Täällä kun aina valitetaan exästä joka kinuaa lisää rahaa,

vielä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 13:01 Joten kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 12:58 vieras minäkin kirjoitti:
Vuokrakuluja haluan vähän puolustella. Meilläkin on lapsen kanssa mitättömän kaksion vuokra lähelle 600. Omaa en voi ostaa, kun teen pätkähommia (akateeminen koulutus minullakin) ja asuntojen hinnat ovat muutenkin juuri nyt ihan pilvissä -aivan kuten vuokra-asuntojenkin. Vuokra-asuntoja on vaikea saada ja lapsi voi nykyisestä tarhassa niin hyvin, että tässä kaupunginosassa haluan ehdottomasti pysyä. Suomi on iso maa ja vuokrissa on todellakin eroja.
No tuossa tapauksessa uusia ohjeita tulkiten lapsen osuus on se 23%, eli alle 150e.
No ei todellakaan ollut tarkoitus olla provosoiva. Mutta kyllä se on selvää, että jos maksaa yksin isoa vuokraa, kaikki laskut ja opintolainan vetää välillä tiukille. Minulta esim. varastettiin jokin aikaa sitten lukittu pyörä ja sen mukana lastenistuin, ei ole ollut vieläkään varaa ostaa uutta, onneksi sain lainapyörän kesäksi käyttöön.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 16:20 äiti vaan kirjoitti:
no kyllä olet saanut komeat menot aikaiseksi yhdestä lapsesta!! ja kyllä sulla täytyy olla komeat tulot yksinhuoltajaksi jos hoitomaksua 200e maksat se kun on porrastettu tulojen mukan ja se joka maksaa 200e tienaa jo tavallisen paljon!!! yleensä 2 ihmistä tienaayli sen rajan!!! ja muutenkin toi sun laskelmas on aika s..... tuskin kuule asuisit yhtään sen halvemmalla oli sulla lapsi tai ei !!! ei puolet vuokrasta kuulu lapselle!!! ja lääkäärissä käyti on ilmasta ja mun pojalla on atooppinen iho eikä rasvoihin kyl noin paljoa mee!! ja tuskin se lapsi sähköä 20 euron edestä kuluttaa!! et aika kaukaa on toi sun laskelmas háettu!!!! kyllä lapsilisät ja elatusmaksut riittää tasan tarkkaan lapsen elämiseen kuukaudessa!!! kyl se on monteen kertaan joka paikassa laskettu!!! kyseessä ei taskaan kyse kun et rahat pois lapsen isältä varsinkin jos sillä menee paremmin kun itellä!!

No ei minusta 2400 euron tulot nyt niin päätä huimaavat ole. Ja olen eri mieltä, kyllä ilman lasta asuisi pienemmässä asunnossa halvemmalla vuokralla. Työmahdollisuudet myös paremmat jos perheessä kaksi aikuista (ts. matkat ja iltatilaisuudet mahdollisia, ja tätä kautta paremmat tulot).

Lapsen elatus varallisuuden mukaan on minusta ainakin varsin luonnollista. Miksipä ei tarjoaisi lapselleen/lapsilleen parasta mitä voi.

Se, että jos yh haluaa isän elättävän lapsensa varallisuutensa mukaan ei tarkoita, etteikö yh nauttisi lapsestaan ja pitäisi suurimmassa arvossa elämässään. Vastuuta miehillekin!!!!
 
