Tämäkö muka sairasta? Kaunistahan tämä on, katsokaa vaikka kuvaa :)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja odottaa kans:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Eikös kukaan tiedä vastausta siihen kysymykseen että miksi äidinmaitoa vastaanotetaan maitokeskukseen vain kuusi kuukautta? Eikö yksikään täällä ymmärrä että myös äidin ruokavaliosta riippuu maidon B-C-vitamiinien ja rasvan määrä.
Jos se on vuosikaudet käypäistä, muuttumattomana pysyvää ravintoa niin miksi se kelpaa vain 6kk sairaalalle?
Täällä kun yökötellään pullosta syöviä vauvoja niin varmaan vihaatte nenämahaletkulla "syöviä" keskosia.
Tätä mäkin olen odottanut, että nää viksut taapeoimettäjät vastaisi. Mutta eivät taida osata...
Tietänette mitä kolostrum on. Sitä tulee ihan alussa, ja ensimmäisten viikkojen ajan maito ns kypsyy. Keskosillehan ei anneta liian "vanhaa", siis liian kauan synnytyksestä luovuttaneen, maitoa. Heillä raja taisi olla kolme viikkoa. Eli ihan alussa maito muuttuu paljonkin. Sen jälkeen vähemmän, mutta silti lapsen tarpeiden mukaisesti. Esimerkiksi yli 1v imettäneen maito on todennäköosesti rasvaisempaa ja siinä on enemmän vasta-aineita kun mitä siinä oli vauvan ollessa alle 1v.

Sitä en tiedä miksi luovuttamiselle on asetettu tuollainen raja. Olen kysynyt asiaa itse mm terveydenhoitajalta ja sairaalassa kätilöltä, mutta kumpikaan ei osannut sanoa mitään kunnollista syytä. Yksi mainitsi pelon siitä, että äiti lopettaa oman lapsensa imetyksen, toinen puhui äidin jaksamisesta. Tuo rajakin vaihtelee; jotkut maitokeskukset ottavat vastaan maitoa 4kk, toiset 6kk. Joillekin saa alkaa luovuttamaan vain jos synnytyksestä on kulunut alle 2kk, toisilla 1kk ja yhdellä ei muistaakseni ollut mitään tuollaista rajaa.
 
Imetin esikoista 1v1kk ikään asti. Eipä tuo olisi haitannut imettää vielä pitempäänkin, mutta lähipiiri alkoi vihjailla lopettamisesta. Ja sitten kun lapsi ei enää itsekään huolinut tissiä, muut jutut kiinnosti jo enemmän, niin imetys loppui ihan ilman mitään erityisiä vieroituksia.

Mielestäni imetin pitkään, ja siitä oli vain hyötyä. Ei tarvinnut ostella korvikkeita, lehmänmaitoahan ei alle 1-vuotiaille saa antaa. Meillä ei koskaan käytetty tuttipulloa, siirryttiin suoraan nokkamukiin, niin eipähän tarvinnut vieroitella pullostakaan.

