Täällä kun aina valitetaan exästä joka kinuaa lisää rahaa,

sassa
2.3.1 Lapsen osuus asumiskustannuksista
Lapsen asumiskustannuksina otetaan huomioon alla olevan taulukon
osoittama prosenttiosuus 3.3.2 kohdan 1 - 5 kappaleen mukaan laske-
tuista lapsen kanssa asuvan vanhemman asumiskustannuksista.
Perheessä asuvien lasten lukumää- Yhden lapsen osuus
rä (huomioon otetaan vain lapsen asumiskustannuksista
kanssa asuvan vanhemman omat
lapset)
1 lapsi 23 %
2 lasta 19 %
3 lasta 16 %
4 lasta 14 %
5 lasta 12 %
6 lasta 11 %
7 lasta 10 %


Ote oikeusministeriön työryhmämietinnöstä "Lapsen elatusavun suuruuden arvioiminen". Linkki sivuille http://www.om.fi/36207.htm Laskeppas ap uudestaan ne lapsen kulutukset tuon mukaan..
 
Ihan uskomattomilta kuulostavat nuo ap:n laskelmat. Siis lapsen elatus on 679e PLUS vaatteet. Ei ainakaan mun ystävieni keskuudessa ole varaa laittaa lapsiin tuollaisia summia kuussa, ja silti pärjäävät. Itse kasvoin kodissa (Helsingissä), jossa isä makseli lähinnä viinavelkojaan, eli äidin palkalla eleltiin pääasiassa, ja mitään ei puuttunut, vaikka vähällä tultiin toimeen. Ja kyllä... itsellänikin on lapsi, atoopikko, joka tarvitsee rasvoja, että on minullakin jonkinlainen omakohtainen käsitys siitä, mitä lapsi kuluttaa.
Ihmetyttää, jos ei Tampereella ole halvempia vuokra-asuntoja, edes vanhoissa taloissa, sillä itse asuin H:gin keskustan kupeessa vuokrakaksiossa, ja vuokra oli 450e. Tai sitten vuokrat ovat parissa vuodessa nousseet niin paljon.
Tuota sähkön osuutta ihmettelin myös... Jos lapsen osuudeksi laskit puolet, sehän tarkoittaisi sitä, että kolmen kuukauden välein tuleva lasku olisi n. 120e... tuskin kai kuitenkaan??
Ja muuten, ainakin niitten tulevien ohjeiden luonnostelmissa etäisä joutuisi enimmilläänkin maksamaan n.200e, ellei sitten ole jotain todella kalliita erityistarpeita, tai äiti huomattavan pienipalkkainen/ilman omaa syytään työtön.
 
Vieras minäkin
Otan osaa Kaunis Aamu. Meitä akateemisia "suurkaupungissa" asuvia on muitakin. Jos asunnon vuokra on tuota luokkaa, on huomioitava että myös asuntojen hinnat ovat kalliimmat. Toki halvalla pääsee, siis todella halvalla, kun huonomaineiseen lähiöön muuttaa.

Sitä ihmettelen, miksi se isän maksama raha olisi muka äidille menevää rahaa, kyllä varmasti suuri osa sen lapsensa elintason parantamiseen kuluttaa. Miksi isä ei lapselleen "parasta" halua, varallisuutensa mukaan. AIna yh rahatilanne on huonompi kuin kahden tulonsaajan perheen. Myös lapsia lisää hankkivan tulisi miettiä se, kykeneekö ex-liiton lisäöksi hankkimaan paljon "uusia" lapsia. Sen takia ei pitäisi edellisen suhteen lapsen kärsiä? Järkikin sanoo, että jos kuluja on vähemmän, jos on 1 lapsi kuin useampi.

Tarhamaksuissa ei huomioida että on yh, ei myös verotuksessa. Kodin perusasioita ei ole jakamassa kukaan. Jos lapsi on viikonloppuisin toisella vanhemmalla, ei kai normaalisiti tarvi samoja varustuksia kuin pääasiallisessa kodissaan.

Tsemppiä meille akateemisille. Olemme herkästi tarhamaksujen ylärajalla, mutta veriotus ja tukien puute sitten vievät sen "korkean" palkan aika pieneksi.
 
[/b]679e/kk !!!!miten ihmeessä saat lapseen menemään noin paljon!!!??
itselläni 3 lasta eikä he vie yhteensäkään noin paljoa kuussa??!!

taitaa olla taas yksi kiukkuinen YH joka todellakin kinuaa vain sitä rahaa tajuamatta laittaa omia raha-asioitaan järjestykseen ja niin että tulisi toimeen!

sitäpaitsi puhut myös itseäsi jatkuvasti pussiin:milloin miehellä ei oo varaa bensaan/jäätelöön mutta silti tienaa 2000e kuussa?

