tämä on jotain aivan kamalaa

  • Viestiketjun aloittaja vakkariHarmaana
  • Ensimmäinen viesti
vakkariHarmaana
meinaan hampaideni kunto. raskauden jälkeen alkanut tulla reikiä urakalla. lisäksi yksi 5 vuotta vanha reikä takahamapassa alhaalla, niin että hammas on mädäntynyt ja lohkeillut ja ikenessä on pelkkä musta reikä :X

lisäksi etuhampaisiin taakse tulleet pikkureiät...ja pahin havainto minkä tein oli ylähamapaissa aivan takana oleva hammas, jota on vaikea päästä harjaamaan...otin pumpulipuikon ja rapsutin sillä hammasta ja hyi olkoon mitä mohnää sieltä tuli + verta. tuo möhnä haisi aivan järkyttävälle.

mulla on aivan kamala hammaslääkäri pelko, joten kysymys kuuluu:

mitä tuollaiselle hampaalle tehdään jossa ei itse hammasta mutta luultavasti juuret ja musta reikä ikenessä....
mä kuolen tähän pelkoon mutta lekurille ois päästävä...
 
En tiedä mitä sille tehdään, mutta mee ihmeessä lekurille. Etsi sellanen läkäri jolla on kokemusta pelkopotilaiden kanssa toimimisesta, saat sitten hyvällä tuurilla jotakin helpotusta oloon kun sinne menet, rauhottavaa tai muuta.
Mutta kyllä noi hampaat kannattaa mielummin ennemmin kun myöhemin laitattaa kuntoon.
 
vieras
voi, tuli ihan surku :( osaatko kertoa tarkemmin missä kohtaa tuo musta juttu hampaassa/ikenessä on? ymmärsinkö oikein että hampaan kohdalla on nykyisin pelkkä musta möykky?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vakkariHarmaana:
meinaan hampaideni kunto. raskauden jälkeen alkanut tulla reikiä urakalla. lisäksi yksi 5 vuotta vanha reikä takahamapassa alhaalla, niin että hammas on mädäntynyt ja lohkeillut ja ikenessä on pelkkä musta reikä :X

lisäksi etuhampaisiin taakse tulleet pikkureiät...ja pahin havainto minkä tein oli ylähamapaissa aivan takana oleva hammas, jota on vaikea päästä harjaamaan...otin pumpulipuikon ja rapsutin sillä hammasta ja hyi olkoon mitä mohnää sieltä tuli + verta. tuo möhnä haisi aivan järkyttävälle.

mulla on aivan kamala hammaslääkäri pelko, joten kysymys kuuluu:

mitä tuollaiselle hampaalle tehdään jossa ei itse hammasta mutta luultavasti juuret ja musta reikä ikenessä....
mä kuolen tähän pelkoon mutta lekurille ois päästävä...

Juuret otetaan pois sieltä kuopasta ettei pahemmaksi pääse... Auttaisin jos voisin. Tulisin vaikka sun mukaan tuonne hammaslääkäriin, olen erikoistunut pelkopotilaiden hoitoon...

Tsemppiä

:flower:
 
ap
alhaalla toiseksi viimeinen hammas. siinä on musta reikä johon kasvanut ientä tms pallomaisesti reunoille musta musta reikä näkuu ja sinne kerääntyy aina jotain tähteitä...
 
Yksityisillä on täälläpäin oikein useampi "pelko lääkäri", joka hoitaa rauhoituksessa tai jopa nukutuksessa, ja ottavat hyvin potillan pelot ja toiveet huomioon.

Kannattaa mennä pika-pikaa lääkäriin, sillä hoitamattomilla hampailla voi olla todella vakavia seurauksia, kun tulehdus leviää verenkiertoon, jotta pelko on siinä vaiheessa enää pikku asia.

Reippaasti vaan soittamaan lääkärille heti huomenna, selitä tilanteesi ja pelkosi.
 
vieras
No sun reikäsi kuulostaa samanlaiselta mitä itselläni oli. Oma reikäni oli toinen takahammas ylhäällä. Reikä oli kivasti syntynyt hampaiden väliin eli sitä ei näkynyt ennen kuin oli kerinnyt kasvaa suureksi. Reikä oli ihan valtava ihan ienrajan tuntumassa. Mulle ei silti tarvinnut tehdä juurihoitoa vaikka hammasta porattiin melko syvälle. Porattuun reikään pistettiin jotain hoitavaa ainetta ja sitten se peitettiin. Hampaankorjaus tehtiin hampaan päältä koska sivussa olevaa reikää ei oikein voi porata.
 
Hampaat kannattaa hoidattaa. Ystäväni pojalla oli poskihampaassa reikä, niin ettei se näkynyt ja senkka oli korkealla ja ihmeteltiin, että mistä se johtuu. Kunnes joku fiksu lääkäri älysi tutkia hampaat kunnolla. Pojalla ehti tulla verenmyrkytys ja joutui sairaalaan. Etsi hammaslääkäri, joka tekee hampaidenhoidon nukutuksessa.
 

Yhteistyössä