Tätä toista aion imettää myös noin vuoden ikään asti, nyt ollaan 5kk menty täysimetyksellä. Meidän tyttö on muuten saman ikäinen kuin ap:llä, 2v3kk. En osaa kuvitella imettäväni häntä enää, mutta jos olisin imettänyt näin pitkään niin kai se tuntuisi ihan luonnolliselta. Eikä häiritse jos joku muu imettää omaansa.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ampukaa jo joku toi yks hihhuli.. Ei kestä enää erkkikään..
Tääsä nähdään taas miten alan ekspertti ottaa muita huomioon :attn: Otetaan esimerkkiä ja ollaan kunnon kansalaisia.
En silti mene lolloilemaan keskelle kaupunkia, tai pistä lastani paskomaan takapihalle, että siltä pohjalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Voisko sanoa, että parin vuorokauden kokemuksella mä tiedän synnyttämisestä ehkä jopa enemmän kuin ne, joiden ipanat on tulleet ulos muutaman tunnin puskemisella :D.
ai, etenit siis ponnistusvaiheeseen? :D etkö? eli et tiedä siitä mitään, sen enempää kuin imetyksestä. eli miksi viitsit esiintyä asiantuntijana, ja laukoa mututietoa faktana? kun asiasta et tiedä mitään.
Kyllä, ponnistin tunnin verran. Lasta yritettiin imukupilla ulos, mutta oli edelleen liian korkealla, ei saatu ulos. Sitten sydänäänet romahtivat ja kiireellinen sektio tehtiin.
eli et osaa synnyttää, etkä imettää. ja nämä ovat muokanneet asenteesi imetyskielteiseksi. tiedetään, tiedetään... jos itsekin tiedostaisit asian niin voisit päästä siitä yli, ja sitten ehkä 2 vuotiaan (pienen lapsen) imetys ei olisi niin hirveä asia sinulle.
Ei sitä ihminen lantionsa mallille mitään voi, sillä ei ole hittojakaan tekemistä osaamisen kanssa. Lapsivesi meni ties mistä syystä ennen kuin vauva oli laskeutunut kunnolla ja mun lantio on sen mallinen ettei se ohjaa supistuksista huolimatta lasta laskeutumaan. Kaikki tehtiin mitä voitiin siinä tilanteessa (mulla tulehdus elimistössä, CRP huiteli synnytyksen loppuvaiheessa 150:ssä ja synnytyksen jälkeen yli 300:ssa), vaikka pakko myöntää, etten ollut ihan voimieni tunnossa enää lopussa väännettyäni sitä lasta kolmatta vuorokautta, kuumeessa ja oksennettuani yli 7 h yhtäjaksoisesti... mutta käsi sydämellä voin vakuuttaa, että _osaamisen_ kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä, että päädyttiin sektioon.

Toinen juttu. Minä en missään nimessä ole imetyskielteinen. Olisin halunnut enemmän kuin mitään imettää lastani, koska tiedän sen edut sekä lapselle että äidille. Kaikki ei aina vain mene niin kuin itse haluaa. Lopulta minulle oli tärkeintä se, että lapseni saa ruokaa, voi hyvin ja kasvaa. Mistään muusta en luopunut lopulta kuin sinunkaltaistesi kunnioituksesta. Ja jos suoraan sanon, niin paskaakaan en sitä edes kaipaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kesä:
Näytin äsken tuota kuvaa miehelleni. Mies sanoi ensin "niin?" johon minä vastasin, että kyseessä on julki imettäminen ja lapsi jo yli kahden vuoden. Mies kysyi edelleen "niin?" johon vastasin, että tästä kuvasta on tullut hirveä tappelu, koska lapsi on jo niin iso yms. Tähän mies totesi teidän vuohkaajien olevan "typeriä ämmiä!" Kuvaa ja tapahtumaa kauhistelijat: hankkikaa elämä :)
Mun mies taas kysyi et minkä ikäinen lapsi on kyseessä ja kun kerroin, niin mun mies totes et onks toi enää normaalia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Tiedättekö muuten että maailman terveysjärjestö WHO ja Unisef suosittavat imetyksen jatkamista vähintään kaksivuotiaaksi.
Näinpä. Mutta kyllähän tämän palstan imetyksen vastustajat tietää tämänkin paremmin kuin asiantuntijat...
Pian ne ryntää kertomaan, ettei suositukset meitä suomalaisia koske!

Meidän fysiikka ja biologia on vissiin sitten ihan omaa laatuaan maapallolla :xmas:
Käsittääkseni Suomi lukeutuu niihin harvoihin valtioihin maapallolla joilla ei ole tavattu nälänhätää ja puutteeita puhtaasta vedestä.
Maapallolla on kuitenkin lukemattomiin alueita, joissa asiat on todella huonosti. WHO:n ohjeet ovat maailmanlaajuisia, mun on vaikea uskoa ettei niissä suosituksissa ole jonkinlaisia kompromisseja maiden välillä maakohtaisesti, kun niitä erojakin on paljon. Esimerkiksi nyt vaikka tämä imetyssuositus, vaikka onhan Who:lla niitä muitakin.

Ajatellaanpa vaikka jotain maanosaa missä on puutetta puhtaasta vedestä. Siellä varmaan on erittäin järkevää imettää lapset
mahdollisimman pitkälle kun se rintamaito on ehkä ainoa puhdas juotava koko alueella. Toisessa maassa on puhdasta juomavettä mutta köyhää, ruokaa ei olekuin vähän ja ihmiset kärsivät aliravitsemuksesta. Imetys joka lisää äidillä energianvajetta ei ole välttämättä maailman järkevin
siinä vaiheessa maratonmittaisena, vaan on ensisijaisesti huolehdittava omasta, että lapsen ravinnontarpeesta, niin ettei itse näänny hengiltä.