JOOPA JOO
 
valivali
Minusta tämä on jotenkin naurettava ketju. Täällä Kaunis aamu ynnä muut yht korostaa köyhyyttään ja elämän niukkuuttaan, kun on lapsia ja on erottu ja elarit on niin mitättömät.

Kamalaa olisi olla teidän lapsenanne, pelkkä kuluerä ja rasite elämässä. Ja kun ei se teidän isännekään ja plaaplaa
valivali

Harmi, etten tiedä mieheni tuloja, enkä menoja. Asumiskulut on kuitenkin melkoiset, lainaa maksetaan, ja asunnion on oltava tämä iso, että ne etälapsetkin sopii.
Voisi laittaa laskelmat, että kädestä suuhun elää ainakin tämä etäisä ja tämä uusperhe.
Mutta kun en koe elämääni minään valitusvirtenä.

Minä maksan myös 200 e eli täyden hoitomaksun. Siihen huomioidaan minun ja miehen bruttotulot, mutta lapset eivät olleetkaan alentavana tekijänä elatusmaksun muodossa. Jos asuisivat täällä meillä, olisi varmasti alentavana tekijänä. Ei myöskään oteta huomioon minun täysi-ikäisiä ja opiskelevia lapsia, vaikka joudun heitä edelleen auttamaan tästä pienestä palkasta.
Isänsä puoleen eivät voi kääntyä kun horsmaa kasvattaa se kaveri jo, joten elättäjänä olen vain minä. 100 % yh omille lapsilleni siis.


:ashamed: :snotty:

Pitää varmaan itkeä kun on niin kurjaa ja köyhää tämä elämä, mies on ja lapsia yhteensä ihan mieletön määrä ja kaikkia joudutaan elättämään ja vielä se p.a.s.ka ex siis miehen ex joka valittaa köyhyyttään lapsilleen, elämänsä raskautta ja kurujuutta, mutta kapakoissa ja laivaristeilyillä käy ja rahapelejä pelaa... niin, ihan väärin
 
vieras minäkin

Vuokrakuluja haluan vähän puolustella. Meilläkin on lapsen kanssa mitättömän kaksion vuokra lähelle 600. Omaa en voi ostaa, kun teen pätkähommia (akateeminen koulutus minullakin) ja asuntojen hinnat ovat muutenkin juuri nyt ihan pilvissä -aivan kuten vuokra-asuntojenkin. Vuokra-asuntoja on vaikea saada ja lapsi voi nykyisestä tarhassa niin hyvin, että tässä kaupunginosassa haluan ehdottomasti pysyä. Suomi on iso maa ja vuokrissa on todellakin eroja.
 
Joten
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 12:58 vieras minäkin kirjoitti:
Vuokrakuluja haluan vähän puolustella. Meilläkin on lapsen kanssa mitättömän kaksion vuokra lähelle 600. Omaa en voi ostaa, kun teen pätkähommia (akateeminen koulutus minullakin) ja asuntojen hinnat ovat muutenkin juuri nyt ihan pilvissä -aivan kuten vuokra-asuntojenkin. Vuokra-asuntoja on vaikea saada ja lapsi voi nykyisestä tarhassa niin hyvin, että tässä kaupunginosassa haluan ehdottomasti pysyä. Suomi on iso maa ja vuokrissa on todellakin eroja.
No tuossa tapauksessa uusia ohjeita tulkiten lapsen osuus on se 23%, eli alle 150e.
 
peuhu
Siitähän se paljon riippuu miten lasten kulutuksen laskee , kaavoja on varmasti monia. Meillä laskelmat menee pienen budjetin mukaan eikä yllä lähellekään ap: laskelmia.
 
