuri sen varalta, jos jotain menee pieleen. Väkisinhän sitä vauvaa ei käännetä, eli jos vauva ei lähde kääntymään, niin homma jätetään kesken. Käännytys ei käynyt kipeää, mutta kyllähän se vähän epämiellyttävää oli, mutta se ei kestänyt kuin muutaman minuutin. Vauva siis kääntyi ja silloinkaan en huomannut käännöstä... Vauva syntyi sitten normaalisti alakautta.

Toivottavasti vauvasi vielä kääntyy itsekseen...
 
mulla sydänäänet kuului alamahalta...ja minäkin kuvittelin et potkut menee selkärankaa kohti vaikka lapsi olis rt.
lääkäri sanoi kättärillä että neuvolan seuloista menee tosi paljon pt läpi sormien...siellä niitä yllätyksiä sit synnytellään.
 
HeMa, kiva kuulla että perätilaisen sektio yllätyksenäkin meni mukavasti! Ja onnea pikku tytöstä!

Mulla vatsa vielä tosi ylhäällä, sekin varmaan vaikeuttaa vauvan asennon hahmottamista. Naistenklinikalta kyllä lohduttelivat että ei synnyttäjän odoteta itse tietävän miten päin vauva on, eikä usein kuulemma ole mahdollistakaan. On vaan niin urpo olo kun ei voi luottaa neuvolan käsikopeloon eikä omaankaan arvioon! Pitänee vaan ottaa se asenne että katsotaan päivä kerrallaan, ja synnyttäessä sitten selviää mikä on homman nimi. Elleivät totea että on peppu kiinnittynyt tms. joka aiheuttaa sitten sektioajan varailua samantien.
 
Täällä mietitään samoja asioita... Nyt viikkoja 31+1 ja ekan kerran perä/jalkatila todettiin 4d-ultrassa viikoilla 21+2. Mulla kyseessä kolmas raskaus ja mielestäni lapsi on koko ajan ollut perätilassa. Kaksi edellistä ovat olleet kiltisti raivotilassa jo aikaisessa vaiheessa... Neuvolalääkäri kirjasi viikoilla 27+6 rt mutta en oikein ollut samaa mieltä koska lapsi potki selkeästi alaspäin. Viime neuvolassa kätilö tunnusteli pyynnöstä tarkasti ja oli samaa mieltä, pää tuntui ylhäällä ja sydänäänet alhaalla. Välillä oli myös poikittain.

Vielähän ei näillä viikoilla kannata huolestua, voi kääntyillä niin kuin itseään huvittaa! Joskus harvoin huomaan että on kääntynyt oikein päin mutta vain hetkeksi. On ilmeisesti kovin mieltynyt asentoonsa :) Niin ja ainakin nyt epäilen että on jalat ristissä eikä linkkuveitsenä. Jos vielä seuraavassa neuvolassa on epävarmuutta tarjonnasta, laittavat lähetteen ultraan. Toivotaan että ymmärtää kääntyä ajoissa!
 
Minulla kyllä esikoista odottaessa neuvolassa erehtyivät vauvan asennosta. Vielä samana päivänä kun menin sairaalaan niin sanoi että rt. Sairaalassa kätilö onneksi huomasi että saattaa olla perätilassa ja veikin ultraan tarkistukseen. Lääkäri arvioi koon ja kuvasivat lantion samantien. Itse synnytin alakautta kun kaikki alatiesynnytyksen kriteerit täyttyivät, mutta olisin saanut sektion jos olisin halunnut. Käännöstä ei enää voitu edes yrittää kun lapsi oli laskeutunut ja lapsivettä tihkui.
Liikkeet tuntuivat pään puskemisessa kylkikaaren alle ja potkut alhaalla. Nyt odotan toista ja liikkeitä olen seurannut tarkemmin mihin tuntuvat. Automaattisesti eivät tarkista asentoa ultralla, vain jos eivät ole varmoja asennosta.
 