Suomessa ei onneksi ole ongelmia kummankaan suhteen.

Onhan Eu:llakin suosituksia ja sääntöjä, jotka koskevat koko Unionia, mutta olemmehan me nähneet, onko kaikki suositukset välttämättä niin laajassa mittakaavassa joka maalle eduksi. On paljon hyvää, mutta on paljon sellaistakin, mitä ei joka maahan voida sdamalla tavalla toteuttaa kuin toisaalle.

Mun mielestä siksi tähän WHO:n suositukseen vetoaminen on vähän sinisilmäistä, koska eihän kukaan voi uskoa tosissaan, että maakohtaisia eroja huomioimatta voidaan antaa suositus, jota joka maa toteuttaisi samalla kaavalla. Suositukset kun ovat suosituksia, variaatioita niistä on monenlaisia, ne eivät ole lakeja. Eu:llakin on erikseen suositukset ja lait.

Ja sitäpaitsi suuriosa jotka vaahtoavat WHO:n imetyssuosituksen nimeen, eivät varmastikaan toteuta heidän kaikkia suosituksiaan. Mitenkä oli tämä h1n1 rokotuksen laita, who suositteli, mutta ei sitäkään kaikki ottanut.
Rokotuksiakin who suosittelee, mutta sekin on maakohtaista miten nämä toteutetaan ja mik äon millekin maalle järkevää. Senpätakia onneksi joka maassa on erikseen omatkin laitoksensa, (Suomessa THL) jotka pitävät oman maan puolia ja huolta. Silti oman maankin sisällä on vielä yksilöllisiä eroja, mikä suosituks kenenkin kohdalle istuu ja miten.
 
[quote="Ryysyrannan rinsessa]

Mä en todellakaan ole sanonut etteikö 2 vee tarvitse maitoa. Puhe oli imettämisestä, rintamaidosta. Älä nyt sotke taas puuroja ja vellejä keskenään.

Tiedätkö, tuo kuulostaa hitusen omituiselta toi sun en osta maitoja todellakaan tähän taloon.

Siis sun lapsesi voi juoda maitoa koulussa kun se on ilmaista, muttei sun kotona niinkö?

Kyllä täytyy sanoa että on sulla ihmeellinen maailmankatsomus.

Olenhan mä toki käsittänyt että tahdot olla erilainen, raahata pride kulkueeseen muita,, toisessa kädessä tyttöystäväsi ja toisella rinnalla iso lapsesi, mutta nyt lippaa jo munkin ymmärryksen yli.

Totta sä sit annat sille lapselles rahaa että kun on nokko iso, voi mennä kauppaan sen maidon ostamaan?

Vai tyrkytätkö tissiä sittenkin? Söihän ne ennenvanhaan kalkin puutteeseen seinälaastitkin, ei sillä |O [/quote]

Lue ajatuksella.

Minä en osta lapselleni tieten tahoten kilokaupalle epäterveellistä ruokaaa. Siksi en osta maitoa. Sen sijaan minä en myöskään kiellä lapseltani ruokia. Se, mitä hän syö tai juo, on hänen oma päätöksensä. Ainoa tapa minulle vaikuttaa hänen ruokavalioon on tuoa terveellistä ruokaa kaupasta ja omasta pihasta ja sen lisäksi näyttää hyvää esimerkkiä. Siksi en itsekään juo maitoa tai käytä liiemmin maitotuotteita. Meillä ei kotona ole juustoa, lehmisjugurttia tai maitorasvoja. Pyrin pitämään huolta että lapsi edes kotona söisi ja joisi terveellistä ravintoa ja siten oppisi hyville tavoille.

Koulussa minä en ole kieltämässä eikä kieltäminen muutenkaan kuulu lapsenkasvatukseen; se on kasvatuksen siirtämistä tulevaisuuteen.
 
huom
Mistään muusta en luopunut lopulta kuin sinunkaltaistesi kunnioituksesta. Ja jos suoraan sanon, niin paskaakaan en sitä edes kaipaa.
[/quote]

kunnioitusta saa kun itsekin kunnioittaa muita eikä hyökkäile toisten valintoja vastaan...
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
siis ootko sä päättänyt ninatt lapsesi puolesta ettei hän saa juoda lehmämaitoa??