äiti vaan
no kyllä olet saanut komeat menot aikaiseksi yhdestä lapsesta!! ja kyllä sulla täytyy olla komeat tulot yksinhuoltajaksi jos hoitomaksua 200e maksat se kun on porrastettu tulojen mukan ja se joka maksaa 200e tienaa jo tavallisen paljon!!! yleensä 2 ihmistä tienaayli sen rajan!!! ja muutenkin toi sun laskelmas on aika s..... tuskin kuule asuisit yhtään sen halvemmalla oli sulla lapsi tai ei !!! ei puolet vuokrasta kuulu lapselle!!! ja lääkäärissä käyti on ilmasta ja mun pojalla on atooppinen iho eikä rasvoihin kyl noin paljoa mee!! ja tuskin se lapsi sähköä 20 euron edestä kuluttaa!! et aika kaukaa on toi sun laskelmas háettu!!!! kyllä lapsilisät ja elatusmaksut riittää tasan tarkkaan lapsen elämiseen kuukaudessa!!! kyl se on monteen kertaan joka paikassa laskettu!!! kyseessä ei taskaan kyse kun et rahat pois lapsen isältä varsinkin jos sillä menee paremmin kun itellä!!
 
voi elämä
Taas ovat kusip*ä uusperhe "äidit" kirjotelleet haukkumisia kun joku erehtyy sanomaan että isän pitäisi huolehtia tarvittaessa enemmän kuin sen minimin. Voi voi ressukat eikö meinaa fyrkka riittää isukeilla teidän elättämiseen vai mikä nyt noin mieltä painaa. Elättekö itse pienissä kopperoissa, ai niin ette tietenkään koska asutte omakotitaloissa, pitäähän tilaa olla jos vaikka miehen etälapset tulee kolme kertaa vuodessa kylään.

:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 16:20 äiti vaan kirjoitti:
no kyllä olet saanut komeat menot aikaiseksi yhdestä lapsesta!! ja kyllä sulla täytyy olla komeat tulot yksinhuoltajaksi jos hoitomaksua 200e maksat se kun on porrastettu tulojen mukan ja se joka maksaa 200e tienaa jo tavallisen paljon!!! yleensä 2 ihmistä tienaayli sen rajan!!! ja muutenkin toi sun laskelmas on aika s..... tuskin kuule asuisit yhtään sen halvemmalla oli sulla lapsi tai ei !!! ei puolet vuokrasta kuulu lapselle!!! ja lääkäärissä käyti on ilmasta ja mun pojalla on atooppinen iho eikä rasvoihin kyl noin paljoa mee!! ja tuskin se lapsi sähköä 20 euron edestä kuluttaa!! et aika kaukaa on toi sun laskelmas háettu!!!! kyllä lapsilisät ja elatusmaksut riittää tasan tarkkaan lapsen elämiseen kuukaudessa!!! kyl se on monteen kertaan joka paikassa laskettu!!! kyseessä ei taskaan kyse kun et rahat pois lapsen isältä varsinkin jos sillä menee paremmin kun itellä!!
Mahdatkohan sinä olla yksinhuoltaja? On nuo sinun "laskelmasi" hieman alakanttiin... Ja mitä isommaksi lapsi kasvaa, sen enemmän sitä rahaa menee...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 16:54 voi elämä kirjoitti:
Taas ovat kusip*ä uusperhe "äidit" kirjotelleet haukkumisia kun joku erehtyy sanomaan että isän pitäisi huolehtia tarvittaessa enemmän kuin sen minimin. Voi voi ressukat eikö meinaa fyrkka riittää isukeilla teidän elättämiseen vai mikä nyt noin mieltä painaa. Elättekö itse pienissä kopperoissa, ai niin ette tietenkään koska asutte omakotitaloissa, pitäähän tilaa olla jos vaikka miehen etälapset tulee kolme kertaa vuodessa kylään.

:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Mulle on kans tullut mieleen, että nämä yksinhuoltajien "haukkujat" taitavat olla uusperheiden äitejä, joita v.ituttaa kun miehensä maksavat elatusmaksuja exilleen. Koittaisivat itse niin, että miehensä maksavat tietyn summan heille, ja mielellään sen "minimin" 118euroa, ja itse maksavat sitten koko vuokran/lainanlyhennyksen, sähkön, ruuat itselleen ja lapsilleen, pesuaineet, harrastukset, huvittelut, lääkärit, lääkkeet, vakuutukset, ja itse myös hoitavat lapsensa 24/7, sekä kodin ottamatta yhtään apua vastaan mieheltä. Vois hymy hyytyä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 17:17 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 16:20 äiti vaan kirjoitti:
no kyllä olet saanut komeat menot aikaiseksi yhdestä lapsesta!! ja kyllä sulla täytyy olla komeat tulot yksinhuoltajaksi jos hoitomaksua 200e maksat se kun on porrastettu tulojen mukan ja se joka maksaa 200e tienaa jo tavallisen paljon!!! yleensä 2 ihmistä tienaayli sen rajan!!! ja muutenkin toi sun laskelmas on aika s..... tuskin kuule asuisit yhtään sen halvemmalla oli sulla lapsi tai ei !!! ei puolet vuokrasta kuulu lapselle!!! ja lääkäärissä käyti on ilmasta ja mun pojalla on atooppinen iho eikä rasvoihin kyl noin paljoa mee!! ja tuskin se lapsi sähköä 20 euron edestä kuluttaa!! et aika kaukaa on toi sun laskelmas háettu!!!! kyllä lapsilisät ja elatusmaksut riittää tasan tarkkaan lapsen elämiseen kuukaudessa!!! kyl se on monteen kertaan joka paikassa laskettu!!! kyseessä ei taskaan kyse kun et rahat pois lapsen isältä varsinkin jos sillä menee paremmin kun itellä!!
Mahdatkohan sinä olla yksinhuoltaja? On nuo sinun "laskelmasi" hieman alakanttiin... Ja mitä isommaksi lapsi kasvaa, sen enemmän sitä rahaa menee...
Ehei kyllä meillä on varaamaksaa elatus maksut ei minua ainakaan #&%?$!* niiden maksaminen. vaan tuo #&%?$!* ruikuttamine kuinka on vaikeaa olla lasten kanssa jos on niin vaikeaa niin antakaa lapset sitten sinne komeisiin omakotitaloihin... joita itsellänne ei ole eli taa tuli selväkis että #&%?$!* kun miehellä menee paremmin miten muuten koko ajan parutte kun niillä voi olla omakotitaloja miksei iteselläsi ole?? ei yksi lapsi niin paljoa vie ettei siihen ole varaa meillaäkin on kohta kaksi lasta ja on kohta talo valmis!! ja maksetaan elareita kahden oman lisäksi!!! että hiukan ihmettyttää!!! kysymys ei ole muusta kun kateudesta!!! ja hei menee meilläkin rahaa lapsiin samalla lailla kun sinullakin!! ja kato eletään tulojen mukaan!!!
 
just
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 18:53 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 17:17 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 16:20 äiti vaan kirjoitti:
no kyllä olet saanut komeat menot aikaiseksi yhdestä lapsesta!! ja kyllä sulla täytyy olla komeat tulot yksinhuoltajaksi jos hoitomaksua 200e maksat se kun on porrastettu tulojen mukan ja se joka maksaa 200e tienaa jo tavallisen paljon!!! yleensä 2 ihmistä tienaayli sen rajan!!! ja muutenkin toi sun laskelmas on aika s..... tuskin kuule asuisit yhtään sen halvemmalla oli sulla lapsi tai ei !!! ei puolet vuokrasta kuulu lapselle!!! ja lääkäärissä käyti on ilmasta ja mun pojalla on atooppinen iho eikä rasvoihin kyl noin paljoa mee!! ja tuskin se lapsi sähköä 20 euron edestä kuluttaa!! et aika kaukaa on toi sun laskelmas háettu!!!! kyllä lapsilisät ja elatusmaksut riittää tasan tarkkaan lapsen elämiseen kuukaudessa!!! kyl se on monteen kertaan joka paikassa laskettu!!! kyseessä ei taskaan kyse kun et rahat pois lapsen isältä varsinkin jos sillä menee paremmin kun itellä!!

Hei kato mahtaakohan olla niin että sillä eksällä on uusi puoliso niin ehkä kuule kahdella on varmaa maksaa omakotitaloa. tuskin olis sillä miehekllä jos yksin olis ja kato ihan itedoks se uusipuoliso ei ole sun lapsilles elatusvelvollinen eli tuskin se sun ex-miehes paljoa enenpää pystyy antaan !! kyse ei ole muuta kun kateudesta!!! kun toisella menee parmmin kuin itellä sillä olen vaan humannut että nää rahan kerjäät on niitä jotka eivät ole useimmiten ite päässeet ettenpäin!!! kato kyllä kahden ihmisen tulot on aina paremmat kuin yhden!! ja kyllä meillä ainakin ihan suosiolla ja ilman mitään ogelmia lasten elarit maksetaan ne kun mene lapsen kuluihin ei äidin elättämisenn ikävää vaan kun kaikki eivät ole sitä tajunneet!!!
Mahdatkohan sinä olla yksinhuoltaja? On nuo sinun "laskelmasi" hieman alakanttiin... Ja mitä isommaksi lapsi kasvaa, sen enemmän sitä rahaa menee...
Ehei kyllä meillä on varaamaksaa elatus maksut ei minua ainakaan #&%?$!* niiden maksaminen. vaan tuo #&%?$!* ruikuttamine kuinka on vaikeaa olla lasten kanssa jos on niin vaikeaa niin antakaa lapset sitten sinne komeisiin omakotitaloihin... joita itsellänne ei ole eli taa tuli selväkis että #&%?$!* kun miehellä menee paremmin miten muuten koko ajan parutte kun niillä voi olla omakotitaloja miksei iteselläsi ole?? ei yksi lapsi niin paljoa vie ettei siihen ole varaa meillaäkin on kohta kaksi lasta ja on kohta talo valmis!! ja maksetaan elareita kahden oman lisäksi!!! että hiukan ihmettyttää!!! kysymys ei ole muusta kun kateudesta!!! ja hei menee meilläkin rahaa lapsiin samalla lailla kun sinullakin!! ja kato eletään tulojen mukaan!!!
 