Täällä ihmetellään sanoja asioita :/ Viikkoja tosin kasassa "vasta" 28+4, mutta alkoi asia mietityttämään yhä enemmän tänään, kun olin neuvolalääkärin tarkistuksessa. Minusta nimittäin vauva on ollut perätilassa koko ajan ja lääkäri 4D:ssä (25+3) totesi neidin istuvan tiukassa linkkuveitsiasennossa, varpaat poskien sivuilla :LOL: Enkä minä ole huomannut ainakaan, että hän siellä olisi muljahdellut ympäri (vai voiko olla, että näillä vkoilla n.1,3kg vauva voi kääntyä äidin huomaamatta?)!
No tänään sitten lääkäri totesi tuntevansa vauvan pään sisätutkimusta tehdessään eikä oikein uskonut, että se voisi peppu olla (oli kuulemma niin kovantuntuinen).

Mutta se mikä oudoksuttaa eniten on sydänäänet: ne kun ovat aina ja jatkuvasti kuuluneet ihan alavatsasta! Jossain vaiheessa hermoilin jo, että vauvan sydän on ihan väärässä paikassa, koska niin selvästi neiti tuolla synnytyskanavassa on np- ultrasta asti istunut :p Mutta voiko sitä vauvan sykettä kuulla dopplerilla muualta kuin sydämestä ts. saahan ihmisen pulssin mitattua muualtakin kuin vain sydämen päältä?

Liikkeet tuntuu 80%:sesti alaosassa vatsaa, joskus sitten tuolla navan kohdilla.
 
Onpas kiva että olette näin ahkerasti jakaneet omia kokemuksianne! Tuntuu tosiaan että tuo vauvan asennon selvittäminen ilman ultraa on aikamoista arvailua, mikä ei tietenkään ole sinäänsä yllättävää mutta neuvolassa ovat niiin varmoja omista käsikopelo-arvioistaan. (Tulin just neuvolasta ja nyt sitten käsikopelolla todettiin että joo, samoin päin on kun viikko sitten eli peppu edellä yhä tulollaan. Meidän neuvolassa on yksi 2d-ultra johon neuvolan th-kätilöt saaneet koulutuksen tarjonnan tutkimiseen, mutta tällä kertaa ei katsonut tarpeelliseksi treenata sen käyttöä)

Tämäkin vauveli oli 4D:nä tehdyssä rakenneultrassa ja muutaman viikon sen jälkeenkin poikittain linkkuveitsiasennossa, mutta mulle on myös mysteeri onko koskaan ollutkaan pänny alaspäin! Kokoarvioksi heitettiin tänään että "melkein kolmekilonen" joten neljää kiloa lähentelisi laskettuna aikana. Mutta tiedä noista painoarvioistakaan sitten! Lisäksi yritin näitä neuvolan vinkkejä missä asennossa pitää pyllistellä että saisi vauvan kääntymistä 'avitettua' mutta mulla on tullut paha olo viidessä minuutissa, tuntuu että keuhkot menee kasaan. Sekin lienee tämän korkella olevan vatsan ansiota.

Noh, ensi viikolla koko homma toivottavasti selviää Naistenklinikalla ja päätös synnytystavasta tehdään siinä samalla. Siihen asti vaan pitää malttaa ja olla stressaamatta..
 
Jatkan vielä, mullakin liikkeet tuntuu korkeimmillaan navan kohdalla, useimmiten potkii alaspäin :x tai lonkan suuntaisesti. Ne kerrat kun on ollut oikein päin, potki ihan selvästi ylös. Tiistaina huomasin kun kääntyi ja otti kyllä sen verran kipeää ettei voinu olla huomaamatta...

Kyllä mun mielestä sykkeen kuulee muualtakin, meillä ainaki kätilö kokeili mielenkiinnosta mistä dopplerilla kuului parhaiten ja kyllä se muuallakin kuului, parhaiten tietty suoraan vauvan päältä. Missä teillä tuntuu hikka? Tämä hikkaileekin tosi alhaalla.

Aika jännäksi vetää jos ei ite käänny, istukka on etuseinämässä ylhäällä, ei käsittääkseni paras paikka jos kääntämistä ajatellaan. Kaksi 4kg painoista on aikaisemmin syntynyt että tilaa luulis olevan :LOL:

Tietääkö joku kuinka synnytystapa-arviossa paikkoja kokeillaan, kun jostain luin et lääkäri tukkii nyrkkinsä sisälle ja katsoo et mahtuuko... :eek: Jää kyl multa koittamatta jos aikoo sellasta harrastaa! Ei kai nykyään voi olla noin alkeellista...!?
 