Joten
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 08:29 vielä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 13:01 Joten kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 12:58 vieras minäkin kirjoitti:
Vuokrakuluja haluan vähän puolustella. Meilläkin on lapsen kanssa mitättömän kaksion vuokra lähelle 600. Omaa en voi ostaa, kun teen pätkähommia (akateeminen koulutus minullakin) ja asuntojen hinnat ovat muutenkin juuri nyt ihan pilvissä -aivan kuten vuokra-asuntojenkin. Vuokra-asuntoja on vaikea saada ja lapsi voi nykyisestä tarhassa niin hyvin, että tässä kaupunginosassa haluan ehdottomasti pysyä. Suomi on iso maa ja vuokrissa on todellakin eroja.
No tuossa tapauksessa uusia ohjeita tulkiten lapsen osuus on se 23%, eli alle 150e.
No ei todellakaan ollut tarkoitus olla provosoiva. Mutta kyllä se on selvää, että jos maksaa yksin isoa vuokraa, kaikki laskut ja opintolainan vetää välillä tiukille. Minulta esim. varastettiin jokin aikaa sitten lukittu pyörä ja sen mukana lastenistuin, ei ole ollut vieläkään varaa ostaa uutta, onneksi sain lainapyörän kesäksi käyttöön.
En sitä provosoivana ottanutkaan, anteeksi, jos tuli sellainen käsitys. Mutta niiden uusien ohjeiden mukaan etävanhemmallakin on oikeus varata huone lapsen/lasten käyttöön, eli isänkin vuokra voi olla yhtä iso.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 18:53 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 17:17 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 16:20 äiti vaan kirjoitti:
no kyllä olet saanut komeat menot aikaiseksi yhdestä lapsesta!! ja kyllä sulla täytyy olla komeat tulot yksinhuoltajaksi jos hoitomaksua 200e maksat se kun on porrastettu tulojen mukan ja se joka maksaa 200e tienaa jo tavallisen paljon!!! yleensä 2 ihmistä tienaayli sen rajan!!! ja muutenkin toi sun laskelmas on aika s..... tuskin kuule asuisit yhtään sen halvemmalla oli sulla lapsi tai ei !!! ei puolet vuokrasta kuulu lapselle!!! ja lääkäärissä käyti on ilmasta ja mun pojalla on atooppinen iho eikä rasvoihin kyl noin paljoa mee!! ja tuskin se lapsi sähköä 20 euron edestä kuluttaa!! et aika kaukaa on toi sun laskelmas háettu!!!! kyllä lapsilisät ja elatusmaksut riittää tasan tarkkaan lapsen elämiseen kuukaudessa!!! kyl se on monteen kertaan joka paikassa laskettu!!! kyseessä ei taskaan kyse kun et rahat pois lapsen isältä varsinkin jos sillä menee paremmin kun itellä!!
Mahdatkohan sinä olla yksinhuoltaja? On nuo sinun "laskelmasi" hieman alakanttiin... Ja mitä isommaksi lapsi kasvaa, sen enemmän sitä rahaa menee...
Ehei kyllä meillä on varaamaksaa elatus maksut ei minua ainakaan #&%?$!* niiden maksaminen. vaan tuo #&%?$!* ruikuttamine kuinka on vaikeaa olla lasten kanssa jos on niin vaikeaa niin antakaa lapset sitten sinne komeisiin omakotitaloihin... joita itsellänne ei ole eli taa tuli selväkis että #&%?$!* kun miehellä menee paremmin miten muuten koko ajan parutte kun niillä voi olla omakotitaloja miksei iteselläsi ole?? ei yksi lapsi niin paljoa vie ettei siihen ole varaa meillaäkin on kohta kaksi lasta ja on kohta talo valmis!! ja maksetaan elareita kahden oman lisäksi!!! että hiukan ihmettyttää!!! kysymys ei ole muusta kun kateudesta!!! ja hei menee meilläkin rahaa lapsiin samalla lailla kun sinullakin!! ja kato eletään tulojen mukaan!!!
Joopajoo... Mua ei yhtään käy kateeksi exän omakotitalot ja autoharrastukset. Ja mulla ja miehelläni ei ole mitään vaikeuksia elättää meidän kahta yhteistä lasta sekä minun ja exän lapsia. Käytännössä en edes tarvitsisi elareita. Mutta, se elatus kuuluu myös sille isukille! Ja eikös senkin pitäisi mennä tasapuolisesti, tai tulojen mukaan suhteutettuna? Miksi siis minun pussistani menee enemmän kuin lasten isän, vaikka olen pienituloisempi? Eikö minulla olisi ihan oikeus "itkeä" enemmän elareita?

Yksinhuoltajana on rankkaa ja toisinaan myös vaikeaa, mutta pitäisikö ne lapset sen takia antaa isälleen? Jos isi ei niitä huoliskaan, niin pitäiskö viedä lastenkotiin? Jos on rankkaa ja vaikeeta, niin ei silti pidä luovuttaa, ei se yh:n koko elämä ole jatkuvaa kurjuutta.