just
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 17:17 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 16:20 äiti vaan kirjoitti:
no kyllä olet saanut komeat menot aikaiseksi yhdestä lapsesta!! ja kyllä sulla täytyy olla komeat tulot yksinhuoltajaksi jos hoitomaksua 200e maksat se kun on porrastettu tulojen mukan ja se joka maksaa 200e tienaa jo tavallisen paljon!!! yleensä 2 ihmistä tienaayli sen rajan!!! ja muutenkin toi sun laskelmas on aika s..... tuskin kuule asuisit yhtään sen halvemmalla oli sulla lapsi tai ei !!! ei puolet vuokrasta kuulu lapselle!!! ja lääkäärissä käyti on ilmasta ja mun pojalla on atooppinen iho eikä rasvoihin kyl noin paljoa mee!! ja tuskin se lapsi sähköä 20 euron edestä kuluttaa!! et aika kaukaa on toi sun laskelmas háettu!!!! kyllä lapsilisät ja elatusmaksut riittää tasan tarkkaan lapsen elämiseen kuukaudessa!!! kyl se on monteen kertaan joka paikassa laskettu!!! kyseessä ei taskaan kyse kun et rahat pois lapsen isältä varsinkin jos sillä menee paremmin kun itellä!!
Hei kato mahtaakohan olla niin että sillä eksällä on uusi puoliso niin ehkä kuule kahdella on varmaa maksaa omakotitaloa. tuskin olis sillä miehekllä jos yksin olis ja kato ihan itedoks se uusipuoliso ei ole sun lapsilles elatusvelvollinen eli tuskin se sun ex-miehes paljoa enenpää pystyy antaan !! kyse ei ole muuta kun kateudesta!!! kun toisella menee parmmin kuin itellä sillä olen vaan humannut että nää rahan kerjäät on niitä jotka eivät ole useimmiten ite päässeet ettenpäin!!! kato kyllä kahden ihmisen tulot on aina paremmat kuin yhden!! ja kyllä meillä ainakin ihan suosiolla ja ilman mitään ogelmia lasten elarit maksetaan ne kun mene lapsen kuluihin ei äidin elättämisenn ikävää vaan kun kaikki eivät ole sitä tajunneet!!!


Mahdatkohan sinä olla yksinhuoltaja? On nuo sinun "laskelmasi" hieman alakanttiin... Ja mitä isommaksi lapsi kasvaa, sen enemmän sitä rahaa menee...
 
haloo
Hei kato mahtaakohan olla niin että sillä eksällä on uusi puoliso niin ehkä kuule kahdella on varmaa maksaa omakotitaloa. tuskin olis sillä miehekllä jos yksin olis ja kato ihan itedoks se uusipuoliso ei ole sun lapsilles elatusvelvollinen eli tuskin se sun ex-miehes paljoa enenpää pystyy antaan !! kyse ei ole muuta kun kateudesta!!! kun toisella menee parmmin kuin itellä sillä olen vaan humannut että nää rahan kerjäät on niitä jotka eivät ole useimmiten ite päässeet ettenpäin!!! kato kyllä kahden ihmisen tulot on aina paremmat kuin yhden!! ja kyllä meillä ainakin ihan suosiolla ja ilman mitään ogelmia lasten elarit maksetaan ne kun mene lapsen kuluihin ei äidin elättämisenn ikävää vaan kun kaikki eivät ole sitä tajunneet!!!

:kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 16:20 äiti vaan kirjoitti:
no kyllä olet saanut komeat menot aikaiseksi yhdestä lapsesta!! ja kyllä sulla täytyy olla komeat tulot yksinhuoltajaksi jos hoitomaksua 200e maksat se kun on porrastettu tulojen mukan ja se joka maksaa 200e tienaa jo tavallisen paljon!!! yleensä 2 ihmistä tienaayli sen rajan!!! ja muutenkin toi sun laskelmas on aika s..... tuskin kuule asuisit yhtään sen halvemmalla oli sulla lapsi tai ei !!! ei puolet vuokrasta kuulu lapselle!!! ja lääkäärissä käyti on ilmasta ja mun pojalla on atooppinen iho eikä rasvoihin kyl noin paljoa mee!! ja tuskin se lapsi sähköä 20 euron edestä kuluttaa!! et aika kaukaa on toi sun laskelmas háettu!!!! kyllä lapsilisät ja elatusmaksut riittää tasan tarkkaan lapsen elämiseen kuukaudessa!!! kyl se on monteen kertaan joka paikassa laskettu!!! kyseessä ei taskaan kyse kun et rahat pois lapsen isältä varsinkin jos sillä menee paremmin kun itellä!!

No jos se on niin laskettu, niin miksi sitä sitten muutetaan? Minimielari ja lapsilisä on aika vähän esim. opiskelijaäidillä. Ja edelleen olen sitä mieltä, että se, joka tienaa enemmän, maksaa enemmän. Ja sitä en pidä kiusantekona, vaan sitä, että jos ei maksa.

Anteeksi mutta sinä et voi tietää, kuinka paljon meillä menee jo lämmityskuluihin kuukaudessa. Ja sille en voi mitään että asunto on näin rakennettu. Muuta kuin muuttamalla pois. Minä asun aivan varmasti halvemmalla yksin. Olen aika monta vuotta asunutkin.

Joka tapauksessa on varmaan niitä oikeasti lähejä, joiden rahat ei riitä. Ja niitä, jotka taistelevat rahasta muista syistä, kun eivät muuta voi.


Toiseen vastaukseesi:
Minun exällä ei taatusti mene paremmin kuin itselläni. Mutta hän laittaakin kaikki loput rahansa viinaan ja pelaamiseen. No omapahan on sitten kai asiansa?

Mutta on varmasti lähejä, joilla on paha olla. Ehkä siitä, että lapsi kärsii jatkuvasti ikävää, ja koetaan siitä syyllisyyttä. Etä ei ehkä näe tätä ikävää tai sitten näkee. Tai sitten ero on täysin selvittämättä ja se kaivaa. Mutta silloin vika on kai molemmissa exissä.

Ja sitten ihan henkinen ja fyysinen väsymys olla "töissä" 24h,
joka ikinen hetki. Sitä ei voi ymmärtää kuin kokeilemalla!
Kiusanteko voi olla ainoa keino koittaa saada pahaa oloa purettua.

Se on äärimmäisen ikävää uusperhettä kohtaan. Mutta muistettakoon että aika moni ihminen voi käyttäytyä yllättävästi niin henkisessä kuin taloudellisessakin ahdingossa. Siksi on minusta väärin haukkua ketään h.ulluksi tämän perusteella.

Tiedän, että uusperheen vanhemmatkin silloin kärsivät. Heillä saattaa silloin varmasti olla kuitenkin toinen purkautumiskeino kuin tämä ex.

No voitte pitää laskelmaani miten tyhmänä tai vääränä tahansa. Tämä exäni ei pitänyt, koska on elänyt tässä elämässä! Ja tietää, mitä eläminen täällä maksaa. Mitäs sitten kun lapsi on murrosiässä. Syö kuin kaksi isoa miestä jne. Riittääkö sama raha silloin???

Kuten sanottua, minulla kuukaudet vaihtelee. Ja on selvä, että jos yksi ihminen maksaa vuokrat, vakuutukset ym., rahaa jää vähemmän kuin kahden maksajan taloudessa.

