Täytyykö 39 asteen kuumetta lapsella jo alentaa lääkkeillä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Lapsi 4 vuotta ja yhtäkkiä nousi kuume noin ylös. Nyt nukkuu. Tarvitseeko herättää ottamaan Pamolia vai voiko seurailla vielä? Kun eikö se ole hyvä jos kuume saa olla korkealla, tappaa pöpöjä paremmin? Mikä se on se raja missä pitää ehdottomasti jo antaa lääkettä?
 
vieras
No mieti ottaisitko itse kuumetta alentavaa (sekä kuumeen aiheuttamaan pahaa oloa ja kipua lievittävää) lääkettä tollasilla lukemilla ja anna lapselle lääkettä :(
 
qw
No kyllä minä herättäisin ottamaan lääkkeen. Tai sitten pitäisi antaa paljon juotavaa, koska lapsihan kuivuu tuollaisessa kuumeessa. Kova kuume ei paranna sen enempää kuin lievä kuume.
 
ap
lapsi on juonut paljon vettä. Meille on muistaakseni useampikin lastenlääkäri sanonut, että voi antaa kuumeen olla ilman että hettä alentaa sitä lääkkeillä. Itseni kohdalla toimin aina niin, että otan vasta kun kuume hipoo 40 astetta.
 
tytönjapoikienmamma
Ehdottomasti herättele, juota ja anna kuumetta alentavaa, sekä viilennä lasta. Tuo on pelkkä uskomus, että kuumeen saisi antaa olla korkea, että tappaa pöpöjä. kuume on kyllä elimistön puolustusreaktio, mutta täytyy alentaa
 
ää
Älä nyt hyvä ihminen herätä sitä lasta jos kerran nukkuu, käyt vaan kurkkimassa välillä, että muuttuuko vointi, annat sen lääkkeen sit kun se herää!! Ota peitot pois (jos niitä edes on) ja anna kipeän lapsen nukkua.
 
ap
kyllä mä vielä seurailen, kun valvon kuitenkin puolilleöin. Kävin aukaisemassa makkarin ikkunaa ja käyn aina mittailemassa kuumetta. Jos on nousussa, niin annan sitten lääkkeen. KUmpi olis muuten parempi, Pamol vai Burana...? Lasten buranaa on.
 
Tytteli
Joo tuttu lääkäri on mulle nimenomaan sanonut, että siitä ei ole mitään hyötyä että kärsii kuumeesta. Itse otan lääkettä kun kuume nousee ja alkaa olla tukala olo, lapselle kanssa sen voinnin mukaan ja jos kuumetta vaikka toi 39 niin varmasti annan lääkettä ja yleensä kipeelle lapselle annan aina ennen nukkumaanmenoa parasetamolia, jotta sais paremmin nukuttua jolloin myös paraneminen alkaa.
 
rew
Alkuperäinen kirjoittaja ää:
Älä nyt hyvä ihminen herätä sitä lasta jos kerran nukkuu, käyt vaan kurkkimassa välillä, että muuttuuko vointi, annat sen lääkkeen sit kun se herää!! Ota peitot pois (jos niitä edes on) ja anna kipeän lapsen nukkua.
Näin! Ei sitä lääkkeen antamista tarvitse pantata. Kuume on toki hyvästä ja tappaa pöpöjä, mutta liika on liikaa. Mulla ei mitään absoluuttisia rajoja ole ja lapsen voinnin mukaan mennään, mutta kyllä mä n. 38,5 asteessa jo annan lääkettä jotta lapsen olo helpottuu. Nukkuminenkin on rauhallisempaa kun kuumetta alennetaan, ja hyvä uni parantaa myös.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lapsi on juonut paljon vettä. Meille on muistaakseni useampikin lastenlääkäri sanonut, että voi antaa kuumeen olla ilman että hettä alentaa sitä lääkkeillä. Itseni kohdalla toimin aina niin, että otan vasta kun kuume hipoo 40 astetta.
No teeppä kuule just niin :headwall: kuin susta parhaalta tuntuu ja sun lastenlääkäri on neuvonu.
Itselle ei tulis mieleen kiduttaa omaa lasta, mutta kukin tavallaan juu :(
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyllä mä vielä seurailen, kun valvon kuitenkin puolilleöin. Kävin aukaisemassa makkarin ikkunaa ja käyn aina mittailemassa kuumetta. Jos on nousussa, niin annan sitten lääkkeen. KUmpi olis muuten parempi, Pamol vai Burana...? Lasten buranaa on.
Älä nyt vaan lääkettä anna ku se on sun vakaumuksen vastaista kerran ja jos vielä lääkäriki sinua ohjeistanu antamaan lapsen vaan kärsiä.
 