Taitaa sullakin pipoa hieman kiristää, johtuisko helteistä ja talonrakennusprojektista? Kaikesta huolimatta hyvää juhannusta teidänkin perheelle =)
 
Minunkin alkuperäinen pointti oli se, että voin maksaa enemmän lapsesta, jos on millä maksaa ja isällä ei.

Mutta kun lapseen kuitenkin aivan varmasti menee enemmän kuin (minimi)elari+lapsilisä ja äidin osuus, niin onko todellakin oikein, että vain äiti maksaa sen kaiken muun?!?

Minusta EI, EI, EI, EI, EI.

Ja isä sitten rakentaa vaikka sitä omakotitaloansa.
 
Minunkin alkuperäinen pointti oli se, että voin maksaa enemmän lapsesta, jos on millä maksaa ja isällä ei.

Mutta kun lapseen kuitenkin aivan varmasti menee enemmän kuin (minimi)elari+lapsilisä ja äidin osuus, niin onko todellakin oikein, että vain äiti maksaa sen kaiken muun?!?

Minusta EI, EI, EI, EI, EI.

Ja isä sitten rakentaa vaikka sitä omakotitaloansa.
 
Minunkin alkuperäinen pointti oli se, että voin maksaa enemmän lapsesta, jos on millä maksaa ja isällä ei.

Mutta kun lapseen kuitenkin aivan varmasti menee enemmän kuin (minimi)elari+lapsilisä ja äidin osuus, niin onko todellakin oikein, että vain äiti maksaa sen kaiken muun?!?

Minusta EI, EI, EI, EI, EI.

Ja isä sitten rakentaa vaikka sitä omakotitaloansa.
 
Anteeksi kun tämä meni tilttiin ja tuli noin monta kertaa.

Kuten yhdessä vastauksessa, niin huomaakohan kukaan tosiaan sitä, että yh menettää työnkin puolesta aika paljon. Työpaikkojen mahdollisuus rajoittuu aika minimiin ellei olemattomiin. Ei voi tehdä ylitöitä, kolmivuorotyötä eikä työmatkoja.

Töitä on huomattavasti vaikeampi saada tai hoitaa sitä kunnialla!! Tai jopa vaihdettava kokonaan alaa, niinkuin minun. Eli 6 vuoden opinnot hukkaan heitettyä aikaa.

Ja se jos mikä vaikuttaa tulotasoon.

Kuka minulle korvaa tämän? Ja kuka laskee sen rahallisen arvon ja menetyksen!?
Koska en aikonut tehdä lasta tähän maailmaan yksin sen hoitaakseni ja elättääkseni vaan luulin, että isilläkin on vastuu ajatella omaa napaansa pidemmälle.

Jos hoitaisi vastuunsa, en valittaisi. Kuolema ja sairaus, huumeiden käyttökin vielä ymmärrettävää.

Vaikka uhraan mielelläni työpaikkani, jos lapsen on silloin hyvä olla, mutta kiitosta isälle en siitä anna!!!

:kieh: :kieh: <br><br>
 
yksinhuoltajana ollessani minun lapsesta aiheutuvat kulut

1/5 osa vuokrasta, kolmio pääkaupunkiseudulla, muutettiin isosta omakotitalosta 200 euroa

päivähoitomaksu 200 euroa

lapsen osuus ruoka ja hygieniatuotteista 100 euroa (vaipat maksaa myös)

lapsen vakuutus 450 euroa vuosi 37,5 euroa kuukausi

sähkölasku yht. 35 euroa kk ->lapsen osuus 10 euroa

vielä puuttuut vaatteet, lelut, pyörät, luistimet, sukset, kengät, harrastumenot, lääkekulujen omavastuut jne. jne.