RouvaPannunen, perätilavauvan synnytystapa-arvio tehdään käsittääkseni pelvimetrialla, eli otetaan magneettikuvat lantiosta. Ei siis vissiin 'nyrkkipelillä' ! (huh)

Vauvan koko myös tärkeä, jos arvioidaan yli nelikiloiseksi niin ei lähdetä alakautta edes yrittelemään. Näin olen lukenut ainoasta asiallisen oloisesta artikkelista jonka netistä olen löytänyt:
http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo94041.pdf

 
Ai niin ja hikasta.. itse en ole selvää hikkaa huomannut koko raskauden aikana kun varmaan kolme kertaa, ja kaikki tuntuneet tuolla alavatsalla. (hämäävää) Jospa se koko vauveli hytkyy hikan voimasta ja se tuntuu siellä missä vatsahermot herkimmät? Paha arvailla.. Ja tyypillisenä murehtijatyyppinä olenkin alkanut miettiä miksi sitä hikkaa ei ole tuntunut tai ollut, ja tarkoittaako hikan puute sitä että vauvalla ei ole kaikki kunnossa :kieh:
 
Minä en tuntenut yhtään, kun vauva kääntyili. Rv 32 jälkeen kääntyi pari kertaa perätilaan, mutten tuntenut sitä missään. Ainut, et toinen lonkka oli mahottoman kipee aina kun oli perätilassa. Kääntyi sitten lopullisesti pää alaspäin rv 39. Kääntämistä ei edes yritetty, eikä puhuttukaan siitä, koska joka toisessa ultrassa oli oikein päin ja katottiin, et on tilaa pyöriä, joten aivan varmasti kääntyy ihan oikein päin ennen synnytystä. Ja onneksi kääntyikin =)
 
ketturepussa: miten päin ne käski pyöriä, et muksun saisi kääntymään? ;)
itseäni alkaa pikkuhiljaa huolestuttamaan kun viikot kuluu ja mukelo perätilassa. tosin ollaan vasta 29+3, mutta kun ensimmäinen jo onnellisena oli rt:ssä tähän aikaan.... ja tämäkin pyörähtää silloin tällöin, mutta eipä viihdy pitkään vaan takaisin vänkää... :LOL:
eikä ois hirveetä inspistä lähteä leikeltäväksi, vaan alakautta mielellään yrittäis...mutta ei perätilaista....
 
Minulla lantiot kuvattiin röntgenissä ja ultralla mittaili vauvan kokoa kun arvioi kokoa. Ei se synnytyslääkäri nyrkillä kokeillut mahtuuko tulemaan. Neuvolassa kyllä viimeisessä tarkastuksessa käytti nyrkkiä mittarina, mutta lääkärihän erehtyi asennosta. Sama lääkäri oli minulla sitten jälkitarkastuksessa ja myönsi että helposti saattaa erehtyä luulemaan peppua pääksi.
 
Jeppistä, mulle neuvottiin kaksi asentoa: Nelinkontin persus pystyssä kyynärpäihin nojaten, tai selällään jalat n 90 asteen kulmassa esim sohvalla tai tuolilla lepuuttaen, ja tyyny lantion alla niin että takamus selvästi kohotettuna. Mua kyllä alkoi ahdistamaan molemmissa n 10 minuutin jälkeen... ja jos tuntuu pahalta niin ei pidä tehdä. Syvät kyykkyasennot kiellettiin, koska kyykkiminen voi painaa tarjoutuvaa osaa syvemmälle lantioon... Toisaalta, jostain sivulta luin synnytyslääkärin kommentin että odottaja ei oikeasti voi vaikuttaa vauvan asentoon millään lailla. Kai maalaisjärjellä ajatellen kuitenkin voisi 'ohjata' vauvaa pyörähtämään jos tilaa on missä liikkua. Mutta vauvahan voi aina pyörähtää takaisin! Ja kuten pikkuvaemo tuolla aiemmin jo huomautti, on perätilalle yleensä joku hyvä syy ja vauva hakeutuu asentoon mikä on sille kaikkein mukavin.
 
