Tähystysleikkaus

  • Viestiketjun aloittaja Khimaira
  • Ensimmäinen viesti
Khimaira
Minulta leikataan tähystyksellä munasarjakysta- aikaa ei ole vielä tullut, olen jonossa.

Kävinkin miettim'ään että tehdäänkö tuollainen operaatio aina nukutuksessa :confused:

Millaisia kokemuksia nukutuksesta?
 
"vieras"
Mulle tehty nukutuksessa, hyvin meni ja toipui kyllä melko nopeasti.

Ystävä pelkäsi kohdallaan pahoinvointia, mutta jälkeenpäin kehui kuinka hyvin meni ja
kuulemma lääkkeet kehittyneet siitä kun hänet on viimeksi nukutettu. Hän oli semmoinen
erittäin pahoinvointiherkkä.. Tai siis on :) Mä taas en ole.
 
VS
Jep, ainakin mulle tehtiin nukutuksessa laparoskopia, se tehtiin ku raskauden takia.
En ole koskaan ollu kovin hyvävointinen nukutuksen jälkeen, joten tuostakin nukutuksesta herättyäni oksensin eka miehen päälle, sitten sairaanhoitajan... Nolotti, mutta minkäs teet. Kamala vösymyshän se on, ja hontelo olo.
Vatsa oli kiitettävän kipeä, ja arvet aristi pitkään. Nyt, 5.5v myöhemmin navassa oleva arpi näkyy enää, alavatsan 3 reikää on haalistunu, eikä niitä juuri huomaa enää.
 
Khimaira
[QUOTE="vieras";26237958]Lisään vielä että jollet ole ns. kiireellinen tapaus niin jonotusaika voi olla melkoisen pitkä :([/QUOTE]

Naistenklinikalla sanoivat suoraan että muutama kuukausi menee kun saa ajan.
 
Nanna00
Mulle tehtiin laparoskopia kolmisen viikkoa sitten.
Ajan sain 4 kuukaudessa vaikka sanottiin että puolikin vuotta voi mennä. :)
Tehtiin päiväkirurgisena, menin siis sinne aamulla, olin aamun eka joten sain heti laittaa sairaalavaatteet päälle.
Sen jälkeen tuotiin kipulääke ja esilääke siihen aulaan, vartin verran odottelin ja pääsin jo saliin.
Salissa kävin pissalla ja minulle laitettiin tukisukat jalkaan.
Sen jälkeen kävin makuulle leikkauspöydälle, minuun laitettiin kanyyli jonka kautta meni nestetippa ja nukutusaine. Nukutusaine laitettiin ruiskulla suoraan kanyyliin, laitosta meni noin 10 sekuntia kunnes uni tuli.

Heräsin heräämöstä, jossa vietin tunnin, pari. Sain kipulääkettä ja sen jälkeen pääsin syömään jotain pientä.
Sitten alkoikin olla kotiutuksen aika, sain kotihoito-ohjeet kun juttelin leikannen lääkärin kanssa ja sain luvan vaihtaa vaatteet.

Toipuminen meni ihan mukavasti! Varaa auto-matkalle tyyny vatsasi päälle, pomput eivät tunnu kivoilta..
Saat varmasti kipulääkkeitä reseptillä. Mulla oli burana ja panacod.


Ainoa inhottava juttu toipumisessa oli hartiapistot jotka johtuvat leikkauksessa käytettävästä tutkimuskaasusta.
Pistot voivat olla todella koviakin mutta ne kivut loppuvat muutaman päivän sisään.

Sulavat titkit laitettiin ja haavoja tuli suihkutella pari kertaa päivässä.

Mulla oli kolme leikkausviiltoa, navassa, vasemmalla alhaalla ja ihan pikkari-rajalla.
Vatsa voi olla muutaman päivän mustelmilla ja hurjan turvonnut mutta sekin kuuluu asiaan.

Helppo operaatio loppujenlopuksi ja hyvin siitä toipuu.. Tsemppiä! :)

Minkä kokoinen kysta sinulla on? Minulta leikattiin 2,5 senttinen dermoidikysta.
 
Nanna00
Se vielä piti sanoa että ko.operaatio tehdään kuulemma aina nukutuksessa, koska se kaasun täyttäminen vatsaonteloon on toimenpide joka vaatii kuulemma syvän nukutuksen.

Sairaalasta pois pääsee kun on kyennyt pissaamaan eikä ole ilmaantunut pahoinvointia tai kovia kipuja.
 
Khimaira
Se vielä piti sanoa että ko.operaatio tehdään kuulemma aina nukutuksessa, koska se kaasun täyttäminen vatsaonteloon on toimenpide joka vaatii kuulemma syvän nukutuksen.