<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 16:20 äiti vaan kirjoitti:
no kyllä olet saanut komeat menot aikaiseksi yhdestä lapsesta!! ja kyllä sulla täytyy olla komeat tulot yksinhuoltajaksi jos hoitomaksua 200e maksat se kun on porrastettu tulojen mukan ja se joka maksaa 200e tienaa jo tavallisen paljon!!! yleensä 2 ihmistä tienaayli sen rajan!!! ja muutenkin toi sun laskelmas on aika s..... tuskin kuule asuisit yhtään sen halvemmalla oli sulla lapsi tai ei !!! ei puolet vuokrasta kuulu lapselle!!! ja lääkäärissä käyti on ilmasta ja mun pojalla on atooppinen iho eikä rasvoihin kyl noin paljoa mee!! ja tuskin se lapsi sähköä 20 euron edestä kuluttaa!! et aika kaukaa on toi sun laskelmas háettu!!!! kyllä lapsilisät ja elatusmaksut riittää tasan tarkkaan lapsen elämiseen kuukaudessa!!! kyl se on monteen kertaan joka paikassa laskettu!!! kyseessä ei taskaan kyse kun et rahat pois lapsen isältä varsinkin jos sillä menee paremmin kun itellä!!
Tämä ketju käy taas kerran tosi kiihkeäksi. Minulla ei kyllä riitä lapsilisä ja elatusmaksu lapseen, onneks on kuitenkin töitä, joten toimeen tullaan ja ihan omillamme. Tottakai riippuu mihin rahansa laittaa, mutta kyllä eläminen on aika kallista. Elatusmaksun saan valtiolta (tätäkin voitte sitten kritisoida), lapsen isältä en ole koskaan saanut mitään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 19:10 haloo kirjoitti:
Hei kato mahtaakohan olla niin että sillä eksällä on uusi puoliso niin ehkä kuule kahdella on varmaa maksaa omakotitaloa. tuskin olis sillä miehekllä jos yksin olis ja kato ihan itedoks se uusipuoliso ei ole sun lapsilles elatusvelvollinen eli tuskin se sun ex-miehes paljoa enenpää pystyy antaan !! kyse ei ole muuta kun kateudesta!!! kun toisella menee parmmin kuin itellä sillä olen vaan humannut että nää rahan kerjäät on niitä jotka eivät ole useimmiten ite päässeet ettenpäin!!! kato kyllä kahden ihmisen tulot on aina paremmat kuin yhden!! ja kyllä meillä ainakin ihan suosiolla ja ilman mitään ogelmia lasten elarit maksetaan ne kun mene lapsen kuluihin ei äidin elättämisenn ikävää vaan kun kaikki eivät ole sitä tajunneet!!!

:kieh:
Kyllä, exällä on uusi puoliso, jonka en odotakaan elättävän lapsiani! Vanhemmat ovat velvollisia elättämään lapsiaan kykyjensä mukaan. Miksi minun, joka olen tällä hetkellä hoitovapaalla, pitää maksaa omasta pussistani enemmän kuin lasten isän, joka käy töissä, on varaa ostaa omakotitalo ja harrastaa kalliisti? Siis jos lasketaan, että hän maksaa 113?/lapsi, siihen minä pistän 113? plus lapsilisän. Kaikki mikä menee sen yli, menee minun ja nykyisen mieheni pussista. Eihän hänelläkään ole minkäänlaista velvollisuutta elättää lapsia jotka eivät ole hänen. Miksi on niin vaikeaa tajuta, että kaikkien isien maksama elatusmaksu ei todellakaan kata hänen osuuttaan lapsen kuluista? Enkä ole koskaan kerjännyt siltä penniäkään lisää, sensijaan joudun tuostakin kapisesta rahasta toisinaan vääntämään.<br><br>
 
