Taloussanomat: Sairaalainsinöörin (amk) palkka on 4 912 €/kk. Sairaanhoitajalla (amk) vain n. 3 200

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Pin
Toisaalta sairaanhoitaja saa aina hoitaa sitä samaa vanhaa mallia, kun taas insinööri joutuu aina tutustumaan uusiin malleihin kun uusia laitteita hankitaan.
Lääkkeet uusiutuu, hoidot uusiutuu, laitteet uusiutuu, järjestelmät vaihtuu jne jne hoitajalallakin. Potilaat ne vasta monimutkaisia ovatkin, aina erilaisia ja uusia tilanteita.. joihin koitat sitten soveltaa parasta mahd tapaa hoitaa asioita. :D
 
vierailija
Ensinnäkin sairaalainsinööri on ammattinimike. Tekijä voi varsin hyvin olla myös diplomi-insinööri. Tai suorittanut vaikka ylemmän amk-tutkinnon ja opiskella tuotantotaloutta kuten tämä ihmisläheinen insinööri: https://insinoori-lehti.fi/digilehti/in0419/ihmislaheinen-insinoori

Siksi toiseksi sairaalainsinöörejä on aika paljon vähemmän siellä sairaalassa töissä kuin sairaanhoitajia. Tämä tarkoittaa toisaalta sitä, että heidän palkkansa ei ole merkittävä kuluerä. Mutta ennen kaikkea se tarkoittaa sitä, että kyseessä on vähän spesiaalimpi homma. Sairaanhoitajat ovat sairaalamaailman perusduunareita, vaikka pitävätkin itseään huippuasiantuntijoina samalla kun haukkuvat lähihoitajia. Sairaalainsinööri ei ole perusduunari, vaan erikoisasiantuntija.
 
vierailija
Ensinnäkin sairaalainsinööri on ammattinimike. Tekijä voi varsin hyvin olla myös diplomi-insinööri. Tai suorittanut vaikka ylemmän amk-tutkinnon ja opiskella tuotantotaloutta kuten tämä ihmisläheinen insinööri: https://insinoori-lehti.fi/digilehti/in0419/ihmislaheinen-insinoori

Siksi toiseksi sairaalainsinöörejä on aika paljon vähemmän siellä sairaalassa töissä kuin sairaanhoitajia. Tämä tarkoittaa toisaalta sitä, että heidän palkkansa ei ole merkittävä kuluerä. Mutta ennen kaikkea se tarkoittaa sitä, että kyseessä on vähän spesiaalimpi homma. Sairaanhoitajat ovat sairaalamaailman perusduunareita, vaikka pitävätkin itseään huippuasiantuntijoina samalla kun haukkuvat lähihoitajia. Sairaalainsinööri ei ole perusduunari, vaan erikoisasiantuntija.
Insinööri on samankestoisella koulutuksella huippuasiantuntija, sairaanhoitaja perusduunari? Eh?
 
vierailija
Juuri näin! Ja sairaanhoitajille maksetaan ihan liian vähän siitä työstä, jota he tekevät!
Näistä voi tietenkin olla montaa mieltä. Itse olen sitä mieltä, että sairaanhoitajille maksetaan sopivasti. He ovat keskipalkkaisia. Minun on vaikea mieltää miksi sairaanhoitajan pitäisi kuulua ylempään keskiluokkaan. Sitähän tässä ollaan hakemassa kun halutaan, että nykyisen 50+ prosentin sijaan sairaanhoitajia huonommin tienaisi esim. 65 prosenttia palkansaajista. Kyseessä on kuitenkin sellainen aika tavallinen yhteiskunnan perusduuni, jota tekevät jo lukumäärien perusteella ihan tavalliset perustyypit.
 
Insinööri on samankestoisella koulutuksella huippuasiantuntija, sairaanhoitaja perusduunari? Eh?
Mikä estää/esti sitä sairaanhoitaksi opiskellutta hakeutumasta insinöörikoulutukseen? Suomessa nainen voi todella vapaasti valita, mihin ammattiin hakeutuu. Kun sitten itse valitsee alan, jossa hänen mielestään ei makseta tarpeeksi, löytyy vastuullinen eteisen peilistä.
 
vierailija
Kumpikin tämän ketjun linkeissä esitelty sairaalainsinööri on nainen. Epätasa-arvoa? Missä miessairaalainsinöörit ja kai he kuitenkin saavat parempaa palkkaa kuin naissairaalainsinöörit?
 
vierailija
Näistä voi tietenkin olla montaa mieltä. Itse olen sitä mieltä, että sairaanhoitajille maksetaan sopivasti. He ovat keskipalkkaisia. Minun on vaikea mieltää miksi sairaanhoitajan pitäisi kuulua ylempään keskiluokkaan. Sitähän tässä ollaan hakemassa kun halutaan, että nykyisen 50+ prosentin sijaan sairaanhoitajia huonommin tienaisi esim. 65 prosenttia palkansaajista. Kyseessä on kuitenkin sellainen aika tavallinen yhteiskunnan perusduuni, jota tekevät jo lukumäärien perusteella ihan tavalliset perustyypit.
Olen samaa mieltä.
 