Totuus on kuulkaas tarua ihmeellisempää. Minullakin lapseen kului siis tuohon aikan ihan varmasti ainakin 600 euroa kuukaudessa.
 
peuhu
Mutta kuluuhan rahaa uusperheessäkin, myös siellä on lapsia jotka kuluttavat eikä meillä ole ainakaan varaa laittaa yhteiseen yhtä paljon kuin mitä maksamme elaria( ja hyvä niin en valita) mutta enää enempää ei ole vara maksaa. Tuolla joku kirjoitti että yh on lapsen kanssa 24/7 mutta niinhän ollaan uusperheesäkin eikä saada joka toinen vikonloppu vapaata. Minä ainakin olen mielellään lasten kanssa enkä lähde edes ruoka kauppaan yksin vaan otan perheen mukaan.Me eletään tulojen mukaan ja pyritään myös etä lapselle hommaamaan kaikki pyörät ym. meille että olisi tekemistä.Elatusmaksua ei mielestäni voi laskea VAIN tulojen mukaan vaan pitää ottaa myös myös menot huomioon( uudet lapset ym.)On se kumma että etältä ollaan valmiit katsomaan vain tulot mutta yh:n menoja täällä retostellaan ja paivitellään mennen tullen... en ymmärrä. :\|
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 13:47 peuhu kirjoitti:
Mutta kuluuhan rahaa uusperheessäkin, myös siellä on lapsia jotka kuluttavat eikä meillä ole ainakaan varaa laittaa yhteiseen yhtä paljon kuin mitä maksamme elaria( ja hyvä niin en valita) mutta enää enempää ei ole vara maksaa. Tuolla joku kirjoitti että yh on lapsen kanssa 24/7 mutta niinhän ollaan uusperheesäkin eikä saada joka toinen vikonloppu vapaata. Minä ainakin olen mielellään lasten kanssa enkä lähde edes ruoka kauppaan yksin vaan otan perheen mukaan.Me eletään tulojen mukaan ja pyritään myös etä lapselle hommaamaan kaikki pyörät ym. meille että olisi tekemistä.Elatusmaksua ei mielestäni voi laskea VAIN tulojen mukaan vaan pitää ottaa myös myös menot huomioon( uudet lapset ym.)On se kumma että etältä ollaan valmiit katsomaan vain tulot mutta yh:n menoja täällä retostellaan ja paivitellään mennen tullen... en ymmärrä. :\|
No minä yh:na ollessani olin käytännössä lasten kanssa 24/7, ei ollut mitään jokatoinen viikonloppu systeemiä, juhlapyhät vuorotellen ja kesälomalla pitempään. Eikä ole muuten vieläkään. Yksinhuoltaja on ihan yksin vastuussa siitä lapsesta (tosin on isejä jotka kantavat vastuusta oman osuutensa) ja kuluista. Vuokra, vakuutukset, lapsen lääkkeet yms. ovat ihan yhtä suuria, oli niitä sitten maksamassa yksi tai kaksi. Pitäisikö etävanhemman maksaa etälapsistaan pienempää elaria jos hän saa uuden puolison kanssa lapsia? Sittenhän sen lähivanhemman pitäisi saada enemmän jos hän saa uusia lapsia! Ja se mitä teidän perheessä maksetaan elaria, menee varmaankin sen etälapsen elättämiseen, ei hänen huvitteluunsa yms. <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 12:55 vieras kirjoitti:
yksinhuoltajana ollessani minun lapsesta aiheutuvat kulut

1/5 osa vuokrasta, kolmio pääkaupunkiseudulla, muutettiin isosta omakotitalosta 200 euroa

päivähoitomaksu 200 euroa

lapsen osuus ruoka ja hygieniatuotteista 100 euroa (vaipat maksaa myös)

lapsen vakuutus 450 euroa vuosi 37,5 euroa kuukausi

sähkölasku yht. 35 euroa kk ->lapsen osuus 10 euroa

vielä puuttuut vaatteet, lelut, pyörät, luistimet, sukset, kengät, harrastumenot, lääkekulujen omavastuut jne. jne.

Totuus on kuulkaas tarua ihmeellisempää. Minullakin lapseen kului siis tuohon aikan ihan varmasti ainakin 600 euroa kuukaudessa.
Joo. tuo tilanne on yksi ääripää, toinen on sitten isossa kaupungissa (asuminen kalliimpaa) asuva teini. Ala-asteikäisten elatuksen katsotaan olevan halvempaa. Esim. mieheni lasten elatus:

Peruselatus/lapsi (ohjetaulukosta) 290e sis. ruoka, vaatteet, harrastevälineet kuten luistimet, puhelinkulut, taskuraha ym.

Asuminen/lapsi 80e (äiti saa asuintukea)

Erityisiä kalliita harrastuksia ei ole, eikä säännöllisiä lääkekeluja tms.