Tuli vielä mieleeni että onkohan kukaan tutkinut ja vertaillut perätilavauvoja kasvattavien naisten vartalontyyppejä, tekeekö tietynmalliset naiset todennäköisemmin perätilavauvoja? Itse olen tälläinen vyötärölihavuuteen taipuvainen jolla läskit kerääntyy kahdeksi siistiksi michelin-megamakkaraksi. (omenatyyppi) Ihan kuriositeettina mietiskelen että onko perätilavauvat yleisempiä omena vai päärynävartaloisilla? :LOL:
 
Minulle kätilö sanoi ultrassa kun kysyin todennäköisyyttä että tämä toinenkin olisi perätilassa että jos kohtu on tietynmallinen niin aina on perätila. Sitä ei vain voitu siinä raskauden vaiheessa nähdä.
 
joo, jää ainakin tuo selällään makailu pois... :LOL: neukkutäti sanoi, että myös lantio saattaa olla sen muotoinen, että aina perätilassa. itsellä onneksi yksi raskaus takana ja siististi rt:ssä, jonka vuoksi suuret toiveet et tääkin valitsee sen suunnan. itse epäilen tällä kertaa syyksi istukkaa, joka on etuseinässä (en tiedä ylhäällä vai alhaalla) ja lekurin mukaan normaalia isompi. se varmaan ahdistaa muksua sen verran, et valitsee pt:n mielummin. no aika näyttää ahdistaako istukka (?) vai tilanahtaus enemmän, kun painoa tulee lisää... :LOL:
 
mulla huomattiin perätila rv 38+5. koko ajan neukkuterkka ja -lääkäri olivat sitä mieltä että rt on. itse olin "intuitiivisesti" erimieltä ja suunnilleen pakotin ne ultraamaan ja perätilassahan tuo on. kovin olivat pahoillaan väärästä arviosta,mutta paljonko auttaa?? mulla potkut tuntuu kylkiluun alla (on vissiin linkkuveitsiasennossa) ja hikka alhaalla ja sydänääniäkin terkka on aina mitannut tuolta alhaalta. ja aina on ollut sitä mieltä että peppu tuntuu tuossa rintalastan alapuolella... joka siis todellisuudessa pää. nyt olen korkeitten viikkojeni takia rampannut "asiantuntevammilla" lääkäreillä jotka ovat olleet sitä mieltä, että vauvani on ollut koko ajan pt. näin siis meillä. jännityksellä synnytystä (sektiota) odotellessa...
 
jotenkin lohdullista ajatella että en itse ole idiootti kun en lapsen kääntymistä tai pt ole huomannut!olen jo ehtinyt tässä itseäni syyttää...
mulla tyttö oli linkkuveitsiasennossa eli potkut siis tuntuivat kyljissä ihan kun jos olis rt ollut.näin mulla liikeet tuntui esikon kanssa joka oli rt loppuun asti.
Hikka tuntui alhaalla pääosin mut välillä ylempänä,vaik vaikeaahan se on arvioida kun koko maha hytkyy :D
peppu joka pyöri pallean kohdalla vaihtui jossain vaiheessa pääksi enkä mitään huomannut, joka ilta tuli tunnusteltua ja aina se tuntui samalta..

koko ajan sitä edelleen miettii että oliko vauvalla syy kääntyä vai miksi se päätyi pt jos kerran pää oli jo todettu olevan hyvin lantiossa melko syvällä.ja miten ylipäätään mahtui kääntymään loppumetreillä
 
Ähh.. tänään on mökelletty mahassa moneen kertaan ja en tiedä kuvittelenko vaan mutta ihan kun yrittäisi kääntyä vaan eipä onnistu. Tai sitten vaan venyttelee... Ahdasta tuntuu olevan, vaikka eipä tämä ole kovin laajoja liikkeitä tehnyt aiemmillakaan viikoilla. Maanantaina tasan 36 viikkoa täynnä... eikä millään malttaisi odottaa keskiviikon NKL-käyntiin! Tää syö naista! Olispa joku ikkunaluukku-tyyppinen ratkaisu tonne mahaan niin näkis mitä siellä tapahtuu...
 

Yhteistyössä