Sairaalasta pois pääsee kun on kyennyt pissaamaan eikä ole ilmaantunut pahoinvointia tai kovia kipuja.
Mulle on tehty kolme sektiota, että sikäli operatiot ovat tuttuja, samoin toipuminen. Nukutus on ihan uusi ja se askarruttaa. Kiitos vastauksesta!

Mulla dermoidikysta on melkein kymmensenttinen.

No, eiköhän siitä selviä :) Mitenkähän pitkä toipumis/saikkuaika siinä on..
Olen vahus/kuntoutustyössä fyysisesti raskaalla osastolla :|
 
Nanna00
Mulle on tehty kolme sektiota, että sikäli operatiot ovat tuttuja, samoin toipuminen. Nukutus on ihan uusi ja se askarruttaa. Kiitos vastauksesta!

Mulla dermoidikysta on melkein kymmensenttinen.

No, eiköhän siitä selviä :) Mitenkähän pitkä toipumis/saikkuaika siinä on..
Olen vahus/kuntoutustyössä fyysisesti raskaalla osastolla :|
Mä sain viikon saikkua.
Olen seisomatyössä jossa saa myös nostella ja kyykistellä.

Mulle lääkäri sanoi että hälle soittamalla saa lisää saikkua jos siltä tuntuu.
 
Khimaira
Mä sain viikon saikkua.
Olen seisomatyössä jossa saa myös nostella ja kyykistellä.

Mulle lääkäri sanoi että hälle soittamalla saa lisää saikkua jos siltä tuntuu.
Ok. Luulen että mulle laitetaan pidempi saikku, koska meillä on hoidettavana aggressiiviakin, isoja miespotilaita..Voi kääk ja mulla on syksyllä harjoittelujaksoa, koulua, ja töitä :O
 
Mulla oli myös dermoidikysta munasarjassa. Kysta leikattiin, mutta siitä jäi jonkinlainen kasvualusta uusille kystille ja lääkärit pelkäsivät, että ne muuttuu pahanlaatuisiksi. Kolmannella kerralla poistivat munasarjan kokonaan. Leikkaukset menivät hyvin, muutama pieni arpi jäi vatsaan. Sain muistaakseni viikon sairaslomaa, ainakin yhdellä kerralla kävin hakemassa lisää. Mutta toivuin kyllä hyvin, pari ensimmäistä päivää pahimmat, tuskin mitään verrattuna sektiosta toipumiseen kuitenkaan :)
 
Khimaira
Mulla oli myös dermoidikysta munasarjassa. Kysta leikattiin, mutta siitä jäi jonkinlainen kasvualusta uusille kystille ja lääkärit pelkäsivät, että ne muuttuu pahanlaatuisiksi. Kolmannella kerralla poistivat munasarjan kokonaan. Leikkaukset menivät hyvin, muutama pieni arpi jäi vatsaan. Sain muistaakseni viikon sairaslomaa, ainakin yhdellä kerralla kävin hakemassa lisää. Mutta toivuin kyllä hyvin, pari ensimmäistä päivää pahimmat, tuskin mitään verrattuna sektiosta toipumiseen kuitenkaan :)
Mulle sanottiin että tuo dermoidikysta on ollut syntymästä saakka- kaksonen siis. Eli tuskin ainakaan uusii..
Leikkaavat koko munasarjan pois, koska kysta on peittänyt lähes koko munasarjan kokonaan.
Sinällään ei sen väliä, koska se ei jokatapauksessa toimi enää, enkä saa raskautua enää heikon kohtutilanteen vuoksi :ashamed::'(

Pystyisiköhän samalla poistamaan kohdunkin : /
 
"vieras"
Mulla leikattiin umppari tähystyksellä nukutuksessa, ihan ok, ei ollu huono olo ollenkaan, hirvee nälkä ja jano vaan kun ei ollu koko ed päivänä saanu syödä tai juoda mitään, mut eivät uskaltaneet antaa juuri mitään kun voi tulla huono olo, ei mulle ainakaan tullu.
 
Mulle sanottiin että tuo dermoidikysta on ollut syntymästä saakka- kaksonen siis. Eli tuskin ainakaan uusii..
Leikkaavat koko munasarjan pois, koska kysta on peittänyt lähes koko munasarjan kokonaan.
Sinällään ei sen väliä, koska se ei jokatapauksessa toimi enää, enkä saa raskautua enää heikon kohtutilanteen vuoksi :ashamed::'(

Pystyisiköhän samalla poistamaan kohdunkin : /
Jep, dermoidikystahan on kaksonen, mutta minulle jäi kasvualusta, mihin tuli erilaisia kystia, ei siis uutta dermoidikystaa. Mulla ei myöskään munasarja toiminut ilmeisesti koskaan, eli en tavallaan menettänyt mitään, vaikka se poistettiin, toinen onneksi pelittää :)
 

Yhteistyössä