Siis isonakaan? No nyt mä ymmärrän miten sä yksinhuoltaja äitinä oot saanut hyvin rahaa säästettyä. Tinkimällä lapsen perustarpeista, kuten maito. Pitäsköhän lähettää lahjakortti valiolle? Saisko lapsesi sitten juoda maitoa isompana?

vai onko se lehmänmaito henkilökohtainen loukkaus sinua kohtaan?
En minä maidosta ole tinkinyt, edelleen tuo lapsi saa maitoa useita kertoja vuorokaudessa :LOL:

En, minä en ole päättänyt lapseni puolesta ettei hän saa juoda maitoa. Lehmänmaitoa tosin en osta kotiini, se on mun päätös. Lapsi saa juoda maitoa niin paljon ku huvittaa mutta mä en epäterveellisiä ruokia kotiini kanna kilokaupalla ja lapselleni tarjoile. Jos hän kylässä tai koulussa haluaa mmaitoa niin se on hänen asiansa.

Mites maidosta tulikin nyt perustarve ku aiemmin oltiin sitä mieltä, ettei 2v tarvii maitoa?
Montako litraa sun tissit sitä maitoa oikein päivässä erittää? Kyllä lapsiperheissä menee maitoa aikalailla päivän aikana.. siis ihan purkista.
Kasvaako sun utareet sitä myötä kuin lapsikin?
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja viisi imettänyt:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Tunnen erään, joka imettää kahta lastaan. Toinen on vajaa 3-vuotias ja toinen vajaa 1,5-vuotias. Hän imettää tuota pienempää ihan julkisesti, mutta isomman kanssa menee yleensä vähän "katseilta piiloon" toiseen huoneeseen tms.

Kerran tämä isompi lapsista alkoi pyytää maitoa ja äiti lopulta myöntyi ja imetti siinä minun nähteni. Eikä ollut yhtään kamalaa, vaikka mä jotenkin varauksellinen olinkin.

Uskon kyllä, että lapsi todellakin saa imetyksestä ihan eri tavalla lämpöä ja läheisyyttä. Eikä sovi väheksyä äidinmaidon terveellisyyttä. Aivan takuulla se on terveellisempää kuin lehmänmaito ja vielä kätevästi kulkee mukana pilaantumatta :).

Et voi olla tosissas, nyt kyllä ropisi kauneuspisteetkin. Ei se 2vee saa siitä enää mitään, äiti vain ja miestään ei huoli.

:LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

Ei siinä mitään, sä olet oikeutettu mielipiteeseesi (samoin kuin minä omaani), mutta voi ei, enkö nyt olisi edes vähän kaunis mielestäsi :saint: :saint: :xmas: :xmas: :D :D .

 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ampukaa jo joku toi yks hihhuli.. Ei kestä enää erkkikään..
Tääsä nähdään taas miten alan ekspertti ottaa muita huomioon :attn: Otetaan esimerkkiä ja ollaan kunnon kansalaisia.
En silti mene lolloilemaan keskelle kaupunkia, tai pistä lastani paskomaan takapihalle, että siltä pohjalta.
Toisten huomioon ottaminen on siis sitä, että ei imetä lastaan ja ei anna lapsen omalla pihalla tehdä mitä huvittaa vaikkei siitä ole kenellekään haittaa.

Toisten huomioonottaminen on sitä, että haukkuu idiootiksi, hihhuliksi, yökkii toisten valintoja ja muutenkin käy sanallisesti toisten päälle. Malllikäyttäytymistä.

Bravo. :flower:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Tiedättekö muuten että maailman terveysjärjestö WHO ja Unisef suosittavat imetyksen jatkamista vähintään kaksivuotiaaksi.
Näinpä. Mutta kyllähän tämän palstan imetyksen vastustajat tietää tämänkin paremmin kuin asiantuntijat...
Pian ne ryntää kertomaan, ettei suositukset meitä suomalaisia koske!