meiju
Miksi ihmeessä pitää aina vain valittaa? Kesä kauneimmillaan...auringonpaistetta,lämpöä ja linnunlaulua..laineen liplatusta, auringonlaskuja..
Minulla kaksi tosi "kuluttavaa" poikaa. Saan minimielarit, opiskelen pienellä päivärahalla. Maksan vuokraa pienestä asunnosta ilman tukia. Poikani skeittaa ja se kuluttaa kenkiä ja välineitä. Olen tarvittaessa oppinut elämään 20eurolla/viikko, koluan kirppiksiä ym. Ainoa reissu on kerran kesässä johonkin huvipuistoon. Silti en valita...ai niin, lisäksi maksan matkat isän luo meno-paluu 150km...muuten isä ei tapaisi poikiaan ollenkaan. Siihen en ole halunnut ryhtyä poikien takia. Me nautimmeelämänpienistä asioista...kesällä voi uida ja onkia, pelata sulkapalloa, pingistä, ajaa pyörällä. Sadepäivinä voi uppoutua satujen maailmaan. Elämä on sitä miten sen ottaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 21:16 meiju kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitää aina vain valittaa? Kesä kauneimmillaan...auringonpaistetta,lämpöä ja linnunlaulua..laineen liplatusta, auringonlaskuja..
Minulla kaksi tosi "kuluttavaa" poikaa. Saan minimielarit, opiskelen pienellä päivärahalla. Maksan vuokraa pienestä asunnosta ilman tukia. Poikani skeittaa ja se kuluttaa kenkiä ja välineitä. Olen tarvittaessa oppinut elämään 20eurolla/viikko, koluan kirppiksiä ym. Ainoa reissu on kerran kesässä johonkin huvipuistoon. Silti en valita...ai niin, lisäksi maksan matkat isän luo meno-paluu 150km...muuten isä ei tapaisi poikiaan ollenkaan. Siihen en ole halunnut ryhtyä poikien takia. Me nautimmeelämänpienistä asioista...kesällä voi uida ja onkia, pelata sulkapalloa, pingistä, ajaa pyörällä. Sadepäivinä voi uppoutua satujen maailmaan. Elämä on sitä miten sen ottaa.
Olet monessa suhteessa täysin oikeassa. Mutta jos ylimääräinen lääkärikäynti ja lapsen astmalääkkeen osto saa budjetin päälaellee, ei sekään ole kovin kivaa. Ihana kesä mustakin :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 21:16 meiju kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitää aina vain valittaa? Kesä kauneimmillaan...auringonpaistetta,lämpöä ja linnunlaulua..laineen liplatusta, auringonlaskuja..
Minulla kaksi tosi "kuluttavaa" poikaa. Saan minimielarit, opiskelen pienellä päivärahalla. Maksan vuokraa pienestä asunnosta ilman tukia. Poikani skeittaa ja se kuluttaa kenkiä ja välineitä. Olen tarvittaessa oppinut elämään 20eurolla/viikko, koluan kirppiksiä ym. Ainoa reissu on kerran kesässä johonkin huvipuistoon. Silti en valita...ai niin, lisäksi maksan matkat isän luo meno-paluu 150km...muuten isä ei tapaisi poikiaan ollenkaan. Siihen en ole halunnut ryhtyä poikien takia. Me nautimmeelämänpienistä asioista...kesällä voi uida ja onkia, pelata sulkapalloa, pingistä, ajaa pyörällä. Sadepäivinä voi uppoutua satujen maailmaan. Elämä on sitä miten sen ottaa.
Kerro heti mitä opiskelet ja saat pientä päivärahaa? Ei taida olla kovin pientä jos et kahden lapsen yksinhuoltajana saa asumistukea :eek:
sinulla on kuitenkin
-varaa maksaa iskäläreissut mennentullen
-ostaa skeittivehkeet
-huvipuisto

Miten poikasi siihen suhtautuu että äiti uppoutuu satujen maailmaan? kun eivät taida olla ihan pieniä jos skeittaavatkin....
 
Täytyy sanoa, että ihmettelen vieläkin, miksi joku ihmettelee, kuinka paljon lapseen menee.

Ok; vähennetään haluamanne: tarhamaksusta puolet, vähennetään vuokrasta osa, sähkölaskusta en vähennä, koska se on jo alakanttiin todellisesta.

Silti laskelmasta uupuu kaikki vaatemenot, Todelliset matkakulut, pesuainekulut, hammasharja, shampoot, parturi (minä en tod. osaa leikata siististi),karkkikustannukset (joskus sitä kuitenkin haluaa, ei usein), tarhan retkikulut. Ihan kaikki mitä lapseen nyt vaan menee.

Kai se totuus on, että sitä ei tajua, ennenkuin todellakin maksaa kaiken yksin, yksin ja yksin.

Eli tulos on vähintään plus miinus nolla.

Enhän minäkään isältä pyytäisi. Sama vaikka joisi itsensä ojaan. Mutta on se silti vaan niin pirun väärin, että syödään hernekeittoa ja kaurapuuroa
2 viikkoa, kun pitää ostaa lapselle lääkkeet tai muuta yllättävääkin.

Samaan aikaan isä hengaa terassilla, eikä aikuistu. Kadehtiako sellaista?

Joten nautin minäkin kesästä, kiitos vaan.
Ihanaa ottaa aurinkoa ja uida.

Ja kun joku jossain puhuu usein, että ongelmat alkoivat kun uusi (eli ko. henk. itse) tuli kuvioihin, niin exät aina silloin muuttuu ja jotenkin sekoaa.
Niin ainakin meillä isän käytös muuttuu heti kun on löytänyt baarista jonkun. Kummasti lupaukset alkavat heittämään häränpyllyä, maksut ei saavu ajallaan, ja muutenkin venkoillaan.

Kun tämän naisen kanssa tehdään bänät, niin hetki taas ollaan kunnon isää. Ei siinä ihme jos exälläkin alkaa muutama ei niin kaunis sana tulla.
 

Yhteistyössä