Yht. 370, vähennetään lapsilisät, loppu jaetaan vanhemmille. Mieheni maksaa myös bussimatkat tapaamisiin ja pois.

 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 13:55 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 13:47 peuhu kirjoitti:
Mutta kuluuhan rahaa uusperheessäkin, myös siellä on lapsia jotka kuluttavat eikä meillä ole ainakaan varaa laittaa yhteiseen yhtä paljon kuin mitä maksamme elaria( ja hyvä niin en valita) mutta enää enempää ei ole vara maksaa. Tuolla joku kirjoitti että yh on lapsen kanssa 24/7 mutta niinhän ollaan uusperheesäkin eikä saada joka toinen vikonloppu vapaata. Minä ainakin olen mielellään lasten kanssa enkä lähde edes ruoka kauppaan yksin vaan otan perheen mukaan.Me eletään tulojen mukaan ja pyritään myös etä lapselle hommaamaan kaikki pyörät ym. meille että olisi tekemistä.Elatusmaksua ei mielestäni voi laskea VAIN tulojen mukaan vaan pitää ottaa myös myös menot huomioon( uudet lapset ym.)On se kumma että etältä ollaan valmiit katsomaan vain tulot mutta yh:n menoja täällä retostellaan ja paivitellään mennen tullen... en ymmärrä. :\|
No minä yh:na ollessani olin käytännössä lasten kanssa 24/7, ei ollut mitään jokatoinen viikonloppu systeemiä, juhlapyhät vuorotellen ja kesälomalla pitempään. Eikä ole muuten vieläkään. Yksinhuoltaja on ihan yksin vastuussa siitä lapsesta (tosin on isejä jotka kantavat vastuusta oman osuutensa) ja kuluista. Vuokra, vakuutukset, lapsen lääkkeet yms. ovat ihan yhtä suuria, oli niitä sitten maksamassa yksi tai kaksi. Pitäisikö etävanhemman maksaa etälapsistaan pienempää elaria jos hän saa uuden puolison kanssa lapsia? Sittenhän sen lähivanhemman pitäisi saada enemmän jos hän saa uusia lapsia! Ja se mitä teidän perheessä maksetaan elaria, menee varmaankin sen etälapsen elättämiseen, ei hänen huvitteluunsa yms.
Mun tuttavapiirin yh naiset ja miehet ei ole 24/7 lastenkanssa vaan vähintään joka toinen viikoloppu on lapset etällä ja useilla myös viikolla.Ongelmahan on se että kun etä on tehnyt sopimuksen tulojen mukaan maksettavaksi ei siinä ole huomioitu että kun etällä on uusi perhe ja lisää lapsia ei hänellä ole varaa laittaa näihin lapsiin yhtä paljon rahaa kuin etälapseen. Nyt mieheni ex asuu kolmiossa ja me joilla on uusia lapsia on pidettävä oma huone myös etälapselle eli meidän kustannukset on suuremmat vaikka meitä onkin kaksi maksamassa ja onhan exälläkin myös etä jakamassa lapsen kustannuksia elarin muodossa.160 ?kuussa lapselle niin siitä pitäisi jäädä myös huvitteluun lapselle rahaa mutta eipä jää kun ne rahat menee muualle. Jos poika muuttaisi meille ja me saataisi hänestä 160? ja 136,60lapsilisää riittäisi se myös meillä huvitteluun, mut kaikilla ei riitä ei voi mitään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 19:00 peuhu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 13:55 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 13:47 peuhu kirjoitti:
Mutta kuluuhan rahaa uusperheessäkin, myös siellä on lapsia jotka kuluttavat eikä meillä ole ainakaan varaa laittaa yhteiseen yhtä paljon kuin mitä maksamme elaria( ja hyvä niin en valita) mutta enää enempää ei ole vara maksaa. Tuolla joku kirjoitti että yh on lapsen kanssa 24/7 mutta niinhän ollaan uusperheesäkin eikä saada joka toinen vikonloppu vapaata. Minä ainakin olen mielellään lasten kanssa enkä lähde edes ruoka kauppaan yksin vaan otan perheen mukaan.Me eletään tulojen mukaan ja pyritään myös etä lapselle hommaamaan kaikki pyörät ym. meille että olisi tekemistä.Elatusmaksua ei mielestäni voi laskea VAIN tulojen mukaan vaan pitää ottaa myös myös menot huomioon( uudet lapset ym.)On se kumma että etältä ollaan valmiit katsomaan vain tulot mutta yh:n menoja täällä retostellaan ja paivitellään mennen tullen... en ymmärrä. :\|
No minä yh:na ollessani olin käytännössä lasten kanssa 24/7, ei ollut mitään jokatoinen viikonloppu systeemiä, juhlapyhät vuorotellen ja kesälomalla pitempään. Eikä ole muuten vieläkään. Yksinhuoltaja on ihan yksin vastuussa siitä lapsesta (tosin on isejä jotka kantavat vastuusta oman osuutensa) ja kuluista. Vuokra, vakuutukset, lapsen lääkkeet yms. ovat ihan yhtä suuria, oli niitä sitten maksamassa yksi tai kaksi. Pitäisikö etävanhemman maksaa etälapsistaan pienempää elaria jos hän saa uuden puolison kanssa lapsia? Sittenhän sen lähivanhemman pitäisi saada enemmän jos hän saa uusia lapsia! Ja se mitä teidän perheessä maksetaan elaria, menee varmaankin sen etälapsen elättämiseen, ei hänen huvitteluunsa yms.
Mun tuttavapiirin yh naiset ja miehet ei ole 24/7 lastenkanssa vaan vähintään joka toinen viikoloppu on lapset etällä ja useilla myös viikolla.Ongelmahan on se että kun etä on tehnyt sopimuksen tulojen mukaan maksettavaksi ei siinä ole huomioitu että kun etällä on uusi perhe ja lisää lapsia ei hänellä ole varaa laittaa näihin lapsiin yhtä paljon rahaa kuin etälapseen. Nyt mieheni ex asuu kolmiossa ja me joilla on uusia lapsia on pidettävä oma huone myös etälapselle eli meidän kustannukset on suuremmat vaikka meitä onkin kaksi maksamassa ja onhan exälläkin myös etä jakamassa lapsen kustannuksia elarin muodossa.160 ?kuussa lapselle niin siitä pitäisi jäädä myös huvitteluun lapselle rahaa mutta eipä jää kun ne rahat menee muualle. Jos poika muuttaisi meille ja me saataisi hänestä 160? ja 136,60lapsilisää riittäisi se myös meillä huvitteluun, mut kaikilla ei riitä ei voi mitään.