Meidän fysiikka ja biologia on vissiin sitten ihan omaa laatuaan maapallolla :xmas:
Käsittääkseni Suomi lukeutuu niihin harvoihin valtioihin maapallolla joilla ei ole tavattu nälänhätää ja puutteeita puhtaasta vedestä.
Maapallolla on kuitenkin lukemattomiin alueita, joissa asiat on todella huonosti. WHO:n ohjeet ovat maailmanlaajuisia, mun on vaikea uskoa ettei niissä suosituksissa ole jonkinlaisia kompromisseja maiden välillä maakohtaisesti, kun niitä erojakin on paljon. Esimerkiksi nyt vaikka tämä imetyssuositus, vaikka onhan Who:lla niitä muitakin.

Ajatellaanpa vaikka jotain maanosaa missä on puutetta puhtaasta vedestä. Siellä varmaan on erittäin järkevää imettää lapset
mahdollisimman pitkälle kun se rintamaito on ehkä ainoa puhdas juotava koko alueella. Toisessa maassa on puhdasta juomavettä mutta köyhää, ruokaa ei olekuin vähän ja ihmiset kärsivät aliravitsemuksesta. Imetys joka lisää äidillä energianvajetta ei ole välttämättä maailman järkevin
siinä vaiheessa maratonmittaisena, vaan on ensisijaisesti huolehdittava omasta, että lapsen ravinnontarpeesta, niin ettei itse näänny hengiltä.

Suomessa ei onneksi ole ongelmia kummankaan suhteen.

Onhan Eu:llakin suosituksia ja sääntöjä, jotka koskevat koko Unionia, mutta olemmehan me nähneet, onko kaikki suositukset välttämättä niin laajassa mittakaavassa joka maalle eduksi. On paljon hyvää, mutta on paljon sellaistakin, mitä ei joka maahan voida sdamalla tavalla toteuttaa kuin toisaalle.

Mun mielestä siksi tähän WHO:n suositukseen vetoaminen on vähän sinisilmäistä, koska eihän kukaan voi uskoa tosissaan, että maakohtaisia eroja huomioimatta voidaan antaa suositus, jota joka maa toteuttaisi samalla kaavalla. Suositukset kun ovat suosituksia, variaatioita niistä on monenlaisia, ne eivät ole lakeja. Eu:llakin on erikseen suositukset ja lait.

Ja sitäpaitsi suuriosa jotka vaahtoavat WHO:n imetyssuosituksen nimeen, eivät varmastikaan toteuta heidän kaikkia suosituksiaan. Mitenkä oli tämä h1n1 rokotuksen laita, who suositteli, mutta ei sitäkään kaikki ottanut.
Rokotuksiakin who suosittelee, mutta sekin on maakohtaista miten nämä toteutetaan ja mik äon millekin maalle järkevää. Senpätakia onneksi joka maassa on erikseen omatkin laitoksensa, (Suomessa THL) jotka pitävät oman maan puolia ja huolta. Silti oman maankin sisällä on vielä yksilöllisiä eroja, mikä suosituks kenenkin kohdalle istuu ja miten.
Eipä voi imetys olla vahingollista 2 vuotiaalle jos sitä suositellaan. Jos se sopii Afrikassa niin silloin se sopii suomalaisillekin lapsille. Ja kyllä WHO:n suosituksissa mainitaan että imetyssuositukset koskee kaikkia maita.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Essie:
Alkuperäinen kirjoittaja pimpula:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MITEN TEITÄ VOI HÄIRITÄ SE KUN TOINEN ÄITI IMETTÄÄ OMAA LASTAAN? Miettikää mikä on se OIKEA syy... Ongelma on vain teissä.
:flower:
No eihän se häiritsekään, täällä nyt väitellään koska väittely on hauskaa :xmas:
näyttää se todella häiritsevän sua ja eräitä muita! :D
 
Turkilmas
Mä muuten kuulun just siihen sakkiin, joka kaikesta ponnistelustaan huolimatta epäonnistui imetyksessään. Meillä tuo nuorempi oli vasta viiden kuukauden ikäinen kun luovutin. Poika täytti sunnuntaina 2 vuotta ja viimeksi tänään surullisena mietin että kumpa voisin imettää. En ole siis edelleenkään sinut epäonnistumiseni kanssa ja todellakin olisin tahtonut imettää.