Kukaan ei maininnut sukupuolia ennen sinua. Oletko naisvihaaja?
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen ei mielestäsi "ole kukaan"? Hän aloitti julkisen melskaamisen nyt tapahtuvista neuvotteluista lähes vuosi sitten (siis ennen minua) näin:
"Tehy ja SuPer esittivät tasa-arvon päivänä 19.3. tuleville päättäjille vaatimuksen: hoitoalan palkkoja on korotettava 1,8 prosenttiyksikköä enemmän kuin miesvaltaisten alojen palkkoja joka vuosi kymmenen vuoden ajan. Ja rahat tähän on kaivettava valtion budjetista. Vain tällä tavoin saamme edistettyä palkkatasa-arvoa ja pidettyä koulutetut ja osaavat hoitajat alalla."
https://www.tehylehti.fi/fi/keskustelua/millariikka-rytkonen-oi-palkkaepatasa-arvon-mallimaamme-suomi

Sama jatkuva kitinä on sitten jatkunut tuosta lähtien, naisvaltaisen hoitoalan pitää saada suuremmat korotukset kuin miesvaltaisen vientiteollisuuden. Ja perusteena käytetään koko ajan sukupuolten tasa-arvoa.

https://yle.fi/uutiset/3-10924083

https://yle.fi/uutiset/3-11046925

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006223782.html

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/4178073-vasemmistonaiset-vaatii-naisen-nostamista-palkkakuopasta-kiky-menetykset-korvattava

Vierailijan kriteereillä miesvihaaja? Pitääkö vihapuhetta?
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Älkää turhaa olko kateellisia. Tuolla ansiolla inssin palkasta lähtee 35% veroja, niin ikään tellit lellit ym on isompi erä.

Ja ap, lueppa uudestaan sairaalainssin keskiansio. Otsikkosi on päin persettä.
 
vierailija
Mikä estää/esti sitä sairaanhoitaksi opiskellutta hakeutumasta insinöörikoulutukseen? Suomessa nainen voi todella vapaasti valita, mihin ammattiin hakeutuu. Kun sitten itse valitsee alan, jossa hänen mielestään ei makseta tarpeeksi, löytyy vastuullinen eteisen peilistä.
Juurikin näin. Itse valitsin insinöörin opinnot täysin tietoisena siitä että palkka tulee olemaan parempi, varsinkin jos yksityiselle sektorille päätyy. Toki tässäkin alassa naisten palkat on samasta työstä pienemmät kuim miehillä, tätä melko vaikea ymmärtää...

Se on hauska, miten sairaanhoitajat pitävät työtään korvaamattomana ja inssit ei tee muuta kuin turhaa. Mutta taitaisi moni henki lähteä ellei olisi esmes engityskoneita, dialyysilaitteita puhumattakaan desinfiointikoneista, leikkausapuvälineistä ym. Siinä sitä olis hommaa kun sisar hento valkea palkeella pitäisi päivätolkulla ihmistä hengissä... tai käsipelillä runnoisi dialyysipumppua.
 
Juurikin näin. Itse valitsin insinöörin opinnot täysin tietoisena siitä että palkka tulee olemaan parempi, varsinkin jos yksityiselle sektorille päätyy. Toki tässäkin alassa naisten palkat on samasta työstä pienemmät kuim miehillä, tätä melko vaikea ymmärtää...
Jos teettee samaa työtä, on tuo todellista epätasa-arvoa ja vaatiikin korjaamista. Jos tuon kykenee osoittamaan, voi asiasta nostaa oikeusjutun.
 
vierailija
Jos teettee samaa työtä, on tuo todellista epätasa-arvoa ja vaatiikin korjaamista. Jos tuon kykenee osoittamaan, voi asiasta nostaa oikeusjutun.
Aina löytyy joku peruste x miksi palkka on heikompi. Se on tosi villiä. Hassuinta on että jos mies on vanhempain vapaalla vaikka vuoden+isyyslomat, sitä ei poisteta hänen työhistorian kestosta. Mutta naiselle äitiysloma miinustetaan...

Edellisessä työpaikassa luottamusmies puuttui tähän ja naisten palkkoja hilattiin isolla askeleella ylöspäin. Mutta ei silti samaan päästy.
 

Yhteistyössä