Rouva
Viime viikolla saimme ohjeen, että kovaan kuumeeseen (yli 39) neljän tunnin välein annetaan Pamol F ja Buranaa. Siksi vuoron perään, että vaikuttavat eri tavalla. Meillä on huomattu, että Burana laskee kuumeen nopeammin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lapsi on juonut paljon vettä. Meille on muistaakseni useampikin lastenlääkäri sanonut, että voi antaa kuumeen olla ilman että hettä alentaa sitä lääkkeillä. Itseni kohdalla toimin aina niin, että otan vasta kun kuume hipoo 40 astetta.
No teeppä kuule just niin :headwall: kuin susta parhaalta tuntuu ja sun lastenlääkäri on neuvonu.
Itselle ei tulis mieleen kiduttaa omaa lasta, mutta kukin tavallaan juu :(
no voi herraisä eihän se lasta kiduta jos se lapsi nukkuu! hohhoijaa...
 
kinuski
Siis oikeestikko te annatte heti lääkettä jos lapsella nousee kuume? Ymmärrän sitten jos lapsi saa herkästi kuumekouristuksia, tai sattuu johonkin ja on huono olo. Meillä kuopukselle nousee usein kuume yhtäkkiä yli 39, enkä koskaan anna lääkettä jos muuten on ok, ja yleensä onkin jo seuraavana päivänä kuume laskenut. Esikoinen ei edes ota lääkettä, oksentaa melkeen kaikki lääkkeet. Enkä kyllä itsekkään ota jos muuten olo ei sitä vaadi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lapsi on juonut paljon vettä. Meille on muistaakseni useampikin lastenlääkäri sanonut, että voi antaa kuumeen olla ilman että hettä alentaa sitä lääkkeillä. Itseni kohdalla toimin aina niin, että otan vasta kun kuume hipoo 40 astetta.
Miksi ihmeessä? Minulle on monikin lääkäri sanonut, että ensimmäisten flunssaoireiden ilmaantuessa kannattaa heti ottaa särkylääke ja vahva annos c-vitamiinia, vaikkei kuumetta vielä olisikaan. Aikuisten lääkkeissä tosin on tulehduslääke mukana. Lapsille sama konsti ei toimi. Mutta kova kuume ei tapa "pöpöjä", se on vain vanha uskomus. Lapsille yleensä suositellaan, että yöksi kuume alennetaan, mutta päivällä voi antaa olla hieman kuumetta.
 
Bannitar
Ihmiset luulee väärin, että kuumeen alentaminen heikentää paranemista, mikä on aivan väärä luulo. Kuume alenee lämmönsäätelymekanismiin vaikuttamalla ja on sulaa typeryyttä olla alentamatta kovaa kuumetta.

Kova kuume rasittaa mm. sydäntä ihan turhaan ja paraneminen voi pitkittyä. Ei todellakaan ole oikein lasta kohtaan jättää kärsimään kovasta kuumeesta, jollainen 39 astettakin on.
Itse annointänääni pojalleni Parasetmolia, kun kuume huiteli 39 asteessa ja poika virkistyi ihan silmissä.
 
mn
jos kuume ei laske välillä ollenkaan tai lapsi olisi itkuinen/kipeän oloinen niin antaisin. mutta herättämmään en lasta alkaisi. luultavasti ite nukkuisin lapsen huoneessa jotta voin kuunnella miten lapsi jakselee. juomaa, viilennystä ja tarvittaessa lääkettä. huomenna soittaisin kyl lääkäriin miten toimia jos kuume ei laske.
 
tytönjapoikienmamma
Minulla nyt huoli tuosta lapsesta. Ei saa antaa olla noin kova kuume yön yli. Täytyy antaa kuumetta alentavaa ja juottaa lasta!! Ja mene sitten vasta itse nukkumaan kun lapsen kuume laskenut. Soita tarvittaessa terv. hoidon neuvontaan ja kysy annatko lääkettä vai et. Mutta älä usko mitään neuvoja täällä, ettet anna lääkettä!!
 
jadal
mä annan kyllä lääkettä jos on huonovointinen, kipeä ja itkuinen, vaikka kuumetta olis vain 37. Mutta harvemmin tarvii antaa, meidän 2v leikki ihan normaalisti tänäänkin, vaikka kuumetta oli 38,5astetta.

Eli lapsen voinnin mukaan lääkitsem, en mittarin perusteella :)
 
ap
Lapsi juuri heräsi itse, käveli keittiöön ja pyysi vettä. Kävi myös pissalla. Mittasin kuumeen, oli laskenut itsestään 38 tasan. tai se ikkunan aukaiseminen varmasti auttoi, huone on viileä.

Edelleenkään en ajattele kiduttavani lasta, seuraan tilannetta enkä anna vielä lääkettä.
 

Yhteistyössä