Eli toisin kuin yleistetään, myös lyhyen imetyksen kokenut voi olla taaperoimetyksen puolella. Mä en tosiaan edelleenkään näe mitään pahaa imettämisessä ja mun mielestä ap:n kuva on kaunis. Mitä tuohon kuvan laittamiseen tulee, niin aivan mahtava juttu että laitoit. Olit rohkea ja sait keskustelua aikaiseksi. Hienoa ap :flower: :flower:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Tiedättekö muuten että maailman terveysjärjestö WHO ja Unisef suosittavat imetyksen jatkamista vähintään kaksivuotiaaksi.
Näinpä. Mutta kyllähän tämän palstan imetyksen vastustajat tietää tämänkin paremmin kuin asiantuntijat...
Pian ne ryntää kertomaan, ettei suositukset meitä suomalaisia koske!

Meidän fysiikka ja biologia on vissiin sitten ihan omaa laatuaan maapallolla :xmas:
Käsittääkseni Suomi lukeutuu niihin harvoihin valtioihin maapallolla joilla ei ole tavattu nälänhätää ja puutteeita puhtaasta vedestä.
Maapallolla on kuitenkin lukemattomiin alueita, joissa asiat on todella huonosti. WHO:n ohjeet ovat maailmanlaajuisia, mun on vaikea uskoa ettei niissä suosituksissa ole jonkinlaisia kompromisseja maiden välillä maakohtaisesti, kun niitä erojakin on paljon. Esimerkiksi nyt vaikka tämä imetyssuositus, vaikka onhan Who:lla niitä muitakin.

Ajatellaanpa vaikka jotain maanosaa missä on puutetta puhtaasta vedestä. Siellä varmaan on erittäin järkevää imettää lapset
mahdollisimman pitkälle kun se rintamaito on ehkä ainoa puhdas juotava koko alueella. Toisessa maassa on puhdasta juomavettä mutta köyhää, ruokaa ei olekuin vähän ja ihmiset kärsivät aliravitsemuksesta. Imetys joka lisää äidillä energianvajetta ei ole välttämättä maailman järkevin
siinä vaiheessa maratonmittaisena, vaan on ensisijaisesti huolehdittava omasta, että lapsen ravinnontarpeesta, niin ettei itse näänny hengiltä.

Suomessa ei onneksi ole ongelmia kummankaan suhteen.

Onhan Eu:llakin suosituksia ja sääntöjä, jotka koskevat koko Unionia, mutta olemmehan me nähneet, onko kaikki suositukset välttämättä niin laajassa mittakaavassa joka maalle eduksi. On paljon hyvää, mutta on paljon sellaistakin, mitä ei joka maahan voida sdamalla tavalla toteuttaa kuin toisaalle.

Mun mielestä siksi tähän WHO:n suositukseen vetoaminen on vähän sinisilmäistä, koska eihän kukaan voi uskoa tosissaan, että maakohtaisia eroja huomioimatta voidaan antaa suositus, jota joka maa toteuttaisi samalla kaavalla. Suositukset kun ovat suosituksia, variaatioita niistä on monenlaisia, ne eivät ole lakeja. Eu:llakin on erikseen suositukset ja lait.

Ja sitäpaitsi suuriosa jotka vaahtoavat WHO:n imetyssuosituksen nimeen, eivät varmastikaan toteuta heidän kaikkia suosituksiaan. Mitenkä oli tämä h1n1 rokotuksen laita, who suositteli, mutta ei sitäkään kaikki ottanut.
Rokotuksiakin who suosittelee, mutta sekin on maakohtaista miten nämä toteutetaan ja mik äon millekin maalle järkevää. Senpätakia onneksi joka maassa on erikseen omatkin laitoksensa, (Suomessa THL) jotka pitävät oman maan puolia ja huolta. Silti oman maankin sisällä on vielä yksilöllisiä eroja, mikä suosituks kenenkin kohdalle istuu ja miten.
Eipä voi imetys olla vahingollista 2 vuotiaalle jos sitä suositellaan. Jos se sopii Afrikassa niin silloin se sopii suomalaisillekin lapsille. Ja kyllä WHO:n suosituksissa mainitaan että imetyssuositukset koskee kaikkia maita.
Hei , mä en puhunut imetyksen vahingollisuudesta sanakaan. Keskityhän nyt viesti kerrallaan vastaamaan aiheeseen, eläkä minulle kirjoita automaattisesti samaa mitä täällä muiden kanssa jankkaat. Minä puhuin whon:n suosituksien toteuttamisesta eri maissa, sinä imetyksen vahingollisuudesta, huomaatko itsekään menneesi missään vaiheessa metsään?
 

Yhteistyössä