Kyllä tuollaiset 15- ja 13-vuotiaiden teinien elättämiseen erinäisetkin eurot menevät. Elaria saan 113,02?/tyttö. Plus lapsilisät ilman yh-korotuksia. Elokuussa vanhempi tyttö aloittaa ammattikoulun, heti koulun alkaessa pitää tehdä kirja- ja välinehankintoja reilu 300eurolla. Pistän tuohon elariin ja lapsilisään vielä oman osuuteni 113? niin saa koulutarvikkeet. Kukas maksaa tyttösen kuukauden elatuksen? Villi veikkaus: minä ja mieheni? Toki tuollaista rahanmenoa ei ole joka kuukausi, mutta aina voi tulla kaikenlaisia yllättäviä menoja, ja niihin on melkoisen turhaa pyytää exältä rahaa.<br><br>
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 19:25 -piija- kirjoitti:
ette saisi 136? lapsilisää koska teille ei kuulu yh-korotus vaan sen 100
Minä vertasinkin siihen mitä äiti saa mutta pärjättäis kyllä vaikka lapsilisä olisi 110? (toisesta lapsesta). :wave:
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 23:13 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 19:00 peuhu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 13:55 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 13:47 peuhu kirjoitti:
Mutta kuluuhan rahaa uusperheessäkin, myös siellä on lapsia jotka kuluttavat eikä meillä ole ainakaan varaa laittaa yhteiseen yhtä paljon kuin mitä maksamme elaria( ja hyvä niin en valita) mutta enää enempää ei ole vara maksaa. Tuolla joku kirjoitti että yh on lapsen kanssa 24/7 mutta niinhän ollaan uusperheesäkin eikä saada joka toinen vikonloppu vapaata. Minä ainakin olen mielellään lasten kanssa enkä lähde edes ruoka kauppaan yksin vaan otan perheen mukaan.Me eletään tulojen mukaan ja pyritään myös etä lapselle hommaamaan kaikki pyörät ym. meille että olisi tekemistä.Elatusmaksua ei mielestäni voi laskea VAIN tulojen mukaan vaan pitää ottaa myös myös menot huomioon( uudet lapset ym.)On se kumma että etältä ollaan valmiit katsomaan vain tulot mutta yh:n menoja täällä retostellaan ja paivitellään mennen tullen... en ymmärrä. :\|
No minä yh:na ollessani olin käytännössä lasten kanssa 24/7, ei ollut mitään jokatoinen viikonloppu systeemiä, juhlapyhät vuorotellen ja kesälomalla pitempään. Eikä ole muuten vieläkään. Yksinhuoltaja on ihan yksin vastuussa siitä lapsesta (tosin on isejä jotka kantavat vastuusta oman osuutensa) ja kuluista. Vuokra, vakuutukset, lapsen lääkkeet yms. ovat ihan yhtä suuria, oli niitä sitten maksamassa yksi tai kaksi. Pitäisikö etävanhemman maksaa etälapsistaan pienempää elaria jos hän saa uuden puolison kanssa lapsia? Sittenhän sen lähivanhemman pitäisi saada enemmän jos hän saa uusia lapsia! Ja se mitä teidän perheessä maksetaan elaria, menee varmaankin sen etälapsen elättämiseen, ei hänen huvitteluunsa yms.
Mun tuttavapiirin yh naiset ja miehet ei ole 24/7 lastenkanssa vaan vähintään joka toinen viikoloppu on lapset etällä ja useilla myös viikolla.Ongelmahan on se että kun etä on tehnyt sopimuksen tulojen mukaan maksettavaksi ei siinä ole huomioitu että kun etällä on uusi perhe ja lisää lapsia ei hänellä ole varaa laittaa näihin lapsiin yhtä paljon rahaa kuin etälapseen. Nyt mieheni ex asuu kolmiossa ja me joilla on uusia lapsia on pidettävä oma huone myös etälapselle eli meidän kustannukset on suuremmat vaikka meitä onkin kaksi maksamassa ja onhan exälläkin myös etä jakamassa lapsen kustannuksia elarin muodossa.160 ?kuussa lapselle niin siitä pitäisi jäädä myös huvitteluun lapselle rahaa mutta eipä jää kun ne rahat menee muualle. Jos poika muuttaisi meille ja me saataisi hänestä 160? ja 136,60lapsilisää riittäisi se myös meillä huvitteluun, mut kaikilla ei riitä ei voi mitään.

Kyllä tuollaiset 15- ja 13-vuotiaiden teinien elättämiseen erinäisetkin eurot menevät. Elaria saan 113,02?/tyttö. Plus lapsilisät ilman yh-korotuksia. Elokuussa vanhempi tyttö aloittaa ammattikoulun, heti koulun alkaessa pitää tehdä kirja- ja välinehankintoja reilu 300eurolla. Pistän tuohon elariin ja lapsilisään vielä oman osuuteni 113? niin saa koulutarvikkeet. Kukas maksaa tyttösen kuukauden elatuksen? Villi veikkaus: minä ja mieheni? Toki tuollaista rahanmenoa ei ole joka kuukausi, mutta aina voi tulla kaikenlaisia yllättäviä menoja, ja niihin on melkoisen turhaa pyytää exältä rahaa.
Me laitetaan aina lapsilisät sivuun ja siinä kuussa kun enemmän hankintoja niin rahat ovat riittäneet... saa nähdä miten tulevaisuudessa mut nyt ainakin.Ja teilläkin tuntuu olevan uusperhe eli ymmärrän että kustannuksia on vaikka on kaksi ihmistä maksamassa kuitenkin kaikki perheen jäsenet kuluttaa sähköä, vettä (varsinkin teinit) ja tilaa tarvitaan eli kulutkin suuremmat, mutta meilläkään ei muuta mahdollisuutta kuin yrittää sinnitellä . Itse yritän laittaa vaikka muutaman euron sivuun kuukausittain ja kyllä niistä kertyy loppujen lopuksi isompi summa että päästään koko perhe huvittelemaan. :wave:
 

Yhteistyössä